frostwireHetWonder schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:47:
Weet er iemand trouwens een goed alternatief voor limewire in linux? Ik wil namelijk naast bittorrent ook een beetje fatsoenlijk snel losse nummertjes kunnen downloaden.
Wat is de doelgroep van Ubuntu?
Wat is de doelgroep van Kubuntu?
Dit maakt het kiezen voor mij wat makkelijker...
Euh, de ene gebruikt Gnome (Ubuntu) de andere KDE (kubuntu). Zo is er ook nog Xubuntu die XFCE gebruikt.r00t schreef op zondag 04 juni 2006 @ 16:21:
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Kan je eigenlijk Xgl draaien om Kubuntu ? Ik heb eigenlijk alleen nog maar gnome 'kubes' gezien
?
Heb zojuist geprobeerd om Easy Ubuntu bovenop m'n verse Ubuntu installatie te zetten
Ik krijg echter deze melding:
Verse Ubuntu installatie
Updates geinstalleerd (3 stuks)
Herstart
Easy Ubuntu...
Ook al gezocht in google en UbuntuForums, maar kom er niet uit ! Wie owh wie kan mij helpen?
EDIT
Wel gelukt ! Eerst via System-Administration-Software Properties enkele extra repositories aangezet. Ben nu bezig de updates te downloaden, en installatie zal zo wel volgen.
Ik krijg echter deze melding:
code:
1
2
3
| Your sources.list does not match your system configuration. Either you have changed your sources.list or an system upgrade has failed. EasyUbuntu will not run unless these are fixed! |
Verse Ubuntu installatie
Updates geinstalleerd (3 stuks)
Herstart
Easy Ubuntu...
Ook al gezocht in google en UbuntuForums, maar kom er niet uit ! Wie owh wie kan mij helpen?
EDIT
Wel gelukt ! Eerst via System-Administration-Software Properties enkele extra repositories aangezet. Ben nu bezig de updates te downloaden, en installatie zal zo wel volgen.
[ Voor 16% gewijzigd door frankvdtillaart op 04-06-2006 18:31 ]
Happy Blessings <3
Zeau, ook eens Ubuntu een try gegeven 
Erg netjes de grafische installer, alleen vind ik het kiezen van het land (en tijdzone) nog een beetje vervelend gedaan. Netjes al m'n hardware gevonden en meteen met Easy Ubuntu aan de slag gegaan, die nu meuk aan het downen is
Ubuntu is iig by far de ' beste' distro die ik in de afgelopen 5 jaar heb geprobeerd. Debian based, leuke community, en imho superieur aan andere distro's qua makkelijkheid (installen van grafische drivers? Wat muisklikjes).
Erg netjes de grafische installer, alleen vind ik het kiezen van het land (en tijdzone) nog een beetje vervelend gedaan. Netjes al m'n hardware gevonden en meteen met Easy Ubuntu aan de slag gegaan, die nu meuk aan het downen is
Ubuntu is iig by far de ' beste' distro die ik in de afgelopen 5 jaar heb geprobeerd. Debian based, leuke community, en imho superieur aan andere distro's qua makkelijkheid (installen van grafische drivers? Wat muisklikjes).
Ik heb in het verleden het e.e.a. gekloot met nfs en ik weet dat als je een beaald packet niet geinstalleerd hebt dat hij uiteindelijk wel de nfs mount maar dat dit wel 5 minuten kan duren dan (het mounten dus).KeeperoftheKeys schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 22:21:
//mijn excuses, ik heb het hele topic niet doorgelezen aangezien het 8 pagina's was, maar ik heb wel gezocht op steekwoorden (langzaam, opstart).
Ik zie in de startpost onderandere de melding dat de boot stevig zou zijn verkort.
Nou weet ik iet hoe het was met vorige versies van Ubuntu maar ik heb hier al ~3maanden een dapper test systeem staan (Pentium 3-800, 128MB, sinds ik met Xgl speel 512MB en Radeon 9250 (64MB)).
Dit systeem is echter altijd *extreem* langzaam geweest met opstarten, ik heb het (nog) niet geklokt maar het is geloof ik wel meer dan 5 minuten.
Dit kan deels te maken hebben met problemen met ldap en nfs mounts aan het begin maar ik heb andere _langzamere_ Debian/Testing systemen die met dezelfde ldap/nfs instellingen toch even heel wat sneller starten...
Heeft iemand anders hier ook last van?
Ik zou een proberen wat ie doet als je even de regel van de nfs mount uit je fstab comment
Heeft er iemand op de Live CD een wireless netwerk aan de praat gekregen? Ik heb een laptop met ingebakken Atheros AR5004G wireless kaart. Deze wordt herkent. Het signaal wat mijn router uitzendt wordt ook herkend. Ik gebruik alleen WPA encryptie en bij de Network Manager vraagt ie om een WEP key. Ik las ergens dat passphrase niet ondersteund wordt, maar zowel de hexadecimale variant als de passphrase van mijn WPA key worden niet geaccepteerd. Ik kan dus niet internetten. Ik wil wel graag zeker weten dat dit aan de praat te krijgen is voordat ik een dual boot maak.
Nog een tweede vraag. Ik heb tot aan de laatste stap, de install optie van de live cd bekeken, maar hij vraagt nergens om een bootmanager te installeren? Doet ie dat in een later stadium?
Alvast bedankt.
Nog een tweede vraag. Ik heb tot aan de laatste stap, de install optie van de live cd bekeken, maar hij vraagt nergens om een bootmanager te installeren? Doet ie dat in een later stadium?
Alvast bedankt.
Ticking away the moments that make up the dull day
De bootmanager installed ie automatisch met de OSsen die ie op je pc vind. Geen configuratie dus.
Hoe lullig het ook klinkt: Weet je zeker dat je die enorme hexidecimale wpa-key goed hebt overgetikt? Ik had het namelijk ook dat ik een type foutje maakte..
Daar ga ik wel van uit. Ik heb op Windows een bestandje waar de hexadecimale versie in staat. Dat is in ieder geval wat de router van de passphrase heeft gemaakt, dus ik neem aan dat dat het is. Is er iets om te controleren dat die passphrase ook echt die hexadecimale code oplevert?ChuckyDevil schreef op zondag 04 juni 2006 @ 19:43:
Hoe lullig het ook klinkt: Weet je zeker dat je die enorme hexidecimale wpa-key goed hebt overgetikt? Ik had het namelijk ook dat ik een type foutje maakte..
Het is WPA-PSK om precies te zijn, maar Ubuntu vraagt in Network Manager alleen om een WEP key.
Ik moet even wat recht zetten: Ik gebruik WEP. En inderdaad daar wordt ook om gevraagd.
Kan je je router niet instellen op WEP?
Kan je je router niet instellen op WEP?
Verwijderd
Hier ook een kersverse Ubuntu gebruiker. Bevalt me erg goed, behalve dat m'n ik m'n goede resolutie niet kan kiezen, maar heb al meerdere potentiele oplossingen daarvoor gevonden.
Wat ik verder apart vind, is dat bij gaim de gesprekken in de taakbalk blijven knipperen, ook al heb ik ze gefocussed, en wordt er niets gezegd. Komt dit bekend voor?
Wat ik verder apart vind, is dat bij gaim de gesprekken in de taakbalk blijven knipperen, ook al heb ik ze gefocussed, en wordt er niets gezegd. Komt dit bekend voor?
Verwijderd
Ja, dit had ik al in breezy
niets nieuws hoor heb het zelfs met xmms als die van nummer wisselt, ben er aan gewend.
Als je in de live cd zit heeft dat toch nog geen zin. Ik heb het al wel eens werkend gekregen, maar toen werd de xorg.conf file bewaard. ( Dat was dus gewoon install ipv live-cd + install in X )Farmerwood schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:28:
Zojuist de KubuntuDVD eens in me lappie gestopt voor een testje. Net zoals bij Breezy standaard geen X, maar ik hoorde wel de opstartgeluiden van KDE. Onder Breezy heb ik mijn geluidskaart nooit werkend gekregen. Dit vraagt dus om een upgrade naar Dapper die ik morgen maar eens ga uitvoeren.
//Possstema
Die Acer van jou heeft een Ati X700 zo uit me hoofd. Mijn Asus ook. Die krijg ik altijd paswerkend nadat ik de ATIdrivers geinstalleerd heb. Kan via apt de fglrx of de drivers van de atisite. (ff et wget binnen trekken)
@Radagast: je kan mbv wpa_supplicant (is als het goed is aanwezig op de LiveCD) een WPA netwerk op. De details weet ik niet uit mn hoofd helaas; het vereist iig wel wat config-file geklooi.
Alternatief is de niet standaard aanwezige NetworkManager te installeren - dat gaat wel een beetje moeilijk als je geen netwerk hebt, veel geklooi met losse deb-files overzetten per usb-stick ofzo. Maar die ondersteunt wel ook WPA (via wpa_supplicant, maar dan met een fraai GUI-sausje
). Zie wiki.ubuntu.com/NetworkManager
Alternatief is de niet standaard aanwezige NetworkManager te installeren - dat gaat wel een beetje moeilijk als je geen netwerk hebt, veel geklooi met losse deb-files overzetten per usb-stick ofzo. Maar die ondersteunt wel ook WPA (via wpa_supplicant, maar dan met een fraai GUI-sausje
Ik heb sinds gister ubuntu, maar mijn resolutie stond op 1280x720, terwijl hij normaal op 1024x768 staat.
Ik probeerde dit handmatig te veranderen via "screen resolution", maar steeds als ik op apply klikte bleef hij 1280x720.
Daarom ging ik het proberen met de command:
"sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" (deze had ik van een het ubuntuforum, maar kan ff het topic niet vinden).
Hierna heb ik dus in Xorg ingesteld dat ik 1024x768 wilde gebruiken, en toen ik terug wou naar Gnome gaf mijn beeldscherm aan dat het "signal out of range" was (ofzo, weetniet meer precies) en het scherm bleef zwart.
Ik heb nog meerdere malen geprobeert met een lagere resolutie, maar dit lukte ook niet.
Kortom, als ubuntu klaar is met laden geeft hij een zwart scherm en doet hij niks meer..
Kan iemand my aub helpen
edit: ik kan nog wel in de commandline komen via recovery mode
Ik probeerde dit handmatig te veranderen via "screen resolution", maar steeds als ik op apply klikte bleef hij 1280x720.
"sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" (deze had ik van een het ubuntuforum, maar kan ff het topic niet vinden).
Hierna heb ik dus in Xorg ingesteld dat ik 1024x768 wilde gebruiken, en toen ik terug wou naar Gnome gaf mijn beeldscherm aan dat het "signal out of range" was (ofzo, weetniet meer precies) en het scherm bleef zwart.
Ik heb nog meerdere malen geprobeert met een lagere resolutie, maar dit lukte ook niet.
Kortom, als ubuntu klaar is met laden geeft hij een zwart scherm en doet hij niks meer..
Kan iemand my aub helpen
[ Voor 7% gewijzigd door bekok op 04-06-2006 22:04 ]
20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro
in recovery mode:bekok schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:02:
Ik heb sinds gister ubuntu, maar mijn resolutie stond op 1280x720, terwijl hij normaal op 1024x768 staat.
Kan iemand my aub helpen
"sudo nano /etv/X11/xorg.conf" en de lijnen over resoluties aanpassen. Dat ie zwart blijft ligt waarschijnlijk aan de verticale refresh en kun je ook aanpassen. Als je een lcd scherm hebt kun je die net zo goed op 60 zetten, werkt altijd.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Nah, laat dan maar even. Zover ben ik nog nietJohn_Glenn schreef op zondag 04 juni 2006 @ 21:53:
@Radagast: je kan mbv wpa_supplicant (is als het goed is aanwezig op de LiveCD) een WPA netwerk op. De details weet ik niet uit mn hoofd helaas; het vereist iig wel wat config-file geklooi.
