Broken RAID0 array

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb wat problemen met mijn disken. Gisterochtend, voordat ik naar m'n werk ging heb ik nog even snel m'n email gecheckt e.d. Daarna heb ik m'n computer gehybernate. Dit ging niet zoals het zou moeten gaan. Normaal krijg je na een tijdje een zwart scherm te zien terwijl ie bezig is met het schrijven van het geheugen naar de harddisk. Deze keer gebeurde dit niet, ipv dat scherm verloren m'n monitoren hun input en gingen op standy. Ik moest weg dus heb ik de pc uitgezet mbv de powerswitch op de voeding.

's Avonds wilde ik m'n computer opstarten, in de bootloader kan ik kiezen tussen m'n XP install en een andere (mislukte) Vista setup. Ik heb hier elke mogelijke optie geprobeerd, maar telkens zodra ik m'n install selecteer en op enter druk reboot m'n pc.

De PC in kwestie:
Asus P5LD2 Deluxe (ICH7 en een SIL 3132)
Intel 540J 3.2GHz
2*512MB OCZ26671024PFDC-K
2*256MB OCZ2667512PFDC-K
OCZ Powerstream 520w
WD1200JD (Hier staat de XP install op)
2xMaxtor MaxLine III, 300GB (deze twee vormen een RAID0)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB
WD800JB

Ik heb na lang proberen maar een 40gieger (P-ATA) erin gehangen en daarop XP geïnstalleerd. Tijdens het opzetten van deze tijdelijke installatie heb ik oa Intel Matrix Storage Manager geïnstalleerd. Dit programma kwam met de melding dat m'n RAID0 array niet lekker was :/ .
Ik heb vervolgens m'n computer opnieuw opgestart, in de BIOS de ICH7 op RAID gezet ipv AHCI en toen zag ik in de BIOS van de RAID controller dat er inderdaad iets mis was: 'error occurred(0)' stond bij een van de members van de array.
De status van de array stond wel op normal en bootable.

In Windows kan ik de schijf gedeeltelijk benaderen, sommige mappen zijn leesbaar, bij andere krijg ik de melding 'Acces denied'.
In het programmatje 'TestDisk' zit ook een mogelijkheid om de files te zien van schijven, daarmee kan ik wel de inhoud zien van mappen met de 'Acces denied' melding. Wel zegt dat programma dat er van die array geen partitie is die bootable is.

Ik heb goede hoop dat alle bestanden er nog zijn. De vraag is alleen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik er weer makkelijk bij kan. De array rebuilden heb ik niet geprobeerd, omdat ik niet meer zeker weet welke instellingen ik heb gebruikt. Ook het programma 'RAID Reconstructor' heb ik geïnstalleerd, maar ruimte vinden voor een image van 500GB is niet eenvoudig :P
Ik heb afgelopen vrijdag twee Samsungs 7200.10 gekocht van 320GB. Als de RAID reconstructer de enige optie blijkt te zijn hoop ik de nieuwe schijven in een RAID0 te kunnen zetten en vervolgens daar de image op te maken.

Ik hoop natuurlijk dat het eenvoudig op te lossen is en bedank me alvast voor jullie reacties :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Dan maar geen simpele oplossing :/
De schijven waar ik de image op kan maken zitten in de distibutieroute dus dan ga ik maar met RAID reconstructor aan de gang. Zijn er hierbij nog dingen waar ik zeker op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

Ik neem aan dat het een hardware RAID set was?
Als je eens probeert middels een live cd (bijv. I have the password o.i.d.) te booten en dan de raid controller driver laden en de array dan probeert te benaderen :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
chromeeh schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:13:
Ik neem aan dat het een hardware RAID set was?
Als je eens probeert middels een live cd (bijv. I have the password o.i.d.) te booten en dan de raid controller driver laden en de array dan probeert te benaderen :?
Ik heb met ERD Commander + de drivers geprobeerd de drive te benaderen maar helaas :/

• fsfikke
  • Niet online
Nou, even een update:
In het begin gaf Explorer bij sommige mappen een 'Acces denied melding', ik heb een map waarbij dit niet gebeurde kunnen kopieeren en die bestanden zijn nog goed. (Stom dat ik maar 1 map heb gekopieerd, ik verwachte dat alles wel terug te halen zou zijn :( )

Verder heb ik mbv RAID reconstructor een image gemaakt en die met Get data back terug gehaald. Resultaat: 7000+ mappen met incomplete bestanden erin, compleet waardeloos. Alleen een aantal kleine bestanden (.txt'tjes ed) zijn nog wel goed.

Het waren geen erg belangrijke bestanden, maar wel een grote muziek en DVD colectie. Verder stonden er ook gewoon een hoop bestanden op 'van vroeger' zeer jammer dat die nu weg zijn :/ ;(
(ook m'n 3D models zijn weg herinner ik me net :( )
De les die ik heb geleerd: Wees altijd extreem voorzichtig met RAID0 array's en zet er alleen makkelijk herstelbare bestanden op (films e.d.).

Ook vervelend is dat ik door mijn beleid 'Disk vol? Nieuwe kopen' net twee 320GB'ers heb gekocht omdat ik geen ruimte meer had. Na deze actie heb ik weer 600GB vrij dus waren die disken eigenlijk overbodig :P :/
Naja eigen schuld.