Hmmm... dit wil ik toch wel ff delen hier

. Was ik tot nu toe lyrisch over de werking van de 7270 op glasvezel (qua routerings-capaciteit), ik ben vandaag toch wel tegen iets aangelopen wat ik eigenlijk wat 'minder' vind:
Een vriend van me was bezig wat bestanden van een HTTP server bij mij thuis af te trekken, en haalde daarbij 'vrolijk' 3 mbit/s upload (zo ong. de maximale upload snelheid). Dit leidde ertoe dat surfen en andere protocollen nauwelijks meer bandbreedte kregen. Ja inderdaad: Downloaden naar m'n eigen netwerk toe ging met minder dan 1 mbit.
Wat blijkt (vermoed ik): De nodige TCP acks e.d. en requests die bv. je webbrowser of de usenet downloader moeten versturen richting de 'overkant' om het downloaden door te laten gaan werden compleet ondergesneeuwd tov. de transfer naar die vriend toe.
Ik moest de HTTP server (iig het "download" gedeelte dat al op een ander poortnummer draaide dan standaard HTTP) definieren als "background application" voordat de Fritz!box snapte dat gewoon upload-verkeer als gevolg van tcp acks en http requests e.d. toch echt voor moet blijven gaan (ookal heb ik web surfing wel in m'n lijst met prioritized apps staan).
En dat laat me toch wel tegen behoorlijke limitaties aan de instelbaarheid van de FB aan lopen: Je kan dus niet zoiets zeggen van "geef alle tcp acks e.d. altijd de hoogste prioriteit in de upload queue". Iets wat met traffic shaping modules in Linux routers normaal overigens wel erg goed kan.
Nou kent de Fritabox wel het "TC" commando, dus ik denk dat het toch tijd wordt om m'n kennis en door andere voorgebakken scriptjes die ik in het verleden vaak gebruikt heb weer eens van stal te halen

.
Verder van de week de Siemens c450-IP handset + basisstation verkocht. en als vervanging van de handset icm. de FB een Siemens S68H gekocht. Op zich wel wat te veel luxe features naar mijn smaak (zoals Bluetooth) en doordat ik niet goed heb zitten opletten heb ik een toestel gekocht dat geen Eco Plus modus heeft (niet volgens gigaset.com iig) en ook geen HDSP (hoewel de fritzbox wel een hd-sound optie erbij heeft gekregen bij de DECT phone features tab).
Iig: Het toestel ligt wel lekker in de hand EN hij kan probleemloos de DECT menu's in de Fritzbox doorlopen en daar gaat het om!

. Ook in de eco-dect stand blijft hij prima presteren.
Echter, nou vraag ik me toch wat af: Ik vind het jammer dat het default telefoonboek in de telefoon nog steeds niet het telefoonboek in de Fritzbox zelf is. Het is wel een peuleschil om dat telefoonboek op te roepen, maar er wijzigingen in aanbrengen of het gewoon altijd standaard als telefoonboek gebruiken is me (nog) niet gelukt.
@Loekie of anderen: Heb jij daar ervaing mee? In het "handset instellingen" menu staat wel een optie die niet in de handleiding is gedocumenteerd (dus door de Fritzbox geintroduceerd?): "Net Telefoonboek". Daarbinnen kan ik "SpraakSturing" en "Toegang" kiezen en dan een nummer opgeven. Standaard stond er iets van 3001 ingevuld. Als ik normaal "3001" dial en dan pijltje naar beneden toets dan kom ik ook direct in het FB telefoonboek uit..... maar kan er nog steeds niet in wijzigen....
edit: Dat 3001 slaat dus nergens op

. Sowieso kan je na het verkrijgen van een dial tone direct met pijltje naar beneden het FB telefoonboek kiezen. Maar waarom ik dan in de handset ook na het pairen met de FB ineens spontaan een "contacts" quickdial had die 3001 belt.....
[
Voor 4% gewijzigd door
eymey op 23-04-2010 22:03
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.