Ubuntu 6.06 LTS Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 9.653 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

KrL

Foto foto..

Gisteren Dapper geinstalleerd en moet zeggen: ziet er gelikt uit !
Ik heb er nog niet echt veel mee gedaan maar wel even gekeken of ik WPA aan de praat kon krijgen, iets wat tot nu toe in Linux altijd een lastig iets is geweest (wpa_supplicant, configfiles etc).. En zowaar, het is me met niet al te veel moeite gelukt.. Een paar pointers voor mensen die het niet in één keer voor elkaar krijgen:

- Installeer de Network Manager applet via apt-get of je grafische packet manager
- Indien je in Network Manager je wireless kaart niet ziet: verwijder alle referenties naar je netwerkkaarten (eth0 t/m ethX, wlan0 etc) in /etc/network/interfaces en doe een sudo /etc/init.d/networking restart

Vervolgens zou je via Network Manager (netwerk icoontje a la Windhoos, rechtsboven in balk) je wireless instellingen moeten kunnen wijzigen, waaronder wpa settings etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb een probleem: Ik had bijna een half jaar ubuntu breezy 5.10 server draaien, met daarop apache2, php4, mysql 4.1, torrentflux 2.1, proftpd, samba enz.
Torrentflux is een zooi php scripts waarmee je via een webinterface torrents kunt zoeken, downloaden en ophalen naar je pc, dit werkte onder ubuntu breezy vlekkeloos. Nu heb ik de server opnieuw geinstalleerd, met ubuntu dapper 6.06 LTS server, maar krijg torrentflux niet aan de gang.

de foutmelding is: Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in /www/hosts/auxilium/torrentflux/adodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 354

Even zoeken op internet en het blijkt dat het iets is met php5 waarin iets met mysql standaard uitgeschakeld is, wat in php4 niet zo was. Je kunt het dus aanzetten door php5 te compileren met een optie dat het wel goed komt, maar ik wil het graag anders doen, zodat ik het met package management kan blijven gebruiken.

Iemand een oplossing, want dit is gruwelijk irritant. PHPmyadmin doet het wel.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jealma schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:16:
Ik heb een probleem: Ik had bijna een half jaar ubuntu breezy 5.10 server draaien, met daarop apache2, php4, mysql 4.1, torrentflux 2.1, proftpd, samba enz.
Torrentflux is een zooi php scripts waarmee je via een webinterface torrents kunt zoeken, downloaden en ophalen naar je pc, dit werkte onder ubuntu breezy vlekkeloos. Nu heb ik de server opnieuw geinstalleerd, met ubuntu dapper 6.06 LTS server, maar krijg torrentflux niet aan de gang.

de foutmelding is: Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in /www/hosts/auxilium/torrentflux/adodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 354

Even zoeken op internet en het blijkt dat het iets is met php5 waarin iets met mysql standaard uitgeschakeld is, wat in php4 niet zo was. Je kunt het dus aanzetten door php5 te compileren met een optie dat het wel goed komt, maar ik wil het graag anders doen, zodat ik het met package management kan blijven gebruiken.

Iemand een oplossing, want dit is gruwelijk irritant. PHPmyadmin doet het wel.
Knal
code:
1
2
3
<?
phpinfo();
?>

in een .php file en als blijkt dat je php5 draait even removen en php4 erop zetten :)

Disclaimer : Ik weet niet of ik dat phpinfo stukje goed heb... ben niet zo into code kloppen en dat ik het zelf heb gedaan is een tijdje terug en GooGle weet het vast wel beter dan ik ** schaam **

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ah okee, ik was er al achter dat in php5 de support voor mysql standaard disabled is, maar dat je dat kunt enablen door em met "--with-mysql" te compileren, maar ik heb juist geen zin om te gaan compileren, en php5 is wel een stuk nieuwer.

Wat zou jij doen dan? php4 installeren of php5 compileren en installeren, waarbij je de nieuwste versie hebt?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Probeer dit eens:
code:
1
2
sudo apt-get install libapache2-mod-php5 php5-mysql
sudo /etc/init.d/apache2 restart

Vergeet vervolgens niet om een harde refresh in je browser doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

php4 Is weer wel meer en beter compatible met heel veel dingen.

ik zou trouwens
code:
1
apachectl -graceful
doen als command sinds dat wat vriendelijker is ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, ik laad dus die cd, kom ik in dus in gnome, druk ik op install en heel me desktop freezed na 10 seconden, muis beweegt nog wel, maar voor de rest niets :( Nog meer mensen met dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:18:
hmm, ik laad dus die cd, kom ik in dus in gnome, druk ik op install en heel me desktop freezed na 10 seconden, muis beweegt nog wel, maar voor de rest niets :( Nog meer mensen met dezelfde ervaring?
Just Google it! ;)

Ik heb zelf trouwens geen ervaringen met de Live CD installer, ik gebruik altijd de installer op de Install CD, geeft mij altijd meer zekerheid... (met de Beta CD liep hij trouwens ook vast, maar dat kon ik opzich verwacten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
degroot schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:15:
Maar 6.06 is helemaal ideaal , nu werkt ook gelijk mijn automatische aankoppeling van de ntfs schijf op me laptop :D , nu kan ik dus lkkr makkelijk bij me windows bestanden zonder geklooi van mounten oid. toch wel iets wat voor een beginner/overstapper meestal een must is , en wat bij 5.10 niet helemaal werkte.
Dat viel mij ook al in positieve zin op ja... Alhoewel het wel jammer is dat je nog steeds geen schrijfrechten op die schijven hebt... maarja dat zal er met ubuntu 7 dan wel weer inzitten. We moeten iets te wensen overhouden ;).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:47:
[...]

Dat viel mij ook al in positieve zin op ja... Alhoewel het wel jammer is dat je nog steeds geen schrijfrechten op die schijven hebt... maarja dat zal er met ubuntu 7 dan wel weer inzitten. We moeten iets te wensen overhouden ;).
Je kunt best NTFS schrijven, maar dat zit nog in diepe beta fase, ik ben bang (nouja, niet echt bang, heb geen NTFS schijven) dat het ook niet in Edgy Etch zal zitten (nummertje 7 zeg maar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

peddro schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:05:
[...]
Je kunt best NTFS schrijven, maar dat zit nog in diepe beta fase, ik ben bang (nouja, niet echt bang, heb geen NTFS schijven) dat het ook niet in Edgy Etch zal zitten (nummertje 7 zeg maar ;) )
Edgy Eft is nummertje 6.10? Eft+1 is pas 7?

Daarnaast denk ik dat het nooit echt wat gaat worden met die NTFS-support, niet met GPL in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
peddro schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:05:
Ik weet het zelfs wel zeker ;). Microsoft geeft de sourcecode ervan niet vrij dus men moet via reversed engineering aan de slag: dat gaat dus nog wel even duren. Helaas...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 15:09
die nummer slaan op jaar.maand, dus dapper 6.06 = 2006 juni, en edgy komt als het goed is in okt uit, wordt dus 6.10. De eerste release in 2007 wordt 7.04 waarschijnlijk

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Alhoewel ik bij elke release weer wat kleine dingetjes mis (zoals bij 6.06 de al eerder genoemde safe mode & recovery console), kan in ieder geval gesteld worden dat er heel erg hard aan gewerkt wordt. Welke andere distro krijgt elk half jaar een nieuwe versie..? Ik ben nu alweer benieuwd naar 6.10 :).

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-06-2006 16:46 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik dit deze versie wil proberen in vmware, kan je dan gewoon de iso downloaden en via de vmware starten? is dat via vmware player?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:45:
Alhoewel ik bij elke release weer wat kleine dingetjes mis (zoals bij 6.06 de al eerder genoemde safe mode & recovery console), kan in ieder geval gesteld worden dat er heel erg hard aan gewerkt wordt. Welke andere distro krijgt elk half jaar een nieuwe versie..? Ik ben nu alweer benieuwd naar 6.10 :).
Die savemode (Single User Mode) zit er al in vanaf Breezy? Die komt gewoon bij elke kernel in je grub te staat als "Ubuntu, kernel 2.6.15-23-k7 (recovery mode)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Met die NTFS schrijf support zal het denk ik bij Edgy wel goed komen. Ik las net op Distrowatch dat bij Knoppix 5 "transparent write access for NTFS partitions" in zit, dus Ubuntu zal er toch ook wel mee komen straks...

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Om een of andere vage reden wil deze versie van Ubuntu in tegenstelling tot zo'n beetje iedere andere distro en vorige versies niet meer mijn Intel onboard netwerkadapter van mijn Dell Inspiron 8100 vinden.. Voordeel is wel dat de rest nu werkt.. maar zonder netwerk schiet het niet echt op..

Andere mensen die hier tegenaan gelopen zijn en wie heeft er een oplossing voor?

lspci geeft de adapter wel aan maar in ifconfig staat hij nog niet dus, iets klopt er nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

peddro schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:33:
[...]

Just Google it! ;)

Ik heb zelf trouwens geen ervaringen met de Live CD installer, ik gebruik altijd de installer op de Install CD, geeft mij altijd meer zekerheid... (met de Beta CD liep hij trouwens ook vast, maar dat kon ik opzich verwacten...)
Ik ben redelijk handig in linux, maar het is mij ook nog niet gelukt om dit probleem op te lossen. Je roept google it, maar ik zou het eerlijk gezegd niet zomaar vinden... heb je een linkje ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik heb ook even de ubuntu live cd iso gebrand. En als ik nu in ubuntu zit, dan krijg ik de schermresolutie niet hoger dan 640x480. Probleem is dus dat ik de helft van de grafische installer niet zie, zodat ik het niet kan installeren. Iemand enig idee?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
mastair schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:25:
Ik heb ook even de ubuntu live cd iso gebrand. En als ik nu in ubuntu zit, dan krijg ik de schermresolutie niet hoger dan 640x480. Probleem is dus dat ik de helft van de grafische installer niet zie, zodat ik het niet kan installeren. Iemand enig idee?
Hoe je de resolutie kan verhogen wordt hier al eerder beschreven. Je moet in de console een aantal commando's invullen (lees dit topic er maar even op door).

Ik heb ook nog een vraagje: weet iemand hoe je makkelijk en snel applicaties die al op je pc staan aan het toepassingen-menu moet toevoegen? Ik had gehoopt dat het in deze versie niet meer nodig was om dat met allerlei gerotzooi in de console moest doen maar het ziet er naar uit dat dat wel het geval is...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:10:
Ik vind die md5sum ook al zo'n ongebruiksvriendelijk gezeur... waarom is dat bij het downloaden van een windows cd niet nodig?
ROFL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:30:
[...]

Hoe je de resolutie kan verhogen wordt hier al eerder beschreven. Je moet in de console een aantal commando's invullen (lees dit topic er maar even op door).

Ik heb ook nog een vraagje: weet iemand hoe je makkelijk en snel applicaties die al op je pc staan aan het toepassingen-menu moet toevoegen? Ik had gehoopt dat het in deze versie niet meer nodig was om dat met allerlei gerotzooi in de console moest doen maar het ziet er naar uit dat dat wel het geval is...
In de beta zat altijd een mooi applications menu editor, ben er nog niet in geslaagd deze versie te instaleren dus kan je niet zeggen of dit nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaag
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:19:

Ik heb een paar puntjes van kritiek. Allereerst zijn er wanneer je universe in de repository aanzet VEEL en VEEL teveel updates. Ik heb er ect tientallen per dag lijkt het wel. Misschien is de repository wel te groot maar dit is niet handig.
Dat lijkt me nogal wiedes. Je gebruikt de release candidate. Dat wil dus zeggen: een ontwikkelversie. In de releasecandidate worden dus nog zoveel mogelijk bugs e.d. gefixed zodat de uiteindelijke versie beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Deze moet inderdaad echt in de TS worden opgenomen, er staat zoveel goeds in uitgelegd:

How to install Adobe Reader (PDF Reader) with Plug-in for Mozilla Firefox
How to install Flash Player (Macromedia Flash) Plug-in for Mozilla Firefox
How to install J2SE Runtime Environment (JRE) with Plug-in for Mozilla Firefox
How to install Totem (Multimedia Player) with Plug-in for Mozilla Firefox

How to install build-essential (Basic Compilers)
How to install DVD playback capability
How to install dvd::rip (DVD Ripper)
How to install Extra Fonts
How to install GnomeBaker (CD/DVD Burning Application)
How to install Multimedia Codecs
How to install rar (RAR Archiver)
How to install RealPlayer 10 (Multimedia Player)
How to install Thunderbird (Mozilla Email Client)
How to install Xine-ui (Multimedia Player)