Alternatief is de niet standaard aanwezige NetworkManager te installeren - dat gaat wel een beetje moeilijk als je geen netwerk hebt, veel geklooi met losse deb-files overzetten per usb-stick ofzo. Maar die ondersteunt wel ook WPA (via wpa_supplicant, maar dan met een fraai GUI-sausje). Zie wiki.ubuntu.com/NetworkManager
Is er trouwens nog een n00b site waar het een en ander qua commandos en (directory)structuur van Lunix helder staat uitgelegd? Dus niet dat je op elke pagina een losse commando ziet, maar een soort starters guide.
Ik werk zelf al een ruim jaar met ubuntu en ben nog steeds noob op het gebied van commando's. Er zijn een paar belangrijke die je weten moet maar verder:Radagast2005 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:52:
[...]
Nah, laat dan maar even. Zover ben ik nog niet. Ik installeer hem dan wel op een PC met bekabeling.
Is er trouwens nog een n00b site waar het een en ander qua commandos en (directory)structuur van Lunix helder staat uitgelegd? Dus niet dat je op elke pagina een losse commando ziet, maar een soort starters guide.
code:
1
2
3
| cd net als in DOS, dus wanneer je naar een bovenliggende map wil-> cd MAPNAAM ls laat de inhoud van de map waar je in zit zien (vergelijkbaar met dir /w in DOS) sh uitvoeren van bestandsnaam.run -> bijv "sh nvidia-driver.run" start deze file op. |
Ik heb nog nooit meer nodig gehad
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-06-2006 23:01 ]
youtube.com/@hisrep
Het klinkt misschien een beetje stom, maar wat moet ik precies aanpassen?Atgast schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:49:
[...]
in recovery mode:
"sudo nano /etv/X11/xorg.conf" en de lijnen over resoluties aanpassen. Dat ie zwart blijft ligt waarschijnlijk aan de verticale refresh en kun je ook aanpassen. Als je een lcd scherm hebt kun je die net zo goed op 60 zetten, werkt altijd.
Want ik zie hier nu verschillende lijnen met verschillende "depths" en dan heb ik steeds 4 resoluties, 1280x1024, 1024x768, 800x600 en 640x480.
En hoet moet ik het dan opslaan? Ik zie onderaan dingen als "^G, ^X etc." maar ik snap niet precies wat dat is op me toetsenbord
ben nog een btje n00b hiermee
^ is meestal de control key + wat er achter staat
in nano is het dus crtl-o volgens mij.
in nano is het dus crtl-o volgens mij.
openkat.nl al gezien?
bekok schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:08:
[...]
Het klinkt misschien een beetje stom, maar wat moet ik precies aanpassen?
Want ik zie hier nu verschillende lijnen met verschillende "depths" en dan heb ik steeds 4 resoluties, 1280x1024, 1024x768, 800x600 en 640x480.
En hoet moet ik het dan opslaan? Ik zie onderaan dingen als "^G, ^X etc." maar ik snap niet precies wat dat is op me toetsenbord
code:
1
2
3
4
| SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection |
Depth: kleurdiepte, elke sectie heeft een eigen kleurdiepte en eigen resoluties.
Hz gaat per scherm, maar kan met bereik opgegeven worden door A-B te schrijven waarbij de geldige frequenties gaan van A tot en met B
Als je 1280x768 erbij wil hebben sla je die er gewoon bij op volgens de standaard opmaak, sluit vervolgens nano af met CTRL+X en druk op J als ie vraagt of je je veranderingen wil opslaan. Start dan opnieuw je grafische opgeving (startx) en huiver
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Gewoon vim gebruikenbekok schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:08:
[...]
Het klinkt misschien een beetje stom, maar wat moet ik precies aanpassen?
vim xorg.conf
code:
Hoe meer je er mee werkt, hoe meer je ontdekt van vim 1
2
3
| :w --> write (schrijft dus je wijzigingen weg naar het bestand) :q --> quit (sluit vim af) :q! --> quit forced (sluit vim af als je al hebt gewijzigd en deze niet wil doorvoeren) |
Kijk bijvoorbeeld eens in Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 en zie de verschillen. Het gaat voornamelijk om het uiterlijk van je OS. Voor de meeste KDE apps zijn Gnome varianten te vinden en omgekeerd Gnome ftwr00t schreef op zondag 04 juni 2006 @ 16:21:
Je hebt gelijk dat je bijna nooit meer een terminal hoeft te gebruiken nu met Dapper, maar toch vind ik het wel heel fijn soms hoor... snel even met sudo een config wijzigen en bijv een daemon opnieuw opstartenHetWonder schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:59:
[...]
Ik werk zelf al een ruim jaar met ubuntu en ben nog steeds noob op het gebied van commando's. Er zijn een paar belangrijke die je weten moet maar verder:
code:
1 2 3 cd net als in DOS, dus wanneer je naar een bovenliggende map wil-> cd MAPNAAM ls laat de inhoud van de map waar je in zit zien (vergelijkbaar met dir /w in DOS) sh uitvoeren van bestandsnaam.run -> bijv "sh nvidia-driver.run" start deze file op.
Ik heb nog nooit meer nodig gehad
offtopic:
Hoe zou je uberhaupt Samba en Apache met Gnome kunnen herstarten? Ik ken alleen /etc/init.d/
Hoe zou je uberhaupt Samba en Apache met Gnome kunnen herstarten? Ik ken alleen /etc/init.d/
Mm, ik ben meer van: ik weet dat vim kan zoeken, ik google even: gevonden! Weer wat geleerd.irondog schreef op zondag 04 juni 2006 @ 23:21:
offtopic:
[...]
Dat gebeurt dus juist niet vanzelf. Vim is een van de weinige programma's waarvan je niets bijleert gedurende het gebruik. Dit gebeurt helaas alleen als je de documentatie raadpleegt.
Volgende keer: ik weet dat vim regels kan kopieren en plakken, google even: weer wat geleerd! En dat bedoelde ik meer eigenlijk met langzamerhand steeds meer leren over vim
[ Voor 65% gewijzigd door mithras op 04-06-2006 23:26 ]
offtopic:
Dat gebeurt dus juist niet vanzelf. Vim is een van de weinige programma's waarvan je niets bijleert gedurende het gebruik. Dit gebeurt helaas alleen als je de documentatie raadpleegt.Hoe meer je er mee werkt, hoe meer je ontdekt van vim
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
Voor de duidelijkheid, hier wat ik krijg als ik "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" doe.
Als ik dit dus afsluit en "startx" doe krijg ik nog steeds het, vervelend beginnend wordende, Input signal out of range
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| Section "Monitor" Identifier "L1710X" Option "DPMS" HorizSync 30-57 VertRefresh 56-60 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies, Inc. RV350 AP [Radeon 9600]" Monitor "L1710S" DefaultDepth 16 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection |
Als ik dit dus afsluit en "startx" doe krijg ik nog steeds het, vervelend beginnend wordende, Input signal out of range
Limewire is er ook voor Linux.HetWonder schreef op zondag 04 juni 2006 @ 15:47:
Weet er iemand trouwens een goed alternatief voor limewire in linux? Ik wil namelijk naast bittorrent ook een beetje fatsoenlijk snel losse nummertjes kunnen downloaden.
Ik heb dapper ook een try gegeven. Ik kende ubuntu al vanaf 5.05. T och bleef ondermeer voor mijn werk FC3 draaien.
Ik heb tot nu toe alleen nog een probleem om mijn Matrox g450 op dual screen te krijgen. Voor xorg 7 heb je een bestand mga-hal.o nodig. Echter daarna ben ik de weg kwijt (Als ik de module al kan vinden). Hoe krijg je die module dan aan/in je kernel?
Het prutsen met xorg lukt me daarna wel
vi is my favo editor, zoek even een quickguide, waarin de belangrijkste commando's zijn uitgelegd.
Ik heb tot nu toe alleen nog een probleem om mijn Matrox g450 op dual screen te krijgen. Voor xorg 7 heb je een bestand mga-hal.o nodig. Echter daarna ben ik de weg kwijt (Als ik de module al kan vinden). Hoe krijg je die module dan aan/in je kernel?
vi is my favo editor, zoek even een quickguide, waarin de belangrijkste commando's zijn uitgelegd.
In xorg kun je aangeven dat hij de mga hal module moet laden, zie www.x.org voor meer info. De mga hal module kun je op www.matrox.com downloadenhtca schreef op maandag 05 juni 2006 @ 08:36:
Frostwire is nog beter, een opensource limewire zonder mega-irri-boodschap aan het begin.
Ik heb zojuist ook ubuntu geinstalleerd naar mijn bestaande XP installatie,
aan het einde van de installatie van ubuntu geeft de installer aan om het volgende te doen:
$ sudo oem-config-prepare
dit heb ik dus ook gedaan, daarna nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord maar als ik nu onder dat account wil inloggen dan geeft het systeem aan dat de gebruikersnaam en of wachtwoord niet correct zijn. heeft iemand dit ook gehad en een oplossing voor ??
hdd is als volgende ingedeeld
Maxtor 200Gb
WindowsXP partitie 20Gb
opslag partitie 160Gb
/swap partitie 500Mb
/defaults xfs3 partitie 10.3Gb
edit voor de post hieronder:
deze heb ik: kliklink
[ ] ubuntu-6.06-dvd-amd64.iso.torrent 01-Jun-2006 11:42 64K Install/live DVD for 64-bit PC (AMD64) computers (standard download) ( 3.2Gb btw
)
het gaat om de " alles in 1" DVD
Install/live DVD
The combined install/live DVD allows you either to install Ubuntu permanently on a computer, or (by entering 'live' at the boot prompt) to try Ubuntu without changing your computer at all.
There are three images available, each for a different type of computer:
aan het einde van de installatie van ubuntu geeft de installer aan om het volgende te doen:
$ sudo oem-config-prepare
dit heb ik dus ook gedaan, daarna nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord maar als ik nu onder dat account wil inloggen dan geeft het systeem aan dat de gebruikersnaam en of wachtwoord niet correct zijn. heeft iemand dit ook gehad en een oplossing voor ??
hdd is als volgende ingedeeld
Maxtor 200Gb
WindowsXP partitie 20Gb
opslag partitie 160Gb
/swap partitie 500Mb
/defaults xfs3 partitie 10.3Gb
edit voor de post hieronder:
deze heb ik: kliklink
[ ] ubuntu-6.06-dvd-amd64.iso.torrent 01-Jun-2006 11:42 64K Install/live DVD for 64-bit PC (AMD64) computers (standard download) ( 3.2Gb btw
het gaat om de " alles in 1" DVD
Install/live DVD
The combined install/live DVD allows you either to install Ubuntu permanently on a computer, or (by entering 'live' at the boot prompt) to try Ubuntu without changing your computer at all.
There are three images available, each for a different type of computer:
[ Voor 39% gewijzigd door DJrDJ666 op 05-06-2006 10:31 ]
je hebt de OEM-disk gebruikt. Je had de desktop-cd moeten gebruiken, dat is zowel live-cd als installer-cd. Onhandig aangepakt van Ubuntu trouwens, een hoop mensen (inclusief ikzelf) moesten even goed denken welke schijf er nou nodig was. Vooral door de bechrijving. Ik heb zelfs daar niet naar gekeken toen ik er niet wijzer uit werd, en gewoon de iso met de termen 'i386' en 'desktop' in de filename gedownload 
goed, dit is de derde keer dat ik dit bericht tik, maar de afgelopen twee keer ging Xgl op z'n bek omdat ik per ongeluk op shift + backspace drukte (bekende bug, helaas nog niet gefixed). Nu maar weer even in xorg dus.
Algemene indrukken zijn goed, erg goed zelfs. Hardwaresupport is fenominaal. Linux wordt er bijna saai om. Ook Xgl was - na een puzzel om het draaiend te krijgen (de beste link die ik vond met de meest elegante oplossing voor ati-gebruikers: klik en klik, van beide tutorials 'method 2' gebruiken
) errug vet om te zien. Wel heb ik wobbly uitgezet, evenals dock, en moet ik zeggen dat ik fade af en toe erg irritant (daarom de snelheid flink hoger gezet).
