Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Ok, Thx!

De procedure om te downgraden met de standaard image is "just easier", dan dit met de recovery image te doen. Maar ik zal deze gebruiken als de Fritz geen antwoord meer geeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59
marigo schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 18:13:
[...]

Ik kan je alvast de speedtest laten zien met een 7340 achter een XMS 50/50 connectie.

[afbeelding]

PS via de speedtest van ziggo kom ik op 48,2 down en 44,5 up
OK, thanks :). Dat ziet er op zich niet verkeerd uit. Helaas kan je in een niet-gemodde webIF niet het CPU verbruik zien. Heb je al geprobeerd een dikke upload te doen en dan bv. nog te bellen?

@Loekie: Hmm, dus nog steeds geen opties in de webIF voor bv. het instellen van statische DHCP leases, hostnames en local domain..... Jammer :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
eymey schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 20:28:
[...]

OK, thanks :). Dat ziet er op zich niet verkeerd uit. Helaas kan je in een niet-gemodde webIF niet het CPU verbruik zien. Heb je al geprobeerd een dikke upload te doen en dan bv. nog te bellen?

@Loekie: Hmm, dus nog steeds geen opties in de webIF voor bv. het instellen van statische DHCP leases, hostnames en local domain..... Jammer :)
Ik had gehoopt dat er de deze week gereleaste firmware op zou staan(waar dit in zou zitten) helaas loopt deze nog wat achter. Gelukkig werkt deze hetzelfde als de vorige, dus de eerste aanpassingen zijn via telnet ingeklopt. ;)
Daarnaast hebben we pas over een maand een snellere verbinding...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Firmware gereleased.... waar wát in zou zitten? ;). Ik zie nog niets op de AVM site over een firmware :)

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat men er nou niet ook een keer voor heeft gezorgd dat je gewoon zelf wat VLAN q-tagging op de WAN kant kan doen (en bv. een poort op de switch isoleren voor IPTV gebruik). Dan waren dit ook perfecte routertjes geweest voor de Tweak KPN verbindingen (heb zelf Tweak glas KPN 30)

[ Voor 60% gewijzigd door eymey op 17-09-2010 22:59 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Loekie
eymey schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 22:58:
Firmware gereleased.... waar wát in zou zitten? ;). Ik zie nog niets op de AVM site over een firmware :)

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat men er nou niet ook een keer voor heeft gezorgd dat je gewoon zelf wat VLAN q-tagging op de WAN kant kan doen (en bv. een poort op de switch isoleren voor IPTV gebruik). Dan waren dit ook perfecte routertjes geweest voor de Tweak KPN verbindingen (heb zelf Tweak glas KPN 30)
Statische IP-leases instellen en ook handmatig IP's koppelen aan MAC-adressen. Localdomain aanpassen zal wel niet gebeuren. Deze zaken kun je overigens al wel doen via prutsen in telnet.
V.w.b. VLAN tagging ben ik bang dat dit nooit gaat komen(veel te ingewikkeld ;))
Mede daarom zelf ook 35R+ genomen ipv via KPN.
De firmware waar ik het over heb is de Duitse(84.04.86), er waren geruchten dat deze firmware ook op de internationale box zou staan. Helaas niet, dus moet weer zelf m'n IPv6-tunneltje bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Loekie op 18-09-2010 10:10 ]

specs

• eymey
:) Tsja, ik kan hier helaas (nog) alleen maar via KPN krijgen :). Binnenkort stap ik wel over op Lijbrandt... die hebben ook dezelfde constructie als Tweak R+. Had liever Tweak R+ gehad maar goed... als zij het niet kunnen/gaan aanbieden ;)

Maar zelfs dan nog zou VLAN tagging wel handig zijn, bv. als je meerdere diensten hebt (IPTV en LAN) en maar 1 kabel naar je huiskamer of boven wil hebben bv. Zeker in zo'n duur apparaat moet dat er makkelijk af kunnen volgens mij.

Magoed, dit alles maakt wel dat ik voorlopig nog wel niet op die 7390 zal overstappen :)

• Loekie
eymey schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 10:29:
Maar zelfs dan nog zou VLAN tagging wel handig zijn, bv. als je meerdere diensten hebt (IPTV en LAN) en maar 1 kabel naar je huiskamer of boven wil hebben bv. Zeker in zo'n duur apparaat moet dat er makkelijk af kunnen volgens mij.

Magoed, dit alles maakt wel dat ik voorlopig nog wel niet op die 7390 zal overstappen :)
Ik zie de voordelen wel, voor mij is het ok om een extra kabel richting mythtv-server te hebben lopen voor IPTV. Maar het op het hele netwerk beschikbaar hebben heeft ook zo z'n voordelen.
De reden dat het er niet op zit heeft ws te maken met andere 'hippe' functies die voor jan modaal meer nuttig blijken en het ontwikkelingsteam dat ze hebben.

specs

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Sinds gisteren ook in het bezit van een Fritzbox 7390. Oude Speedtouch uit 2000 was echt aan vervanging toe. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dan ik niet mijn eigen DNS server kan instellen. Ik heb telnet aan de gang en kan deze waarde bij overwrite_dns wel invullen, echter werkt dit hierna niet. Is er mogelijk iets gewijzigd in deze laatste firmware of pak ik dit verkeerd aan?

• eymey
Loekie schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 10:49:
[...]

Ik zie de voordelen wel, voor mij is het ok om een extra kabel richting mythtv-server te hebben lopen voor IPTV. Maar het op het hele netwerk beschikbaar hebben heeft ook zo z'n voordelen.
De reden dat het er niet op zit heeft ws te maken met andere 'hippe' functies die voor jan modaal meer nuttig blijken en het ontwikkelingsteam dat ze hebben.
Idd :). De prio's zullen anders liggen.

Terwijl je steeds hoort dat de FB's best met VLAN's overweg kunnen maar dat dit dan 'custom' voor Triple Play providers, die de FB standaard willen gebruiken, gedaan wordt.

Maar goed.... je kan niet alles hebben :D. In dat opzicht zal ik denk ik toch de FB 7270 als veredelde DECT centrale blijven gebruiken en gebruik ik een OpenWRT doosje als router en l2-switch :).

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Sinds vandaag een 7390 in huis. Werkt tot nu toe best goed, nog wel zoeken naar instellingen en zo, maar dat is een kwestie van wennen. Wel het gevoel dat er minder instelmogelijkheden zijn vergeleken met m'n vorige routers, maar nog niets tegengekomen dat ik echt mis.

Behalve...
Behalve...
Behalve NAT loopback! Het lijkt er sterk op dat dat gewoon niet enabled is bij de 7390, en ik heb nog niet gevonden hoe dat aan te zetten is.
Ik heb dus een webserver in m'n LAN met host-name based virtual hosting. Voorheen kon ik die met de URL naam gewoon bereiken... nu dus niet. Van buitenaf werkt het wel (http://downforeveryoneorjustme.com ziet de sites wel).

Is hier al een hack voor, of moet ik hier mee leren leven?

• eymey
Met mijn Fritz!box 7270 heb ik hier eigenlijk nooit last van gehad.... en met een vorige (7170) ook niet :)

• Loekie
vanaalten schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:46:
Sinds vandaag een 7390 in huis. Werkt tot nu toe best goed, nog wel zoeken naar instellingen en zo, maar dat is een kwestie van wennen. Wel het gevoel dat er minder instelmogelijkheden zijn vergeleken met m'n vorige routers, maar nog niets tegengekomen dat ik echt mis.

Behalve...
Behalve...
Behalve NAT loopback! Het lijkt er sterk op dat dat gewoon niet enabled is bij de 7390, en ik heb nog niet gevonden hoe dat aan te zetten is.
Ik heb dus een webserver in m'n LAN met host-name based virtual hosting. Voorheen kon ik die met de URL naam gewoon bereiken... nu dus niet. Van buitenaf werkt het wel (http://downforeveryoneorjustme.com ziet de sites wel).

Is hier al een hack voor, of moet ik hier mee leren leven?
Err, hier geen enkel probleem, maar ik gebruik verder geen virtual hosting oid waarbij je de verschillende virtual hosts verschillende sub-domains laat afhandelen.
Kun je 'example.com' wel bereiken maar gallery.example.com niet? Of zit ik nu aan iets anders te denken? ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
M'n webserver host dus example.com, webmail.example.com, gallery.example.com en nog wat andere (waarbij example.com dus m'n eigen .net-domeinnaam is). Geen van allen zijn te bereiken vanaf het LAN, terwijl ze van buitenaf prima bereikbaar zijn. Heeft dus niets te maken met subdomeinen - puur het feit dat 'ie via de DNS niet 'terug' naar zichzelf kan of zo - immers, het IP adres van 'example.com' is gelijk aan het IP adres van de Fritz!box.

Ik ben daarbij niet de enige die er last van lijkt te hebben - zie ook hier. En deze site suggereert dat het specifiek een 7390 issue is (tenminste - ik neem aan dat '3790' een typefout is, ook gezien de datum van de melding).

Maar een flink stuk vervelender is dat de ADSL verbinding zo instabiel als wat is. Solcon ADSL verbinding, 4Mbit via BabyXL geloof ik. Doet het een tijdje goed, en ineens lijkt de verbinding er niet meer te zijn. Kan nog wel de webinterface in, kan daar verder niet echt zien dat er iets mis is (logging laat niets zien), maar na een paar minuten werkt het 'ineens' weer.

Bah, waarom moeten dit soort apparaten nou altijd op de markt ge-beta-test worden? Ik had eigenlijk gehoopt dat ze er in Duitsland al de bugs uitgehaald hadden, daar is 'ie al langer op de markt.

Maar goed - vingers kruisen, hopelijk kan ik dit berichtje nog posten voor de ADSL er uit ligt...

------------------------------------------------------

Edit: contact gehad met die persoon die dat probleem dus al eerder had gevonden. Het uiteindelijke antwoord van AVM op zijn support request was ' NAT loopback is not a promised feature' - ofwel, als ze zin hebben komt het er misschien nog in. En inderdaad hebben alle vorige types deze feature wel ingebouwd. |:(
Nou is er net afgelopen week een (duitse) firmware update uitgekomen - hopelijk zit het daar in, zo ja dan wacht ik nog wel even op de internationale update.

Al zit ik er behoorlijk had over te twijfelen om de wet 'koop op afstand' eens uit te proberen. Brakke DSL verbinding is nog wel een stapje serieuzer dan NAT loopback. Vandaag m'n oude modem/router maar weer eens terugplaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door vanaalten op 19-09-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ik heb gewoon een simpel dyndns-domeintje en kan mijn webserver daar perfect op bereiken vanaf m'n eigen netwerk. Ik werk (nog) niet met subdomeinen, maar dat zal het verschil niet zijn. Ook een forward zal het probleem niet zijn als deze extern te benaderen is. Heb je dat overigens via ingebouwd template gedaan?
Ik ga via Zigge het net op, wellicht dat daar nog een verschil in zit...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik denk niet dat het met DynDNS te maken heeft (van wat ik begreep deed die andere persoon met dat probleem dat ook).
Maar begrijp ik het goed dat je via Ziggo het internet op gaat? Jij gebruikt niet het interne DSL modem, maar LAN poort 1 is verbonden met een kabelmodem?
Dan denk ik dat dat misschien het verschil maakt - wellicht dat dat kabelmodem het publieke IP-adres heeft, en niet jouw 7390.

Edit: volgens jouw specs lijstje heb je een 8Mbit ADSL verbinding - weet het niet zeker, maar volgens mij doet Ziggo geen ADSL?

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 19-09-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
vanaalten schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:46:
Ik denk niet dat het met DynDNS te maken heeft (van wat ik begreep deed die andere persoon met dat probleem dat ook).
Maar begrijp ik het goed dat je via Ziggo het internet op gaat? Jij gebruikt niet het interne DSL modem, maar LAN poort 1 is verbonden met een kabelmodem?
Dan denk ik dat dat misschien het verschil maakt - wellicht dat dat kabelmodem het publieke IP-adres heeft, en niet jouw 7390.

Edit: volgens jouw specs lijstje heb je een 8Mbit ADSL verbinding - weet het niet zeker, maar volgens mij doet Ziggo geen ADSL?
Die specs zijn al een tijdje niet actueel meer ;) Straks wordt dat zelfs 35/35 via Tweak.
7390 heeft het publieke adres, modem van Ziggo staat in Bridge. Ik kan me voorstellen dat het ding anders reageert in router-mode(die ik gebruik) t.o.v. modem-router-mode.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Grommm...
Vandaag antwoord van de support desk. De gebruikelijke kluitje-in-riet suggesties, maar goed - moest toch even wat dingen controleren voor ik kon terugmailen.

Dus oude router er uit, 7390 weer aangesloten - maar nu alleen even de webserver als enige op de LAN poorten. Verbazingwekkend - werkte NAT loopback ineens *wel*!
Daarna een voor een de andere network devices aangesloten. Alles bleef werken.

Ook nog op een andere PC in het LAN, met schone browsercache en alles getest - en jawel, NAT loopback bleef werken en ik kon de interne webservers gewoon met de externe URL bereiken.

Ik weet zeker dat toen ik de boel afkoppelde afgelopen zondag, dat ik de websites wel van buiten het LAN, maar niet van binnen kon bereiken. Machines en router meerdere keren gereboot. Enige wat ik nu zie is dat zonder dat ik wat veranderd heb, het ineens *wel* werkt.

En jullie zullen nu denken (en ikzelf ook een beetje) "nou, dan zal je toch ineens wel iets anders gedaan hebben he!". Maar ik kan echt *niets* bedenken, het is voor mij alsof de boel spontaan werkt. Frustrerend.

Maar goed - nu even afwachten hoe stabiel m'n ADSL verbinding blijft, m'n andere klacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Kan gebeuren, er zal ergens iets gewijzigd zijn oid...
Beter dat het wel werkt ;)
DSL schijn hit and miss te zijn bij sommige aansluitingen, ik heb nooit echt problemen gehad bij telfort, maar het is sterk afhankelijk van je lijnt in huis en tot aan de centrale. Er zijn trucjes om de parameters via telnet wat aan te passen zodat er wat stabieler gewerkt kan worden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Te vroeg gejuicht...
Half uurtje later, *niets* gewijzigd aan de settings, enkel een beetje gesurft. Voor de gein nog eens geprobeerd, en nu ineens 'Firefox can't establish a connection to the server at...'
Slaat helemaal nergens op.

Aan de ene kant blij dat ik niet gek ben, dat wat ik zondag zag zie ik nu weer. Aan de andere kant wel teleurgesteld. Geen idee wat er met ding ding aan de hand is.

Oh, en ADSL is ook nog steeds instabiel. Bah. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
vanaalten schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 21:57:
Te vroeg gejuicht...
Half uurtje later, *niets* gewijzigd aan de settings, enkel een beetje gesurft. Voor de gein nog eens geprobeerd, en nu ineens 'Firefox can't establish a connection to the server at...'
Slaat helemaal nergens op.

Aan de ene kant blij dat ik niet gek ben, dat wat ik zondag zag zie ik nu weer. Aan de andere kant wel teleurgesteld. Geen idee wat er met ding ding aan de hand is.

Oh, en ADSL is ook nog steeds instabiel. Bah. :(
Ehm, wacht ff, ADSL instabiel en ook natloopback op IP? Nu weet ik het niet zeker, maar als je DSL niet stabiel is zal het verdwijnen van je externe IP daarin iets verprutsen....
Kan het niet voor je testen, want mijn verbinding is stabiel...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik zat ook al te denken dat het aan elkaar gelinkt was, maar ben er niet zeker van: als m'n internet stabiel werkt, dan kan ik de websites ook niet bereiken.
Mmm.. zal eens een router off/on proberen...

Yep, inderdaad, kan nu de webserver wel bereiken! Dank voor de suggestie!

Ofwel, NAT loopback doet het wel, maar als je verbinding soms wegvalt vervalt de NAT loopback compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieder1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 20:12
ik hoop dat ik niet in de verkeerde topic zit voor een koopadvies..

momenteel zit ik namelijk te twijfelen tussen een 7340 en een 7270.

het volgende wil ik ermee doen:
- internetten (duh) via WLAN (N) (lan wordt in principe niet gebruikt)
- bestanden delen via WLAN (N) over USB2.0
- bellen via VoIP, liefst rechtstreeks op het apparaat via Dect

momenteel is de 7270 2e hands voor zo'n €100,- te krijgen tegen €150,- voor de 7340.
vraag is dus eigenlijk of de 7340 zijn meerprijs waard is..

the trick is to keep breathing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneX
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:38
vanaalten schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:49:
...
Maar een flink stuk vervelender is dat de ADSL verbinding zo instabiel als wat is. Solcon ADSL verbinding, 4Mbit via BabyXL geloof ik. Doet het een tijdje goed, en ineens lijkt de verbinding er niet meer te zijn. Kan nog wel de webinterface in, kan daar verder niet echt zien dat er iets mis is (logging laat niets zien), maar na een paar minuten werkt het 'ineens' weer.
...
Ook hier veel problemen (gehad) met de 7390 en een ADSL verbinding. In dit geval een 8MBit/s ADSL2+ van 'online' (een 'bridged' verbinding).
Om de paar minuten geen verbinding meer met internet, nog wel de computers onderling (bv van WLAN naar LAN) - en ook VoIP doet het nog gewoon. En vervolgens weer wel verbinding.

Als 'bypass' heb ik een re-install gedaan (fabrieksinstellingen) maar dan als land 'België' gekozen. Daarna afgebroken en de DSL verbinding handmatig ingesteld (moest toch al).
(Wel bij telefonie het goede landnummer kiezen/instellen.)

Dit lijkt een stuk stabieler te werken en heb dit gedrag daarmee niet meer gezien (gisteravond wel een complete hangup van het modem - maar dat is naar verwachting een andere - ik denk WLAN gerelateerde bug).

Momenteel draait de 7170 weer (wilde zeker zijn dat ik vanaf afstand bij mijn netwerk kan) - maar vanavond gaat het weer om naar de 7390 (ben dan in ieder geval in de buurt voor het geval dat).

In ieder geval mag AVM nog iets aan de firmware doen ...

[ Voor 4% gewijzigd door ReneX op 24-09-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ieder1 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 00:32:
ik hoop dat ik niet in de verkeerde topic zit voor een koopadvies..

momenteel zit ik namelijk te twijfelen tussen een 7340 en een 7270.

het volgende wil ik ermee doen:
- internetten (duh) via WLAN (N) (lan wordt in principe niet gebruikt)
- bestanden delen via WLAN (N) over USB2.0
- bellen via VoIP, liefst rechtstreeks op het apparaat via Dect

momenteel is de 7270 2e hands voor zo'n €100,- te krijgen tegen €150,- voor de 7340.
vraag is dus eigenlijk of de 7340 zijn meerprijs waard is..
de 7340 wordt helemaal niet los verkocht!? Heb je het toevallig over de 7390?
Voordeel van de 7390 (en ook de 7340) is dat die VDSL kunnen, terwijl de 7270 alleen ADSL kan.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritzy2001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04-2023
ReneX schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:14:
[...]

Ook hier veel problemen (gehad) met de 7390 en een ADSL verbinding. In dit geval een 8MBit/s ADSL2+ van 'online' (een 'bridged' verbinding).
Om de paar minuten geen verbinding meer met internet, nog wel de computers onderling (bv van WLAN naar LAN) - en ook VoIP doet het nog gewoon. En vervolgens weer wel verbinding.

Als 'bypass' heb ik een re-install gedaan (fabrieksinstellingen) maar dan als land 'België' gekozen. Daarna afgebroken en de DSL verbinding handmatig ingesteld (moest toch al).
(Wel bij telefonie het goede landnummer kiezen/instellen.)

Dit lijkt een stuk stabieler te werken en heb dit gedrag daarmee niet meer gezien (gisteravond wel een complete hangup van het modem - maar dat is naar verwachting een andere - ik denk WLAN gerelateerde bug).

Momenteel draait de 7170 weer (wilde zeker zijn dat ik vanaf afstand bij mijn netwerk kan) - maar vanavond gaat het weer om naar de 7390 (ben dan in ieder geval in de buurt voor het geval dat).

In ieder geval mag AVM nog iets aan de firmware doen ...
Hallo 7390 gebruikers.
Ook ik heb problemen met een onstabiele Fritz!box 7390. Gisteren geinstalleerd en het ging de eerste paar uren goed. Daarna werden de Wlan en Lan gebuikers er steeds afgeknikkerd. Nog diverse dingen geprobeerd maar het mocht niet baten. Tevens had ik diverse Internet telefonie probleempjes met de SIP verbinding. Voor de info, ik heb een Online account van 20Mbit (haal max 11 Mbit). En telefonie via Budgetphone. Tijdens het eraf knikkeren heb ik de logs door bekeken maar het systeem zegt dat de ADSL verbinding actief blijft.
Vandaag was ik het spuugzat en heb de Fritzshop (mijn supplier) gebeld. Ik heb ondertussen een RMA nummer gekregen en morgen gaat ie per post retour afzender. Ik krijg een nieuwe (andere) en ben benieuwd of dat verbetering geeft. Ik hoop stiekem erop dat het een kneusje is en niet een software probleem want dan kan het nog wel eens een langdurig verhaal worden. Vanmiddag maar weer mijn oude vertrouwde Fritz!box 7270 geinstalleerd en wat een verademing een stabiele internet verbinding. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fritzy2001 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 23:05:
[...]

Hallo 7390 gebruikers.
Ook ik heb problemen met een onstabiele Fritz!box 7390. Gisteren geinstalleerd en het ging de eerste paar uren goed. Daarna werden de Wlan en Lan gebuikers er steeds afgeknikkerd. Nog diverse dingen geprobeerd maar het mocht niet baten. Tevens had ik diverse Internet telefonie probleempjes met de SIP verbinding. Voor de info, ik heb een Online account van 20Mbit (haal max 11 Mbit). En telefonie via Budgetphone. Tijdens het eraf knikkeren heb ik de logs door bekeken maar het systeem zegt dat de ADSL verbinding actief blijft.
Vandaag was ik het spuugzat en heb de Fritzshop (mijn supplier) gebeld. Ik heb ondertussen een RMA nummer gekregen en morgen gaat ie per post retour afzender. Ik krijg een nieuwe (andere) en ben benieuwd of dat verbetering geeft. Ik hoop stiekem erop dat het een kneusje is en niet een software probleem want dan kan het nog wel eens een langdurig verhaal worden. Vanmiddag maar weer mijn oude vertrouwde Fritz!box 7270 geinstalleerd en wat een verademing een stabiele internet verbinding. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Heb een mail gestuurd naar AVM, want van bovenstaande feiten heb ik dus ook last van. Om de haverklap geen internet meer en aangezien ik een Dreambox heb, heb ik ook nog eens vastlopend beeld 8)7
Dit is echt zwaar irritant en hoop dat ze snel met een oplossing komen, heb er totaal geen plezier aan...

• vanaalten
Tja, er is al een '86' firmware met een behoorlijke changelist, veel issues zouden inderdaad opgelost kunnen zijn daarmee. Maar ja - het vertalen van die 86 firmware lijkt behoorlijk wat werk te zijn want hij is er sinds de 16e alleen in het duits...
(je zou denken dat je dat handig opzet zodat je met een druk op de knop ook de engelse laat genereren...)

Overigens had ik juist geen WLAN problemen, maar ADSL problemen. Heb ondertussen bij m'n leverancier (Routershop) gevraagd om een retournummer op basis van 'Koop-op-Afstand' retourneren, gaat 'ie volgende week terug.

Zal ik daarna overgaan op losse apparaten van andere merken, mooie alles-in-1 oplossingen zijn er niet zoveel.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
* Freeaqingme heeft van de week z'n 7340 van xs4all mogen ontvangen, maar aangezien de aansluiting nog een paar dagen duurt mag ik er nog even mee spelen :D

De/Mijn bedoeling is dat ik dat ding alleen laat moduleren, om alles over 1 rj45 aansluiting door te sluizen naar m'n gateway, om vervolgens de vpn & voip server op de andere poort laat luisteren. Iemand enig idee hoe dat mogelijk is (ik vraag bewust niet of het mogelijk is, want natuurlijk is het dat \o/)?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

Mijn ervaringen zijn ook zeer wisselend met de 7390. Omdat mijn Zyxel de geest had gegeven hing er tijdelijk het allereerste modem tussen welke we van Xs4all hadden gekregen. De Alcatel Speedtouch 510i (de vierkante niet de mooie afgeronde :) ). Echter haalde die speedtouch nog wel 500-550 kb/s. Met de 7390 mag ik heel blij zijn als ik 450 kb/s haal en dan heb ik alle draden al ingekort naar het ISRA punt want ik haalde zelfs maar 350kb/s. Had verwacht voor deze prijs toch wel een beetje kwaliteit te krijgen maar helaas. Verder klappert internet regelmatig eruit en vandaag liep het modem compleet vast, zelfs de webinterface was onbereikbaar :( . Ben van werk uit een Cisco 520 gewend dus misschien is dat niet eerlijk vergelijken maar had er meer van verwacht.
De splitter is nu ook al wel een jaar of 12, zou het verwisselen hiervan mogelijk nog winst opleveren? Of is dit gewoon de max voor ±1700m van de centrale (hemelsbreed).

[ Voor 3% gewijzigd door Maartenvs op 25-09-2010 17:47 ]

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:42
Fritzboxen hebben toch een ingebouwde splitter, of vergis ik me nou?

• Freeaqingme
Dat weet ik niet. Xs4all levert wel gewoon losse splitters/dsl filters bij hun dingen, en het lijkt me dat ze dat niet zouden doen als een frtizbox zo'n filter ingebouwd zou hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

Wij hebben nog gewoon ADSL via KPN met abbo bij Xs4all :) Wij hebben hier ook een ISDN centrale hangen voor telefonie van de zaak dus is een splitter wel noodzakelijk aangezien ik die Fritz nog niet vertrouw om daar onze telefonie over te laten lopen.

• vanaalten
AtRi schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 19:03:
Fritzboxen hebben toch een ingebouwde splitter, of vergis ik me nou?
Het aansluitschema van de 7390 gaat uit van aansluiten *na* een splitter (je moet apart een aansluiting voor je telefonie en DSL signaal naar je 7390 leiden).
Denk dus niet dat die intern zit.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Wat een geneuzel over wel of geen splitter. @Maartenvs; probeer/test het gewoon eens zonder splitter, dan weet je het snel genoeg.
Iha: ieder ADSL modem (dus ook een FB) werkt zonder splitter (vaak beter zelfs). Die splitter is alleen bedacht als je ook nog (analoge) telefonie wilt behouden. In het FB geval is dat meestal niet de bedoeling; dat ding handelt zelf telefonie perfect af.
Dat brengt mij op de 2e opmerking van @Maartenvs: ISDN kun je nou juist heel goed laten afhandelen door de FB. Dat doet ie in alle opzichten perfect!

