Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Fairy schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:49:
[...]

Met een FullFrame lens kunnen mensen makkelijker overstappen. Daarnaast lijk me de extra ruimte ook nodig voor de antishake, aangezien de sensor zich verplaatst t.o.v. de lens.
dan ga je dus al van het uitkomen van een FF Sony camera uit.

[ Voor 71% gewijzigd door YellowCube op 08-06-2006 12:50 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Och, waarom niet. Sony weet dat Canon daar een flinke markt mee heeft aangeboord: genoeg overstappers van 350D/20D/30D naar 5D. Bovendien zit daar èn wat volume (want betaalbaarder dan 7000 eur voor het topmodel) èn prestige (Sony likes that, a lot) èn een serieuze gooi naar marktaandeel op de lange termijn.

Daarnaast heeft Sony de keuze uit tientallen sensors: de R&D afdeling heeft er bovendien een aantal technici van Minolta bijgekregen die echt wel goed zijn, gezien het resultaat met de 7D en later de 5D.

Nee, ik ben er niet bang voor dat Sony het rigoreus aan gaat pakken. De vraag is meer wanneer de aanval precies gaat komen, en met welke modellen. En interessant voor non-Minoltaians: wat gaat de concurrentie doen om Sony af te weren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

lateef schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:17:
[...]
maar zo geweldig is die lenzen lijn toch ook niet? ze hebben één goede zoomlens en een aantal goede primes. een goede standaardzoom ontbreekt nog, net als goede (ultra) groothoeklenzen. ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje een gemiste kans van sony. ze hadden nu met een nieuw lenzen assortiment speciaal voor digitaal kunnen komen, maar borduren nu naar mijn idee nog veel te veel door op de (analoge) lijn van minolta.
Waarom wordt er zo'n belang gehecht aan een volledige range lenzen van Sony? Samen met het aanbod van Sigma en Tamron wordt zo'n beetje elke niche wel gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is voor sommigen moeilijk te aanvaarden, maar minolta is voorbij, eigenlijk al toen konica het overnam. we gaan nu verder met een groot bedrijf dat de resterende schroefjes en moertjes heeft opgekocht, omdat KM geen brood meer zag in fotografie. Sony kocht geen lucratief, winstgevend bedrijf, maar een onderdeel dat rode cijfers produceerde. Schone taak om daar iets van te maken. Ze zullen het met dit model moeten hebben van nieuwkomers. De Alpha is niet iets waar mensen die al een dlsr hebben, naar overstappen, zoals wel is gebeurd met de nikon D200.
Overigens de 95% marktaandeel van Canon en Nikon komt uit het duitse Fotoblad Color Foto en geldt voor de belangrijke duitse markt. Ook al hebben ze wereldwijd maar ruim 80%, dat levert heel veel geld op, vooral ook door lenzen en accessoires die vaak alleen van Nikon of Canon zelf te koop zijn. In het artikel waar femme naar verwees, staat als tussenkop: crowded market en dat zal het voor Sony ook zijn. De kleintjes hebben het moeilijk en dat zal Sony ook gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Met een FullFrame lens kunnen mensen makkelijker overstappen.
overstappen naar wat?
Daarnaast lijk me de extra ruimte ook nodig voor de antishake, aangezien de sensor zich verplaatst t.o.v. de lens.
welke extra ruimte?
en mocht sony ooit overstappen naar kleinbeeld, dan is natuurlijk de vraag groot of ze de beeldstabilisatie in de body kunnen handhaven.
Remy schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:53:
En interessant voor non-Minoltaians: wat gaat de concurrentie doen om Sony af te weren :)
ik denk niet veel. canon zal voorlopig niets te vrezen hebben. pentax (en met haar samsung) zal zich met (sub)kleinbeeld dSLR's voornamelijk op de consumentenmarkt blijven richten. en olympus en panasonic volgen hun eigen pad. en fuji en sigma, ik vraag me af of we daar nog iets van moeten verwachten.

enige fabrikant van wie wellicht reactie te verwachten is, is nikon. hun sensorbakker bouwt nu zelf camera's en dat zal zeker wel gevolgen hebben. wat, dat valt nog te bezien (wellicht een soort fusie tussen fuji en nikon).

[ Voor 5% gewijzigd door lateef op 08-06-2006 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Femme schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:56:
Waarom wordt er zo'n belang gehecht aan een volledige range lenzen van Sony?
positionering in de markt, kwaliteit en sigma en consorten hechten beduidend minder belang aan de productie van lenzen voor de kleinere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Onthoudt dat dit pas de eerste aankondiging van lenzen is he. Er is grote kans dat ze in september bij de photokina een boel nieuwe lenzen introduceren, en misschien wel een nieuwe body.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Tijd voor samples uit de A100. Out of cam jpeg, ISO 1600:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/alpha100-1s.jpg
Full: http://crew.tweakers.net/Remy/DSC09651.JPG

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/alpha100-2s.jpg
Full: http://crew.tweakers.net/Remy/DSC09652.JPG
Full rez krijg ik zodadelijk binnen: ik zal ze dan erbij zetten. Volgens degene die de foto's gemaakt heeft is de beeldkwaliteit (ook op ISO 1600) zeer vergelijkbaar met die van de D200: ook op hoge ISO's wordt nog veel detail behouden.

edit: nog meer, inclusief full size achter de link:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/alpha100-3s.jpg

^^^ met 100mm macro:

Focal Length 100 mm
Exposure Time 1/400 sec
Aperture f/4.5
ISO Equivalent 100

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/alpha100-4s.jpg

info over de roosfoto met de 18-70 kitlens:

Focal Length 70 mm
Exposure Time 1/800 sec
Aperture f/5.6
ISO Equivalent 100

[ Voor 43% gewijzigd door Remy op 08-06-2006 15:40 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

YellowCube schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 12:50:
[...]

dan ga je dus al van het uitkomen van een FF Sony camera uit.
Tuurlijk! Als Sony echt serieus in de dSLR business wil stappen en ook een hogere klasse camera's wil gaan maken zullen ze toch echt een 1.0 of 1.3 crop camera moeten gaan uitbrengen. Ik heb nog geen professionals met een 1.6 crop camera studiowerk zien doen, eerder middenformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

en dan moeten ze dus de competitie aangaan met een camera als de 1Ds.
Mikken ze dan ondertussen niet volledig naast de groep van voormalige Minolta gebruikers?

het is geenzins als kritiek bedoeld o.i.d...ben gewoon benieuwd naar dat soort dingen

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

YellowCube schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 17:07:
en dan moeten ze dus de competitie aangaan met een camera als de 1Ds.
Mikken ze dan ondertussen niet volledig naast de groep van voormalige Minolta gebruikers?

het is geenzins als kritiek bedoeld o.i.d...ben gewoon benieuwd naar dat soort dingen
Als ze dat nu zouden doen wel ja, eerst de consument overtuigen, dan pas groter bezig gaan, maar ze moeten dan nu wel met het glas rekening houden. Als iedereen nu straks cropfactor glas heeft dat bijna net zo duur is als normaal glas, dan gaan ze straks echt niet zomaar over op een FullFrame variant (equivalent Canon 5D).

Op dit moment valt het me ook gewoon op dat cropfactorlenzen minder glas hebben, dat de fabrikant roept dat het goedkoper te produceren is maar vervolgens kost het spul net zo veel als gewoon fullframe glas (kijk naar de 10-22 van Canon, is zelfs duurder dan een FullFrame 17-40 L!).

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 08-06-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Fairy, fullframe is verre van een heilige graal. Voor veel fotografen zal het heel goed zijn. Goedkoper glas, ietwat lagere kosten sensor... Sony wil niet zich (denk ik) in de 1ds wereld mengen. Misschien opbouwen. Maar FF is verre van heilig, veel nadelen hoor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simon schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 17:19:
Fairy, fullframe is verre van een heilige graal. Voor veel fotografen zal het heel goed zijn. Goedkoper glas, ietwat lagere kosten sensor... Sony wil niet zich (denk ik) in de 1ds wereld mengen. Misschien opbouwen. Maar FF is verre van heilig, veel nadelen hoor.
Nadelen vind ik wel meevallen, als er nu iemand naar me toe stapt en zegt, ik wil mijn Canon 5D body met jou ruilen voor je 20D en 10-22 dan is ie bij mij welkom.

Niet dat ik ontevreden ben hoor, daar niet van.

Fullframe heeft maar 1 nadeel, en dat zou kunnen zijn dat bij goedkoper glas iets randonscherpte optreed, maar dat is bij fatoenlijk L of EX glas al helemaal niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet weer die fullframediscussie :o :P

Even over de pics: scherpte is goed, maar dat is ook afhankelijk van de lens natuurlijk. Ruis op iso1600 is erg aanwezig, maar dat viel te verwachten (D200 sensor). Al met al voor het geld geen gekke camera :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 09-06-2006 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik weet niet hoe ver Sony de professionele kant op wil gaan, maar feit blijft wel dat Sony al zeer aanwezig is op professioneel gebied. Dan heb ik het niet over foto, maar over video. Nu zijn die twee werelden niet 1,2,3 met elkaar te vergelijken, maar Sony heeft wel het bewijs op tafel liggen dat ze goed professioneel spul kunnen maken. Anders waren ze immers niet zo belangrijk in die wereld. Sony heeft dus een naam die ook bij professionals bekend is. Dat kan in hun voordeel werken.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Als ik naar een modellenlijn kijk die bij die set van lenzen in de TS past, inclusief het Zeiss-AF spul, denk ik aan 3 modellen:

Alpha 100 - 10MP, 3fps 999 kit, van dit topic
Alpha 200 (D7D opvolger) - 12MP, 5fps 1999 kit, ruwweg een dikke (op het gebied van prijs/specs) concurrent voor Canon 30D/Nikon D200
Alpha 300 (digi D9D) - 18MP, 5/8fps, 3999 body, een 1DsII / D2X(s) wannabe. Sony wil een flagship model, dus R&D maakt dat 'gewoon'.

