"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Tjonge, quota bereikt zeker. Foto's doen het weer (verplaatst). Bedankt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 19:56 ]
Mooie speakers toch nog wel die 804's. Maar heb je niet last van teveel laag? Gezien het feit dat je kamer niet echt gedempt is en je ze in de breedte hebt staan?Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:55:
[...]
Tjonge, quota bereikt zeker. Foto's doen het weer (verplaatst). Bedankt.
Sneak preview
Tis nog niet helemaal af maar ik ben al blij met het nieuwe meubel. (zoals een echte tweaker betaamd is het meubel ook getweakt, namelijk het syandaard handvat vervangen voor een mooi chromen handvat. Er komt nog een steun om de klep open te houden, die kan door de hoogte van het MCE nl niet meer naar binnen schuiven.)
Verwijderd
Over het algemeen klinkt het heel goed. Er zijn alleen enkele frequenties die ineens er uit springen. Enig idee wat ik daar aan kan doen? Het is bijvoorbeeld 1 basnoot in een nummer die echt keihard klinkt maar verder alles goed.zimbab schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:11:
[...]
Mooie speakers toch nog wel die 804's. Maar heb je niet last van teveel laag? Gezien het feit dat je kamer niet echt gedempt is en je ze in de breedte hebt staan?
Verwijderd
Akoestiek. Daarnaast zou een goede versterker niet misstaan op je 804'sVerwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:43:
[...]
Over het algemeen klinkt het heel goed. Er zijn alleen enkele frequenties die ineens er uit springen. Enig idee wat ik daar aan kan doen? Het is bijvoorbeeld 1 basnoot in een nummer die echt keihard klinkt maar verder alles goed.
Kan twee oorzaken hebben: resonanties en staande golven. In een kleine kamer spelen die laatste een grote rol. Ik heb er zelf ook last van met een soortgelijke kamerVerwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:43:
Over het algemeen klinkt het heel goed. Er zijn alleen enkele frequenties die ineens er uit springen. Enig idee wat ik daar aan kan doen? Het is bijvoorbeeld 1 basnoot in een nummer die echt keihard klinkt maar verder alles goed.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

foto's zijn een beetje brak want ze zijn met m'n telefoon genomen
Het gaat om een setje final 80i speakers met een final s100 subwoofer.
Ik heb er nu tijdelijk even 4 aangesloten op een oude versterker, met een platenspeler eraan.
Dat klinkt iig al veelbelovend
Ben nu iig nog op zoek naar een knappe receiver en dvd speler, maar ik weet nog niet helemaal zeker wat ik nou moet nemen. Ik wil wel een receiver met een hoop mogenlijkheden, maar dat zijn dan vaak direct de top klasses met een hoop vermogen.
Ik heb dat vermogen helemaal niet nodig aangezien ik in een appartement woon en het toch niet hard hoeft/kan.
Als je dan gaat zoeken naar reveicers met dezelfde functionaliteit als de topklassen, maar met een 'normaal' vermogen, kan ik weinig vinden.
Ik heb ook geen idee of er bijvoorbeeld bepaalde merken/types goed zijn icm electrostaten.
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
Ikea power911GT2 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:16:
[afbeelding]
Sneak preview
Tis nog niet helemaal af maar ik ben al blij met het nieuwe meubel. (zoals een echte tweaker betaamd is het meubel ook getweakt, namelijk het syandaard handvat vervangen voor een mooi chromen handvat. Er komt nog een steun om de klep open te houden, die kan door de hoogte van het MCE nl niet meer naar binnen schuiven.)
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:59:
[...]
Akoestiek. Daarnaast zou een goede versterker niet misstaan op je 804's
Ik begrijp dat dit met akoestiek te maken heeft maar mijn huiskamer van vorm veranderen is geen optie. Er zijn vast andere manieren.Exirion schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:59:
[...]
Kan twee oorzaken hebben: resonanties en staande golven. In een kleine kamer spelen die laatste een grote rol. Ik heb er zelf ook last van met een soortgelijke kamer
Ik heb overigens verschillende versterkers geprobeerd waaronder een dure A-klasse Marantz maar eerlijk gezegd hoor ik weinig verschil. Er is wel een klein verschil maar of het een nou mooier is dan de ander kan ik niet zeggen. Het verschil in speakers hoor ik enorm vandaar dat ik daarmee ben begonnen. Het komt er op neer, als ik de akoestiek verbeter dan win ik 100 keer meer dan een andere versterker.
Dat zijn gewoon mini electrostaten! Heb ik nog nooit gezien. Stoer.
Dit zijn idd de kleinste die er zijn van Final. Ik zie nu ook op de site dat ze de 80i etc niet meer hebben, maar met de 90i etc nieuwe versies op de markt hebben gezet.lord.farquaad schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:37:
[...]
Dat zijn gewoon mini electrostaten! Heb ik nog nooit gezien. Stoer.
Mensen die nu nog electrostaten willen kopen, zouden nu volgens mij dan ook wel van een prijsvoordeel moeten kunnen genieten nu er nieuwe versies op de markt zijn
De 80i's zijn iig maar een cm of 55 hoog. Lekker compact
De sub is ook nog redelijk compact. De s100 klinkt iig eens stuk beter dan de s80. Die s80 is gewoon net even te klein.
Wat kost zoiets nou als ik vragen magmomania schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:22:
[...]
Dit zijn idd de kleinste die er zijn van Final. Ik zie nu ook op de site dat ze de 80i etc niet meer hebben, maar met de 90i etc nieuwe versies op de markt hebben gezet.
Mensen die nu nog electrostaten willen kopen, zouden nu volgens mij dan ook wel van een prijsvoordeel moeten kunnen genieten nu er nieuwe versies op de markt zijn
De 80i's zijn iig maar een cm of 55 hoog. Lekker compact
De sub is ook nog redelijk compact. De s100 klinkt iig eens stuk beter dan de s80. Die s80 is gewoon net even te klein.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij deze electrostaten heb je echt wel je subwoofer nodig, dus als je echt stereo liefhebber bent, moet je denk ik naar grotere kijken. Deze geven geloof ik pas vanaf 150Hz weer, dus het laag moet wel van de sub komen.The_Eagle schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:06:
[...]
Wat kost zoiets nou als ik vragen magZiet er wel leuk uit namelijk, en ben nog altijd op zoek naar iets leuks high ends dat EN goed 5.1 kan weergeven, en goed in stereo is...en dat zijn electro's volgens mij per definitie wel, toch?
Ik moet zeggen dat verder de midden en hoog (wat er dus eigenlijk alleen maar uit komt) verder wel super klinkt. Het is super direct geluid en erg helder.
Een setje van 5 electrostaten kost voor zover ik weet rond de 2000 euro. De s100 sub kost rond de 900 euro los.
Voor echt stereo zonder sub kom je al bij de 600i uit en dan moet je op dik 5000 euro rekenen voor een setje.

