Parody schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 17:32:
Gebruikt iemand de USB-poort op z'n 7340 wel eens? Waar de 7170 nog USB-hubs ondersteunde geeft de 7340 helemaal geen reactie op het insteken van een (unpowered) USB-hub. Ook ingeplugde USB-sticks werken dan logischerwijs niet. Dat wordt dus helaas geen printer en 2 1/2" USB-harddisk tegelijk aansluiten. Beetje jammer, want ik had gehoopt dat de 7340 meer zou kunnen dan de 7170 op dat vlak...
Als ik het goed heb, staat bij m'n ouders een 7340 (van XS4ALL) en daar heb ik een 10-poorts powered USB-hub op aan de praat gekregen. Ik had op een gegeven moment de beschikking over de printer, scanner, externe USB-harddisk (een Western Digital Passport) en USB-stick. Ik denk dat ik zelfs met wat moeite een (USB) keyboard en muis aan de praat zou hebben gekregen met de Fritz-app. Maar echt handig vond ik het niet werken (je moest elk apparaat met de hand activeren, alleen de harddisk ging automatisch).
Waarschijnlijk ligt het bij jou dus aan je unpowered hub.
Sowieso zou ik aan raden een hub met voeding te gebruiken als je er een 2 1/2" harddisk aanhangt (ongeacht of het een pc of router is). Die reserveren meestal de volle 500mA die een USB-poort kan leveren.
Overigens deed ik dit in een poging om voor m'n vader z'n laptop vrijwel helemaal draadloos te krijgen, zodat hij op z'n werkplek alleen nog maar een monitor en voeding aan hoefde te sluiten en de rest via wifi liep. Leuk concept, en misschien met een iets verdere uitwerking (lees: geavanceerdere cliënt applicatie) wel bruikbaar.
swiebert schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:36:
Ik zit hier met een 7270, een iphone en twee iphone apps waarlangs je via wifi/fritz zou moeten kunnen bellen. Randvoorwaarde is wel dat de iphone hiervoor kan verbinden als wifi foon met de Fritz. Browsen etc over wifi met de iphone via de fritz wifi gaat prima. Echter; het wifi bellen met de fritz!apps wil niet lukken. Lijkt dat de huidige firmware (54.04.81) dit niet ondersteunt. Nu is er nieuwere firmware (54.04.88) die dit wel lijkt te ondersteunen. Echter, de fritz draait verder zonder problemen dus is even de vraag of de '.88' firmware ook degelijk is.
Iemand suggesties?
BTW. Het betreft hier een V2 fritzbox 7270 internationaal, iphone 3gs ios 4.2.1 .
Ik heb dit geprobeerd met mijn Android telefoon, en na wat gehannes met aanmelden (zowel in de Android app zelf als op de project pagina van de app is geen handleiding hierover te vinden...) werkte het. Als ik nu bij m'n ouders kom, heb ik via mijn gsm de beschikking over hun vaste lijn, kan ik via de interne telefoonnummers gebeld worden en eventueel gesprekken opnemen (dat laatste heb ik uitstaan). Je moet dan uiteraard wel in bereik van de router zijn.
Ik zit zelf nog met een klein probleempje bij m'n ouders met deze router. Hij werkt geloof ik verder helemaal goed (ik hoor m'n vader tenminste niet klagen over het wegvallen van internet of de telefoon), maar de USB-stick in de router wordt maar moeizaam gevonden door de pc's in het lokale netwerk.
De oorzaak is voor mij bekend en weinig nieuws, namelijk het ontbreken van een werkgroep waarin deze share zich bevind. Windows7 vindt het al niet leuk om een share te koppelen buiten z'n eigen werkgroep, maar als de werkgroep helemaal ontbreekt, wordt het een kleine uitdaging.
De enige manier waarop deze share benaderd kan worden is door via de verkenner rechtstreek op IP-adres de share aan te spreken. Dit gaat meestal goed, maar soms "vergeet" Windows7 spontaan de share en heb ik weer een klagende vader dat hij hem niet meer kan vinden in de verkenner of TotalCommander. Nu is hij absoluut geen nitwit op het gebied van ICT en lukt het hem uiteindelijk ook wel weer de share te benaderen, maar handig is het niet.
Nu heb ik al de hele config van de router door gespit opzoek naar een veld waar ik de werkgroep in kan stellen, maar deze lijkt in de webGui niet beschikbaar te zijn. Is dit op een andere manier wel mogelijk? Als ik naar de opensource firmware kijkt, lijkt dit gewoon Linux te zijn, dus de share wordt via Samba gedeeld, en Samba ondersteund gewoon werkgroepen. Ik vind het persoonlijk nogal vreemd als dit niet zou kunnen, zelfs de simpelste NAS heeft nog werkgroep instellingen, dus waarom een geavanceerde router als deze niet?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier