Even inhalen maar weer; een paar mensen hebben geen commentaar en dat vind ik wel jammer, en dan neem ik de rest ook maar gelijk even mee

Ik merk dat het leerzaam is om goed na te denken over wat je wel en wat je niet goed vind aan een foto... Hopelijk helpt mij dat dan vervolgens ook bij betere foto's maken...
@Tobiaz: Wat neo zegt, erg centraal, dat is jammer. Vooral de linkerkant is een beetje leeg. De achtergrond had wel iets waziger gemogen (wat groter diafragma), en ook het witte shirt komt zwaar overbelicht uit. Veel oefenen dus, inderdaad

@Breepee: Ik vind hem erg rood, maar dat was je bedoeling, dus daar zal ik even niet verder over klagen. Verder is wat mij betreft de achtergrond niet onscherp genoeg (ook hier: groter diafragma, wat mij betreft), en komen de takjes op de voorgrond er niet genoeg uit. Compositie, hoewel het niet erg origineel is om takjes op de voorgrond en een landschapje erachter te zetten, vind ik goed.
@Ecteinascidin: Ook hier weer met neo eens, ik vind het ook vreselijk om in bossen foto's te schieten. Toff omschrijft perfect wat ik ervan vind, dus daar heb ik niets meer aan toe te voegen

@Hurrl: Het gaat vast om het beestje, en hoewel hij knal in het midden zit valt hij pas na eventjes kijken op. Ik zou vooral proberen een andere uitsnede te maken waarbij de bij wat groter wordt, en misschien (om de compositie wat spannender te houden) wat minder in 't midden staat. De kleuren vind ik lekker, en een zwarte bij op een gele bloem is best iets moois van te maken denk ik.
@Freelance: Beetje saai, en de lucht is echt vreselijk egaal. Het is vaak goed in zo'n foto om iets spannends te hebben (hekje, bootje, whatever), en dat is er gewoon niet. De dingen die wel in 't water liggen zijn onherkenbaar en rommelig. Ik zie in de weerspiegeling op 't water nog wel wat kleur in de lucht, jammer ook dat die ontbreekt in de "echte" lucht.
@Keezzz2Fast4You: (Wat mij betreft liever op 600 breed posten, dan hoef ik 'm niet open te klikken) Er is wel een heel groot stuk van de foto wel heel erg zwart: Een iets krappere kadrering maakt hem wellicht beter (geen garanties!

). De zonnestralen zijn natuurlijk mooi.
@-hypoxie-: Mooi gedaan, te strak gekaderd links wat mij betreft. Als je zin en tijd hebt zou ik nog eens een paar van dit soort foto's schieten, en eens kijken of je een mooie compositie kunt maken met gebruik van de schaduw die de fles werpt. Qua sfeer vind ik 'm geweldig.
@Siparti: Ehm tja, weet niet zo goed wat ik van deze foto vind. Hij doet het niet voor mij, maar behalve de onderbelichte bomenpartij rechts kan ik niet veel "fouts" ontdekken. Het idee met de drie lagen is goed, maar het resultaat geeft mij geen "wow"-gevoel.
@michar: Zoals hij er nu staat is hij aardig, de zonnestralen zijn mooi, de kleuren zijn heerlijk koel (ik waardeer foto's met weinig kleur altijd wel). Wat jfeerdels zegt: probeer de voorgrond nog een beetje op te halen, dan wordt hij spannender.
@YellowCube: Sanskriet, ja, wie weet. Sorry, doet 't voor mij niet, ik heb graag tenminste 1 stukje scherp in de foto. Het sfeertje waar djengizz het over heeft komt bij mij niet aan, helaas.
@Sjaak_Afhaak: Compositie is prima, maar een beetje bewerking kan hij wel gebruiken. De bewerking die Spits post is net iets teveel wat mij betreft, maar in die richting zou ik het zoeken.
@arjan.w: Het moment is mooi, maar verder ben ik het met Kheldar eens.
@P!xel (mast): Compo is leuk, aangepaste versie is idd beter (ik zat al te zoeken naar het probleem wat ik er de vorige keer had gespot, en toen zag ik de edit

). Gewoon goeie plaat, zo.
@DoubleJ (koffie): Het duurde even voordat ik zag dat het koffie was. Verder wat Skin zegt: met een andere focus was de foto wat beter uitgebalanceerd. Sfeertje is zonder meer ok.
@jvandergeer: Helemaal met Kheldar eens, hij heeft flink meer contrast nodig. Onderwerp is uitstekend, maar dat had ik al gezegd in je testcase. Ik ben er nog niet uit of ik kleur of z/w beter vind.
@P!xel (fietsen): Teveel highlights wat mij betreft, maar compositie is OK.
@hansvanzet: Kheldar heeft alles al gezegd, en met BugBoy ben ik 't ook eens

De kleurtjes ben ik wel _erg_ over te spreken.
@In_The_Aire: Fijn!! Helemaal eens met GsJosh, niets op aan te merken. wat mij betreft is hij (na nog een klein beetje meer USM) showcasemateriaal.
@DoubleJ (HDR): Ik ben het volledig eens met YellowCube. HDR gaat er (in mijn ogen) om dat je alle stukken foto goed belicht hebt, en dat is hier gewoon niet het geval. En ja, dat ziet er dan vaak onnatuurlijk uit. Als je de HDR wegdenkt is het geen bijzondere foto, daarvoor ontbreekt een centraal object, daarvoor is hij te rommelig.
@zAo: Het duurde *enorm* lang voordat ik de puntjes had gevonden waar je het over hebt

Ik vind 't een mooie foto, al zijn sommige stukken behoorlijk donker; misschien dat je die nog kunt ophalen met what shadow/highlights?
@Toff: Ik snap geloof ik niet helemaal waarom je dit hier post

Bedankt voor de tip hoor, maar is dit niet meer iets voor in FGW, in
Digitale foto's afdrukken ofzo?
(Pfoeh, dat was meer dan ik dacht... Toch maar wat beter bijhouden, denk ik

)