Echt goedkoop is het dus niet
Ik had met mijn setje gewoon enorme mazzel. Die komt uit een fallissement (of hoe je dat ook schrijft
[ Voor 8% gewijzigd door momania op 16-05-2006 22:15 ]
Verwijderd
Ben van een 28" Blaupunkt die achter het scherm nog staan naar een 64" plaat gegaan met Ask C100 beamer die ik goedkoop heb kunnen kopen door defecte lamp. Deze is verbonden met PC via vga en met dvi via DVD-speler.
Andere specs:http://my.hifi.nl/index.php?user=961
Center speaker is nu naar achteren geschoven en harder gezet, niet optimaal maar doenbaar.
Absoluut waar, maar onderschat de versterker voor het laag niet. Ik heb hier een redelijk gewilde Marantz versterker staan die volgens de specs een redelijk vermogen af zou moeten geven. Maar je wil niet weten hoe het laag klinkt als je 'm op z'n staart trapt: hij begint te stuiteren en de bonken en basstonen klinken rommelig omdat de woofers niet goed onder controle zijn. De bass lijkt daardoor veel harder dan ie eigenlijk is. Veel mensen denken dat dat goed is en lekker dik klinkt, maar het is eigenlijk puur een versterker die zich verslikt. Een strakke droge bass met een goeie versterker klinkt enorm veel beter.Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:08:
Het komt er op neer, als ik de akoestiek verbeter dan win ik 100 keer meer dan een andere versterker.
You lucky basteradmomania schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:14:
[...]
Bij deze electrostaten heb je echt wel je subwoofer nodig, dus als je echt stereo liefhebber bent, moet je denk ik naar grotere kijken. Deze geven geloof ik pas vanaf 150Hz weer, dus het laag moet wel van de sub komen.![]()
Ik moet zeggen dat verder de midden en hoog (wat er dus eigenlijk alleen maar uit komt) verder wel super klinkt. Het is super direct geluid en erg helder.
Een setje van 5 electrostaten kost voor zover ik weet rond de 2000 euro. De s100 sub kost rond de 900 euro los.
Voor echt stereo zonder sub kom je al bij de 600i uit en dan moet je op dik 5000 euro rekenen voor een setje.
Echt goedkoop is het dus niet
Ik had met mijn setje gewoon enorme mazzel. Die komt uit een fallissement (of hoe je dat ook schrijft), was gewoon nieuw in doos en voor het luttele totaal van 1400 euro (incl. 2 vloer stands die normaal ook al 199 euro voor een setje zijn)
![]()
Dat ze aardig aan de prijs zouden zijn wist ik wel, maar dan heb je volgens mij ook wel wat. Dat van die sub wist ik, alleen vraag ik me dan dus wel af wat voor "stereo" effect je precies krijgt. Ik bedoel: dat zul je toch wel horen, of niet dan
Maar 2k voor 5 electrostaten vind ik op zich best een mooie prijs. Die 5k ligt iets boven het budget, zeg maar, maar als het 2k is houd ik de optie zeker open
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je zou er verder elke sub bij kunnen doen denk ik, maar het maakt je set wel 'af' als je een final sub erbij neemt natuurlijk. Ook als je de set ooit weer wit verkopen is dat gunstiger denk ik
Plus dat hij in de pianolak zwart er gewoon ganz geil uitziet
Verwijderd
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
Heel verhelderend en in simpele taal beschreven. Ergens op die pagina kun je een executable downloaden die allerlei frequenties kan uitspugen. 40Hz en 80Hz bleken direct de probleemfrequenties te zijn in mijn huiskamer. Als ik door de kamer liep hoorde ik op de ene plek een onweer aan bas en 1 meter verder niets. Daarna ben ik mijn speakers gaan verplaatsen tot ik zo min mogelijk pieken en dalen hoorde bij die frequenties tijdens het lopen door de huiskamer en heb ik de optimale luisterplek bepaald. Dit werkt geweldig. Echt een aanrader.
Verwijderd
Ja, dat heeft iedere elektrostaat. Maar de Finals hebben er wel enorm veel last van. Dit komt door de coatinglaag die er niet goed op aangebracht is. En zodra er maar genoeg stof in de speakers zit beginnen ze te sputteren en vonkjes *te spetteren*. En dan zou ik maar zo snel mogelijk op je garantie beroepen
Maar afgezien daarvan klinkt het wel ongelofelijk goed! Er zit een lekker scherp geluid in en ze vragen niet een al te zware versterker.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 10:06 . Reden: het is vroeg, slaap uit de oogjes wrijven ]
Dat klinkt nou niet echt positiefVerwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 10:02:
Er zit een lekkere scherp geluid in
Verwijderd
(nog steeds niet wakker)
Besef me net dat ik al een eeuw niet meer gepost heb. Inmiddels al weer verhuist naar een andere kamer. Dat is dan ook de enige upgrade denk ik ;-) Owh jah ik heb me final rears weggedaan.. Zal wel ff foto's maken.
Edit: Dat word niet eerder dan vrijdag