[ Voor 14% gewijzigd door kaajee op 25-09-2010 23:12 ]

• Freeaqingme
kaajee, klopt niet helemaal. Wat wij een splitter noemen heet in veel andere landen gewoon een dsl filter. Want hoewel een splitter inderdaad het signaal 'splitst', filtert ie op de dsl poort wel alle ongewenste frequencies eruit, waardoor het vaak beter werkt met splitter/filter dan zonder. Uiteraard zorgt het wel voor extra contactpunten, dus is 't wel zaak om goede kabels/pluggen/etc te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Ik heb nog even een FB handleiding nagekeken, inderdaad wordt de FB aangesloten aan de splitter. Ik was op de een of andere manier in de war, ws door de y-kabel die beide signalen via 1 aansluiting bij de FB binnen brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs

Maartenvs

For Sale

@kaajee: om de reden die freeqingme aanhaalt heeft testen zonder splitter weinig zin. Daarbij liep de Fritz gisteren echt compleet vast. Als de telefooncentrale van het bedrijf dan ook onderuit gaat blijf ik lekker met de losse centrale zitten want die box mag zich eerst hier bewijzen puur voor internet voordat het dadelijk alleen maar meer problemen creëert, en daar heeft hij al genoeg problemen mee. Gelukkig is email hier niet heel belangrijk maar telefonisch moeten we wel gewoon bereikbaar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Maartenvs op 26-09-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Freeaqingme schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 23:16:
kaajee, klopt niet helemaal. Wat wij een splitter noemen heet in veel andere landen gewoon een dsl filter. Want hoewel een splitter inderdaad het signaal 'splitst', filtert ie op de dsl poort wel alle ongewenste frequencies eruit, waardoor het vaak beter werkt met splitter/filter dan zonder. Uiteraard zorgt het wel voor extra contactpunten, dus is 't wel zaak om goede kabels/pluggen/etc te gebruiken.
Ik dacht dat alleen het telefoondeel gefilterd werd en dat via de adsl-poort het signaal ongefilterd doorgaat naar de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Zeker bij zeer storingsgevoelige vdsl2 lijkt me dat van niet. Heb alleen weinig zin om de mijne open te breken om 't te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
AtRi schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:36:
[...]

Ik dacht dat alleen het telefoondeel gefilterd werd en dat via de adsl-poort het signaal ongefilterd doorgaat naar de modem.
Ja wat er uit gefilterd wordt, wordt niet alsnog doorgegeven. M.a.w. de frequentie voor analoge/ISDN telefonie wordt uitgefilterd op een andere poort doorgegeven dan het DSL-signaal.
DSL zit ook specifiek boven analoge/ISDN telefonie qua frequentie om compatible te blijven, met VDSL verandert daar niets aan. Opgemerkt moet worden dat er in NL alleen VDSL over PSTN wordt aangeboden,

Het VDSL-splitter kan in bepaalde gevallen naast splitten ook ruis onderdrukken, dit is alleen interessant voor huis-aansluitingen die bijv een doorlus hebben naar een WCD boven. Overigens is dat symptoonbestrijding en levert het schonen van de huisinstallatie veel meer stabiliteit en snelheid op.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieder1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 20:12
Robinski schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:19:
[...]

de 7340 wordt helemaal niet los verkocht!? Heb je het toevallig over de 7390?
Voordeel van de 7390 (en ook de 7340) is dat die VDSL kunnen, terwijl de 7270 alleen ADSL kan.
op marktplaats wordt de 7340 wel aangeboden voor rond de €150 :*)
ik weet niet wanneer VDSL interessant wordt voor mij maar ik zag een leuke aanbieding op marktplaats van een 7270 met een Fritz!Fon MT-F DECT-Mobile. aangezien ik las dat de ondersteuning van DECT telefoons niet altijd optimaal is, heb ik de kans maar aangegrepen. ;)

the trick is to keep breathing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Loekie schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:26:
[...]
Het VDSL-splitter kan in bepaalde gevallen naast splitten ook ruis onderdrukken, dit is alleen interessant voor huis-aansluitingen die bijv een doorlus hebben naar een WCD boven. Overigens is dat symptoonbestrijding en levert het schonen van de huisinstallatie veel meer stabiliteit en snelheid op.
Waar 't niet dat vdsl2 wel heeeel storingsgevoelig is, je kijkt er naar en je snelheid gaat achteruit, je blaast, en je verbinding is weg. Dus kan me voorstellen dat bij vdsl 't wel zinnig is, waarbij je bij adsl inderdaad heel ver van de centrale moet zitten voordat je baat van zo'n filter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Hier nog wat info van AVM over de WAN -> LAN snelheid van de 7390;
The 7390 currently routes at about 130 Mbit/s WAN > LAN. This will improve
in future as packet acceleration will improve with the next firmware
version.
Heb mail contact met ze gehad waarin ik vroeg was nu de max was. Wellicht interessant voor mensen die hem overwegen te kopen. Vooral handig voor Ziggo en UPC gebruikers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Freeaqingme schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:37:
Waar 't niet dat vdsl2 wel heeeel storingsgevoelig is, je kijkt er naar en je snelheid gaat achteruit, je blaast, en je verbinding is weg. Dus kan me voorstellen dat bij vdsl 't wel zinnig is, waarbij je bij adsl inderdaad heel ver van de centrale moet zitten voordat je baat van zo'n filter hebt.
Splitter is met name nuttig als je huisinstallatie niet optimaal is, je hebt op het ISRA achter de WCD een kabel naar elders in de woning lopen bijv(vaak onbekend). Bij ADSL wegens lagere frequenties doorgaans geen probleem, bij VDSL wel. Dan kan het splitter verlichting bieden, beter is het om die 'tap' weg te halen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vorige week de 7340 van xs4all mogen ontvangen voor mijn VDSL upgrade. Ik heb de firmware geupgrade naar 99.04.85-18221 - heel stabiel en geen internet/wlan drops.

Aangesloten met de bijbehorende splitter (ik heb xs4all only).

Vandaag is mijn lijn geupgrade en ik haal een connectie snelheid van 41.1 Mbit/s down en 3,1Mbit/s up.
Downloaden via Eweka gaat met 3.7 MB/s ~ 4.1 MB/s

Toch een lekkere lijn die de baas vergoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
SileX schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:29:
Vorige week de 7340 van xs4all mogen ontvangen voor mijn VDSL upgrade. Ik heb de firmware geupgrade naar 99.04.85-18221 - heel stabiel en geen internet/wlan drops.
Hier ook de 99.04.85-18221 draaien (die er een 7390 van maakt) en alleen als NAT router geconfigureerd. Dit draait al ruim 2 weken stabiel.
De priority functie voor SIP (telefonie) verkeer werkt echter niet goed. Wanneer ik upload met maximale snelheid dan heeft mijn gelijktijdige telefoongesprek daar last van. De wake-on-lan functie werkt ook niet. Deze stuur het magic packet uit de WAN interface i.p.v. de LAN. Misschien in de volgende update verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosWo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:00
Ik heb vanmorgen de 7390 binnen gekregen en wil die vanavond aansluiten. Nu vraag ik me toch af wat dat splitter verhaal voor mij gaat inhouden. Ik heb telefoon via Telfort en dus geen vaste lijn meer. Nu zit er een kabel van mijn telefoonaansluiting rechtstreeks in de adsl aansluiting het Zyxel modem en de dect telefoon zit uiteraard op de telefoon aansluiting. Ik dacht dat het gewoon een kwestie was van de adsl kabel van Zyxel naar Fritzbox te gaan doen, of gaat dat niet lukken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
smokesign schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:34:
Ik heb vanmorgen de 7390 binnen gekregen en wil die vanavond aansluiten. Nu vraag ik me toch af wat dat splitter verhaal voor mij gaat inhouden. Ik heb telefoon via Telfort en dus geen vaste lijn meer. Nu zit er een kabel van mijn telefoonaansluiting rechtstreeks in de adsl aansluiting het Zyxel modem en de dect telefoon zit uiteraard op de telefoon aansluiting. Ik dacht dat het gewoon een kwestie was van de adsl kabel van Zyxel naar Fritzbox te gaan doen, of gaat dat niet lukken dan?
Je kunt de meegeleverde Y-kabel gebruiken met 1 van de meegeleverde verloopstukjes. De RJ45 gaat in je DSL/Tel poort en (via verloop) RJ11 in de hoofdaansluiting. Je vervangt dus de huidige 'ADSL' kabel door die van de Fritz!Box. Je hebt in jouw geval geen splitter nodig en die mag je dus vergeten.
Je telefonie-gegevens programmeer je dan ook in op de fritzbox.
De hand-out bij de FB laat het ook duidelijk zien overigens.
Kom je er niet uit, dan heb je hier verschillende tutorials. Wel even downloaden voor je begint. Het is niet enorm ingewikkeld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokesign schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:34:
Ik heb dus ook Telfort icm een 7390 en vraag mij af of jij een stabiele dsl, lan en wlan hebt? Volgens AVM zijn deze problemen bij hen (nog) onbekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Iemand die weet of 't mogelijk is om de 7430 op 1 lan poort enkel als modem te laten spelen, en alle services zoals vpn endpoint, AP-functionaliteit, etc op de andere lan poort?

• RemcoV2
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 12:57
marigo schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:00:
[...]

Hier ook de 99.04.85-18221 draaien (die er een 7390 van maakt)
Wat is het verschil dan? Ik dacht dat het verschil zat in het aantal poorten en een S0 aansluiting.

• Loekie
RemcoV2 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:54:
[...]

Wat is het verschil dan? Ik dacht dat het verschil zat in het aantal poorten en een S0 aansluiting.
Tja dat iemand vergeten is de betreffende string te veranderen van 7390 naar 7340, maakt van het apparaat nog geen 7390;) Er zitten idd minder poorten op en er is vziw ook geen s0 aanwezig.

specs

• eymey
En de DECT base functie? :)

Verwijderd

Voor de mensen met een 7390 en vaak van hun wlan/lan af worden gegooid, heb ik denk ik een oplossing. Zet je ip's per apparaat vast.

Dit doe je via network -> devices and users -> klik op "edit" icoontje -> vinkje plaatsen bij "Always assign this network device the same IP address".

Voor mij lijkt het te werken en hoop ook dat het voor jullie geldt!

• JosWo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:00
Loekie schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:15:
[...]

Je kunt de meegeleverde Y-kabel gebruiken met 1 van de meegeleverde verloopstukjes. De RJ45 gaat in je DSL/Tel poort en (via verloop) RJ11 in de hoofdaansluiting. Je vervangt dus de huidige 'ADSL' kabel door die van de Fritz!Box. Je hebt in jouw geval geen splitter nodig en die mag je dus vergeten.
Nou ik heb het aan de praat, bijgeleverde stekkertjes leverden alleen een knipperend dsl lampje.
Heb daarna gewoon de kabel uit de zyxel gehaald en "de oude" bedrading gebruikt en voila online!
Snelheid ietsje hoger dan de Zyxel en net telefoon geprobeerd en dat klinkt zelfs beter dan voorheen!
Update van gebruik volgt

En dat is dat ik vandaag van Telfort te horen krijg dat er 2 mac adressen om een ip adres vragen en krijgen. Dat laatste is iets wat Telfort liever niet heeft maar ik heb geen idee waarom er 2 mac adressen vanaf de Fritzbox om adressen vragen. Iemand hier die uitkomst kan geven?

[ Voor 15% gewijzigd door JosWo op 01-10-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb momenteel mijn FB7340 zo'n twee weken online.

Wat mij opvalt is het volgende

1e Met de Beta firmware is de ADSL verbinding nadat ik in de DSL Tab de Interference Resistance
aangepast had, naar de een na laatste optie. goed, en zeer stabiel.
2e De Wireles verbinding, meer dan slecht is, de N optie heb ik uit moeten schakelen, omdat ik anders met verschillende apperaten geen draadloze verbinding kon maken.
3e Het draadloze bereik ik een stuk minder dan die van de 7170
4e het Telefoon gedeelte werkt goed, zowel aan het draadje, als via de DECT telefoons.

5e via een hack kan je zelfs vanaf het internet je VOIP gedeelte gebruiken, zoals je thuis gebruikt.
Hopelijk is er snel een nieuwe firmware beschikbaar, die het modem laat doen, naar hetgeen hij voor gepresenteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Goudduif schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:10:

Wat mij opvalt is het volgende

1e 2e 3e 4e 5e
Welke fw-versie heb je?
1. Daar kan ik alleen AnnexA vs AnnexB instellen? Of mis ik iets?
2. Ligt dat niet aan die apparaten omdat ze geen N ondersteunen? Want als je N gebruikt met de 7340 luistert & zendt 'ie voor zover ik weet _enkel_ op 5Ghz
5. Wat is die hack dan? We zitten hier wel op t.net :D

Verder ben ik wel benieuwd of iemand weet hoe ik zonder windows de vpn tunnel kan configureren. Ik vind 't erg jammer dat dit out of the box niet via de webinterface kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 15:22
Freeaqingme schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:30:
[...]
....
5. Wat is die hack dan? We zitten hier wel op t.net :D
....
IP-Phone Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm.... En toch blijft m'n Fritz!box 7270 als main router best een lekker apparaatje, alleen is het alleen al om de werking van VOIP. Als ik op m'n (KPN, met VLAN's) glasvezel verbinding m'n OpenWRT box als router inricht, dan krijg ik allerhande NAT-gerelateerde problemen met telefonie.

Voornaamste probleem is dat na enige tijd allerlei NAT entries (denk ik) vervallen waardoor mensen die ons proberen te bellen niets te horen krijgen, of ze krijgen te horen dat we niet bereikbaar zijn. Ik heb al div. dingen geprobeerd, zoals in de Fritzbox de optie aan te vinken om verbindingen 'alive' te houden, "siproxd" op de OpenWRT doos, 'harde' port-forwards, etc.

Dus nu dan toch de Fritz!box maar weer als router en de OpenWRT doos als veredelde l2-switch, aangevuld met z'n DHCP- en DNS-services :). De 7270 trekt m'n 30/30 verbinding net aan (hoewel torrentverkeer icm. een telefoongesprek wrs. al een probleem zal vormen).

Reist bij mij toch weer de verleiding om toch ook de 7390 te kopen :). Zeker als ik m'n 7270 nog voor, zeg, €100 kan verkopen is dat een aankoop die nog wel te overzien is.

Toch nog even een paar vragen:
* Iemand al ervaring met het WLAN bereik, bij voorkeur in vergelijking met de 7270? Met dat van de 7270 ben ik erg tevreden! (FB in meterkast en 2 betonnen verdiepingen erboven nog steeds een werkbaar signaal).

* Heeft iemand al geprobeerd of apparaten die op de gigabit poorten aangesloten zijn data met elkaar kunnen uitwisselen met Jumbo frames aan? Of gaat de switch in de 7390 dan over z'n nek?

* Iemand met glasvezel de FB ook al bij belasting getest? (bv. veel tcp connecties van torrents). Niet dat ik zo vaak torrents doe, maar het is een mooie stress test :).

* Hoe is de compatibiliteit van DECT met handsets van andere merken? Is deze minstens op het (goede) niveau van de actuele 7270 firmware? Dus voll. ondersteuning van bv. de S68h.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 07-10-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
eymey schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 22:15:
Hmmm.... En toch blijft m'n Fritz!box 7270 als main router best een lekker apparaatje, alleen is het alleen al om de werking van VOIP. Als ik op m'n (KPN, met VLAN's) glasvezel verbinding m'n OpenWRT box als router inricht, dan krijg ik allerhande NAT-gerelateerde problemen met telefonie.

Voornaamste probleem is dat na enige tijd allerlei NAT entries (denk ik) vervallen waardoor mensen die ons proberen te bellen niets te horen krijgen, of ze krijgen te horen dat we niet bereikbaar zijn. Ik heb al div. dingen geprobeerd, zoals in de Fritzbox de optie aan te vinken om verbindingen 'alive' te houden, "siproxd" op de OpenWRT doos, 'harde' port-forwards, etc.

Dus nu dan toch de Fritz!box maar weer als router en de OpenWRT doos als veredelde l2-switch, aangevuld met z'n DHCP- en DNS-services :). De 7270 trekt m'n 30/30 verbinding net aan (hoewel torrentverkeer icm. een telefoongesprek wrs. al een probleem zal vormen).

Reist bij mij toch weer de verleiding om toch ook de 7390 te kopen :). Zeker als ik m'n 7270 nog voor, zeg, €100 kan verkopen is dat een aankoop die nog wel te overzien is.
Tja, dat is voor mij de reden geweest wel de 7390 te nemen, het voip-gedeelte en de combinatie met telefonie-apparatuur is zo makkelijk. ;)
Toch nog even een paar vragen:
* Iemand al ervaring met het WLAN bereik, bij voorkeur in vergelijking met de 7270? Met dat van de 7270 ben ik erg tevreden! (FB in meterkast en 2 betonnen verdiepingen erboven nog steeds een werkbaar signaal).

* Heeft iemand al geprobeerd of apparaten die op de gigabit poorten aangesloten zijn data met elkaar kunnen uitwisselen met Jumbo frames aan? Of gaat de switch in de 7390 dan over z'n nek?

* Iemand met glasvezel de FB ook al bij belasting getest? (bv. veel tcp connecties van torrents). Niet dat ik zo vaak torrents doe, maar het is een mooie stress test :).

* Hoe is de compatibiliteit van DECT met handsets van andere merken? Is deze minstens op het (goede) niveau van de actuele 7270 firmware? Dus voll. ondersteuning van bv. de S68h.
WLAN is voor mij redelijk, maar het het ding in de woonkamer staan. De grootste afstand in huis is ca 15m en daar is het bereik goed. Ik heb zelf een 300N dualband in de laptop en die doet het goed, de mini van m'n vriendin is wat minder stabiel, maar weet nog niet of dat de mini is of de FB. wificam en wifiradio hebben niet meer problemen dan met de 7270.

Gigabit heb ik nog niet echt getest anders dan, hey 1Gbit verbinding met router. Als je me een handige testmethode kan geven, graag ;)

Fiber moet nog komen, als Tweak/reggefiber meewerkt.(zie tweaktopic....)

Dect is zelfde als bij 7270(zelfde DECT-versie als bij IPv6 -Labor voor 7270) Bereik heb ik wegens klein huis geen probleem mee, maar ik kan niet even paar verdiepingen naar beneden om de post op te halen tijdens een gesprek. (met de 7270, zal dat morgen eens testen ;)) Een S450IP van Siemens draait daar de hand niet voor om.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja ik lees het, je problemen om glasvezel te krijgen. Frustrerend :S

OK... ik ga er van uit dat ik met WLAN dus weinig problemen hoef te verwachten.

Wat betreft gigabit: Heb je twee gigabit apparaten waarop je de MTU kan aanpassen? Of het liefst zelfs nog een NAS. Als je op die twee apparaten een MTU van meer dan 1500 instelt (bv. 3000, 5000, max. 9000) en die twee apparaten wisselen dan data met elkaar uit, dan moet dat goed gaan (filetransfer, maar een ping met grotere packet sizes en evt. in "flood" modus kan ook al afdoende zijn). Houd er bij kiezen van een ping size overigens wel rekening mee om voor de veiligheid ong. 30 btes onder je MTU te gaan zitten (maar dat weet je mss. al wel ).

Dat mijn OpenWRT switch bv. géén MTU hoger dan 1500 ondersteunt merkte ik vrij snel: Zodra apparaten pakketjes groter dan 1500 bytes met elkaar wilden gaan uitwisselen werd dit geblokkeerd.

Op glasvezel.nu zie ik ze het tooltje "iPerf" gebruiken bij het doen van benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
eymey schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 09:19:
Wat betreft gigabit: Heb je twee gigabit apparaten waarop je de MTU kan aanpassen? Of het liefst zelfs nog een NAS. Als je op die twee apparaten een MTU van meer dan 1500 instelt (bv. 3000, 5000, max. 9000) en die twee apparaten wisselen dan data met elkaar uit, dan moet dat goed gaan (filetransfer, maar een ping met grotere packet sizes en evt. in "flood" modus kan ook al afdoende zijn). Houd er bij kiezen van een ping size overigens wel rekening mee om voor de veiligheid ong. 30 btes onder je MTU te gaan zitten (maar dat weet je mss. al wel ).

Dat mijn OpenWRT switch bv. géén MTU hoger dan 1500 ondersteunt merkte ik vrij snel: Zodra apparaten pakketjes groter dan 1500 bytes met elkaar wilden gaan uitwisselen werd dit geblokkeerd.

Op glasvezel.nu zie ik ze het tooltje "iPerf" gebruiken bij het doen van benchmarks.
Ik mag aannemen dat ik dat onder linux kan realiseren? Dan kan ik wel even mijn laptop en server direct op de FB plaatsen en dan testen, Iperf heb ik daar al opstaan. Weet alleen niet wanneer ik daar aan toekom wegens drukte studie/werk.... Een review zit ook nog steeds in de planning nl, daar kan ik deze resultaten natuurlijk netjes in meenemen.....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, iPerf zou er o ok gewoon voor Linux moeten zijn! En in Linux de MTU ophogen is helemaal een eitje :) (ifconfig <dev> mtu <waarde>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
eymey schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:19:
Ja, iPerf zou er o ok gewoon voor Linux moeten zijn! En in Linux de MTU ophogen is helemaal een eitje :) (ifconfig <dev> mtu <waarde>)
Hmm, zal het even proberen, lastig kan zijn dat ik server remote moet benaderen en dan met je ethX spelen is niet altijd handig...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Met MTU heb ik daar eigenlijk nooit slechte ervaringen mee gehad :). Zeker niet als je de MTU van de PC waar vandaan je 'm beheert gewoon op 1500 blijft staan (dan vindt er gewoon fragmentatie plaats als de andere een hogere MTU heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Klopt het dat VDSL ondersteund zal worden via firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritzy2001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04-2023
Fritzy2001 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 23:05:
[...]

Hallo 7390 gebruikers.
Afgelopen week heb ik een nieuwe 7390 retour gehad van mijn supplier. Ik was natuurlijk zeer nieuwsgierig of deze nieuwe Fritzbox 7390 een verbetering is. Eenmaal alles aangesloten en opnieuw geconfigureerd te hebben was mijn teleurstelling groot dat deze fritzbox hetzelfde euvel had als mijn eerste geretourneerde box. Continu eraf worden gegooid van internet een onstabiele internetverbinding dus zowel met lan als met wlan. Ik heb meteen een aantal tips geprobeerd die ergens op dit forum staan aangaande dit euvel. Eerst heb ik van alle nodes het ipadres vastgezet. Dit gaf nog geen verbetering. Daarna heb ik een factory reset gedaan en heb als land Belgie gekozen en heb daarna alles opnieuw geconfigureerd. Met internet telefonie heb ik natuurlijk wel de dialprefixes op nederland gezet. Verder heb ik in het wlan gebeuren alles standaard laten staan . Dus 2,4 en de 5 GHz verbinding aanlaten staan tevens de factory SSID niet veranderd en de wlan key niet veranderd en de kanaalkeuze op automatisch laten staan.
Sinds deze herconfiguratie met de tips van het forum, kan ik nu eindelijk zeggen dat de fritzbox redelijk werkt. Ik kan nu normaal internetten en de verbindingen zijn stabiel. Ik ben dus erg blij. Maar dat er nog bugs in de firmware zitten daar ben ik van overtuigd. Tevens is mijn Wlan verbinding stukken minder goed dan met mijn 7270. Met de 7270 had ik altijd goede wlan verbindingen tot op mijn zolder (twee betonnen vloeren ertussen) maar met de 7390 krijg ik soms verbinding en soms niet. Dus de reikwijdte is slechter geworden met dit nieuwe product. Of dit nu komt doordat de 7270 drie externe antennes heeft en de 7390 interne antennes dat durf ik niet tezeggen.
Misschien dat er mede 7390 gebruikers zijn die hier iets over kunnen zeggen?
In ieder geval wacht ik met smart op een nieuwe firmware en hoop dan te kunnen zeggen dat ik echt blij ben met 7390 Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fritzy2001 schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:14:
[...]

Afgelopen week heb ik een nieuwe 7390 retour gehad van mijn supplier. Ik was natuurlijk zeer nieuwsgierig of deze nieuwe Fritzbox 7390 een verbetering is. Eenmaal alles aangesloten en opnieuw geconfigureerd te hebben was mijn teleurstelling groot dat deze fritzbox hetzelfde euvel had als mijn eerste geretourneerde box. Continu eraf worden gegooid van internet een onstabiele internetverbinding dus zowel met lan als met wlan. Ik heb meteen een aantal tips geprobeerd die ergens op dit forum staan aangaande dit euvel. Eerst heb ik van alle nodes het ipadres vastgezet. Dit gaf nog geen verbetering. Daarna heb ik een factory reset gedaan en heb als land Belgie gekozen en heb daarna alles opnieuw geconfigureerd. Met internet telefonie heb ik natuurlijk wel de dialprefixes op nederland gezet. Verder heb ik in het wlan gebeuren alles standaard laten staan . Dus 2,4 en de 5 GHz verbinding aanlaten staan tevens de factory SSID niet veranderd en de wlan key niet veranderd en de kanaalkeuze op automatisch laten staan.
Sinds deze herconfiguratie met de tips van het forum, kan ik nu eindelijk zeggen dat de fritzbox redelijk werkt. Ik kan nu normaal internetten en de verbindingen zijn stabiel. Ik ben dus erg blij. Maar dat er nog bugs in de firmware zitten daar ben ik van overtuigd. Tevens is mijn Wlan verbinding stukken minder goed dan met mijn 7270. Met de 7270 had ik altijd goede wlan verbindingen tot op mijn zolder (twee betonnen vloeren ertussen) maar met de 7390 krijg ik soms verbinding en soms niet. Dus de reikwijdte is slechter geworden met dit nieuwe product. Of dit nu komt doordat de 7270 drie externe antennes heeft en de 7390 interne antennes dat durf ik niet tezeggen.
Misschien dat er mede 7390 gebruikers zijn die hier iets over kunnen zeggen?
In ieder geval wacht ik met smart op een nieuwe firmware en hoop dan te kunnen zeggen dat ik echt blij ben met 7390 Fritzbox.
Ik quote mij zelf even weer, maar met een aanvulling:

Voor de mensen met een 7390 en vaak van hun wlan/lan af worden gegooid, heb ik denk ik een oplossing. Zet je ip's per apparaat vast.