En nog veeeeel meer. Praktisch allemaal via apt-get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Bergen schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:48:
Deze moet inderdaad echt in de TS worden opgenomen, er staat zoveel goeds in uitgelegd:
Hij staat erin opgenomen. Plaats vooral meer suggesties over veranderingen die ik in de OP moet opnemen want daar wordt ie alleen maar duidelijker van en dat is mijn doel.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heb je nog eens wat aan een topic hier _/-\o_

/me nogal n00b is op Linux gebied en vanaf gisteren deze distro draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Weet er iemand nog gave 3d games die goed native draaien onder ubuntu?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:44:
armagatron, een 3g openGL tron clone :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

quake3, 4, ... doom3 .... UT2004 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Hier draait ie ook, perfect! Alleen ik wilde vandaag een MP3-tje afspelen, wat natuurlijk niet out-of-the-box werkt. Samen met easyubuntu de codecs geinstalleerd en Rhytmbox begint met afspelen, maar geen geluid. :( Heb ik gezocht voor drivers voor m'n Creative X-Fi, blijken deze (volgens opensource.creative.com) pas in 2007(!) uit te komen. Heeft iemand deze kaart al werkend onder Linux/Ubuntu?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Mithras86 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:47:
[...]
Wat ik weet uit de flights en beta's, is dat er gevraagd wordt of je grub in je MBR wil zetten. Kies je nee, dan moet je aangeven waar dan wel (hd0,0, fd0 etc)
Ik heb de "Desktop CD" gepakt en daar wordt dus duidelijk _niet_ gevraagd waar je de bootmanager wilt installeren, en wordt dus in de mbr gezet.
ppl schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:59:
[...]
Die configuratiemogelijkheid die je niet krijgt tijdens de installer is jammer maar maakt het misschien wat makkelijker voor de mensen die er niet zo bedreven in zijn (je schrikt ze niet af). Voor wie het wil veranderen kan dat altijd nog als je in Ubuntu bent geboot. Op www.ubuntuguide.org staat wel hoe je dat moet doen (geldt voor alle Ubuntu versies tot nog toe trouwens). Zo erg is het dus allemaal niet.
Voor mij is het anders niet erg handig. Ten eerste moet ik grub weer naar de juiste positie dirigeren, en kan vervolgens m'n eigen bootmanager er weer op zetten. Een 'advanced' optie of iets dergelijks waarbij je zelf kunt kiezen bespaart heel wat moeite. Zo werkt het ook in Fedora etc.

Het schijnt dat je met een "Alternate CD" een text-modus installer kunt starten, waarbij je alles wel zelf kan kiezen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
RD schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:52:
quake3, 4, ... doom3 .... UT2004 ...
Ik heb zelf Enemy Territory gevonden... die is gratis en werkt perfect onder 6.06. En nog leuk ook ;).

[ Voor 42% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-06-2006 19:28 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cyphax schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:19:
Ik heb ook een probleem met een van de updates, die heeft blijkbaar de kernelversie vernieuwd en zo te zien netjes GRUB geupdated maar het gaat mis met de nVidia-driver, dus als ik boot met die kernel kom ik X niet meer in. Dat is niet zo netjes.

[...]
Maar wel logisch hé... Andere kernel, andere kernelmodule ;). Ubuntu brengt toch geprefabriceerde 3D driver binaries uit voor hun eigen kernels, of niet?

Is wel beetje dom van de devs natuurlijk, je je kernel laten updaten maar niet je grafische driver

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 18:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:27:
[...]

Ik heb zelf Enemy Territory gevonden... die is gratis en werkt perfect onder 6.06. En nog leuk ook ;).
Heb je daar linkjes bij (naar download en installatieinstructies?). Ik kan alleen installatieinstructies vinden voor 4.10 en de site van enemyterritory is offline atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Enemy Territory
Om te installeren:
code:
1
sudo sh et-linux-2.60.x86.run

succes!

[ Voor 31% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-06-2006 20:13 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan geen screenshots vinden van 6.06 of blijft het graphische (menu's e.d.) gewoon hetzelfde als de vorige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af wat je met "het vorige" bedoelt, de beta/RC's van Dapper, of Breezy. In dat eerste geval is het antwoord 'ja', in het tweede 'niet helemaal'. De menu's in Dapper zijn herzien (lees: items die dubbelzinnig overkwamen zijn standaard uitgeschakeld) en de standaard theme (Human) heeft nogal wat veranderingen ondergaan, met name de icons die erbij horen.

Persoonlijk ben ik vrij tevreden over Dapper, maar persoonlijk ben ik niet te spreken over de grafische installer, en met name het deel ervan waarin partities aangewezen moeten worden: die is hier gewoonweg gecrasht toen ik een Logical Volume probeerde op te zetten. (en een installer is toch echt een stuk software dat niet _mag_ crashen). Het heeft mij er in ieder geval toe verplicht ook de Alternate CD af te halen, wat hier in België een behoorlijke hap uit je downloadlimiet inhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 18:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:08:
Enemy Territory
Om te installeren:
code:
1
sudo sh et-linux-2.60.x86.run

succes!
Thx ga ik morgen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

A_L schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:11:
[...]

Ik heb de "Desktop CD" gepakt en daar wordt dus duidelijk _niet_ gevraagd waar je de bootmanager wilt installeren, en wordt dus in de mbr gezet.

[...]

Voor mij is het anders niet erg handig. Ten eerste moet ik grub weer naar de juiste positie dirigeren, en kan vervolgens m'n eigen bootmanager er weer op zetten. Een 'advanced' optie of iets dergelijks waarbij je zelf kunt kiezen bespaart heel wat moeite. Zo werkt het ook in Fedora etc.

Het schijnt dat je met een "Alternate CD" een text-modus installer kunt starten, waarbij je alles wel zelf kan kiezen. 8)
Yep, en de alternate CD staat ook gewoon op de download pagina's. Overigens is het probleem dat grub automatisch in de MBR wordt gemikt een al bekende (=officiele) bug: https://launchpad.net/dis...ource/ubiquity/+bug/41579
...maar ze konden het niet meer op tijd fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Hallo

Na een paar mislukte pogingen om een linux distro te instaleren, toch deze maar weer is geprobeerd 8) .
Dus toestraks Ubuntu 6.0 gedownload, gebrand en geinstaleert.
Nu heb ik ook Windows xp op deze computer, deze staat op de C: schijf.
En Ubuntu op de D: .
Na alles geinstaleerd te hebben opnieuw opgestart en hij ging direct naar windows.
Dus even in de bios de boot anders instellen, maar heel mijn D: schrijf is weg :?.
Toen maar helemaal op laten starten in windows en daar kon die ook al niet mijn D: schijf vinden :? .
Weet iemand michien wat er mis is gegaan, en wat ik kan doen om me D: schijf weer terug te krijgen?

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

TerminalNL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 21:39:
Hallo

Na een paar mislukte pogingen om een linux distro te instaleren, toch deze maar weer is geprobeerd 8) .
Dus toestraks Ubuntu 6.0 gedownload, gebrand en geinstaleert.
En Ubuntu op de D: .
Na alles geinstaleerd te hebben opnieuw opgestart en hij ging direct naar windows.
Dus even in de bios de boot anders instellen, maar heel mijn D: schrijf is weg :?.
Toen maar helemaal op laten starten in windows en daar kon die ook al niet mijn D: schijf vinden :? .
Weet iemand michien wat er mis is gegaan, en wat ik kan doen om me D: schijf weer terug te krijgen?

Alvast hartelijk dank.
sowieso moet je niet in je bios gaan klooien om een andere bootschijf in te stellen. Er is maar één bootsector (MBR) en die moet je goed instellen. Daar is erg veel over te vinden op GoT en zou ook al autmomatisch goed moeten gaan bij het instaleren van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

John_Glenn schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:57:Overigens is het probleem dat grub automatisch in de MBR wordt gemikt een al bekende (=officiele) bug: https://launchpad.net/dis...ource/ubiquity/+bug/41579
...maar ze konden het niet meer op tijd fixen.
Het staat nu ook op de releases.ubuntu.com pagina bij de alternate cd:
It provides for the following situations:
...
- installing GRUB to a location other than the Master Boot Record;
maar weer niet op nl.releases.ubuntu.com ...

Eigenlijk hoort dit niet helemaal in dti topic, maar ik reageer er toch even op
TerminalNL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 21:39:
En Ubuntu op de D:
2 lossen harde schijven neem ik aan?
Kun je 'm niet meer in de bios selecteren? of kun je 'm wel selecteren maar krijg je een foutmelding bij het booten?
Toen maar helemaal op laten starten in windows en daar kon die ook al niet mijn D: schijf vinden :?.
Ik weet niet precies wat je tijdens de installatie gekozen hebt, maar ik neem aan dat Ubuntu op je "D: schijf" een linux-partitie heeft gemaakt. Deze kan windows niet standaard bekijken. (in ieder geval niet in de verkenner etc. Wel kun je je schijven zien in de "Disk management tool" (start > uitvoeren > diskmgmt.msc ) Daar staat dan waarschijnlijk aangeven dat er 2 onbekende partities op je "D: schijf" staan (linux-ext3 en een swap-partitie)
Je schijf zit waarschijnlijk nog wel in je kast ;) Als je een normale installatie hebt gedaan dan wordt de bootmanager in de mbr van je eerste schijf weggeschreven (je windows xp-schrijf naar alle waarschijnlijkheid) Dit is blijkbaar niet gebeurt. Staat er soms een virus-beveiligingen in de bios aan die verhinderd dat je in de mbr kan schrijven?

Als je de bootmanager van ubuntu in de mbr van de 2e schijf wilt zetten en zo via de bios wilt kiezen moet je wat truucs uithalen. Je kunt bijvoorbeeld je wxp-schijf loshalen, ubuntu installeren, wxp-schijf weer aansluiten. En dan kun je via de bios kiezen volgens mij. Gewoon in de mbr van je wxp-schijf zetten (wat standaard ook zou moeten gebeuren) is het simpelste.

Mocht je er met deze pointers niet uitkomen, dan is het miscchien handig om een nieuw topic over dit probleem te starten met uitgebreide informatie over schijven-configuratie, installatie opties, foutmeldingen, etc.
Atgast schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 22:18:
sowieso moet je niet in je bios gaan klooien om een andere bootschijf in te stellen. Er is maar één bootsector (MBR) en die moet je goed instellen. ...
Het kan op zich wel, en bij mijn weten is er één mbr per hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Even een paar dingen waar ik tegenaan loop, iemand die linux goed beheert kan me vast verder helpen maar mijn kennis rijkt nog niet zo ver :)

Alles betreft een HP Omnibook 4100 (300mhz 320mb ram)
1. Om mijn wireless netwerkkaart (asus WL-100G) te installeren heb ik ndiswrapper nodig met paar andere pakketten waaronder build essentials. Normaal als ik sudo apt-get install build-essential deed werd dit geinstalleerd echter is dit in deze versie niet het geval. Verder staan er in mijn lijst bij synaptic geen dingen die nog niet aangevinkt zijn :?

2. Geluidskaart is nog steeds niet werkend. Geen specifiek Ubuntu probleem maar als iemand toevallig dezelfde kaart heeft en mij verder kan helpen graag. (betreft een ESS Technology geluidskaart zal even precieze type zoeken)

3. Ik heb hem in het Nederlands geinstalleerd echter zijn de menubalken bovenaan etc gewoon engels met soms een Nederlandse optie ertussen, is dit bij meer mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

KrL schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:13:
Gisteren Dapper geinstalleerd en moet zeggen: ziet er gelikt uit !
Ik heb er nog niet echt veel mee gedaan maar wel even gekeken of ik WPA aan de praat kon krijgen, iets wat tot nu toe in Linux altijd een lastig iets is geweest (wpa_supplicant, configfiles etc).. En zowaar, het is me met niet al te veel moeite gelukt.. Een paar pointers voor mensen die het niet in één keer voor elkaar krijgen:

- Installeer de Network Manager applet via apt-get of je grafische packet manager
- Indien je in Network Manager je wireless kaart niet ziet: verwijder alle referenties naar je netwerkkaarten (eth0 t/m ethX, wlan0 etc) in /etc/network/interfaces en doe een sudo /etc/init.d/networking restart

Vervolgens zou je via Network Manager (netwerk icoontje a la Windhoos, rechtsboven in balk) je wireless instellingen moeten kunnen wijzigen, waaronder wpa settings etc..
Onder kubuntu kan je knetwork manager installeren, de kde tegenhanger van network manager. Werkt perfect.