Sensors: de Alpha 200 en 300 zullen CMOS krijgen ipv CCD, ook al heeft Sony veel meer CCD-ervaring. Dit vanwege energieverbruik (en dus warmte) en sensorgrootte. Cropfactor zal mogelijk over de hele range hetzelfde blijven, net als Nikon doet: om alle lenzen interchangeable te houden. Zodat je van een A100 zonder gedoe kan upgraden naar een A300. Hup, nieuwe body, geen nieuwe lenzen nodig.

We zullen denk ik in september weten of bovenstaande verwachting beetje klopt, of dat het prietpraat is :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Remy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 08:42:
Als ik naar een modellenlijn kijk die bij die set van lenzen in de TS past, inclusief het Zeiss-AF spul, denk ik aan 3 modellen:

Alpha 200 (D7D opvolger) - 12MP, 5fps 1999 kit, ruwweg een dikke (op het gebied van prijs/specs) concurrent voor Canon 30D/Nikon D200
Alpha 300 (digi D9D) - 18MP, 5/8fps, 3999 body, een 1DsII / D2X(s) wannabe. Sony wil een flagship model, dus R&D maakt dat 'gewoon'.

Sensors: de Alpha 200 en 300 zullen CMOS krijgen ipv CCD, ook al heeft Sony veel meer CCD-ervaring. Dit vanwege energieverbruik (en dus warmte) en sensorgrootte. Cropfactor zal mogelijk over de hele range hetzelfde blijven, net als Nikon doet: om alle lenzen interchangeable te houden. Zodat je van een A100 zonder gedoe kan upgraden naar een A300. Hup, nieuwe body, geen nieuwe lenzen nodig.

We zullen denk ik in september weten of bovenstaande verwachting beetje klopt, of dat het prietpraat is :)
Nu hoop ik stiekem dat je inside informatie hebt :+
Sony zou zoiets neer moeten zetten willen ze zo snel zoveel marktaandeel (10%) winnen.
Er moet echt wat indrukwekkends getoont worden, anders lukt dat ze nooit.
Maar het enige wat we kunnen doen is afwachten tot er meer bekend wordt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mud.Starrr schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:35:
[...]

Remy heeft gewoon een glazenbol als het aankomt op nieuwe nog niet geintroduceerde camera's :+
Maar goed, een beetje concurrentie is wel oké dat houdt de rest scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Die 2e kan nog maar die Alpha 300 geloof ik niet. Een 18MP geloof ik wel, maar niet met 5/8FPS. Daarnaast denk ik eerder dat ze dan meteen de stap naar 20 of 24 mpixel nemen zodat er een aanzienlijk verschil tussen beide series zal zijn. Nadeel is dan echter wel de ruisverhouding als je cropped 20MP gaat maken, 20 of 24MP op FullFrame lijkt me geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Cropfactor zal mogelijk over de hele range hetzelfde blijven, net als Nikon doet: om alle lenzen interchangeable te houden. Zodat je van een A100 zonder gedoe kan upgraden naar een A300. Hup, nieuwe body, geen nieuwe lenzen nodig.
Ik mag hopen van niet, als je ziet hoeveel moeite ze nu al moeten doen om 10 megapixel op een APS-C te proppen, dan kan dat onderhand niet goed gaan met 18mpix :o :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

hoeveel moeite dan?
De D2x heeft 12 Mpixels...ding presteert toch ok?
Bovendien staat de techniek ook niet stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik heb een beetje inside information, vandaar dat ik zo snel over de samples kon beschikken ook :) Echter heb ik geen direct lijntje met Sony R&D en Marketing helaas, en zelfs als dat wel zo zou zijn, zou ik onder NDA staan. Mijn Sony dSLR-lijn is vooral gebaseerd op wat je als beginnende dSLR-fabrikant neer zou moeten zetten met betrekking tot

- je lenslineup
- de markt, inclusief concurrenten
- je inhouse kunde en kennis, productiefaciliteiten

Sony heeft meer dan 50 sensors liggen voor digicams, waarvan een aantal ook voor dSLRs. Een hele bekende is de 6MP CCD die oa in de Nikon D50, D70 en D70s zit, maar ook in de KM7D. Maar dus ook de D200-CCD van 10MP, die nu in de A100 een homegrown comeback maakt.
Ik mag hopen van niet, als je ziet hoeveel moeite ze nu al moeten doen om 10 megapixel op een APS-C te proppen, dan kan dat onderhand niet goed gaan met 18mpix :o :)
Moeite valt mee, met zoveel MP op 1,5crop vind ik de D200 prestaties heel behoorlijk, zeker vergeleken bij de D2X. Als je naar het 'knikkers in een pot' principe kijkt, oftewel photosites/pixels op een ccd/cmos, kan een APS-C sensor realistisch gezien tot ongeveer 18 a 20MP voordat er echt problemen ontstaan met de onderliggende circuitry.

En ik denk dat Sony daarop mikt met de serieuzere A200/A300 modellen: gewoon de max uit het sensorformaat halen, en daarna verder ontwikkelen in andere richtingen. Dan hebben ze dat alvast gehad, en met de MP-gekte alvast wat sales naar zich toe getrokken. Precies zoals ze met digicams al hebben gedaan eerder :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
YellowCube schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:10:
hoeveel moeite dan?
De D2x heeft 12 Mpixels...ding presteert toch ok?
Bovendien staat de techniek ook niet stil
Hoeveel moeite? Zie het ruisverhaal in het D2Xs topic :) De techniek staat zéker niet stil, maar ik zie het niet gebeuren dat er binnen een jaar een 18+mpixel APS-C-sensor uitkomt die enigzins fatsoenlijke prestaties op het gebied van ruis. Daarnaast zit je op een gegeven moment gewoon aan de limitaties van je glas. Het meeste glas wat Nikon heeft haal het maximum van de sensor van de D200 op F/8 al amper, op een gegeven moment houdt het gewoon op met het aantal megapixels. Veel meer detail ga je op een gegeven moment niet meer onderscheiden op dit formaat, waarbij de nadelen in de vorm van ruis toe gaan nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

maar ik zie het niet gebeuren dat er binnen een jaar een 18+mpixel APS-C-sensor uitkomt die enigzins fatsoenlijke prestaties op het gebied van ruis.
Ik wel :)
Daarnaast zit je op een gegeven moment gewoon aan de limitaties van je glas. Het meeste glas wat Nikon heeft haal het maximum van de sensor van de D200 op F/8 al amper,
Dit gaat over het Sony Alpha-platform, die het beste Zeiss-glas tot zn beschikking krijgt: heel wat meer reso dan 'het meeste glas van Nikon'
Veel meer detail ga je op een gegeven moment niet meer onderscheiden op dit formaat, waarbij de nadelen in de vorm van ruis toe gaan nemen :)
En dan stapt Sony gewoon over op 1,3 of 1,0 crop, simpel. Ze hebben 10x zoveel R&D budget en ongeveer 60x zoveel productiecapaciteit als Canon. Canon doet al een gooi naar massa-FF met de 5D voor 2500 eur, maar ik verdenk Sony ervan dat dunnetjes over te doen op een betere manier. Dan komt men in de buurt van de Mamiya ZD met zn 22MP, voor een achtste van zn prijs. Ben benieuwd wanneer, de vraag is niet echt meer 'if' :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Meer pics:

In de hand:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/a100-01s.jpg

CFslot:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/a100-02s.jpg

Dwarsdoorsnede:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/a100-03s.jpg

5D links, A100 rechts:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/a100-04s.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/a100-05s.jpg

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

offtopic:
hoe doet men die dwarsdoorsnede?
Zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in dit soort dingen of is er een Sony medewerker met z'n cirkelzaag aan de gang gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik gok een CO2-laser, zou het makkelijkst zijn bij plastic/glas/metaal combi. Zie hier de middenkolom. Water cutting is daar te heavy voor, en reguliere laser zou voor teveel smeltwerk zorgen bij het plastic-deel van de body denk ik :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ach de tijd zal het leren, het zou mooi zijn: goed voor de concurrentie :) Maar over dat glas, dat moet ik nog zien, de laatste keer dat Zeis met nieuw glas uit kwam was ik in ieder geval niet erg onder de indruk.

Maar zoals ik al zei: laten we het hopen, het zou een goede stimulans zijn voor de andere merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Remy waar haal je de type nummers / namen vandaan?
Gewoon een gok of zijn er al aanwijzingen...

Zelf had ik eerder Alpha 100, 300 en 500 verwacht, men heeft dan ruimte voor "tussen" modellen...
Zie bijvoorbeeld de Minolta serie's 3xx, 5xx, 7xx en 9xx...
De 2xx, 4xx, 6xx en 8xx waren van dit soort tussen model camera's...

Verder denk ik dat Sony aardig wat zou kunnen verkopen.
Men een erg bekende naam, Minolta / Konica Minolta was toch minder bekend
bij het huis, tuin en keuken volk.

En iets wat Sony ook heeft, bergen met geld.... ;)
Zie Canon met die 350d reclames, van Nikon zie je eigenlijk niets
en dat is volgens mij ook de reden dat je in het wild minder Nikon's dan Canon's ziet...

Ik verwacht dus, dat wanneer Sony een of twee extra body's heeft en evnt. wat meer lenzen..
We net als met de Playstation genoeg van Sony tezien krijgen...

Iets wat ik me nog afvraag is, komt Sony ook met een opvolger van de Minolta Flashmeter en Spotmeter? En dan hadden we de scanner's nog, zou men daar ook nog aanbeginnen?

