• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Tjah Prijs... dat is ook een beetje mijn probleem, waar anderen zomaar 1000 euro uitgeven voor een bigma, zo makkelijk gaat het hier niet. Komt een lens boven de 100 euro dan moet ik daar echt naar kijken (zeker aangezien ik mij niet echt verdiep in 1 richting, macro, kitlens vervanger, grote tele, etc, vanalles wil ik hebben (en het liefst zsm ;) ).

Ik heb even gekeken naar tussenringen maar die zijn voor minolta amper (lees niet) te vinden (marktplaats & fotoapparatuur). Wel een goede tip (overigens vraag ik mij af waarom je met een tussenring niets zou verliezen van de optische kwaliteit van een lens, het blijft extra glas)

Rustig zoeken dus.. :(

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

DinoPK schreef op donderdag 23 november 2006 @ 09:34:
Wel een goede tip (overigens vraag ik mij af waarom je met een tussenring niets zou verliezen van de optische kwaliteit van een lens, het blijft extra glas)
Een tussenring of in het engels extension tube is gewoon een holle ring zonder glas die al dan niet het AF signaal door geeft. Je hebt wel wat lichtverlies omdat het licht wat verder moet reizen naar de film/sensor.
Teleconvertors bevatten wel glas, hoe zouden ze anders de focale lengte met 1.4 x of 2 x kunnen verlengen.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

DinoPK schreef op donderdag 23 november 2006 @ 09:34:
Wel een goede tip (overigens vraag ik mij af waarom je met een tussenring niets zou verliezen van de optische kwaliteit van een lens, het blijft extra glas)

Rustig zoeken dus.. :(
Je blijft hoe dan ook lensfouten vergroten, zo wel met een tussenring als met een voorzetlens. Het voordeel van een tusenring is dat je er geen lens fouten bij krijgt die niet in de lens zitten die je gebruikt. Met een voorzetlens ben je sterk afhankelijk van de kwaliteit van het glas dat in je voorzetlens zit.

Tusenringen werken trouwens beter (leveren eerder een redelijke vergrotings maatstaaf op) bij korte brandpunts afstanden en voorzetlenzen werken beter bij lange brandpuntsafstanden.

Als je voor een voorzetlens gaat: geen hama! (of ander bagger merk). Ik heb er in een onwetende bui 1x een geprobeerd in een winkel. Korte samenvatting: beeld zo onscherp en contrastloos dat de AF er geen raad meer mee wist.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn_tje op 23-11-2006 19:45 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

martijn_tje schreef op donderdag 23 november 2006 @ 19:41:
[...]

Tusenringen werken trouwens beter (leveren eerder een redelijke vergrotings maatstaaf op) bij korte brandpunts afstanden en voorzetlenzen werken beter bij lange brandpuntsafstanden.

[...]
Tussen ringen werken imho juist minder bij de korte brandpuntafstanden. Ok hoe korter het brandpunt, hoe groter de vergroting, echter bij korter dan een 50mm komt het bij enige fatsoenlijke vergroting vaak voor dat je met de lens je onderwerp platduwt of je coating beschadigt.
Ook door de ultra korte afstanden wordt licht dan een probleem.

Overigens vallen lensfouten heel erg mee als je fatsoenlijke lenzen gebruikt, daar je alleen het centum van de lens gaat gebruiken want de rest val buiten je film/sensor

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Geen tussenringen meer nodig inmiddels, ik heb een Tamron 90 SP (172E model) gekocht :) (even wachten op levering natuurlijk)
Al vraag ik mij wel af hoe dichtbij zo'n objectief kan komen als je daar nog eens tussenringen bij gebruikt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 08:23
Erg dichtbij. Ik had een tussenring, en een +10 dioptrie voorzetlensje op een 50mm gedraaid. En ik kwam erg dichtbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Grappig, zat daar net eens over te lezen; de beercam met een raynox levert veeel betere resultaten op dan een macro lens met raynox. Had niet in de gaten dat het met brandpuntafstand te maken had.

Wellicht leuk om eens naar te kijken voor het vliegende spul op de plaat vast te leggen.
Voorlopig kan ik hiemee vooruit :)

Nou die 28-135 nog vinden voor een normale prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

DinoPK schreef op maandag 27 november 2006 @ 10:50:
Grappig, zat daar net eens over te lezen; de beercam met een raynox levert veeel betere resultaten op dan een macro lens met raynox. Had niet in de gaten dat het met brandpuntafstand te maken had.

Wellicht leuk om eens naar te kijken voor het vliegende spul op de plaat vast te leggen.
Voorlopig kan ik hiemee vooruit :)

Nou die 28-135 nog vinden voor een normale prijs :P
De 90mm gaat je erg bevallen, dat weet ik zeker.
Ook als portretlens is hij geweldig!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Ik verheug me der ook erg op :)
Ik heb nu max 1:4 vergroting, met 1:1 gaat er een hele nieuwe foto wereld voor mij open.

Qua portret is hij wat lichtsterker dan de beercan, ook erg lekker natuurlijk (qua bokey zal hij het niet halen maar toch :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
nou nog een koopje op het oog. Wat zouden jullie doen:
28-135 incl filter met buts op de lens (waar je niets van ziet op de foto) voor 140 incl
of
24-85 RS incl duur filter in nieuwstaat voor 130....

Ik twijfel.

edit: dankzij Pbase is het niet moeilijk: de 24-85 it is, bokey ff ontwijken en dan is het een erg mooi lensje als ik het zo bekijk. Van de 28-135 zijn amper samples te vinden , en wat de verkoper doorstuurt... tjah kleurtjes zijn mooi. Voor de rest... neh.

[ Voor 37% gewijzigd door pasajo op 28-11-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Laatst online: 09-08 17:54
DinoPK schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:58:
nou nog een koopje op het oog. Wat zouden jullie doen:
28-135 incl filter met buts op de lens (waar je niets van ziet op de foto) voor 140 incl
of
24-85 RS incl duur filter in nieuwstaat voor 130....

Ik twijfel.

edit: dankzij Pbase is het niet moeilijk: de 24-85 it is, bokey ff ontwijken en dan is het een erg mooi lensje als ik het zo bekijk. Van de 28-135 zijn amper samples te vinden , en wat de verkoper doorstuurt... tjah kleurtjes zijn mooi. Voor de rest... neh.
Een lens met een defect voor 140 sowieso niet doen! (vergeet ook niet de minimale focus afstand van 1meter50) overigens is dit wel een van de meest scherpe zoomlens die er is!
24-85mm voor 130, met een b+w mrc uv filter of iets vergelijkbaar is het wel aardig, mits in goede staat.
Ik heb zelf beide lensjes. De 24-85mm zit op mn RD175 (die ik nog steeds aan de gang moet helpen)

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 28-11-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
DinoPK schreef op maandag 27 november 2006 @ 12:42:
Ik verheug me der ook erg op :)
Ik heb nu max 1:4 vergroting, met 1:1 gaat er een hele nieuwe foto wereld voor mij open.

