![]() |
Algemeen |
Omdat het Topic zo succesvol is hier alweer het 3e deel van de Dell 6400!!! Let wel op dat je niet teveel door gaat over hetzelfde onderwerp dat al tich keer is besproken in de vorige topics, zoals: "Waar vindt ik de 5% kortings code" e.d. Flamen wordt niet getolereert, houd het aub gezellig!!!! Het is ook niet nodig om de UPS info te posten, "hij komt heus van zelf wel naar je toe!". Probeer eerst eens zelf onderzoek te doen of de voorgaande topics te doorlezen (bijvoorbeeld met search) voordat je wat post, er wordt namelijk tamelijk dezelfde info gevraagt. Het topic is bedoeld voor ervaringen, testen met bijvoorbeeld Linux, en offcourse vragen waarbij je het antwoord er niet op kan vinden! Of bijvoorbeeld 3D benchmarks test waarbij iedereen kan vergelijken met welke kaart hij wat en hoe haalt. De meeste mensen krijgen via de telefoon het meeste voor elkaar, wil je als voorbeeld de bijgesloten printer niet?, dan kan je een kleine korting krijgen via de telefoon (~ €30). Ook zou je kunnen proberen de laptop samen te stellen via "Kleine ondernemer" ipv. "Consumenten" om zo meer korting te krijgen op het systeem. Dell vraagt niet om kvk nummers oid. dus het is voor als nog verder geen probleem om het op deze manier te doen. - Voorgaande topic: [Ervaringen] Dell Inspiron 6400 Dell Inspiron 6400 (E1505) deel 2. |
Over de Dell Inspiron 6400 |
Deze laptop is een vervanging voor het oude type, de Dell Inspiron 6000. De Inspiron 6400 wordt ook wel benoemd als het type E1505. Het voordeel van de 6400 is dat je met dual core's werkt, Dit is de nieuwste technologie op het gebied van Processors, het voordeel van Dual Core is: je kan met meerdere en zwaardere programma's tegelijk moeiteloos draaien. Tevens zorgt de Dual Core kern ervoor dat je een langere levensduur van de batterij hebt. - Hier meer info over Intel's Intel® Core Duo processor Technologie. Info over de Inspiron 6400 van de dell site: - Veelzijdig entertainment De Inspiron 6400 is een veelzijdig systeem. Het systeem biedt mobiliteit zonder verlies van de uitmuntende prestaties en ontspanningsmogelijkheden. Dankzij de combinatie van de nieuwe Intel 945® mobiele chipset en het lage stroomverbruik van de Intel® Pentium® CoreTM Processor gaat het plezier van multimedia- en productiviteitstoepassingen niet ten koste van de levensduur van de batterij, of u nu thuis bent of op kantoor. Het systeem is uitgerust met een Legitieme Windows® XP-besturingssysteem naar keuze en een draadloze LAN-module die u de mogelijkheid geeft om vrijwel overal te werken. Het breedbeeldscherm van 15,4-inch van de Inspiron 6400 en de gedeelde graphics-technologie van de gloednieuwe *Intel® Media Accelerator 950 zorgen samen voor een geweldige visuele ervaring. In het opvallende en stijlvolle ontwerp in Artic Silver en Alpine White is een 5-in-1 kaartlezer opgenomen, alsook multimediaknoppen aan de voorzijde waarmee audio-cd's en dvd's eenvoudig kunnen worden bediend. Zelfs het aansluiten van al uw digitale multimedia-apparaten verloopt gemakkelijk met de Inspiron 6400. Het systeem wordt standaard geleverd met een S-Video-poort (TV-Out), IEEE 1394-poort (FireWire) en vier ingebouwde USB 2.0-interfaces. Mobiel computergebruik was nog nooit zo eenvoudig! * Ook zijn er ATI kaarten beschikbaar tot en met (op dit moment) de X1400 (Clickable!) / Bron Pics. |
Meer Goede Pics |
|
Linux op de 6400. Uitleg door: Gavro_g |
SuSE 10.1 DVD installatie Oki, allereerst zou ik eerst de 5 CD standaard iso's en ook nog eens de BiArch Add-On CD downloaden.... Als je de optie hebt (lees als je een linux terminal tot je bechikking hebt), zou ik van deze zes CD's een DVD maken (je krijgt dus een Add-on DVD). Hiervoor heb je makeSuSEdvd voor nodig, voor een goede en uitgebreide howto zie: http://en.opensuse.org/Making_a_DVD_from_CDs. Now let's get started! Input = DVD, reboot, druk F12, selecteer DVD en boot van de DVD. Je kan bij opties (F3 geloof ik) ervoor kiezen om te installeren met mode 1400x1050. Dit komt de leesbaarheid erg ten goede! Vervolgens kom je in een mooie installatiewizzard van SuSE. Volg de aanwijzingen en pas de bij installatiesummary geloof ik moet je dingen gaan aanpassen. Ik zou