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 10:26 . Reden: Gaaap! ]
Verwijderd
Dat zijn electrostaten die je zoekt...He, ik ben op zoek naar een topic over een apart soort speakers. Die werkten met veel ijzerdraadjes over een groot oppervlak gespannen met een hoge spanning (oid).
Maar ik kan ze niet vinden. Het voordeel was dat ze heel plat zijn, maar wel weer groot. Iemand enig idee hoe dat heet, of trefwoorden waar ik op kan zoeken?
Dat was al gezegd en uitgebreid besproken inmiddels.....Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:06:
Dat zijn electrostaten die je zoekt...

met HDMI
Nieuw coaxiaal kabeltje...MONSTER CABLE

ehhhh..HOI
Nee hoor, ik ben ontzettende film/HT freak. Heb een opstelling met dlp projectortje en 5.1 enzo. Ik heb echter niet alle apparatuur netjes op een rack staan en het is allemaal in mijn zolderslaapkamertje, waardoor foto's er gewoon rommelig uitzien.Trasos schreef op zondag 07 mei 2006 @ 16:25:
Alle GoT`ers met een interesse voor HiFi dan wel homecinema zullen hier al wel gepost hebben denk ik. Of ze vinden het niet specifiek genoeg en zittern daarom op htforum ofzo.
Ik hoop iig binnen twee weken mijn nieuwe meubel te ontvangen, dus pics zullen spoedig daarop volgen.
De mensen die hun HT hier posten waarbij je alleen een bank, tafel en apparatuur ziet vind ik erg strak maar erg onpersoonlijk. Natuurlijk alle remotes netjes op een rijtje op de tafel etc.
En op HTforum krijg ik nooit fatsoenlijk antwoord en lachen ze me waarschijnlijk eerst uit als ik mijn cheape zuilen laat zien
[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 17-05-2006 16:58 ]
scherpe zintuigenRoet schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:15:
[...]
Mijn tweaker-zintuig zegt van wel.Samsung_dvd-hd850_01.jpg
Klopt, HD-850
ehhhh..HOI
Verwijderd
Zou iemand mij kunnen vertellen welke boxen van een 5.1 set het meeste vermogen moeten hebben al wil je een beetje goed geluid hebben (Ook al is de indeling ook belangrijk).
Maar had iets gehoord dat als je goede front speakers hebt, de centerspeaker in principe niet zoveel vermogen hoeft te hebben (zou zelfs overbodig zijn). Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Zat aan het volgende setje te denken:
Receiver: H/K AVR 335
DVD/CD Speler: Denon DVD-1920
Front speakers: 2 x Infinity Beta 50 (250 watt)
Read speakers: 2 x Infinity Beta 20 (150 watt)
Center speaker 1 x Infinity Beta C360 (200 watt)
Bij voorbaat dank voor de hulp
Naar mijn mening is de centre speaker de belangrijkste speaker, omdat veel films erg sterk naar het center kanaal gemixed zijn. De center is dus zeker niet overbodig als je twee goede fronts hebt en moet in mijn ogen van een zelfde kwaliteit zijn.Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:26:
Maar had iets gehoord dat als je goede front speakers hebt, de centerspeaker in principe niet zoveel vermogen hoeft te hebben (zou zelfs overbodig zijn). Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
[ Voor 28% gewijzigd door Ewoutb op 18-05-2006 18:26 ]
Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb
Dat ervaar ik nu dus. Ik heb een redelijk goedkoop zuilensetje gekocht, 4 om me heen. De vijfde speaker is de center. Dat was een losse uit dezelfde serie. Dan zou je er dus vanuit gaan dat die hetzelfde klinkt.Ewoutb schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:26:
[...]
Naar mijn mening is de centre speaker de belangrijkste speaker, omdat veel films erg sterk naar het center kanaal gemixed zijn. De center is dus zeker niet overbodig als je twee goede fronts hebt en moet in mijn ogen van een zelfde kwaliteit zijn.
Maar nee hoor. Je hoort het duidelijk, bij elke film stoor ik me eraan. Hij klinkt hol en armoedig. Stemmen komen er waardeloos uit, als ik een van mijn rears als test aansluit als center klinkt het zo rijk en kloppend, de stemmen lijken echt van het scherm af te komen en klinken gewoon als een geheel bij de rest van het geluidsbeeld.
Nu zit ik er sterk over te denken om alle speakers weg te doen en een andere set met goede center te kopen want ik kan moeilijk een andere center hier voor aanschaffen (misschien nog zo'n zelfde zuil maar die kan ik dus nergens plaatsen.
Als je 1 keer film per week (of meer) kijkt zou ik meteen aanraden niet te bezuinigen op de center. Sterker nog, als je de fronts goed vind klinken maar er een surround set van wil maken, probeer dan het verschil tussen de fronts en de center te beluisteren voordat je geld uitgeeft.
Verwijderd
Verwijderd
Thanks voor de reactiesVerwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 20:09:
Persoonlijk zou ik als je geld wil besparen altijd de 3 voorspeakers van dezelfde soort halen en van goede kwaliteit... de rears zijn veel minder belangrijk in mijn ogen/oren.
Maar met andere woorden. De 2 front speakers + de center moeten een wat 'zwaarder' vermogen hebben en de rears mogen wel iets lichter? Waardoor ik dus ook wel de Beta 10
van 100 watt zou kunnen halen als rears dus?
Daarnaast ken ik voorbeelden waar "hoger geplaatste" speakers in 1 modellijn van een bepaald merk niet door iedereen als "beter" ervaren worden dan de lagere. Ik ken bijvoorbeeld mensen die Mission M34's verkiezen boven de Mission M35's die ik heb. En toch hebben die van mij een hoger vermogen.
Maar ik zou iig de center niet onderschatten, die is in mijn ogen belangrijker dan de rears, aangezien er bij veel DVD's het merendeel van het geluid uitkomt. Mijn center speaker is om budgetredenen eigenlijk wat ondergewaardeerd in mijn set (2x Mission M35 als front, 2x M32 als rear en een M3C1 als center). Ik zat al ruim boven mijn oorspronkelijke budget en de M3C2 zou nog eens 100 euro duurder geweest zijn. Maar ik sluit niet echt uit dat ik een keer een upgrade doe zeg maar.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Well, het antwoord op je vraag dan: Ook wij kunnen enkel op basis van het vermogen niet zien wat het verschil is tussen de beta 20 en de beta 10. Ga luisteren....Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:42:
Hehe het is niet puur het vermogen waar ik op letMeer de 35 euro verschil die er is tussen die 2 modellen
Scheelt me dan toch weer 70 euro (Ben toch een NL'er hé
) Vermogens staan er alleen bij vermeld om het voor de rest wat duidelijker te maken. Wordt graag geholpen, dus dan moet m'n vraag ook duidelijk zijn
Ik heb zelf in mijn speakerset zoektocht de Infinity beta serie ook meegenomen trouwens. Heb mijn fronts - de Mission M35's - vergeleken met de Infinity beta 50 (of 40? not sure) en heb mijn rears - de Mission M32's - vergeleken met de Infinity beta 10 (of 20? ook al niet zeker
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Overigens zijn de prijzen van die Mission en Infinity boxenserie bijna gelijk
Waarom onpersoonlijk, ik zit ook in een studentenkamertje en hab et naar mijn idee best netjes, met bankje (en 1 ab Marantz RC3200Pixal schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:58:
[...]
De mensen die hun HT hier posten waarbij je alleen een bank, tafel en apparatuur ziet vind ik erg strak maar erg onpersoonlijk. Natuurlijk alle remotes netjes op een rijtje op de tafel etc.
En op HTforum krijg ik nooit fatsoenlijk antwoord en lachen ze me waarschijnlijk eerst uit als ik mijn cheape zuilen laat zien
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
ghehe ik heb die HD850 ook, op 31 januari gekocht, 4 dagen later was hij kapot. en pas op 13 april kon ik een nieuwe krijgen (ging net op vakantie toen) dus heb de speler pas 30 april op kunnen halen.kRiZzZiZ schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:35:
Nieuw dvd spelertje
[afbeelding]
met HDMI
Nieuw coaxiaal kabeltje...MONSTER CABLE
[afbeelding]
Lekker is dat