Qua portret is hij wat lichtsterker dan de beercan, ook erg lekker natuurlijk (qua bokey zal hij het niet halen maar toch :) ).
Wat zou er mis zijn met de bokey van de 90mm tamron dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Bokey :D
Bokeh natuurlijk. Niets mis mee, echter de bokeh van de Beercan is zooooo smullen.
Morgen mijn tamronnetje binnen, kan niet wachten :)

Hilbren, idd exact het filter ;). Nieuwstaat dus geen slechte koop imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
DinoPK schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:13:
Bokey :D
Bokeh natuurlijk. Niets mis mee, echter de bokeh van de Beercan is zooooo smullen.
Morgen mijn tamronnetje binnen, kan niet wachten :)

Hilbren, idd exact het filter ;). Nieuwstaat dus geen slechte koop imho.
OOPS, ja uuh de "h" zit ook zo dicht bij de "y" O-)

Die tamron gaat je heel goed bevallen, voor portretten en voor product fotografie. Dat ding is vlijmscherp!
Als dit bij jou niet het geval is dan moet je manual focus proberen of je autofocus calibreren. Dat heb ik namelijk een tijdje terug ook gedaan, de tamron is daar een mooie referentie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
hahah ik moest lachen om mijn eigen typefout maar jij hebt het dus ook niet bewust getypt.
Bokey, bokey bokeh... pff 3x proberen. Rottig woordje ;)

Lensje ligt nu bij mijn ouders, net pas bezorgd (postopvang adres ;) ). Morgen eens kijken. Maareh, autofocus calibratie?.. Hoe wil je dat doen dan (indien het nodig is). Normaliter heb ik erg scherpe foto's hoor, ik maak mij geen zorgen.

Overigens, 2x Teleconverter icm de beercan, is dat een eurotje of 20-30 waard? (als ik zo'n ding eens kan vinden..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

DinoPK schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:08:
Knip......
Overigens, 2x Teleconverter icm de beercan, is dat een eurotje of 20-30 waard? (als ik zo'n ding eens kan vinden..).
Is opzich te doen als je voldoende licht hebt.
Houd er rekening mee dat je wat scherpte verliest, maar natuurlijk (als je de ISO een beetje laag houd) kun je in Photoshop nog wat verscherpen.

Voor die 30 euro heb je dan wel een heel goed alternatief voor een wat extremere brandpunt.
Een betaalbare 100-400 lens is niet veel beter (zo niet, slechter).
Ik heb ze beide, dus spreek uit ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 29-11-2006 19:49 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
mijn ervaring met lenzen boven de 300mm is dat je meestal beter af bent me een prime lensje:
400mm sigma is bijvoorbeeld een leuke voor een leuk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

hilbren schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:55:
mijn ervaring met lenzen boven de 300mm is dat je meestal beter af bent me een prime lensje:
400mm sigma is bijvoorbeeld een leuke voor een leuk prijsje.
Ja maar die heb je niet voor 3 tientjes.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• hilbren
Daar heb jij weer gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit reeds in 2 andere topics geplaatst, maar voorlopig niet echt een reactie, dus probeer ik het hier nog eens :).

Ik overweeg een Pentax k100d te kopen, maar nu zag ik op digitalstreet een Minolta 5d staan voor 465€. Heeft deze 5d voordelen tov de k100d (qua specificaties zijn ze best gelijk, lijkt me), of kan ik beter 60€ extra betalen voor de k100d?

Wat zijn de grote nadelen van de 5d?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 00:51:
Ik heb dit reeds in 2 andere topics geplaatst, maar voorlopig niet echt een reactie, dus probeer ik het hier nog eens :).

Ik overweeg een Pentax k100d te kopen, maar nu zag ik op digitalstreet een Minolta 5d staan voor 465€. Heeft deze 5d voordelen tov de k100d (qua specificaties zijn ze best gelijk, lijkt me), of kan ik beter 60€ extra betalen voor de k100d?

alvast bedankt!
Ergonomie van de 5D is een stuk beter, er zijn voor Minolta/Sony meer lenzen te krijgen.
Verder kan ik weinig verschillen noemen omdat ik de pentax niet zo heel goed ken (wij verkopen geen pentax).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 00:51:

alvast bedankt!
De grootste nadelen.... euhm, wordt niet meer gemaakt.... minderknopjes dan de 7D.... geen minolta-grip (maar dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn, maar sommige mensen vinden dat een ramp)

Maar iets serieuzer.... als het kan houd de cam´s een vast en ik heb het idee dat het verschil binnnen 5 foto´s met iedere cam duidelijk is. Dan weet je welke cam je het prettigst vind.

Het grootste nadeel was dat de garantie service lastig aan de goede onderdelen kon komen, maar dat schijnt nu een veel minder probleem te zijn.

Ik denk zelf dat welke van de twee je ook kiest, beide zijn geen miskoop. Tenzij het hele concept SLR niets voor je is.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties!

Nog een vraagje: zijn de Sony lenzen allen compatibel met deze voor de 5d? Of is de kans reëel dat na x-aantal tijd je amper nog Minolta lenzen zult vinden?

En i.v.m. garantie, is het dan Sony die dit nu voor z'n rekening neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Alle lenzen met de Minolta AF mount werken. Dat zijn dus ook die van Sony. :)

Over garantie, daar laat Sony steken vallen. Zo vervangen ze liever dan dat ze repareren. En dat hoeft niet eens een nadeel te zijn als je een α100 kunt krijgen voor een 5D. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Oxi op 02-12-2006 13:09 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 13:07:
Alle lenzen met de Minolta AF mount werken. Dat zijn dus ook die van Sony. :)

Over garantie, daar laat Sony steken vallen. Zo vervangen ze liever dan dat ze repareren. En dat hoeft niet eens een nadeel te zijn als je een α100 kunt krijgen voor een 5D. ;)
Het wordt aanlokkelijk :). En wat zijn de specifieke nadelen aan het feit dat het bedrijf failliet is? Geen firmware updates meer, neem ik aan, of houdt Sony zich ook daar mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 13:26:
[...]

Het wordt aanlokkelijk :). En wat zijn de specifieke nadelen aan het feit dat het bedrijf failliet is? Geen firmware updates meer, neem ik aan, of houdt Sony zich ook daar mee bezig?
Euhm Minolta is niet failliet gegaan, maar door Sony overgenomen... alleen de timing daarvan was niet helemaal perfect.

waarschijnlijk komen er idd geen firmware updates meer, maar echt grote problemen zitten er ook niet meer in eigenlijk. (ok, iedereen hoopt dat er nog een zwikkie optimalisaties ooit in een firmware gemikt worden)

Alle garantiewerk is door Sony over genomen. dus ook dat zit goed...
En idd als het niet binnen de garantie te repareren valt dan wordt er aangeboden terug te kopen of een a100 te leveren. En dan is het simpel kijken wat kost een a100 body en wat heb jij betaald... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeCool
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 10:56
Zijn er mensen die externe (studio)flitsers aansturen met de minolta 5d? Ik ondervind problemen omdat de zogenaamde infrarood/radio triggers niet aangesloten kunnen worden op de hotshoe's van minolta. Iemand enig idee hoe dit precies werkt? Ik weet dat er een zekere adapter de minolta fs1100 te krijgen is. Is dit wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

BeCool schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:38:
Zijn er mensen die externe (studio)flitsers aansturen met de minolta 5d? Ik ondervind problemen omdat de zogenaamde infrarood/radio triggers niet aangesloten kunnen worden op de hotshoe's van minolta. Iemand enig idee hoe dit precies werkt? Ik weet dat er een zekere adapter de minolta fs1100 te krijgen is. Is dit wat ik nodig heb?
De FS1100 is een "normale" hotshoe naar MAF-shoe converter, zonder buffering.
dit houd in dat je enorm goed moet opletten bij gebruik van flitsers ivm met een te hoge X-contactspanning (die kan oplopen tot over 400V en op de shoe is 48V of meer in principe dodelijk voor je cam)

De PCT100 is een MAF-shoe naar standaard X-contact met buffering, die gegarandeerd is tot 400V (dus inprincipe voor alle studio flitsers en bijna alle electronische)

De pct100 is een slag duurder dan de fs1100, maar als je twijfelt over de ontsteekspanning van je flitsers, je enigste veilige keus.

Er bestaan trouwens ook third-party buffers die de onsteekspanning isoleren van de camera, deze werken ook goed.

hou er bij de FS1100 rekening mee dat sommige flitsers al "vuren" op de meet flits en dan leeg zijn bij de eigenlijke flits.

Maar voor moderne flitsers werkt dus de fs1100 al goed, voor serieuze studioflitsers of oudere flitsers zou ik naar een pct100 kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeCool
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 10:56
Bedankt voor je reactie. Maar stel dat ik bijvoorbeeld alleen een radiotrigger van falcon eyes wil aansluiten om een Minolta 5D. Voldoet een simpel verloopstukje (de fs1100) dan? Ik heb geen enkele mogelijkheid van een x-contact op mijn cam.

• Gilgamesh2006
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-12-2022
Heb al een tijdje last van wat op Internet het 'black frame' issue genoemd wordt. Als ik mijn 7D een dag ofzo niet gebruikt heb dan is mijn eerste foto zwart en moet ik mijn camera resetten voordat hij het weer doet.

Op dixum is er een draadje over en daar wordt ik niet vrolijk van. Schijnbaar is het probleem bij de service centra ondertussen goed bekend.

Wat ik graag wil weten is waar je in NL terecht kunt voor reparaties en of er mensen zijn die dit probleem ook hebben (gehad). Is het probleem na reparatie verholpen en wat kostte dat???

thanks!

• Wolfensteijn
Je kan bij Sony terecht voor reparaties. En als je camera nog in de garantie zit kost het je als het goed is niets. Misschien op de verzendkosten na.

Neem contact op met Sony Nederland in Badhoevedorp, die kunnen je zeer waarschijnlijk wel verder helpen :)

Succes er in ieder geval mee, het blijft klote. Weet je toevallig hoeveel foto's je met die camera gemaakt hebt?

Verwijderd

Service wordt gedaan door MBS E2E Services in Badhoevedorp

Ik heb mijn 7d op 5 december ter reparatie aangeboden, met diverse klachten.
maar voornamelijk het slechte focusseren.
kreeg al snel bericht dat de camera werd doorgestuurd naar Bremen.
Op 21 december was hij reeds gerepareerd terug bij mijn fotozaak.
en inderdaad gerepareerd, focus ging stukken beter.
Ze hadden de focus motor vervangen en het zaakje opnieuw gecalibreerd.

ben echter inmiddels al overgestapt naar Canon, en dat focussed nog beter.

• Oxi

Oxi

Volgens mij was 'black frame' niet te repareren door Sony en boden ze een α100 aan of je geld terug. Het is duidelijk dat een α100 geen waardige vervanging is voor de 7D, maar met geld terug zit je alsnog zonder camera.
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:04:
ben echter inmiddels al overgestapt naar Canon, en dat focussed nog beter.
Zeker weten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-12-2022
Zal m'n licht eens opsteken bij ze. Ik weet niet hoeveel foto's ik ondertussen gemaakt heb. Ik schat rond de 5000.

Bedankt voor de reacties!
Wolfensteijn schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:36:
Je kan bij Sony terecht voor reparaties. En als je camera nog in de garantie zit kost het je als het goed is niets. Misschien op de verzendkosten na.

Neem contact op met Sony Nederland in Badhoevedorp, die kunnen je zeer waarschijnlijk wel verder helpen :)

Succes er in ieder geval mee, het blijft klote. Weet je toevallig hoeveel foto's je met die camera gemaakt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Oxi schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:15:
Volgens mij was 'black frame' niet te repareren door Sony en boden ze een α100 aan of je geld terug. Het is duidelijk dat een α100 geen waardige vervanging is voor de 7D, maar met geld terug zit je alsnog zonder camera.
Gilgamesh2006, we zullen zien of Oxi gelijk heeft qua α100 ipv reparatie, mijn 5D is vandaag ingeleverd voor reparatie met 5099 foto's op de teller. Ook bij mijn 5D is black frame het euvel, zie hier mijn post toen ik het ontdekte: Grubeater in "[SLR] Het grote Konica Minolta topic".
Gelukkig zit ik niet zonder camera, ik heb namelijk de 7D van Oxi overgekocht en anders heb ik mijn Dynax 7 nog. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Voor dat black frame probleem stuur je je camera toch niet gelijk terug? Ik heb het tot nu toe een keertje of... 8 gehad denk ik in 11 maanden tijd, maar ff uit en aan en de camera doet het als vanouds.. Of kan ik ergere problemen verwachten want dan is het een idee om het nu maar eens terug te sturen voordat de garantie is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Als je kijkt naar het linkje in mijn vorige post had mijn camera in augustus zijn eerste black frame, daarna is het zo'n 15 keer gebeurd denk ik.
Op Dyxum.com staan verhalen van gebruikers waarbij de camera er helemaal mee op houd, er gaan zelfs verhalen rond dat het een ontwerp/productiefout is die in alle 5D en 7D's zit. :X
Ik zou je camera dus nog in je garantieperiode opsturen voor reparatie. Als tijdelijke vervanging zou je goedkoop een tweede hands analoge body kunnen kopen, is ook altijd leuk voor ernaast.

[ Voor 23% gewijzigd door Grubeater op 06-01-2007 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb er nog helemaal niets van gemerkt.
Nog nooit een probleem als black frame of iets anders raars gehad.
Ik heb nu ruim 10k foto's gemaakt, en ga ervan uit dat hij zonder problemen het dubbele gaat halen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Als hij eenmaal lekker in is gewerkt en je hebt er geen probleem van, dan kan je er vanuit gaan dat dát specifieke probleem niet meer zal opduiken. Mijn 7D had er namelijk ook geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Net een 5D weggebracht naar fotoklein wegens het eerste scherm zwart syndroom. Begint die man eerst dat hij na een jaar buiten de garantie valt. Niet helemaal waar hor meneer ;) Nu onder garantie dus opgestuurd, 6-8 weken zou het duren :\
Hij zou niet naar Sony gaan maar naar een ander reparatie bedrijf?
Bah dat word lang wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:05:
Net een 5D weggebracht naar fotoklein wegens het eerste scherm zwart syndroom. Begint die man eerst dat hij na een jaar buiten de garantie valt. Niet helemaal waar hor meneer ;) Nu onder garantie dus opgestuurd, 6-8 weken zou het duren :\
kan meevallen, bij mijn 7d zeiden ze ook 6 tot 8 weken, had hem na 3 alweer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Iemand zijn camera al terug?

Ik loop zelf zeer te denken om een sigma 400mm APO 5.6 te kopen. Deze lensjes zijn vrij gemakkelijk te krijgen, lekker bereik, prime lens natuurlijk, maar de performance op 5.6 is om te huilen als ik het zo zie (de gouden APO versie, niet het zwarte nieuwere model).
Iemand ervaring met deze lens, of een alternatief? De tokina at-x 400 5.6 schijnt erg goed te zijn, maar deze zie ik nergens aangeboden worden.. Ik heb nu max 210mm met de beercan, een beetje meer bereik zou prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

DinoPK schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 18:21:
Iemand zijn camera al terug?

Ik loop zelf zeer te denken om een sigma 400mm APO 5.6 te kopen. Deze lensjes zijn vrij gemakkelijk te krijgen, lekker bereik, prime lens natuurlijk, maar de performance op 5.6 is om te huilen als ik het zo zie (de gouden APO versie, niet het zwarte nieuwere model).
Iemand ervaring met deze lens, of een alternatief? De tokina at-x 400 5.6 schijnt erg goed te zijn, maar deze zie ik nergens aangeboden worden.. Ik heb nu max 210mm met de beercan, een beetje meer bereik zou prettig zijn.
Die sigma 400-5.6 bestaat in diverse uitvoeringen...
waarbij enkele uitvoeringen niet met de nieuwe camera´s werken. En ik ben de laatste tijd al meerdere tegen gekomen met een kapotte AF koppeling.

Maar als je een goede vind, is het een heel erg leuke lens. Als ik een z.g.a.n. tegen kom zal ik hem zeker neit laten liggen

[ Voor 7% gewijzigd door Duur! op 21-01-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duur! schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:06:
[...]

Die sigma 400-5.6 bestaat in diverse uitvoeringen...
waarbij enkele uitvoeringen niet met de nieuwe camera´s werken. En ik ben de laatste tijd al meerdere tegen gekomen met een kapotte AF koppeling.

Maar als je een goede vind, is het een heel erg leuke lens. Als ik een z.g.a.n. tegen kom zal ik hem zeker neit laten liggen
Er staat een zwarte op Marktplaats. De vraagprijs is volgens mij ook niet heel erg overdreven.

sigma 400 f/5.6

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Vraagprijs is netjes alleen er is amper vraag naar. Versie is zonder koffer helaas, en de verkoper laat geen samples zien en stuurt pbase fototjes door. Ik koop wel een andere keer zo'n bereik lens, sowieso was ik niet onder de indruk van de 5.6 performance.. Eerst heb ik meer flash geheugen nodig en eens een backup externe opslag voor de 20.000+ foto's om zeep gaan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Vandread hoe heb je het voor elkaar gekregen dat jou camera toch onder garantie wordt gerepareerd?

Mijn 7d had gister voor het eerst last van het zwart-scherm syndroom ;( en ik heb de camera iets langer dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Goed nieuws voor de Minoltianen, Sigma komt met A-mount lenzen met HSM, eerst alleen nog de 70-200, later ook andere..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Is daar nog een tijdspanne bij bekend of is het wachten tot 2009?. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:21:
[...]

@Vandread hoe heb je het voor elkaar gekregen dat jou camera toch onder garantie wordt gerepareerd?

Mijn 7d had gister voor het eerst last van het zwart-scherm syndroom ;( en ik heb de camera iets langer dan een jaar.
Hier op GoT is er een boel informatie over te vinden, maar ik zal je de korte samenvatting geven.

Europese wetgeving zegt dat er minimaal 2 jaar garantie geleverd moet worden op consumenten electronica. De Nederlandse wetgeving gaat zelfs 1 stap verder, minimaal wat er redelijkerwijs verwacht mag worden, met als ondergrens 2 jaar. Ik heb zo geen links bij de hand, maar er zijn genoeg dingen over te vinden. Zoek het uit zou ik zeggen, en stuur op die camera. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:21:
[...]

Erg stug reageren als die vent begint met "hij is over de 1 jaar garantie heen"
DIKKE ARIE voor em zal maar beschaafd zeggen, want toen begonnen wij "Nou meneer bij mijn weten is het zo dat we zowiezo 2 jaar garantie hebben via de winkel"
Zie maar wat Wolfensteijn zegt, dat is helemaal waar.
Dus inkie hop die schouders eronder en gewoon garantie claimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Vandread op 25-01-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je dit eens zien. dit vind ik nou niet echt klantvriendelijk van KM. :(

http://www.dyxum.com/downloads/index.asp

Ik heb alle bestanden die er staan gebackupt, als imand een verzoek heeft voor een handleiding mail me (dat scheelt misschien wat ongewenste requests op got).

En misschien is het ook wel handig om zolang alles nog op dyxum om er ook een backup van te maken

[ Voor 57% gewijzigd door martijn_tje op 25-01-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Simon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:27:
Goed nieuws voor de Minoltianen, Sigma komt met A-mount lenzen met HSM, eerst alleen nog de 70-200, later ook andere..
Mag ik vragen waar je die info gevonden hebt?
Ik heb namelijk alleen (op Dpreview, niet van Sigma zelf) kunnen vinden dat ze de:

70-200/2.8 EX DG Macro
50-150/2.8 EX DG
300/2.8 EX DG
150/2.8 EX DG

in A-mount uit gaan brengen, waarbij bij de 70-200 juist expliciet vermeld staat dat het een non-HSM versie is.
martijn_tje schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:50:
Moet je dit eens zien. dit vind ik nou niet echt klantvriendelijk van KM. :(

http://www.dyxum.com/downloads/index.asp

Ik heb alle bestanden die er staan gebackupt, als imand een verzoek heeft voor een handleiding mail me (dat scheelt misschien wat ongewenste requests op got).

En misschien is het ook wel handig om zolang alles nog op dyxum om er ook een backup van te maken
Vind ik geen stijl van ze nee, heb de voor mij relevante bestanden maar gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:27:
Bij Minolta/Sony zit de AF motor in de body en heb je mechanische overbrenging.
Hoe willen ze nou een HSM versie brengen als er niet een een motor in lens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eigenwijze keutels;

http://www.sigma-photo.co...s.asp?id=3316&navigator=3

Oftewel, jouw camera heeft een contact, net zoals de K10D, een electrisch contact. Er komt dus een motor in die nieuwe lens, net zoals je ook SSM lenzen op je D5D en D7D kan aansluiten.

Ook bij Nikon zit er een AF motor in de body (behalve de MF en D40 modellen), maar die hoef je niet altijd te gebruiken).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 16:52:
Eigenwijze keutels;

Oftewel, jouw camera heeft een contact, net zoals de K10D, een electrisch contact. Er komt dus een motor in die nieuwe lens, net zoals je ook SSM lenzen op je D5D en D7D kan aansluiten.

Ook bij Nikon zit er een AF motor in de body (behalve de MF en D40 modellen), maar die hoef je niet altijd te gebruiken).
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_chart.asp

• Dimensions and weight shows are for all lenses with the Nikon mount. (Note: Specifications for HSM lenses [Sigma, Canon and Nikon] use data of HSM Canon AF mount lens. Specifications for non-HSM lenses use data of Minolta AF mount lens.]

OK. Coming soon voor Sony/pentax, maar er staat niet met HSM

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Die support gaat er komen, maar dat is er nog niet.

En de 7D en 5D hebben (net als de Dynax 7) gewoon SSM suppport voor SSM-lenzen van KM, en met wat reverse-engineering zou dat gewoon met de HSM van Sigma moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, eigenwijs, nog niet. Sigma heeft deze aangekondigd, voor release, hij komt er aan.
Corresponding AF Mounts

SIGMA,
CANON,
NIKON (D)

COMING SOON FOR:MINOLTA/SONY AND PENTAX
Dit is de HSM, zoals mijn link al zei, die er aan komt. Goed lezen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 19:33:
Nee, eigenwijs, nog niet. Sigma heeft deze aangekondigd, voor release, hij komt er aan.

[...]

Dit is de HSM, zoals mijn link al zei, die er aan komt. Goed lezen :)
Als je de lenschart ziet, zijn er heel veel lensen voor alle vattingen.
Echter HSM komt alleen bij Nikon, Canon en Sigma voor, bij Minolta hebben ze D of gewoon.
Waar staat dan dat er een sony vatting komt met HSM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
no offence, maar lees aub (wordt er bijna pissig van) goed. Ik moet me even inhouden. De non HSM is al tijden voor pentax beschikbaar, maar de MACRO HSM nog NIET

die lens, dat is met HSM, die kun je nog niet voor pentax kopen, wel de non macro non HSM. Want Pentax heeft tot nu toe (tot op de k10d na) geen support gehad voor HSM. Maaaaaar nu komt Sigma dus met een HSM lens (dat staat in die link) voor ook jouw sony. Want sony heeft een camera met A-mount. Net zoals de minolta's, duuhuuuus FOR:MINOLTA/SONY staat er onder 't vakje comming. Mail sigma maar. Met HSM dus, dat hebben sigma officials al een tijdje terug gezegd. PMA schijnen ze gepresenteerd te worden. Ook andere sigma lenzen zullen voor pentax en a-mount gepresenteerd worden _met_ HSM mount. Of je gelooft me gewoon niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Hadden jullie deze al gezien:
http://dyxum.com/news/index.asp#204

Ik denk dat met deze informatie een hoop dingen opgelost kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:14:
no offence, maar lees aub (wordt er bijna pissig van) goed. Ik moet me even inhouden. De non HSM is al tijden voor pentax beschikbaar, maar de MACRO HSM nog NIET

die lens, dat is met HSM, die kun je nog niet voor pentax kopen, wel de non macro non HSM. Want Pentax heeft tot nu toe (tot op de k10d na) geen support gehad voor HSM. Maaaaaar nu komt Sigma dus met een HSM lens (dat staat in die link) voor ook jouw sony. Want sony heeft een camera met A-mount. Net zoals de minolta's, duuhuuuus FOR:MINOLTA/SONY staat er onder 't vakje comming. Mail sigma maar. Met HSM dus, dat hebben sigma officials al een tijdje terug gezegd. PMA schijnen ze gepresenteerd te worden. Ook andere sigma lenzen zullen voor pentax en a-mount gepresenteerd worden _met_ HSM mount. Of je gelooft me gewoon niet.
Er staat niet in je link dat hij met HSM komt.

http://www.sigma-photo.co...l_details.asp?navigator=6

Deze lens staat ook als HSM, maar als je de lenschart volgt zie je dat hij voor Sony NIET met HSM geleverd wordt, en zo zijn er nog veel meer.
Mijn vraag WAAR staat dat de sony uitvoering HSM gaat krijgen.

Update:
Heb net Sigma in de US gemailed, met de vraag of de Sony uitvoering HSM krijgt.
Kreeg nu al antwoord (snelle jongens daar).
Antwoord:
It most likely will not have an HSM motor. We do not have any technical data at this time.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hmmm, heel vreemd, ik heb een totaal ander antwoord gekregen toen ik mailde, dat hij wel HSM zou hebben

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
hilbren schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:20:
Hadden jullie deze al gezien:
http://dyxum.com/news/index.asp#204

Ik denk dat met deze informatie een hoop dingen opgelost kunnen worden?
Ik denk dat dit de reden is, dat alle downloads van dyxum.com af moesten van KM.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Black frame problemen zijn naar "buiten" gebracht en konicaminolta.jp heeft al een mededeling op hun site geplaatst en morgen komt minolta.eu met mededelingen (15:00u) :)

http://www.photoscala.de/node/2387

http://ca.konicaminolta.jp/information/important/alpha/

http://translate.google.com/... ...n&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:32:
Black frame problemen zijn naar "buiten" gebracht en konicaminolta.jp heeft al een mededeling op hun site geplaatst en morgen komt minolta.eu met mededelingen (15:00u) :)
Het lijkt nu idd de goede kant op te gaan wat betreft de "Black Frame Syndrome" erkenning.

http://ca.konicaminolta.com/information/20070202/01_en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm, ik had vorige week een keer een of andere zwarte waas toen ik door de viewer keek. Blijkbaar heeft mijn camera ook last van black frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Robin schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:04:
Hmm, ik had vorige week een keer een of andere zwarte waas toen ik door de viewer keek. Blijkbaar heeft mijn camera ook last van black frame.
Ehm dat lijkt me heel wat anders.
De viewer bedoel je de zoeker mee toch? waar je doorkijkt om een foto te maken zeg maar ;)
Daarmee kijk je in prenciepe recht door het glas, dus als er daar een zwarte waas te zien is is er iets anders mis.
Had je de lenskap eraf gehaald (-1 flauw).
Ik zou serieus niet weten waardoor dat komt?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Winkeleigenaar van fotoklein maandag gebeld, die zei dat hij de RMA niet kon volgen.
Net Fotoklein klantenservice gebeld *Toestel is opgestuurd naar Sony*
Als ze nou es een Alpha terugsturen, 2MP bonus :+ maar dat zal wel niet, ach alstie het maar weer normaal doet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 08-02-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
4MP bonus, van 6 naar 10. Leer eens rekenen :P

Of heb je soms een A200? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Kan je ook wel vergeten overigens, precies de reden dat ik met een aantal black frames gewoon lekker door blijf schieten.

Er zijn tijdens het onderdelen tekort inderdaad refunds - of een nieuwe camera- uitgedeeld. Maar er zijn als ik het zo lees zat onderdelen op voorraad, je camera krijgt gewoon een nieuw sluitermechanisme (ook niet slecht overigens).
Lees dyxum maar eens na, bijna niemand heeft het over een a100 als vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het eigenlijk wel prima dat er weer onderdelen zat zijn. Aan 6 MP heb ik ook al meer dan zat. 10MP zou alleen m'n workflow vertragen en ruimte vreten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
niet alleen dat, maar ik wil toch echt geen A100 terug voor m'n 7D.. dan mis ik al m'n lieve knopjes. :P

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Wolfensteijn schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 17:31:
4MP bonus, van 6 naar 10. Leer eens rekenen :P

Of heb je soms een A200? ;)
Ja meer wil ik er niet :+ nee een D5 dus... zou hem liever laten fixen dan doorgaan ermee, ronduit iritant. En volgens mij kan het op de lange termijn niet veel goeds betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Laatst online: 26-05 23:09
Binnenkort wil ik toch maar eens een externe flitser aanschaffen (voor bij mijn KM5D). Ik heb wel eens wat negatieve berichten over de Sigma gehoord, maar lijkt me toch een goede keus. In ieder geval voordeliger dan de Sony HVL-F56AM.

Wie kan mij advies geven over de keuze tussen de:
  • Sony HVL-F36AM (€ 209,-)
  • Sigma EF-500 Super DG (€ 219,-).
Overigens vind ik de Tumax DPT 386 AFZ M (Minolta) of Tumax DPT 386 AFZ S (Sony) ook een interessant apparaat voor een leuke prijs (Konijnenberg), heeft alleen geen HSS. Maar niemand schijnt nog ervaring met dit apparaat te hebben.

Nog een vraag: hoe nuttig is HSS?

Groet,
Martin

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

HSS is noodzakelijk als je een sluitertijd sneller dan 1/160s wilt gebruiken. Buiten met inflitsen kan je echt niet zonder.

Grootste nadeel van de Sony 36 is dat de kop niet kan draaien (alleen omhoog). Ik heb ook die Sigma gehad, maar uiteindelijk een 3600HS(D) gekocht (en later een 5600HS(D)). Dat ding beviel me gewoon niet. Werkte niet optimaal met de 7D (wel de Minolta A1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Mijn advies (na het kopen van de Sony 36), spaar door voor de Sony 56. Het hogere richttal is leuk, maar vooral de extra mogelijkheden die deze flitser bieden zijn de meerprijs meer dan waard. De Sony 36 is een leuk begin, maar ik merk nu al beperkingen, vooral het draaien van de kop, en een aantal instellingen die met de 36 niet mogelijk zijn op een D5D body.

Een aantal dingen zijn wel mogelijk met de D7D, omdat deze een apart flash menu heeft, welke dus mist op de D5D. Dit weet ik niet zeker, aangezien ik geen D7D body heb :)

De Sigma is een leuke flitser, behalve als je TTL wilt gebruiken op de body. Dat werkt namelijk niet. Op de body is deze flitser handmatig wel te gebruiken, dus met zelf flitskracht instellen. Dat is eigenlijk het probleem met elke niet 36 of 56 flitser van KM en Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Wolfensteijn schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:00:
Een aantal dingen zijn wel mogelijk met de D7D, omdat deze een apart flash menu heeft, welke dus mist op de D5D. Dit weet ik niet zeker, aangezien ik geen D7D body heb :)
Met de D7D kun je de externe flitser manueel gebruiken, dus zelf de flitskacht instellen. (1/16, 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1), de D5D en A100 kunnen dit niet.
Ook kun je de 5600HS(D)/HVLF56AM op de D7D gebruiken als wireless controller, de 5600HS(D)/HVLF56AM op de camera stuurt de andere wireless flitsers aan. Je kunt dan wel wireless ratio flitsen wat de D5D en D7D uit zichzelf niet kunnen, de Dynax 7 (analoog) kan wel zelf met de popup flitser wireless ratio flitsen.
De Sony A100 is nog beperkter, de wireless controler mode van de 5600HS(D)/HVLF56AM werkt niet op de A100 zoals in dit topic op Dyxum is uit getest.
Ik hoop dat de volgende body van Sony wel de volledige flitsmogelijkheden heeft zoals de analoge Dynax 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BocraM
  • Laatst online: 11-07-2022
Wolfensteijn schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:00:De Sigma is een leuke flitser, behalve als je TTL wilt gebruiken op de body. Dat werkt namelijk niet. Op de body is deze flitser handmatig wel te gebruiken, dus met zelf flitskracht instellen. Dat is eigenlijk het probleem met elke niet 36 of 56 flitser van KM en Sony.
Volgens mij klopt dit niet.
Op mijn 7D werkt de Sigma prima in TTL (op een constante correctie na, is niet helemaal goed gecalibreerd), en ik heb nog nooit handmatig in moeten stellen.
Op Dyxum heb ik ook al een aantal verhalen gelezen dat de Sigma 500 Super goed werkt met een 5D, dus wat dat betreft zou het ook niet aan het type body kunnen liggen.
Het handmatig instellen wat je noemt is wel noodzakelijk bij oudere Sigma's (die zijn nog niet compatible), volgens mij hebben die een serienummer dat met een 6 of lager begint.

Wel zijn er in verhouding wat meer verhalen over onder/overbelichting met een Sigma flitser. Het lijkt erop dat de Sigma's toch wat minder goed gecalibreerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

De TTL werkt alleen maar als FP (=HSS) aanstaat. En die staat alleen maar aan als de kop recht naar voren gericht staat, een serieuze beperking dus. Al met al kan je veel beter een flitser kopen van eigen cameramerk, daar heb je veel minder problemen mee, ook in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Ik heb hier twee van die 5600HS dingen en die werken prima.

Ik heb pas ook voor 550 een 300mm f/4 mogen overnemen. (zgan) dat ding is snel en vlijmscherp echt heerlijk zo'n prime. Echt een wereld van een verschil in vergelijking met een tokina 100-300mm F/4 of een 100-300 APO van minolta!

nu nog leren fotograferen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu we het hier toch over flitsers hebben de Metz 54 MZ4 lijkt mij wel een mooi ding.

De minolta 3600 / sony 36 is geen optie omdat ik een minolta 5D heb en het me wel erg handig lijkt om horizontaal te kunnen draaien en wat meer te kunnen instellen als alleen fec.

Metz 54 MZ4 vs minolta 5600 / sony 56
Voordeel: geen preflash
Voordeel: betrouwbaarder eigen meet systeem (A mode)
Nadeel: geen HSS in wireless mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Dat eigen meetsysteem is niet perse betrouwbaarder, maar hij doet het best goed. Het 'grote' voordeel is dat je geen preflash meer nodig hebt voor de lichtmeting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M'n ervaringen met een 5D en een 7D zijn dat er regelmatig een enorm overbelichte foto tussen zit bij het gebruik van een 3600 of een 5600 flitser.

Met de ingebouwde flits zit m'n 5D er op ADI vaak naast en op TTL (bijna) nooit. (lijkt wel of het mis gaat met de afstand informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik had ADI altijd uitstaan, dat verhielp de meeste problemen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Nu je het er over hebt, ik heb zelf namelijk maar 1 digitale lens. Met andere woorden ik gebruik eigenlijk altijd pre-ttl.

De 3600HS niet kiezen omdat hij niet kan draaien is een slechte motivatie (naar mijn mening). Als je wilt bouncen doe je dat eigenlijk altijd tegen het plafond. Als je wel een keer met licht wilt gaan spelen dan ga je gewoon draadloos werken. Er is echt niks mis met de 3600HS.
Als ik die twee 5600HS's niet voor een prikkie kon overnemen dan had ik met zeker nog rondgelopen met een 3600HS.

Scheelt weer de nodige euro's die je vervolgens aan een nieuwe lens of je vriendin kunt besteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

hilbren schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:44:
Nu je het er over hebt, ik heb zelf namelijk maar 1 digitale lens. Met andere woorden ik gebruik eigenlijk altijd pre-ttl.

De 3600HS niet kiezen omdat hij niet kan draaien is een slechte motivatie (naar mijn mening). Als je wilt bouncen doe je dat eigenlijk altijd tegen het plafond. Als je wel een keer met licht wilt gaan spelen dan ga je gewoon draadloos werken. Er is echt niks mis met de 3600HS.
Als ik die twee 5600HS's niet voor een prikkie kon overnemen dan had ik met zeker nog rondgelopen met een 3600HS.

Scheelt weer de nodige euro's die je vervolgens aan een nieuwe lens of je vriendin kunt besteden...
Tja mischien omdat je dan niet kunt bouncen bij staande foto's?
Ik heb alleen ervaring met de 5600HS, dus ik weet niet hoe lastig het evt kan zijn zonder draaikop.
Ik weet wel dat ik er graag gebruik van maak, ook in wireless mode.
Ik kan hem dan altijd zo zetten dat de ontvanger richting mijn camera gedraaid staat.

Maar ik kan me voorstellen dat je genoeg hebt aan de 3600HS, hij is niet voor niets op de markt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Wanneer ik alle reactie zo lees lijkt mij de keuze voor de HVLF36AM voor mij de beste. De HVLF56AM heeft wel wat meer mogelijkheden, maar de prijs ligt een behoorlijk stuk hoger.

Misschien kan iemand nog iets zeggen over de combinatie met de D5D. Deze heeft minder instelmogelijkheden voor de flitser dan de D7D heb ik begrepen. Maar is dat een serieuze beperking?

Groet,
Martin

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Ik heb toevallig precies die combinatie, maar ik krijg binnen een paar maanden nog een F56 bij. Met de camera kan je alleen het soort flits instellen (wireless, fill-flash enzo) en de lichtmeting (TTL of ADI). Onder het Fn menu zit nog een optie om de flitskracht in 1/3 stops aan te passen. Voor de rest werkt het automatisch.

Op de flits zelf kan je wireless aan of uit zetten, HSS aan of uit zetten, en automatisch of handmatig zoomen. HSS kan wireless gewoon aan, met de kop in elke stand. Zodra je de flitser op de camera zet werkt HSS alleen wanneer de kop recht vooruit staat.

In principe is de flitser prima in automatische stand te gebruiken, alleen wanneer je wat meer wilt spelen schiet deze flitser tekort. Dingen zoals handmatig flitskracht instellen, stroboscoop en dergelijke zijn niet mogelijk.

In landscape is er niets aan de hand als je via een plafond wilt bouncen, maar in portret stand moet je of via de muren bouncen, of de flitser wireless gebruiken. En gelukkig kan dat laatste erg goed. Ik heb zelfs Oxi's tip gevolgd en wat belicht en ontwikkeld negatief voor de onboard flitser geplakt :) Nu werpt die flitser alleen maar infrarood :). Naja, wel een beetje gewoon licht, maar echt minimaal, valt compleet in het niet bij de externe flitser.

Zo voldoende je vraag beantwoord? Als iemand met een 7D en een 36 flitser nog aan kan geven wat er vanuit het 7D menu mogelijk is, daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar :)

• MartyF
Metz 54 MZ4 vs minolta 5600 / sony 56
Voordeel: geen preflash
Voordeel: betrouwbaarder eigen meet systeem (A mode)
Nadeel: geen HSS in wireless mode
Zijn er structurele verschillen tussen de Metz 54 MZ3 en de MZ4(i)?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Wolfensteijn schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:56:
Zo voldoende je vraag beantwoord? Als iemand met een 7D en een 36 flitser nog aan kan geven wat er vanuit het 7D menu mogelijk is, daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar :)
De 7D kan dus iedere flitser manueel laten flitsen (1/16, 1/8, 1/4, 1/2 en 1/1 flitskracht), zelfs de analoge 7 kan dat niet. Maar dat wist je al.
Voor de rest kun je hetzelfde met de D7D als de D5D, de Sony A100 kan minder qua flitsen.
Maar eigenlijk herhaal ik mijn vorige post in dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof dat dit een van de lenzen is waar veel mensen op zitten te wachten

http://www.dyxum.com/dfor...D=11448&PID=100419#100419

(alleen jammer dat 700 euro veel te duur is voor een lens die uitschuift tijdens het zoomen, geen vast diafragma heeft en waarschijnlijk ook geen SSM heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Hij is terug :D na iets meer dan een maand :>
Valt niet tegen, misschien een opsteker/motivatie voor andere mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
martijn_tje schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:31:
Ik geloof dat dit een van de lenzen is waar veel mensen op zitten te wachten

http://www.dyxum.com/dfor...D=11448&PID=100419#100419

(alleen jammer dat 700 euro veel te duur is voor een lens die uitschuift tijdens het zoomen, geen vast diafragma heeft en waarschijnlijk ook geen SSM heeft)
Nou ik zat net zelf toevallig ook even te kijken naar die foto's, op foto's die met een diafragma van F/8 zijn genomen is nog steeds CA te zien. Voor de rest zijn ze wel aardig scherp.

Maar dit motiveerd mij nie echt om door te gaan met sony. Sony moet echt iets gaan doen met die auto focus anders gaan ze net zo hard af als Minolta!

Ik zit het uit zolang mn camera het doet, maar als sony niet met een snellere AF lens komt of met een body die de oude minolta lenzen er flink van langs geeft met een flinke AF motor dan ben ik toch erg geneigt over te stappen naar een ander merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

hilbren schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:57:
[...]
Nou ik zat net zelf toevallig ook even te kijken naar die foto's, op foto's die met een diafragma van F/8 zijn genomen is nog steeds CA te zien. Voor de rest zijn ze wel aardig scherp.

Maar dit motiveerd mij nie echt om door te gaan met sony. Sony moet echt iets gaan doen met die auto focus anders gaan ze net zo hard af als Minolta!

Ik zit het uit zolang mn camera het doet, maar als sony niet met een snellere AF lens komt of met een body die de oude minolta lenzen er flink van langs geeft met een flinke AF motor dan ben ik toch erg geneigt over te stappen naar een ander merk...
Ik ben bang dat we nog ietsjes geduld moeten uitoefenen.
Als Sony dit jaar niets goed uitbrengt is het denk ik wel echt afgelopen met ze, maar ik verwacht zeker voor de zomer (voor camera verkoop een goede periode) een nieuwe aankondiging.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilbren schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:57:
Ik stel voorlopige wensen zo een beetje uit. Dingen zoals een macro lens, flitser en een 17-50 f/2.8. Dan eerst maar investeren in het leren foto's maken ;)

(zo'n cursus blijft ook na verandering van merk bruikbaar, een metz flitser trouwens ook maar dan heb je ook weer prima merk eigen flitsersen afhankelijkheid van SCA adapters)
Mud.Starrr schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:04:
Ik ben bang dat we nog ietsjes geduld moeten uitoefenen.
Als Sony dit jaar niets goed uitbrengt is het denk ik wel echt afgelopen met ze, maar ik verwacht zeker voor de zomer (voor camera verkoop een goede periode) een nieuwe aankondiging.
De PMA zou een mooi tijdstip zijn voor tenminste 1 body en een crapload aan lenzen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 19-02-2007 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tja, ik ben aan het sparen voor een G lens, maar ik koop hem pas als sony wat laat zien.
Ik hoop dat dat voor mei wordt, want dan kan ik in Amerika wat goedkoper mijn aankoop doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb deze week weer een leuke lens op de kop kunnen tikken: een 75-300 mm f.4.5-5.6 (big beercan) uit de vorige eeuw (1986). En afgelopen weekend heb ik een converter opgehaald (2x). De komende weken kan ik me dus weer prima vermaken met de nodige fotografische experimenten.
Nu nog een een goeie macrolens ergens vandaag zien te halen voor een leuk prijsje en je hebt als amateurfotograaf alles wat je hartje begeert...... (waarbij ik me vooralsnog niet zoveel zorgen maak over de toekomstplannen van Sony. Dat zal wel los lopen, maar kennelijk niet in het tempo wat meerdere liefhebbers graag zouden zien....)

[ Voor 81% gewijzigd door PeterVL57 op 25-02-2007 17:27 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Mud.Starrr schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 01:03:
Tja, ik ben aan het sparen voor een G lens, maar ik koop hem pas als sony wat laat zien.
Ik hoop dat dat voor mei wordt, want dan kan ik in Amerika wat goedkoper mijn aankoop doen.
Over G en zoomlenzen gesproken. Ik heb pas een 300mm f/4 voor 550 mogen kopen (zgan)
Duidelijk verschil met de 100-300 apo, die ik na het kopen van de 300mm prime heel snel verkocht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Mijn 5D is inmiddels alweer 8 weken weg voor reparatie (Grubeater in "[SLR] Het grote Konica Minolta topic"), toch maar een email gestuurd naar Digitalstreet of ze al meer weten over de camera en reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8 weken is wel erg lang, misschien krijg je er wel een α100 voor terug. ;)

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste