roel-online schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:11:
[...]
Gevonden! Gelukkig werkt Tiscali dus ook mee als ik weer weg wil en m'n nummer weer mee wil nemen naar m'n nieuwe provider. Gewoon voor het geval dat ik ooit weer weg mocht willen bij Tiscali. Kan ik me een gerust hart KPN de deur uit doen.
Je kan ook besluiten om KPN te houden met belbudget. Qua kosten scheelt het per maand immers maar een paar eurocent omdat je voor de koperlijn zonder telefonie extra gaat betalen. Heb het hier ook gewoon en er hangt een toestel aan waar de beltoon van uit staat (alleen maar spam belt er op dat nummer nog).
Alleen als je dat nummer wilt blijven gebruiken primair is het overzetten van je nummer wel handiger natuurlijk.
[...]
Als ik er voor het gemak van uit ga dat m'n centrale niet werkt (hij is ook wel erg oud)... hoe zorg ik er dan voor dat ik nog steeds intern kan bellen met m'n drie toestellen?
Dan heb je iets van een centrale nodig inderdaad. Het kan best werken, kwestie van proberen.
Alles vervangen door een complete DECT-set (basisstation + twee handsets) is wat prijzig. Daarnaast is dat qua afstand wellicht niet mogelijk: ik heb nu beneden een DECT-telefoon (best aardig KPN-ding), maar als ik daar mee loop naar de plek waar de laatste handset zou moeten staan, heb ik al last van storing. Bovendien werken de telefoons die ik heb prima, zonde om ze weg te doen eigenlijk. En ik kan maar één Tiscali-buitenlijn gebruiken.
Het meest ideale zou dus een telefooncentrale met twee 'externe lijnen' zijn: voor poort 1 en poort 2 (bij Tiscali krijg je toch twee telefoonnummers: één op poort 1 en één op poort 2?) en drie of meer interne lijnen. Jammer genoeg heb ik geen flauw idee waar ze dat soort centrales voor thuisgebruik verkopen. Via internet kan ik alleen dikke centrales vinden á €500,-. De oude Quattrovox II die ik nog heb uit het ISDN-tijdperk kan natuurlijk alleen twee externe ISDN-lijnen aan. En een DECT-basisstation voor thuisgebruikers, met twee externe analoge buitenlijnen, heb ik nog nooit gezien.
Als je centrale ook nog twee inkomende lijnen kan aansturen is het helemaal geweldig. Want via Tiscali telefonie kan je twee gesprekken tegelijk voeren via het geleverde ZyXEL modem. Zelfs als je maar 1 nummer hebt bij Tiscali kan dat gewoon. Je moet dan alleen aan je modem twee toestellen hangen of je centrale moet twee lijnen kunnen aansturen.
Nieuwe DECT sets komen een behoorlijk eind is mijn ervaring. En voor ~ €100 heb je een setje met een basis station en totaal 4 handsets tegenwoordig. Koop niet een Profoon/Ranex/Premier setje, maar ga dan gewoon voor Motorola/Philips/Siemens etc voor een paar tientjes meer.
Het is toch niet makkelijk, zo'n overstap naar VoIP

Och, heeft niets met VoIP te maken opzich. Maar met de twee telefonie poorten die op de ZyXEL modem zitten de mogelijke (centrale) beperking waar je tegenaan loopt nu.
Latency T12/T20
T12 en T12 maken gebruik van ADSL2+ techniek inderdaad. Omdat deze extra (hogere) frequenties gebruikt op de telefoonlijnen wordt er iets meer foutcorrectie toegepast wat een iets hogere latency geeft.
Ter vergelijking heb je op een T4 en T6 abonnement bij Tiscali ongeveer (gemiddeld!) 12ms latency op de kale lijn tot een server of router in het Tiscali netwerk. Bij T12 en T20 is dit 20ms ongeveer gemiddeld.
met gemiddeld bedoel ik dat het een paar ms hoger of lager kan zijn
Latency is wel gewoon stabiel en schommelt niet van 20 naar 50 en weer terug natuurlijk. Voor online games heb je met 20ms op je lijn nog nergens last van. Speel graag online ook en gaat nogsteeds super
Zou Tiscali ooit de lagere abonnementen ook op ADSL2+ techniek gaan inzetten heb je het vermoed ik ook de iets hogere latency, maar hinder heb je er toch niet van zolang het maar stabiel is en niet 50ms is of iets in die richting.
[
Voor 72% gewijzigd door
bjck op 28-05-2006 22:48
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.