Voor mijn linksys wifi kaartje met broadcom ben ik nu voor 't eerst niet afhankelijk van ndiswrapper en windows driver. En 't werk perfect met WPA en knetwork manager. Alleen moet ik wel essid broadcasting aanzetten in de router, anders moet ik elke keer handmatig een verbinding maken, en doet hij 't niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Maartenvs schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:18:
Even een paar dingen waar ik tegenaan loop, iemand die linux goed beheert kan me vast verder helpen maar mijn kennis rijkt nog niet zo ver :)

1. Om mijn wireless netwerkkaart (asus WL-100G) te installeren heb ik ndiswrapper nodig met paar andere pakketten waaronder build essentials. Normaal als ik sudo apt-get install build-essential deed werd dit geinstalleerd echter is dit in deze versie niet het geval. Verder staan er in mijn lijst bij synaptic geen dingen die nog niet aangevinkt zijn :?

2. Geluidskaart is nog steeds niet werkend. Geen specifiek Ubuntu probleem maar als iemand toevallig dezelfde kaart heeft en mij verder kan helpen graag. (betreft een ESS Technology geluidskaart zal even precieze type zoeken)

3. Ik heb hem in het Nederlands geinstalleerd echter zijn de menubalken bovenaan etc gewoon engels met soms een Nederlandse optie ertussen, is dit bij meer mensen?
Over punt 3, de vertalingen hebben ze flink verklooid. Ik hoorde dat als je italiaans kiest alles gewoon Engels is.
Nu maakt 't voor mij niet uit, want ik kies altijd engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 00:02:
Als ik de live cd probeert op te starten wordt mijn scherm gewoon zwart als hij X moet opstarten. Gnome start wel op, want ik hoor het opstartgeluidje, en de cd ratelt rustig verder. Nu, ik ben niet de enige met dat probeem:
Ik heb het iets soortgelijks ook een paar keer gehad met andere distro's, als ik mijn monitor aan de videokaart had zitten met een DVI kabel. Ik weet niet of het bij jou/jullie het geval is, maar soms kan het de moeite waard zijn om even een goede, oude VGA kabel te gebruiken om zeker te weten dat er echt geen signaal naar de monitor gaat. (had het laatst nog met DesktopBSD.. zwart scherm met DVI.. maar wel geluid.. met VGA: een desktop!)

My very small suggestion ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens het opstarten van de Live-CD kun je ook voor Safe Graphics mode kiezen (o.i.d.), dat was bij mij de oplossing van het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
omg, zo kan ik echt niet werken. Elke keer als ik shift-backspace in tik restart xorg. Dat is me nu in 5 min drie keer gebeurd. Ik zit gewoon een mailtje te tikken of in de console te werken.
Ik heb als in xorg.conf gekeken, maar ik zou echt niet weten hoe ik de shortcuts moet veranderen. Hoe doe ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:16:
Ik kan geen screenshots vinden van 6.06 of blijft het graphische (menu's e.d.) gewoon hetzelfde als de vorige?
Nou, ik draai al een hele tijd Dapper, sinds hij nog unstable was, en zo nu en dan merk je dat er icoontjes worden veranderd, gewoon door apt-get update/upgrade dus. Op zich wel leuk, ze zijn allemaal wel netjes. :)
HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:53:
[...]

Hij staat erin opgenomen. Plaats vooral meer suggesties over veranderingen die ik in de OP moet opnemen want daar wordt ie alleen maar duidelijker van en dat is mijn doel.
Nou, dan zou ik ook graag willen dat deze wordt opgenomen voor mensen met een NVIDIA kaart die XGL/Compiz willen draaien. Dit is mijns inziens de ultieme howto. Ik heb een hele rij howto's geprobeerd: verschillende uit ubuntuforums.org (inclusief die uit de sticky aldaar), die uit de Dapper Drake 6.06 Guide, nog wat van random websites, maar steeds kwam ik bij het starten van compiz uit op de error:
compiz.real: GLX_EXT_texture from pixmap is missing
compiz.real: Failed to manage screen: 0
compiz.real: No managable screens found on display :0name of display: :0.0
Met bovenstaande link werkt alles echt wel goed. De reden ligt volgens mij bij de 2 repositories die je moet toevoegen, daar staan veel recentere pakketten in. Vooral een up-to-date mesa library is belangrijk, want NVIDIA heeft nog maar net GLX_EXT_texture toegevoegd aan de drivers en als je een oude mesa library hebt krijg je dus bovenstaande foutmelding.

XGL/Compiz werkt tegenwoordig meteen na de installatie al prima, alleen is 't wobbly effect ontzettend overdreven. Gelukkig is er nu ook een tooltje meegeleverd (wordt via bovenstaande handleiding ook automatisch geinstalleerd) waarmee je alles grafisch tot in detail kunt instellen.
E-jey schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 00:41:
omg, zo kan ik echt niet werken. Elke keer als ik shift-backspace in tik restart xorg. Dat is me nu in 5 min drie keer gebeurd. Ik zit gewoon een mailtje te tikken of in de console te werken.
Ik heb als in xorg.conf gekeken, maar ik zou echt niet weten hoe ik de shortcuts moet veranderen. Hoe doe ik dit?
Klopt, er is ook al een oplossing voor de shift-backspace bug, ik zoek 'm even op.

[edit]
Alstu: klik (misschien ook iets voor de TS?)

[ Voor 15% gewijzigd door Bergen op 03-06-2006 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Maartenvs schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 23:18:
Dat betekent dat je nog geen repository-listings hebt gedownload. Je kan "sudo apt-get update" gebruiken om de nieuwe op te halen, met als randvoorwaarde wel dat je /etc/apt/sources.list goed gevuld is. In Synaptic kan je dit zien onder het menu Repositories, daar kan je aanvinken welke sources je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
HetWonder schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 18:44:
Neem nexuiz, dat is ook nog open source dus helemaal in stijl!

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

John_Glenn schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 02:09:
[...]

Dat betekent dat je nog geen repository-listings hebt gedownload. Je kan "sudo apt-get update" gebruiken om de nieuwe op te halen, met als randvoorwaarde wel dat je /etc/apt/sources.list goed gevuld is. In Synaptic kan je dit zien onder het menu Repositories, daar kan je aanvinken welke sources je wil gebruiken.
Ik had al zo'n vermoeden, ik had de lijst al gevonden maar wou het even zeker weten voor ik dingen ging aanvinken daar. In de tussentijd had ik het anders opgelost door gewoon op de cd te zoeken en de pakketten vanaf daar te installeren. Helaas werkt ndiswrapper nog steeds niet goed, ik kan de driver installeren en gewoon modprobe doen etc, etc. echter wil de kaart niet "aan" gaan. Lampjes blijven uit. Maarja we blijven zoeken, heb ik weer wat te doen in het weekend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Even een klein vraagje , moet ik voor xgl Ubuntu hebben draaien of mag het ook Kubuntu zijn ?
Ik blijf verder prutsen voor het installeren van men nvidia drivers , lijkt wel hopeloos :( . Verder is deze dapper drake echt goed :) .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Ik blijf verder prutsen voor het installeren van men nvidia drivers , lijkt wel hopeloos :(
Dit snap ik echt niet, even met apt-get, synaptic of adept de nvidia drivers binnenhalen en dan type je: "sudo nvidia-glx-config enable" of je edit je /etc/X11/xorg.conf en veranderd nv in nvidia
Makkelijker kan het niet

[ Voor 6% gewijzigd door Emielio op 03-06-2006 09:40 ]

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Emielio schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 09:40:
[...]

Dit snap ik echt niet, even met apt-get, synaptic of adept de nvidia drivers binnenhalen en dan type je: "sudo nvidia-glx-config enable" of je edit je /etc/X11/xorg.conf en veranderd nv in nvidia
Makkelijker kan het niet
Moest dit werken , zou ik allang aan het gamen zijn onder linux ;) . Heel vreemd maar deze methode werkt (net zoals de nvidia drivers van nvidia.com) niet 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 19:57
hoi mensen,

ik moet zeggen heb nooit met linux gewerkt. maar dit ziet er werkelijk zwaar gelikt uit.
nadeel voor mij is ik speel best wel wat spellen. en dat zal wel niet zo heel goed gaan onder linux. de distro is gewoon masterlijk als je naar het uiterlijk kijkt en de actie bar is gewoon zo masterlijk verzonnen, wedden dat MS dat actiebar idee gewon gaat overnemen. alleen daarvoor zou je al de distro op je systeem moeten gooien.

mn hdd is helaas vol anders had ik wel geprobeerd om dit erop te zetten en ermee te spelen. gewoon als normale os en dan winxp als spellen os.

maar waar moet je als beginner nou op letten met linux en dan voral ubunto? iemand tips for reading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evert_ schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 09:56:
[...]

Moest dit werken , zou ik allang aan het gamen zijn onder linux ;) . Heel vreemd maar deze methode werkt (net zoals de nvidia drivers van nvidia.com) niet 8)7
Waarom werkt het niet? Paste de output van diverse logs eens dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 15:09
Misschien overbodig om te zeggen, maar veel van die problematiek is al uittentreure besproken op ubuntuforums.org . Doe een paar goede searches en je vindt altijd wel wat!
Niet dat ik deze thread daarmee overboord wil gooien, maar opnieuw wielen uitvinden is denk ik ook niet nuttig...

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb zojuist een upgrade naar dapper gedaan, ziet er echt enorm gelikt uit! Hij had bij mij alleen het geluid uitgeschakeld, maar dat was vrij simpel te verhelpen :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Ik heb even de logs opgezocht van verschillende pogingen om de nvidia drivers werkend te krijgen , hopelijk kunnen jullie me nu een beetje verderhelpen ?

Dit is het log als ik de nvidia drivers laat installeren door het 'easy ubuntu' script en daarna in men xorg.conf de driver "nv" verander door driver "nvidia".
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
(II) Setting vga for screen 0.
(**) NVIDIA(0): Depth 24, (--) framebuffer bpp 32
(==) NVIDIA(0): RGB weight 888
(==) NVIDIA(0): Default visual is TrueColor
(==) NVIDIA(0): Using gamma correction (1.0, 1.0, 1.0)
(**) NVIDIA(0): Option "RenderAccel"
(**) NVIDIA(0): Enabling RENDER acceleration
(EE) NVIDIA(0): Version mismatch detected between the NVIDIA X driver and the
(EE) NVIDIA(0):     NVIDIA GLX module.  X driver version: 1.0-8756; GLX module
(EE) NVIDIA(0):     version: 1.0-8762.  Please try reinstalling the NVIDIA
(EE) NVIDIA(0):     driver.
(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module! Please ensure
(EE) NVIDIA(0):     that there is a supported NVIDIA GPU in this system, and
(EE) NVIDIA(0):     that the NVIDIA device files have been created properly. 
(EE) NVIDIA(0):     Please consult the NVIDIA README for details.
(EE) NVIDIA(0):  *** Aborting ***
(II) UnloadModule: "nvidia"
(II) UnloadModule: "ramdac"
(II) UnloadModule: "fb"
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

Fatal server error:
no screens found

Het is alleen het laatste deel , waar de fouten zich bevinden.

Dan ook nog het log als de nvidia drivers installeer zoals in deze (http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=652) how to voor xgl beschreven staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Fatal server error:
no screens found

Telken gaat het fout bij het laden van X en blijft mijn scherm zwart. Dit valt alleen op te lossen door even te booten in 'safe mode' en dan in men xorg.conf de driver terug op 'nv' te zetten. De persoon die me hiermee helpt , blijf ik eeuwig dankbaar , ik ben al lang aan het prutsen om de nvidia drivers werkend te krijgen :P .

[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 03-06-2006 12:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaconst
  • Laatst online: 13-07 19:02
evert_ schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:23:
Ik heb even de logs opgezocht van verschillende pogingen om de nvidia drivers werkend te krijgen , hopelijk kunnen jullie me nu een beetje verderhelpen ?

Dit is het log als ik de nvidia drivers laat installeren door het 'easy ubuntu' script en daarna in men xorg.conf de driver "nv" verander door driver "nvidia".
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Fatal server error:
no screens found

Het is alleen het laatste deel , waar de fouten zich bevinden.

Dan ook nog het log als de nvidia drivers installeer zoals in deze (http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=652) how to voor xgl beschreven staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Fatal server error:
no screens found

Telken gaat het fout bij het laden van X en blijft mijn scherm zwart. Dit valt alleen op te lossen door even te booten in 'safe mode' en dan in men xorg.conf de driver terug op 'nv' te zetten. De persoon die me hiermee helpt , blijf ik eeuwig dankbaar , ik ben al lang aan het prutsen om de nvidia drivers werkend te krijgen :P .
Je hebt zowel de drivers van de nvidia-site geinstalleert als de driver uit de ubuntu-repository, daarom zegt ie dat er twee delen van je driver niet hetzelfde versienummer hebben.