Dit doe je via network -> devices and users -> klik op "edit" icoontje -> vinkje plaatsen bij "Always assign this network device the same IP address".

Daarnaast ga naar WLAN "radio channel" vink -> "Adjust radio channel settings" in plaats van "Set radio channel settings automatically (recommended)" wat dus echt niet aan te raden is >:)

Haal vervolgens vinkje bij "Use radio channels optimized for 300 Mbit/s" weg om een veel en veel stabieler internet verbinding te krijgen.

Het werkt stabieler, maar heb alleen na 00.00 uur dat ik van Wlan wordt afgegooid. Kan een energie spaarmodus zijn van de Fritzbox. Hoop dat ze zeer binnenkort met een nieuwe firmware komen.

Veel succes

Voor mij lijkt het te werken en hoop ook dat het voor jullie geldt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 13:37
Over het verhaal met de splitter. Ik heb laatst een analoge adsl/adsl2 splitter opengemaakt, de adsl lijn is gewoon een op een doorverbonden met de inkomende lijn met een ontkoppelingscondensator (dit heb ik nagevraagd bij iemand met elektro kennis). Het filter van de analoge lijn mag volgens hem geen invloed hebben op de adsl lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Graviton12 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:17:
Klopt het dat VDSL ondersteund zal worden via firmware update?
Ligt eraan welk model je bedoelt. Heb net een 7390 international gekocht om op mijn Belgacom VDSL2 lijn aan te sluiten vanaf volgende week woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
PSU_freak schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 01:12:
Over het verhaal met de splitter. Ik heb laatst een analoge adsl/adsl2 splitter opengemaakt, de adsl lijn is gewoon een op een doorverbonden met de inkomende lijn met een ontkoppelingscondensator (dit heb ik nagevraagd bij iemand met elektro kennis). Het filter van de analoge lijn mag volgens hem geen invloed hebben op de adsl lijn.
Een VDSL splitter heeft ook nog een aantal toevoegingen om storingen door slechte binnenhuisbekabeling te ondervangen. Maar ook daar geld dat als je een nonshared lijn hebt, je beter zonder splitter kunt.
@Graviton12: De 7390 is zonder meer geschikt voor VDSL, de 7270 alleen door het een en ander te hacken(de chip die er in zit doet 2 of 4 VDSL-profielen).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Loekie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:17:
[...]
Maar ook daar geldt dat als je een nonshared lijn hebt, je beter zonder splitter kunt.
Dat roep je nou al meer in dit topic, maar klopt niet. Een vdsl filter filtert gewoon een hoop ruis uit je kabel, die je met de dunner koperdraadjes per definitie heeft. Ik heb getest, en mijn vdsl aansluiting is een half mbit sneller _met_ filter dan zonder. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen 't geval is, maar je kan niet als feit presenteren dat je zonder filter een beter functionerende lijn hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Freeaqingme schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:02:
Dat roep je nou al meer in dit topic, maar klopt niet. Een vdsl filter filtert gewoon een hoop ruis uit je kabel, die je met de dunner koperdraadjes per definitie heeft. Ik heb getest, en mijn vdsl aansluiting is een half mbit sneller _met_ filter dan zonder. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen 't geval is, maar je kan niet als feit presenteren dat je zonder filter een beter functionerende lijn hebt.
Dan heb je ws een tap ergens in je huis installatie en doet de splitter zijn werk, als je achter je isra een open lijn hebt zorgft dat voor een terugkoppeling op je de VDSL-signaal op bepaalde gebieden die ervoor zorgen dat er minder bitjes in een toon verstuurd kunnen worden.
Het enige wat ik dus zeg is dat het bij een huisinstallatie die al problemen heeft in sommige gevallen een positief effect heeft, voor de rest van de aansluitingen niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Nee. Het isra punt (en 't huis wat er omheen zit) is nog geen 5 jaar oud, en ik deed alles rechtstreeks op 't isra punt, met alle prefab en meegeleverde kabels. Heb ook andere (goede) kabels geprobeerd, maar 't resultaat was consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Freeaqingme schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:22:
Nee. Het isra punt (en 't huis wat er omheen zit) is nog geen 5 jaar oud, en ik deed alles rechtstreeks op 't isra punt, met alle prefab en meegeleverde kabels. Heb ook andere (goede) kabels geprobeerd, maar 't resultaat was consistent.
Typisch, wat voor VDSL heb je dan?
Doorgaans is het zonder splitter in een schone installatie beter, vanwege minder koppelpunten en kortere bekabeling.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Gewoon standaard vdsl2 aansluiting van xs4all op annex A. Uiteraard scheelt 't aantal koppelpunten iets, zou ik die aan elkaar solderen zou 't signaal in theorie nog beter worden (mits ik degelijk zou kunnen solderen). Je blijft 't een splitter noemen, maar in andere landen heet dit splitter gewoon een filter. Wat zo'n filter ook doet is ruis onderdrukken, iets waar je router dus ook baat bij heeft. Als er maar genoeg ruis op je lijn zit (wat dus ook gewoon veroorzaakt kan worden door overspraak en andere invloeden waar 't dunne koper last van heeft) ga je zeker een filter nodig hebben.

EDIT: @ hieronder: Ik hou op met 't welles niettes. En ja, ik let, en heb gelet op dat soort dingen. En ja, ook 't dsl gedeelte wordt gefilterd. Zeker bij vdsl.

[ Voor 12% gewijzigd door Freeaqingme op 13-10-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Freeaqingme schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:54:
Gewoon standaard vdsl2 aansluiting van xs4all op annex A. Uiteraard scheelt 't aantal koppelpunten iets, zou ik die aan elkaar solderen zou 't signaal in theorie nog beter worden (mits ik degelijk zou kunnen solderen). Je blijft 't een splitter noemen, maar in andere landen heet dit splitter gewoon een filter. Wat zo'n filter ook doet is ruis onderdrukken, iets waar je router dus ook baat bij heeft. Als er maar genoeg ruis op je lijn zit (wat dus ook gewoon veroorzaakt kan worden door overspraak en andere invloeden waar 't dunne koper last van heeft) ga je zeker een filter nodig hebben.
In andere landen zitten die filters altijd op de lijn waarover je telefoneert, niet op de DSL-lijn, let er maar eens op ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:33
Ik heb een 5124 is die geschikt voor IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
abusimbal schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:59:
[...]

Ligt eraan welk model je bedoelt. Heb net een 7390 international gekocht om op mijn Belgacom VDSL2 lijn aan te sluiten vanaf volgende week woensdag.
Die laatste nieuwe serie, ik dacht dat het de 7390 is, de duurste :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

jan groen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 07:44:
Volgens AVM niet:
FRITZ! Lab IPv6
For FRITZ!Box Fon WLAN 7270 or 7570 VDSL

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
jan groen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 07:44:
Nee aleen de fritzbox 7270, 7570, 7340 en de 7390 zijn geschikt voor IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

summetje schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:31:
[...]

Nee aleen de fritzbox 7270, 7570, 7340 en de 7390 zijn geschikt voor IPv6
Voor de internationale versie van de 7390 is nog geen experimentele IPv6 firmware beschikbaar.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• summetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
mindcrash schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 18:56:
[...]

Voor de internationale versie van de 7390 is nog geen experimentele IPv6 firmware beschikbaar.
nog niet maar komt eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:07
eymey schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 22:15:
Hoewel de 2e lijnshelpdesk van AVM mij niet wil geloven ben ik er van overtuigd dat dit een probleem is in de nieuwste firmware. Bij mij is het ook zo dat het vinkje na een reset ook weer verdwijnt. De optie zelf werkt wel, maar het is alleen onmogelijk er iets aan te veranderen met de nieuwste frimwareversie. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is terug gaan naar de vorige firmwareversie. Daar zo veel mogelijk instellen en dus ook die keep alive optie. En dan vervolgens naar de nieuwste versie gaan. Dan blijft het bij mij wel werken. Alleen heb ik het idee dat je vooral niks op het tabblad waar deze optie ook staat moet veranderen. Want dan krijg je inderdaad de problemen die jij ook beschijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, met de Fritzbox zelf als primaire gateway werkt alles prima, overigens (mag ook wel, hij ontvangt dan primair alle connecties vanaf internet).

Ik houd het op een samenspel tussen slechte keep alive implementatie van de FB en ongelukkige NAT implementatie van OpenWRT (als ik OpenWRT er tussen heb zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:07
Maar als je de Fritzbox zelf als primaire gateway gebruikt hoeft hij ook geen keep alive pakketjes te sturen. Want dan heeft hij zelf toegang tot een extern ip adres zonder firewall of nat. Het probleem ontstaat pas als de fritzbox achter een nat-router of firewall wordt geplaatst die het inkomende verkeer blokeert. Dan moet de Fritzbox er voor zorgen dat die inkomende pakketjes worden toegestaan door van tijd tot tijd zelf pakketjes te versturen naar dat ip adres.

Ik vermoed dat dit probleem in de Firmware versie dan ook niet zo opvalt omdat de meeste mensen de Fritzbox als router gebruiken met een extern ip adres. En dan is de functie dus ook niet nodig. Alleen in situaties met een firewall of nat-router voor de fritzbox is de keep alive functie noodzakelijk en valt dus op dat hij niet werkt. Daar komt nog bij dat als je de functie al geactiveerd had in de oude firmware versie en en update heb gedaan met behoud van instellingen dat je dan ook geen probleem heb.
Mocht je er nog eens mee willen experimenteren, probeer het dan eens met de oude firmware versie. Mijn ervaring is dus dat het dan wel gewoon werkt. En als het bij jou dan ook werkt zou het natuurlijk mooi zijn als je dat AVM ook even laat weten. Wellicht kijken ze er dan nog eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
M'n FB werkt in principe prima, één ding viel me echter op.......
Waarom is m'n bolletje bij "Connection Information" - "Internet" niet groen?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/fritz-lei.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
kaajee schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 11:37:
M'n FB werkt in principe prima, één ding viel me echter op.......
Waarom is m'n bolletje bij "Connection Information" - "Internet" niet groen?
[afbeelding]
Heb je VDSL via xs4all?
Ik heb hier nl Ziggo en daarmee heb ik geen groen bolletje bij DSL, wel bij internet.
Eerder met de 7270 via telfort, was DSL en internet groen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Ties: Mja, mocht de situatie zich nog een keer aandienen, dan zal ik er nog eens naar kijken en idd de firmware-truc proberen. Maar op termijn, wanneer ik ook aangesloten word op een snellere glas verbinding, hoop ik me toch wel de 7390 te kunnen veroorloven als directe router :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik heb ook geen groen bolletje bij 'Internet' en toch een werkende verbinding via Telfort ADSL
Het zal wel 'a feature, not a bug' zijn :)

edit:
FRITZ!Box Fon WLAN 7170 Annex A Firmware version 58.04.82

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 25-10-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben niet echt te vreden met mijn 7390, kan best zeggen dat het troep is en vooral voor dat bedrag.. Om de haverklap valt dsl weg en net ging het zichzelf een half uur lang doodleuk resetten. Het is dat ik heel geduldig ben, maar menig anders had het onder een voorbij gaande vrachtauto gegooid. Heb in huis slechter bereik dan mijn oude zyxcel modem/router (van Telfort). Ik raad dus de Fritzbox 7390 (momenteel) niemand aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb nu 2 tweken de 7390 en na twee weken ben ik nog steeds enorm tevreden over deze Fritz!Box.
De fritz!box reageert enorm goed en is stabiel.
Ik heb hier een 120Mbit down en 10Mbit up verbinding van Ziggo en ik haal deze waardes precies.
Ondertussen zo'n 400GB gedownload de afgelopen twee weken. Er zijn hier 6 voip accounts actief waarmee gemiddeld zo'n 2 uur per dag mee gebeld wordt. Verder draait er hier een server welke het eea afhandelt en de Fritz!Box geeft geen kick. Al met al ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mister I schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:48:
Ik heb nu 2 tweken de 7390 en na twee weken ben ik nog steeds enorm tevreden over deze Fritz!Box.
De fritz!box reageert enorm goed en is stabiel.
Ik heb hier een 120Mbit down en 10Mbit up verbinding van Ziggo en ik haal deze waardes precies.
Ondertussen zo'n 400GB gedownload de afgelopen twee weken. Er zijn hier 6 voip accounts actief waarmee gemiddeld zo'n 2 uur per dag mee gebeld wordt. Verder draait er hier een server welke het eea afhandelt en de Fritz!Box geeft geen kick. Al met al ben ik zeer tevreden.
Hoe zit het dan met je wifi gebruik? Voip heb ik ook niks over te klagen en daarnaast ik gebruik het als modem (Telfort) en router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Er is 1 pc welke gebruik maakt van de Wifi van de 7390. De rest zit of bedraad of maakt gebruik van een accespoint 2 verdiepingen hoger.
Deze pc werkt zonder problemen. Hier wordt verder weinig mee gedaan dan alleen e-mail en internetten.
Ik heb een speedtest gedaan met G-snelheid (54 Mbit). Internet snelheid was op die pc 30mbit down en 9,4 mbit up. Dus daar heb ik niet over te klagen.

Uitgebreide tests met Wifi heb ik niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij maken 4 laptops draadloos ( 2 x N en 2 x G) verbinding met de 7390. De problemen beginnen vooral in de avond (lijkt wel alsof hij in energie safe modus springt), kickt alle devices van de netwerk en even later kunnen ze allemaal weer contact maken. Heb allerlei instellingen geprobeerd, hij is sowieso stabieler dan zonder deze instellingen, maar niet stabiel genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:45:
Bij mij maken 4 laptops draadloos ( 2 x N en 2 x G) verbinding met de 7390. De problemen beginnen vooral in de avond (lijkt wel alsof hij in energie safe modus springt), kickt alle devices van de netwerk en even later kunnen ze allemaal weer contact maken. Heb allerlei instellingen geprobeerd, hij is sowieso stabieler dan zonder deze instellingen, maar niet stabiel genoeg..
Wat zegt het log en heb je al eens een alleen G-modus geprobeert? Hoeveel netwerken in de buurt? Zoek eens een zo vrij mogelijk kanaal.
Het enige probleem dat ik heb is dat mijn mobiel af en toe geen IP krijgt, dat lijkt meer aan mobiel te liggen gezien het feit dat ik dat op andere locaties ook heb.
Daarnaast lijkt de netbook van m'n vriendin met ik meen een 5*00 intel kaart ook af en toe verbinding te verliezen, maar 2 andere laptops met intelkaarten hebben geen enkel probleem.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat het log zegt? Hij zegt alle netwerkdevices afgemeld en even later dus weer aangemeld (dus niet 1 pc, maar dus echt alle wifi pc's). Optimaliseren van N kanaal staat uitgevinkt, want anders is het nog instabieler. Heb zelf een Lenovo met N 6300 AGN Intel kaartje en dat werkte toch echt perfect met een oude zyxcel modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:17:
wat het log zegt? Hij zegt alle netwerkdevices afgemeld en even later dus weer aangemeld (dus niet 1 pc, maar dus echt alle wifi pc's). Optimaliseren van N kanaal staat uitgevinkt, want anders is het nog instabieler. Heb zelf een Lenovo met N 6300 AGN Intel kaartje en dat werkte toch echt perfect met een oude zyxcel modem/router.
Maar alleen G heb je nog niet geprobeert?
Hoe vervelend het ook is, met wifi kun je problemen met incompatibele chipsets hebben die je alleen door testen kunt uitsluiten.
Alles afmelden en later aanmelden gaat dan met zelfde snelheid, of zit daar een dip in? Bijv een 11B-device in de buurt die dit kan veroorzaken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:45:
In de avond, als al je buren wireless gaan internetten en hun magnetrons gaan gebruiken? (als een magnetron maar een klein beetje straling lekt is het al een ontzettende stoorzender met veel meer zendvermogen dan een routertje)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het nu op 54 mbit gezet en kijken voor hoe lang dat goed gaat. Heb weer even in het log gekeken:

26.10.10 18:26:32 No WLAN device registered any more: Reducing power consumption (5 GHz).
26.10.10 18:26:30 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: Lenovo-PC, IP address: 192.168.1.21, MAC address: 00:00:00:00:00:00, throughput: 54 MBit/s.
26.10.10 18:26:30 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: B-PC, IP address: 192.168.1.23, MAC address: 11:11:11:11:11:11, throughput: 54 MBit/s.
26.10.10 18:26:25 WLAN device registered: Reactivating WLAN at full power (2,4 GHz).
26.10.10 18:26:25 No WLAN device registered any more: Reducing power consumption (2,4 GHz).
26.10.10 18:26:12 WLAN device deregistered (2,4 GHz). Name: Lenovo-PC, MAC address: 00:00:00:00:00:00.
26.10.10 18:26:12 WLAN device deregistered (2,4 GHz). Name: B-PC, MAC address: 11:11:11:11:11:11.
26.10.10 18:23:50 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: Lenovo-PC, IP address: 192.168.1.21, MAC address: 00:00:00:00:00:00, throughput: 130 MBit/s.
26.10.10 18:21:00 WLAN device registered (2,4 GHz). Name: B-PC, IP address: 192.168.1.23, MAC address: 11:11:11:11:11:11, throughput: 130 MBit/s.
26.10.10 18:20:55 WLAN device registered: Reactivating WLAN at full power (2,4 GHz).
26.10.10 18:18:08 No WLAN device registered any more: Reducing power consumption (2,4 GHz).

Eerst lijkt hij dus alle devices te deregistreren (eraf kicken), vervolgens reducing power consumption en dan even later alles weer te activeren en wlan devices te registreren (op zelfde snelheid, maar hierboven heb ik hem even op 54mbit gezet).
Lijkt me een firmware probleem, want nightservice of besparingsmodus staat bij mij uit. Heb het een paar keer per dag, maar in de avond valt het ook andere gebruikers op (lees irritant vinden :P)
Pagina: 1 ... 16 ... 23 Laatste