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Alleen de cameradivisie is overgekocht door Sony, onder andere die scanners zitten nog bij Konica-Minolta en worden dus ook nog steeds door hen geproduceerd. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:20:
Dit gaat over het Sony Alpha-platform, die het beste Zeiss-glas tot zn beschikking krijgt: heel wat meer reso dan 'het meeste glas van Nikon'
en dat maakt het Alpha platform plotseling toch wel prijzig als "instappertje".
En dan stapt Sony gewoon over op 1,3 of 1,0 crop, simpel. Ze hebben 10x zoveel R&D budget en ongeveer 60x zoveel productiecapaciteit als Canon.
Ik weet niet waar je dit broodje aap verhaal vandaan hebt, maar een company-wide R&D budget gaat niet in z'n geheel naar camera ontwikkeling. Tevens staat Sony er financieel niet tof voor tov andere jaren.
Canon doet al een gooi naar massa-FF met de 5D voor 2500 eur, maar ik verdenk Sony ervan dat dunnetjes over te doen op een betere manier. Dan komt men in de buurt van de Mamiya ZD met zn 22MP, voor een achtste van zn prijs. Ben benieuwd wanneer, de vraag is niet echt meer 'if' :)
Sony is nu verantwoordelijk voor de sensor die in de D200 zit, een ruisbak als je het mij vraagt.

Sony heeft nog een hoop te investeren om een FF sensor te maken die qua ruis lager zit dan de Canon. Dan blijft de prijs nog steeds hoog, omdat de yields lager liggen dan met een crop sensor. Die 22MP zal er wel ooit komen, maar Sony gaat niet de 1e zijn die dat voor een 8e van de prijs gaat doen, eerder de laatste (de meeste van hun produkten liggen qua prijs hoger dan hun concurrenten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ik geloof dat ook wel, maar of 18MP op een aps-c sensor verstandig is, is een andere vraag. de lenzen zullen dan een fysieke beperking zijn. ik denk dat 12MP wel de max is voor een aps-c sensor (en 16 voor kleinbeeld en 10 voor 4:3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Oxi schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:34:
Alleen de cameradivisie is overgekocht door Sony, onder andere die scanners zitten nog bij Konica-Minolta en worden dus ook nog steeds door hen geproduceerd. :)
Tja... Er worden geen scanners en meter meer gemaakt... ;)

En "cameradivisie"...
Tja de scanners en meters vielen net als de camera's, flitsers en glaswerk onder "Photo Imaging".
De garantie van de scanners doet Sony nu ook zie evnt: www.konicaminolta.de
De meters zullen nu ook wel bij Sony horen, in het lijstje staat oa. "Blitzgeräte, Objektive, Zubehör".

Wat er niet onder valt zijn de verrekijkers, garantie zal door Kenko / Tokina gedaan worden.

Behalve de minilab's, films, papier en andere chemie is dus alles qua foto's naar Sony gegaan...
Sony heeft dus een aardig pakket overgenomen.... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

martijn_tje schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:25:
[...]
Dat dit de halve waarheid is (stofjes kunnen wel degelijk plakken en AS is handig maar geen wonder middel) komt het een onwetende koper pas later achter.
Ja, zo kun je natuurlijk alles de grond in boren...

Stofjes die plakken zul je idd met de hand moeten weghalen, maar het scheelt wel als je niet voor elk irritant stofje de boel open moet maken.

En anti-shake heb je duidelijk nog nooit mee gewerkt. Alleen mensen die het nut er niet van inzien komen met de opmerking dat het geen wondermiddel is. Waar dat op slaat ontgaat me enigszins. Ik heb er 1.5 jaar mee geschoten en merk nu dat het wel érg handig is... Niet noodzakelijk, maar wel handig.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mphilipp schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:03:
[...]

Ja, zo kun je natuurlijk alles de grond in boren...

Stofjes die plakken zul je idd met de hand moeten weghalen, maar het scheelt wel als je niet voor elk irritant stofje de boel open moet maken.

En anti-shake heb je duidelijk nog nooit mee gewerkt. Alleen mensen die het nut er niet van inzien komen met de opmerking dat het geen wondermiddel is. Waar dat op slaat ontgaat me enigszins. Ik heb er 1.5 jaar mee geschoten en merk nu dat het wel érg handig is... Niet noodzakelijk, maar wel handig.
Dat zegt hij toch?
Het is geen WONDERmiddel, maar wel HANDIG.
Dat klopt als een bus, het is verrekte handig zelfs, maar het is en blijft geen wondermiddel.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
lateef schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:52:
[...]
ik geloof dat ook wel, maar of 18MP op een aps-c sensor verstandig is, is een andere vraag. de lenzen zullen dan een fysieke beperking zijn. ik denk dat 12MP wel de max is voor een aps-c sensor (en 16 voor kleinbeeld en 10 voor 4:3)
Deze uitspraak wordt inderdaad bevestigd door Klaus van Photozone, en hoewel Klaus geen heilige is, weet hij wel donders goed waar die het over heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mudd star schreef: Sony zou zoiets neer moeten zetten willen ze zo snel zoveel marktaandeel (10%) winnen.

Helemaal mee eens. Ik heb zeer moeten lachen om de dromen van Remy: een 200, een 300, om Canon en Nikon een lesje te leren. Gek maar de dromen van Remy worden ook in Korea en Japan gedroomd door Samsung en Panasonic: vaste voet in de reflexmarkt met instappers tot en met lukratieve profspullen.
Voorlopig verwacht ik in de herfst eerder upgrades van C en N, dan spannende dingen van de kleintjes. C en N verdienen aan hun dlsr's en kunnen daardoor investeren in R en D. De kleintjes schrijven rode cijfers op hun dlsr divisie. Eens gaat er bij een aantal kleintjes de stekker er uit, dat is mijn vaste overtuiging. Hoe dat naar buiten wordt gebracht is een marketing vraag. Bij KM was het een jaar geleden eerst een intensieve samenwerking met Sony (dat gaf de minoltianen een sprankje hoop) maar een half jaar later werd de failliete boel voor een krats overgedaan.
Zonder 10% marktaandeel is het geld bijleggen, dat doet een modern bedrijf niet meer. En met een instapper van 899 euro, alleen body, kom je nooit aan de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:01:
mudd star schreef:Zonder 10% marktaandeel is het geld bijleggen, dat doet een modern bedrijf niet meer. En met een instapper van 899 euro, alleen body, kom je nooit aan de 10%.
Je wilt niet weten wat sony met een beetje reclame kan doen. Als je de specs van minidisk bijvoorbeeld bekijkt dan is het ook niet aan alle kanten rozengeur en zonneschijn. Toch hebben nog best veel mensen zo'n ding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
hilbren schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:16:
[...]

Je wilt niet weten wat sony met een beetje reclame kan doen. Als je de specs van minidisk bijvoorbeeld bekijkt dan is het ook niet aan alle kanten rozengeur en zonneschijn. Toch hebben nog best veel mensen zo'n ding liggen.
Ahum, ten tijde van de introductie van MiniDisc was er absoluut niets betaalbaars op de markt dat de concurrentie aan kon. Specs van een minidisc?!....'t was gewoon erg handig. Nadat MP3 in de picture kwam had je minder aan een MD speler. Daar heb je gelijk in. Maja, ik raak op een zijspoor want dit topic gaat niet over MD's :)
Overigens, de AS functie. Is absoluut handig, zou het ook wel willen op de 20D. Echter, 't was niet altijd even constant. Als ik 5 x dezelfde foto zou maken met de AS aan op een vrij langzame sluitertijd, dan zou AS bij ongeveer 3 van de foto's goed werken. De andere twee waren nog steeds een beetje blurry.
Misschien kunnen ze een soort van AS mark II variant maken die wel tot 4 stops winst boekt, wie zal 't zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Met anti-shake en vergelijkbare systemen gebruiken de meeste mensen (? iig ik) het om de "hitrate" te verhogen voor borderline shots, niet perse om die extra stops. :)
Overigens ligt het ook heel veel aan de oefening, en of het systeem goed bij je handbewegingen past. In het begin had ik met mijn Minolta A1 niet zo erg veel aan de anti-shake maar na een beetje oefening scheelde het heel veel. :)

Overigens heb ik eens een shot gemaakt op 50mm, F/1.7, ISO800, 1s en die was zo scherp als je kunt wensen op F/1.7 en ISO800. :P
Normaal houd ik het op maximaal 1 à 2 stops onder de vuistregel. Daarmee zijn bijna alle foto's zo scherp als maar kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nielsracing schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:56:
[...]

Ahum, ten tijde van de introductie van MiniDisc was er absoluut niets betaalbaars op de markt dat de concurrentie aan kon. Specs van een minidisc?!....'t was gewoon erg handig. Nadat MP3 in de picture kwam had je minder aan een MD speler. Daar heb je gelijk in. Maja, ik raak op een zijspoor want dit topic gaat niet over MD's :)
Overigens, de AS functie. Is absoluut handig, zou het ook wel willen op de 20D. Echter, 't was niet altijd even constant. Als ik 5 x dezelfde foto zou maken met de AS aan op een vrij langzame sluitertijd, dan zou AS bij ongeveer 3 van de foto's goed werken. De andere twee waren nog steeds een beetje blurry.
Misschien kunnen ze een soort van AS mark II variant maken die wel tot 4 stops winst boekt, wie zal 't zeggen!
Deze versie van AS is al een upgrade van de 7d/5d incarnatie :) En tja, dat je niet hetzelfde resultaat krijgt bij elke foto is precies de reden dat AS/VR/IS/OS zo enorm handig is, het menselijk lichaam maakt bewegingen die niet je niet tegen kunt gaan, en deze bewegingen zijn ook niet hetzelfde bij elke foto ;)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
[...]
Overigens, de AS functie. Is absoluut handig, zou het ook wel willen op de 20D. Echter, 't was niet altijd even constant. Als ik 5 x dezelfde foto zou maken met de AS aan op een vrij langzame sluitertijd, dan zou AS bij ongeveer 3 van de foto's goed werken. De andere twee waren nog steeds een beetje blurry. Misschien kunnen ze een soort van AS mark II variant maken die wel tot 4 stops winst boekt, wie zal 't zeggen!
...Uit een van de previews begreep ik dat de verbeterde AS in deze camera tot 3,5 stop winst zou kunnen halen.