Voor kantoordingen (waarbij je vaak savet
) is Xgl al errug bruikbaar. Maak je het spannend met vlc en blender, dan wil het wel eens onderuit gaan. Jammer, maar te verwachten met zo'n alfa-versie.
Verder zitten een hoop stukken nu beter in elkaar dan in Badger. Bijv als je een custom ati-driver wilde maar de wlan-support die meegeleverd werd wilde houden, moest je de laatste backuppen uit je modules-dir, de package verwijderen, je grafische zut in orde maken, en dan met de hand je wlan-drivers weer terugzetten. En dat elke kernel-update overnieuw. Dat is gelukkig aangepast. Overigens niet dankzij het ' geweldige ' easyubuntu, dat eventjes extragratis mijn grafische zut overhoop haalde.
Xgl verbruikt ook errug veel stroom op m'n laptopje - voor onderweg wat minder geschikt (behalve mensen die meekijken onder de indruk laten zijn van je stoere OS, nee meneer dit is geen vista en geen apple). Desalniettemin ben ik van het geheel weer behoorlijk onder de indruk. En dat allemaal voor 0 euro. Nu hopen dat ze Xgl zsm uit het niet-professioneel-toe-te-passen-stadium trekken want het is echt fijne technologie, die ik daadwerkelijk leuk vind om te gebruiken. Je virtuele desktops worden er inzichtelijk mee, en je maakt er logischer gebruik van. Vroeger moest ik die dingen niet - nu wil ik niet anders meer.
goed, dit is de derde keer dat ik dit bericht tik, maar de afgelopen twee keer ging Xgl op z'n bek omdat ik per ongeluk op shift + backspace drukte (bekende bug, helaas nog niet gefixed). Nu maar weer even in xorg dus.
Algemene indrukken zijn goed, erg goed zelfs. Hardwaresupport is fenominaal. Linux wordt er bijna saai om. Ook Xgl was - na een puzzel om het draaiend te krijgen (de beste link die ik vond met de meest elegante oplossing voor ati-gebruikers: klik en klik, van beide tutorials 'method 2' gebruiken
Voor kantoordingen (waarbij je vaak savet
Verder zitten een hoop stukken nu beter in elkaar dan in Badger. Bijv als je een custom ati-driver wilde maar de wlan-support die meegeleverd werd wilde houden, moest je de laatste backuppen uit je modules-dir, de package verwijderen, je grafische zut in orde maken, en dan met de hand je wlan-drivers weer terugzetten. En dat elke kernel-update overnieuw. Dat is gelukkig aangepast. Overigens niet dankzij het ' geweldige ' easyubuntu, dat eventjes extragratis mijn grafische zut overhoop haalde.
Xgl verbruikt ook errug veel stroom op m'n laptopje - voor onderweg wat minder geschikt (behalve mensen die meekijken onder de indruk laten zijn van je stoere OS, nee meneer dit is geen vista en geen apple). Desalniettemin ben ik van het geheel weer behoorlijk onder de indruk. En dat allemaal voor 0 euro. Nu hopen dat ze Xgl zsm uit het niet-professioneel-toe-te-passen-stadium trekken want het is echt fijne technologie, die ik daadwerkelijk leuk vind om te gebruiken. Je virtuele desktops worden er inzichtelijk mee, en je maakt er logischer gebruik van. Vroeger moest ik die dingen niet - nu wil ik niet anders meer.
[ Voor 77% gewijzigd door HunterPro op 05-06-2006 10:36 ]
Zie daarvoor deze thread op ubuntuforumsHunterPro schreef op maandag 05 juni 2006 @ 10:20:goed, dit is de derde keer dat ik dit bericht tik, maar de afgelopen twee keer ging Xgl op z'n bek omdat ik per ongeluk op shift + backspace drukte (bekende bug, helaas nog niet gefixed). Nu maar weer even in xorg dus.
Voor de installatie heb ik ook ubuntuforums gebruikt: daar staat erg veel informatie: klikAlgemene indrukken zijn goed, erg goed zelfs. Hardwaresupport is fenominaal. Linux wordt er bijna saai om. Ook Xgl was - na een puzzel om het draaiend te krijgen (de beste link die ik vond met de meest elegante oplossing voor ati-gebruikers: klik en klik, van beide tutorials 'method 2' gebruiken) errug vet om te zien. Wel heb ik wobbly uitgezet, evenals dock, en moet ik zeggen dat ik fade af en toe erg irritant (daarom de snelheid flink hoger gezet).
Ik maak er zeker ook veel gebruik van, vooral de cube, state, widget en scale plugin. Als je up to date wil blijven, kan je het beste Quinn's package halen uit zijn repository's:Xgl verbruikt ook errug veel stroom op m'n laptopje - voor onderweg wat minder geschikt (behalve mensen die meekijken onder de indruk laten zijn van je stoere OS, nee meneer dit is geen vista en geen apple). Desalniettemin ben ik van het geheel weer behoorlijk onder de indruk. En dat allemaal voor 0 euro. Maar dat is natuurlijk niet helemaal in waarde: het koste je vast wel een aantal uurNu hopen dat ze Xgl zsm uit het niet-professioneel-toe-te-passen-stadium trekken want het is echt fijne technologie, die ik daadwerkelijk leuk vind om te gebruiken. Je virtuele desktops worden er inzichtelijk mee, en je maakt er logischer gebruik van. Vroeger moest ik die dingen niet - nu wil ik niet anders meer.
code:
Maar je moet nog wel een key hebben om erbij te komen (wel te vinden op internet). Zo blijf je elke keer up-to-date met de laatste versies van compiz voor Ubuntu!
1
2
| deb http://www.beerorkid.com/compiz/ dapper main deb-src http://www.beerorkid.com/compiz dapper main |
Ik wil dus Kubuntu installeren in /dev/sda8, zie het volgende plaatje:

Ik druk nu op volgende en krijg het scherm:

Maar zoals je ziet zijn dit dus de partities uit het 1e plaatje.
Kijk maar:
/dev/sda5/ == Ghost == 10GB (ghost backup)
/dev/sda7/ == Meuk == 46GB (progsels)
/dev/sda6/ == Blaat == 42GB (leeg maar bedoeld voor progsels)
/dev/sda1/ == Windows == 15GB (windows partitie)
Wat kan ik eraan doen dat hij die niet gebruikt? Want nu lijkt het me dat hij bovenstaande windows-partitie overschrijft en dat lijkt me niet zo'n prettig idee

Ik druk nu op volgende en krijg het scherm:

Maar zoals je ziet zijn dit dus de partities uit het 1e plaatje.
Kijk maar:
Wat kan ik eraan doen dat hij die niet gebruikt? Want nu lijkt het me dat hij bovenstaande windows-partitie overschrijft en dat lijkt me niet zo'n prettig idee
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Nee, alleen waar jij een vinkje hebt gezet gaat Kubuntu formatteren. Verder worden al je NTFS partities gemount (onder /mnt) zodat je onder Kubuntu er nog bij kanwebfreakz.nl schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:22:Wat kan ik eraan doen dat hij die niet gebruikt? Want nu lijkt het me dat hij bovenstaande windows-partitie overschrijft en dat lijkt me niet zo'n prettig idee
/edit: let wel op dat je dus nog een swap nodig hebt. Verder kan ik je aanraden om je /home ook op een aparte partitie te zetten. /home is vergelijkbaar met 'Mijn Documenten' onder Windows. Als je echt problemen hebt met Kubuntu en je wil alles opnieuw installeren, blijven je documenten dan intact. Wat ik zou doen is dus
code:
Waarbij je natuurlijk de grootte van / en /home kan veranderen naar jouw wens 1
2
3
| 1GB Linux swap 100GB: ext3 / 60GB: ext3 /home |
[ Voor 29% gewijzigd door mithras op 05-06-2006 11:32 ]
Waar staat dan dat ie je windows partitie gaat gebruiken om er kubuntu op te zetten?webfreakz.nl schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:22:
Zoals ik het zie formatteert ie sda8 en blijft ie van de rest af?
thanks, zo ff mee spelen
holy shit, ik heb dat topic ff open gehad (en direct doorgeklikt), wist niet dat er zoveel extra info instond![...]
Voor de installatie heb ik ook ubuntuforums gebruikt: daar staat erg veel informatie: klik
als je op m'n 2e link had geklikt had je gezien dat daar ook quinn's repo's gebruikt worden[...]
Ik maak er zeker ook veel gebruik van, vooral de cube, state, widget en scale plugin. Als je up to date wil blijven, kan je het beste Quinn's package halen uit zijn repository's:code:Maar je moet nog wel een key hebben om erbij te komen (wel te vinden op internet). Zo blijf je elke keer up-to-date met de laatste versies van compiz voor Ubuntu!
1 2 deb http://www.beerorkid.com/compiz/ dapper main deb-src http://www.beerorkid.com/compiz dapper main
Heb jij al leuke widgets? screenshot?
Ik heb een algemeen ubuntu vraagje: Is het mogelijk om Ubuntu te installeren op een onboard sata raid 0 configuratie
Edit: Na lang zoeken zou dit een oplossing moeten zijn
.
Wat extra info:
Ik ben wel gecharmeerd van Ubuntu en wil weer eens Linux proberen op de desktop. Na een redelijk negatieve ervaring met eerdere distributies zoek ik een zo gebruiksvriendelijk mogelijke distributie. EasyUbuntu lijkt dit voor mij te zijn en die wil ik graag proberen. Helaas houdt het installeren van een distributie bij mij meestal op nadat ik het getest heb onder VMWare (live CD's niet meegerekend). Mijn echte pc heeft een raid 0 config van sata schijven via de nforce4 chipset. Alle eerder geteste distributies hadden geen drivers in de kernel zitten om onboard raid te ondersteunen.
De reden voor raid 0, is dat ik de de langzaamste component in mijn pc graag wil versnellen. Nu zou ik graag onder zowel linux als Windows met slechts twee schijven wil draaien waarbij beide besturingssystemen de harde schijven kunnen aanspreken.Een volledig software raid 0 is dus geen optie omdat Windows daar niet van kan booten en Linux niet op de Windows raid 0 config kan schrijven. Ook een echte hardware raid 0 oplossing is niet mogelijk, omdat een raid 0 kaart te duur is.
Wat extra info:
Ik ben wel gecharmeerd van Ubuntu en wil weer eens Linux proberen op de desktop. Na een redelijk negatieve ervaring met eerdere distributies zoek ik een zo gebruiksvriendelijk mogelijke distributie. EasyUbuntu lijkt dit voor mij te zijn en die wil ik graag proberen. Helaas houdt het installeren van een distributie bij mij meestal op nadat ik het getest heb onder VMWare (live CD's niet meegerekend). Mijn echte pc heeft een raid 0 config van sata schijven via de nforce4 chipset. Alle eerder geteste distributies hadden geen drivers in de kernel zitten om onboard raid te ondersteunen.
De reden voor raid 0, is dat ik de de langzaamste component in mijn pc graag wil versnellen. Nu zou ik graag onder zowel linux als Windows met slechts twee schijven wil draaien waarbij beide besturingssystemen de harde schijven kunnen aanspreken.Een volledig software raid 0 is dus geen optie omdat Windows daar niet van kan booten en Linux niet op de Windows raid 0 config kan schrijven. Ook een echte hardware raid 0 oplossing is niet mogelijk, omdat een raid 0 kaart te duur is.
[ Voor 19% gewijzigd door dr snuggles op 05-06-2006 13:24 ]
Mja, ik heb het verkeerd begrepen; ik dacht dat omdat hij die windows partities ook neerzet hij er wat mee zou doen, maar dit was blijkbaar alleen om aan te tonen welke mountpoints ze hebben ofzo.kaconst schreef op maandag 05 juni 2006 @ 11:35:
[...]
Waar staat dan dat ie je windows partitie gaat gebruiken om er kubuntu op te zetten?
Zoals ik het zie formatteert ie sda8 en blijft ie van de rest af?

Verder krijg ik mijn gdesklets niet als widget aan de praat

[ Voor 29% gewijzigd door mithras op 05-06-2006 12:00 ]
Heeft iemand nou al World of Warcraft aan de praat gekregen onder ubuntu dapper?
Ik heb nou de aangepaste wine gecompileerd, probeer ik winecfg te draaien krijg ik deze error
heb later de speciale .deb hiervoor gedownload, nogsteeds hetzelfde probleem.
Ligt dit nou aan de aangepaste wine of iets anders?
ps: heb ati drivers geinstaleerd.
Ik heb nou de aangepaste wine gecompileerd, probeer ik winecfg te draaien krijg ik deze error
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| br_men@desktop:~$ winecfg err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon no color! err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon no color! err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon no color! err:imagelist:ImageList_ReplaceIcon no color! Application tried to create a window, but no driver could be loaded. The X11 driver is missing. Check your build! Application tried to create a window, but no driver could be loaded. The X11 driver is missing. Check your build! |
heb later de speciale .deb hiervoor gedownload, nogsteeds hetzelfde probleem.
Ligt dit nou aan de aangepaste wine of iets anders?
ps: heb ati drivers geinstaleerd.
code:
1
2
3
4
5
| br_men@desktop:~$ fglrxinfo display: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc. OpenGL renderer string: RADEON X600 PRO Generic OpenGL version string: 2.0.5814 (8.25.18) |
Wat is je probleem met WoW dan? Het kan wel, of iig met Cedega. En heb je eerst Wine geprobeert vanuit de repo?
Heb gehoord dat Cedega meer problemen met WoW heeft als Wine.Mithras86 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:31:
Wat is je probleem met WoW dan? Het kan wel, of iig met Cedega. En heb je eerst Wine geprobeert vanuit de repo?
Heb net sudo apt-get --purge wine gedaan en daarna wine van de repository geinstaleerd, zelfde error bij winecfg.
Ik heb Wine geinstalleerd via Adept Manager en toen het volgende gevolgd:
Now we need to, as root, make a file with a text editor in /etc called ld.so.conf, that contains a single line specifying a directory: /usr/local/lib
Now run the command 'sudo ldconfig'. This is necessary due to the special way Ubuntu handles dynamic linking (I think), while Wine expects the more standard method.
You may at this point want to run 'wine' with no application specified.
$ wine
This should create the .wine directory in your home directory with the fake C drive.
Now we can put the .dll files in the system folder:
$ mv msvcp60.dll mfc42 ~/.wine/drive_c/windows/system32/
Now we need to install MozillaControl under wine:
$ wine MozillaControl1712.exe
Now we can use the graphical wine configuration utility and choose the following options:
$ winecfg
1. In the Applications tab change Windows version to “Windows XP”
2. In the Graphics tab:
1. Enable Pixel Shaders
2. Set Vertex Shader to Hardware
3. Enable Allow the window manager to control the windows
3. In the Audio tab set to OSS output (Option, but reported to be best)
Zie hier:
Het gaat over 5.10, maar ik ben hier iig met de installatie van WoW bezig.
Now we need to, as root, make a file with a text editor in /etc called ld.so.conf, that contains a single line specifying a directory: /usr/local/lib
Now run the command 'sudo ldconfig'. This is necessary due to the special way Ubuntu handles dynamic linking (I think), while Wine expects the more standard method.
You may at this point want to run 'wine' with no application specified.
$ wine
This should create the .wine directory in your home directory with the fake C drive.
Now we can put the .dll files in the system folder:
$ mv msvcp60.dll mfc42 ~/.wine/drive_c/windows/system32/
Now we need to install MozillaControl under wine:
$ wine MozillaControl1712.exe
Now we can use the graphical wine configuration utility and choose the following options:
$ winecfg
1. In the Applications tab change Windows version to “Windows XP”
2. In the Graphics tab:
1. Enable Pixel Shaders
2. Set Vertex Shader to Hardware
3. Enable Allow the window manager to control the windows
3. In the Audio tab set to OSS output (Option, but reported to be best)
Zie hier:
Het gaat over 5.10, maar ik ben hier iig met de installatie van WoW bezig.
Ik zal me linux wel weer naar de kloten hebben geholpen.
Even nieuwe installatie doen en kijken of het dan lukt.
Even nieuwe installatie doen en kijken of het dan lukt.
Ik zit nu op de live installer van dapper , maar er is (denk ik ) een klein probleempje , hij is al een 10-tal minuten bezig met het resizen van mijn (linux) harde schijf (hdb) , maar hij is nog steeds niets gevorderd ?
Pls wait , resizeng partitions....
Wat kan ik het beste doen ? Nog even wachten ? Of pc rebooten en opnieuw proberen , terwijl ik hoop dat hij ondertussen grub ofzo niet omzeep heeft geholpen ?
Edit : hij is ondertussen al 20 minuten bezig , en nog steeds 0% gevorderd
?
Edit2 : Ik heb de installer maar gestopt , nu bij de tweede poging heb ik hem gewoon heel men linux harde schijf laten formateren . Dit ging wel goed en nu is hij vrolijk aan het installeren
. Wel grappig , ondertussen dat linux aan het installeren is nog surfen enzo
.
Pls wait , resizeng partitions....
Wat kan ik het beste doen ? Nog even wachten ? Of pc rebooten en opnieuw proberen , terwijl ik hoop dat hij ondertussen grub ofzo niet omzeep heeft geholpen ?
Edit : hij is ondertussen al 20 minuten bezig , en nog steeds 0% gevorderd

Edit2 : Ik heb de installer maar gestopt , nu bij de tweede poging heb ik hem gewoon heel men linux harde schijf laten formateren . Dit ging wel goed en nu is hij vrolijk aan het installeren
[ Voor 32% gewijzigd door DeadLock op 05-06-2006 17:01 ]
Met schone installatie van kubuntu dapper werkte het.
Hierna de ati drivers geinstaleerd met methode 1 van deze guide.
http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide
Daarna gaf hij weer de vorige error.
Wat doe ik nou weer verkeerd?
Hierna de ati drivers geinstaleerd met methode 1 van deze guide.
http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide
Daarna gaf hij weer de vorige error.
Wat doe ik nou weer verkeerd?
De lycoris installer vroeg in de eerste 2 minuten alle nodige vragen, en ging ondertussen alvast alles doen wat hij kon doen, daarna kon je als gebruiker tijdens de rest van de install lekker patience spelen.evert_ schreef op maandag 05 juni 2006 @ 16:43:
Wel grappig , ondertussen dat linux aan het installeren is nog surfen enzo.
zo zie je maar, hoe open-er het programma hoe gekker de innovatie, en je kunt zeggen wat je wilt, maar een volledig functionele desktop tijdens de install is WEL handig
openkat.nl al gezien?
*zucht* Ik denk dat ik Ubuntu en nvidia drivers ga opgeven ofzo
.
Ik heb daarstraks dus ubuntu dapper drake geherinstalleerd omdat ik bij mijn vorige installatie (die geupgrade was van kubuntu 5,10 naar 6,06) ik geen nvidia drivers kon installeren.
Nu heb ik het eerst eens laten doen door 'easybuntu' , die de drivers downloade en mooi installeerde.
Nadat easybuntu dit voor mij had gedaan even in men xorg.conf driver van nv naar nvidia zetten en X opnieuw opstarten. Hiernaa bleef mijn scherm (zoals altijd met nvidia drivers
) zwart. Dus even in safe mode opstarten , in men xorg.conf nvidia weer veranderen naar nv en het werkte weer.
Dan op naar poging 2 , de nvidia drivers installeren zoals het in een wiki staat om xgl werkend te krijgen. Dit ging opzich wel goed , maar weer het leuke zwarte scherm na een herstart van X.
Nu had ik dezelfde problemen ook al met (k)ubuntu 5.10 , waar ik ook al vele wiki's gevolgd heb en vele pogingen gewaagd heb. Ik begin de moed te verliezen , deze nvidia drivers willen gewoon niet werken met ubuntu.
Met SUSE 10 , heb ik de nvidia drivers probleemloos aan de praat gekregen , dus ik heb ondersteunde hardware (een nvidia 6800gt van PNY).
Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan verderhelpen , op het ubuntu channel op irc hebben ze me niet direct kunnen verderhelpen , buiten de links geven van wiki's om drivers te installeren ed.
ps: Op alle andere vlakken vind ik ubuntu (en specifiek dapper) echt fantastisch
, ik werk graag met linux , het werkt vlot maar ik wil ook af en toe eens een spelletje kunnen spelen
.

Ik heb daarstraks dus ubuntu dapper drake geherinstalleerd omdat ik bij mijn vorige installatie (die geupgrade was van kubuntu 5,10 naar 6,06) ik geen nvidia drivers kon installeren.
Nu heb ik het eerst eens laten doen door 'easybuntu' , die de drivers downloade en mooi installeerde.
Nadat easybuntu dit voor mij had gedaan even in men xorg.conf driver van nv naar nvidia zetten en X opnieuw opstarten. Hiernaa bleef mijn scherm (zoals altijd met nvidia drivers
Dan op naar poging 2 , de nvidia drivers installeren zoals het in een wiki staat om xgl werkend te krijgen. Dit ging opzich wel goed , maar weer het leuke zwarte scherm na een herstart van X.
Nu had ik dezelfde problemen ook al met (k)ubuntu 5.10 , waar ik ook al vele wiki's gevolgd heb en vele pogingen gewaagd heb. Ik begin de moed te verliezen , deze nvidia drivers willen gewoon niet werken met ubuntu.
Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan verderhelpen , op het ubuntu channel op irc hebben ze me niet direct kunnen verderhelpen , buiten de links geven van wiki's om drivers te installeren ed.
ps: Op alle andere vlakken vind ik ubuntu (en specifiek dapper) echt fantastisch
[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 05-06-2006 19:30 ]
Heb je welevert_ schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:29:
*zucht* Ik denk dat ik Ubuntu en nvidia drivers ga opgeven ofzo.
[...]
sudo nvidia-glx-config enable
[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 07-06-2006 10:36 ]
Ik heb ook maar eens Ubuntu geprobeerd. Heb een poosje geleden 5.04 eens gedownload, maar daarbij startte de kernel niet door. Toen Dapper (toen nog beta) geprobeerd, daarbij liep de bootloader vast. Nu is 6.06 er dus ook die gedownload.
Het begon prima: de bootloader deed het, de kernel startte door... maar toen startte X niet. Prima, even xorg.conf aanpassen. Leek allemaal prima te staan, maar niks werkte. Uiteindelijk maar de vga driver ingesteld ipv ati en X startte op! Probleempje: de resolutie was 320x200 waardoor ik dus ongeveer 2 iconen in beeld zag en de rest wegviel. Ook geen virtual desktop oid.
Toen heb ik het maar weer opgegeven, ik begrijp echt niet waarom dit nou zo moeilijk kan zijn? Begin overigens wel een beetje mijn videokaart cq de herkenning door de ATI driver de schuld te geven, maarja in XP werkt ie als een zonnetje. Hij stond namelijk als X850 in de xorg.conf.
Het gaat overigens om een Radeon X800 GTO PCI-E op een MSI RS480 moederbordje (en een Athlon 64 3200+ met 1 GB, maar da's niet zo interessant denk ik). Zou het ontzettend op prijs stellen als iemand me de goede kant op kan sturen, want via Google ben ik niet veel nuttigs tegengekomen.
Het begon prima: de bootloader deed het, de kernel startte door... maar toen startte X niet. Prima, even xorg.conf aanpassen. Leek allemaal prima te staan, maar niks werkte. Uiteindelijk maar de vga driver ingesteld ipv ati en X startte op! Probleempje: de resolutie was 320x200 waardoor ik dus ongeveer 2 iconen in beeld zag en de rest wegviel. Ook geen virtual desktop oid.
Toen heb ik het maar weer opgegeven, ik begrijp echt niet waarom dit nou zo moeilijk kan zijn? Begin overigens wel een beetje mijn videokaart cq de herkenning door de ATI driver de schuld te geven, maarja in XP werkt ie als een zonnetje. Hij stond namelijk als X850 in de xorg.conf.