Verwijder eens de repository-versie en herinstalleer de driver van de nvidia-site.
Als dat niet werkt, herinstallen en één (1) methode proberen en troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Ik heb alle sporen van de nvdia installer gedeleted en alles met adept geuninstalled.
Hierna heb ik dan het installeren van de nvidia drivers gedaan zoals beschreven staat in die xgl guide.

Hierna wilde men X weer niet opstarten :( , hier is heel men log.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
X Window System Version 7.0.0
Release Date: 21 December 2005
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 7.0
Build Operating System:Linux 2.6.12 i686
Current Operating System: Linux evert 2.6.15-23-386 #1 PREEMPT Tue May 23 13:49:40 UTC 2006 i686
Build Date: 16 March 2006
    Before reporting problems, check http://wiki.x.org
    to make sure that you have the latest version.
Module Loader present
Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,
    (++) from command line, (!!) notice, (II) informational,
    (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Sat Jun  3 12:47:17 2006
(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf"
(==) ServerLayout "Default Layout"
(**) |-->Screen "Default Screen" (0)
(**) |   |-->Monitor "BenQ FP791"
(**) |   |-->Device "NVIDIA Corporation NV40 [GeForce 6800 GT]"
(**) |-->Input Device "Generic Keyboard"
(**) |-->Input Device "Configured Mouse"
(**) |-->Input Device "stylus"
(**) |-->Input Device "cursor"
(**) |-->Input Device "eraser"
(WW) The directory "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" does not exist.
    Entry deleted from font path.
(**) FontPath set to "/usr/share/X11/fonts/misc,/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled,/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled,/usr/share/X11/fonts/Type1,/usr/share/X11/fonts/100dpi,/usr/share/X11/fonts/75dpi,/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
(==) RgbPath set to "/etc/X11/rgb"
(==) ModulePath set to "/usr/lib/xorg/modules"
(II) Module ABI versions:
    X.Org ANSI C Emulation: 0.2
    X.Org Video Driver: 0.8
    X.Org XInput driver : 0.5
    X.Org Server Extension : 0.2
    X.Org Font Renderer : 0.4
(II) Loader running on linux
(II) LoadModule: "bitmap"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/fonts/libbitmap.so
(II) Module bitmap: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.0.0
    Module class: X.Org Font Renderer
    ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.4
(II) Loading font Bitmap
(II) LoadModule: "pcidata"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libpcidata.so
(II) Module pcidata: vendor="X.Org Foundation"
    ABI class: X.Org Video Driver, version 0.8
(++) using VT number 7

(II) PCI: PCI scan (all values are in hex)
(II) PCI: 00:00:0: chip 1039,0760 card 103c,2a04 rev 02 class 06,00,00 hdr 00
(II) PCI: 00:01:0: chip 1039,0002 card 0000,0000 rev 00 class 06,04,00 hdr 01
(II) PCI: 00:02:0: chip 1039,0964 card 0000,0000 rev 36 class 06,01,00 hdr 80
(II) PCI: 00:02:5: chip 1039,5513 card 103c,2a04 rev 01 class 01,01,80 hdr 00
(II) PCI: 00:02:7: chip 1039,7012 card 103c,2a05 rev a0 class 04,01,00 hdr 00
(II) PCI: 00:03:0: chip 1039,7001 card 103c,2a04 rev 0f class 0c,03,10 hdr 80
(II) PCI: 00:03:1: chip 1039,7001 card 103c,2a04 rev 0f class 0c,03,10 hdr 00
(II) PCI: 00:03:2: chip 1039,7001 card 103c,2a04 rev 0f class 0c,03,10 hdr 00
(II) PCI: 00:03:3: chip 1039,7002 card 103c,2a04 rev 00 class 0c,03,20 hdr 00
(II) PCI: 00:04:0: chip 1039,0900 card 103c,2a04 rev 90 class 02,00,00 hdr 00
(II) PCI: 00:05:0: chip 1039,0180 card 103c,2a04 rev 01 class 01,01,85 hdr 00
(II) PCI: 00:0b:0: chip 1106,3044 card 103c,2a04 rev 80 class 0c,00,10 hdr 00
(II) PCI: 00:18:0: chip 1022,1100 card 0000,0000 rev 00 class 06,00,00 hdr 80
(II) PCI: 00:18:1: chip 1022,1101 card 0000,0000 rev 00 class 06,00,00 hdr 80
(II) PCI: 00:18:2: chip 1022,1102 card 0000,0000 rev 00 class 06,00,00 hdr 80
(II) PCI: 00:18:3: chip 1022,1103 card 0000,0000 rev 00 class 06,00,00 hdr 80
(II) PCI: 01:00:0: chip 10de,0045 card 0000,0000 rev a1 class 03,00,00 hdr 00
(II) PCI: End of PCI scan
(II) Host-to-PCI bridge:
(II) Bus 0: bridge is at (0:0:0), (0,0,1), BCTRL: 0x0008 (VGA_EN is set)
(II) Bus 0 I/O range:
    [0] -1  0   0x00000000 - 0x0000ffff (0x10000) IX[B]
(II) Bus 0 non-prefetchable memory range:
    [0] -1  0   0x00000000 - 0xffffffff (0x0) MX[B]
(II) Bus 0 prefetchable memory range:
(II) PCI-to-PCI bridge:
(II) Bus 1: bridge is at (0:1:0), (0,1,1), BCTRL: 0x000e (VGA_EN is set)
(II) Bus 1 non-prefetchable memory range:
    [0] -1  0   0xe4000000 - 0xe6ffffff (0x3000000) MX[B]
(II) Bus 1 prefetchable memory range:
    [0] -1  0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B]
(II) PCI-to-ISA bridge:
(II) Bus -1: bridge is at (0:2:0), (0,-1,-1), BCTRL: 0x0008 (VGA_EN is set)
(--) PCI:*(1:0:0) nVidia Corporation NV40 [GeForce 6800 GT] rev 161, Mem @ 0xe4000000/24, 0xd0000000/28, 0xe5000000/24
(II) Addressable bus resource ranges are
    [1] -1  0   0x00000000 - 0x0000ffff (0x10000) IX[B]
(II) OS-reported resource ranges:
    [0] -1  0   0x00100000 - 0x3fffffff (0x3ff00000) MX[B]E(B)
    [1] -1  0   0x000f0000 - 0x000fffff (0x10000) MX[B]
    [2] -1  0   0x000c0000 - 0x000effff (0x30000) MX[B]
    [3] -1  0   0x00000000 - 0x0009ffff (0xa0000) MX[B]
    [4] -1  0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [5] -1  0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
(II) PCI Memory resource overlap reduced 0xe0000000 from 0xe3ffffff to 0xdfffffff
(II) Active PCI resource ranges:
    [0] -1  0   0xe8005000 - 0xe80057ff (0x800) MX[B]
    [1] -1  0   0xe8003000 - 0xe8003fff (0x1000) MX[B]
    [2] -1  0   0xe8002000 - 0xe8002fff (0x1000) MX[B]
    [3] -1  0   0xe8001000 - 0xe8001fff (0x1000) MX[B]
    [4] -1  0   0xe8000000 - 0xe8000fff (0x1000) MX[B]
    [5] -1  0   0xe8004000 - 0xe8004fff (0x1000) MX[B]
    [6] -1  0   0xe0000000 - 0xdfffffff (0x0) MX[B]O
    [7] -1  0   0xe5000000 - 0xe5ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [8] -1  0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B](B)
    [9] -1  0   0xe4000000 - 0xe4ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [10] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [11] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [12] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [13] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [14] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [15] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [16] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [17] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [18] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [19] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [20] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
(II) Active PCI resource ranges after removing overlaps:
    [0] -1  0   0xe8005000 - 0xe80057ff (0x800) MX[B]
    [1] -1  0   0xe8003000 - 0xe8003fff (0x1000) MX[B]
    [2] -1  0   0xe8002000 - 0xe8002fff (0x1000) MX[B]
    [3] -1  0   0xe8001000 - 0xe8001fff (0x1000) MX[B]
    [4] -1  0   0xe8000000 - 0xe8000fff (0x1000) MX[B]
    [5] -1  0   0xe8004000 - 0xe8004fff (0x1000) MX[B]
    [6] -1  0   0xe0000000 - 0xdfffffff (0x0) MX[B]O
    [7] -1  0   0xe5000000 - 0xe5ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [8] -1  0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B](B)
    [9] -1  0   0xe4000000 - 0xe4ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [10] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [11] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [12] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [13] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [14] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [15] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [16] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [17] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [18] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [19] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [20] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
(II) OS-reported resource ranges after removing overlaps with PCI:
    [4] -1  0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [5] -1  0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
(II) All system resource ranges:
    [4] -1  0   0xe8005000 - 0xe80057ff (0x800) MX[B]
    [5] -1  0   0xe8003000 - 0xe8003fff (0x1000) MX[B]
    [6] -1  0   0xe8002000 - 0xe8002fff (0x1000) MX[B]
    [7] -1  0   0xe8001000 - 0xe8001fff (0x1000) MX[B]
    [8] -1  0   0xe8000000 - 0xe8000fff (0x1000) MX[B]
    [9] -1  0   0xe8004000 - 0xe8004fff (0x1000) MX[B]
    [10] -1 0   0xe0000000 - 0xdfffffff (0x0) MX[B]O
    [11] -1 0   0xe5000000 - 0xe5ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [12] -1 0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B](B)
    [13] -1 0   0xe4000000 - 0xe4ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [14] -1 0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [15] -1 0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
    [16] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [17] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [18] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [19] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [20] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [21] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [22] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [23] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [24] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [25] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [26] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
(II) LoadModule: "bitmap"
(II) Reloading /usr/lib/xorg/modules/fonts/libbitmap.so
(II) Loading font Bitmap
(II) LoadModule: "ddc"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libddc.so
(II) Module ddc: vendor="X.Org Foundation"
(II) LoadModule: "extmod"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions/libextmod.so
(II) Module extmod: vendor="X.Org Foundation"
    Module class: X.Org Server Extension
    ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2
(II) Loading extension SHAPE
(II) Loading extension MIT-SUNDRY-NONSTANDARD
(II) Loading extension BIG-REQUESTS
(II) Loading extension SYNC
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(II) Loading extension XC-MISC
(II) Loading extension XFree86-VidModeExtension
(II) Loading extension XFree86-Misc
(II) Loading extension XFree86-DGA
(II) Loading extension DPMS
(II) Loading extension TOG-CUP
(II) Loading extension Extended-Visual-Information
(II) Loading extension XVideo
(II) Loading extension XVideo-MotionCompensation
(II) Loading extension X-Resource
(II) LoadModule: "freetype"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/fonts/libfreetype.so
(II) Module freetype: vendor="X.Org Foundation & the After X-TT Project"
    compiled for 7.0.0, module version = 2.1.0
(II) Loading font FreeType
(II) LoadModule: "glx"
(WW) Warning, couldn't open module glx
(II) UnloadModule: "glx"
(EE) Failed to load module "glx" (module does not exist, 0)
(II) LoadModule: "int10"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libint10.so
(II) Module int10: vendor="X.Org Foundation"
(II) LoadModule: "type1"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/fonts/libtype1.so
(II) Module type1: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.0.2
(II) Loading font Type1
(II) LoadModule: "vbe"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libvbe.so
(II) Module vbe: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.1.0
(II) LoadModule: "nv"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/nv_drv.so
(II) Module nv: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.0.1
    Module class: X.Org Video Driver
(II) LoadModule: "kbd"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/input/kbd_drv.so
(II) Module kbd: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.0.1
    Module class: X.Org XInput Driver
    ABI class: X.Org XInput driver, version 0.5
(II) LoadModule: "mouse"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/input/mouse_drv.so
(II) Module mouse: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 6.99.99.904, module version = 1.0.3
(II) LoadModule: "wacom"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/input/wacom_drv.so
(II) Module wacom: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 4.3.99.902, module version = 1.0.0
(II) Wacom driver level: 47-0.7.2 $
(II) NV: driver for NVIDIA chipsets: RIVA 128, RIVA TNT, RIVA TNT2,
    Unknown TNT2, Vanta, RIVA TNT2 Ultra, RIVA TNT2 Model 64,
    Aladdin TNT2, GeForce 256, GeForce DDR, Quadro, GeForce2 MX/MX 400,
    GeForce2 MX 100/200, GeForce2 Go, Quadro2 MXR/EX/Go,
    GeForce2 Integrated GPU, GeForce2 GTS, GeForce2 Ti, GeForce2 Ultra,
    Quadro2 Pro, GeForce4 MX 460, GeForce4 MX 440, GeForce4 MX 420,
    GeForce4 MX 440-SE, GeForce4 440 Go, GeForce4 420 Go,
    GeForce4 420 Go 32M, GeForce4 460 Go, Quadro4 550 XGL,
    GeForce4 440 Go 64M, Quadro NVS, Quadro4 500 GoGL,
    GeForce4 410 Go 16M, GeForce4 MX 440 with AGP8X,
    GeForce4 MX 440SE with AGP8X, GeForce4 MX 420 with AGP8X,
    GeForce4 MX 4000, GeForce4 448 Go, GeForce4 488 Go, Quadro4 580 XGL,
    Quadro4 NVS 280 SD, Quadro4 380 XGL, Quadro NVS 50 PCI,
    GeForce4 448 Go, GeForce4 MX Integrated GPU, GeForce3,
    GeForce3 Ti 200, GeForce3 Ti 500, Quadro DCC, GeForce4 Ti 4600,
    GeForce4 Ti 4400, GeForce4 Ti 4200, Quadro4 900 XGL, Quadro4 750 XGL,
    Quadro4 700 XGL, GeForce4 Ti 4800, GeForce4 Ti 4200 with AGP8X,
    GeForce4 Ti 4800 SE, GeForce4 4200 Go, Quadro4 700 GoGL,
    Quadro4 980 XGL, Quadro4 780 XGL, GeForce FX 5800 Ultra,
    GeForce FX 5800, Quadro FX 2000, Quadro FX 1000,
    GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5600, GeForce FX 5600XT,
    GeForce FX Go5600, GeForce FX Go5650, Quadro FX Go700,
    GeForce FX 5200, GeForce FX 5200 Ultra, GeForce FX 5200,
    GeForce FX 5200LE, GeForce FX Go5200, GeForce FX Go5250,
    GeForce FX 5500, GeForce FX 5100, GeForce FX Go5200 32M/64M,
    Quadro NVS 55/280 PCI, Quadro FX 500/600 PCI,
    GeForce FX Go53xx Series, GeForce FX Go5100, GeForce FX 5900 Ultra,
    GeForce FX 5900, GeForce FX 5900XT, GeForce FX 5950 Ultra,
    GeForce FX 5900ZT, Quadro FX 3000, Quadro FX 700,
    GeForce FX 5700 Ultra, GeForce FX 5700, GeForce FX 5700LE,
    GeForce FX 5700VE, GeForce FX Go5700, GeForce FX Go5700,
    Quadro FX Go1000, Quadro FX 1100, GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800,
    GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XE, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 GT,
    GeForce 6800 GS, GeForce 6800 XT, Quadro FX 4000, GeForce 6800 GS,
    GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XT, GeForce Go 6800,
    GeForce Go 6800 Ultra, Quadro FX Go1400, Quadro FX 3450/4000 SDI,
    Quadro FX 1400, GeForce 6600 GT, GeForce 6600, GeForce 6600 LE,
    GeForce 6600 VE, GeForce Go 6600, GeForce 6610 XL,
    GeForce Go 6600 TE/6200 TE, GeForce 6700 XL, GeForce Go 6600,
    GeForce Go 6600 GT, Quadro FX 540, GeForce 6200, GeForce 6500,
    GeForce 6200 TurboCache(TM), GeForce 6200SE TurboCache(TM),
    GeForce 6200 LE, GeForce Go 6200, Quadro NVS 285, GeForce Go 6400,
    GeForce Go 6200, GeForce Go 6400, GeForce 6250, GeForce 6800,
    GeForce 6800 LE, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 XT, GeForce 6200,
    GeForce 7800 GTX, GeForce 7800 GTX, GeForce 7800 GT, GeForce 7800 GS,
    GeForce 7800 SLI, GeForce Go 7800, GeForce Go 7800 GTX,
    Quadro FX 4500, GeForce 7300 LE, GeForce Go 7200, GeForce Go 7300,
    GeForce Go 7400, Quadro NVS 110M, Quadro NVS 120M, Quadro FX 350M,
    Quadro FX 350, GeForce 7300 GS, GeForce Go 7600, GeForce Go 7600 GT,
    Quadro NVS 300M, Quadro FX 550M, GeForce Go 7900 GS,
    GeForce Go 7900 GTX, Quadro FX 2500M, Quadro FX 1500M, GeForce 6150,
    GeForce 6150 LE, GeForce 6100, GeForce Go 6150, GeForce Go 6100
(II) Primary Device is: PCI 01:00:0
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(--) Chipset GeForce 6800 GT found
(II) resource ranges after xf86ClaimFixedResources() call:
    [14] -1 0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [15] -1 0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
    [16] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [17] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [18] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [19] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [20] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [21] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [22] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [23] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [24] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [25] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [26] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
(II) resource ranges after probing:
    [14] 0  0   0x000a0000 - 0x000affff (0x10000) MS[B]
    [15] 0  0   0x000b0000 - 0x000b7fff (0x8000) MS[B]
    [16] 0  0   0x000b8000 - 0x000bffff (0x8000) MS[B]
    [17] -1 0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [18] -1 0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
    [19] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [20] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [21] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [22] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [23] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [24] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [25] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [26] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [27] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [28] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [29] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
    [30] 0  0   0xe60003b0 - 0xe60003bb (0xc) IS[B]
    [31] 0  0   0xe60003c0 - 0xe60003df (0x20) IS[B]
(II) Loading sub module "int10"
(II) LoadModule: "int10"
(II) Reloading /usr/lib/xorg/modules/libint10.so
(II) NV(0): Initializing int10
(WW) NV(0): Bad V_BIOS checksum
(II) NV(0): Primary V_BIOS segment is: 0xc000
(--) NV(0): Chipset: "GeForce 6800 GT"
(**) NV(0): Depth 24, (--) framebuffer bpp 32
(==) NV(0): RGB weight 888
(==) NV(0): Default visual is TrueColor
(II) Loading sub module "vgahw"
(II) LoadModule: "vgahw"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libvgahw.so
(II) Module vgahw: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 0.1.0
(==) NV(0): Using HW cursor
(--) NV(0): Linear framebuffer at 0xD0000000
(--) NV(0): MMIO registers at 0xE4000000
(II) Loading sub module "i2c"
(II) LoadModule: "i2c"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libi2c.so
(II) Module i2c: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.2.0
(II) Loading sub module "ddc"
(II) LoadModule: "ddc"
(II) Reloading /usr/lib/xorg/modules/libddc.so
(II) NV(0): I2C bus "DDC" initialized.
(II) NV(0): Probing for analog device on output A...
(--) NV(0):   ...can't find one
(II) NV(0): Probing for analog device on output B...
(--) NV(0):   ...can't find one
(II) NV(0): Probing for EDID on I2C bus A...
(II) NV(0): I2C device "DDC:ddc2" registered at address 0xA0.
(II) NV(0): I2C device "DDC:ddc2" removed.
(--) NV(0): DDC detected a DFP:
(II) NV(0): Manufacturer: BNQ  Model: 7640  Serial#: 105
(II) NV(0): Year: 2004  Week: 12
(II) NV(0): EDID Version: 1.3
(II) NV(0): Digital Display Input
(II) NV(0): Max H-Image Size [cm]: horiz.: 34  vert.: 27
(II) NV(0): Gamma: 2.22
(II) NV(0): DPMS capabilities: StandBy Suspend Off; RGB/Color Display
(II) NV(0): First detailed timing is preferred mode
(II) NV(0): redX: 0.640 redY: 0.340   greenX: 0.290 greenY: 0.609
(II) NV(0): blueX: 0.140 blueY: 0.069   whiteX: 0.310 whiteY: 0.330
(II) NV(0): Supported VESA Video Modes:
(II) NV(0): 720x400@70Hz
(II) NV(0): 640x480@60Hz
(II) NV(0): 640x480@67Hz
(II) NV(0): 640x480@72Hz
(II) NV(0): 640x480@75Hz
(II) NV(0): 800x600@60Hz
(II) NV(0): 800x600@72Hz
(II) NV(0): 800x600@75Hz
(II) NV(0): 832x624@75Hz
(II) NV(0): 1024x768@60Hz
(II) NV(0): 1024x768@70Hz
(II) NV(0): 1024x768@75Hz
(II) NV(0): 1280x1024@75Hz
(II) NV(0): 1152x870@75Hz
(II) NV(0): Manufacturer's mask: 0
(II) NV(0): Supported Future Video Modes:
(II) NV(0): #0: hsize: 1152  vsize 864  refresh: 75  vid: 20337
(II) NV(0): #1: hsize: 1280  vsize 1024  refresh: 60  vid: 32897
(II) NV(0): #2: hsize: 1280  vsize 1024  refresh: 72  vid: 35969
(II) NV(0): #3: hsize: 1280  vsize 1024  refresh: 75  vid: 36737
(II) NV(0): Supported additional Video Mode:
(II) NV(0): clock: 108.0 MHz   Image Size:  338 x 270 mm
(II) NV(0): h_active: 1280  h_sync: 1328  h_sync_end 1440 h_blank_end 1688 h_border: 0
(II) NV(0): v_active: 1024  v_sync: 1025  v_sync_end 1028 v_blanking: 1066 v_border: 0
(II) NV(0): Monitor name: BenQ FP791
(II) NV(0): Serial No: 
(II) NV(0): Ranges: V min: 56  V max: 75 Hz, H min: 31  H max: 81 kHz, PixClock max 140 MHz
(II) NV(0): Probing for EDID on I2C bus B...
(II) NV(0): I2C device "DDC:ddc2" registered at address 0xA0.
(II) NV(0): I2C device "DDC:ddc2" removed.
(II) NV(0):   ... none found
(--) NV(0): CRTC 0 is currently programmed for DFP
(II) NV(0): Using DFP on CRTC 0
(--) NV(0): Panel size is 1280 x 1024
(II) NV(0): Panel is TMDS
(--) NV(0): VideoRAM: 262144 kBytes
(==) NV(0): Using gamma correction (1.0, 1.0, 1.0)
(II) NV(0): BenQ FP791: Using default hsync range of 31.00-81.00 kHz
(II) NV(0): BenQ FP791: Using default vrefresh range of 56.00-75.00 Hz
(II) NV(0): Clock range:  12.00 to 400.00 MHz
(II) NV(0): Not using default mode "640x350" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "320x175" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x400" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "320x200" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "720x400" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "360x200" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "320x240" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "320x240" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x480" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "400x300" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "400x300" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "800x600" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "1024x768" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "512x384" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "512x384" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "1024x768" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "576x432" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x480" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(WW) (1280x960,BenQ FP791) mode clock 148.5MHz exceeds DDC maximum 140MHz
(II) NV(0): Not using default mode "1280x960" (hsync out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "640x480" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x512" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x512" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(WW) (1280x1024,BenQ FP791) mode clock 157.5MHz exceeds DDC maximum 140MHz
(II) NV(0): Not using default mode "1280x1024" (hsync out of range)
(II) NV(0): Mode "1600x1200" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1600x1200" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "800x600" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1600x1200" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "800x600" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1792x1344" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1792x1344" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "896x672" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1792x1344" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1792x1344" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "896x672" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1856x1392" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1856x1392" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "928x696" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1856x1392" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1856x1392" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "928x696" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1920x1440" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1920x1440" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "960x720" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1920x1440" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "960x720" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "416x312" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x384" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "640x400" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "1152x768" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "576x384" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Not using default mode "1152x864" (vrefresh out of range)
(II) NV(0): Not using default mode "576x432" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1400x1050" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1400x1050" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "700x525" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1400x1050" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "700x525" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1440x900" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1440x900" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "720x450" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1600x1024" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1600x1024" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "800x512" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1680x1050" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1680x1050" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "840x525" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1680x1050" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "840x525" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1920x1200" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1920x1200" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "960x600" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "1920x1200" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "1920x1200" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "960x600" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "2048x1536" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using default mode "2048x1536" (unknown reason)
(II) NV(0): Not using default mode "1024x768" (bad mode clock/interlace/doublescan)
(II) NV(0): Mode "2048x1536" is larger than BIOS programmed panel size of 1280 x 1024.  Removing.
(II) NV(0): Not using mode "720x400" (no mode of this name)
(--) NV(0): Virtual size is 1280x1024 (pitch 1280)
(**) NV(0): *Default mode "1280x1024": 135.0 MHz, 80.0 kHz, 75.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1280x1024"  135.00  1280 1296 1440 1688  1024 1025 1028 1066 +hsync +vsync
(**) NV(0): *Default mode "1152x864": 108.0 MHz, 67.5 kHz, 75.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1152x864"  108.00  1152 1216 1344 1600  864 865 868 900 +hsync +vsync
(**) NV(0): *Default mode "1024x768": 78.8 MHz, 60.1 kHz, 75.1 Hz
(II) NV(0): Modeline "1024x768"   78.80  1024 1040 1136 1312  768 769 772 800 +hsync +vsync
(**) NV(0): *Default mode "832x624": 57.3 MHz, 49.7 kHz, 74.6 Hz
(II) NV(0): Modeline "832x624"   57.28  832 864 928 1152  624 625 628 667 -hsync -vsync
(**) NV(0): *Default mode "800x600": 49.5 MHz, 46.9 kHz, 75.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "800x600"   49.50  800 816 896 1056  600 601 604 625 +hsync +vsync
(**) NV(0): *Default mode "640x480": 31.5 MHz, 37.5 kHz, 75.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "640x480"   31.50  640 656 720 840  480 481 484 500 -hsync -vsync
(**) NV(0):  Default mode "1280x1024": 108.0 MHz, 64.0 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1280x1024"  108.00  1280 1328 1440 1688  1024 1025 1028 1066 +hsync +vsync
(**) NV(0):  Default mode "1280x960": 108.0 MHz, 60.0 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1280x960"  108.00  1280 1376 1488 1800  960 961 964 1000 +hsync +vsync
(**) NV(0):  Default mode "1280x800": 83.5 MHz, 49.7 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1280x800"   83.46  1280 1344 1480 1680  800 801 804 828
(**) NV(0):  Default mode "1280x768": 80.1 MHz, 47.7 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1280x768"   80.14  1280 1344 1480 1680  768 769 772 795
(**) NV(0):  Default mode "1024x768": 75.0 MHz, 56.5 kHz, 70.1 Hz
(II) NV(0): Modeline "1024x768"   75.00  1024 1048 1184 1328  768 771 777 806 -hsync -vsync
(**) NV(0):  Default mode "1024x768": 65.0 MHz, 48.4 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "1024x768"   65.00  1024 1048 1184 1344  768 771 777 806 -hsync -vsync
(**) NV(0):  Default mode "800x600": 50.0 MHz, 48.1 kHz, 72.2 Hz
(II) NV(0): Modeline "800x600"   50.00  800 856 976 1040  600 637 643 666 +hsync +vsync
(**) NV(0):  Default mode "800x600": 40.0 MHz, 37.9 kHz, 60.3 Hz
(II) NV(0): Modeline "800x600"   40.00  800 840 968 1056  600 601 605 628 +hsync +vsync
(**) NV(0):  Default mode "800x600": 36.0 MHz, 35.2 kHz, 56.2 Hz
(II) NV(0): Modeline "800x600"   36.00  800 824 896 1024  600 601 603 625 +hsync +vsync
(**) NV(0):  Default mode "640x480": 31.5 MHz, 37.9 kHz, 72.8 Hz
(II) NV(0): Modeline "640x480"   31.50  640 664 704 832  480 489 491 520 -hsync -vsync
(**) NV(0):  Default mode "640x480": 25.2 MHz, 31.5 kHz, 60.0 Hz
(II) NV(0): Modeline "640x480"   25.20  640 656 752 800  480 490 492 525 -hsync -vsync
(--) NV(0): Display dimensions: (340, 270) mm
(--) NV(0): DPI set to (95, 96)
(II) Loading sub module "fb"
(II) LoadModule: "fb"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libfb.so
(II) Module fb: vendor="X.Org Foundation"
    ABI class: X.Org ANSI C Emulation, version 0.2
(II) Loading sub module "xaa"
(II) LoadModule: "xaa"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libxaa.so
(II) Module xaa: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 1.2.0
(II) Loading sub module "ramdac"
(II) LoadModule: "ramdac"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/libramdac.so
(II) Module ramdac: vendor="X.Org Foundation"
    compiled for 7.0.0, module version = 0.1.0
(--) Depth 24 pixmap format is 32 bpp
(II) do I need RAC?  No, I don't.
(II) resource ranges after preInit:
    [0] 0   0   0xe5000000 - 0xe5ffffff (0x1000000) MX[B]
    [1] 0   0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B]
    [2] 0   0   0xe4000000 - 0xe4ffffff (0x1000000) MX[B]
    [3] -1  0   0x00100000 - 0x3fffffff (0x3ff00000) MX[B]E(B)
    [4] -1  0   0x000f0000 - 0x000fffff (0x10000) MX[B]
    [5] -1  0   0x000c0000 - 0x000effff (0x30000) MX[B]
    [6] -1  0   0x00000000 - 0x0009ffff (0xa0000) MX[B]
    [7] -1  0   0xe8005000 - 0xe80057ff (0x800) MX[B]
    [8] -1  0   0xe8003000 - 0xe8003fff (0x1000) MX[B]
    [9] -1  0   0xe8002000 - 0xe8002fff (0x1000) MX[B]
    [10] -1 0   0xe8001000 - 0xe8001fff (0x1000) MX[B]
    [11] -1 0   0xe8000000 - 0xe8000fff (0x1000) MX[B]
    [12] -1 0   0xe8004000 - 0xe8004fff (0x1000) MX[B]
    [13] -1 0   0xe0000000 - 0xdfffffff (0x0) MX[B]O
    [14] -1 0   0xe5000000 - 0xe5ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [15] -1 0   0xd0000000 - 0xdfffffff (0x10000000) MX[B](B)
    [16] -1 0   0xe4000000 - 0xe4ffffff (0x1000000) MX[B](B)
    [17] 0  0   0x000a0000 - 0x000affff (0x10000) MS[B](OprD)
    [18] 0  0   0x000b0000 - 0x000b7fff (0x8000) MS[B](OprD)
    [19] 0  0   0x000b8000 - 0x000bffff (0x8000) MS[B](OprD)
    [20] -1 0   0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
    [21] -1 0   0x00000000 - 0x000000ff (0x100) IX[B]
    [22] -1 0   0x0000e400 - 0x0000e47f (0x80) IX[B]
    [23] -1 0   0x0000e000 - 0x0000e07f (0x80) IX[B]
    [24] -1 0   0x0000dc00 - 0x0000dc0f (0x10) IX[B]
    [25] -1 0   0x0000d800 - 0x0000d803 (0x4) IX[B]
    [26] -1 0   0x0000d400 - 0x0000d407 (0x8) IX[B]
    [27] -1 0   0x0000d000 - 0x0000d003 (0x4) IX[B]
    [28] -1 0   0x0000cc00 - 0x0000cc07 (0x8) IX[B]
    [29] -1 0   0x0000c800 - 0x0000c8ff (0x100) IX[B]
    [30] -1 0   0x0000c400 - 0x0000c47f (0x80) IX[B]
    [31] -1 0   0x0000c000 - 0x0000c0ff (0x100) IX[B]
    [32] -1 0   0x00004000 - 0x0000400f (0x10) IX[B]
    [33] 0  0   0xe60003b0 - 0xe60003bb (0xc) IS[B](OprU)
    [34] 0  0   0xe60003c0 - 0xe60003df (0x20) IS[B](OprU)
(II) NV(0): Using XFree86 Acceleration Architecture (XAA)
    Screen to screen bit blits
    Solid filled rectangles
    8x8 mono pattern filled rectangles
    Indirect CPU to Screen color expansion
    Solid Lines
    Scanline Image Writes
    Offscreen Pixmaps
    Setting up tile and stipple cache:
        32 128x128 slots
        32 256x256 slots
        16 512x512 slots
(==) NV(0): Backing store disabled
(==) NV(0): Silken mouse enabled
(**) Option "dpms"
(**) NV(0): DPMS enabled
(WW) NV(0): Option "RenderAccel" is not used
(==) RandR enabled
(II) Initializing built-in extension MIT-SHM
(II) Initializing built-in extension XInputExtension
(II) Initializing built-in extension XTEST
(II) Initializing built-in extension XKEYBOARD
(II) Initializing built-in extension XC-APPGROUP
(II) Initializing built-in extension SECURITY
(II) Initializing built-in extension XINERAMA
(II) Initializing built-in extension XFIXES
(II) Initializing built-in extension XFree86-Bigfont
(II) Initializing built-in extension RENDER
(II) Initializing built-in extension RANDR
(II) Initializing built-in extension COMPOSITE
(II) Initializing built-in extension DAMAGE
(II) Initializing built-in extension XEVIE
error opening security policy file /etc/X11/xserver/SecurityPolicy
(**) Option "CoreKeyboard"
(**) Generic Keyboard: Core Keyboard
(**) Option "Protocol" "standard"
(**) Generic Keyboard: Protocol: standard
(**) Option "AutoRepeat" "500 30"
(**) Option "XkbRules" "xorg"
(**) Generic Keyboard: XkbRules: "xorg"
(**) Option "XkbModel" "pc105"
(**) Generic Keyboard: XkbModel: "pc105"
(**) Option "XkbLayout" "be"
(**) Generic Keyboard: XkbLayout: "be"
(**) Option "CustomKeycodes" "off"
(**) Generic Keyboard: CustomKeycodes disabled
(**) Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
(**) Configured Mouse: Device: "/dev/input/mice"
(**) Configured Mouse: Protocol: "ExplorerPS/2"
(**) Option "CorePointer"
(**) Configured Mouse: Core Pointer
(**) Option "Device" "/dev/input/mice"
(**) Option "Emulate3Buttons" "true"
(**) Configured Mouse: Emulate3Buttons, Emulate3Timeout: 50
(**) Option "ZAxisMapping" "4 5"
(**) Configured Mouse: ZAxisMapping: buttons 4 and 5
(**) Configured Mouse: Buttons: 9
(**) Option "SendCoreEvents"
(**) stylus: always reports core events
(**) stylus device is /dev/wacom
(**) stylus is in absolute mode
(**) stylus: forcing TabletPC ISD V4 protocol
(**) WACOM: suppress value is 2
(**) Option "BaudRate" "9600"
(**) stylus: serial speed 9600
(**) cursor: always reports core events
(**) cursor device is /dev/wacom
(**) cursor is in relative mode
(**) cursor: forcing TabletPC ISD V4 protocol
(**) cursor: serial speed 9600
(**) eraser: always reports core events
(**) eraser device is /dev/wacom
(**) eraser is in absolute mode
(**) eraser: forcing TabletPC ISD V4 protocol
(**) eraser: serial speed 9600
(II) XINPUT: Adding extended input device "eraser" (type: Wacom Eraser)
(II) XINPUT: Adding extended input device "cursor" (type: Wacom Cursor)
(II) XINPUT: Adding extended input device "stylus" (type: Wacom Stylus)
(II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE)
(II) XINPUT: Adding extended input device "Generic Keyboard" (type: KEYBOARD)
(**) Option "Device" "/dev/wacom"
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/wacom
    No such file or directory.
Error opening /dev/wacom : No such file or directory
(II) Configured Mouse: ps2EnableDataReporting: succeeded
AUDIT: Sat Jun  3 12:48:27 2006: 5453 X: client 26 rejected from local host
  Auth name: MIT-MAGIC-COOKIE-1 ID: -1
AUDIT: Sat Jun  3 12:48:27 2006: 5453 X: client 26 rejected from local host
AUDIT: Sat Jun  3 12:48:55 2006: 5453 X: client 26 rejected from local host