Misschien weer iets voor de startpost Oxi : first look van steves digicam en dcresource.com preview

[ Voor 25% gewijzigd door PeterVL57 op 10-06-2006 09:27 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, maar je hebt AS waarschijnlijk verkeert gebruikt. Je moet even wachten voor je afdrukt totdat het balkje zo ver mogelijk gedaalt is. Pas dan heb je het hele Shake bereik tot je beschikking. Dan weet de camera ook wat jij vast/stilgelegt wil hebben op de foto.
Na het afdrukken moet je weer opnieuw wachten totdat het balkje weer gedaalt is, en dat is (denk ik) niet gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:01:
mudd star schreef: Sony zou zoiets neer moeten zetten willen ze zo snel zoveel marktaandeel (10%) winnen.

Helemaal mee eens. Ik heb zeer moeten lachen om de dromen van Remy: een 200, een 300, om Canon en Nikon een lesje te leren. Gek maar de dromen van Remy worden ook in Korea en Japan gedroomd door Samsung en Panasonic: vaste voet in de reflexmarkt met instappers tot en met lukratieve profspullen.
Ik heb de indruk dat je wel erg verbitterd bent geworden nadat je een maandagochtend Dynax 7D op de kop had getikt en wat probleempjes had met de serviceafdeling van Minolta...

Ik denk dat het inderdaad onrealistisch om te verwachten dat Sony binnen afzienbare tijd een full frame DSLR op de markt brengt. Dat er intenties zijn om iets richting de professionele markt te doen is wel duidelijk gezien het lenzenaanbod. Ook heeft Sony in interviews al aangegeven dat er plannen zijn om op korte termijn minimaal twee modellen toe te voegen. Dit zijn waarschijnlijk een opvolger van de Dynax 7D en een model onder de Alpha 100. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Sony deze plannen niet kan verwezenlijken. Ze hoeven alleen maar bestaande producten aan te passen. Het recept voor de Dynax 7D: nieuwere sensor met 10MP of 12MP en nieuw LSI-chipje, verbeterde AS, mooier lcd-scherm, nieuw accusysteem. Voor het model onder de Alpha 100 kunnen ze AS verwijderen en eventueel een goedkopere sensor gebruiken om kosten te besparen.

Wat betreft het tonen van "iets indrukwekkends" vraag ik me af wat voor onrealistische verwachtingen je hebt? Een budgetcamera uitbrengen met een 14MP full frame sensor of een stootvaste waterdichte body is heel indrukwekkend, maar de fabrikant schiet er niets mee op omdat ie alleen maar z'n eigen markt verziekt (marges gaan omlaag door hoge kosten van de sensor of body en het wordt een lastig verhaal om nog onderscheid met de duurdere modellen van de fabrikant aan te brengen). Het zijn dus features zoals anti-shake, een sensor met een iets grotere resolutie en een accu's met een hogere capaciteit die het onderscheid moeten maken.
Voorlopig verwacht ik in de herfst eerder upgrades van C en N, dan spannende dingen van de kleintjes. C en N verdienen aan hun dlsr's en kunnen daardoor investeren in R en D. De kleintjes schrijven rode cijfers op hun dlsr divisie. Eens gaat er bij een aantal kleintjes de stekker er uit, dat is mijn vaste overtuiging. Hoe dat naar buiten wordt gebracht is een marketing vraag. Bij KM was het een jaar geleden eerst een intensieve samenwerking met Sony (dat gaf de minoltianen een sprankje hoop) maar een half jaar later werd de failliete boel voor een krats overgedaan.
Sony staat er op veel gebieden veel beter voor dan KM. Alleen al het feit dat Sony zijn eigen sensors ontwikkelt en produceert is een groot voordeel ten opzichte van KM, die afhankelijk was van derden. De naamsbekendheid van Sony bij consumenten is ook groter. Op het gebied van marketing doet Sony het veel beter dan KM en kan het ook Nikon makkelijk voorbij streven. Sony heeft een lange historie in de digitale cameramarkt die begin in de jaren '80, dus kennelijk is Sony serieus over digitale camera's en DSLR's.
Zonder 10% marktaandeel is het geld bijleggen, dat doet een modern bedrijf niet meer. En met een instapper van 899 euro, alleen body, kom je nooit aan de 10%.
Is er uberhaupt een Europese adviesprijs bekendgemaakt (niet in het persbericht van Sony Europe in ieder geval). In het persbericht op DPReview wordt een prijs van "ongeveer 900 dollar" genoemd, wat in euro's neerkomt op 846 euro incl. BTW. De straatprijs kan nog makkelijk honderden euro's lager uitkomen.

Verder is het duidelijk dat Sony niet van plan is om het streven van 10 procent marktaandeel met slechts één camera te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme, "iets indrukwekkends" was een citaat, waar ik het helemaal mee eens ben overigens. En de prijs, dat was die bij Konijn. Hij is inmiddels 50 euro gezakt. Dus zo verzonnen is die niet.
Het profsegment van kleinbeeld is al 40 jaar het monopolie van Nikon en Canon. Vele hebben geprobeerd in dit lucratieve deel in te breken, ( minolta, pentax etc) niemand is het gelukt. Niet alleen kwaliteit van de spulletjes, ook de speciale service is van groot belang. En op het voetbalveld kun je altijd iets lenen van je buurman, want die heeft de zelfde spullen.
Waar ruimte ligt, is duidelijk. Onder en boven de instapmodellen. Het moet mogelijk zijn in bijvoorbeeld Bangladesh een budgetmodel te maken. Maar dat is voor veel fabrikanten niet erg interessant want dan raken ze hun duurdere compactjes niet meer kwijt. Het amateurniveau is nu in handen van C en N. De 30D, de D200 en de 5D kunnen wel wat concurrentie gebruiken. Als Sony hier wat in doet , zijn de minolta mensen ook tevreden gesteld, want ik kan me moeilijk voorstellen dat men zijn 800si inruilt voor de Alpha 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:26:
Het profsegment van kleinbeeld is al 40 jaar het monopolie van Nikon en Canon.
En daarvoor was het in handen van een ander merk... ;)

Ik zeg absoluut niet dat Sony het kan, of überhaubt wil, maar dat C&N het al 40 jaar goed doen, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om die hegemonie te doorbreken. Vergeet niet dat Sony een behoorlijke reputatie heeft als pro-video camera fabrikant en de ondersteuning (+steunpunten) zou bv uit te breiden zijn naar fotografie. Het ís mogelijk. De boekhandel is ook in één klap 'ge-amazoned', dus...

En als iemand het zou kunnen, qua kapitaal en marketing kracht is het Sony wel denk ik. Alleen moeten een hoop mensen nog af van de 'My first Sony' gedachte. Sony kan best goede spullen maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet de vraag of technisch gezien Sony de Nikon en Canon 1 kan maken, dat kunnen ze zeker, maar dat kon minolta ook, en samsung, pentax. olympus, panasonic, en nog een paar bedrijven kunnen dat ook. Maar de vraag is of het economisch gezien kan. Hoeveel jaar moet je verlies lijden, voor er eens een jaar komt dat je quit speelt. Die mannen met hun witte lenzen, die langs de WK voetbalvelden zitten, stappen alleen over als ze iets heel bijzonders aangeboden krijgen, echt heel bijzonders, want ze zijn best tevreden met hun C en N's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
hilbren schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 09:26:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, maar je hebt AS waarschijnlijk verkeert gebruikt. Je moet even wachten voor je afdrukt totdat het balkje zo ver mogelijk gedaalt is. Pas dan heb je het hele Shake bereik tot je beschikking. Dan weet de camera ook wat jij vast/stilgelegt wil hebben op de foto.
Na het afdrukken moet je weer opnieuw wachten totdat het balkje weer gedaalt is, en dat is (denk ik) niet gebeurt?
Trust me, I know what I did. Tuurlijk moet je wachten totdat die streepjes weg zijn, maar zoals ik al zei was het meer een gevoel dat 't niet altijd even constant was. De menselijke factor speelt, zoals Tonio al zei, een belangrijke rol. Overigens zou een goede optie zijn om verticale AS en horizontale AS van elkaar te kunnen scheiden. Net als wat de duurdere Canon IS lenzen bezitten. Ideaal voor auto-pan-shots e.d. Maja, bij Sony zijn ze ook niet gek dus de komende jaren zie ik alle AS varianten wel verschijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Ik denk dat er wat dat pannen wel een verschil zit tussen IS en AS. IS activeert zodra je focust en AS pas bij het indrukken van de sluiter. Kortom, AS gaat pas aan zodra je de camera al beweegt tijdens het pannen. Aangezien er alleen versnellingen gemeten worden gaat het goed. Van IS weet ik het niet, maar het is bij gebruikers van AS toch wel bekend dat er goed mee gepant kan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Oxi schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:51:
Ik denk dat er wat dat pannen wel een verschil zit tussen IS en AS. IS activeert zodra je focust en AS pas bij het indrukken van de sluiter. Kortom, AS gaat pas aan zodra je de camera al beweegt tijdens het pannen. Aangezien er alleen versnellingen gemeten worden gaat het goed. Van IS weet ik het niet, maar het is bij gebruikers van AS toch wel bekend dat er goed mee gepant kan worden. ;)
Huh, met de AS van Minolta kan echt niet mee gepand worden hoor...AS stabiliseert het beeld. Toen ik met mijn 7D Formule 1 ging fotograferen MET AS (ja, je moet toch wat proberen tijdens 3 dagen Spa ;) ) kwam er allemaal blurry platen uit. Logisch omdat AS juist gemaakt is om horizontale (meetrekkers) en verticale bewegingen te compenseren.
Bij dure IS lenzen kan je de horizontale of de verticale as uitzetten. Als je dan meetrekt moet je de horizontale as uitzetten zodat het meetrekken niet wordt beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Sorry maar dit is echt #!@#% (niet zo)

AS activeerd wanneer jij gaat focussen, geloof je dat niet, dan gebruik j waarschijnlijk zelf geen minolta!

