Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:49:
Hmm, iemand dan suggesties of het prijsverschil tussen bijv een Sandisk III en IV de moeite waard is?
Een 7D heeft een buffer van 128MB. Je kan hiermee 8 foto's maken voordat hij klaar hoeft te zijn met het wegschrijven van de eerste foto. Dat moet voor de meeste situaties voldoende zijn lijkt me; bij mij i.i.g. wel. Het lezen met een cardreader zal sneller gaan met een sneller kaartje. Ikzelf vind dit niet het geld waard en koop meestal standaard kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
128/8=16

Een raw file uit een 7D is bij mijn weten nog altijd 8,8MB, geen 16MB.

Bij m'n 5D maakt een standaart of een ultra 2 kaartje 1 jpegje uit in burst. Voor dat verschil hoef je het iig dus niet te doen. Bij een A100 kan een snel kaartje erg handig zijn aangezien die cam vrolijk 15MB/s weg schrijft.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah merci, _/-\o_ Geen noemenswaardige verbetering. Bespaart dus een paar eurootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan gelijk maar doorvragen. Heb gezocht naar een confirmatie of de 7D infra rood waarneemt.

Volgens tijdschrift Digital Photography is een opname van een geactiveerde afstandsbediening in een donkere ruimte een mogelijkheid om de IR capaciteit van een camera te checken. Heb dit gedaan en het leek mij erop dat de 7D dit dus kan.

En voor ik nu mijn uitgespaarde eurootjes (van mijn CF kaart ;) ) verbras aan een IR filter;

is er iemand die actief IR fotografeert en met welk filter?

Vind IR (landschap) fotografie enorm mooi, lijkt mij een leuk, betaalbaar uitstapje om iets nieuws te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28

elmoxx

xx xx xx

m.b.t. de geheugenkaartjes: Ik heb een KM 7D en vraag me al een tijdje af wat de bottleneck is..

kleine Intro:
met een ultra 2 geheugenkaartje, werkend op RAW, kan ik ongeveer 8 foto's achter elkaar schieten voordat het van 3 naar zeg 1 foto per seconde gaat.. (het gebeurt niet vaak maar soms irriteer ik me er aan)

gedachte:
- Dit komt door de snelheid van het geheugen, het toestel wilt de foto's wel sneller op het kaartje schrijven maar het kaartje kan dat niet aan... OF:
- Dit komt door de data-schrijfsnelheid van de 7D. Het toestel kan niet snel genoeg de foto's op het kaartje schrijven en zijn buffer loopt daardoor vol.

Vragen:
- Is het nu nuttig om, vooropgesteld dat ik me er aan irriteer, een extreme 3 kaartje te kopen en dan kun je blijven schieten?
- Ligt het aan het toestel en kan ik dus net zo goed een ultra 2 kaart of nog langzamer kopen? De irritatie zal immers toch blijven..

Heeft een van jullie hier een duidelijk antwoord voor? (wellicht is het ook wel wat voor de TS)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt aan de schrijfsnelheid van de camera. Na 8 frames is de buffer vol. daarna moet ie eerst een foto weg schrijven voordat ie een niewe kan maken. Het wegschrijven gedeurt met ongeveer 6 MB/s Een Ultra II kaartje is al veel sneller als dat. Die 6MB/s verklaart meteen ook waarom je camera zo vreselijk traag wordt. het wegschrijven van 1 raw file kost nou een maal 1,5 seconde.

Als je JPEG schiet is je buffer minder snel vol. Het enige echt voordeel van raw is dat je de wb achteraf kan instellen. Voor extra DR hoef je het niet echt te doen (contrast in de camera lager zetten helpt ook al ene beetje en meer DR kan de sensor nauwelijk leveren)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn D7D opgehaald in Badhoevedorp. De 7e augustus (stond abusievelijk eerst juni) weggebracht en nu al terug. Wat een fantastische service van Sony. Het first black frame syndrome verholpen. Waarschijnlijk onder de plastische omschrijving 'lens' is gewoon het spiegelmechanisme vervangen. Maar de camera ook volledig schoongemaakt. Dat was hard nodig, want mijn zwager had hem meegenomen naar Afrika en dat was ook wel te zien aan het stof. Hij is wer als nieuw. Overigens is ook de grip voor de duim die er bij mij al af was, vervangen. Klasse Sony en dat ruim binnern de zes weken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:44:
Gisteren mijn D7D opgehaald in Badhoevedorp. De 7e juni weggebracht en nu al terug. Wat een fantastische service van Sony. Het first black frame syndrome verholpen. Waarschijnlijk onder de plastische omschrijving 'lens' is gewoon het spiegelmechanisme vervangen. Maar de camera ook volledig schoongemaakt. Dat was hard nodig, want mijn zwager had hem meegenomen naar Afrika en dat was ook wel te zien aan het stof. Hij is wer als nieuw. Overigens is ook de grip voor de duim die er bij mij al af was, vervangen. Klasse Sony en dat ruim binnern de zes weken.
ik hoop toch dat dit sarcastisch is, damn. geen tegemoetkoming of wat dat ook omdat het 3 maanden duurde?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Klasse Sony en dat ruim binnern de zes weken.
Lijkt me 1,5 maand? Ze repareren de boel netjes hor, bij m'n 5d was de duimdinges er ook af en die zat er ook weer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn ervaring precies het zelfde niet erg snel wel erg goed.

Zelfs de stofjes uit de zoeker zijn weg terwijl de camera voor een probleem met de AS werd opgestuurd.
Korras schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:54:
ik hoop toch dat dit sarcastisch is, damn. geen tegemoetkoming of wat dat ook omdat het 3 maanden duurde?
Snel zijn ze niet nee (al geloof ik dat je juni in de post van hanegem eerder juli of augustus moet zijn). Maar je krijgt je body wel in nieuwstaat weer terug. Bij mij zijn alle rubbers vervangen, de recter draaiknop, had ik ineens weer een dekseltje voor de flits aansluiting en was de body van binnen helemaal stof vrij (spiegel / sensor / zoeker). Alles waar enigsinds gebruikssporen op zaten is gewoon vervangen.

Daarnaast was de reparatie waar voor ie in eerste instantie op werd gestuurd ook gewoon goed uitgevoerd.

[ Voor 69% gewijzigd door martijn_tje op 11-09-2007 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Korras schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:54:
[...]

Vandread schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:57:
[...]

Lijkt me 1,5 maand? Ze repareren de boel netjes hor, bij m'n 5d was de duimdinges er ook af en die zat er ook weer op :)
8)7 8)7 8)7 Lees het nu pas terug. Heb hem 7 augustus weggebracht. Ga het meteen veranderen. En ik meen het dus wel van die goeie service. :? :? 8)7

Verwijderd

Ben blij te horen dat je toestel veilig en wel terug is;-) Altijd fijn. Ik breng die van mij begin October weg, zou wel lekker zijn als het inderdaad binnen paar weken klaar is. Ben benieuwd. Moesten jullie ook betalen voor die bijkomende dingen (zoals schoonmaken lens en duim ding gemaakt en all that?) of zat dat er gratis bij? De First Black Frame was constructie fout - dus dat is gratis, vandaar dat ik me afvroeg of ze dat andere gewoon meenemen of dat je daar wel gewoon voor moest betalen? Mijn batterij viel er steeds uit, dus nu heb ik dat even met tape dicht geplakt. :-(

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:14:
Ben blij te horen dat je toestel veilig en wel terug is;-) Altijd fijn. Ik breng die van mij begin October weg, zou wel lekker zijn als het inderdaad binnen paar weken klaar is. Ben benieuwd. Moesten jullie ook betalen voor die bijkomende dingen (zoals schoonmaken lens en duim ding gemaakt en all that?) of zat dat er gratis bij? De First Black Frame was constructie fout - dus dat is gratis, vandaar dat ik me afvroeg of ze dat andere gewoon meenemen of dat je daar wel gewoon voor moest betalen? Mijn batterij viel er steeds uit, dus nu heb ik dat even met tape dicht geplakt. :-(
Niets extra's voor betaald. Is echt uitstekende service van Sony. En het is beter om het toestel zelf weeg te brengen. Gaat toch sneller dan via de fotograaf.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:14:
Mijn batterij viel er steeds uit, dus nu heb ik dat even met tape dicht geplakt. :-(
Misschien krijg je wel een nieuw klepje.
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2007 @ 09:23:
Niets extra's voor betaald. Is echt uitstekende service van Sony. En het is beter om het toestel zelf weeg te brengen. Gaat toch sneller dan via de fotograaf.
Als je via de foto toko nog garantie hebt is de keuze heel makkelijk. (FBF is een uitzondering, dat wordt toch wel gemaakt ook al heb je geen garantie meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update - ik heb mijn toestel weggebracht en binnen 3 weken mocht ik hem alweer komen ophalen. Ook een nieuw klepje gekregen gtratis en voor niks . Echt super service! _/-\o_
Het is wel even wennen om foto's te maken zonder 'bang' te hoeven te zijn dat hij vast loopt en dat ik ipv een mooie foto een zwarte foto heb gemaakt. ;) Het was dus inderdaad het First Black Frame en ben blij dat het verholpen is.
Bedankt voor al jullie hulp en veel fotoplezier voor het nieuwe jaar. O-)
Annemarie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt er op dat het service bedrijf z'n zaakjes nu goed op orde heeft. De kwaliteit wat het afgelopen jaar in iedergeval al geen probleem maar goed om te zien dat ze er geen 6 weken meer voor nodig hebben.