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeadLock op 03-06-2006 12:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bergen schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 17:48:
Deze moet inderdaad echt in de TS worden opgenomen.
Jij en de vele anderen die hier allemaal naar deze guides en andere vage meuk verwijzen hebben waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar jullie zijn niet echt goed bezig.

Is het jullie niet opgevallen dat er bij Ubuntu standaard al documentatie is meegeleverd (toegankelijk via System -> Help, de "Desktop Guide") die deze dingen allemaal al uitlegt? Het is verstandiger om te verwijzen naar de officiele documentatie.

@ TS: de "Ubuntu" deskbar? Het is gewoon deskbar, zonder Ubuntu, want deskbar-applet zit standaard in GNOME. Zo doe je het overkomen alsof het speciaal voor Ubuntu ontworpen is.
Verder, leg a.u.b. wat duidelijker uit dat de installatie nu mogelijk is vanuit een LiveCD environment, oftewel dat het OS gestart wordt en gelijk gebruikklaar is, en dat er dan gekozen kan worden om te installen op de harddisk.
Ook lees ik "Het grafische deel van Ubuntu is vanaf de grond opnieuw opgebouwd en sterk verbeterd met behulp van de UbuntuLooks Theme Engine." Kortom, het enigste wat ze doen is even de GTK theme engine veranderen en jij beweert gelijk dat het grafische deel van de grond af aan opnieuw is opgebouwd? Het grafische deel is veel meer dan alleen de GTK theme enigne.
Zoals ik het zie zijn de grootste veranderingen de nieuwe installatiemethode, een nieuw uiterlijk/theme en laatste updates van alle apps. Niet dat daar iets verkeerd mee is. Ik vind de startpost maar matig.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaconst
  • Laatst online: 13-07 19:02
evert_ schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 12:59:
Ik heb alle sporen van de nvdia installer gedeleted en alles met adept geuninstalled.
Hierna heb ik dan het installeren van de nvidia drivers gedaan zoals beschreven staat in die xgl guide.

Hierna wilde men X weer niet opstarten :( , hier is heel men log.
*huge log*
Alvast bedankt :)
Het enige wat ik kan ontdekken is dat hij glx niet wil laden. Als je nog niet echt veel geconfigureerd hebt kan je een reinstall proberen en de repository-driver proberen, anders weet ik het echt niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 15:12

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Nick_S schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:01:
Hier draait ie ook, perfect! Alleen ik wilde vandaag een MP3-tje afspelen, wat natuurlijk niet out-of-the-box werkt. Samen met easyubuntu de codecs geinstalleerd en Rhytmbox begint met afspelen, maar geen geluid. :( Heb ik gezocht voor drivers voor m'n Creative X-Fi, blijken deze (volgens opensource.creative.com) pas in 2007(!) uit te komen. Heeft iemand deze kaart al werkend onder Linux/Ubuntu?
Niemand ervaring met de Creative X-Fi onder Linux?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
kaconst schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:38:
[...]

Het enige wat ik kan ontdekken is dat hij glx niet wil laden. Als je nog niet echt veel geconfigureerd hebt kan je een reinstall proberen en de repository-driver proberen, anders weet ik het echt niet hoor.
euh, misschien kijk ik naar iets anders, maar er staat toch echt dat ie /dev/wacom niet kan vinden (dus je core pointing device denk ik).
Dit lijkt mij een kwestie van even in xorg.conf je muis op /dev/psaux (in mijn geval dan) zetten.

Die WW's zijn niet erg (warnings), de EE's moet je op letten (errors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Straphka schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 15:53:
[...]

euh, misschien kijk ik naar iets anders, maar er staat toch echt dat ie /dev/wacom niet kan vinden (dus je core pointing device denk ik).
Dit lijkt mij een kwestie van even in xorg.conf je muis op /dev/psaux (in mijn geval dan) zetten.

Die WW's zijn niet erg (warnings), de EE's moet je op letten (errors)
Hoe zet ik men muis op /dev/psaux ? Het gaat om een draadloze muis van logitech ....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evert_ schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:12:
Hoe zet ik men muis op /dev/psaux ? Het gaat om een draadloze muis van logitech ....
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand ervaring met de Creative X-Fi onder Linux?
Voor zover ik weet heeft Creative iig geen drivers voor linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Laatst online: 09-02 10:38
Weet iemand wat er als inlognaam ingesteld wordt tijdens de installatie van ubuntu?
Ik heb het nu voor de tweede keer geinstalleerd maar ik kan niet inloggen.
Tijdens de installatie wordt er wel gevraagd om een wachtwoord en niet om een inlognaam.
Ik heb van alles geprobeerd oa. computernaam ed., maar kom er niet in :'(

Please help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Login naam heb je zelf ingesteld (als t goed is), heb je de installatie gestart vanaf de Live-CD of met de 'echte' installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:06:
Login naam heb je zelf ingesteld (als t goed is), heb je de installatie gestart vanaf de Live-CD of met de 'echte' installer?
Alternate install CD en toen de OEM installatie.
Er wordt gevraagd om een wachtwoord op te geven, maar niet om een inlognaam op te geven......
Ik kon ook nergens lezen wat er dan als inlognaam gebruikt zou worden.
In het inlogscherm heb ik nu van alles geprobeerd,maar ik kom er niet in.
Ubuntu zelfs voor een tweede keer geinstalleerd....
Ik weet niet wat te doen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

bokko! schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:10:
[...]

Er wordt gevraagd om een wachtwoord op te geven, maar niet om een inlognaam op te geven......
Ik kon ook nergens lezen wat er dan als inlognaam gebruikt zou worden.
In het inlogscherm heb ik nu van alles geprobeerd,maar ik kom er niet in.
Ubuntu zelfs voor een tweede keer geinstalleerd....
Ik weet niet wat te doen????
Probeer eens root, dan kun je hierna een user toevoegen

code:
1
sudo adduser

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
stokvis79 schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:13:
[...]

Probeer eens root, dan kun je hierna een user toevoegen

code:
1
sudo adduser
???
Ik zit in de grafische omgeving en ik moet een username invullen welk ik niet weet!
Wat moet ik dan met root?
Wat ik gewoon zo stom vindt is dat ik geen inlognaam moest opgeven, maar nu wel moet invullen...

[ Voor 15% gewijzigd door bokko! op 03-06-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ctrl + Alt + F1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
bokko! schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 17:10:
OEM installatie :?
Dat is voor computerwinkels, die een computers met voorgeinstalleerde Ubuntu willen verkopen. Tijdens de installatie wordt gewoon vermeld dat je in kunt loggen met de 'oem' gebruiker. Weet je zeker dat je een OEM installatie wilt? (Zo ja, lees eerst even wat dingen na.)

Normaal gesproken wil je gewoon de Desktop (Live) CD hebben. Hiermee kun je Ubuntu vanaf de CD booten en vervolgens installeren. Voor speciale gevallen, bijvoorbeeld als je systeem te weinig geheugen heeft, kun je de Alternate CD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:21:
[...]

Jij en de vele anderen die hier allemaal naar deze guides en andere vage meuk verwijzen hebben waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar jullie zijn niet echt goed bezig.

Is het jullie niet opgevallen dat er bij Ubuntu standaard al documentatie is meegeleverd (toegankelijk via System -> Help, de "Desktop Guide") die deze dingen allemaal al uitlegt? Het is verstandiger om te verwijzen naar de officiele documentatie.
Het lijkt erop dat Ubuntu meteen een hele slag andere mensen bijelkaar brengt. Wat natuurlijk wel positief is, maar soms ook vervelend. Mensen moeten zich realiseren dat Ubuntu nog altijd een Linux en GNU basis heeft en dus niet zoals Windows inelkaar steekt. Waarom werkt mijn geluidskaart niet, waarom krijg ik mijn resolutie niet hoger etc... probeer je a.u.b eens te verdiepen in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unverter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-08 22:42

Unverter

Rediscover the web!

Vlugge Japie schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:47:
Voor een ATI Radeon 9700 zijn vast wel goede drivers te vinden. Verder heb ik weinig ervaring met het installeren van videodrivers in een bepaalde kernel. Ik gebruik hier een 'antieke' P-III zonder aparte geluids- of videokaart dus ik heb die problemen nooit.

Probeer anders eens dat EasyUbuntu programma te installeren, daarmee kan je zo te zien heel makkelijk drivers installeren: http://easyubuntu.freecontrib.org/overview.html
Ja, na het installeren van de officiële drivers gaat het nu helemaal goed. Standaard staat er echter geen optie voor 1280x1024, de resolutie van mijn TFT-monitor waarop ik mijn laptop ook nog wel eens aansluit. Vaak wordt wel automatisch extra ruimte aan de onderkant toegevoegd, maar ik vroeg me af waarom deze optie niet standaard te selecteren is?

Daarnaast wilde ik ook eens met XGL aan de slag gaan, omdat de demo's die ik gezien heb er onwijs goed uitzagen. Ik heb dus geprobeerd de stappen op http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?p=739758 te volgen, maar bij stap 7 waar ik in gconf-editor wat instellingen voor compiz moet veranderen merk ik dat deze daar nog niet staan. Ook geeft hij aan dat compiz geen geldige extensie is als ik compiz via de terminal wil runnen. Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen, of evt links naar een betere XGL tutorial voor ATI-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 16:55:
[...]

code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xorg
Dit heb ik geprobeerd , maar met beide muis-opties (dus die Imp en Explorer) kom ik nog steeds niet in X (als ik de nvidia drivers enable). Iemand nog een tip ?

Ik ga straks denk ik eens een ubuntu dapper cd downloaden en installeren , als het me nu niet lukt om de drivers te installeren. Met 5,10 had ik wel hetzelfde probleem :( .

Het vreemde is dat met SUSE de nvidia drivers wel werkten , maar ik vindt ubuntu gewoon vele malen beter :) .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 01:29:
Nou, dan zou ik ook graag willen dat deze wordt opgenomen voor mensen met een NVIDIA kaart die XGL/Compiz willen draaien.
Deze staat hier ook al tussen. In die FAQ staat het antwoord op vrijwel alle vragen dus het plaatsen van links naar allerlei kleine losse vraagjes in de OP lijkt me niet zo handig.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Ik heb probleem met;

-tvtime, tv tuner wil niet meer;
-Xsane vindt mijn scanner niet meer;

iemand al een oplossing hiervoor, ubuntuforums hebben ook niet echt een oplossing. Wordt er een beetje gek van. Ubuntu is lekker, maar 5.10 werkte alles naar behoren nu niet.... raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:21:
[...]

"niet echt goed bezig"? Wat is er mis met alternatieve documentatie?

Dus omdat er op www.mysql.com al een heldere handleiding over het gebruik van MySQL staat mag je niet meer een andere site erop naslaan of bijvoorbeeld een O'Reilly boek over MySQL kopen? Natuurlijk wel! Als een andere site het sneller en duidelijk uitlegt dan de oorspronkelijke documentatie is de keus voor mij (en de meeste anderen) snel gemaakt. Dus wat is er dan meer welkom dan een klein lijstje met links naar de beste handleidingen die je kunt vinden? Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't heel goed dat er documentatie wordt meegeleverd, maar dan moet die wel handig zijn.

Laten we eens een naar een voorbeeld kijken: ik wil weten hoe ik java aan de praat krijg in Firefox. Dus we gaan naar Systeem > Help. Dan kun je 5 kanten op: systeemdocumentatie, on-line documentatie, hulp van de gemeenschap, commerciele ondersteuning en uittreksel van het Ubuntu-boek. Welke moet ik nemen? Geen idee, dus ik ga ze maar 1 voor 1 bijlangs.

Bij de eerste zie ik een zoekbalkje, dus ik typ in: java. En kijk aan, ik krijg zowaar een link naar "Debian GNU/Linux Java FAQ. - Java Plugins for Browsers". :) Geweldig! Denk ik. Helaas, ik mag dit gaan lezen:
8.4 Can I use Java in Mozilla?

Yes, the mechanism is identical to that of Netscape. However, the plugin directory in this case is /usr/lib/mozilla/plugins. There is additional information on how to install Java in Mozilla at the Java FAQ at Mozilla

There might be some issues depending on your version. Mozilla 1.4 and later (as well as Mozilla Firebox) is compiled with gcc 3.x and needs a compatible version of the plugin, as provided by JRE 1.4.2 or later. If you find issues you will need to debug yourself. A common problem is that the library might not be binary compatible if it was compiled with a different gcc version. Some gory details on how to debug this are described below (contributed by Tim Freeman and included in the #debian faq wiki)

The first problem is that in version 1.6-5 of the mozilla-browser package, at least, /usr/bin/mozilla is a shell script that redirects errors to /dev/null. This is described in bug 178271

To deal with this, make a copy of /usr/bin/mozilla and edit out the redirects of file descriptor 2 to /dev/null and run the copy. You may see something like this on Mozilla's standard error when it starts:

LoadPlugin: failed to initialize shared library /usr/lib/j2se/1.3/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so [/usr/lib/j2se/1.3/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so: undefined symbol: __vt_17nsGetServiceByCID]

This symptom indicates that your Java was compiled with an old version of GCC, but your Mozilla was compiled with a newer version (post gcc 3.0.3), and the two are binary incompatible. This is the case for version 1.3.1.02b-2 of the j2re1.3 package from ftp://ftp.tux.org, at least.

If you're confronted with this symptom, the fix is to get a Java runtime that was compiled with a more recent gcc. There are several available; one is ftp://ftp.tux.org/pub/jav...e-1.4.2-01-linux-i586.bin. Install that and change the libjavaplugin_oji.so link to point into the newly installed Java runtime.

If you wish to confirm the diagnosis before attempting the above treatment, you can do it as follows. Confirm that your Java was compiled with the old gcc by giving the command:

c++filt -s gnu __vt_17nsGetServiceByCID

and getting the result:

nsGetServiceByCID virtual table

To confirm that your mozilla was compiled with the new gcc, you can find its version of the symbol by giving the command:

objdump -R /usr/lib/libxpcom.so | grep nsGetServiceByCID

and you'll see a line like:

000ec114 R_386_GLOB_DAT _ZTV17nsGetServiceByCID

Then you demangle that with the command:

c++filt -s gnu-v3 _ZTV17nsGetServiceByCID

and get this eminently reasonable output:

vtable for nsGetServiceByCID

The important thing is that the two calls to c++filt both succeeded but they were told to use different demangling rules, "gnu" for the first and "gnu-v3" for the second. If this all checks out, then you should fetch a newer Java runtime as described above.
Vergelijk dat eens met de link die ik gaf:
How to install J2SE Runtime Environment (JRE) with Plug-in for Mozilla Firefox
sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin

* Restart Mozilla Firefox
Dus tja, goed bedoeld hoor, maar als je ff snel een goeie desktop wilt inrichten heb ik liever de Dapper Guide dan de meegeleverde documentatie. Je leert er natuurlijk helemaal niets van, maar dat is ook niet de bedoeling van Ubuntu Dapper. Als je wilt leren hoe Linux werkt kun je beter gewoon Debian ofzo zonder GUI installeren.
HetWonder schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 18:18:
[...]

Deze staat hier ook al tussen. In die FAQ staat het antwoord op vrijwel alle vragen dus het plaatsen van links naar allerlei kleine losse vraagjes in de OP lijkt me niet zo handig.
True, maar in de volgende zin gaf ik aan dat die handleiding niet meer werkte met de laatste NVIDIA drivers. Oh well.

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 03-06-2006 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:20:
Helaas te vaak heel veel. Je zou denken dat er niet genoeg howto's en tutorials kunnen zijn, maar een wildgroei heeft veel negatieve kanten.

In de eerste plaats is veel alternatieve documentatie van matige kwaliteit. Als een handleiding niet te volgen is, of geen effect heeft maakt Ubuntu een slechte beurt. Op de teksten van de officiele documentatie wordt kwaliteitscontrole toegepast.

Verder worden in veel alternatieve documentatie verkeerde instructies gegeven. Het is leuk als iet snel te vinden en snel te fixen is, maar helaas vaak ten koste van de integriteit van je systeem. Op de Ubuntu Forums bijvoorbeeld wordt nogal eens gevaarlijk advies gegeven en tools als Automatix doen in de praktijk meer kwaad dan goed. De officiele documentatie legt dingen uit zoals het hoort.

Een andere reden is dat gefragmenteerde documentatie moeilijk te onderhouden is. Je zult nu vaak zien dat documentatie geschreven voor Ubuntu Breezy of nog eerder niet bijgewerkt is voor Ubuntu Dapper. De officiele documentatie wordt iedere release bijgewerkt.

Alternatieve documentatie is verder bovendien bijna nooit in meerdere talen beschikbaar. Ubuntu's vertalers proberen de officiele documentatie altijd ook te vertalen, zodat ze voor iedereen toegankelijk is.

En niet in de laatste plaats is het natuurlijk gewoon zonde als er veel dubbel werk wordt gedaan. Als je zin/tijd/energie/kennis hebt om documentatie te schrijven, waarom dan niet meehelpen aan de officiele documentatie? Als die volledig en goed is, is dat veel meer waard dan versnipperde howto's op allerlei wiki's en weblogs.

Natuurlijk is er naast persoonlijke ego's, onwetendheid en andere oorzaken nog een belangrijke reden dat er een wildgroei aan alternatieve documentatie is. De officiele documentatie mist dingen. Dus laten we er nou voor zorgen dat dat gewoon beter wordt, dan kan je grootmoeder ook alles netjes vinden als ze op 'help' klikt.
Laten we eens een naar een voorbeeld kijken: ik wil weten hoe ik java aan de praat krijg in Firefox.
In twee klikken te vinden in de Desktop Guide: Java plugin for Mozilla Firefox (dus ook in de offline documentatie).
Dus tja, goed bedoeld hoor, maar als je ff snel een goeie desktop wilt inrichten heb ik liever de Dapper Guide dan de meegeleverde documentatie. Je leert er natuurlijk helemaal niets van, maar dat is ook niet de bedoeling van Ubuntu Dapper. Als je wilt leren hoe Linux werkt kun je beter gewoon Debian ofzo zonder GUI installeren.
Inderdaad, het gaat om het vinden van de oplossing voor je probleem. Dat is ook de insteek van de Dekstop Guide. Helaas kwam jij verkeerd uit toen je ging zoeken. Dat kun je zien als bug in het helpsysteem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
//mijn excuses, ik heb het hele topic niet doorgelezen aangezien het 8 pagina's was, maar ik heb wel gezocht op steekwoorden (langzaam, opstart).

Ik zie in de startpost onderandere de melding dat de boot stevig zou zijn verkort.
Nou weet ik iet hoe het was met vorige versies van Ubuntu maar ik heb hier al ~3maanden een dapper test systeem staan (Pentium 3-800, 128MB, sinds ik met Xgl speel 512MB en Radeon 9250 (64MB)).
Dit systeem is echter altijd *extreem* langzaam geweest met opstarten, ik heb het (nog) niet geklokt maar het is geloof ik wel meer dan 5 minuten.
Dit kan deels te maken hebben met problemen met ldap en nfs mounts aan het begin maar ik heb andere _langzamere_ Debian/Testing systemen die met dezelfde ldap/nfs instellingen toch even heel wat sneller starten...

Heeft iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Possstema schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 01:25:
Ik dacht zo'n 2 uur geleden ook, 'jippie ik ga ubuntu weer es installeren'. Niet dus :P . Ik heb een Acer Aspire 1694WLMi en daarvan is bekend dat linux er een hekel aan heeft :) . Daar zijn workarounds voor om het toch aan de praat te kijgen ( bv. boot acpi=off noapic etc, xorg aanpassen ). Dus ik denk dat doe ik nu gewoon weer. En ik kom bij het gebruikelijke zwarte scherm van de X server ( daarvoor pas ik xorg.conf dus aan ) en doe ctr-alt-backspace om xorg af te sluiten. En dat werkt al niet. Dan maar Ctrl-Alt-F1 en gdm stoppen ( /etc/init.d/gdm stop oid ). En hij zegt leuk ok. Dan de xorg.conf file aanpassen en 'startx'. En dan krijg ik de error dat hij al gestart is ( is ook zo want hij herstart zichzelf elke keer ( binnen 2 sec ) na een c-a-bspc ).
Restarten is ook geen optie want omdat je de eerste keer als je het wilt installeren in een soort live cd komt, dus na een restart begin je weer leuk opnieuw.
Niemand oplossing voor dit probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:18:
Bij mij bleek dit te liggen aan esd. Als ie hangt moet je even Ctrl+alt+f1 doen, inloggen en dan "sudo killall esd"
wellicht is het ook een ander process dat hangt, probeer dit te achterhalen met "pstree"

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

@Possstema: eerst nog een keer stoppen? Je kan ook nog met "ps" nagaan of je nog een draaiende instance (-> Nederlands woord?) van gdm kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
John_Glenn schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 23:17:
@Possstema: eerst nog een keer stoppen? Je kan ook nog met "ps" nagaan of je nog een draaiende instance (-> Nederlands woord?) van gdm kan vinden.
Ik heb het 20 keer ( of meer :) ) geprobeert te stoppen op meerdere manieren, en zegt elke keer "ok". Ik moet denk ik een manier zien te vinden om xorg.conf te veranderen voordat de installer wordt geladen ( X dus ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Possstema schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 22:36:
[...]

Niemand oplossing voor dit probleem ?
Als je ctrl+alt+bsp doet herstart hij zichzelf inderdaad, maar na 6 keer houdt hij het voor gezien. Vroeger was dit altijd 3 keer maar nu is 't 6.

In plaats van 'startx' zou ik doen: sudo /etc/init.d/gdm start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zojuist de KubuntuDVD eens in me lappie gestopt voor een testje. Net zoals bij Breezy standaard geen X, maar ik hoorde wel de opstartgeluiden van KDE. Onder Breezy heb ik mijn geluidskaart nooit werkend gekregen. Dit vraagt dus om een upgrade naar Dapper die ik morgen maar eens ga uitvoeren. :)

//Possstema
Die Acer van jou heeft een Ati X700 zo uit me hoofd. Mijn Asus ook. Die krijg ik altijd paswerkend nadat ik de ATIdrivers geinstalleerd heb. Kan via apt de fglrx of de drivers van de atisite. (ff et wget binnen trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnekort ook eens ubuntu gaan proberen alleen ik heb een vraagje (als dat mag hier?)...

Werken drivers van bv. mijn moederbord van windows gewoon op ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Als je de live-cd van ubuntu gebruikt, zal je vanzelf merken in hoeverre jouw hardware wordt ondersteund.
Gewoon in bios 'booten vanaf cd-rom' instellen, en gaan met die live-cd...erworden geen veranderingen naar je systeem geschreven, en is dus safe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:20:
[...]
De argumentatie achter mijn idee heeft tomato net al uitgelegd, maar laat mij even wat toevoegen. Ik geef toe dat de search functie van de documentatie klote is. Voor een groot deel staat er ongeveer dezelfde informatie in die guides als in de Ubuntu docs, die guides voegen dus niets toe behalve dat de informatie in een enkele pagina gegeven wordt (en dat de info misschien van lagere kwaliteit is). In dat het geval lijkt het mij verstandiger om mensen naar de specifieke plaats in de documentatie te verwijzen, dus System -> Help -> System Documentation -> Ubuntu Desktop Guide -> Common Tasks voor bijvoorbeeld Java en Flash instructies en dergelijke, zodat zij het eenvoudig kunnen vinden. Leer mensen in de eerste instantie de officiele documentatie te raadplegen. Of misschien report je een bug met het verzoek ook zo'n FAQ als in het formaat van de guides op te nemen in de Ubuntu documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:16

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:40:
[...]

Prachtig! Bedankt.. maar hoe stel ik nu de refresh rate van de monitor in want dat kan daar weer niet :'(
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Heeft er iemand ervaring met het upgraden vanaf Breezy als je een zelf- gecompilde kernel draait? Volgens mij worden in Dapper verschillende kernel-package tools geupdate, waaronder cramfs. De kernel die ik zelf gebouwd heb maakt gebruik van een initrd, en ik heb niet zoveel zin om te dist-upgraden, waarna blijkt dat hij mijn oude kernel niet meer kan laden. Ik kan het me eigenlijk niet veroorloven om mijn installatie nu kwijt te raken. Kunnen 'oude' kernels dus nog steeds geboot worden na een upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 10:09:
[...]

De argumentatie achter mijn idee heeft tomato net al uitgelegd, maar laat mij even wat toevoegen. Ik geef toe dat de search functie van de documentatie klote is. Voor een groot deel staat er ongeveer dezelfde informatie in die guides als in de Ubuntu docs, die guides voegen dus niets toe behalve dat de informatie in een enkele pagina gegeven wordt (en dat de info misschien van lagere kwaliteit is). In dat het geval lijkt het mij verstandiger om mensen naar de specifieke plaats in de documentatie te verwijzen, dus System -> Help -> System Documentation -> Ubuntu Desktop Guide -> Common Tasks voor bijvoorbeeld Java en Flash instructies en dergelijke, zodat zij het eenvoudig kunnen vinden. Leer mensen in de eerste instantie de officiele documentatie te raadplegen. Of misschien report je een bug met het verzoek ook zo'n FAQ als in het formaat van de guides op te nemen in de Ubuntu documentatie.
De Ubuntu Desktop Guide had ik inderdaad nog niet gzien en die ziet er heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:34:
Ik wil binnekort ook eens ubuntu gaan proberen alleen ik heb een vraagje (als dat mag hier?)...
Kort antwoord: nee. Maar wil je dat? Linux biedt voor verreweg de meeste onderdelen van je moederbord gelijkwaardige drivers als Windows, en soms zelfs betere. Je zult er alleen aan moeten wennen dat je deze in veel gevallen niet meer zelf hoeft te installeren, omdat deze in de kernel zitten die je installeert. Als je net begint met Linux hoef je je hier echter niet druk om te maken: de standaard kernel die Ubuntu installeert zal vrijwel alle door Linux ondersteunde hardware herkennen.

/edit
Een uitzondering hierop zijn drivers voor sommige WiFi-chipsets. Met behulp van ndiswrapper kun je windows-drivers gebruiken om niet door Linux ondersteunde chipsets te gebruiken onder Linux.

[ Voor 12% gewijzigd door Gertjan op 04-06-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:34:

Als je bang bent voor driverproblemen is de oplossing eigenlijk simpel: brand de Desktop versie van ubuntu, start die op als LiveCD en kijk wat je allemaal al kan doen (een live cd start het besturingssysteem van de cd op-dus zonder dat je iets op je pc installeert). Als er bepaalde hardware niet werkt in de Live CD zal dat ook niet automatisch onder een geinstalleerde versie werken. Door het met de live CD te testen kan je dus lekker experimenteren met linux zonder dat je je windows eraf hoeft te gooien etcetera en als het niet bevalt is het: cdtje eruit en rebooten naar windows.

Suc6 ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Weet er iemand trouwens een goed alternatief voor limewire in linux? Ik wil namelijk naast bittorrent ook een beetje fatsoenlijk snel losse nummertjes kunnen downloaden.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.