Het gaat overigens om een Radeon X800 GTO PCI-E op een MSI RS480 moederbordje (en een Athlon 64 3200+ met 1 GB, maar da's niet zo interessant denk ik). Zou het ontzettend op prijs stellen als iemand me de goede kant op kan sturen, want via Google ben ik niet veel nuttigs tegengekomen.
[ Voor 4% gewijzigd door rb338 op 05-06-2006 19:51 ]
Doet "sudo nvidia-settings enable" meer dan alleen je nv veranderen in nvidia in je xorg.conf ?
Naar mijn weten niet , maar ik kan/zal wel fout zijn ... Ik ga het onmiddelijk testen.
Edit : Het zou te mooi geweest zijn , maar dit werkt niet
Naar mijn weten niet , maar ik kan/zal wel fout zijn ... Ik ga het onmiddelijk testen.
Edit : Het zou te mooi geweest zijn , maar dit werkt niet
[ Voor 19% gewijzigd door DeadLock op 05-06-2006 20:14 ]
Verwijderd
Het zit er dik in dat je onderstaande al geprobeerd hebt maar goed...
het zou msshn helpen moest je zeggen welke nvidia kaart je hebt, maar bon, zo doe ik het altijd voor mijn gf440 mx (is laptopie)
http://doc.gwos.org/index.php/Latest_Nvidia_Dapper
METHOD 1
Make sure you have both the Universe and Multiverse repositories enabled.
Open Terminal or Konsole and type:
sudo apt-get install nvidia-glx linux-restricted-modules-`uname -r`
Backup your xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
NOTE: if you lost your old xorg.conf or that doesn't work type this: dpkg -reconfigure -phigh xserver-xorg
Enable the driver in your xorg:
***NOTE****
in de howto stond origineel: sudo nvidia-xonfig enable (onder breezy werkte dit niet voor ik en deed ik dan sudo nvidia-glx-config enable (onder dapper echter heb ik nu beide, maar ik heb toch maar de 2e ge-enabled denk ik)
Bon als je dus een GeForce4 420 Go or 440 Go dan moet je ook het volgende doen
sudo nano /etc/modprobe.d/options
Add this option at the end of the file:
options nvidia NVreg_SoftEDIDs=0 NVreg_Mobile=1
CTRL+O to save CTRL+X to exit
Edit your xorg.conf:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
get to the "Section Device" and add the following options
Option "RenderAccel" "true"
Option "AllowGLXWithComposite" "true"
Option "IgnoreEDID" "true"
Option "IgnoreEdidFreqs" "true"
Option "GenerateRTList" "0"
Option "OverridePolarity" "1"
If you added the options that section should (approximately) look like the example below:
Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV17 [GeForce4 420 Go]"
Driver "nvidia"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Save the edited file.
//einde overbodig
Log out and press CTRL+ALT+BACKSPACE (so as to restart the xserver).
het zou msshn helpen moest je zeggen welke nvidia kaart je hebt, maar bon, zo doe ik het altijd voor mijn gf440 mx (is laptopie)
http://doc.gwos.org/index.php/Latest_Nvidia_Dapper
METHOD 1
Make sure you have both the Universe and Multiverse repositories enabled.
Open Terminal or Konsole and type:
sudo apt-get install nvidia-glx linux-restricted-modules-`uname -r`
Backup your xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_backup
NOTE: if you lost your old xorg.conf or that doesn't work type this: dpkg -reconfigure -phigh xserver-xorg
Enable the driver in your xorg:
***NOTE****
in de howto stond origineel: sudo nvidia-xonfig enable (onder breezy werkte dit niet voor ik en deed ik dan sudo nvidia-glx-config enable (onder dapper echter heb ik nu beide, maar ik heb toch maar de 2e ge-enabled denk ik)
Bon als je dus een GeForce4 420 Go or 440 Go dan moet je ook het volgende doen
sudo nano /etc/modprobe.d/options
Add this option at the end of the file:
options nvidia NVreg_SoftEDIDs=0 NVreg_Mobile=1
CTRL+O to save CTRL+X to exit
Edit your xorg.conf:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf
get to the "Section Device" and add the following options
If you added the options that section should (approximately) look like the example below:
Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV17 [GeForce4 420 Go]"
Driver "nvidia"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Save the edited file.
//einde overbodig
Log out and press CTRL+ALT+BACKSPACE (so as to restart the xserver).
Heb het zo inderdaad al gedaan , het is een 6800Gt (stond in vorige post).
Net even de Ubuntu live CD geprobeerd en gekeken in hoever het installeren van Ubuntu op een FakeRaid partitie realistisch is.
Als eerste viel het mij op dat ik de refreshrate niet op 100Hz kon zetten, maar dat is mij nog nooit onder een Linux distributie gelukt. Daarna geprobeerd om Opera te installeren, maar ik had in mijn naiviteit de 64 bits build van Ubuntu genomen. Hier zit helaas geen 32-bit emulatie mode in, zodat je gelimiteerd bent door de beperkte hoeveelheid 64-bits software. Als laatste heb ik de eerste stap van de FakeRaid howto proberen te doorlopen: Het installeren van dmraid, wat via Ubiquity zou moeten gaan. Dat laatste programma was niet te vinden, dus heb ik via add/remove en via de packetmanager gezocht naar dmraid. Helaas kon deze niets vinden. Als laatste viel mij op dat het afsluiten bijzonder lang duurt (15 sec oid).
Eigenlijk ben ik wel blij dat ik nu al vast loop en niet halverwege de howto, dat scheelt mij weer een hoop tijd
. Zeker aangezien de howto eigenlijk veel te ingewikkeld is voor een beginner als ik. Kijkend naar het verhaal een paar posts hierboven over het installeren van de Nvidia driver, zie ik dat er nog een hoop te doen is om de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu (of eigenlijk alle distributies die ik geprobeerd heb) te verbeteren. Jammer, maar voorspelbaar.
Als eerste viel het mij op dat ik de refreshrate niet op 100Hz kon zetten, maar dat is mij nog nooit onder een Linux distributie gelukt. Daarna geprobeerd om Opera te installeren, maar ik had in mijn naiviteit de 64 bits build van Ubuntu genomen. Hier zit helaas geen 32-bit emulatie mode in, zodat je gelimiteerd bent door de beperkte hoeveelheid 64-bits software. Als laatste heb ik de eerste stap van de FakeRaid howto proberen te doorlopen: Het installeren van dmraid, wat via Ubiquity zou moeten gaan. Dat laatste programma was niet te vinden, dus heb ik via add/remove en via de packetmanager gezocht naar dmraid. Helaas kon deze niets vinden. Als laatste viel mij op dat het afsluiten bijzonder lang duurt (15 sec oid).
Eigenlijk ben ik wel blij dat ik nu al vast loop en niet halverwege de howto, dat scheelt mij weer een hoop tijd
[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 05-06-2006 21:56 ]
Ik draai nu al 3 dagen Ubuntu Dapper. Alle hardware op mijn laptop werd netjes herkend (specs staan in mijn sig). Na een beetje tweaken van het systeem en installeren van wat extra software, kan ik niks anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met deze distro!! Veel fijner dan met Windows, aangezien hier alles meteen out-of-the-box (in mijn geval iig) werkt en je bij Windows nog allerlei drivers moet installeren voordat je hardware aan de praat is (lang leve de kernel van linux
).
Ik heb ook geen problemen ondervonden met NVIDIA en black screens
Via Easyubuntu geinstalleerd , in xorg.conf "nv" veranderd in "nvidia" en "1280x800" toegevoegd aan Section "Screen", zodat ik netjes mijn native resolutie kan gebruiken.
Verder ook mooi om te zien dat Apple's HD trailers een keer prima draaien (met mplayerplug-in) in tegenstelling tot Windows en Quicktime.
* MandaloR gaat weer verder met kijken naar Pinkpop stream
Ik heb ook geen problemen ondervonden met NVIDIA en black screens
Verder ook mooi om te zien dat Apple's HD trailers een keer prima draaien (met mplayerplug-in) in tegenstelling tot Windows en Quicktime.
* MandaloR gaat weer verder met kijken naar Pinkpop stream
jB
Ben niet zo'n kenner wat dat betreft, maar wat heb je aan een refresh rate van 100 (!) Hertzwwillem schreef op maandag 05 juni 2006 @ 21:45:
Als eerste viel het mij op dat ik de refreshrate niet op 100Hz kon zetten, maar dat is mij nog nooit onder een Linux distributie gelukt.
Verder kan ik je niet helpen wat dit betreft. Wat er mogelijk is, is afhankelijk van je videokaart en monitor. Ik neem aan dat je de 100Hz niet via Systeem->Voorkeuren->Schermresolutie kunt aanpassen. Dan moet je 1) dpkg-reconfigure xserver-xorg uitvoeren, of 2) handmatig refresh rate aanpassen in /etc/X11/xorg.conf, of 2) een modeline voor je 100Hz zien uit te vogelen en die in /etc/X11/xorg.conf opgeven. Xorg restarten doe je met '/etc/init.d/gdm restart' (of ctrl-alt-backspace).
Wat is er moeilijk aan 'sudo apt-get install ia32-libs*'? Toegegeven, ik zou er nog steeds niet blij mee zijn, maar het is natuurlijk vooral de eigen schuld van Opera dat hun software niet op 64 bit libraries werkt.Daarna geprobeerd om Opera te installeren, maar ik had in mijn naiviteit de 64 bits build van Ubuntu genomen. Hier zit helaas geen 32-bit emulatie mode in, zodat je gelimiteerd bent door de beperkte hoeveelheid 64-bits software.
Ik heb geen ervaring met FakeRaid, maar na 8 seconden lezen in de FakeRaid howto zie ik dat je dmraid uit de universe repository moet installeren. Ubiquity is overigens de naam van de installer op de Live CD (dat staat er ook en er staat niet dat je dmraid 'via' Ubiquity moet installeren).Als laatste heb ik de eerste stap van de FakeRaid howto proberen te doorlopen: Het installeren van dmraid, wat via Ubiquity zou moeten gaan. Dat laatste programma was niet te vinden, dus heb ik via add/remove en via de packetmanager gezocht naar dmraid. Helaas kon deze niets vinden.
Van de Live CD of van een geinstalleerd systeem?Als laatste viel mij op dat het afsluiten bijzonder lang duurt (15 sec oid).
Natuurlijk kan er veel verbeterd worden. Helaas heeft Ubuntu (en Linux in het algemeen) geen invloed op het punt dat je hier noemt. NVidia ondersteunt Linux nou eenmaal niet op een fatsoenlijke manier en als daar niets aan verandert zullen NVidia gebruikers op Linux altijd hetzelfde probleem houden.Kijkend naar het verhaal een paar posts hierboven over het installeren van de Nvidia driver, zie ik dat er nog een hoop te doen is om de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu (of eigenlijk alle distributies die ik geprobeerd heb) te verbeteren. Jammer, maar voorspelbaar.
Snap je nu waarom het mij als beginner elke keer niet lukt? Best jammer hoor
[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 05-06-2006 22:43 ]
Mja, als je het niet wilt moet je er ook niet aan beginnen. Je kunt best volgende keer weer een poging wagen, maar ik kan je nu al vertellen dat van je 4 problemen er in ieder geval 2 niet verbeterd zullen zijn (nvidia drivers en Opera 64-bit) door Linux.wwillem schreef op maandag 05 juni 2006 @ 22:42:
Snap je nu waarom het mij als beginner elke keer niet lukt? Best jammer hoor. Ik wil simpele dingen graag simpel uitvoeren. Op naar Ubuntu 7!
Het correct herkennen van beelschermen en kiezen van refresh rate en resolutie kan inderdaad verbeterd worden. Dat gaat ook steeds beter.
Maar 'simpele dingen graag simpel uitvoeren'... Ik gebruik al een tijd geen Windows meer, maar ik denk dat je daar voor software RAID toch ook het een en ander moet doen? Een een operating system installeren is toch geen simpel iets (maar buiten je RAID verhaal om, wat een 'simpele gebruiker' niet eens kent, is het in de praktijk tegenwoordig verrassend simpel).
