Simon schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:39:
[...]
ze hebben 't wels toegegeven bij canon, in een interview, weet niet meer welke, maar de pro lijn hebben ze geen grote winsten op bodies, glas weet ik niet. Het is iig geen booming bussiness, geen mega winst enzo. Consumer valt veel meer uit te halen
Leuk deze discussie.
Kijk, het mag dan wel geen booming business zijn, maar ik reageerde op een artikel waarin "Jiriki" zei dat ze verlies maakten op de prof-afdeling. Wederom lijkt dit natuurlijk zeer onwaarschijnlijk. Er schijnt in een interview gezegd te zijn dat ze geen grote winst maken op de bodies...
Draai het nu eens om. Stel nou dat ze in een statement of interview hadden gezegd dat ze wél dikke winst maken op hun pro-serie...wat zou de klant hier dan van denken...dat ze worden afgezet....?
Ikzelf heb ook geen inzage in de jaarrekening dus in principe is het allemaal speculatie. Een simpele uitleg van mijn kant is alsvolgt.
Om een publiek te "vermaken" met camera's als de 350D moet je kunnen aantonen dat je goed en betrouwbaar spul fabriceert. De beste reclame schuilt puur in die witte toeters en de "L" gekte. Langs voetbalwedstrijden, Formule1, Tennis, Journalistiek, overal zie je die witte toeters terug. Kortom, witte toeter = voor 95% een Canon. De ontwikkeling van een prof camera is natuurlijk niet goedkoop. Om toonaangevend te blijven moet je inventief zijn en steeds vernieuwen. DIt kost een verschrikkelijke hoop R&D kosten. Deze worden allemaal ingecalculeerd hoor, don't worry. De techniek die ze in de nieuwste en dure camera's hebben vervaardigd komen (deels) terug in de goedkopere types zoals de 20D/30D en 350D. Je moet dit zien als een geheel van inkomsten en uitgaven. Het één is afhankelijk van de ander.
Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Mij kan je niet wijsmaken dat ze met pro-bodies en (bijna verplichte) witte toeters verlies maken. De accessoires, zoals lenzen, moeten wel zeer winstgevend zijn om de R&D kosten te kunnen terugverdienen.
Om je klanten (met name de profs) tevreden te houden moet je investeren in servicegerichtheid. De klant moet op de eerste plaats komen te staan. Zoals mphillip al aangaf heeft Canon CPS. Hier maken ze "eng" gezien geen winst mee, maar als je het ruimer bekijkt is dit een fundamenteel onderdeel om je klanten ten alle tijden te kunnen voorzien van optimale service. Dat resulteert in tevredenheid, klantenbinding etc. etc. wat kan leiden tot meer bekendheid/omzet/stijgende winst.
Nogmaals, 't is allemaal speculatief
EDIT: Ik dwaal wel erg veel af van de Alpha
[
Voor 4% gewijzigd door
Nielsracing op 04-07-2006 00:27
]