zoiezo allereerst kijken naar partitioning... Als je windows wil behouden moet je goed oppassen wat SuSE nou standaard wil doen en als je de stap durft te nemen kun je voor custom partitioning kiezen. (man ik bedenk me net: kzit op GoT, ik hou wel op met helpdeskpraat ![]() Nah, dan heb je nog de bootsequence, zal wel goed komen, maar je kan de GRUB config nog altijd even nagaan. Dit is nog allemaal straightforward. Installeer de hap, configureer het systeem, maak users/passwords aan en log uitindelijk in op het systeem. ATI: Download de drivers van ATI. www.ati.com (doh). Download het complete script: 35 mb? Nu moet je de grafische schil uitschakelen. Druk op CTRL+ALT+F1. Login als "root". Password had je zelf opgegeven Tik in: "init 3". Grafische shit wordt uitgeschakeld ("init 5" start btw de grafische schil weer op). Ga nu naar het script toe (moet je dus wel eerst ergens naartoe hebben gekopieerd. In de map waar het script staat (bijvoorbeeld ~/Documents) tik je in: "./ati-driver-installer-8.24.8-x86.run --get-supported" (geloof ik, check je file eerst). Je krijgt nu een lijst van systemen te zien. Nu tik je in: "./ati-driver-installer-8.24.8-x86.run --buildpkg SuSE/SUSE101-i386". Dat deel achter --builpkg neem je over van wat je ziet, ik weet het niet meer zeker zo, en ik kan het nu niet nakijken! Je krijgt nu een rpm-package. Als je niets kan uitvoeren trouwens moet je eerst je bestand uitvoerbaar maken: "chmod 777 ati-driver-installer-8.24.8-x86.run". Tik nu in: "rpm -Uhv <packagenaam>". Als dit allemaal gelukt is moet je Xorg nog configgen voor deze binary driver. Tik in: "sax2 -r -m 0=fglrx". Sax2 wordt gestart. Je kan de voorgestelde config accepteren, bij mij kreeg ik het perfect terug! 1680x1050 @ 60 hertz... Rebooten en je hebt nu 3d enabled en 2d is ook een stuk snapier... WIFI: Voor WIFI moet je de volgende drivers ergens bewaard hebben (op CD, USB-disk, andere partitie): - ieee80211-1.1.13: http://prdownloads.source...80211-1.1.13.tgz?download - ieee80211-1.1.11: http://prdownloads.source...80211-1.1.11.tgz?download - ipw3945 STABLE: http://downloadfinder.int...gr=y&lang=eng&prdmap=2259 Pak deze files ergens uit (homedir/Documents bijvoorbeeld). Kopieer nu vanuit ieee80211-1.1.13 Makefile naar de map van ieee80211-1.1.11 (overschrijf het bestaande bestand). Open nu een terminal window, Konsole (het zwarte console icoon, derde icoon linksonder naast het 'start'menu). Ga naar de ieee80211-1.1.13 map en tik in: "make". Waarom de combo van 1.1.13 en 1.1.11 denk je? Nou: de ipw3945 stable release compileert niet met nieuwere ieee80211 releases. Maar de oudere releases compileren niet met de oude Makefile in SuSE 10.1! Op deze manier werkt het allemaal weer perfect Nadat dit klaar is tik je in "su" (zorgt ervoor dat je als superuser te werk gaat) en tik daarna je superuserpasswoord in. Voer dan "make install" uit. Hij zal geloof ik antwoorden dat er al een ieee80211 geinstalleerd is. Je moet deze deinstallen, wat automatisch gebeurt indien je daarvoor kiest. Als alles klaar is: "exit" en je komt weer uit su mode. Ga nu naar de ipw3945 map. (Pak alles in de tar ook uit btw...3 losse tar besanden; ga daarna naar 'ipw3945-1.0.0'). Wederom: "make", "su", "make install". Nog geen exit, want je moet nog wat dingen kopieren. In dezelfde map doe je: "cp load /root/start-ipw3945". Ga een map hoger en dan in de ipw3945-ucode map. Tik dan in: "cp ipw3945.ucode /lib/firmware". Weer terug een mapje hoger, ga naar ipw3945d/x86/. Tik in "cp ipw3945d /sbin". Nog steeds als superuser tik je in: "crontab -e". Je komt nu in de vi-editor. Dit is de cronjoblist van de superuser. Tik letterlijk de volgende dingen in (erg krachtige editor!): "<INS>", "@reboot /root/start-ipw3945", "<ESC>", "ZZ" (dat waren hoofletters ZZ). De crontab is nu aangepast. Controleer dit door in te tikken: "crontab -l". Als laatste hier: "chmod 775 /root/start-ipw3945". Moet wel runnable zijn ej Crontab zorgt ervoor dat dingen om de zoveel tijd uitgevoerd worden (is dus een scheduler). @reboot spreekt voor zich neem ik aan, heh. Reboot je systeem en je WIFI zou het zo moeten doen! Je kan verder alles met de SuSE networkmanager regelen: zoek naar wifi