Niet echt over moederborden maar wel conroe gerelateerd...
Tot voor kort zag ik altijd dat server-processoren significant duurder waren dan desktop-processoren. Met de Conroe lijkt daar verandering in te komen. Ik zie dus ook niet in waarom er iemand zou zijn die een extreme edition Conroe zou willen kopen. Die gaat namelijk ongeveer 1000 euro kosten, heeft 2.933GHz en 1066MHz FSB, terwijl de woodcrest met 3.0GHz en 1333 MHz FSB maar 850 euro zou gaan kosten... Dat is 150 euro goedkoper voor een snellere processor... Hij is nog eerder op de markt ook... Een geschikt moederbord vinden is wel minder makkelijk, maar zeker niet ondoenbaar. Verder zit je waarschijnlijk ook met FB-DIMM opgescheept, wat voor desktops ook minder interessant is...
Maar als je puur naar de processor kijkt, dan is het duidelijk dat Intel met de prijs van de Extreme toch wel mensen belazert. 15% prijsverschil vind ik toch wel een belangrijk verschil. Ik verwacht dan ook dat Intel binnen de kortste keren een Extreme op de markt gaat brengen met een kloksnelheid van ofwel 3.0 GHz op 1333 ofwel 3.2 GHz op 1066, zeker als je rekening houdt met de overclock mogelijkheden van deze processor. Op 3.9GHz met standaard koeler...
Waarschijnlijk houden ze de X6900? achter de hand om AMD met hun FX-64 te kunnen kleineren.
ivm Conroe en cache in de vorige post:
Conroe heeft 1x4MB die dynamisch tss de twee cores verdeeld wordt. Als beide cores 2MB nodig hebben krijgen ze dat, als er één 3 MB nodig heeft, en de ander maar 1, dan kan dat ook. Als er maar 1 thread draait (niet realistisch op een hedendaags systeem, open processexplorer maar eens of taskinfo of een andere vergelijkbare utility, ben niet zeker of Core 2 één core volledig kan uitzetten bij lage belasting, wat waarschijnlijk hetzelfde effect heeft op cache management als 1 enkele thread), kan één enkele core zelfs de volledige 4MB benutten.
Dus eigenlijk is 1x4 beter dan 2x2, het heeft ook voordelen op overzetten van data/instructies/... tss de cores.
Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.