AS kan dus ook gewoon pannen. Gewoon meebewegen. Als je een constante snelheid houdt, dan zal de AS indicator ook gewoon dalen (net als wanneer je je toestel stilhoud)

Niet een heel extreem voorbeeld, maar ik heb op dit moment niks beters liggen:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/pannen.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 11-06-2006 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is natuurlijk ook logisch aangezien een dergelijk systeem alleen kan werken met versnellingen en niet met constante snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
[flauw mode]
Precies, als het anderom was geweest dan zouden we een groot probleem hebben. Wat is immers stil staan? stil ten opzichte van wat de aarde? zon? maan? [/flauw mode]
Nielsracing schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:09:
[...]

Huh, met de AS van Minolta kan echt niet mee gepand worden hoor...AS stabiliseert het beeld. Toen ik met mijn 7D Formule 1 ging fotograferen MET AS (ja, je moet toch wat proberen tijdens 3 dagen Spa ;) ) kwam er allemaal blurry platen uit. Logisch omdat AS juist gemaakt is om horizontale (meetrekkers) en verticale bewegingen te compenseren.
Bij dure IS lenzen kan je de horizontale of de verticale as uitzetten. Als je dan meetrekt moet je de horizontale as uitzetten zodat het meetrekken niet wordt beinvloed.
Zegt dat iets over de camera, of zegt dat iets over jou??
(komt wat hard aan, maar ik wil het bij deze even uitsluiten dat het probleem bij de camera zou moeten liggen)

nu kan ik me voorstellen dat bij F1 (gaat relatief snel) de AS geen tijd heeft om door te hebben welke kant je nu op wil. Je moet AS ook 1 / 1,5 seconden de tijd geven om even te bepalen welke kant je op gaat. Of je hem nu stilhoudt of dat je aan het pannen bent.

AS en IS dempen allebei acceleraties.

Overigens hebben IS lenzen ook ook even tijd nodig om je beweging goed te kunnen volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door hilbren op 11-06-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
hilbren schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:18:
Sorry maar dit is echt #!@#% (niet zo)

AS activeerd wanneer jij gaat focussen, geloof je dat niet, dan gebruik j waarschijnlijk zelf geen minolta!

..
Je hebt gelijk, ik gebruik geen Minolta meer omdat ik na vier 7D's erachter ben gekomen dat er teveel errors mee zijn. Toen maar voor de veilige weg gekozen (Canon) en achteraf ben ik daar niet rouwig om.
hilbren schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:34:
[flauw mode]
...

Zegt dat iets over de camera, of zegt dat iets over jou??
(komt wat hard aan, maar ik wil het bij deze even uitsluiten dat het probleem bij de camera zou moeten liggen)

...
Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat AS voor autosport totaal geen nut heeft? Is dat niet logisch aangezien AS in ALLE richtingen compenseert.
Neem de proef op de som en fotografeer eens een voorbijrijdende auto in de straat met AS. Post dan maar een fullcrop. Bij voorkeur sluitertijd rond de 1/160e. Believe me, ain't gonna work...
Overigens doet dit niets af aan de werking van AS, want die is bij stilstaande objecten erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
AS en IS ......
...uuhhh, ging het in dit topic niet over een sony A100 ?? Er is nog altijd ook een 5D/7D topic om dit soort dingen uit te wisselen....

een hele vracht samplefoto's......
Om weer even terug te komen op de Alpha A100 : dpreview heeft inmiddels een aantal samplefoto's online gezet. Ze zijn gemaakt met verschillende lenzen (18-70DT, 17-35 f2.8 D en de 75-300). Ook imaging-resource heeft samplefoto's online gezet, die met meerdere lenzen zijn geschoten.En op deze japanse site zijn er nog een paar. Of deze dan.... of misschien moet je hier nog even kijken.....

[ Voor 131% gewijzigd door PeterVL57 op 11-06-2006 16:33 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Nielsracing schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:58:
[...]
Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat AS voor autosport totaal geen nut heeft? Is dat niet logisch aangezien AS in ALLE richtingen compenseert.
Neem de proef op de som en fotografeer eens een voorbijrijdende auto in de straat met AS. Post dan maar een fullcrop. Bij voorkeur sluitertijd rond de 1/160e. Believe me, ain't gonna work...
Overigens doet dit niets af aan de werking van AS, want die is bij stilstaande objecten erg nuttig.
Is het nu zo moeilijk om toe te geven dat je er zelf niks van snapt? zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Stel jou lens stabiliseerd alleen in de X-as en de Y-as? stel je nu eens voor dat er niet meer assen zijn?? ja??? get the picture????
beide systemen comenseren in alle richtingen, of kun jij alleen de horizontale as selecteren op jou IS lens? (dan zou je gelijk hebben)

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/pan/ hier kun je jou "voorbijrijdende auto in de straat met AS" foto's vinden.
was voor mij de eerste keer auto's pannen dus... ow en wees lief voor mn bandbreedte ze zijn allemaal tegen de 5mb

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 11-06-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bij de profi VR en IS-lenzen kun je de X-as dus uitzetten zodat alleen je eigen verticale gestuiter wordt opgevangen. Van IS/VR/AS die ook de horizontale compenseert heb je bij het pannen alleen maar last, geen gemak, waarmee het dus niet gezegd is dat het niet mogelijk is. Daarbij komt dat het bij objecten die gelijkmatig blijven bewegen, zeg een 120km/h, het wel goed werkt, maar wanneer een object dan opeens verder accelereert, dan gaat je IS/AS/VR/whatver die de horizontale as compenseert de mist in :)

Nu is het denk ik wel genoeg uitgekauwd? :P

[ Voor 27% gewijzigd door neographikal op 11-06-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
hilbren schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:34:
[...]
....knip...
[...]
We hebben het over de AS, dat is wat dus ook in die A100 zit.
Nee, je hebt het over de AS, die in de 7D zit. In de Alpha zit een verbeterde versie, waarvan we nog niet precies weten wat die verbetering precies voor effecten zal hebben. Daarvoor zullen we de testen moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nog een review van het noorse digit.no, de website, die als eerste een foto van de nieuwe Alpha produceerde (je weet wel, die foto, waar iedereen over viel, waarvan menigeen "zeker was dat het om een fake ging", waarbij het uiteindelijk wel degelijk om de nieuwe camera bleek te gaan en je nu dus niemand meer over het ontwerp hoort klagen...(hoe snel kunnen de meningen kennelijk veranderen)).

[ Voor 21% gewijzigd door PeterVL57 op 11-06-2006 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
neographikal schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:37:
Bij de profi VR en IS-lenzen kun je de X-as dus uitzetten zodat alleen je eigen verticale gestuiter wordt opgevangen. Van IS/VR/AS die ook de horizontale compenseert heb je bij het pannen alleen maar last, geen gemak, waarmee het dus niet gezegd is dat het niet mogelijk is. Daarbij komt dat het bij objecten die gelijkmatig blijven bewegen, zeg een 120km/h, het wel goed werkt, maar wanneer een object dan opeens verder accelereert, dan gaat je IS/AS/VR/whatver die de horizontale as compenseert de mist in :)

Nu is het denk ik wel genoeg uitgekauwd? :P
I agree
hilbren schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:34:
[...]

Is het nu zo moeilijk om toe te geven dat je er zelf niks van snapt? zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Stel jou lens stabiliseerd alleen in de X-as en de Y-as? stel je nu eens voor dat er niet meer assen zijn?? ja??? get the picture????
beide systemen comenseren in alle richtingen, of kun jij alleen de horizontale as selecteren op jou IS lens? (dan zou je gelijk hebben)

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/pan/ hier kun je jou "voorbijrijdende auto in de straat met AS" foto's vinden.
was voor mij de eerste keer auto's pannen dus... ow en wees lief voor mn bandbreedte ze zijn allemaal tegen de 5mb
Met uitzondering van de laatste zijn ze voor mij persoonlijk niet scherp genoeg. Voordeel is hier dat de auto's niet zo hard rijden. Al met al valt het me wel mee dat je zulke foto's kunt maken met AS. Ik heb het zoals al eerder aangegeven alleen geprobeerd tijdens formule 1 en langs de baan op Zandvoort, en daar beviel het mij niet :)
Maja enough said, opzich heeft Sony goede mogelijkheden om AS verder te ontwikkelen. Stel nou dat ze de X en Y as kunnen vastzetten en de AF verbeteren (tov 5D 7D), dan is 't misschien wel de perfecte sportcam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
PeterVL57 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:51:
Nog een review van het noorse digit.no, de website, die als eerste een foto van de nieuwe Alpha produceerde (je weet wel, die foto, waar iedereen over viel, waarvan menigeen "zeker was dat het om een fake ging", waarbij het uiteindelijk wel degelijk om de nieuwe camera bleek te gaan en je nu dus niemand meer over het ontwerp hoort klagen...(hoe snel kunnen de meningen kennelijk veranderen)).
Het zou wel heel erg stom zijn om het nu nog te ontkennen, vind je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Oxi schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:59:
[...]
Het zou wel heel erg stom zijn om het nu nog te ontkennen, vind je niet? ;)
Misschien denken bepaalde mensen in de toekomst iets langer na |:( , voordat ze hun bedenksels zo stellig de wereld in schoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 11-06-2006 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Laatst online: 21-03 00:06
Vinden jullie het goed als ik in dit topic een vraagje stel over de A100? ;)

Ik heb veel gelezen, en dacht in reviews tegenstrijdigheden te hebben gelezen over het flitssysteem. Wordt nu hetzelfde flitssysteem van Minolta inclusief hetzelfde flitsvoetje gebruikt, en kan ik een flitser voor de Minolta dus ook op de A100 gebruiken, of is dit een Sony voetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Die van Minolta :)

En wat neo zegt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Oxi op 11-06-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
Hmm, dat had ik ff moeten checken ja :o Na mooi, da's erg prettig. Ik ben nog erg tevreden met z'n 7D, maar zo te zien maakt Sony het wel zo gemakkelijk mogelijk voor Minolta gebruikers om later over te kunnen stappen. Dat schept wat mij betreft wel vertrouwen.