Heel veel foto plezier en een fotogeniek 2008 :Y

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 09-01-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Even een vraag: ik heb ook last van het first black frame probleem (wist tot 5 minuten geleden niet dat het zo heette) en ga dus morgen contact zoeken met Sony om het te laten verhelpen.

Ik heb echter ook het vermoeden dat ik last heb van een bepaalde mate van backfocus, aangezien het me bijna niet lukt om fatsoenlijk scherpe foto's te maken. Het onderwerp is altijd net uit focus en de achtergrond is dan wel scherp. Ik ben geen professioneel fotograaf maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het altijd mijn fout is. Ik zie het onderwerp namelijk wel scherp in de zoeker.
Het probleem lijkt minder naarmate ik het diafragma verklein, maar dat is dan ook logisch omdat je dan je DOF vergroot, of heb ik het helemaal mis?

Het kan echter ook aan mijn objectief liggen, dat is ook niet bepaald een hoogvlieger. Ik heb het dan over een Sigma 18-200 3.5-5.6, heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Anders kan ik Sony meteen vragen het toestel te checken op backfocus, of doen ze dat sowieso na deze reparatie?

[ Voor 7% gewijzigd door DapperDen op 19-02-2008 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Backfocus kan je in elk geval makkelijk zelf testen:

Focus Test Chart uitprinten en ergens vlak neerleggen. Camera op statief zetten zodanig dat ie op de juiste plek op de chart is gericht en wel onder een hoek van 45°. En dan gewoon een of meer foto's maken en kijken of de focus correct ligt.

Meer info en instructies in die PDF. De chart zelf staat op de voorlaatste pagina.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 19-02-2008 21:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Bedankt, ga ik z.s.m. uittesten. Ik krijg inderdaad veel foto's zoals in dat voorbeeld met die batterij. Erg irritant, hiermee kan ik i.i.g. uitzoeken of het aan mij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Nou, ik heb die focus test uitgevoerd, resultaat hier. Lijkt mij duidelijk :(

Overigens is er ook goed nieuws (voor mij dan): ik heb de bon opgesnord en blijk nog garantie te hebben! Destijds heb ik een garantieverlenging afgesloten en die loopt tot 30 mei dit jaar :P
De FBF error werd toch al kosteloos verholpen, maar nu mogen ze dat backfocus probleem meteen meenemen voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Scheef, vergeet die test.

De focustest levert vaak meer problemen op dan het uitsluitsel kan geven. Het is echt moeilijk om die goed genoeg uit te voeren voor een conclusie. Zélfs met glas dat goed focust.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Je hebt ws. helemaal gelijk, maar ik stuur hem toch maar ff mee op (die foto dan) want het kan nooit kwaad dat ze het ff checken toch?
Is het daarna nog steeds van hetzelfde met foto's waarvan de focus er net naast zit (nooit voor, altijd achter het onderwerp), dan ligt het zeer waarschijnlijk toch aan mijzelf.

Wel vreemd, want dan zou de AF van mijn PowerShot G2 stukken beter zijn. Die zit er namelijk nooit naast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DapperDen schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:09:
Je hebt ws. helemaal gelijk, maar ik stuur hem toch maar ff mee op (die foto dan) want het kan nooit kwaad dat ze het ff checken toch?
Is het daarna nog steeds van hetzelfde met foto's waarvan de focus er net naast zit (nooit voor, altijd achter het onderwerp), dan ligt het zeer waarschijnlijk toch aan mijzelf.

Wel vreemd, want dan zou de AF van mijn PowerShot G2 stukken beter zijn. Die zit er namelijk nooit naast :?
Dat is een camera met kleine sensor & grote scherptediepte, waar een afwijking nimmer zal opvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DapperDen schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 20:36:
Het kan echter ook aan mijn objectief liggen, dat is ook niet bepaald een hoogvlieger. Ik heb het dan over een Sigma 18-200 3.5-5.6, heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Het kan ook aan je objectief liggen. Ik heb een 18-70 en 70-210 die precies goed zijn, m'n 50 f/1.7 zit er echter consequent zo'n 6 CM!!! naast (backfocus) op m'n eigen 5D en de 7D van een kennis.

Op een Sony A200 of A700 zijn ze echter allemaal weer precies goed :? (kennelijk is het hele AF gebeuren bij de nieuwe Sony's wat aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

6CM is wel heel extreem, hoe groot is het verschil tussen je IR spectrum en gewoon lichtspectrum met die lens? Misschien zit het 'm daar wel in :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DapperDen schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:16:
Nou, ik heb die focus test uitgevoerd, resultaat hier. Lijkt mij duidelijk :(

Overigens is er ook goed nieuws (voor mij dan): ik heb de bon opgesnord en blijk nog garantie te hebben! Destijds heb ik een garantieverlenging afgesloten en die loopt tot 30 mei dit jaar :P
De FBF error werd toch al kosteloos verholpen, maar nu mogen ze dat backfocus probleem meteen meenemen voor nop.
Eh, zoals al gezegd, is je uitvoering van de test op zijn minst matig te noemen.
Volgende keer even een hoek van 45 graden en recht doen. Maar, echt in orde lijkt de focus niet, wat meestal aan de lens ligt en niet aan de body, maar ik weet de achtergrond verder niet van het andere probleem wat je noemde.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Nomad schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:40:
[...]

Eh, zoals al gezegd, is je uitvoering van de test op zijn minst matig te noemen.
Volgende keer even een hoek van 45 graden en recht doen. Maar, echt in orde lijkt de focus niet, wat meestal aan de lens ligt en niet aan de body, maar ik weet de achtergrond verder niet van het andere probleem wat je noemde.
Dat andere probleem (first frame black) heeft niks met focus te maken maar kennelijk met het sluitermechanisme (al weet ik daar niet tot in detail alles van). Het plaatje is inderdaad scheef, dat is nog een bijkomend probleem want in de zoeker was het wel recht, en ik heb de zelfontspanner gebruikt om de test uit te voeren. Ik heb geen geodriehoek/winkelhaak o.i.d. gebruikt maar de hoek leek volgens mij redelijk goed. Maar ik heb hem inderdaad niet opgemeten.

Maar: matig uitgevoerd of niet, de focus zou toch op zich redelijk moeten kloppen? Anders zou je alleen scherpe plaatjes kunnen schieten onder een hoek van exact 45 graden???

Het focusprobleem heb ik behalve met de Sigma 18-200 ook met de 28-100 kitlens maar dat is ook geen beste. Ik heb ook een 50 mm/1.7 en die zit er ook altijd naast. Hierboven lees ik dat dat vaker voorkomt. Het feit dat ze er allemaal naar achteren naast zitten en nooit naar voren zegt toch ook wel iets lijkt me.

Nou ja, als ze het bij de body ff kunnen nakijken ben ik al tevreden: zoals gezegd accepteer ik het makkelijker als het aan mezelf ligt, dan ben ik gewoon een prutser. Als het een technisch probleem is vind ik dat toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als 3 lenzen overeenkomend dezelfde afwijking hebben, dan is de som snel gemaakt. Ik zou hem bij het terug sturen inderdaad een brief mee geven dat ze die focus ook wel een beetje mogen bijschaven :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Nomad schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:26:
Als 3 lenzen overeenkomend dezelfde afwijking hebben, dan is de som snel gemaakt. Ik zou hem bij het terug sturen inderdaad een brief mee geven dat ze die focus ook wel een beetje mogen bijschaven :).
Dat is precies wat ik van plan ben ja :) .
Ik ben geen topfotograaf (was al bewezen met die test) maar als de camera fout zou zitten leer ik het natuurlijk nooit :P

EDIT: Zo, hij is inmiddels ingeleverd voor reparatie. Volgens de verkoper kon ik rekenen op 3 tot 5 weken wachttijd. We zullen zien...