networks, zelf een SSID intikken, met bijbehorende beveiligingpasword etc. Tis allemaal daarin mogelijk! Voor mensen met Intel video, neem een kijkje op deze site: http://www.geocities.com/stomljen/ Download hier de laatste versie van 915resolution (nu is dat: versie 0.5.2). Als je dit uitpakt kan je in README.txt haarfijn nalezen hoe je 1280*800 op je laptop gefixed krijgt. Ik denk dat het voor mensen met het 1650*1050-scherm ook gewoon werkt... vervang in de tutorial die je volgt "1280 800" gewoonweg met "1680 1050". Fouten onder voorbehoud!! Suggesties, op/aanmerkingen welkom, dit is even erg snel in 30 mins getikt. Zit waarschijnlijk nog boordevol fouten! Worden gefixed en het wordt nog uitgebreid! Andere Informatie: Linux op de 6400: Klepas.org |
Reviews |
NoteBookReview.com (Tip!) PC Pro.co.uk (Tip!) Taiwanese Review CNET + Inspiron 6400 + x1400 + 9 cell accu = 3.16Kg en 6 uur accu tijd! |
TV-Out + Undervoltage |
SPDIF De Inspiron 6400 heeft ook Digitaal audio out (spdif). De spdif gaat via de TV-out, er wordt alleen standaard geen kabel bijgeleverd voor de SPDIF. Wie zelf een kabeltje wilt maken, ![]() Pin 7 is de spdif out en pin 1 is de ground. Undervoltage Met dit tooltje kan je cpu onder voltten, de mijne loopt nu bij maximale snelheid op 0,95V in de plaats van 1,263V wat zo 10°C scheelt waneer die stressed is (uiteindelijk scheelt de temp niet zoveel doordat de fan langzamer gaat draaien, al gaat op deze manier je accu wel langer mee). Op deze manier kijg je ook veel meer overclock ruimte voor je video kaart. Hopelijk wordt het later nog mogelijk om de cpu te overclokken door de fsb te verhogen. |
Handige Links, Tips, Uitleg |
Handig Nieuws, info e.d Notebookforums ![]() Je kunt de quicksnap covers ook los kopen bij http://www.it-premier.de/. Al een aantal malen wat bij die zaak gekocht. Vlotte afhandeling je moet alleen wat Duits kunnen lezen. Mailen kun je doen in het Engels. ![]() UPS verzend alleen doordeweeks 1. Bestelling wordt verwerkt 2. In preproductie 3. In productie 4. Levering wordt voorbereid 5. Verzonden Bij iedereen is het verschillend wanneer iets gebeurt, d.w.z. wanneer het systeem ook daadwerkelijk in productie gaat. Dit hangt o.a. af van: Voorraad van Dell, drukte bij Dell .etc .etc Bij de één duurt het 7 dagen bij de ander ruim een maand, het ligt er dus ook geheel aan wat je besteld hebt.
Het is zo dat Dell een dure verzekering aanbied, volgens vele is dit een veel te dure verzekering voor wat je er voor terug krijgt, (veel e-learning cursussen). Daarom is JC Ken het Laptop verzekerings topic. gestart met de verschillende opties. De meeste lijkt de ABN Amro verzekering de beste optie omdat je daar maar weinig voor betaald en de voorwaarde helemaal niet zo slecht zijn. Let wel!: Er zijn verder nog geen ervaringen met afhandelingen oid bekend! Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om je laptop met een CreditCard te betalen, je goederen zijn dan tot een jaar lang verzekert tegen diefstal!!! ![]() ![]() Er zijn hier al een aantal mensen in dit topic, (waaronder ik zelf) het gelukt om gratis cd's te krijgen via de telefoon. Zoals je misschien kan lezen in mijn post in het vorige deel wil dat niet altijd meer goed lukken, waarschijnlijk zien ze dat er in eens voor dit systeem heel veel mensen cd's bestellen dan gewoonlijk. Het is dus een beetje gissen hoeveel mazzel en moeite Tech Support voor je doet. Uiteraard doe je met een een 9 cell batterij langer dan met een 6 cell, het voordeel is dat je een veel langere standby tijd haalt (in het geval van de 9 cell, bijna 6 uur). Met de 6 cell ongeveer 3-4 uur. Omdat de 9 cell batterij "maar" 11 euro extra is, is dit zeker een aanrader om voor te kiezen. |
Met (speciale) Dank aan: |
Renzo24 AttiX wd200 OnAcid JC Ken Hoedje Gavro_g ___________________________________________________________________________________ |
Disclaimer |
Suggesties zijn zeer welkom!!! Spelfouten & dingen die niet blijken te kloppen, onder voorbehoud, maar prettig als je het ff aan me meld in dit topic of via: ![]() |
Topic Aangepast: Donderdag 8 Juni 2006
[ Voor 7% gewijzigd door Underworld op 09-08-2006 19:00 ]
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War