Ik ben erg benieuwd naar de volledige review van dpreview, en de eerste gebruikerservaringen. Maar Sony moet met de juiste marketing hier een goede start mee kunnen maken.

[ Voor 89% gewijzigd door agiessen op 11-06-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nielsracing schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:58:
[...]
Ehhh...ik heb de AS van mijn Minoltaatje A1 nooit uitgezet. En ik heb toch echt een hoop pannetjes gemaakt. Misschien dat het anders werkt met de D7D, maar op de A1 was het 'always on' en altijd perfect werken.

Maar ik hoor meer vreemde verhalen over AS van mensen met de DSLR's van Minolta, dus ik denk dat het een 'doorontwikkeling' is die ofwel niet goed werkt met de grotere sensor of gewoon zuigt. Ik heb er in ieder geval nooit last mee gehad. En op de A1 was ie altijd aan omdat je natuurlijk door een EVF kijkt (kon je wel weer uitzetten dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we het er alsjeblieft op houden door te zeggen dat de mogelijkheid om de stabilisering in een bepaalde richting uit te zetten het pannen vereenvoudigd. IS/ AS die in alle richtingen werkt heeft een aanlooptijd nodig om de initiele versnelling op de horizontale as te "negeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
ik ben overigens wel benieuwd wat de volgende stap van sony zal worden met betrekking tot het intergreren van de camera, die toch best wel anders is dan de rest van de lineup, in hun assortiment.

zullen deze producten op zichzelf gaan staan, of gaan ze het ook meer en meer betrekken met hun huidige foto en video assortiment. We hebben net al gezien dat ze een km voetje blijven houden voor de flits, simpele adapter voor memorystick ondersteuning is ok best vreemd en meer van dat soort kleine eigenaardigheden. Deze camera is overduidelijk nog van km makelij, maar hoe gaat dat in de toekomst worden?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mphilipp schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:39:
[...]

Ehhh...ik heb de AS van mijn Minoltaatje A1 nooit uitgezet. En ik heb toch echt een hoop pannetjes gemaakt. Misschien dat het anders werkt met de D7D, maar op de A1 was het 'always on' en altijd perfect werken.

Maar ik hoor meer vreemde verhalen over AS van mensen met de DSLR's van Minolta, dus ik denk dat het een 'doorontwikkeling' is die ofwel niet goed werkt met de grotere sensor of gewoon zuigt. Ik heb er in ieder geval nooit last mee gehad. En op de A1 was ie altijd aan omdat je natuurlijk door een EVF kijkt (kon je wel weer uitzetten dacht ik).
Bij mij staat het ook altijd aan.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Nou heb ik pannen ook nog nooit serieus gedaan.

Edit:
Kwam ik toevallig tegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.digit.no/photoalbum/view/?size=medium&id=87673

[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 12-06-2006 01:09 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Mud.Starrr schreef op maandag 12 juni 2006 @ 01:07:
[...]

Bij mij staat het ook altijd aan.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Nou heb ik pannen ook nog nooit serieus gedaan.

Edit:
Kwam ik toevallig tegen.
[afbeelding]
ik wilde me eigenlijk een beetje afzijdig houden van de discussie... maar mijn mening erover is wel dat as een leuke goedkope manier is om image stabilisation te implementeren. Maar de meest elegante en beste oplossing is naar mijn mening toch die van canon en nikon. Aangezien die naar mijn mening beter is.

de uitwijking die je op een sensor namelijk moet maken wordt naarmate de focale lengte groter wordt ook groter. Vandaar dat je bij grotere focale lengtes meer prestatie ziet van is en vr dan bij as.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

justice_strike schreef op maandag 12 juni 2006 @ 01:13:
[...]
ik wilde me eigenlijk een beetje afzijdig houden van de discussie... maar mijn mening erover is wel dat as een leuke goedkope manier is om image stabilisation te implementeren. Maar de meest elegante en beste oplossing is naar mijn mening toch die van canon en nikon. Aangezien die naar mijn mening beter is.

de uitwijking die je op een sensor namelijk moet maken wordt naarmate de focale lengte groter wordt ook groter. Vandaar dat je bij grotere focale lengtes meer prestatie ziet van is en vr dan bij as.
Tja, het idee was dat je goedkopere lensen zou hebben (zonder IS/AS) die toch een vorm van IS hebben (Mischien niet zó goed).
Helaas zie je daar nog niet heel veel van terug.
Tuurlijk is het wel leuk dat je AS gewoon op je goedkope Tamron/Sigma lensen hebt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

justice_strike schreef op maandag 12 juni 2006 @ 01:13:
[...]
Vandaar dat je bij grotere focale lengtes meer prestatie ziet van is en vr dan bij as.
Met die systemen is het idd zo dat ze specifiek op die lens getuned zijn. Dat scheelt. Maar het kost je ook een arm en een been. Ik weet nog zo net niet of ik die €600 extra over heb voor een 70-200L met IS...

En 'beter' werken is ook relatief. Het verschil is steeds marginaal (hoewel er nog geen fatsoenlijke test is ontwikkeld). En ik vindt het verschil zeker niet zoveel geld waard. Dus hoewel de testers en azijnpissers het niet willen/durven toe te geven: AS is een hele slimme uitvinding en het werkt - alle beperkingen in overweging nemende - erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

mphilipp schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:10:
[...]Ik weet nog zo net niet of ik die €600 extra over heb voor een 70-200L met IS...
En dat is nu juist het vreemde/vervelende, de Canon 70-200 2.8L IS is _goedkoper_ dan de Sony 70-200 2.8G zonder IS zoals het er nu naar uitziet.

Neemt natuurlijk niet weg dat inderdaad het AS systeem op _alle_ lenzen werkt en op zich is dat wel een lekkere gedachte.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Uhm ja, het IS/AS-verhaal is nu wel beetje uitgekauwd hè jongens, de voordelen/nadelen van het in de body zitten tov de lenzen ;)

Meer ontopic: DPReview heeft een gallery met samples, inclusief een aantal op hogere ISO-waardes:

Hier: http://www.dpreview.com/gallery/sonya100_preview/

De ISO 800 sample en 1600 sample zien er iig prima uit, dat belooft wat :)

[ Voor 11% gewijzigd door Remy op 12-06-2006 08:30 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op maandag 12 juni 2006 @ 08:30:
Meer ontopic: DPReview heeft een gallery met samples, inclusief een aantal op hogere ISO-waardes:
Ik wil niet zeiken, maar dat zijn shots waar je niet zoveel aan kunt zien. Hoewel het leuk is om met voldoende licht hoge iso's te gebruiken om de sluitertijd omlaag te krijgen, wil ik graag zien dat er foto's gemaakt worden bij écht low light. Want het is een wereld van verschil. Bij bv een concert heb je échte goede high-iso performance nodig. Bij fatsoenlijk licht ziet vrijwel elke camera er goed uit op ISO800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik wil niet zeiken, maar dat zijn shots waar je niet zoveel aan kunt zien.
Zeik dan ook niet ;) : en bovendien kan je er echt wel wat aan zien. het soort ruis namelijk, en de hoeveelheid ervan: ook bij makkelijke omstandigheden :) Hoe het zit met chroma-noise, shadow-noise, clipping, beperkter DR op hoge ISO's, dat kan je er allemaal aan afzien, vooral omdat de 100% samples erbij zijn geleverd door Phil.

En natuurlijk komt 'de ware aard' pas echt naar buiten tijdens een field test met rot-omstandigheden: maar kijk uit met zulke opmerkingen als 'waar je niet zoveel aan kunt zien', anders moet je gewoon de foto's niet bekijken :)

Daarnaast zijn er best wat camera's die er op ISO800 echt niet goed uit zien, ook bij fatsoenlijk licht ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 12:26:
[...]
Als Sony hier wat in doet , zijn de minolta mensen ook tevreden gesteld, want ik kan me moeilijk voorstellen dat men zijn 800si inruilt voor de Alpha 100.
Ehmz... de 800si is géén professionele camera!
Daarbij, naar mijn eigen ervaringen is de 5d, een prima digitale vervanging van de 700si/800si. Dus waarom de Sony alpha100 niet dan?
Bovendien is een 800si niet digitaal, en t tijd-traject om van de beelden uit de 800si nette digitale platen te maken duurt eindeloos. Dus iemand die nog niet de digitale markt betreden heeft, én een 800si heeft, kan prima uit de voeten met de Sony alpha100. :+

Desnoods schaft ie de Sony alpha100 aan, om vervolgens later die weer in te ruilen voor een Sony alpha 800 ofzo. (Geen idee hoe Sony-nummering zal verlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:41:
[...]
Daarnaast zijn er best wat camera's die er op ISO800 echt niet goed uit zien, ook bij fatsoenlijk licht ;)
Hehe...ik zei ook niet elke camera...altijd weer een nitpicker in de buurt natuurlijk... ;)

Je hebt (deels) gelijk, maar bruikbaarheid van hoge iso's komt pas aan het licht onder slechte omstandigheden. Ik ben overigens zelf niet zo gevoelig voor ruis als veel azijnpissers. Maar ik heb genoeg gezien om te weten dat het bij goed licht altijd minder is. Ook bij een slechte cam. Als het bij goed licht al slecht is weet je natuurlijk al hoe laat het is. Wat dat betreft zegt dit wel iets natuurlijk.

Ik meen me overigens te herinneren dat iemand ooit iets zei dat de AS als neveneffect heeft dat er geen groot koelelement op de sensor kan worden gemonteerd. En dat heeft effect op de hoeveelheid ruis. Klinkt op zich logisch natuurlijk, maar weet iemand hier iets mee van? Kan natuurlijk altijd een domme blaat van iemand geweest zijn die niet weet waar ie het over heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 12-06-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mphilipp schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:16:
[...]

Hehe...ik zei ook niet elke camera...altijd weer een nitpicker in de buurt natuurlijk... ;)

Je hebt (deels) gelijk, maar bruikbaarheid van hoge iso's komt pas aan het licht onder slechte omstandigheden. Ik ben overigens zelf niet zo gevoelig voor ruis als veel azijnpissers. Maar ik heb genoeg gezien om te weten dat het bij goed licht altijd minder is. Ook bij een slechte cam. Als het bij goed licht al slecht is weet je natuurlijk al hoe laat het is. Wat dat betreft zegt dit wel iets natuurlijk.

Ik meen me overigens te herinneren dat iemand ooit iets zei dat de AS als neveneffect heeft dat er geen groot koelelement op de sensor kan worden gemonteerd. En dat heeft effect op de hoeveelheid ruis. Klinkt op zich logisch natuurlijk, maar weet iemand hier iets mee van? Kan natuurlijk altijd een domme blaat van iemand geweest zijn die niet weet waar ie het over heeft.
Hadden de 5D en 7D niet opvallen weinig ruis? Of kwam dat door de 'maar' 6mp?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mud.Starrr schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:51:
[...]
Of het opvallend weinig was weet ik niet, maar het was zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Mud.Starrr schreef op maandag 12 juni 2006 @ 13:51:
[...]

Nee vond ik niet. Bijvoorbeeld een D50 presteert beter (als concurrent van de 5D). Niet dat ik m'n eigen cam de hemel in wil prijzen maar de 20D/30D doen het vooralsnog erg goed qua ruisontwikkeling in het semi-pro segment. Ik ben in ieder geval nog niets tegengekomen dat beter presteert. Maar ach...hoe vaak schiet ik op ISO 1600.......nooit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nielsracing schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:35:
[...]
Nee vond ik niet. Bijvoorbeeld een D50 presteert beter (als concurrent van de 5D). Niet dat ik m'n eigen cam de hemel in wil prijzen maar de 20D/30D doen het vooralsnog erg goed qua ruisontwikkeling in het semi-pro segment. Ik ben in ieder geval nog niets tegengekomen dat beter presteert. Maar ach...hoe vaak schiet ik op ISO 1600.......nooit :9
In elk geval zijn deze foto's op dpreview veelbelovend. Er zijn in dit topic wel veronderstellingen gelanceerd dat de CCD in de Alpha A-100 een "ruisbak" zou gaan worden. Dat wordt door deze samplefoto's gelukkig fors onderuit gehaald. (Overigens had ik op 11 juni - 14.01 u al een bijdrage opgenomen, waarin deze voorbeeldfoto's ook al waren opgenomen, inclusief nog eens 5 andere sites die sample-foto's hebben gepubliceerd).

[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 12-06-2006 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Nog een beschouwing op trustedreview.com (tja de naam.....). Deze reviewer meent dat je deze camera niet als veredelde 5D moet zien, maar eerder moet afzetten tegen een 30D van Canon of een D200 van Nikon..... We zullen zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:59:
Nog een beschouwing op trustedreview.com (tja de naam.....). Deze reviewer meent dat je deze camera niet als veredelde 5D moet zien, maar eerder moet afzetten tegen een 30D van Canon of een D200 van Nikon..... We zullen zien.....
Hmmm...dat is wel een beetje raar. De camera is duidelijk gebasseerd op de D5D, en dan kom je eerder uit op het terrein van de 350D/D50 enzo. De Sony variant van de D7D zou ik in het segment van de 30D/D200 plaatsen. Want als je de conclusie van die meneer doortrekt, zou die uitkomen bij de 5D oid. Hoe graag ik ook de camera's van Minolta/Sony zie doorbreken, denk ik toch dat dat iets teveel eer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Ze kijken daar zeker alleen naar het aantal MP's. (er staan totaal geen argumenten bij waarom ze de camera beter vinden als een canon 30D)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
PeterVL57 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:59:
Een leek ziet al dat dit grote onzin is..... :)
PeterVL57 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:48:
[...]

In elk geval zijn deze foto's op dpreview veelbelovend. Er zijn in dit topic wel veronderstellingen gelanceerd dat de CCD in de Alpha A-100 een "ruisbak" zou gaan worden. Dat wordt door deze samplefoto's gelukkig fors onderuit gehaald. (Overigens had ik op 11 juni - 14.01 u al een bijdrage opgenomen, waarin deze voorbeeldfoto's ook al waren opgenomen, inclusief nog eens 5 andere sites die sample-foto's hebben gepubliceerd).
Absoluut geen ruisbak. Die worden niet echt meer gemaakt volgens mij. Alleen een goed belichte foto op ISO 800 daar kan je niet veel uit afleiden. 't Valt in ieder geval niet tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
mphilipp schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:08:
[...]
Hmmm...dat is wel een beetje raar. De camera is duidelijk gebasseerd op de D5D, en dan kom je eerder uit op het terrein van de 350D/D50 enzo. De Sony variant van de D7D zou ik in het segment van de 30D/D200 plaatsen. Want als je de conclusie van die meneer doortrekt, zou die uitkomen bij de 5D oid. Hoe graag ik ook de camera's van Minolta/Sony zie doorbreken, denk ik toch dat dat iets teveel eer is.
Tja, ik denk dat de waarheid (zoals zo vaak) een beetje in het midden ligt. De camera is qua vorm duidelijk gebaseerd op de KM 5D, heeft vermoedelijk dezelfde CCD als de nikon D200 (en zal qua fotoresultaten in reviews dus ongetwijfeld worden vergeleken met deze camera) heeft bovendien een combinatie van verbeterde AS en anti-stofsysteem als sterke onderscheidende verkoopargumenten, de bediening van een aantal basisfuncties is bij een menu-wiel ondergebracht (zoals bij de A2), wat ook meer bedieningscomfort zal opleveren t.o.v. de oude 5D, en de camera heeft veeel beter LCD-scherm dan de KM 5D. Als ik alles overzie, doe je de camera - naar mijn gevoel - echt tekort door het als een 5D met 10mp CCD neer te zetten en geef je camera misschien teveel credit door hem op 1 lijn te zetten met een Nikon D200 of de canon D30 (beide met een body van heel ander materiaal), maar let wel : de prijsstelling van de Sony is t.o.v. de Nikon spectaculair lager ! Ik zal vooral letten op de foto-resultaten en de ergonomie + prijsstelling. Dan lijkt het me - tot nu toe - toch een zeer aantrekkelijk apparaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterVL57 op 13-06-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
PeterVL57 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:55:
Dan lijkt het me - tot nu toe - toch een erg aantrekkelijk apparaatje.
Zeker weten! Hetgene wat mij prettig verbaasde was dat de mensen die de camera in de handen hebben gehad (Phil van dpreview voornamelijk) heel positief was over de ergonomie en dat die beter is dan de 5D. Dat er meer camera's zullen komen in hogere segment is wel duidelijk, en als we deze verbetering doorvoeren naar de "opvolger" van de 7D; Dan is het een rooskleurige toekomst. :)

Die sensor met de ruis baarde mij wat zorgen omdat er zoveel gezeur over is bij de D200. Maar persoonlijk doe ik weinig aan low light fotografie. Zelf schiet ik hooguit ISO800 en dat is nog voor het web. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het verschil tussen de canon 350d en de 30D. Niet de sensor, die is het zelfde, maar de body die van veel degelijker materiaal is gemaakt (sluiter gaat bijv. minimaal 100.000 keer mee). Dat lijkt me precies het verschil tussen een nikon 200 en een alpha 100. zelfde sensor maar veel degelijker body. Je kunt je fiat panda wel op gelijke hoogte zetten met een mercedes S-klasse omdat ze beide 4 deuren hebben, zo lust ik nog wel een!!
De alpha is een instapper, en heeft zoals bijna alle instappers, behalve de canon, geen verticale grip. Overigens zullen de stiefbroertjes van pentax, nikon en de andere die sony sensoren gebruiken, in het najaar (fotokina???) hun modellen vast ook opwaarderen met een nieuwe sensor. Dan zal ook blijken of de alpha duur is of niet zo duur.
Op de reviewers komt wel een heel hoge druk te staan. Waarmee gaan ze hem vergelijken: met een nikon D50, dan is hij zeer goed, of de nikon d200, dan valt hij zwaar tegen. Het moet sony veel waard zijn een goede recensie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PeterVL57 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:55:
[...]
Als ik alles overzie, doe je de camera - naar mijn gevoel - echt tekort door het als een 5D met 10mp CCD neer te zetten en geef je camera misschien teveel credit door hem op 1 lijn te zetten met een Nikon D200 of de canon D30 (beide met een body van heel ander materiaal), maar let wel : de prijsstelling van de Sony is t.o.v. de Nikon spectaculair lager !
Het is duidelijk een doorontwikkeling. Zoals de 350D tov de 300D een aantal flinke verbeteringen in snelheid, MP's en bedieningsgemak onderging. Ik wil de camera niet tekort doen, maar het is geen semi-pro apparaat. Dat zal minimaal de opvolger van de D7D moeten worden. En misschien hebben ze nog wel een shocker in de mouw met een digitale D9 zoals de Minolta fans op dpreview zo graag wilden zien.
Ik zal vooral letten op de foto-resultaten en de ergonomie + prijsstelling. Dan lijkt het me - tot nu toe - toch een zeer aantrekkelijk apparaatje.
Dat is het zeer zeker. Ik ben zelf ook nogal gecharmeerd van Minolta, en na 1.5 jaar met een A1 te hebben geschoten stond ik op het punt een D7D te kopen. Maar ja...toen kwam er een heel aantrekkelijk geprijsde 1D voorbij. En dat is - de D7D niets te na - toch even andere koek. Geen AS en wat minder MP's, maar verder een beest van een camera natuurlijk. Anders had ik nu ook rijkhalzend uitgekeken naar de opvolger van de D7D. En heel blij geweest met de duidelijk serieuze voortzetting door Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:43:
Overigens zullen de stiefbroertjes van pentax, nikon en de andere die sony sensoren gebruiken, in het najaar (fotokina???) hun modellen vast ook opwaarderen met een nieuwe sensor. Dan zal ook blijken of de alpha duur is of niet zo duur.
Dat is juist het probleem waar Minolta mee kampte: het grote publiek kijkt naar een grote naam en MP's. Verder kijken ze of een camera 'mooi' is. Vandaar dat heel veel mensen een Canon kopen. Niks mis met het merk (heb er tenslotte ook een) maar ik durf het wel aan om te stellen dat het gros van de mensen niet eens een weloverwogen beslissing neemt, maar gewoon kijkt wat bovenaan staat in de consumentengids of waar ze het meeste accesoires bij krijgen. Dat je je met een Canon geen buil valt is duidelijk; het is echt geen slecht spul. Mijn punt is dat Minolta zijn camera's toch altijd wel weet uit te rusten met unieke zaken die het fotograferen wat makkelijker maken. Op mijn A1 bijvoorbeeld zaten zaken die een 300D niet had. Sterker nog: ik heb 2x een weekend met beide camera's gewerkt en ik ergerde me dood aan die 300D: langzaam, beperkt en onergonomisch. Uiteraard was AF snelheid en shutterlag weer een stuk beter als de A1, maar goed, het idee is duidelijk.
Hetzelfde geldt denk ik voor de Alfa serie. Met de ingebouwde AS, het anti-dust gedoe en de handige bediening (en wat er allemaal nog meer op zit) heb je toch een stukje meerwaarde in zo'n camera. Als ook het grote publiek zich enigszins zou verdiepen in de materie en goed vergelijken zou men misschien wel op een andere camera komen. En dat kan net zo goed een Nikon zijn natuurlijk.

Maar goed, utopia natuurlijk. Zo werkt het gewoon niet. Astra's en Golfjes worden ook zoveel verkocht omdat het een risicoloze aankoop is en niet persé om de betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
mphilipp schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:19:
...
Astra's en Golfjes worden ook zoveel verkocht omdat het een risicoloze aankoop is en niet persé om de betere kwaliteit.
En juist in die gedachten zullen veel kopers wellicht ook op Sony uitkomen. Die naam is net zoals Canon erg bekend bij het publiek. Als je je eerste DSLR koopt, zal het je niet zijn opgevallen dat Sony nieuw is in dat marktsegment. Alleen al op naamsbekendheid moet Sony beter scoren dan Minolta voorheen, al zou het om exact dezelfde camera gaan.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoeveel reclame Sony gaat maken, op welke wijze en op welk publiek gericht deze reclame zal worden. Minolta zou bijvoorbeeld nooit op TV reclame hebben gemaakt, maar Sony heeft er wel het budget voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
agiessen schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:25:
[...]

En juist in die gedachten zullen veel kopers wellicht ook op Sony uitkomen. Die naam is net zoals Canon erg bekend bij het publiek. Als je je eerste DSLR koopt, zal het je niet zijn opgevallen dat Sony nieuw is in dat marktsegment. Alleen al op naamsbekendheid moet Sony beter scoren dan Minolta voorheen, al zou het om exact dezelfde camera gaan.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoeveel reclame Sony gaat maken, op welke wijze en op welk publiek gericht deze reclame zal worden. Minolta zou bijvoorbeeld nooit op TV reclame hebben gemaakt, maar Sony heeft er wel het budget voor.
Goed punt! Ben ik volledig mee eens. Sony heeft de kennis en het budget om de dslr meer te gaan promoten dan KM. Vooral instappers zullen zeker geïnteresseerd zijn in een Sony, die toch een goede naam heeft opgebouwd met andere producten. Neem daarbij de vele megapixels, AS en een goede prijs (doet het altijd goed bij het publiek) dan is de kans groot dat dit best een succesnummertje kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
mphilipp schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:19:
[...] (knip)
Met de ingebouwde AS, het anti-dust gedoe en de handige bediening (en wat er allemaal nog meer op zit) heb je toch een stukje meerwaarde in zo'n camera. (knip).
agiessen schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 20:25:
[...]
En stel dat Sony bij beide doelgroepen (mensen die zich verdiepen in de kwaliteit van de camera en mensen die op safe spelen en de consumentenbondlijstjes raadplegen) goed over het voetlicht kan brengen ,dat ze op beide fronten iets goeds te bieden heeft, zit het wel snor. En je mag aannemen dat Sony de middelen heeft om die boodschap goed over te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Er is een leuk stukje op de nederlandse sonysite over de camera. Misschien iets voor de startpost Oxi ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 17-06-2006 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
De site van digitalcameratracker geeft ook een uitgebreid overzicht van (p)reviews en voorbeeldfoto's op diverse sites.( ook iets voor de startpost ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Ik wilde eigenlijk alleen de beste previews en straks reviews in de startpost zetten zodat je daartussen niet hoeft te zoeken. Hierbij zeg ik niet dat digitalecameratracker slecht is, maar het is meer van hetzelfde.

Mocht je vinden dat ik het verkeerd heb dan hoor ik dat ook graag, en ik zal wanneer ik wat meer tijd heb de links die er nu staan eens doorkijken om te zien wat ze toevoegen.

Ik heb net deze gevonden: http://www.trustedreviews...cle.aspx?page=7078&head=0
Een hands-on preview net als dpreview, maar met meer opmerkingen over de beeldkwaliteit.
ISO100-400 is goed bruikbaar en 800 en hoger een heel stuk minder, maar de concurrentie doet het niet veel beter. Rare vind ik dat hij deze camera tegenover de Canon EOS 30D plaatst, en die is juist heel erg goed in het beperken van die ruis.

Hier nog 2 dingen die mij opvielen:
I did find that the shutter was rather noisy, with the reflex mirror making a loud clack with every shot, however it was explained to me that if the mirror was damped to make it quieter it would transfer vibration to the body which would interfere with the anti-shake system. Surely there would be some way to counteract this?
Dat Minolta's al veel langer meer herrie maken dan de concurrentie is duidelijk, maar dit klinkt als een goede reden waarom de dSLR's het ook hebben.
Taking photos in the harsh desert sun is a challenge for any metering system, but the α100 coped with the conditions admirably. The autofocus and exposure system proved to be extremely quick and precise, certainly the equal of any of the camera’s main market rivals, and the Dynamic Range Optimiser was a revelation. At midday everything was either eye-searingly bright or deep black shadows, but the system never missed a trick, capturing detail in both shadows and highlights. Even when I accidentally over-exposed a few shots when experimenting with the manual exposure settings, the processing system managed to retain detail in what should have been badly burned-out areas.
Klinkt ook goed. Ik had het lichte vermoeden dat het een soort shadow/highlight truc is zoals Photoshop dat doet met veel extra ruis en/of kwaliteitsverlies maar schijnbaar werkt het beter dan dat. Of de kwaliteit beter is dan het achteraf PP'en van de RAW's moeten we afwachten, maar het zal zeker een voordeel zijn voor de mensen die in JPG schieten of het liefst zo min mogelijk willen nabewerken. :)

28 Juli komt het kreng in de winkels te liggen, ik wacht met spanning op de reviews. 1 ding is zeker, mijn 7D verkoop ik er niet voor, maar de kans dat er Sony op mijn volgende dSLR gaat staat is veel groter dan voor de introductie. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Oxi op 17-06-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Oxi schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 14:14:
Ik wilde eigenlijk alleen de beste previews en straks reviews in de startpost zetten zodat je daartussen niet hoeft te zoeken. Hierbij zeg ik niet dat digitalecameratracker slecht is, maar het is meer van hetzelfde.
Mocht je vinden dat ik het verkeerd heb dan hoor ik dat ook graag, en ik zal wanneer ik wat meer tijd heb de links die er nu staan eens doorkijken om te zien wat ze toevoegen.
Nee, prima zo Oxi. Ik zag ook dat ze veel hadden, wat nu ook al in de startpost staat, maar wellicht is een overzichtje van sample-foto's iets om in dit stadium toe te voegen.(zodra de echte reviews verschijnen, is die noodzaak er ook niet meer....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreih00
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-06 22:22
Tijdens de reparatie van mijn KM 7D is deze zoekgeraakt. :'( De winkel biedt indien verkrijgbaar een nieuwe 7D aan of een Sony Alpha 100 in juli. :) Wat zou jullie keuze zijn (al je kunt kiezen) en waarom kies je voor de KM 7D of voor de Sony Alpha 100?

Het voordeel voor één van beide camera's is dat ik ook in het bezit ben van lenzen en flitser 5600 HS(D), zodat de overstap op een ander merk kostbaar wordt.

M.i. zijn enkele voordelen van de 7D
1) het geheugen groter is (9 RAW-fotos achter elkaar).
2) Software bijgeleverd om foto rechtstreeks op pc te bekijken.
3) Semi-professionele camera

Voordeel Sony Alpha 100
1) 10 MP ipv 6
2) sensorreiniging ingebouwd

Graag zou ik jullie reakties horen.

HermanK

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste