Cyphax schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 11:31:
In eerste instantie aan t.net maar nu je die vraag zo stelt ben ik ook wel benieuwd naar meningen van andere gebruikers. Voor mijzelf geldt nog hetzelfde als voorheen: ik heb er geen moeite mee maar ik vind het nog steeds niet mooi.
Het is en blijft een vervelende plek. Maar dat is nou net het probleem met banners, als ze op een plek staan die je zinnen (ergens ver weg aan de zij-, boven- of onderkant) dan worden ze een stuk minder goed gezien.
Zie bijv deze heatmap die Google heeft opgesteld:
De beste plekken - in termen van zichtbaarheid - zijn dus pal tussen of om je content heen. Hoe verder er bij weg, hoe slechter. In ons geval kan je denk ik dat plaatje op twee posities over een topic heen leggen, bij de topicstart en bij de quickreply.
Het is mijns inziens een compromis dat we moeten zoeken tussen de beste plekken in termen van usability (niet in de flow) en in termen van zichtbaarheid (midden in de flow).
En aangezien ie er nog steeds staat kun je wel raden dat de opbrengsten ons ten op zichte van de twee andere posities niet tegen vallen.
Ik let ook niet op de ads verder maar zo nu en dan lijken er wel interessante ads tussen te zitten en dat is wel positief.
Yep, ze zijn regelmatig relevant. Hoewel het nog steeds wel beter moet kunnen.
Ondertussen mogen we van Google met eigen javascripts de banners stijlen zodat we ze dus wat beter in de layout in kunnen passen, maar aangezien we even wat hogere prioriteiten voor andere zaken hebben en we door vakanties met wat minder mensen zitten, gaat dat nog even duren voor we daar intensief mee aan de slag gaan.
Helaas houdt Google wel voet-bij-stuk mbt het in een nieuw venster openen van links, dus dat gedrag zal standaard niet aangepast worden. Maar wel ga ik nog even hun eigen argumentatie afzetten tegen onze preference "Open externe links in nieuw venster?" en met een beetje mazzel kunnen voor alle ingelogde gebruikers met die preference (zowat iedereen, is de default meen ik) de banners wel in een nieuw venster op het forum.