SuSE 10.1 DVD installatie
Oki, allereerst zou ik eerst de 5 CD standaard iso's en ook nog eens de BiArch Add-On CD downloaden.... Als je de optie hebt (lees als je een linux terminal tot je bechikking hebt), zou ik van deze zes CD's een DVD maken (je krijgt dus een Add-on DVD). Hiervoor heb je makeSuSEdvd voor nodig, voor een goede en uitgebreide howto zie:
http://en.opensuse.org/Making_a_DVD_from_CDs.
Now let's get started! Input = DVD, reboot, druk F12, selecteer DVD en boot van de DVD. Je kan bij opties (F3 geloof ik) ervoor kiezen om te installeren met mode 1400x1050. Dit komt de leesbaarheid erg ten goede! Vervolgens kom je in een mooie installatiewizzard van SuSE. Volg de aanwijzingen en pas de bij installatiesummary geloof ik moet je dingen gaan aanpassen. Ik zou zoiezo allereerst kijken naar partitioning... Als je windows wil behouden moet je goed oppassen wat SuSE nou standaard wil doen en als je de stap durft te nemen kun je voor custom partitioning kiezen. (man ik bedenk me net: kzit op GoT, ik hou wel op met helpdeskpraat

). Movin on. Software selection --> aanpassen, gedetailleerde selecie moet je naartoe. Zorg dat alles van 'Laptop' is geselecteerd en daarnaast zal KDE (of Gnome indien je daarvoor gekozen hebt) ook geselecteerd zijn. Zorg ervoor dat de kernel-source, gcc en make in ieder geval ook geselecteerd zijn (je kan er ook naar zoeken). Ik weet even niet 100% zeker of je nog andere sourcefiles en/of build tools nodig hebt, maar dit zal denk ik wel volstaan. (Blader verder gerust rond voor andere interessante software, er is VEEL te vinden!). Je zou ook nog wpa_supplicant kunnen opzoeken en installeren, voor de WPA wireless networks, maar weet niet of je die nog echt nodig hebt...
Nah, dan heb je nog de bootsequence, zal wel goed komen, maar je kan de GRUB config nog altijd even nagaan. Dit is nog allemaal straightforward. Installeer de hap, configureer het systeem, maak users/passwords aan en log uitindelijk in op het systeem.
ATI:
Download de drivers van ATI.
www.ati.com (doh). Download het complete script: 35 mb?
Nu moet je de grafische schil uitschakelen. Druk op CTRL+ALT+F1. Login als "root". Password had je zelf opgegeven

Tik in: "init 3". Grafische shit wordt uitgeschakeld ("init 5" start btw de grafische schil weer op). Ga nu naar het script toe (moet je dus wel eerst ergens naartoe hebben gekopieerd. In de map waar het script staat (bijvoorbeeld ~/Documents) tik je in: "./ati-driver-installer-8.24.8-x86.run --get-supported" (geloof ik, check je file eerst). Je krijgt nu een lijst van systemen te zien.
Nu tik je in: "./ati-driver-installer-8.24.8-x86.run --buildpkg SuSE/SUSE101-i386". Dat deel achter --builpkg neem je over van wat je ziet, ik weet het niet meer zeker zo, en ik kan het nu niet nakijken!

Je krijgt nu een rpm-package. Als je niets kan uitvoeren trouwens moet je eerst je bestand uitvoerbaar maken: "chmod 777 ati-driver-installer-8.24.8-x86.run".
Tik nu in: "rpm -Uhv <packagenaam>". Als dit allemaal gelukt is moet je Xorg nog configgen voor deze binary driver. Tik in: "sax2 -r -m 0=fglrx". Sax2 wordt gestart. Je kan de voorgestelde config accepteren, bij mij kreeg ik het perfect terug! 1680x1050 @ 60 hertz...
Rebooten en je hebt nu 3d enabled en 2d is ook een stuk snapier...
WIFI:
Voor WIFI moet je de volgende drivers ergens bewaard hebben (op CD, USB-disk, andere partitie):
- ieee80211-1.1.13:
http://prdownloads.source...80211-1.1.13.tgz?download
- ieee80211-1.1.11:
http://prdownloads.source...80211-1.1.11.tgz?download
- ipw3945 STABLE:
http://downloadfinder.int...gr=y&lang=eng&prdmap=2259
Pak deze files ergens uit (homedir/Documents bijvoorbeeld). Kopieer nu vanuit ieee80211-1.1.13 Makefile naar de map van ieee80211-1.1.11 (overschrijf het bestaande bestand). Open nu een terminal window, Konsole (het zwarte console icoon, derde icoon linksonder naast het 'start'menu). Ga naar de ieee80211-1.1.13 map en tik in: "make".
Waarom de combo van 1.1.13 en 1.1.11 denk je? Nou: de ipw3945 stable release compileert niet met nieuwere ieee80211 releases. Maar de oudere releases compileren niet met de oude Makefile in SuSE 10.1! Op deze manier werkt het allemaal weer perfect 
Nadat dit klaar is tik je in "su" (zorgt ervoor dat je als superuser te werk gaat) en tik daarna je superuserpasswoord in. Voer dan "make install" uit. Hij zal geloof ik antwoorden dat er al een ieee80211 geinstalleerd is. Je moet deze deinstallen, wat automatisch gebeurt indien je daarvoor kiest. Als alles klaar is: "exit" en je komt weer uit su mode.
Ga nu naar de ipw3945 map. (Pak alles in de tar ook uit btw...3 losse tar besanden; ga daarna naar 'ipw3945-1.0.0'). Wederom: "make", "su", "make install". Nog geen exit, want je moet nog wat dingen kopieren. In dezelfde map doe je: "cp load /root/start-ipw3945". Ga een map hoger en dan in de ipw3945-ucode map. Tik dan in: "cp ipw3945.ucode /lib/firmware". Weer terug een mapje hoger, ga naar ipw3945d/x86/. Tik in "cp ipw3945d /sbin". Nog steeds als superuser tik je in: "crontab -e". Je komt nu in de vi-editor. Dit is de cronjoblist van de superuser. Tik letterlijk de volgende dingen in (erg krachtige editor!): "<INS>", "@reboot /root/start-ipw3945", "<ESC>", "ZZ" (dat waren hoofletters ZZ). De crontab is nu aangepast. Controleer dit door in te tikken: "crontab -l". Als laatste hier: "chmod 775 /root/start-ipw3945". Moet wel runnable zijn ej

Crontab zorgt ervoor dat dingen om de zoveel tijd uitgevoerd worden (is dus een scheduler). @reboot spreekt voor zich neem ik aan, heh.
Reboot je systeem en je WIFI zou het zo moeten doen! Je kan verder alles met de SuSE networkmanager regelen: zoek naar wifi networks, zelf een SSID intikken, met bijbehorende beveiligingpasword etc. Tis allemaal daarin mogelijk!
Fouten onder voorbehoud!! Suggesties, op/aanmerkingen welkom, dit is even erg snel in 30 mins getikt. Zit waarschijnlijk nog boordevol fouten! Worden gefixed en het wordt nog uitgebreid!
[
Voor 20% gewijzigd door
gavro op 16-05-2006 09:24
]