[ Voor 12% gewijzigd door DapperDen op 26-02-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Nou, ik heb mijn 7D zojuist weer opgehaald:

Reparatieomschrijving:
Lensmechanisme vervangen. Spiegel-sectie gerepareerd (mechanisch)

Notadatum was 12-3, ingeleverd op 25-2 dus dat is netto iets meer dan 2 weken. Terugsturen naar de winkel heeft dan uiteindelijk 7 dagen geduurd (ik kreeg gisteren het afhaalbericht), dat is op zich wel jammer.

Resultaten van het testen: het FFB probleem lijkt verdwenen, heb ik natuurlijk pas 1x kunnen testen, de 1e keer dat ik hem straks aanzette. Ik kan het me verbeelden maar het lijkt of de sluiter stiller geworden is.

Jammer genoeg is de focus nog altijd niet OK, ondanks de stapel aan documentatie die ik bijgevoegd had met het verzoek hiernaar te kijken. Ik heb het nogmaals al mijn lenzen getest en zodra ik een groter diafragma pak dan 4.5 / 5.6, dan is de backfocus nog altijd prominent aanwezig. Richting de 8 / 9.5 en kleiner ziet het er wel goed uit (logisch, want dan vergroot ik de DOF). Helaas maak ik graag portretten van mijn zoontje en dan zou het fijn zijn om wel een groot diafragma te kunnen gebruiken.

Er zit 90 dagen garantie op de reparatie... ik overweeg hem terug te brengen maar of dat zin heeft?
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 50% gewijzigd door DapperDen op 20-03-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je met meerdere lenzen het zelfe?
En zo ja welke lenzen?
Doet ie op alle focal lengts het zelfde?
Doet ie op alle AF punten het zelfde?
Recomopse je vaak na het scherpstellen? (niet doen want dan krijg je backfocus)

Ow nog iets de 7D is berucht om z'n AF problemen bij groothoek lenzen (<35mm) en veel gevallen ligt ongeveer 2/3e van de scherpte diepte achter het onderwerp.

Om zeker een oplossing te vinden zou je het liefst zowel je lenzen als je body samen laten calibreren.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 21-03-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Ik heb met meerdere lenzen hetzelfde ja. Zoals gezegd treedt het probleem altijd op bij grote aperture (3.5 of groter). De lenzen die de problemen geven zijn:

Minolta 50/1.7 (die schijnt overigens wel berucht te zijn)
Konica-Minolta 28-100/3.5-5.6
Sigma 18-200/3.5-5.6

Ik gebruik eigenlijk altijd alleen de center AF, en de problemen lijken over het hele focal length bereik op te treden, hoewel het bij groothoek erger lijkt.
Ik recompose zelden, en meestal alleen buiten bij persoon+landschap zodat de persoon niet altijd suf in het midden staat :) .

Mijn plan was ook al om de hele zooi samen op te sturen, hopelijk doet de winkel niet moeilijk.

Wordt vervolgd.

EDIT: Zojuist bericht gehad van MBS E2E: zij hebben het toestel opgestuurd naar Bremen en hun vermoeden is dat men daar niet naar de backfocus heeft gekeken, ondanks de stapel documentatie die ik meegegeven had. Voorstel is om het toestel opnieuw ter reparatie/calibratie aan te bieden. Ik heb geantwoord met de vraag of dat dan wel zin heeft, en of het zinvol is om lenzen mee te sturen, lijkt me eigenlijk wel maar ik check het ook maar ff bij hen.

[ Voor 25% gewijzigd door DapperDen op 26-03-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backfocus kunnen ze goed fixen.

Een paar maand geleden heb ik mijn 5D opgestuurt voor het First Black Frame problem. Meer uit voorzorg, want ik had er ooit misschien 3 keer last van gehad. Toen ik hem terug kreeg leek alles goed. Door de zoeker stelde hij goed scherp. Maar omdat ik hem in de winter heel weinig had gebruikt kwam ik er naar 2,5 maand pas achter dat de uiteindlijke opname veel last had van Front Focus. Ik zou dit misschien zelf kunnen afstellen maar dan zou het door de zoeker niet meer kloppen. Omdat ik op de reparatie 3 maanden grantie had kon ik dit gratis in Bremen laten repareren.

Eerste repratie duurde iets van 6 weken. De laatste ruim 2 weken. Steeds zelf naar Hoofddorp gebracht. De eerste keer werd hij naar mijn huis gestuurd. Body zat in een plastic zakje in een grote doos met van die opgeplazen zakjes. Tussen de body en de bodem zat 1 geploft zakje, dus hij zou bij het vervoer behoorlijke klappen hebben kunnen gehad. Ik weet niet of dat die Front Focus heeft veroorzaakt. Maar het zou ook veroorzaakt kunnen zijn door de reparatie van het first black frame probelm. Voor de eeste reparatie had ik er geen last van. Na de 2e reparatie heb ik hem zelf uit Hoofddorp gehaald. Nu werkt alles weer perfect.

Wel mooi dat het zonder problemen gratis gerepareerd wordt. Ondanks dat de camerea ruim 2 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

denk eraan om een Olympus E-510 kit met 2 lenzen aan te schaffen.
Ik twijfel toch nog over het volgende.
Ik ben veel bezig met het fotograferen van (huis)dieren waarvoor
het aangewezen is dat het toestel snel zijn focus heeft.
Op een review las ik dat dit een minpuntje is van dit toestel.
Zou dit volgens juliie een probleem kunnen zijn?

Bedankt alvast.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de duidelijkheid: Konica Minolta is geen Olympus. Ik heb niet met de E510 gespeelt en ken de exacte situatie waarin je wil schieten niet dus over snelheid een probleem of niet kan ik niet oordelen.

Konica Minolta maakt geen camera's meer, hun camera divisie is overgenomen door Sony. Uit de Sony stal stellen alle camera's behalve de A100 snel scherp. Als instapper zou ik genijgt zijn om voor de A200 (zonder liveview) of A300 (met liveview en snelle AF tijdens liveview) kit te gaan met een telezoom er bij. Dit kan een Sony 75-300 of 55-200 zijn of equivalent van Tamron /Sigma.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 29-03-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

Ik heb de mogelijkheid om de 5D + kitlens voor 275 euro aan te schaffen. Ben de laatste tijd niet meer zo op de hoogte van de dSLR markt maar was toendertijd erg enthousiast over het apparaat.

Is de 5D nog steeds een leuke camera of is bijvoorbeeld de Sony A200 de 150 euro extra wel waard (voor de MP doe ik het niet).

p.s.
Student :P

[ Voor 3% gewijzigd door ormagon op 07-05-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik jou was zou ik voor een dergelijk bedrag niet een dusdanig verouderde camera kopen, maar net iets meer uitgeven en voor een wat recenter model gaan. Voor 75 euro meer heb je een nieuwe D40 Kit (geen idee of een ander merk dan Minolta/Sony een optie is, maar ik denk, ik noem hem in elk geval even), voor nog iets meer de sony, zoals je zelf al aangeeft. Dan heb je garantie, nieuwere technologie, etc. etc.

Maargoed, ik ben dan ook sowieso niet zo'n fan van 2e hands spul als het om dit soort apparatuur gaat :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

ormagon schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 11:03:
Ik heb de mogelijkheid om de 5D + kitlens voor 275 euro aan te schaffen. Ben de laatste tijd niet meer zo op de hoogte van de dSLR markt maar was toendertijd erg enthousiast over het apparaat.

Is de 5D nog steeds een leuke camera of is bijvoorbeeld de Sony A200 de 150 euro extra wel waard (voor de MP doe ik het niet).

p.s.
Student :P
De A200 is qua resolutie hoger, je zegt zelf al dat dit niet echt van belang is (mee eens overigens).
De focus is wel een stuk verbeterd.
Verder wat kleine verbeteringen (Verbeterde steadyshot, DRO, etc).
Het enige is dat je een nieuwe tegen een 2e hands (neem ik aan) camera vergelijkt.
Kan je de 150 extra kwijt zou ik dat doen, maar je zult voor dat geld ook heel blij zijn met de 5D.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Als het goed is krijg ik morgen mijn Sony Alpha 200 W-kit binnen (met 2 lenzen) voor maar 599 euro :)

Mijn vader heeft de KM Dynax 5D, dus eventueel zou ik het begin volgende week als mn ouders terug zijn kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Mud.Starrr schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:55:
[...]

De A200 is qua resolutie hoger, je zegt zelf al dat dit niet echt van belang is (mee eens overigens).
De focus is wel een stuk verbeterd.
Verder wat kleine verbeteringen (Verbeterde steadyshot, DRO, etc).
Het enige is dat je een nieuwe tegen een 2e hands (neem ik aan) camera vergelijkt.
Kan je de 150 extra kwijt zou ik dat doen, maar je zult voor dat geld ook heel blij zijn met de 5D.
Dat denk ik ook, lijkt me een hele nette prijs voor zo'n mooie camera :D.
GENETX schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:03:
Als het goed is krijg ik morgen mijn Sony Alpha 200 W-kit binnen (met 2 lenzen) voor maar 599 euro :)

Mijn vader heeft de KM Dynax 5D, dus eventueel zou ik het begin volgende week als mn ouders terug zijn kunnen vergelijken.
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 150 euro verschil zou ik voor de A200 gaan (ik heb een 5D en zit stiekem een beetje te kijken naar een A200, heb er ook al even mee gespeelt maar ben er nog niet uit). Volgende lijstjes zijn deels feiten deels m'n eigen meningen/observatie's. Lijstjes zijn natuurlijk beinvloed door dingen waar ik tegenaan ben gelopen ;)

Voordelen A200:
  • Veel veel veel snellere en responsivere AF!!!! (goh zou dat een ergernis zijn aan m'n 5D??)
  • Beter lichtmeting
  • Veel betere flash exposure
  • Iets helderder zoeker (klopt m'n obsevatie??)
  • Diepere buffer voor raws en buffer sneller leeg
  • 3 FPS unlimited jpeg fine schieten
  • Groter DR / grotere highlight range
  • Grip beschikbaar
  • Scherper en iets groter schermpje
  • Garantie ;)
Voordelen KM 5D:
  • Goedkope third party accu's accu's (scheelt 55 euro per accu)
  • Prettiger kleuren
  • Interne flitser steekt wat verder uit dus wat minder rode ogen en schaduwen van zonnekappen
  • Voelt iets minder plastic
  • Iets handiger menu structuur (mogenlijkheid meerdere instellingen onder de FN knop te veranderen zonder het FN menu te moeten verlaten)
  • Iets betere kwaliteit jpeg fine (minder compressie)
  • Prijs ;)

[ Voor 22% gewijzigd door martijn_tje op 08-05-2008 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb idd vandaag mijn Sony Alpha 200 in ontvangst mogen nemen :)

Ik kan hem nog niet met de Dynax 5D vergelijken. Op het eerste gezicht lijkt hij idd iets minder stevig als de 5D, maar daarom zeker geen troep. Hij ligt heerlijk in de hand en ziet er stevig uit. Mijn buurjongen was dan wel weer onder de indruk van de stevigheid in vergelijking met zn eigen Canon EOS 350D.

Verder focust hij mooi vlot. Ook de settings zijn prima te vinden met de Fn knop en de speciale ISO knop. Denk net dat zoals hierboven genoemd is een echt nadeel zou zijn tegenover de 5D, het is maar net wat je gewend bent. Een ander voordeel is bij de A200 dat je echt alle settings kunt zien op je scherm.

De nadelen van de 5D zijn vooral het kleinere scherm met de veels te lage resolutie. Dat is waar ik mijn vader wel over hoor klagen. Verder ervaart hij de 6MP als te weinig voor foto's die hij op wat groter formaat laat drukken om in te lijsten, al vraag ik me af of dat wel echt zo is.

Als je het geld hebt zou ik zelf voor de A200 gaan. Toch wat nieuwer en behoorlijk verbeterd op een aantal punten. De 5D zal wss wel volstaan, maar persoonlijk ben ik geen 2e hands fan en krijg ik vaak jeuk als ik net die dingen mis en ik wel het betere model had kunnen nemen.

Ik zal over een paar dagen wel eens kijken hoe de A200 naast de 5D staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

martijn_tje schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 23:22:
Voor 150 euro verschil zou ik voor de A200 gaan (ik heb een 5D en zit stiekem een beetje te kijken naar een A200, heb er ook al even mee gespeelt maar ben er nog niet uit). Volgende lijstjes zijn deels feiten deels m'n eigen meningen/observatie's. Lijstjes zijn natuurlijk beinvloed door dingen waar ik tegenaan ben gelopen ;)

Voordelen A200:
  • Veel veel veel snellere en responsivere AF!!!! (goh zou dat een ergernis zijn aan m'n 5D??)
  • Beter lichtmeting
  • Veel betere flash exposure
  • Iets helderder zoeker (klopt m'n obsevatie??)
  • Diepere buffer voor raws en buffer sneller leeg
  • 3 FPS unlimited jpeg fine schieten
  • Groter DR / grotere highlight range
  • Grip beschikbaar
  • Scherper en iets groter schermpje
  • Garantie ;)
Voordelen KM 5D:
  • Goedkope third party accu's accu's (scheelt 55 euro per accu)
  • Prettiger kleuren
  • Interne flitser steekt wat verder uit dus wat minder rode ogen en schaduwen van zonnekappen
  • Voelt iets minder plastic
  • Iets handiger menu structuur (mogenlijkheid meerdere instellingen onder de FN knop te veranderen zonder het FN menu te moeten verlaten)
  • Iets betere kwaliteit jpeg fine (minder compressie)
  • Prijs ;)
Helemaal mee eens behalve een beetje het punt over accu's.
Die goedkope accu's zijn in het begin bijna net zo goed op een volle lading als de originele.
Maar ik heb meerdere merken en merk nu na 3 jaar (op mijn 7D) dat ze echt stukken minder zijn geworden. Ik heb er 4 waarvan er 2 niet meer te gebruiken zijn (20 minuten en ze zijn leeg).
Dus ik zou persoonlijk toch voor een originele gaan.

Verder als ik er zo de verschillen zie zou ik voor 150 euro ook voor de A200 gaan.
Al was het alleen om de focus.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Genetx, heb je al kunnen testen? Verder vind ik van de Minolta wel heel prettig dat er heel veel knoppen opzitten waardoor je niet diep in de menu's hoeft te duiken. Als ik het zo bekijk hoef je voor de meeste dingen geen menu in. Het scherm lijkt me wel een groot nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mijn ouders zijn net terug dus zal morgen wel eens kijken. De Dynax 5D heeft idd veel meer knoppen en dat zal zeker een voordeel zijn.

Aan de andere kant, bij de Sony is het ook maar Fn -> functie en dan de waarde. Het is een tussenstap meer, maar dat gaat snel genoeg. Daarnaast kun je bij de A200 alle settings in 1 keer zien op je scherm dus dat wordt goed opgevangen.

Iig was mijn vader net onder de indruk van dit apparaatje en vond de foto's mooi. Vooral ook het scherm op de camera vond ie heel mooi in vergelijking met zijn eigen. Ook de foto's vond ie met de kit een stuk beter er uit zien en zelf mist hij ook wel eens de pixels die ik nu heb.

Voor die 150 zou ik zeggen: Ga voor de A200. Iig zou ik als ik jou was nog even spelen met beide als het kan, iig de A200 in een winkel om eens te kijken hoe het werkt met die knopjes. Beide hele leuke camera's, maar zoals ik het nu zie is de A200 een hele mooie nieuwe allrounder met genoeg functies en verbeteringen die het die 150 euro zeker waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Ik heb mijn 7D weer terug na een 2e reparatietrip vanwege backfocus. De altijd 'uitgebreide' reparatieomschrijving vermeldde deze keer:

software afregeling

Het duurde deze keer 6 weken, kennelijk is het nu drukker in Bremen.
Helaas is het probleem nog altijd aanwezig. Dat kan betekenen dat er ofwel met de body geen probleem is (maar wel met mijn objectieven), of dat ze het niet hebben getest of de klacht verkeerd begrepen hebben.