Ik heb het idee dat je het bij voorbaat al als mislukt beschouwt en als er dan iets direct niet lukt dat met wat opmerkingen laat weten en het opgeeft. Misschienk kun je er dan beter niet aan beginnen.
Tja ik weet niet of er uberhaupt een monitordetectie wordt gedaan tijdens de installatie, maar mijn Samsung 730BF wordt niet herkend, ik moet de horizontal en vertikale frequentie zelf opzoeken en invoeren. Wat mij betreft geen probleem, maar dit zou toch wel automatisch moeten kunnen lijkt mij.
Ik was bezig met de upgrade van 5.04 naar 6.06 toen ik ik de computer uit moest doen. Reden maakt niet echt uit, maar ik wist wel dat het mijn ubuntu machine in de war zou schoppen.
En dat deed het dus ook. Kreeg ubuntu niet meer naar Gnome opgestart. Ik ben niet echt een Linux expert. Heb ik eerst geprobeerd via dpkg-reconfigure xserver-xorg de dirver opnieuw in te stellen. Lukte niet. Vervolgens ben ik even bezig geweest, om uiteindelijk weer in gnome te kunnen komen.
Dit is nu gelukt door de xorg driver op VESA in te stellen, en bij het booten een oude 2.6.12 kernel te selecteren.
Ben nu bezig met verschillende updates en upgrades. Hopelijk krijg ik dus deze week nog een "nieuwe" Dapper drake installatie......
En dat deed het dus ook. Kreeg ubuntu niet meer naar Gnome opgestart. Ik ben niet echt een Linux expert. Heb ik eerst geprobeerd via dpkg-reconfigure xserver-xorg de dirver opnieuw in te stellen. Lukte niet. Vervolgens ben ik even bezig geweest, om uiteindelijk weer in gnome te kunnen komen.
Dit is nu gelukt door de xorg driver op VESA in te stellen, en bij het booten een oude 2.6.12 kernel te selecteren.
Ben nu bezig met verschillende updates en upgrades. Hopelijk krijg ik dus deze week nog een "nieuwe" Dapper drake installatie......
AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB
Als ik mijn computer afsluit vanuit deze versie van Ubuntu, blijft er, nadat de computer zichzelf heeft uitgeschakeld, stroom staan op de usb poorten (LEDje muis blijft branden). Dit gebeurt niet als ik mijn computer vanuit windows afsluit.
Mijn moederbord is trouwens een Asus A8N-E (lijkt me het enige dat relevant is bij deze constatering).
Mijn moederbord is trouwens een Asus A8N-E (lijkt me het enige dat relevant is bij deze constatering).
Iemand al bekend met de lockups tijdens de installatie? Ik wil een dual boot installatie met Windows XP. XP heb ik eerst geinstalleerd en daarna Ubuntu maar na het partitioneren en formatteren van de schijven begint het kopieren en daar loopt hij vast. Dit geld voor zowel de desktop als de alternate CD. Ik ben nu al 4 CD's verder dus daar kan het niet aan liggen, de CD check optie komt er goed doorheen.
It takes one to know one...
Loopt alleen de installer vast, of heel X (in het geval van de desktop CD), of heel het systeem? Als de CD check optie slaagt is de CD inderdaad het probleem niet. Misschien kun je kijken of een dergelijke bug al bestaat en zo nee een bug melden?Dubbeldrank schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 00:17:
Iemand al bekend met de lockups tijdens de installatie? Ik wil een dual boot installatie met Windows XP. XP heb ik eerst geinstalleerd en daarna Ubuntu maar na het partitioneren en formatteren van de schijven begint het kopieren en daar loopt hij vast. Dit geld voor zowel de desktop als de alternate CD. Ik ben nu al 4 CD's verder dus daar kan het niet aan liggen, de CD check optie komt er goed doorheen.
Ik zal de bugs eens doorlopen, het systeem loopt gewoon vast. Niets reageert meer, ik heb nog even in de andere schermen gekeken of ik errors zag maar tot het vastlopen was er niets te zien.tomato schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 01:19:
[...]
Loopt alleen de installer vast, of heel X (in het geval van de desktop CD), of heel het systeem? Als de CD check optie slaagt is de CD inderdaad het probleem niet. Misschien kun je kijken of een dergelijke bug al bestaat en zo nee een bug melden?
-edit-
Ik zie dat er al updates zijn aan ubiquity, morgen maar weer eens proberen met een update op de live cd.
[ Voor 9% gewijzigd door Dubbeldrank op 06-06-2006 01:52 ]
It takes one to know one...
Ik heb ook ubuntu maar een nieuwe kans gegeven, om misschien zelfs windows te vervangen volgend schooljaar... Maar nog niet alles werkt zoals het moet.
Mijn laptop is een IBM R51, Intel 855GM on-board videokaart, en verder weet ik het niet uit mijn hoofd
XGL draait er wel, maar crashed de hele tijd. En dat is jammer. Maar daar kan ik mee leven... (Ik probeer later nog wel eens)
Maar vervelender is dat de suspend niet goed werkt. Als ik mijn laptop dicht klap, gaat hij wel in standby (maantje brand), en als ik hem open gaat ie aan, maar blijft mijn maantje knipperen en het scherm zwart. Er reageert niks. Dus hij komt niet uit zijn stand-by. En dat is vervelend omdat ik het vaak gebruik.
Verder ben ik nog op zoek naar een goede html editor (gebruik nu Zend) en een programma waarmee ik bij mijn itunes libary kan. Maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik...
Mijn laptop is een IBM R51, Intel 855GM on-board videokaart, en verder weet ik het niet uit mijn hoofd
XGL draait er wel, maar crashed de hele tijd. En dat is jammer. Maar daar kan ik mee leven... (Ik probeer later nog wel eens)
Maar vervelender is dat de suspend niet goed werkt. Als ik mijn laptop dicht klap, gaat hij wel in standby (maantje brand), en als ik hem open gaat ie aan, maar blijft mijn maantje knipperen en het scherm zwart. Er reageert niks. Dus hij komt niet uit zijn stand-by. En dat is vervelend omdat ik het vaak gebruik.
Verder ben ik nog op zoek naar een goede html editor (gebruik nu Zend) en een programma waarmee ik bij mijn itunes libary kan. Maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik...
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Een algemene ontwikkel/script/html tool is Bluefish (installatie, officiele site en screenshots \o/), maar als je meer zoiets als Dreamweaver zoekt kun je eens kijken naar Nvu. (installatie , officiele website en screenies)samo-arne schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 02:05:
[ Voor 42% gewijzigd door Bergen op 06-06-2006 02:55 ]
Dat zou jammer zijn. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom deze twee punten nooit verbeterd kunnen worden. Voor de nVidia drivers zou toch een tooltje te schrijven moeten zijn wat uitleest welke kaart je hebt en er vervolgens het juiste script op los laat. Voor 32-bit programma's zou natuurlijk een emulator kunnen worden gebruikt, anders stapt er nauwelijks iemand over lijkt mij.tomato schreef op maandag 05 juni 2006 @ 23:05:
[...]
Mja, als je het niet wilt moet je er ook niet aan beginnen. Je kunt best volgende keer weer een poging wagen, maar ik kan je nu al vertellen dat van je 4 problemen er in ieder geval 2 niet verbeterd zullen zijn (nvidia drivers en Opera 64-bit) door Linux.
De parallel naar Windows wordt snel gemaakt. Voor FakeRaid hoef je in Windows alleen tijdens het installeren te zorgen voor drivers, de rest gaat automatisch. Verder geef je terecht aan dat er een verschil is tussen een operatingsysteem zoals Ubuntu installeren en gebruiken. Ik denk echter dat ik ook na een installatie nog onderhoud moet plegen. Als het installeren al zoveel tijd in beslag gaat nemen voor mij als prutser, dan denk ik niet dat het onderhoud makkelijker zal zijn.Het correct herkennen van beelschermen en kiezen van refresh rate en resolutie kan inderdaad verbeterd worden. Dat gaat ook steeds beter.
Maar 'simpele dingen graag simpel uitvoeren'... Ik gebruik al een tijd geen Windows meer, maar ik denk dat je daar voor software RAID toch ook het een en ander moet doen? Een een operating system installeren is toch geen simpel iets (maar buiten je RAID verhaal om, wat een 'simpele gebruiker' niet eens kent, is het in de praktijk tegenwoordig verrassend simpel).
Ik begin altijd aarzelend positief aan elke distributie. Niet alles hoeft negatief te zijn: over mijn eerste Knoppix Live cd was ik erg tevreden, handig om dingen uit te proberen en eenvoudig zoals het zou moeten zijn. Maar wanneer ik simpele dingen niet kan vinden, wordt ik altijd wat negatiever. Ik probeer het altijd op te zoeken via wiki's, via Google of op GoT. Soms vind ik niets, soms vind ik een pagina vol met commandline opdrachten. Als ik echt wil zou het mij na een paar dagen lukken om FakeRaid via howto aan de praat te krijgen, maar om nu voor elk probleem uren bezig te zijn... Ik heb er eerlijk gezegd geen tijd voor. Dat vind ik dus zo jammer, ik wil graag binnen een uur of twee Ubuntu kunnen gebruiken. De startpost heeft het zelfs over 20 minuten. Dat wil ik ook! Maar dat lukt mij niet.Ik heb het idee dat je het bij voorbaat al als mislukt beschouwt en als er dan iets direct niet lukt dat met wat opmerkingen laat weten en het opgeeft. Misschienk kun je er dan beter niet aan beginnen.
Ik ga nog een poging wagen met de 32-bit versie van Ubuntu en dan zonder howto op de intuïtieve manier proberen FakeRaid aan de praat te krijgen. Een redelijk eenvoudige manier om de drivers te installeren is inmiddels ook gevonden. In combinatie met de 100Hz trucs van jou zou alles dan moeten lukken
[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 06-06-2006 10:03 ]
Is er niemand die een eigen gebouwde kernel draait en daarna ge-upgrade heeft naar Dapper? Ubuntu begint me een beetje te gebruiksvriendelijk te wordenGertjan schreef op zondag 04 juni 2006 @ 11:43:
Heeft er iemand ervaring met het upgraden vanaf Breezy als je een zelf- gecompilde kernel draait? Volgens mij worden in Dapper verschillende kernel-package tools geupdate, waaronder cramfs. De kernel die ik zelf gebouwd heb maakt gebruik van een initrd, en ik heb niet zoveel zin om te dist-upgraden, waarna blijkt dat hij mijn oude kernel niet meer kan laden. Ik kan het me eigenlijk niet veroorloven om mijn installatie nu kwijt te raken. Kunnen 'oude' kernels dus nog steeds geboot worden na een upgrade?
Probeer eens met aiglx, die werkt beter (en sneller) op intel grafische kaartjes.samo-arne schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 02:05:
M
klik
Op mijn Toshiba Sattelite Pro M10 ben ik ook eens Ubuntu 6.06 aan het installeren gegaan. Tot op heden alleen Linux op de servers gehad en een "one-night-stand" met SuSE versie "aardig-oud". Maar dat bleef niet voor niets bij een one night stand
Maargoed, installatie was een eitje (flink pluspunt), maar WPA lijkt wel een drama te blijven... Netjes deze link gevolgd en het lijkt op zich goed te gaan, maar ik twijfel aan wat gemaakte keuzes; in de guide wordt gezegd eerst dat je de oude ieee80211 subsytems en ipw2100 drivers moet verwijderen met de "sudo sh remove-old". Vervolgens vraagt ie ook om iets uit te commentariseren, dus maar doen... Maar waar doet ie dit ergens?
Vervolgens lijkt alles netjes geinstalleerd te zijn, maar dan begint de ellende: bij een reboot blijft ie heeeeeeel lang hangen in de "hardware drivers" fase en uiteindelijk blijft de Desktop hangen net voor of net na de inlog (ben het effe kwijt).
Vervolgens heeft ie mijn eth0 (wat normaal gesproken de intel e100 (vast touwtje) kaart is ineens gekoppeld aan de ipw2100 drivers en maakt melding dat dat niet helemaal klopt (dat wist ik zelf ook al
). Maar mijn eth1 herkent ie gewoon niet meer (en dat is nu net de wireless).
Iemand hier ook al last van gehad? WPA werkend krijgen is toch wel echt een vereiste voor de werkbare desktop bij mij...
Maargoed, installatie was een eitje (flink pluspunt), maar WPA lijkt wel een drama te blijven... Netjes deze link gevolgd en het lijkt op zich goed te gaan, maar ik twijfel aan wat gemaakte keuzes; in de guide wordt gezegd eerst dat je de oude ieee80211 subsytems en ipw2100 drivers moet verwijderen met de "sudo sh remove-old". Vervolgens vraagt ie ook om iets uit te commentariseren, dus maar doen... Maar waar doet ie dit ergens?
Vervolgens lijkt alles netjes geinstalleerd te zijn, maar dan begint de ellende: bij een reboot blijft ie heeeeeeel lang hangen in de "hardware drivers" fase en uiteindelijk blijft de Desktop hangen net voor of net na de inlog (ben het effe kwijt).
Vervolgens heeft ie mijn eth0 (wat normaal gesproken de intel e100 (vast touwtje) kaart is ineens gekoppeld aan de ipw2100 drivers en maakt melding dat dat niet helemaal klopt (dat wist ik zelf ook al
Iemand hier ook al last van gehad? WPA werkend krijgen is toch wel echt een vereiste voor de werkbare desktop bij mij...
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Ik heb vrolijk ubuntu 6.06 geinstalleerd. Hiervoor draaide ik breezy en daarvoor hoary en daar heb ik nooit problemen gehad.
Ik kan geen text meer kopieeren vanuit mijn gnome-terminal met de muis. Dwz, ik kan wel text selecteren en op "copy" klikken, maar het staat dus niet automatisch in het clipboard na de selectie zodat ik het met de middelste button weer kan pasten.
Andersom gaat het prima (selecteer text in firefox/vim/whatever --> middle click in terminal = paste).
Iemand een idee? Ik kan niks in de settings vinden en ben ook weer niet zo bekend met gnome (meestal gebruik ik xfce)
Ik kan geen text meer kopieeren vanuit mijn gnome-terminal met de muis. Dwz, ik kan wel text selecteren en op "copy" klikken, maar het staat dus niet automatisch in het clipboard na de selectie zodat ik het met de middelste button weer kan pasten.
Andersom gaat het prima (selecteer text in firefox/vim/whatever --> middle click in terminal = paste).
Iemand een idee? Ik kan niks in de settings vinden en ben ook weer niet zo bekend met gnome (meestal gebruik ik xfce)
@wwillem: je hebt geen emulator nodig om 32bit apps te draaien; een Athlon64 ondersteunt immers beide native. Wat je wel nodig hebt, zijn 32bit libraries. Als je dat hebt, draait Opera native op een amd64 installatie.
Ubuntu doet daar een klein beetje moeilijk over, in navolging van Debian, omdat ze (terecht, vind ik) vast willen houden aan een schone inrichting van de lib-structuur.
Op ubuntuforums kan je meer vinden over Opera op amd64.
@Gertjan: volgens mij is er te veel veranderd, zie niet zo gauw gebeuren dat je de oude kernel zo overzet.
@Whizzer: ik post nu over een Wifi verbinding met WPA met de gewone NetworkManager 0.6ofzo uit de repositories... dus dat zou je eerst kunnen proberen (als je je systeem weer op orde hebt
)
Ubuntu doet daar een klein beetje moeilijk over, in navolging van Debian, omdat ze (terecht, vind ik) vast willen houden aan een schone inrichting van de lib-structuur.
Op ubuntuforums kan je meer vinden over Opera op amd64.
@Gertjan: volgens mij is er te veel veranderd, zie niet zo gauw gebeuren dat je de oude kernel zo overzet.
@Whizzer: ik post nu over een Wifi verbinding met WPA met de gewone NetworkManager 0.6ofzo uit de repositories... dus dat zou je eerst kunnen proberen (als je je systeem weer op orde hebt

[ Voor 16% gewijzigd door John_Glenn op 06-06-2006 12:04 ]
Hoe kan ik me muis instellen? Als ik op het scrollwheel klik dan kan ik de website in de browser niet slepen. Erg vervelend want dat gebruik ik erg veel
Verder heb ik ook nog een knop waarmee ik in windows altijd naar de vorige pagina ging. Vond ik ook altijd wel handig.
Ik denk dat je het slepen van tab's bedoeld? Dit kan met je linker muisknop. Het gebruik van je 'terug'-knop kun je in je /etc/X11/xorg.conf aanpassen. Kijk hier eens naar.E-jey schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:03:
Hoe kan ik me muis instellen? Als ik op het scrollwheel klik dan kan ik de website in de browser niet slepen. Erg vervelend want dat gebruik ik erg veelVerder heb ik ook nog een knop waarmee ik in windows altijd naar de vorige pagina ging. Vond ik ook altijd wel handig.
Het zal toch niet waar zijn hè... Vanavond even nogmaals proberen. Met de kubuntu versie (wist nog even niet te kiezen, dus dan maar allebei proberen) kon ik geen WPA selecteren in die network-manager.John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:00:
@Whizzer: ik post nu over een Wifi verbinding met WPA met de gewone NetworkManager 0.6ofzo uit de repositories... dus dat zou je eerst kunnen proberen (als je je systeem weer op orde hebt![]()
)
Je zou hier even kunnen kijken: https://wiki.ubuntu.com/NetworkManager daarmee is het mij ook gelukt.Whizzer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:52:
[...]
Het zal toch niet waar zijn hè... Vanavond even nogmaals proberen. Met de kubuntu versie (wist nog even niet te kiezen, dus dan maar allebei proberen) kon ik geen WPA selecteren in die network-manager.
Ik heb de tutorial gevolgt. De terugknop werkt alleen met firefox. Is het niet mogelijk om het ook werkend te krijgen in gnome?zAo schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat je het slepen van tab's bedoeld? Dit kan met je linker muisknop. Het gebruik van je 'terug'-knop kun je in je /etc/X11/xorg.conf aanpassen. Kijk hier eens naar.
Verder bedoel ik niet het verslepen van de tabs. In windows kan je over de pagina zweven als je het scrollwheeltje indrukt, en met de muis beweegt. Dit is ook bijzonder handig.
Ik heb een acer aspire 5023 en heb hier nu ook Ubuntu op gezet. Het enige probleem wat ik momenteel heb is dat ik mijn wireless verbinding niet aan de praat krijg. Ik heb ndiswrapper en acer_acpi geinstalleerd volgens deze site:
https://wiki.ubuntu.com/WifiDocs/Acer5021WLMi_Amd64
maar als zij gaan scannen krijgen ze: No scan results en ik krijg Interface doesn't support scanning : No such device.
Waar ga ik de fout in?
maar als zij gaan scannen krijgen ze: No scan results en ik krijg Interface doesn't support scanning : No such device.
Waar ga ik de fout in?
Gelukt, beetje oud-hollands howto-en en xorg'en en de G450 geeft prima 2 desktops..... Dank voor de tip.Emielio schreef op maandag 05 juni 2006 @ 09:25:
[...]
In xorg kun je aangeven dat hij de mga hal module moet laden, zie www.x.org voor meer info. De mga hal module kun je op www.matrox.com downloaden
Ziehier :'(
Wie kent er een goedkope grafische kaart die lekker onder linux werkt en een beetje vergelijkbaar is met een NVidia Ti4400 qua prestaties? Het hoeft niet veel te zijn, ik had plannen om over een half jaartje oid een nieuw systeem aan te gaan schaffen dus liever ACAP
(As Cheap As Possible).
Ik heb natuurlijk weinig zin in ubuntu problemen dus wat is nou qua ondersteuning dé kaart voor linux? Enige wat ie moet ondersteunen is dual monitor (crt + tv).
Wie kent er een goedkope grafische kaart die lekker onder linux werkt en een beetje vergelijkbaar is met een NVidia Ti4400 qua prestaties? Het hoeft niet veel te zijn, ik had plannen om over een half jaartje oid een nieuw systeem aan te gaan schaffen dus liever ACAP
Ik heb natuurlijk weinig zin in ubuntu problemen dus wat is nou qua ondersteuning dé kaart voor linux? Enige wat ie moet ondersteunen is dual monitor (crt + tv).
youtube.com/@hisrep
Ik zou weer een tweedehands Ti4*00 kaartje kopen. Ik heb zelf ook een ti4200 2dehands gekocht en zelfs nog met een bios mod overgeklockt tot prestaties tussen de 4400 en 4600.HetWonder schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:11:
Ziehier :'(
Wie kent er een goedkope grafische kaart die lekker onder linux werkt en een beetje vergelijkbaar is met een NVidia Ti4400 qua prestaties? Het hoeft niet veel te zijn, ik had plannen om over een half jaartje oid een nieuw systeem aan te gaan schaffen dus liever ACAP(As Cheap As Possible).
Verder heb ik zelf met benchmarks vergeleken en ben er achter gekomen dat de fx5200 niet giga veel onderdoet voor de ti4200. De fx5200 had ik voor 7,50 gekocht op een rommelmarkt!
Die wiki gaat ervan uit dat de wireless interface altijd wlan0 heet... bij mij heet hij eth1. Wat krijg je als je in een terminal "iwconfig" tikt?thesystem schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:46:
Ik heb een acer aspire 5023 en heb hier nu ook Ubuntu op gezet. Het enige probleem wat ik momenteel heb is dat ik mijn wireless verbinding niet aan de praat krijg. Ik heb ndiswrapper en acer_acpi geinstalleerd volgens deze site:
Waar ga ik de fout in?
Bij mij heet ie ook eth1, en ik gebruik die naam zelf ook overal, maar hij blijft dezelfde melding geven.John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:57:
[...]
Die wiki gaat ervan uit dat de wireless interface altijd wlan0 heet... bij mij heet hij eth1. Wat krijg je als je in een terminal "iwconfig" tikt?
OK, ander idee: weet je zeker dat de bcm43xx module goed verwijderd is? Anders zit die in de weg. Je kan "lsmod | grep bcm" tikken bijv - daar moet niks uitkomen. Wat ook niet in die tutorial staat: als je dit na een reboot nog kloppend wil houden, moet je bcm43xx blacklisten in modprobe.d/
Sorry als ik alleen simpele dingen aandraag die je allang hebt bekeken
Ik weet het verder ook niet zo goed.
Sorry als ik alleen simpele dingen aandraag die je allang hebt bekeken
Zoals gezegd hoef je alleen de 32-bit libraries te installeren. Als je wilt kun je natuurlijk ook een 32-bit chroot bouwen, maar het hoeft niet.wwillem schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 09:45:
Voor 32-bit programma's zou natuurlijk een emulator kunnen worden gebruikt, anders stapt er nauwelijks iemand over lijkt mij.
Dat is een idee dat je meeneemt uit de Windows wereld, op Ubuntu ben je vrijwel geen tijd kwijt aan onderhoudVerder geef je terecht aan dat er een verschil is tussen een operatingsysteem zoals Ubuntu installeren en gebruiken. Ik denk echter dat ik ook na een installatie nog onderhoud moet plegen. Als het installeren al zoveel tijd in beslag gaat nemen voor mij als prutser, dan denk ik niet dat het onderhoud makkelijker zal zijn.
FakeRaid is (hoewel het natuurlijk zou moeten werken) niet bepaald een techniek voor de standaard gebruiker. Gelukkig kan deze standaard gebruiker Ubuntu wel degelijk binnen 20 minuten aan de gang hebben.De startpost heeft het zelfs over 20 minuten. Dat wil ik ook! Maar dat lukt mij niet.
Verwijderd
Werkt de AMD64 versie ook op Intel's met 64 bits-ondersteuning (waarschijnlijk een domme vraag
)?
Geen domme vraag.... het is nogal verwarrend dat het amd64 heet... dat komt omdat Debian al amd64 ondersteunde toen de Opteron amper op de markt was, en niemand nog wist dat Intel ook mee zou gaan. Maar het ontwoord is dus ja
Het is me uiteindelijk gelukt via deze howto. Blijkbaar was de versie van ndiswrapper te oudJohn_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:55:
OK, ander idee: weet je zeker dat de bcm43xx module goed verwijderd is? Anders zit die in de weg. Je kan "lsmod | grep bcm" tikken bijv - daar moet niks uitkomen. Wat ook niet in die tutorial staat: als je dit na een reboot nog kloppend wil houden, moet je bcm43xx blacklisten in modprobe.d/
Sorry als ik alleen simpele dingen aandraag die je allang hebt bekekenIk weet het verder ook niet zo goed.
http://www.ubuntu-linux.nl/forum/viewtopic.php?t=114
Nou vroeg ik me nog af, hoe kan ik makkelijk bij een ander accesspoint komen, dus zonder naar networking te gaan en daar alles in te stellen (zoals in windows dus, dat ie automatisch een lijst met ap's geeft).
En op mijn school gebruiken ze Microsoft Certificate Server om toegang tot het wireless netwerk te geven. Werkt dit ook met Linux?
[ Voor 22% gewijzigd door thesystem op 06-06-2006 18:46 ]
Hmm, ik kan Mplayer niet installeren? "Geen installeerbare kandidaat." 
Kubuntu 6.06 gebruik ik.
Kubuntu 6.06 gebruik ik.
zie de x posts in dit topic die over Network Manager gaan...thesystem schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 18:41:
Nou vroeg ik me nog af, hoe kan ik makkelijk bij een ander accesspoint komen, dus zonder naar networking te gaan en daar alles in te stellen (zoals in windows dus, dat ie automatisch een lijst met ap's geeft).
En op mijn school gebruiken ze Microsoft Certificate Server om toegang tot het wireless netwerk te geven. Werkt dit ook met Linux?
tweede vraag: geen idee.
Dat werkt dus niet altijd, er staat ook "Network Manager 0.6 started to use WPAsuplicant for all encrypted connection. This can be a problem as a number of drivers do not support all needed interfaces for WPAsuplicant yet." En daar zal ik wel weer last van hebben...John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:00:
@Whizzer: ik post nu over een Wifi verbinding met WPA met de gewone NetworkManager 0.6ofzo uit de repositories... dus dat zou je eerst kunnen proberen (als je je systeem weer op orde hebt![]()
)
[ Voor 58% gewijzigd door Whizzer op 06-06-2006 20:01 . Reden: Volledig mis geklikt ]
Even een vraagje: is het mogelijk om GRUB te gebruiken icm de AMD64-versie van Ubuntu? Want voor zover ik weet werkt grub niet met AMD64? Althans niet toen ik probeerde het te installeren met FreeBSD...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Heb je, je /etc/apt/sources.list al aangepast zodat je ook de repositories uit de "universe repository" erbij krijgt? Anders ff de juiste regel opzoeken en het # weghalen, daarna opslaan en dan commando "apt-get update" uitvoeren als root. En dan zou je als het goed is "apt-get install mplayer" kunnen uitvoerenwebfreakz.nl schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:01:
Hmm, ik kan Mplayer niet installeren? "Geen installeerbare kandidaat."
Kubuntu 6.06 gebruik ik.
jB
Werkt prima hier.Demoniac schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:22:
Even een vraagje: is het mogelijk om GRUB te gebruiken icm de AMD64-versie van Ubuntu? Want voor zover ik weet werkt grub niet met AMD64? Althans niet toen ik probeerde het te installeren met FreeBSD...
Als berichtje ook nog even mijn mening over de nieuwe ubuntu en linux in het algemeen.
Linux is prachtig. Mensen over de hele wereld werken er aan mee en het word steeds beter. Waarom werkt het dan niet? Het is zo verschrikkelijk ongebruiksvriendelijk. Op ubuntu ben ik 2 uur bezig geweest met een aantal programma's installeren, terwijl ik met hetzelfde in windows in 5 minuten klaar ben. Door één simpele dubbelklik. Stel, bij ubuntu wil je limewire installeren... Dan moet je 40 pakketten installeren (overdreven) om eindelijk het uiteindelijke programma te installeren. Kan veeel makkelijker.
Ubuntu vind ik aardig goed in het makkelijk maken door het pakkettensysteem (heb je ook bij andere distro's, maar die van debian/ubuntu vind ik het makkelijkst), maar het is en blijft verschrikkelijk om iets te installeren. Een gebruiksvriendelijke linux dus. Waarom is daar niemand op gekomen? Lijkt mij een gat in de markt. Kijk naar Mac OS X, op unix gebaseerd en is ontzettend populair.
Tja het is maar net hoe je het bekijkt.. Al die pakketten worden als het goed is automagisch geïnstalleerd dmv dependencies. Deze zitten bij Windows al in het OS of in de installer. In het eerste geval houdt dat in dat je van alles in je besturingssysteem hebt zitten wat je niet gebruikt, waardoor het onnodig groot en traag wordt. In het tweede geval betekent het dat je deze componenten elke keer downloadt wanneer je een programma binnenhaalt waar deze in zitten, terwijl je ze bij Linux maar een keer hoeft te downloaden. Nou is dat met de huidige snelle internetverbindingen niet meer zo van belang, maar het gaat om het principe natuurlijk 
* Demo vindt het dependency-systeem juist erg mooi, mits de dependencies goed werken natuurlijk
* Demo vindt het dependency-systeem juist erg mooi, mits de dependencies goed werken natuurlijk
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ja, ik heb deze post geprobeerd:MandaloR321 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:27:
[...]
Heb je, je /etc/apt/sources.list al aangepast zodat je ook de repositories uit de "universe repository" erbij krijgt? Anders ff de juiste regel opzoeken en het # weghalen, daarna opslaan en dan commando "apt-get update" uitvoeren als root. En dan zou je als het goed is "apt-get install mplayer" kunnen uitvoeren
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1656423
en moest even m'n sources.list aanpassen door "nano /etc/apt/sources.list" te doen met "sudo su" anders pakte die hem niet... daarna inderdaad die lines uncommented, toen "sudo apt-get update" gedaan en die hele regel uit dat bericht gekopieerd en geplakt in terminal waarna die bleef hangen op mplayer. Ook op mozilla-mplayer blijft die hangen, net als gstreamer* maar tuxracer doet die wel
Het is niet altijd nodig om de bcm43xx module te verwijderen. Bij mij werkte deze nieuwe driver gewoon na het installeren van een firmware file. Zie deze Ubuntu wiki pagina. De firmware file ontbreekt namelijk, deze moet je i.v.m. licenties zelf installeren.John_Glenn schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:55:
OK, ander idee: weet je zeker dat de bcm43xx module goed verwijderd is? Anders zit die in de weg.
De packetmanager op Ubuntu kan imho weinig handiger; alles wordt automatisch gedownload, je hoeft het niet eens te confirmen. Als je voor Windows iets aan libraries e.d. nodig hebt (.Net 2.0 oid) dan moet je die zelf vaak maar zien te vinden - mij hoor je niet klagen over dit systeem. Ook mass-updaten kun je op Windows wel vergeten; kun je al je programma's langs, terwijl je op Ubuntu simpelweg één knop nodig hebt. Je hebt wellicht gelijk bij de wat exotischere software maar bij zulke software is het ook op de PC niet ongewoon dat je op zoek moet naar die ene library of .dll file.MilaNL schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:30:
[...]
Werkt prima hier.
Als berichtje ook nog even mijn mening over de nieuwe ubuntu en linux in het algemeen.
Linux is prachtig. Mensen over de hele wereld werken er aan mee en het word steeds beter. Waarom werkt het dan niet? Het is zo verschrikkelijk ongebruiksvriendelijk. Op ubuntu ben ik 2 uur bezig geweest met een aantal programma's installeren, terwijl ik met hetzelfde in windows in 5 minuten klaar ben. Door één simpele dubbelklik. Stel, bij ubuntu wil je limewire installeren... Dan moet je 40 pakketten installeren (overdreven) om eindelijk het uiteindelijke programma te installeren. Kan veeel makkelijker.
Ubuntu vind ik aardig goed in het makkelijk maken door het pakkettensysteem (heb je ook bij andere distro's, maar die van debian/ubuntu vind ik het makkelijkst), maar het is en blijft verschrikkelijk om iets te installeren. Een gebruiksvriendelijke linux dus. Waarom is daar niemand op gekomen? Lijkt mij een gat in de markt. Kijk naar Mac OS X, op unix gebaseerd en is ontzettend populair.
Als ik zo verder lees in je bericht bedoel je niet dat Ubuntu ongebruiksvriendelijk is, maar anders dan Windows. Het ironische is dat het punt dat je noemt (software installatie) nou juist een van de dingen is waarop Ubuntu absoluut boven Windows uitsteektMilaNL schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 20:30:
Het is zo verschrikkelijk ongebruiksvriendelijk.

Dan ben ik erg benieuwd waar je die 2 uur aan besteed hebt (en hoeveel minuten jij in je leven al aan Windows ervaring vs Ubuntu ervaring hebt).Op ubuntu ben ik 2 uur bezig geweest met een aantal programma's installeren, terwijl ik met hetzelfde in windows in 5 minuten klaar ben. Door één simpele dubbelklik.
Stel, bij ubuntu wil je limewire installeren... Dan moet je 40 pakketten installeren (overdreven) om eindelijk het uiteindelijke programma te installeren. Kan veeel makkelijker.
Die '40 pakketten' worden allemaal automatisch voor je geinstalleerd als ze nodig zijn voor het programma dat jij installeert. Hoef je niets voor te doen. Wat is daar niet makkelijk aan?
Geloof me, het is geen bug maar een feature. Dat je geen executable installer download van een website om een programma te installeren is zo by design. Het package systeem is om vele redenen superieur aan dit model. Nogmaals, je noemt steeds ongebruiksvriendelijk, maar uit je verhaal blijkt helemaal niets dat ongebruiksvriendelijk is. Je bedoelt dus ook 'anders dan Windows'.Ubuntu vind ik aardig goed in het makkelijk maken door het pakkettensysteem (heb je ook bij andere distro's, maar die van debian/ubuntu vind ik het makkelijkst), maar het is en blijft verschrikkelijk om iets te installeren. Een gebruiksvriendelijke linux dus. Waarom is daar niemand op gekomen? Lijkt mij een gat in de markt.
Hoe installeer jij dan normaal gesproken je software op Mac OS XKijk naar Mac OS X, op unix gebaseerd en is ontzettend populair.
Verwijderd
Ik heb 3 jaar (actief) Windows gebruikt en gebruik nu 1 week Ubuntu, en als er iets makkelijk is aan Ubuntu, is het het installeren van software wel.
Ik heb vaak, maar dan ook vaak gehad dat ik voor Windows een programma nodig had, en dat ik uren moest zoeken op internet om een programma te vinden dat aan mijn wensen/eisen voldeed. Daar komt bij: je moet zelf actief zoeken (wat erg lang kan duren als je een miljoen zoek resultaten hebt), je moet maar net dat ene freeware programma vinden als je niet wil betalen, als je niet uitkijkt heb je zo een programma met spyware of kom je op een verkeerde site, dode links naar software, kortom frustratie.
Bij Ubuntu open je je package manager en zoek je op een steekwoord. Alles wat hij vind is te downloaden, gratis, met hoge snelheid, niet per ongeluk spyware en meestal volop keus.
Ik heb vaak, maar dan ook vaak gehad dat ik voor Windows een programma nodig had, en dat ik uren moest zoeken op internet om een programma te vinden dat aan mijn wensen/eisen voldeed. Daar komt bij: je moet zelf actief zoeken (wat erg lang kan duren als je een miljoen zoek resultaten hebt), je moet maar net dat ene freeware programma vinden als je niet wil betalen, als je niet uitkijkt heb je zo een programma met spyware of kom je op een verkeerde site, dode links naar software, kortom frustratie.
Bij Ubuntu open je je package manager en zoek je op een steekwoord. Alles wat hij vind is te downloaden, gratis, met hoge snelheid, niet per ongeluk spyware en meestal volop keus.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 21:17 ]
Dit topic is gesloten.