Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:04:
[...]
Een gemiddelde accestime voor RAID0 van 15ms is onaanvaarbaar. Mijn schijf scoort 12.4 ms/average in HDtune. Met grote bestanden versla je mij met vlag en wimpel, maar ik wed er bijna voor dat mijn systeem sneller in de lucht is en responsiever.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet eens naar die response tijd had gekeken, maar 15.0ms is gewoon erg veel
* TERW_DAN wijst met beschuldigende vinger richting brakke IDE kabel
Ik werk nu met nogal lange rounded kabels en heb het idee dat die niet echt de top zijn kwa doorvoersnelheid, gelukkig gaan deze akbels binnenkort vervangen worden

dus eens testen of het dan wel scheelt.
Opschepper? Nee, ik zet als allereerst AAM uit met het freeware WinAAM (100KB ofzo). Daarmee kun je 1,5ms winnen zodat je al op 13,5 komt. Daarbij zou ik gaan partitioneren. 'n partitie voor Windows en een hele grote voor derest. Zo houd je Windows altijd in het begin. Mijn XP staat op een 4 GB FAT16 partitie met 64 K units. Sneller kan écht niet. Geen overhead, niets.
tja, FAT16 is hier niet echt een oplossing, partitie is 640GB en dat kun je niet echt in FAT16, evenals de bestandsgrootte, gezien hier de nodige grote imagefiles opstaan (4+GB)
WinAAM doet het hier overigens niet

(Kein ATAbus) en op de website van ze staat daar niets over vermeld, dus daar heb ik weinig aan op zich.
Met RAID1 had ik een boottime van minimaal 31 seconden, met FAT16 is dat 22 seconden.
Mijn Vista partitie heeft hier geen weet van. Paragon doet zijn werk heel netjes

Die haal ik nooit

het kost me namelijk sowieso al 20 seconden om door de bios, de PXEboot en de RAID controller bios te komen

en ik vind mijn boottime niet verkeerd (nooit gemeten, maar is snel genoeg)
Conclusie: Ik betwijfel het nut van RAID0. Als een schijfje auw zegt ben je het haasje geweest. Recoveren van RAID0 is theoretisch onmogelijk.
Kunt beter 3 goedkope schijfjes in RAID 5 zetten. Net zo snel als je huidige setup en 100% veiliger tegen de prijs van één extra disk. Als je toch al 2 hebt

Raid 0 vind ik makkelijk omdat het gewoon iets extra snelheid geeft ten opzichte van een single disk (zo voelt het tenminste aan). Raid 5 is geen oplossing.
1 - mijn controller ondersteund het niet
2 - er moeten 5 disks aangesloten worden, dat betekent 1 hdd weer op de onboard controller hangen en dat doe ik liever niet omdat de PCI bus dan weer extra belast wordt
@Terw_dan: Heb je een blocksize van 16KB toevallig? er is een resonanciepatroon zichtbaar in je speeds. Standaard gedrag van de schijf (los testen) of een verkeerde blocksize.
Start de Windows defragmenter en analyseer je RAID (doe verder niets) en bekijk het rapport. Wat is je gemiddelde filesize?
<1MB : 8 of 16 KB block
1-2MB: 16 KB block
2-4MB: 32 KB block
4+MB: 64 KB block
Windows partitie: niet dat het los in te stellen is, maar 4 KB blocksize is hier ideaal.
blocksize wordt nergens vernoemd, enkel de clustersize en die staat op 4K (dat doet de windows setup volgens mij automatisch, gezien ik dat nergens anders kan instellen in de setup.
Pas er mee op want een te grote blocksize geeft een grote vertraging en een te kleine blocksize kan de array ook vertragen. Twijfel je aan je filesize omdat je meer met je kleine bestanden werkt dan met je grote archieven en images dan kan een kleinere blocksize sneller zijn. Ben je een echte gamer en gaat het jouw om doorpompen van data dan is een grote blocksize ideaal. Windows XP start hierdoor wel trager op omdat het na een mishit een platteromwenteling =Blocksize-pagemishitsize moet wachten. Ongeveer 4ms pér IO aanvraag.
PS: Een goede partitiestrategie is in RAID omgevingen zéér cruciaal voor de performance! Liever nog een superieure partitie en fileplacementstrategie met een verkeerde blocksize dan een correcte blocksize op een array die met Windows defrag is onderhouden
*Exuimtum heeft al talloze RAID configs ingericht en is bereid om je zo te helpen

Windows defrag heeft me verder te vermelden dat mijn hdd geen defragementering nodig heeft, maar goed, ik defragmenteer mijn schijf toch niet, gezien ik mijn windows install toch redelijk standaard binnen 3 maanden moet vervangen