Aangezien ik uit de reparatieomschrijving niet kan afleiden wat ze nou precies hebben gedaan, wil ik nu proberen of ik bij een lokale fotozaak mijn objectieven op bv. een Sony A350 body mag testen en een ander/nieuw objectief op mijn 7D. Hieruit hoop ik dan de conclusie te kunnen trekken waar het probleem zich nu precies bevindt. Begin het nu wel een beetje zat te worden :(

[ Voor 3% gewijzigd door DapperDen op 10-05-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DapperDen schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:19:
Het duurde deze keer 6 weken, kennelijk is het nu drukker in Bremen.
Helaas is het probleem nog altijd aanwezig. Dat kan betekenen dat er ofwel met de body geen probleem is (maar wel met mijn objectieven), of dat ze het niet hebben getest of de klacht verkeerd begrepen hebben.
Kon Badhoevedorp het niet af? AF calibatie is of de software wat afstellen of de sticker bij de tripod mount verwijderen en met behulp van die schroefjes de positie van je AF sensor bij stellen. (beide zijn thuis zelfs te doen, met de juiste tools)

Testen van je 50 f/1.7 kan je doen, alleen in mijn geval was de conclusie dat het AF protocol bij de nieuwe body's is aangepast zodat m'm 50 f/1.7 ineens wel spot on was.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 13-05-2008 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
martijn_tje schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 00:09:
[...]

Kon Badhoevedorp het niet af? AF calibatie is of de software wat afstellen of de sticker bij de tripod mount verwijderen en met behulp van die schroefjes de positie van je AF sensor bij stellen. (beide zijn thuis zelfs te doen, met de juiste tools)

Testen van je 50 f/1.7 kan je doen, alleen in mijn geval was de conclusie dat het AF protocol bij de nieuwe body's is aangepast zodat m'm 50 f/1.7 ineens wel spot on was.
Kennelijk niet. Dixons (jaja) stuurt hem naar hun partner in Tiel, en van daaruit gaat ie of via Badhoevedorp of rechtstreeks naar Bremen, dat weet ik ook niet. Ik heb deze weg gevolgd omdat ik nog tot 30-5 garantie heb en het repareren dus gratis is. Maar ja, wat heb je daaraan als dat geen resultaat oplevert.

Zoals je al zegt kan het inderdaad ook software afstellen zijn, en dat stond deze keer ook op de reparatiebon. Ik heb gelezen over de schroefjestruc maar dat durf ik eerlijk gezegd niet te doen.

Testen wil ik niet alleen met de 50/1.7 maar ook met de 18-200 want die gebruik ik het meeste. Hopelijk kan ik dat volgende week gaan doen.

Ik lees ook dat mensen hun toestel zelf naar Badhoevedorp gebracht hebben, ik neem aan naar Sony? Ik heb contact gehad met MBS E2E maar die zeggen dat ze alleen de logistiek van KM voor Sony afhandelen en niet de reparaties. Waar worden in Badhoevedorp de reparaties dan uitgevoerd?

Ik ben inmiddels namelijk ook wel bereid om naar Badhoevedorp te tuffen ook al is dat een dik uur rijden. Ik neem overigens niet aan dat dit een fix is waarop je kan wachten?

Het liefst blijf ik met de 7D werken omdat ik hem qua bediening erg prettig vind en hij goed in mijn handen ligt, maar als de foto's zo blijven, en een andere body het probleem zou oplossen, wordt dat op termijn ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBS E2E repareert zelf niet maar stuurt de camera naar Bremen.

Na mijn reparatie voor het "first black frame" probleem had ik last van front focus. Ondanks dat hij wel scherp was door de zoeker. Toen ik daarvoor dus voor de 2e keer bij MBS E2E (Sony) in Badhoevedorp kwam, werd mij verteld dat ze hem met voorrang naar Bremen zou sturen omdat het een klacht was na een vorige reparatie. Ik kon hem toen na 2 weken weer ophalen en nu werkt hij perfect.

Als je hem rechtstreeks naar Badhoevedorp brengt zal het wel sneller gaan en zal de klacht misschien duidelijker doorgegeven worden. Je kan hem ook naar Bremen brengen maar dan ben je wel erg lang onderweg.

Of je het zelf kan fixen met de schroefjes onderaan is maar de vraag. Als ik dat gedaan zou hebben zou hij volgens mij niet meer scherp zijn door de zoeker. Als hij scherp is moeten 3 afstanden kloppen: CCD, scherpstelsensor en optische zoeker. Dus om het echt goed te krijgen zou je er 2 hiervan goed moeten instellen. Kans dat het aan de lens ligt lijkt me erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DapperDen schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:27:
Zoals je al zegt kan het inderdaad ook software afstellen zijn, en dat stond deze keer ook op de reparatiebon. Ik heb gelezen over de schroefjestruc maar dat durf ik eerlijk gezegd niet te doen.
Ik heb de service software thuis, (met dank aan dyxum, dat vervolgens alle software en handleidingen heeft moeten verwijderen) volgens mij zat daar idd ook een mogenlijkheid voor AF aanpasing bij, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:24:
Na mijn reparatie voor het "first black frame" probleem had ik last van front focus. Ondanks dat hij wel scherp was door de zoeker.

......

Of je het zelf kan fixen met de schroefjes onderaan is maar de vraag. Als ik dat gedaan zou hebben zou hij volgens mij niet meer scherp zijn door de zoeker. Als hij scherp is moeten 3 afstanden kloppen: CCD, scherpstelsensor en optische zoeker. Dus om het echt goed te krijgen zou je er 2 hiervan goed moeten instellen. Kans dat het aan de lens ligt lijkt me erg klein.
Dat is inderdaad ook wat ik zie. Perfect scherp door de zoeker, wollige foto. Was het bij jou ook vooral bij groot diafragma (3.5, 4)?
Ik heb hier reparatieverslagen van MBS E2E dus ook vanuit Dixons gaat het via die weg. Ik heb ze al eens gemaild en toen hadden ze het ook over Bremen. Een andere optie is er dus niet echt.

Ik heb over die schroeven gelezen dat je daarmee ook meer ellende kunt veroorzaken dan je al hebt, bv. sensor tilt -> scheve horizon etc. dus ik blijf er liever vanaf, zelfs al werkt hij nu niet helemaal OK.

Ben het wel een beetje beu eigenlijk. Ik heb nu een behoorlijk aantal leuke plaatjes van mijn zoon die geen van alle echt goed scherp zijn. Dag moment....
De Sony A350 lijkt me op zich geen onaardig alternatief, had liever de A700 maar dat is budgettechnisch wat lastiger en ben (wellicht onterecht) ook wel huiverig dat die mechanisch-technisch nog teveel op de 7D lijkt.

Voor het einde van de verzekering wil ik nog eens gaan informeren of er niet iets anders te regelen valt (dagwaarde of zo) maar veel hoop heb ik niet. Waarschijnlijk willen ze hem dan nog een 3e keer opsturen. Direct naar Badhoevedorp brengen kan ook wel, maar dan wordt het sowieso betalen en moet ik ook nog maar afwachten wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:24:

Dus de afstand spiegel-zoeker en spiegel-sensor is ook niet gelijk, en daarnaast heb je een probleem met de afstand spiegel-AFunit. (of je verslikt je de scherptediepte die er meestal langer uit ziet in je zoeker)
DapperDen schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:51:
Dat is inderdaad ook wat ik zie. Perfect scherp door de zoeker, wollige foto. Was het bij jou ook vooral bij groot diafragma (3.5, 4)?
Nou is het toch maar de vraag hoe goed je scherptediepte kan beoordelen door de zoeker omdat de scherpte diepte daar toch langer lijkt als op de foto.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 22-05-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet om hem voor de 3e keer op te laten sturen. Ik weet niet of je de reparatie moet betalen als je hem naar Hoofdorp brengt. MBS E2E geeft standaard 3 maanden garantie op reparaties.

Niets doen lijkt me geen optie. Dan kan je beter aan die onderste schroefjes draaien. Daar hoor ik over het algemeen positieve berichten over. En dat hij door de zoeker niet goed scherp stelt lijkt me een kleiner probleem. Meestal zal je de AF wel gebruiken.

Met de service software moet je wel uitkijken. Als je op een verkeerde knop drukt kan je belichting helemaal ontregeld raken en heb je calibratie apparatuur nodig om hem weer opnieuw te calibreren.

Ik heb het scherpstellen door de zoeker getest met een macro opname en diafragma 1.7 Dan kan je wel redelijk zien waar hij scherp op stelt.

