Als een moederbord de prestaties van een systeem (hier: de CPU) zou maken of breken, dan zou er iets grondig mis zijn in moederbordenland.
Het is dan ook dikke bullshit om te beweren dat je een E150+ moederbord nodig hebt om je Core 2 Duo fatsoenlijk te laten presteren. Een anekdote uit mijn eigen ervaring:
Mijn Intel P4 3.2GHz (S478, 800FSB, 512kb L2) zat een half jaar terug nog op het state of the art P4C800-E Deluxe moederbord van Asus. Een moederbord waar ik voorjaar 2004 welgeteld 175 euro voor betaald heb. Dat moederbord is helaas overleden en is vervangen door praktisch het goedkoopste wat ik kon vinden: De Asus P4V800D-X, een bord van 40 euro. En mijn CPU performance is welgeteld 4% afgenomen t.o.v. mijn dure P4C bord met i875 chipset.
Het maakt dus amper wat uit welk mobo je neemt. Zelfs te sloom geheugen hoeft nog geen probleem te zijn, want ik heb 333 mhz ram waar de CPU 400mhz nodig heeft om synchroon te draaien. Dit scheelt ook maar luttele procenten met 400mhz ram.
Ohjah? En als je nou alleen je CPU wilt upgraden en je nog steeds tevreden bent over je low latency DDR1 ram en je AGP kaartje? Je snijdt jezelf meer in de vingers als je alle oude meuk moet vervangen voor nieuw spul. Dan pas snij je je in de vingers, want dat gaat flink geld kosten.
Djoekie schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 22:02:
Typisch iemand die de niet in ziet dat een moederbord belangrijker bij een Intel is dan bij AMD. Bij het AMD kamp is de processor die voorop staat en waar hij op wordt geduwd maakt niks uit, als het het maar doet. Bij Intel is het juist de combinatie moederbord en processor die het geheel maakt of breekt. Ik begrijp dan ook niet waarom mensen steeds weer processoren van 300-400 euro gaan stoppen op een moederbord van 75 euro.
Ik heb dit als eens gezegd en er was toen een deel met me eens en een deel lulde gewoon door....
Is dat een argument om je redenatie hierboven te rechtvaardigen?
M.a.w. ik zou iedereen willen aanraden dat hij gewoon moet doen waar hij zin in heeft, ik heb geen kijk in jouw beurs (wil ik ook niet). Maar ik zeg je dat het gaat tegenvallen wanneer je puur alleen maar de verhoogde snelheid ziet van de Conroe/allendale processoren en dit wilt gaan gebruiken icm met een budget moederbord. Ik zeg overigens niet dat de processor langzamer is in dit geval, je mist alleen een paar cruciale dingen die alleen een compleet Intel platform kan aanbieden.
Welke cruciale dingen bedoel je precies? Die extra SATA poorten? Die 2e Gbit LAN poort? Die geavanceerde heatpipe koeling? De onboard HD audiochip?
Overigens zie ik steeds weer dezelfde berichten tegenkomen in deze thread ("Welke moederbord moet ik hebben?!?!?!?!" etc),
lezen mensen en zoek eens wat zelf uit, alvast bedankt

.
Dat ben ik wel met je eensch, maar daar heb ik mijzelf vast ook wel eens schuldig aan gemaakt.
[
Voor 57% gewijzigd door
frankknopers op 14-06-2006 23:45
]