btw vraagje aan jou kriziz, hoe moet je met divx/xvid files subtitles afspelen? bij mij pakt hij niet zomaar .srt's
[ Voor 12% gewijzigd door randje op 19-05-2006 11:30 ]
Als het om een verschilletje van 70 euro gaat zou ik niet besparen en alle speakers hetzelfde nemen. Je hoort achter een stuk minder vaak dan voor, dat is zo. Wat gezegd wordt klopt inderdaad, er komt VEEL geluid uit een center, stemmen, hoesten, lopen, vallend glas, kloppen op een deur. Soms doen m'n fronts niets anders dan een leuk achtergrond muziekje hier en daar terwijl de actie op de center is. En natuurlijk als er een helikopter overkomt doen ze allemaal mee. En dan is het toch wel fijn als de rears een beetje power hebben.Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:42:
Hehe het is niet puur het vermogen waar ik op letMeer de 35 euro verschil die er is tussen die 2 modellen
Scheelt me dan toch weer 70 euro (Ben toch een NL'er hé
) Vermogens staan er alleen bij vermeld om het voor de rest wat duidelijker te maken. Wordt graag geholpen, dus dan moet m'n vraag ook duidelijk zijn
Ik zou zeggen, als het in het plan past. 5 dezelfde speakers. En anders mag de center er wel verdomde goed bij passen in het geluidsbeeld.
Als je toch 2 kleinere rears neemt, kijk dan of de drie fronts bij elkaar passen qua geluid (en niet zoals ik er vanuit gaan dat alles uit dezelfde serie hetzelfde klinkt
Als je naast films ook veel muziek luistert is het wel voordelig als je fronts wat meer vermogen hebben, maarja, fronts met veel vermogen betekent ook meteen center met veel vermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 19-05-2006 12:55 ]
Een goed passende center is echt superbelangrijk voor een mooi geluidsbeeld. En misschien wel de belangrijkste speaker in een HT.
PSN: Shiver23
Verwijderd
Ik heb ook de BETA 50 fronts en de BETA cs250 als center, en daar heb ik eerlijk een beetje spijt van. ik had dus idd beter een zwaardere center kunnen kiezen. (zoals jij dus zelf al voorsteld.)Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:26:
Hola iedereen.
Zou iemand mij kunnen vertellen welke boxen van een 5.1 set het meeste vermogen moeten hebben al wil je een beetje goed geluid hebben (Ook al is de indeling ook belangrijk).
Zat aan het volgende setje te denken:
Receiver: H/K AVR 335
DVD/CD Speler: Denon DVD-1920
Front speakers: 2 x Infinity Beta 50 (250 watt)
Read speakers: 2 x Infinity Beta 20 (150 watt)
Center speaker 1 x Infinity Beta C360 (200 watt)
Ik raad je ook aan om bij de infinity beta serie alles van de zwaarste serie of alles van de lichtste serie te kiezen.
Ze klinken als een klok hoor die beta's. ik ben er erg tevrede over.
Ze hebben erg scherpe prijzen bij: pick2pay.nl
suc6!
Verwijderd
1 * Elac CM 80 (Romeinse 2) (Center-speaker)
2 * Elac CL 82 (Surround-speakers)
Mijn complete set tot nu toe:
2 * jbl E80
1* Elac CM 80
2* Elac CL 82
Onkyo tx ds838 integra versterker
Denon dcd1550ar
Kiss dp558 200 gb hdrecorder
Binnenkort koop ik daar een fatsoenlijke hdtv en een paar degelijke standaards voor de surroundspeakers bij. Ik ben nog wel aan het twijfelen over de versterker, misschien verkoop ik deze wel.
Hier zijn de pics (let niet op de troep, ben ook maar een student
Beneden de geïntegreerde- en boven de voorversterker.

De geïntegreerde is mooier om te zien (net iets strakker door het ontbreken van de copy-knop en de koptelefooningang), maar de voorversterker is een heel stuk mooier om te horen. Erg groot verschil moet ik zeggen. Ik merk meer van deze upgrade dan toen ik mijn eindversterker kocht (en op mijn geintegreerde aansloot via pre-out). De geïntegreerde heeft mijn eindversterker duidelijk tekort gedaan.
Hieronder het verschil in interieur:

Vervelend is nog wel dat het erg ruist. Het klinkt super goed, maar er is veel ruis aanwezig. Dat hoor je als je hem aan hebt staan, maar niks draait en als je harder draait dan wordt het ook duidelijker. Maar dit is vrijwel zeker een probleem van mijn stroomtoevoer (nee niet alemaal meteen een reply gaan tikken, even doorlezen graag
Verwijderd
Thanks for the reply!Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:39:
[...]
Ik heb ook de BETA 50 fronts en de BETA cs250 als center, en daar heb ik eerlijk een beetje spijt van. ik had dus idd beter een zwaardere center kunnen kiezen. (zoals jij dus zelf al voorsteld.)
Ik raad je ook aan om bij de infinity beta serie alles van de zwaarste serie of alles van de lichtste serie te kiezen.
Ze klinken als een klok hoor die beta's. ik ben er erg tevrede over.
Ze hebben erg scherpe prijzen bij: pick2pay.nl
suc6!
Verwijderd
mooie set voor een student zegVerwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:46:
Aan mijn set is toegevoegd:
1 * Elac CM 80 (Romeinse 2) (Center-speaker)
2 * Elac CL 82 (Surround-speakers)
Mijn complete set tot nu toe:
2 * jbl E80
1* Elac CM 80
2* Elac CL 82
Onkyo tx ds838 integra versterker
Denon dcd1550ar
Kiss dp558 200 gb hdrecorder
Binnenkort koop ik daar een fatsoenlijke hdtv en een paar degelijke standaards voor de surroundspeakers bij. Ik ben nog wel aan het twijfelen over de versterker, misschien verkoop ik deze wel.
Hier zijn de pics (let niet op de troep, ben ook maar een student):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
volgens mij ben je trouwens de 1e of 2e die foto's van Elac speakers post
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 22:01 ]
de arcam fmj a32 en de arcam fmj t31

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Verwijderd
Netjes hoor, arcam weet wel hoe ze iets moeten designenBean77 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 23:06:
Vandaag binnen gekregen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Net spul en vooral ook mooi compactzimbab schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:13:
Even twee snelle foto's van mij. Gister heb ik de voorversterker opgehaald.
Beneden de geïntegreerde- en boven de voorversterker.
[afbeelding]
De geïntegreerde is mooier om te zien (net iets strakker door het ontbreken van de copy-knop en de koptelefooningang), maar de voorversterker is een heel stuk mooier om te horen. Erg groot verschil moet ik zeggen. Ik merk meer van deze upgrade dan toen ik mijn eindversterker kocht (en op mijn geintegreerde aansloot via pre-out). De geïntegreerde heeft mijn eindversterker duidelijk tekort gedaan.
Hieronder het verschil in interieur:
[afbeelding]
Ik wil eind juli de monitor audio gs 60 speakers kopen en als kerstcadeau de fmj dv-29
Deze week 2 nordost red dawn interlinks bestellen voor de tuner en voor de dvd-speler die ik nu heb (een oude philips).
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Als je nog helemaal tot het einde van het jaar wacht dan zou ik tegen die tijd m'n keuze echt eens heroverwegen als Arcam een keuze voor Bluray of HD-DVD heeft gemaaktBean77 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:27:
Ik wil eind juli de monitor audio gs 60 speakers kopen en als kerstcadeau de fmj dv-29
Erg mooi spul Bean! De FMJ reeks ben ik altijd wel fan van geweest. Jammer alleen dat je ze zo weinig in het zwart ziet, hoewel de zilveren uitvoering ook niet lelijk is natuurlijk.Bean77 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 23:06:
Vandaag binnen gekregen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
De trafo valt wel mee (lijkt op de foto kleiner dan in het echt moet ik zeggen), maar de buffering zou wel iets ruimer kunnen ja, maar bij welke betaalbare commerciële geïnegreerde versteker kan dat niet? Ding doet het prima voor de prijs, ik heb er altijd plezier van gehad.Exirion schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:15:
[...]
Net spul en vooral ook mooi compactVerder lekker simpele eindversterker qua opbouw, maar de compactheid heeft z'n keerzijde: de voeding is niet echt ruim bemeten dus het zal z'n beperkingen hebben?
Wat nu toch echt wel jammer is is dat de voortrap zo erg ruist. Volgens mij overstuurt hij de ingangen van mijn eindtrap. Het gaat ook heel snel keihard namelijk....hoef ik de volumeknop nauwelijks voor open te draaien. Wel raar, want Duson had maar twee voortrappen en twee eindtrappen in het gamma, dus je zou dan wel denken dat ze goed op elkaar afgestemd zijn. Maar ja.....ik zal binnenkort de (ex-)importeur er wel even over opbellen.
Dat kan goed hoor. Heb je specs van dat ding? Bij mij kon de NAD tot 5V uitsturen en 0dB was al een vrij hoge spanning. De Arcam gaat tot 3.5V en zit bij 0dB op 2V. En nog heb ik op de ingangen van de eindversterkers een verzwakking zitten (metaalfilmweerstanden), want anders krijg je onnodige ruis van de voortrap. En je wil dan ook niet dat iemand even een zwaai aan je volumeknop geeftzimbab schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:09:
Wat nu toch echt wel jammer is is dat de voortrap zo erg ruist. Volgens mij overstuurt hij de ingangen van mijn eindtrap. Het gaat ook heel snel keihard namelijk....hoef ik de volumeknop nauwelijks voor open te draaien.
Geen Home Cinema, gewoon simpel stereo
Set bestaat uit een
- Harman Kardon HK680 versterker
- Harman Kardon HD760 CD speler (gemodificeerd)
- Harman Kardon TU630 Tuner
- Kef Q55
- Kabels van Van Den Hul
- LE32T51B Samsung LCD TV (82cm)
- Kiss DP-450 DVD speler

Harman Kardon setje

Overzicht van het zitgedeelte

Ice Age 2 Trailer in HDTV kwali

Nu alleen nog de TV even ophangen aan de muur en misschien een XBOX 360
[ Voor 7% gewijzigd door tommyz op 20-05-2006 19:54 ]
Verwijderd
Ik weet niet of je daar op wachten moet. Komt Arcam dan met een speler uit of maken ze dan bekend welk pad ze gaan bewandelen? Als ze alleen de keuze maken dan kan je nog wel even wachten voor het apparaat op de markt is en los van dat denk ik dat de Blue-Ray/HD-DVD apparaten van de hifi fabrikanten in het begin nog wel prijzig uit zullen vallen. Zeker als je kijkt wat je nu al voor een DVD-speler van Arcam betaalt uit de FMJ reeks. Daarnaast is het natuurlijk ook weer wachten op voldoende software en tegen redelijke prijzen. Ben je zo weer een eind verder.Exirion schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:30:
[...]
Als je nog helemaal tot het einde van het jaar wacht dan zou ik tegen die tijd m'n keuze echt eens heroverwegen als Arcam een keuze voor Bluray of HD-DVD heeft gemaakt
Is zo, maar ik vind de Arcam DVD-spelers aan de prijzige kant. Als ik dan toch zoiets koop van Arcam dan wacht ik liever nog even, want upgraden is een dure grap. Voor beduidend minder geld vind je een DVD-speler die net zo goed is en ik heb momenteel een DVD-speler die nog wel even voldoet. Dat geldt voor veel mensen denk ik.zimbab schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:25:
Ik weet niet of je daar op wachten moet. Komt Arcam dan met een speler uit of maken ze dan bekend welk pad ze gaan bewandelen? Als ze alleen de keuze maken dan kan je nog wel even wachten voor het apparaat op de markt is en los van dat denk ik dat de Blue-Ray/HD-DVD apparaten van de hifi fabrikanten in het begin nog wel prijzig uit zullen vallen. Zeker als je kijkt wat je nu al voor een DVD-speler van Arcam betaalt uit de FMJ reeks. Daarnaast is het natuurlijk ook weer wachten op voldoende software en tegen redelijke prijzen. Ben je zo weer een eind verder.
Wat is dat voor kastje waar je tv op staat, en waar heb je die vandaan? ziet er netjes uit, laat dat zwarte glas ook ir signalen door?tommyz schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 19:42:
Na dit topic vanaf deel 4 gevolgd te hebben post ik ook maar even een paar plaatjes van m'n setje
Mja... ik zit hier ook mee. Ik heb nu een h/k dvd speler die ik graag wil ruilen voor een rotel model. Niewste speler van rotel kost alleen 1500 dollarExirion schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:30:
[...]
Is zo, maar ik vind de Arcam DVD-spelers aan de prijzige kant. Als ik dan toch zoiets koop van Arcam dan wacht ik liever nog even, want upgraden is een dure grap. Voor beduidend minder geld vind je een DVD-speler die net zo goed is en ik heb momenteel een DVD-speler die nog wel even voldoet. Dat geldt voor veel mensen denk ik.
Dilema's
Verwijderd
Iets is alleen aan de prijzige kant als de prijs/kwaliteit verhouding niet klopt... en in dat opzicht vind ik arcam niet hiertoe behoren, het zijn erg muzikale dvd-spelers met een prachtig beeld.Exirion schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:30:
[...]
Is zo, maar ik vind de Arcam DVD-spelers aan de prijzige kant. Als ik dan toch zoiets koop van Arcam dan wacht ik liever nog even, want upgraden is een dure grap. Voor beduidend minder geld vind je een DVD-speler die net zo goed is en ik heb momenteel een DVD-speler die nog wel even voldoet. Dat geldt voor veel mensen denk ik.
Een cdspeler kost al 2000 dus voor 2600 voor de dv29 is veel geld, maar relatief veel kwaliteit voor terug (en geen extra cdspeler).
(ik had gehoord over de nieuwe dvd spelers van arcam, maar ik vermoed dat je er ook helemaal blauw aan betaalt als hij nieuw geintroduceerd is).
Maar goed, na de red dawns de monitor audio gs60 als upgrade. Ik lees op nederlandse forums echt helemaal niks over MA. opvallend, toch zeer goede speakers.
Lees je volgens mij toch echt verkeerd.Bean77 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:37:
Maar goed, na de red dawns de monitor audio gs60 als upgrade. Ik lees op nederlandse forums echt helemaal niks over MA. opvallend, toch zeer goede speakers.
als je op duitse sites zoekt zoals hifi-forum.de vind je superveel! op htforum ben ik zelf ook maar een topic over MA speakers gestart.
Verwijderd
De minimale kijkafstand is erg persoonlijk denk ik. Ik weet in ieder geval dat bij LCD TV's e.d. sommige mensen bij 3 meter afstand een 42" hebben en er blij mee zijn, en andere vinden een 26" genoeg.Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:56:
Zo zelf tijdje niet meer actief mee gedaan. Werk nu fulltime en woon nog thuis dus er moet wat geld overblijven in de maand. Nu zit ik er aan te denken om een LCD/Plasma of projector te halen. Maar was benieuwd wat de minimale kijkafstand moet zijn om er van te kunnen geniet. Ook ben ik benieuwd naar de minimale projecteerafstand van een projector.
Bij projectie denk ik dat je gewoon 0.5 tot 1m meer dan de scherm diagonaal er minimaal vanaf moet gaan zitten en maximaal gewoon 2 meter meer dan het minimum.
Je kan de projecteerafstand makkelijk berekenen op Projector Central.
[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 21-05-2006 11:12 ]
Wat nou, er staat toch een beeldscherm tussen je speakers? Hoppakee, Home Cinema!
Beter een film kijken met goed stereo geluid dan met een alles-in-één-surround setje van € 100,-.

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html
Ik denk dat ik die maar eens ga proberen. Dit heeft natuurlijk een aantal voordelen ten opzichte van veranderingen in mijn apparatuur. Ik kan dan even uitproberen of het wel wat gaat helpen, ik kan uitproberen wat het beste uitpakt: CD-Pre of Pre-Eind en als er eens een ander apparaat komt waarbij de verzwakking minder werkt kan ik hem er zo weer tussenuit halen. En als klapper op de vuurpijl wordt mijn interlink zo ook weer een stukje langer.
Persoonlijk heb ik het niet zo op dingen er weer tussen zetten, maar zelfs de echte hifimafkees René van Es heeft er geen bezwaren tegen.
http://www.hifi.nl/expert5.php?id=4103
En als ze toch niet bevallen dan kan altijd nog proberen ze weer te verkopen en naar een goede oplossing zoeken.
Nergens voor nodig joh. Kun je solderen? Als je je eigen kabels maakt dan is er in een tulpplug altijd nog ruimte voor een serieweerstand. Als je die afstemt op de impedanties van je apparatuur dan kun je het precies hebben zoals je het wil en ben je klaar. Ik heb ook gewoon die weerstanden in Oehlbach plugjes gesoldeerdzimbab schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:19:
Even terugkomend op mijn probleem met de oversturing van een ingang (zou ook bij CD-Pre kunnen liggen) in mijn set.....ik zie net tweedehands een setje van deze jongens staan:
edit: Ik clickte de link toch nog even aan... 39 POND PER PAAR?

[ Voor 16% gewijzigd door Exirion op 21-05-2006 12:28 ]
Dat is wel zo, maar ik kan niet zo klein solderen (misschien wel, maar ik heb ook geen soldeerbout) en in mijn kabels is daar misschien wel ruimte voor, maar dan moet ik ze eerst weer desolderen en weet ik wat nog meer en dan hopen dat ik de goede weerstand heb. Ik zou dat natuurlijk wel kunnen proberen met verschillende weerstandjes een kabel die ik dan zelf maak, maar dan moet je toch ook weer wat pluggen kopen en een soldeerbout en dan moet ik gaan knutselen enzo en daar houd ik niet van.Exirion schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:24:
[...]
Nergens voor nodig joh. Kun je solderen? Als je je eigen kabels maakt dan is er in een tulpplug altijd nog ruimte voor een serieweerstand. Als je die afstemt op de impedanties van je apparatuur dan kun je het precies hebben zoals je het wil en ben je klaar. Ik heb ook gewoon die weerstanden in Oehlbach plugjes gesoldeerd
edit: Ik clickte de link toch nog even aan... 39 POND PER PAAR?![]()
Jezus man... Doe jezelf een lol en koop voor een paar dubbeltjes metaalfilmweerstanden. Die dingen bevatten echt niks magisch ofzo
Edit: hier weet ik natuurlijk ook niet of het goed werkt, maar ja. Laten we het er maar op houden dat ik een big spender ben op klein gebied.
Ik zie wel wat deze dingen doen......
[ Voor 10% gewijzigd door zimbab op 21-05-2006 12:35 ]
My thoughts exactly... Daar zitten gewoon metaalfilmweerstandjes in van 10ct per stuk.Exirion schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:24:
edit: Ik clickte de link toch nog even aan... 39 POND PER PAAR?![]()
Jezus man... Doe jezelf een lol en koop voor een paar dubbeltjes metaalfilmweerstanden. Die dingen bevatten echt niks magisch ofzo
Vroeger soldeerde ik regelmatig verloopjes van cinch naar DIN en daar moest ook een weerstandje tussen om het (te) sterke lijnsignaal te verzwakken naar DIN-niveau.
Gecombineerd maken ze een fatsoenlijk TV meubel.

Ik heb de Monitor Audio GR serie toen ik op zoek was naar speakers helaas niet beluisterd, maar ik heb wel de Silver RS serie gehoord. Die vond ik destijds vrij aardig, maar niet echt speciaal. Vrij scherp hoog en een beetje ongecontroleerd laag.Bean77 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:52:
okee nagenoeg niks![]()
als je op duitse sites zoekt zoals hifi-forum.de vind je superveel! op htforum ben ik zelf ook maar een topic over MA speakers gestart.
Monitor Audio is als merk toch wel redelijk aan het opkomen heb ik het idee, je vind ze ook gewoon bij Hobo Hifi etc.
\_Specs_/
Verwijderd
Ze zijn nog niet aangesloten dus weet nog niet hoe ze klinken, zal wel goed zitten denk ik

koperen randje op de bullet plugs aan 1 kant van de interlinks is om aan te geven aan welke kant de afscherming is aangesloten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 00:02 ]
Als ik het goed zie, dan is dat een IKEA kast. Ik heb deze thuis ook (2 naast elkaar) en al mijn apparatuur in/op gezet.tommyz schreef op zondag 21 mei 2006 @ 05:26:
Ik heb geen idee wat 't voor een kast is, het is nl van m'n huisgenoot. Voor m'n stereo is het ook niet geschikt, te ondiep, vandaar dat ik m'n set er onder moest zetten.
Glas laat wel IR signalen door ja.
Ik had echter eerst mijn boxen er op gezet, maar dat is geen aanrader omdat de deurtjes gaan rammelen. Signalen van de afstandbedieningen (zoals mijn digitale ontvanger) gaan door het glas heen.
afgelopen week heb ik een nieuwe meubel gekocht...IKEA
en heb de upc digital kastje erbij...
nad 320BEE waarschijnlijk binnenkort erbij...
http://img167.imageshack.us/img167/7299/hpim3663a6ox.jpg
de boxen zijn van de woonkamer... die staan er dus tijdelijk... dat zijn de ''QUADRAL MKIII''
Ik heb je plaatjes even verbouwd tot link; lees de topicwaarschuwing!
[ Voor 28% gewijzigd door Kaj. op 22-05-2006 13:59 ]
NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....
ik vind ze ook mooi klinkenShiver23 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:59:
Quadral Odin. Grappig, ik heb dezelfde. Wat vind je ervan? Als ze wat verder van de muur afstaan klinken ze echt goed vind ik. Misschien wat minder detail, maar wel een heel compleet geluidsbeeld (van laag tot hoog)
misschien zo een keer proberen.. wat grotere afstand.
maar volgens mij is mijne wel iets anders... de meesten hebben de mid toon middelgroot,
en deze mid toon speaker is evengroot als de woofer...
renovatielowfi schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:07:
anti kraak of bezig met de verbouwing?
heb net het erge nieuws gehoord
lekker 2 kg stof door me kamer

ik heb btw nu dubbelglas en nieuwe kozijnen etc...
compleet nieuwe douche, nieuwe keuken, en wc.
overal nieuwe kozijnen ramen enz..
[ Voor 23% gewijzigd door Arnold-D op 22-05-2006 13:34 ]
Aha, ik heb inderdaad 3 verschillende formaten conus.ghost-rider schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:04:
[...]
ik vind ze ook mooi klinken
misschien zo een keer proberen.. wat grotere afstand.
maar volgens mij is mijne wel iets anders... de meesten hebben de mid toon middelgroot,
en deze mid toon speaker is evengroot als de woofer...
zo zien ze er bij mij uit
Ik heb je plaatjes even verbouwd tot link; lees de topicwaarschuwing!
[ Voor 36% gewijzigd door Kaj. op 22-05-2006 14:00 ]
jij heb er ODIN QUADRAL staat
ik heb er PLATIN QUADRAL staat
mijn mid conus is groter
jou mid conis is kleiner
en jij hebt andere voetjes
Verwijderd
En hij heeft een afgewerktere kamerghost-rider schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:44:
[...]
jij heb er ODIN QUADRAL staat
ik heb er PLATIN QUADRAL staat
mijn mid conus is groter
jou mid conis is kleiner
en jij hebt andere voetjes

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...
zal zo misschien wel ff foto online zetten...
maar.. ik zit in een verbouwing.. en ik heb het setje in me Slaapkamer... en Shiver23 in zijn Woonkamer
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:37:
Okeheb de opstelling weer beetje veranderd, en ik heb nu een aparte mediacenter pc gebouwd.
[afbeelding]
[afbeelding]
lekker relax vanuit me bedje beetje internetteen mediacenter.
[afbeelding]
mijn mobiel
Misschien niet de allermooiste opstelling , maar wel uberrelaxVerwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:37:
Okeheb de opstelling weer beetje veranderd, en ik heb nu een aparte mediacenter pc gebouwd.
[afbeelding]
[afbeelding]
lekker relax vanuit me bedje beetje internetteen mediacenter.
[afbeelding]
slimmehotspot.nl
Verwijderd
Hoe geraakt iedereen toch aan HD films? Ik heb deze vraag al eens gesteld, maar geen bruikbaar antwoord gehad !tommyz schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 19:42:
Na dit topic vanaf deel 4 gevolgd te hebben post ik ook maar even een paar plaatjes van m'n setje
Set bestaat uit een
- Harman Kardon HK680 versterker
- Harman Kardon HD760 CD speler (gemodificeerd)
- Harman Kardon TU630 Tuner
- Kef Q55
- Kabels van Van Den Hul
- LE32T51B Samsung LCD TV (82cm)
- Kiss DP-450 DVD speler
Ice Age 2 Trailer in HDTV kwali
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld om plaatjes van je audio/video-set te laten zien.
Als je iets post, zet er dan leuke foto's van je eigen set bij.
Zorg dat je plaatjes kleiner dan +/-100Kbyte zijn en niet breder dan 600 pixels! Dat laadt sneller en niet overal worden de plaatjes vanzelf kleiner gemaakt.
Reacties die hier niet aan voldoen worden voortaan leeg gehaald.
** Dit is geen "wat moet ik kopen" topic, lees daarvoor de FAQ even door **
Ook kabeldiscussies vervuilen de thread en deze discussies zijn bewezen doodlopers; als je daadwerkelijk steekhoudende argumenten hebt waarom een kabel van $duur zoveel beter is of vice-versa, start dan een nieuwe thread.