Ik zag dat je al een nieuwe Sony Alpha 200 hebt voor 369 euro. Dus dat is misschien ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Moeders kon het niet laten om een nieuw toestel te kopen, we hebben een 5D maar daar zit de focus d-pad in de weg, ze kijkt met links namelijk en dan druk je daar met je neus op.
Nu dus een Alpha 700 in huis en ik moet zeggen.... WOW ik had niet verwacht dat er zoveel verschil zou zitten tussen de 5D en de A700, lekker de lazy 18-200 superzoom overgezet en het sony flitskanon.
@ DapperDen kan me dus niet echt voorstellen dat de A700 fysiek echt nog zo overeenkomt met de 7D dat de foutjes er nog inzitten, zou natuurlijk ook redelijk lomp zijn van Sony om niet van de fouten te leren hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DapperDen schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:51:
De Sony A350 lijkt me op zich geen onaardig alternatief, had liever de A700 maar dat is budgettechnisch wat lastiger en ben (wellicht onterecht) ook wel huiverig dat die mechanisch-technisch nog teveel op de 7D lijkt.
Het budget lijkt me idd de grootste belemmering want technisch komen de 7D en A700 niet echt overeen. (Andere sluiter en mirror assembly, totaal ander AF systeem (van sensor tot motoren), generatie nieuwer AS). En dan hebben we alle pijnpunten van de 7D zo'n beetje wel gehad: Front/back focus, Black frame, AS failiure.

De A200 lijkt technisch wel redelijk op de A100, enige grote technische veranderingen daar zijn een iets stillere sluiter en een veel sterkere AF motor.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn_tje op 04-06-2008 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zet er aan te denken een tamron 17-50 te kopen.

Daarom heb ik vandaag eens m'n exig gegevens door exposureplot gegooid voor wat statistieken. Uitkomsten voor de laatste 200 foto's: 108 op 50mm of minder, en 3 foto's tussen de 50 en 70mm. Lichtsterkte zou bij 10-15% van de foto's een welkome aanvulling zijn (zijn er minder als ik verwacht had).

Lijkt me dat ik van die 20mm die de tamron mist aan de lange kant weinig last ga hebben. Wel jammer dat Tamron's 10-24 er nog niet is, ik erger me de laatste tijd aan een gebrek aan groothoek. Dus wat is dan verstandig, nu voor een 17-50 gaan of straks voor een 10-24 (50 foto's gemaakt op 24mm of minder) gaan en de kitlens nog even houden.

Dilemma....

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 05-06-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Ik heb die Tamron als vervanging van de 18-70 kitlens, en als vervanger van de 17-35 (waar ik nog vanaf moet ;)). en hij is op elk punt beter dan de kitlens. Scherper, beter contrast, lichtsterker, erg snel met AF, betere bouw enz...

Persoonlijk zou ik voor de 17-50 gaan, en dan gaan sparen voor de 10-24 zodat je die kan kopen wanneer die wel beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan maar eens kijken of er een 2e hands voor een leuke prijs staat, dan wordt die 10-24 als ie goed presteerd ook niet zo'n probleem.

Dat de AF echt snel is is ook wel prettig om te horen. Voor waar ik de kitlens nu gebruik voldoet de AF snelheid niet dus is het meestal een kwestie van prefocusen, afstoppen en hopen dat je op t juiste moment afdrukt.

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 06-06-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

17-35 prijs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Als jij je DM eens aanzet, kunnen wij dingen over de verkoop van die lens netjes buiten dit topic afhandelen ;)

De optie daarvoor is te vinden onder Voorkeuren - Privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

weet iemand hoe je op de 7d te zien krijgt hoeveel shots het toestel al in totaal gemaakt heeft?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Kan niet, tenzij je vanaf het begin hebt ingesteld dat de teller niet gereset wordt met elke geheugenkaart. En zelfs dan nog moet je onthouden hoe vaak hij is rond gegaan.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Ik heb met mijn 7D ook al zitten zoeken en heb het niet kunnen vinden. De 5D bewaart die informatie wel ergens intern en is met behulp van wat service software uit te lezen.

Een geval van jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
Is er iemand die voor mij de paperback versie van de Minolta 5D handleiding heeft? De PDF kun je overal doenloaden maar er is nergens de 'officiele' Nederlandse paperback te vinden. De Engelse versie is eventueel ook goed. Ik heb hier de geprinte PDF ook liggen maar kan niet echt zeggen dat dat handig is voor onderweg of zo. Mocht iemand iets voor mij hebben DM me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is een 5D niet dusdanig eenvoudig in de bediening dat je niet echt een handleiding nodig hebt (echt ingewikkelde functies ontbreken overigens ook).

Alles wat je vaak nodig hebt zit onder de Fn knop of heeft een dedicated knop (behalve de flits instellingen: menu camera 2)). En alles wat met de witbalans te maken heeft zit onder het WB instelwiel.

Als je functies niet kan vinden is het denk ik het handigste om een tabelletje te maken (en plastificeren) met waar ze te vinden zijn en eventueel opmerkingen over de werking

[ Voor 31% gewijzigd door martijn_tje op 07-07-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
Wolfensteijn schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:39:
Ik heb met mijn 7D ook al zitten zoeken en heb het niet kunnen vinden. De 5D bewaart die informatie wel ergens intern en is met behulp van wat service software uit te lezen.

Een geval van jammer, maar helaas.
Weet je hoe dat moet met de 5D? Ik zoek waarschijnlijk wel weer verkeerd maar ik kan niks vinden daarover op het net.

En martijn_tje, ik vind het zelf wel zo prettig als ik een papaerback versie van de handleiding heb vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen met dynax 7d, warmte gerelateerd?

Hi, ik heb sinds kort problemen met mijn KM 7D wanneer ik hem gebruik tijdens extreem warme dagen, + 40c. Dit was recent in Amerika. Nu had ik dit nog niet eerder ervaren en vroeg ik mij af of iemand van jullie ervaring mee heeft.

Probleem wat ik heb:

- bij extreme warmte "ratelt" er iets vlak onder de flitser in de body en blijft de anti shake sensor knipperen. Het is dan niet meer mogelijk om nog een foto te maken.

Tijdelijke oplossing die ik hiervoor hanteerde was de camera in de airco van de auto plaatsen, 5 minuten wachten en dan werkte het weer voor zo'n 5 minuten.

Iemand ervaring?

Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt als AS failiure. Bij m'n 5D was de AS ook stuk en die bleef ook ratelen bij het aanzetten en ik kon er geen foto mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi Martijn,

En heb jij het ook kunnen verhelpen? Want ik zou nog wel even willen genieten van mijn 7D voor ik over ga tot aanschaf van een nieuwe.

Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het AS systeem is niet echt iets dat je zelf kan maken, bij mij viel het gelukkig nog onder de garantie.

Bij jou waarschijnlijk niet meer (aankoop datum?). Dus sta je nu voor de keuze of opsturen en kijken wat t kost of een 2e hands 7D scoren (of een A200 als je ook genoegen neemt met wat een kleidere body/zoeker en minder knopjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Afgelopen vrijdag heb ik mijn 7D laten stuiteren. Nu weet ik dat deze camera veel kan hebben, maar dit was toch net iets teveel :(

Zodra ik hem aanzet krijg ik een ratelend geluid van de AS te horen, dat duurt een paar seconden. De camera reageert verder zonder problemen, menu's werken, autofocus werkt nog, enz... Maar een foto maken kan dus niet.

Oftewel, zo snel mogelijk bij MBS E2E langs, en hopen dat het niet al teveel geld gaat kosten. Tot 190 euro repareren ze zowiezo, daarboven bellen ze eerst met een prijsopgaaf en mag ik akkoord gaan of niet met de reparatie. Bij geen akkoord is het €49,- onderzoekskosten, behalve als ik hem niet meer terug hoef. Helaas heb ik niet zoveel geld, anders had ik een a700 gehaald, maar helaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt idd dat het AS systeem er bij een valpartij het eerste de er me ophoutd (had m'n 5D ook). Bij mij waren ze zo aardig om ook na vermelding van de valpartij het onder garantie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Camera is ingeleverd bij MBS E2E per vandaag, nu ongeveer 6 weken wachten. Reparatie tot €177,41 doen ze direct, daarboven dus offerte/prijsopgaaf. Anders bedrag dan telefonisch werd vermeld, maar dat komt blijkbaar omdat ze meer rekenen voor mensen die de boel opsturen inplaats van zelf droppen.

Het kan ook nog zo zijn dat hij binnen 2 á 3 weken al klaar is. Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar ik ga nergens vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
@ DapperDen kan me dus niet echt voorstellen dat de A700 fysiek echt nog zo overeenkomt met de 7D dat de foutjes er nog inzitten, zou natuurlijk ook redelijk lomp zijn van Sony om niet van de fouten te leren hehe
Het budget lijkt me idd de grootste belemmering want technisch komen de 7D en A700 niet echt overeen. (Andere sluiter en mirror assembly, totaal ander AF systeem (van sensor tot motoren), generatie nieuwer AS). En dan hebben we alle pijnpunten van de 7D zo'n beetje wel gehad: Front/back focus, Black frame, AS failiure.
Ik gaf ook al aan dat mijn vrees wellicht ongegrond was, en dat is kennelijk ook zo (gelukkig). Had namelijk begrepen dat de A100 wel min of meer een gerebrande 5D was (klopt dan misschien ook wel niet).

Anyway, onder het motto: 3x is scheepsrecht heb ik mijn 7D opnieuw weggebracht voor reparatie, dit keer heb ik erop gestaan dat de kitlens meegestuurd werd, en heb ik expliciet laten noteren dat ze moeten kijken naar de positionering van de beeldsensor. Hopelijk maken ze deze keer een paar testfoto's, gezien de resultaten van de vorige 2x kan ik me niet voorstellen dat ze dat toen wel gedaan hebben :( .

Eigenlijk had ik het uit pure frustratie al opgegeven, maar ik realiseerde me dat ik eigenlijk gek ben dat ik dit pik.... en dat afdanken wel een behoorlijke kapitaalvernietiging zou zijn. Bovendien vind ik het nog altijd een heerlijk ding qua bediening :9 . Dus ik heb het er nog maar eens op gewaagd. Er zat nog reparatiegarantie op de vorige reparatie, de bijgekochte garantie is inmiddels verstreken dus je zou dit de laatste kans kunnen noemen.... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er wordt ook altijd nog een paar maanden garantie gegeven op reparatie's, misschien dat ie daar nog onder valt.

Mocht MBS E2E niks met je backfocus doen kan je altijd zelf nog proberen met behulp van de schroefjes. Even op dyxum zoeken welke schoefjes je moet hebben en vooraf met een dun streepje verf o.i.d. de originele positie's markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Wanneer ik 2ehands op zoek ga naar een 5D (ja ik zoek :+ ) en ik krijg alsnog het black frame syndroom, valt dat dan alsnog onder garantie af te handelen met Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pfff dat is een lastige. KM heeft min of meer toegegeven dat FBF werd veroorzaakt door foute onderdelen. En dat in de 5D's die na een bepaalde datum zijn gemaakt andere onderdelen zijn gebruikt.

Misschien voor de aankoop eerst eens MBS E2E bellen, mogenlijk weten die er meer van.

http://www.dyxum.com/colu...ame/First_Black_Frame.asp
Volgens deze link is reparatie door KM gratis, maar hoe het na de overname door Sony zit zou ik niet weten.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 19-08-2008 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Sony repareert de FBF problemen nog steeds gratis, als het goed is tenminste.

Daarnaast zijn er van de 5D's maar heel weinig camera's die last hebben van het FBF probleem, de 7D had er vele malen meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nou dan hadden m'n ouders blijkbaar geluk... die had namelijk wel het probleem.
Nu er een Alpha 700 naast, wat een verschil :9
Maar ik wil graag van het assortiment lenzen van thuis gebruik maken en de 7D vind ik wat groot, dus dan maar op zoek naar de 5D wat ik verder een heel prettig toestel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Wolfensteijn schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:42:
Heb mijn 7D net een week of twee geleden terug gekregen en dat was incl. retour sturen gewoon gratis. Nou was dit wel bij Playmon in Madrid, die voor Sony Spanje en Andorra de reparaties doet.

Iets wat ik toevallig zag was dat men alle Sony camera's en objectieven het eerste jaar gratis repareert, dus ook uit de USA of Japan. :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Wolfensteijn schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:42:

Daarnaast zijn er van de 5D's maar heel weinig camera's die last hebben van het FBF probleem, de 7D had er vele malen meer last van.
Klopt er is maar een beperkt aantal 5D's met verkeerde onderdelen gemaakt. Alleen de eerste paar maanden. De 7D werdt al veel langer gemaakt en er zijn er dus veel meer die het zelfde foute onderdeel bevatten.

De kans ik groot dat je een latere 5D treft (dat kan je trouwens ook aan het serie nummer zien, ik kan alleen niet meer vinden welke cijfers het jaar en de maand aan geven). Als je de productie maand weet dan kan je ook toekomstige FBF problemen uitsluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 21-08-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Even een update:

Vandaag heb ik mijn 7D voor de derde keer mogen ophalen na reparatie. Het verslag van MBS E2E vermeldt net als de vorige keer "software afregeling focussysteem". Deze keer had ik de 28-100 kitlens mee laten sturen (die kon ik wel missen :)) en ik weet niet of dat het verschil gemaakt heeft, maar het backfocusprobleem is verdwenen! _/-\o_

Ik had vanavond pas tijd om te testen toen het al behoorlijk schemerde, maar de resultaten waren zeer veelbelovend, morgen verder testen bij daglicht waarbij ik eigenlijk geen problemen meer verwacht. Wel wil ik ook nog even de andere lenzen testen, maar aangezien ze allemaal een gelijke afwijking vertoonden hoop ik dat het wel goed zal zitten.

Overigens vermeldde de bon 219 euro, gelukkig viel dit onder reparatiegarantie. Anders was het toch een duur geintje geweest :(

EDIT: na uitgebreid testen kom ik gelukkig tot de conclusie dat het inderdaad weer snor zit met de focus op mijn toestel, zelfs met de 50/1.7 @ 1.7 :)

[ Voor 8% gewijzigd door DapperDen op 10-09-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Oh ja, afgelopen maandag dus mijn gerepareerde 7D opgehaald. Even snel getest daar, en ik kan weer foto's maken. Ik hoop morgenavond tijd te hebben om even de hei hier op te lopen voor wat meer foto's. Dan kan ik beter testen of die werkt.

En komende vrijdag een vrijgezellen feestje voor een vriend van me, dus dan neem ik hem ook wel mee ;)

Mijn reparatie was trouwens €177,41 Best prijzig, kon het eigenlijk niet missen, maar voor dat geld heb je geen nieuwe camera :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
Fijn dat die van jou ook weer is opgelapt, jammer van de kosten maar voor dat geld heb je inderdaad niks vergelijkbaars nieuw.
Wel toevallig dat de reparatie precies het maximumbedrag voor géén prijsopgave was...

Die van mij is inderdaad ook net op tijd klaar voor het "Fouter foute afdelingsfeest" >:)
Altijd handig voor een geintje, dat soort plaatjes van collega's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Wat is een beetje de 2e hands marktwaarde van een Minolta 24 - 105 mm lens (3.5 - 4.5 D) ?
Zit bij een 5D, maar de prijs is me wat stijl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In (bijna) mint staat ben je zo 200 euro soms meer (tot 250 euro) voor de 24-105 kwijt.

• DapperDen
Ik heb er zojuist 1 op de kop getikt voor 200 euro dus dat klopt aardig :)
Nu is het dus exit 28-100 >:)

[ Voor 17% gewijzigd door DapperDen op 18-09-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DapperDen schreef op donderdag 18 september 2008 @ 22:34:
Ik heb er zojuist 1 op de kop getikt voor 200 euro dus dat klopt aardig :)
Nu is het dus exit 28-100 >:)
Nu nog een A900 er bij dan heb je een mooie walk around combi :9 Al weet ik niet of iedereen het met dit exuus eens is om bijna 3K euro's uit te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Elk excuus is toch goed genoeg? Als je maar een FF camera wilt :)

Ik heb nog wel even getwijfeld, maar nu ik 'm min of meer kan vergelijken met de D700 en 5D2 weet ik het eigenlijk wel zeker, zodra hij hier verschijnt ga ik voor de a900. En ik heb al echt glas, dus ik hoef geen extra lenzen erbij te kopen :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• DapperDen
martijn_tje schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:20:
[...]

Nu nog een A900 er bij dan heb je een mooie walk around combi :9 Al weet ik niet of iedereen het met dit exuus eens is om bijna 3K euro's uit te geven ;)
Met dat excuus ben ik het zeker eens, mijn bankrekening echter niet :(
"U heeft nog x dagen om loten te kopen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/caukdMq7TfmVUSWFgApkRci9/full.jpg

Gisteren kwam de postbode met dit dingetje, ik had het toevallig voor een paar cent op eBay gevonden. Ik wist al waar het voor dient, maar wat het precies is? Na wat zoeken @ Google ben ik achter de naam, het is een Minolta Magnifier-V maar het is nog steeds onduidelijk hoeveel het nu vergroot.
Wel een aantal sites gevonden die het "wisten", maar overal is het een ander antwoord,...
2,0x, 2,3x en 2,5x.... :|

De opvolger hiervan, de Magnifier-Vn doet 2,3x...
Maar wat doet deze? Toevallig iemand die het wel weet... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ik dacht dat de V en de Vn alletwee 2,3x vergroten. Het verschil is dat de Vn een scharnier heeft om 'm omhoog te klappen zodat je de normale zoeker kunt gebruiken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Hoi allen,

Ik lees zojuist dit forum door en lees over het 'first black frame' issue.. Ik heb zelf inmiddels ruim 3,5 jaar een 7D en daar tot nu eigenlijk nooit problemen mee gehad. Tot kortgeleden:

Ik wilde van een bungeejump veel foto's maken dus ik zet m op continuous (werkt altijd goed.) maar na een foto of 4 ineens 'KLIK' en hij doet niets meer. Een zwart scherm en alle knoppen (inclusief aan en uit knop) doen niets meer. Batterij er uit en weer in was de remedie. Die dag heb ik dat meerdere keren gehad, knap irritant.

Na die dag zijn ongeveer 2000 foto's met het toestel gemaakt zonder ooit nog een probleem, ik was dus in de veronderstelling dat 'de camera zeg maar met het verkeerde been uit bed was gestapt..'.

Afgelopen week haal ik mijn camera uit mijn tas, zet hem aan, doe de instellingen zoals ik ze wil en druk op afdrukken. Helaas werkt alles, inclusief het scherpstellen, maar de daadwerkelijke foto komt gewoon niet. Het lijkt wel of de spiegel niet wilt wegklappen.. De volgende keer dat ik hem aanzet maakt het toestel de eerste 10 seconden dat hij aanstaat een tikkend geluid dat klinkt alsof er een motortje overleden is ergens in de body.

Via het menu voor clean-ccd kan de spiegel nog steeds wegklappen en ook zonder lens op de body maakt het toestel nu bij aanzetten dat tikkende geluid. Ook kunnen er gewoon geen foto's meer gemaakt worden.

is wat ik hierboven beschreef nou dat 'first black frame' probleem, is mijn toestel gewoon overleden of hebben jullie ideeen?

Ik vrees namelijk dat ik anders ineens een vervangend toestel moet gaan aanschaffen en financieel is dat op het moment wat lastig..

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elmoxx schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:01:
Via het menu voor clean-ccd kan de spiegel nog steeds wegklappen en ook zonder lens op de body maakt het toestel nu bij aanzetten dat tikkende geluid. Ook kunnen er gewoon geen foto's meer gemaakt worden.

is wat ik hierboven beschreef nou dat 'first black frame' probleem, is mijn toestel gewoon overleden of hebben jullie ideeen?
Dit is AS failiure. Meestal wordt dit veroorzaakt door een val of andere flinke klap die de camera heeft gekregen. Door je camera naar MBS E2E te brengen/sturen, een paar weken te wachten en €177,41 af te staan is te op te lossen.

http://www.mbse2e.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 01-10-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

@ martijn_tje

Ik ben er even langs geweest (moest er toevallig vlak bij zijn) Zij vertelden me precies het zelfde als jij nu. Ze vertelden echter ook dat als ze constateren dat het waterschade of schade van een schok o.i.d. is (dus als je hem slecht behandeld hebt) dat dan de kosten van 177 naar ruim 380 gaan.

Ik heb er vanavond nog even over nagedacht en denk dat ik dit als de perfecte smoes zie om up te graden :P

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 20:14

superblaag

Mooi spul hoor!

Zijn er hier nog mensen die de D7 gebruiken en niet de overstap naar Sony heeft gemaakt?
(edit: natuurlijk zijn die er, maar juist van hun wilde ik het volgende weten)

Zelf moet ik nog digitaal gaan :$
Maar ik vind elke Sony (behalve de a700) te klein omdat ik mn D7 ermee ga vergelijken.

Ik wilde graag weten waarom de mensen zijn blijven "hangen".
De 7D heeft 6mp, wat best genoeg is voor leuke foto's.
Maar waarom ben je naar Sony gegaan, of waarom juist niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door superblaag op 02-10-2008 08:15 ]

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

superblaag schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:11:
Zijn er hier nog mensen die de 7D gebruiken en niet de overstap naar Sony heeft gemaakt?

Maar ik vind elke Sony (behalve de a700) te klein omdat ik mn D7 ermee ga vergelijken.

De twee belangrijkste voordelen (in mijn ogen) van de A700 tegenover de 7D zijn de sneller AF en meer FPS, nadelen zijn de veranderingen in de handling (Bij 7D identiek aan de 7.) en de foute plaatsing van de controls op de verticale grip. De 7D is langzamer qua AF dan de Dynax 7, wat dus niet erg slim was van KM.
Ik vind het trouwens ook logisch dat je naar de A700 kijkt omdat deze in dezelfde lijn ligt als de Dynax 7. (7000AF, 7000i, 7xi, 700si, 7, 7D, A700. )
Aan de andere kant is de A900 ook interessant omdat die een sensor even groot als kleinbeeldnegatief dat je gewend bent van de Dynax 7 en je zo de stap naar aps-c overslaat.

Ik heb nog geen A700 omdat ik de hoge iso resultaten niet goed genoeg vond, versie 4 van de firmware lost dit probleem op, de ruisreductie is een stuk verbetert en levert meer detail en minder ruis op.
De A900 is mij gewoon weg te duur, maar een tweede hands A700 zal waarschijnlijk wel goedkoper worden.
Ik denk nog dat ik nog een half jaar wacht met de aanschaf van een nieuwe body, eerst moeten er nog lenzen worden verkocht.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Zijn er hier nog mensen die de 7D gebruiken en niet de overstap naar Sony heeft gemaakt?

Blijven hangen is voor mij heel simpel om 1 enkele reden, ik heb geen geld om van een Dynax 7D over te stappen naar een a700. De goedkopere bodies vind ik geen optie, maar dat is eigenlijk puur een idee/gevoel en niet gebaseerd op harde feiten. Maar ook voor een a200 heb ik eigenlijk geen geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elmoxx schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 23:11:
Ze vertelden echter ook dat als ze constateren dat het waterschade of schade van een schok o.i.d. is (dus als je hem slecht behandeld hebt) dat dan de kosten van 177 naar ruim 380 gaan.

Ik heb er vanavond nog even over nagedacht en denk dat ik dit als de perfecte smoes zie om up te graden :P
Lol... mijne is na een valpartij die ik vermeld heb gewoon onder de laatste paar maanden van m'n garantie gerepareerd.

Een A200 kost relatief gezien ook geen drol, maar is wel een flinke stap terug in ergonomie.
Zijn er hier nog mensen die de D7 gebruiken en niet de overstap naar Sony heeft gemaakt?

....waarom ben je naar Sony gegaan, of waarom juist niet :)
1) Idd 6MP is voldoende voor m'n gebruik.
2) geen geld voor een A700
3) met de overige body's ga ik er op achteruit kwa bouw, vasthouden en features (vind t dus te duur voor eigenlijk alleen een AF en highlight DR upgrade)
4) ik vind de jpeg output van de KM's nog steeds prettiger (al komt een A700 met v4 firmware een heel eind)
5) AF lijn sensoren zou ik liever vervangen zien de single cross sensoren. (mogen trouwens ook wel een paar handjes verborgen punten voor tracking bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb toevallig gisteren mijn Dynax 7D met grip van onder het stof vandaag gehaald en in V&A gezet. Vergeleken met de Alpha 900 is er in vier jaar tijd enorm veel verbeterd. De A900 heeft een duidelijk betere afwerking (de Nikon D200 / Fuji S5 Pro ook - mag ook wel omdat allemaal camera's zijn die hoger in de markt werden gepositioneerd), de AF is sneller, de zoeker en display zijn veel beter (de zoeker is niet alleen groter maar heeft ook 100 procent dekking) en de ergonomie ondanks het ontbreken van de wieltjes voor belichtingscompensatie nog wat beter.

Wat betreft de bediening blijft de Dynax 7D een heerlijke camera, vooral als je hem vergelijkt met concurrenten uit zijn tijd. Feitelijk heb je de volwaardige bedieningsmogelijkheden van een semi-professionele camera in een goedkoper package. Ik kan me goed voorstellen dat de A200 niet de juiste opvolger is als je de bediening van een D7D gewend bent.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste