[KPN] Online Backup

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 62.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
KPN heeft een nieuwe dienst 'back-up online' : http://www.kpn.com/.
Veiligheid
Nooit meer dataverlies als gevolg van calamiteiten of diefstal. Bestanden worden veilig opgeslagen bij KPN.

Altijd toegang
Overal in de wereld toegang tot uw opgeslagen bestanden.

Gemak
Back-ups worden automatisch gemaakt op het door u gekozen tijdstip. Met één druk op de knop worden de bestanden teruggezet.
Mijn vraag aan jullie of iemand dit al heeft en wat de ervaringen hier van zijn? En voornamelijk hoe dit precies in zijn werk gaat.

Is dit gewoon een tooltje waarmee je makkelijk je files kan uploaden naar een FTP. En dat je dit automatisch kan instelen ofzo?

Want ik zie mij niet bepaald elke avond 5 gB uploaden met 1mbit up. En dit zou betekennen dat als mensen hier goed van gebruik willen maken dat ze hun computer snachts aan moeten laten staan.

Zit er een vorm van synchronisatie in?

In andere woorden, hoe werkt dit en werkt het goed?

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Het staat op het zakelijke gedeelte van de KPN website. Als particulier heb je er denk ik niet wat aan op dit moment.

Ik denk zelf dat je een soort programmatje moet installeren op je PC die er zorg voor draagt dat de backup naar het datacentrum van KPN wordt gestuurd.
Als het dat niet is zal het allicht iets zijn dat je je eigen backups kunt maken en die met bijvoorbeeld FTP kunt uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Uniserver heeft dat al veel langer. En ook voor particulieren. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onedutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 13:38
Hi,

Wel Uniserver gebruikt wel hele andere tarieven...
Personal Starter Business Giga
Prijzen:
Schijfruimte 500 MB 2 GB 20 GB 50 GB
Prijs per maand € 5,95 € 19,95 € 54,95 € 99,95
Installatie Kosten € 15,- € 15,- € 15,- € 15,-
Betaling per jaar jaar kwartaal maand

KPN doet iets heel vreemds, hoe kun je nu zo diep onder de marges zitten van de andere aanbieders?

Kan iemand iets vertellen over wat de voorwaarden zijn voor deze oplossing? Alleen Files? Mogen het encrypte files zijn? Zou KPN zo proberen bedrijfsgevoelige informatie los peuteren?

Vinden er snapshots plaats? Of moet ik dat zelf doen? Een snapshot maken.

Wie o Wie kan ons meer vertellen?

Groetjes Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20521

Volgens de KPN zakelijk salesman is het een aanvullende dienst op Zakelijk ADSL. Je moet dat product dus al afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

Ik gebruik een dergelijk systeem van www.iasobackup.nl, werkt als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 14:16

jmr

Anoniem: 20521 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 01:34:
Volgens de KPN zakelijk salesman is het een aanvullende dienst op Zakelijk ADSL. Je moet dat product dus al afnemen.
Ik heb net even gebeld met de verkoop advies lijn (0800-0403) volgens de dame die ik daar sprak is het niet noodzakelijk een KPN ADSL abonnement te hebben.

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mocht je echt gemakkelijk backups willen maken, dan raad ik je aan eens naar Mozy te kijken. Ik gebruik dit programma al een paar maanden tot grote tevredenheid. Op mijn weblog heb ik een korte review van de Mozy backup dienst geplaatst.

Bij Mozy krijg je geheel gratis 2 gigabyte aan opslagruimte, de client software werkt super stabiel en na de eerste keer instellen volledig automatisch. De eerste backup duurt overigens wel een nachtje, ik moest meer dan 2 gb overpompen :) Bij de volgende backups worden alleen de nieuwe en gewijzigde bestanden gebackuped dus dat verloopt lekker vlot.

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdisk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-04 15:41

fdisk

XBL: fd1sk

Het systeem werkt als volgt:

In eerste instantie wordt er een backup gemaakt van alles wat geselecteerd is voor backup (hele systeem of enkele files/dirs). Vervolgens worden daar dagelijks wijzigingen op block level van geback-upt. Je kan bestanden terughalen tot een bepaald aantal versies terug. Dit kan met de backup client zelf of via een web interface. Alles wordt versleuteld naar KPN gestuurd en versleuteld daar opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Ik heb die KPN software gister geïnstalleerd op een SBS2000 server, echter na installatie hiervan, werkte de webproxy niet meer. Kreeg een melding dat de webproxy zich niet kon binden op poort 80 & 443. Het gekke is dat de software zich bind aan alle NICS (zowel de interne als de externe in dit geval).
De software is blijkbaar niet echt voor server gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176818

Modbreak:SPAM

[ Voor 93% gewijzigd door bjck op 21-06-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Joh.
Het stikt van die aanbieders tegenwoordig.
Ik moet alleen de eerste nog tegenkomen die een goeie SystemState routine kan aanbieden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 22:10

rik

BackSlash32 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:37:
Joh.
Ik moet alleen de eerste nog tegenkomen die een goeie SystemState routine kan aanbieden.
Ik heb zelf niet zoveel baat aan die functionaliteit, het viel me echter op dat ze bij IASO zelfs Exchange kunnen back-uppen, iets dat ik elders niet was tegengekomen (onderzoekje gedaan). Mocht je er dus naar op zoek zijn: kijk daar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 16:57
x1dje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:22:In andere woorden, hoe werkt dit en werkt het goed?
Even een schopje van een tamelijk oud topic, dit is echter de enige die ik kan vinden :)

Ik heb me sinds vandaag geabonneerd (4,95 per maand, 3 maanden gratis), op basis van betrekkelijk weinig informatie. Op de site is weinig te vinden, behalve dat je zoveel kunt backuppen als je wilt. Telefonische navraag leverde op dat ze een 'fair use policy' hanteren, maar ze kon geen concrete getallen geven, maar de limiet zou 'heel erg hoog' liggen. Ok, prima.... tooltje ingestalleerd, ziet er allemaal duidelijk uit.

Maar tijdens het verzenden stopt het ding steeds (het lijkt wel of hij stopt als er ander verkeer op het netwerk zit, mail checken, surfen, etc?). En dan gaat ie wachten.... en iedere keer wachten gaat langer duren.... en het gaat na maximaal een paar mb al fout, meestal eerder.

Schiet nog niet echt op dus. Nu is er ook een 'Connection settings' pagina, maar die kan ik niet openen, het scherm komt gewoon niet. Andere config schermen doen het wel gewoon.

Iemand dezelfde ervaring? Of tips? Want er is maar knap weinig informatie te vinden... En van de technische kennis van de klantenservice verwacht ik ook niet teveel ;(

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou toch de klantenservice eerst even proberen, got is geen helpdesk ;)

En de fair use policy zou ik persoonlijk ook wel willen weten.
Misschien vinden zij enkele honderden MB's al erg hoog, terwijl jij DVD's wil backuppen.. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Gonadan schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 19:14:
En de fair use policy zou ik persoonlijk ook wel willen weten.
Misschien vinden zij enkele honderden MB's al erg hoog, terwijl jij DVD's wil backuppen.. :)
ja, ben ook wel benieuwd.... mijn eerste run bestaat uit 115.000 bestanden / 15gb... :P
Aan de telefoon maakte ik nog de vergelijking dat 10gb vaak al 25 euro per maand kos en dat ik 4,95 dan wel erg goedkoop vind. Maar dat klopte volgens haar :)

Maar ik krijg nog een schriftelijke bevestiging, misschien staat daar wat meer info in. Vind het wel raar dat er zo weinig informatie gegeven wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Op zich best interessant wanneer je een redelijk dikke verbinding hebt maar hoe staat het bij de diverse leveranciers met de privacy en veiligheid van je gegeven?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
alle data wordt gecodeerd verzonden met een zelf gekozen key, dus privacy lijkt me wel ok... de grote datacentres zijn meestal ook wel in orde, dus ik verwacht geen problemen qua dataverlies oid. Maar dit is natuurlijk niet de enige backup die ik gebruik ;)

Wat betreft het probleem: de klantenservice had geen idee, maar ik kon de betreffende afdeling mailen. Heb ik gedaan, zal wel maandag worden voor ik antwoord krijg....

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou toch liever een simpel pctje bij m'n ouders of schoonouders (of andere familie) neerzetten. Kun je gewoon over een ADSL verbinding overpompen. Goedkoper, net zo veilig en je hoeft alleen 's nachts een uurtje een pc aan te hebben (tijdklok en bios power-on).
Ik heb sinds kort een pc met wifi in de schuur staan, wat m'n fileserver na het opstarten backupt (incremental, 1x per maand full backup)

• Xcalibur
koelkast schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 09:07:
Goedkoper, net zo veilig en je hoeft alleen 's nachts een uurtje een pc aan te hebben (tijdklok en bios power-on).
Wat is het verschil? Goedkoper wellicht, maar voor 4,95 per maand kan je niet echt moeilijk doen. En naar een server van KPN uploaden duurt net zo lang als naar een andere server uploaden. Bovendien heb ik toch meer vertrouwen in een professioneel datacenter dan in het schuurtje van m'n ouders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Vorige week kreeg ik nog een soort nieuwsbrief dat er inderdaad problemen waren met het verzenden van grote bestanden en dat ze er mee bezig waren. Vandaag kreeg ik een mailtje dat het opgelost zou moeten zijn.

En inderdaad: het werkt als een trein :)
Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht van de KPN....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Niet online
De echte tweaker gebruikt gewoon gratis Gmail met Gmail drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191503

Bij ons op het bedrijf, en ook op men prive pc, gebruiken we nu een backup programma van Iron Mountain. Ben er tot dus ver erg positief over, zeker nadat een laptop van een operations manager gestolen was(vliegveld + slapende manager = laptop weg....dom....)

In de VS is Iron Mountain schijnbaar ook het grootste online backup bedrijf.
http://onlinebackup.connected.com/

http://www.ironmountain.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191531

KPN Backup Online is zeer aan te raden. Ik heb er op alle fronten goede ervaringen mee. Zowel met backuppen als met opnieuw installeren nadat c-schijf is geformatteerd. Zonder dollen, uitstekende dienstverlening.

Eén puntje: het contract is voor een jaar gelijk. Zodra je je aanmeldt, zit je eraan vast, maar de eerste 3 maanden is gratis en daarna 4,95 euro per maand. Dat is niet slecht, want je kunt zoveel backuppen als je wilt, desnoods je hele schijf inclusief windows. Vergeleken met andere providers is dat uitstekend, veel meer dan denkbaar.

Een zeer tevreden klant, uitgerekend dit weekend moest ik mijn c-schijf formatteren en alles opnieuw installeren.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Tim2005 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:16:
ja, maar dat gaat niet automatisch zeker?
en daar kan ook geen 15gb op zeker? ;)
Anoniem: 191531 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:40:Eén puntje: het contract is voor een jaar gelijk. Zodra je je aanmeldt, zit je eraan vast, maar de eerste 3 maanden is gratis en daarna 4,95 euro per maand.
voor nog geen 45 euro ben je een jaar voorzien, daar kan ik het niet voor laten.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
Backupgarantie? >2GB? Beveiliging? Ik kan zo nog wel even doorgaan. :P

Ik moet zeggen dat ik deze oplossing tot nu toe naar volle tevredenheid gebruik. De client die KPN gebruikt ken ik overigens van www.backupsolutions.com. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Hmmm:
De key wordt bij KPN opgeslagen, omdat gebleken is dat vele mensen deze niet meer weten waardoor er geen restore van hun data meer mogelijk is.
KPN kan deze bij dit soort problemen weer verstrekken. Het password kunnen wij echter niet meer verstrekken doch wel opnieuw aanmaken.
Toch vreemd..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50003

Kijk, dat de KPN een hele scherpe prijs neerlegt is voor de particulier en de kleine ondernemer natuurlijk mooi.

Echter, is het ook mogelijk met de software van KPN om de volgende zaken te backuppen welke wel in de bekendere Online Backup Software tools zit ??

- Systemstate Server
- Exchange backup
- SQL backup
- Oracle backup
- Netware backup
- In file delta
- Meerdere versies kunnen restoren (oftewel de "retention period")

Dit zie ik namelijk allemaal niet terugkomen hetgeen toch echt voor veel bedrijven een MUST is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Nee, bij KPN is dat (nog) niet mogelijk. Van een KPN medewerker heb ik vernomen dat er binnenkort wel een server-variant komt waarmee dat wel mogelijk is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50003

Dat is niet zo mooi, dat betekent voor heel veel bedrijven die dit als Core Business hebben een concurrent erbij is.

Ben benieuwd naar de server variant dan,.......dit kan haast niet voor dezelfde prijs.

Iemand nog meer info omtrent de KPN variant op dit moment ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-06 21:22

PanMan

Spun!

Dat lijkt me voor 'ons' als gebruikers wel mooi: concurrentie zorgt, als het goed is, voor goedkopere, betere produkten.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 12:57
Ik gebruik deze backup service nu een paar maanden, maar ik heb hem tot nu toe nog nooit nodig gehad gelukkig. Zover ik kan zien werkt het echter prima, hij backupt alles 's nachts en als test heb ik wel eens wat ge-retrieved en dat ging ook prima (met een zeker acceptabele snelheid van rond de 900kB/s). Ook nog geen klachten gehad over overschrijden van fair-use-policies of iets dergelijks, ik heb iets van rond de 50 gb gebackupped.

Ik vraag me echter af, klopt het dat indien je wilt retrieven je wel dezelfde partitie-structuur moet hebben als je die had op het moment van het backuppen? Ik heb namelijk laatst windows opnieuw geïnstalleerd en vanwege een lang verhaal zijn daarmee de partities gewijzigd. Ik had op C m'n windows partitie, op D m'n data partitie en op E m'n externe harde schijf. Na de her-installatie had ik op C m'n data partitie, op D m'n windows partitie en op E nog steeds m'n externe harde schijf.

Toen ik echter ging kijken bij het backup programma zag ik alleen nog maar de dingen staan die op E stonden (de partitie die ongewijzigd was). Kan dit kloppen, of heb ik gewoon iets niet goed gedaan? Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet netjes na de her-installatie het backup programma opnieuw geïnstalleerd heb. Ik had gewoon de KPN directory in program files even gekopieerd naar de de E partitie en na de installatie die directory gewoon weer in m'n program files (nu onder D dus, voorheen onder C) gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Je bedoeld, heeft gewoon een server thuis draaien ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
TommyGun schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:37:
Je bedoeld, heeft gewoon een server thuis draaien ;)
De kans dat zo'n server crasht is een stuk groter dan dat die schijf waar jouw data op staat crasht bij een professioneel data-beheer-bedrijf... (is ook al eerder gezegd in dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier goede ervaringen ermee, wel ff in begin problemen gehad met proxy etc.
Inmiddels aantal bestanden kunnen redden ermee.
Voor het geld kan je het niet laten, ik vind het ideaal voor MKB/eenmanszaakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Morgoth schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:32:
[...]

De kans dat zo'n server crasht is een stuk groter dan dat die schijf waar jouw data op staat crasht bij een professioneel data-beheer-bedrijf... (is ook al eerder gezegd in dit topic)
En waarom zou dat zo zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Omdat zij oneindig veel meer middelen hebben om duur professioneel apparatuur neer te zetten? Omdat zij betaalt krijgen om je data goed te onderhouden en wellicht zelf ook nog weer backups hebben van alle data die klanten backuppen? Met een server maak je over het algemeen maar 1 backup. Ik gok dat KPN jou data niet maar 1x heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Morgoth schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:05:
Omdat zij oneindig veel meer middelen hebben om duur professioneel apparatuur neer te zetten? Omdat zij betaalt krijgen om je data goed te onderhouden en wellicht zelf ook nog weer backups hebben van alle data die klanten backuppen? Met een server maak je over het algemeen maar 1 backup. Ik gok dat KPN jou data niet maar 1x heeft staan.
Ik heb mijn belangrijke data ook op m'n laptop, werkstation én server staan ;) Kleine kans dat alle 3 het begeven door een crash. (Server aan UPS in raid 5 met nog reserve HDD's erbij.) Uiteraard brand even buiten beschouwing, maar ik heb meer zorgen dan die data als alles af brandt.....

Maar goed, beetje nutteloze discussie denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 20-01-2007 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205556

alt-92 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:37:
Joh.
Hoe bedoel je? Je kunt bij PerfectBackup gewoon een SystemState backup maken.

Hot Backup van Exchange, MS SQL, MySQL, Lotus Domino/Notes, Oracle.
Ondersteunt zelfs Brick Level in Exchange!

Draait op feitelijk alle platformen en je kunt met één abonnement meerdere servers/desktops/laptops backuppen. Zelfs als je gebruikt maakt van meerdere OS'en binnen één abonnement is het geen probleem.

Retentie periode is zelf in te stellen, data replicatie naar 2 datacenters. Encryptie sleutel en type zelf in te stellen. Eventueel een lijst met toegestane ip adressen opgeven die data kunnen restoren. Restore via de client of via een willekeurige browser via de webbased application.

Deze online backupservice is natuurlijk niet te vergelijken met KPN ook qua prijs niet.(is een stuk duurder) Je kunt natuurlijk nooit zo'n dienst aanbieden voor 4,95 per maand met onbeperkt ruimte op de server. Tenzij je KPN bent en ook je verlies kan nemen...

Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je je eigen data waard vindt. Die van mij is in ieder geval meer waard dan 4,95. Daarintegen is een professionele helpdesk ook wat waard!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 17:04
Hoi,

Ik moet zeggen dat als puntje bij paaltje ik eigenlijk meer vetrouwen heb in de KPN dan in welke andere aanbieder dan ook.
Ik gebruik KPN backup nu ook een tijdje, en ik vindt het fantastisch.

Ook zal KPN i.m.h.o. zeker niet om gaan vallen met mijn data erbij.
Van al die tientallen tot honderden andere aanbieders heb ik wat dat betreft geen enkele garantie, en waar blijft dan mijn data? Wie zit er achter die bedrijven? Watvoor apparatuur? Wat doen ze met overjarige apparatuur? enz.
Als in google-earth kijkt, dan zie je dan zo'n perfectbackup.nl (waar hierboven naar verwezen wordt) gewoon midden in een woonwijk zit. Lijkt me een zolderkamer-ondernemer. Op zich niets mis met een zolderkamer-ondernemer, maar om daar nu je meest waardevolle data aan toe te vertrouwen.... mwah, liever niet.
Zeker als je nu ziet dat zo'n KPN dat enorm concurrerend kan doen, vraag ik me af of er nog bestaansrecht is voor andere aanbieders (tenminste voor de particuliere en kleinzakelijke markt).

Hoe ze het kunnen doen voor € 5,- is voor mij een groot raadsel. Als je 200Gb hebt, dan heb je 400Gb in gebruik (kpn heeft inderdaad in 2 datacentra je gegevens opgeslagen). Dat is toch snel € 100,- ofzo aan schijven (en toebehoren).
En 100gb tot 200gb heb je volgens mij nogal snel als je alles backupped (een fanatiek fotograferende partner met 10megapixel camera, wat filmpjes en een paar duizend MP3's).

Gr.Toine

[ Voor 12% gewijzigd door two-one op 25-01-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:30
Volgens mij kun je in sommige gevallen beter een externe HD aanschaffen (rond de €100 voor 200 GB), en deze ergens goed bewaren. Vooral kwa snelheid (mocht je een paar GB willen back-uppen) is het een aanrader.

Ik werk nu al een tijdje zo, en het bevalt mij prima, destijds voor €170,- een 250 GB externe HD aangeschaft, en nu gewoon elke 3 dagen back-ups maken van mijn belangrijkste documenten, en hem dan weer in de kast stoppen. :)

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
Tot dat je huis eens in de fik vliegt... backups kun je altijd beter op een andere plek hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AndriesLouw schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 23:22:
Volgens mij kun je in sommige gevallen beter een externe HD aanschaffen (rond de €100 voor 200 GB), en deze ergens goed bewaren. Vooral kwa snelheid (mocht je een paar GB willen back-uppen) is het een aanrader.

Ik werk nu al een tijdje zo, en het bevalt mij prima, destijds voor €170,- een 250 GB externe HD aangeschaft, en nu gewoon elke 3 dagen back-ups maken van mijn belangrijkste documenten, en hem dan weer in de kast stoppen. :)
yep, handig, in hetzelfde pand.
kleine ondernemer die ik ken deed dat ook, ja backup op exterene hd.
tot ie zelf in zag, dat ie diezelfde exterende hd steeds vaker op kantoor liet liggen.
sindsdien KPN Online backup aangevraagd, en alles staat goed safe op een exterene
locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
KPN biedt 'online backup' (voor 1 pc en onbeperkt) en ' online externe hardisk' van 50 gig
Nou is het automatisch backuppen wel makkelijk echter het is bepaalde gevallen ook makkelijk dat je elders bij je bestanden kan.
Ik heb een vraagje:
Kan met 'online backup' elders ook bij bestanden. Dus enkel lezen niet schrijven.
Is het ook mogelijk om met een backup programma de 'online externe hardisk'als doel aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Tijs_a schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:46:
KPN biedt 'online backup' (voor 1 pc en onbeperkt) en ' online externe hardisk' van 50 gig
Nou is het automatisch backuppen wel makkelijk echter het is bepaalde gevallen ook makkelijk dat je elders bij je bestanden kan.
Ik heb een vraagje:
Kan met 'online backup' elders ook bij bestanden. Dus enkel lezen niet schrijven.
Anders kijk je even naar de demo :).

Ja, dat kan. Via webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casio fx-100
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 11:49
Weet iemand of je met kpn back-up online ook makkelijk een backup van outlook, favorieten en cookies kan maken?

Of moet je daar eerst exports van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
ik zelf gebruik gewoon servage.net voor dit, geven je ~200GB disk space, 2+TB data traffic, en met bijv acronis kan je backup uploaden naar ftp :) (simpel zat toch???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik zit het ook sterk te overwegen om een abonnement te nemen op deze dienst en er zijn toch nog een aantal vragen onbeantwoord, vandaar dat ik dit topic weer kick.

- Is er al iemand tegen FUP-limiet aangelopen? Hoe hoog ligt deze?
- KPN slaat de encryptie sleutel centraal op i.v.m. vergeetachtige mensen. Kan dit ook anders? Ik vertrouw KPN niet echt, maar zelfs als ik KPN vertrouw dan zou het hypothetisch kunnen dat KPN de sleutel moet opgeven onder dwang van een gerechtelijk bevel.
- Zijn er nog meer nieuwe punten aan het licht gekomen? Positief of negatief? Zijn er dingen die verbeterd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pcmadman schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:22:
Ik zit het ook sterk te overwegen om een abonnement te nemen op deze dienst en er zijn toch nog een aantal vragen onbeantwoord, vandaar dat ik dit topic weer kick.

- KPN slaat de encryptie sleutel centraal op i.v.m. vergeetachtige mensen. Kan dit ook anders? Ik vertrouw KPN niet echt, maar zelfs als ik KPN vertrouw dan zou het hypothetisch kunnen dat KPN de sleutel moet opgeven onder dwang van een gerechtelijk bevel.
- Zijn er nog meer nieuwe punten aan het licht gekomen? Positief of negatief? Zijn er dingen die verbeterd zijn?
ik gebruik het nu ook een paar maanden en het werkt erg goed nu 80GB in gebruik nooit ergens melding van gehad

kpn zie ik niet door je bestanden neuzen, en als er een gerechtelijk bevel zou zijn.. je maakt een backup van je pc dus die zullen ze als eerst mee nemen, ze weten alles al voor dat ze bij je backup komen

voor gewoon gebruik waar geen gerechtelijke bevelen voor nodig zijn, zoals boekhouding docus, foto's email is het perfect
niet gestest maar ik dacht dat bestanden van 4GB niet konden dus je dvd collectie backupen zal niet lukken

je kunt ook overall bij je bestanden, best handig als je eens een factuurtje o.i.d nodig hebt en je zit niet thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Casio fx-100 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 12:32:
Weet iemand of je met kpn back-up online ook makkelijk een backup van outlook, favorieten en cookies kan maken?

Of moet je daar eerst exports van maken?
Handmatige export inderdaad.
pcmadman schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:22:

Ik heb volgens mij al meer dan 126GB bij een bedrijf gebruikt zien worden, dus m.i. is er geen limiet.
Heb ik ook nagevraagd, maar KPN wil dat niet veranderen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dank jullie voor de toevoeging.
Maar van die sleutel dat vind ik wel kwalijk maar ook begrijpelijk. Het zij zo. Ik vertrouw ze wel. Echt gevoelige documenten dan maar in een TrueCrypt bestand zetten...

Ik heb trouwens even gebeld en navraag gedaan:
Zij: ".. waarmee kan ik u helpen?"
Ik: "Ja, ik heb een vraag over Back-up online. Hoe zit het met de encryptie?"
Zij: "De wat?"
Ik: "De encryptie, de versleuteling van de data."
Zij: "Ow, de beveiliging! Nou, KPN heeft bij Schiphol een heel groot gebouw staan..."
Ik (onderbreek): "Ja ik weet wel dat jullie hele mooie datacenters hebben, maar ik wil graag weten hoe het zit met de beveiliging van de data die ik bij jullie opsla. De versleuteling daarvan."
Zij: "Ja, sorry daar weet ik niets van, maar ik kan wel vertellen hoe mooi de datacenters zijn. Ik heb wel een E-mail adres waar je je vraag kan stellen of een telefoonnummer?"
Erg veel kaas had ze er dus ook niet van gegeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214126

pcmadman schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:55:
Dank jullie voor de toevoeging.
Maar van die sleutel dat vind ik wel kwalijk maar ook begrijpelijk. Het zij zo. Ik vertrouw ze wel. Echt gevoelige documenten dan maar in een TrueCrypt bestand zetten...

Ik heb trouwens even gebeld en navraag gedaan:

[...]

Erg veel kaas had ze er dus ook niet van gegeten 8)7
Een telefoniste op de klantenservice wordt ook niet van verwacht dat hij/zij tot in detail op de hoogte is qua technieken.

Ik werk zelf in de primafoon, maar heb geen bij wijze van spreken geen idee hoe de experiabox er van binnen uit ziet. Is dat nodig? Nee, want ik ben een verkoper. Ik verkoop de producten, en de experts van de technische dienst zijn er voor installatievragen/technische vragen.

Dus de medewerker heeft exact juist gehandeld, ze heeft je doorverwezen naar een afdeling waar jouw vraag wel op de juiste manier beantwoord kan worden. Beetje matig dat je de klantenservice van kpn op deze manier promoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat zij niet kan vertellen waarom er voor AES is gekozen begrijp ik, maar het woordje encryptie of versleuteling moet toch een belletje doen rinkelen bij haar. Dat is namelijk toch wel een van de pijlers van dit product. Jij verkoopt toch ook geen VoIP zonder dat jij een klein beetje weet wat IP is?

Misschien doe je dat trouwens wel, maar dan vind ik dat ook slecht. Dat is trouwens ook waarom ik me zelden tot nooit laat adviseren in een winkel...

Maar wat nog veel belangrijker is, ik heb nooit gezegd dat de telefoniste niet juist gehandeld heeft. Ze was zelfs bijzonder aardig, maar ze had gewoon héél weinig kennis van het product IMHO.

Maargoed, Ontopic nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223717

Modbreak:Dubbelpost en zoals je het schrijft ben je niet een enorm tevreden klant maar aan het spammen. Je krijgt al mail ivm het topic dat je opent met exact dezelfde tekst!

[ Voor 82% gewijzigd door bjck op 20-06-2007 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Weet iemand of je zo een extra hardeschijf online van 50gb ook als particulier kan nemen? Ik wilde dat gratis proberen doen, maar het moet persee op bedrijfsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 10:34
Wat staat er op het aanmeldformulier?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

xiD schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:22:
jodiejo Tweakers,

KPN heeft een nieuwe dienst 'back-up online' : http://www.kpn.com/.

[...]

Want ik zie mij niet bepaald elke avond 5 gB uploaden met 1mbit up. En dit zou betekennen dat als mensen hier goed van gebruik willen maken dat ze hun computer snachts aan moeten laten staan.
5 GigaByte? Elke avond? Dan ben je best productief bezig ;)
Ik mag hopen dat het om een incrementele backup gaat, dus dat je alleen de verschillen tov de vorige backup upload, dat scheelt nogal. Iemand hier wat info over hoe dat zit? Heb eigenlijk ook wel interesse om eea veilig te stellen, dvd's en cd's zijn ook niet meer zo betrouwbaar en bij brand ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Laatst online: 10-05 13:45
Ik wee niet wat de limiet is, maar zelf heb ik 220Gb staan bij KPN. Was wel eenmalig en nu komt er eens keer in de twee weken zo'n 4Gb bij. Ik heb nooit een waarschuwing van ze gekregen dat ik teveel opslagruimte gebruik bij KPN.

Wel duurt het een geruime tijd voordat die data aan de andere kant is met de huidge ADSL upload snelheid. Ik ben verder gewoon een particulier.

[ Voor 14% gewijzigd door Ynnoz op 23-06-2007 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 02:05:
[...]

5 GigaByte? Elke avond? Dan ben je best productief bezig ;)
Ik mag hopen dat het om een incrementele backup gaat, dus dat je alleen de verschillen tov de vorige backup upload, dat scheelt nogal. Iemand hier wat info over hoe dat zit? Heb eigenlijk ook wel interesse om eea veilig te stellen, dvd's en cd's zijn ook niet meer zo betrouwbaar en bij brand ben je alles kwijt.
kan je instellen incremental, werkt erg goed ik heb een pst bestand van 600mb en daar wordt zelfs een incremental van gemaakt

eerste keer een full backup duurt wel ff, maar als het er eenmaal opstaat duurt een incrimental (hangt van de data van die dag af en je upload) +/- 15 minuten bij mij

wist niet dat het kon als particulier online backup

[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 23-06-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz
  • Laatst online: 22-05 07:39

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Ik zal ook eens mijn ervaringen delen. Om te beginnen, het is gewoon mogelijk als particulier deze dienst af te nemen. Ik heb daarbij geen ADSL verbinding maar een 100/100 MBit verbinding van een derde partij.
Op dit moment kun je nog één maand gratis gebruik maken van hun dienst, waarna je bij geen gehoor automatisch er een jaar aan vast zit voor € 4,95 per maand middels automatisch incasso. Ik begrijp alleen niet hoe ze dat precies doen aangezien ik nog niks ervoor heb hoeven tekenen en volgens mij je via internet geen machtiging tot automatisch incasso kan afgeven. Maar goed, dat ter zijde.

Voor een particulier is dit de goedkoopste back-up mogelijkheid die er maar bestaat en tevens ook de beste. RAID is geen back-up, tape is vreselijk duur en een externe HD is voor tape een goed alternatief maar je moet het nog wel je huis uit zien te krijgen. Doe je dat namelijk niet dan zijn brand, water overlast, diefstal, bliksem, zonnevlam nog steeds een probleem. Je moet natuurlijk altijd voor jezelf afwegen hoe ver je wilt gaan, maar ik wil voor bepaalde data wel ver gaan. Zeker als de prijs niet duur is.

De software zit niet zo heel transparant in elkaar, maar na een klein beetje wennen werkt het allemaal vrij goed moet ik zeggen. Het is vooral voor de doelgroep erg goed en vriendelijk in elkaar gezet. Er zijn twee varianten van de dienst overigens en dus ook de software:
- Back-up Online
- Back-up Online voor servers.
Ik heb de eerste variant, dat programma beperkt zich tot het back-uppen van bestanden van de HD die niet in gebruik zijn. Het gebruik van Shadow Copy Service en andere Snapshot Providers is niet mogelijk.

De software biedt de mogelijkheid verschillende versies van bestanden bij te houden. Op dit moment is het voor mij niet duidelijk hoe lang versies van bestanden er blijven staan, want in geval van regelmatig veranderende grote binaire bestanden zou dat kunnen betekenen dat je binnen een jaar tijd soms wel een TBytes aan data in gebruik neemt!

De data wordt met AES versleuteld, 128 of 256 weet ik even niet meer. Mijn probleem daarmee is echter dat KPN de sleutel ook kent, en dat is natuurlijk wel even iets waar je over na moet denken. Vertrouw je KPN dus dat ze in al je gegevens kunnen kijken. Als bedrijf zou ik daar vrij snel moeite mee hebben, en als particulier zou ik er toch ook even goed over na willen denken. Ik heb mede omdat ik back-up op een server daarom een tussenstap ingeruimd. Omdat ik al gebruik maakte van Symatec Back-up Exec 11d laat ik dat programma op HD back-uppen en die bestanden stuur ik vervolgens met Kpn Back-up Online naar de data centers van KPN. Met Symatec Back-up Exec 11d is het namelijk ook mogelijk de bestanden te encrypten met AES 256-bit en daarvan kun je de sleutel wel voor jezelf houden. Tevens kun je dan dus wel zaken als SQL Server, Microsoft Exchange, SharePoint Portal Server en andere speciale software pakketten op andere manieren back-uppen die beter werken voor je.
Voor mensen is het ook mogelijk om met Winzip 10.0 bestanden met AES 256-bit te versleutelen. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen voor je belangrijke geheime data en dan de zip bestanden te back-uppen in plaats van de data zelf. Dit is een stukje goedkoper en minder ingrijpend als het aanschaffen van van Symatec Back-up Exec.

Het oversturen van de data naar KPN gaat met een snelheid die tussen de 2 en 4 MBytes/s ligt. Boven mijn verwachtingen moet ik zeggen, aangezien ze natuurlijk uitgaan van de upload snelheid van een ADSL verbinding die dat niet haalt. Het terug halen gaat met ongeveer dezelfde snelheid. Houd er wel rekening mee dat veel kleine bestanden een behoorlijke overhead veroorzaken en dat grote bestanden van bijvoorbeeld je tussen back-up programma niet meer dan 4 GBytes groot mogen zijn. Verder is het natuurlijk na de eerste complete back-up allemaal sneller met de incrementele back-ups.

Ik heb wel regelmatig dat het Data Center te druk is en de back-up actie een retry moet ondernemen. Dit gaat nog goed op dit moment, maar is in mijn ogen geen goed teken. Mijn grootste zorg op dit moment is of de kwaliteit van de dienst niet zal gaan leiden onder het mogelijk erg veel populairder worden door de prijs. Of een ander scenario een prijs stijging waar ik door mijn contract vorm aan vast zit en me niet tegen kan weren. Heb dit nog niet uitgezocht, misschien dat iemand anders dit wel heeft gedaan?

Echter als ik kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding dan kan ik niet anders zeggen dat dit 100% krijgt. Als ik naar de kwaliteit kijk, dan vind ik dat moeilijk. Tot op heden doet de dienst wat het moet doen en gaat het allemaal nog goed, maar je moet het allemaal wel goed in de gaten houden. Echter is dit natuurlijk iets wat je met iedere back-up moet doen, net als het periodiek testen ervan.

De enige vraag die ik heb is in hoeverre KPN nog een back-up van de data heeft naast hun Data Center wat bij Schiphol staat. Wat als Onur Air besluit daar een keer voor de afwisseling te landen en mijn PC crashed net op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:27
cyspoz schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:52:
De software biedt de mogelijkheid verschillende versies van bestanden bij te houden. Op dit moment is het voor mij niet duidelijk hoe lang versies van bestanden er blijven staan, want in geval van regelmatig veranderende grote binaire bestanden zou dat kunnen betekenen dat je binnen een jaar tijd soms wel een TBytes aan data in gebruik neemt!
3. Hoeveel versies van een bestand zijn beschikbaar in het Cybercenter?
Van elk opgeslagen bestand worden de laatste 2 versies bewaard in het Cybercenter.
De enige vraag die ik heb is in hoeverre KPN nog een back-up van de data heeft naast hun Data Center wat bij Schiphol staat. Wat als Onur Air besluit daar een keer voor de afwisseling te landen en mijn PC crashed net op dat moment?
1. Is de beschikbaarheid van mijn beveiligde gegevens gewaarborgd?
Ja. Uw gegevens worden opgeslagen in een Cybercenter met hoge beschikbaarheid (redundant) verspreid over 2 locaties in Nederland, zodat u 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang hebt.
(de antwoorden zijn afkomstig uit de FAQ van KPN zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Laatst online: 30-05 17:12
cyspoz schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:52:
Volgens de Kpn site:
1. Is de beschikbaarheid van mijn beveiligde gegevens gewaarborgd?
Ja. Uw gegevens worden opgeslagen in een Cybercenter met hoge beschikbaarheid (redundant) verspreid over 2 locaties in Nederland, zodat u 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang hebt.
Dus ik neem aan dat als 1 datacentre in rook op gaat de data ergens anders in nederland nog wel veilig staat. Tenminste zo staat het er ;)

edit: argh te laat :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Had die over het hoofd gezien sylvesterrr, maar bedankt. Alhoewel ik inmiddels van een bestand al 12 versies op de server heb staan en er gewoon iedere dag één bij komt. En de eerste nog steeds niet er af is gegaan. Maar goed, minimaal 2 is ook goed.
Dan nog een andere vraag, hoe lang zouden ze bestanden behouden die al niet meer op je PC staan. Heb namelijk een redelijke hoeveelheid bestanden niet meer op mijn pc staan, maar die staan al zeker 2 weken in het data center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
We werken als bedrijf ook met Backup online en zijn dik tevreden. Voor minder dan 75,- per jaar wordt elke nacht een kopie weggeschreven naar schiphol. De software tool werkt redelijk eenvoudig met een stappenplan.
Maakt ook niet elke keer een volledige backup maar houdt wijzigingen bij. Je kunt dus ook makkelijk data terughalen die je vorige week hebt aangepast.

Naar mijn mening kan er op dit moment geen andere vorm van backup tegenop. Tenzij je als bedrijf zelf ergens een externe schijf hebt draaien. Dit moet dus natuurlijk al op een tweede locatie zijn. Voor 75,- per jaar kun je echt niet gaan klooien met een extern schijfje, dvd's of wat dan ook.

kortom Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe zit het met meerdere PC's?
Ik heb een PC waarop de data staat maar een laptop waar ik misschien wel eens gebruik wil maken van de backups, dan moet ik dus aanvragen voor twee PC's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
KPN maakt overigens gebruik van de software van iasobackup.nl

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beekforel schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 09:25:
Hoe zit het met meerdere PC's?
Ik heb een PC waarop de data staat maar een laptop waar ik misschien wel eens gebruik wil maken van de backups, dan moet ik dus aanvragen voor twee PC's?
Yep, licentie is per PC (dus 4,95/PC/maand), voor wat jij wilt kan je beter een proggie als SyncBack(SE) oid gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Laatst online: 15:07

Wallie

Herr

Kan je met de standaard versie ook data backuppen van een netwerkschijf? Zie dat de server versie UNC paden ondersteunt, maar een gemapte netwerkschijf (van bijv een NASje thuis), wordt niks over gezegd.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Nee mapped network drives behoren niet tot de mogelijkheid, de software laat je die niet selecteren. En dat is ook wel logisch, omdat in de Fair User Policy staat dat je slechts de data van één pc mag back-uppen. Met een mapped network drive zou je dus de Fair User Policy overtreden.
Zou je dus meerdere PC's willen back-uppen dan moet je meerdere licenties afnemen.

[ Voor 13% gewijzigd door cyspoz op 27-06-2007 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

cyspoz schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:13:
Nee mapped network drives behoren niet tot de mogelijkheid, de software laat je die niet selecteren. En dat is ook wel logisch, omdat in de Fair User Policy staat dat je slechts de data van één pc mag back-uppen. Met een mapped network drive zou je dus de Fair User Policy overtreden.
Zou je dus meerdere PC's willen back-uppen dan moet je meerdere licenties afnemen.
Da's toch eigenlijk wel een beetje krom: dus van een NAS kan je geen data backuppen, want je kan op dat NAS-ding zelf geen backup software draaien...

Stelling: Hun licentiemodel klopt niet... :|

Edit: even gechat met KPN, het kan idd niet:

Jonathan: Goedemorgen
Walter: Hallo, ik had een vraag over backup online
Walter: Ik denk over deze te gaan gebruiken, maar in de toekomst wil ik voor thuis een NAS aanschaffen (netwerk harddisk waar zowel m'n laptop als vaste pc bijkunnen).
Walter: Deze komen dus als netwerkschijf er bij in Windows, zijn deze wel te backuppen met de standaard (niet server-versie)?
Jonathan: Dit is niet mogelijk met de gewone versie van Back-up online. Maar misschien is extra harde schijf Online een goede oplossing.
Walter: Maar dan moet ik handmatig backuppen ipv dat de software het incrementeel doet?
Jonathan: Dat klopt, maar de gegevens die op uw harde schijf staan, hoeft u niet extra te back-uppen, omdat deze al in de cybercenters van KPN staan
Jonathan: Op uw extra Harde Schijf Online
Walter: Aha, nou ja, toch jammer dat de gewone backup online dit niet ondersteund, misschien een idee voor de toekomst... zullen toch steeds meer NAS achtige oplossingen thuis komen denk ik :)
Walter: Bedankt iig!
Jonathan: Graag gedaan
Jonathan: Ik zal het verzoek doorgeven

[ Voor 48% gewijzigd door Wallie op 28-06-2007 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Tja ik snap je wel, maar je moet het in de juiste verhouding zien. Een NAS situatie past gewoon niet bij de doelgroep waar Back-up Online voor bedoeld is. Dus logisch dat ze dat niet ondersteunen. Bovendien willen ze voorkomen dat je van meerdere pc's data af gaat halen terwijl je daar geen licentie voor hebt.
Je zou natuurlijk kunnen kijken of het voor jou als tussenoplossing mogelijk is eerst de te back-uppen data naar je pc lokaal te kopiëren en dan alsnog met de KPN agent back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

cyspoz schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:09:
Tja ik snap je wel, maar je moet het in de juiste verhouding zien. Een NAS situatie past gewoon niet bij de doelgroep waar Back-up Online voor bedoeld is. Dus logisch dat ze dat niet ondersteunen. Bovendien willen ze voorkomen dat je van meerdere pc's data af gaat halen terwijl je daar geen licentie voor hebt.
Je zou natuurlijk kunnen kijken of het voor jou als tussenoplossing mogelijk is eerst de te back-uppen data naar je pc lokaal te kopiëren en dan alsnog met de KPN agent back-uppen.
Ja, ik snap het ook wel, maar ja, vond het een beetje jammer. Als ik een volwaardige pc als NAS ga inrichten, op basis van bijv Windows 2003 Server, dan kan het ineens wel, omdat de NAS dat wel zelf kan backuppen. Dus tja, dan ben je er ook, 't is alleen niet zo fijn voor de energierekening.

Doet mij een beetje denken aan Chello een paar jaar terug, waar meerdere pc's op 1 internetaansluiting niet mocht omdat dat 'zakelijk gebruik' was.

[ Voor 7% gewijzigd door Wallie op 28-06-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girlgnome
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:31
Na telefonisch overgehaald te zijn heb ik het ook uitgeprobeerd. Het bevalt me echter totaal niet omdat er niet meer met de computer te werken valt op het moment dat de backup-procedure bezig is.

Ik ontving vorige week een mailtje van KPN met de tekst
Wist u dat het werken met andere toepassingen niet wordt belemmerd door de back-ups? De back-ups worden namelijk uitgevoerd op de achtergrond. Dit betekent dat u gewoon door kunt werken als de back-ups worden gemaakt. U kunt dus bijvoorbeeld gewoon surfen op internet terwijl de automatische back-ups voor u gemaakt worden!
Ik heb hier het volgende op gereageerd:
Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik reageren op onderstaand bericht.
In dit bericht wordt beweerd dat er gewoon doorgewerkt kan worden terwijl de backups worden gemaakt. Helaas blijkt niets minder waar.
Het systeem wat bij mij wordt gebackupt is een AMD Athlon 2500+ met 512MB ram. De backup omvat zo'n 180GB aan ongeveer 2 miljoen bestanden.
Tijdens het voorbereiden van de backupprocedure wordt het systeem ontzettend traag, dit blijft tijdens de gehele procedure zo.
Het is een goede zaak dat het backup-programma een lage prioriteit heeft en daardoor de CPU vrij kan houden voor belangrijkere zaken, het intern geheugen krijgt het echter wel zwaar te verduren.
Vanaf het moment dat het backupprogramma begint te werken, neemt AgentSrv.exe steeds meer geheugen in beslag. Omdat de 512MB die mijn systeem bezit, blijkbaar niet genoeg is, wordt er virtueel geheugen vrijgemaakt (in totaal zo'n 800MB). Het constante swappen zorgt er voor dat het systeem extreem traag wordt, de harde schijf wordt namelijk steeds benaderd.
Ik heb de backupprocedure twee keer gevolgd, maar ben beide keren na ongeveer 24 uur gestopt, omdat ik het systeem voor andere doeleinden wilde gebruiken.

Over enkele dagen loopt mijn proefperiode af en ik ben niet van plan om in de toekomst nog gebruik te maken van software of diensten die KPN biedt, tenzij er iets aan gedaan wordt.
Graag verneem ik van u of het bovengenoemde bij u bekend is en of er aan een oplossing wordt gewerkt.

Bij voorbaat dank voor uw recatie.

Met vriendelijke groeten,
Hier op kreeg ik deze reactie:
Geachte heer/mevrouw,

Deze dienst is welliswaar zo ingericht dat men gewoon door kan werken. In feite is de hoeveelheid data die u voor 4,95 gebackupped wil hebben is enorm groot. Enerzijds is uw uploadsnelheid een beperkende factor (100mb duurt 1,3 uur op een snelheid 1024Kb/Seconden) Anderzijds zal uw computer eerst alle data moeten verzamelen die hij moet backuppen, met alle respect maar 180 gigabyte (2 miljoen files!) selecteren duurt op mijn pc die 2 keer zo snel is als de uwe al ruim een half uur. Los van het feit dat dit een hele tijd duurt neemt het inderdaad ook veel geheugen in beslag. Hoe beperkter de selectie hoe sneller de backup gaat.

Dit is dus geen beperking van onze service maar van uw computer helaas.

Met vriendelijke groet,
KPN
Het verbaasd mij wel, dat mijn computer te weinig geheugen zou hebben, volgens mij zijn er genoeg mensen met 512MB ram (zeker in laptops) die van deze dienst gebruik willen maken.
Met het feit dat het backuppen lang duurt heb ik geen enkel probleem, maar dan moet ik wel ondertussen gewoon door kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Ik heb ook gemerkt dat door het voorbereiden van de back-up het geheugen nogal wordt gebruikt. Of dit nu komt door de software of het cache gedrag van windows weet ik niet zeker. Mocht dit door het cache gedrag komen van Windows dan kun je dat mogelijk veranderen door bij Systeem Eigenschappen onder het tabblad Geavanceerd bij Performance Opties misschien de cache opties te wijzigen. Mogelijk heeft dit invloed. Misschien zijn met bepaalde registry wijzigingen nog betere wijzigingen door te voeren. Helaas is het daar nu misschien een beetje te laat voor aangezien je proefperiode denk ik voorbij is?
De back-up software is inderdaad niet perfect en heeft wat eigenaardig gedrag. Ze hadden beter net als Microsoft het kunnen baseren op iets van Veritas Backup Exec, tegenwoordig Symantec Backup Exec. Dat is een stukje volwasser en stabieler voor mijn gevoel. Aan de andere kant, moet je ook gewoon reëel naar de prijs kijken.

Ik heb zelf iedere keer in mijn logging staan:
code:
1
2
3
4
28-6-2007 5:13:09 --------------------------------------------------------------------------------
28-6-2007 5:13:09 Could not connect: Connection refused. The Data Center was located but it is temporarily busy. (ID: 107) 
28-6-2007 5:13:09 Operation completed.
28-6-2007 5:13:09 Done.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28-6-2007 5:13:10 --------------------------------------------------------------------------------
28-6-2007 5:13:10 Backup started.
28-6-2007 5:13:11 Could not connect: Connection refused. The Data Center was located but it is temporarily busy. (ID: 107) 
28-6-2007 5:13:11 Trying secondary Data Center...
28-6-2007 5:13:15 Could not connect: Connection refused. The Data Center was located but it is temporarily busy. (ID: 107) 
28-6-2007 5:13:15 Trying secondary Data Center...
28-6-2007 5:23:10 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000013.bkf: encrypted and successfully backed up (1048595K/1048595K/1048833K)
28-6-2007 5:29:39 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000023.bkf: encrypted and successfully backed up (916720K/916720K/916599K)
28-6-2007 5:30:27 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000054.bkf: encrypted and successfully backed up (109072K/109072K/106828K)
28-6-2007 5:34:15 The scan of the system has completed. This scan began 'Thursday June 28, 2007 at 05:13:13 AM' and completed 'Thursday June 28, 2007 at 05:34:15 AM'.
28-6-2007 5:36:13 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000056.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1049018K)
28-6-2007 5:39:58 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000058.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1048535K)
28-6-2007 5:42:50 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000060.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1044220K)
28-6-2007 5:46:55 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000156.bkf: encrypted and successfully backed up (1048607K/1048607K/1045648K)
28-6-2007 5:46:55 File Y:\VERITAS\B2D\Changer.cfg: encrypted and successfully backed up (6K/1K/1K)
28-6-2007 5:49:46 File Y:\VERITAS\B2D\B2D000171.bkf: encrypted and successfully backed up (964679K/964679K/961906K)
28-6-2007 5:52:56 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000055.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1048949K)
28-6-2007 5:56:57 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000057.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1048044K)
28-6-2007 6:00:49 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000059.bkf: encrypted and successfully backed up (1048585K/1048585K/1048109K)
28-6-2007 6:04:41 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000163.bkf: encrypted and successfully backed up (1048603K/1048603K/1043986K)
28-6-2007 6:08:52 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000165.bkf: encrypted and successfully backed up (1048594K/1048594K/1041607K)
28-6-2007 6:08:52 File Z:\VERITAS\B2D\Changer.cfg: encrypted and successfully backed up (6K/1K/1K)
28-6-2007 6:11:53 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000172.bkf: encrypted and successfully backed up (1048583K/1048583K/1048206K)
28-6-2007 6:15:47 File Z:\VERITAS\B2D\B2D000173.bkf: encrypted and successfully backed up (1048581K/1048581K/1049079K)
28-6-2007 6:15:48 Backup completed. 17 of 17 files securely backed up. Total Backup Size: 13,9 GB, Optimized Backup Size: 13,9 GB, Compressed Backup Size: 13,88 GB.
28-6-2007 6:15:51 Done.

Vreemde is dat hij iedere keer de eerst maal failed en daarna met een application error afsluit. Tweede keer lijkt exact hetzelfde eerst te gebeuren, maar gaat hij wel door met een retry totdat het wel werkt. Dit gebeurd op het moment iedere nacht. Maar zolang het maar uiteindelijk goed gedaan wordt ben ik happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb nu ook Backup online voor de test periode aangevraagd, maar ik ben totaal niet tevreden over dat gare programmatje dat erbij zit. Zijn er alternatieven hiervoor? Ik vind het echt jammer dat hij elke keer 10 minute folders moet scannen bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Nee Megamind, hier is geen alternatief voor. Maar misschien kun je wel wat configuratie wijzigingen doen om de performance beter te maken. Als je bijvoorbeeld meerdere schijven hebt terwijl daar geen data op staat die je moet back-uppen dan kun je die uit vinken in de configuratie en dan zal het programma er niet meer op scannen. Heb ik ook gedaan.
Verder kan je het programma 's nachts laten back-uppen waardoor je geen last hebt van dat scannen van folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Haha het is gewoon een commercieel product en zo zijn er al meerdere aanbieders van online backupping. Enig nadeel is dat je een redelijk kaal product krijgt..
Exchange per mailbox backuppen is bijv niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
cyspoz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 07:49:
Nee Megamind, hier is geen alternatief voor. Maar misschien kun je wel wat configuratie wijzigingen doen om de performance beter te maken. Als je bijvoorbeeld meerdere schijven hebt terwijl daar geen data op staat die je moet back-uppen dan kun je die uit vinken in de configuratie en dan zal het programma er niet meer op scannen. Heb ik ook gedaan.
Verder kan je het programma 's nachts laten back-uppen waardoor je geen last hebt van dat scannen van folders.
Das wel jammer, ik had hem deze nacht aangezet en gaan slapen maar na 2% was er al een error en was ie genokt. Ik hoef geen daily backups, ik ben vaak op reis dus wil gewoon extra safety, maar ik denk dat ik maar gewoon een extra HD koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Tja je kan kijken of het voor jou een oplossing is om een ander back-up programma voor KPN Online Back-up te plaatsen in je back-up proces. Ik heb dat ook gedaan, en begin te vermoeden dat ik daarmee een hoop gedoe voorkom. Nu hoeft KPN Online Back-up alleen maar van een 140 files a 1 GB bij te houden of deze in de meest recente vorm op de server staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb de harddisk online besteld in plaats van de backup online, omdat ik op deze manier vanachter elke pc die ik heb, de data kan benaderen. Dat lijkt mij toch wat handiger in verband met foto's etc.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14

_Apache_

For life.

Xcalibur schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:28:
[...]

ja, maar dat gaat niet automatisch zeker?
en daar kan ook geen 15gb op zeker? ;)

[...]

voor nog geen 45 euro ben je een jaar voorzien, daar kan ik het niet voor laten.... :)
Bron Wiki:
Door enkel bestanden naar de harde schijf te slepen, worden de bestanden opgeslagen op het Gmail account. Momenteel biedt Gmail 2866 MB schijfruimte.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom ik zo een dienst zou moeten gebruiken? Je kan toch ook gewoon in RAID werken, optische drives of verschillende schijven gebruiken om je dingen op te slaan.. Dat laatste in in principe hetzelfde als zo een dienst alleen zit er een dun bandbreedte lijntje tussen..

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nee dat is niet hetzelfde. RAID is niet hetzelfde als backup. Als je huis afbrand of de bliksem inslaat, is de kans groot dat je data verloren is. Als ik mijn data off-site op zo een dienst plaats, kan ik er ten eerste overal vandaan bij, en ten tweede, kan mijn huis tot aan de grond toe afbranden, en is mijn data niet verloren gegaan.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

c70070540 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:29:
Nee dat is niet hetzelfde. RAID is niet hetzelfde als backup. Als je huis afbrand of de bliksem inslaat, is de kans groot dat je data verloren is. Als ik mijn data off-site op zo een dienst plaats, kan ik er ten eerste overal vandaan bij, en ten tweede, kan mijn huis tot aan de grond toe afbranden, en is mijn data niet verloren gegaan.
Het kan net zo goed in die serverruimte gebeuren imho..

[*Staat vrij stijf tegenover backup diensten over internet.*]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

_Apache_ schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:34:
[...]

Het kan net zo goed in die serverruimte gebeuren imho..

[*Staat vrij stijf tegenover backup diensten over internet.*]
KPN heeft de data over twee server centra gemirrord staan. Laat de een maar afbranden, dan kan ik het automatisch via de andere benaderen.

Ik begrijp dat niet iederee hier positief tegenover hoeft te staan, maar waarom sta je er wat 'stijf' tegenover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

c70070540 schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:39:
[...]

KPN heeft de data over twee server centra gemirrord staan. Laat de een maar afbranden, dan kan ik het automatisch via de andere benaderen.

Ik begrijp dat niet iederee hier positief tegenover hoeft te staan, maar waarom sta je er wat 'stijf' tegenover?
Heb me zelf nog niet heel veel verdiept in deze dienst, maar kan me voorstellen dat de volgende punten boven komen drijven bij de overweging om het wel te doen..

Ten eerste :
Bedrijfsgegevens bij een ander bedrijf onderbrengen, dit zijn risico's die afgedekt moeten zijn..
Ten tweede :
Performance, het laten scannen van je documenten voor dat je aan het werk mag.. als dit 10 minuten per client is en ze zouden het hier gaan gebruiken ( bedrijf waar ik nu werk, telt ~ 1900 pc's met nog de resterende PDA's etc. ) Verlies je 1900 * 10 min / 60 min = 315 uur, wat 8 fulltime weken zijn die je verliest met wachten..
Ten derde :
Ik weet niet hoe de gegevens bij KPN worden gebracht, maar je zit hoe dan ook met jouw en hun bandbreedte vooral bij grote bedrijven kan dit een bottleneck vormen. Mocht de verbinding wegvallen tijdens het overbrengen kan je ook nog met een probleem zitten..

Zijn maar enkele dingen die mij te binnen schieten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Tja er kan net zo goed brand uitbreken in de ruimte waar je back-up tapes liggen. Dus dat is beetje onzin.
Vind alleen wel beetje jammer dat KPN beide data centers in Nederland heeft staan. Het was mooier geweest als er nog één aan de andere kant van de wereld stond. Bij overstromingen, aarbevingen en dergelijke heb je nog steeds risico van totaal verlies. Maar goed, voor mij als consument heb ik in de huidige situatie voldoende bescherming van mijn gegevens. Als ze nu verloren zouden gaan dan is er waarschijnlijk iets gebeurd waardoor ik ook wel andere dingen heb waar ik me zorgen over zou moeten maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

cyspoz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:47:
Tja er kan net zo goed brand uitbreken in de ruimte waar je back-up tapes liggen. Dus dat is beetje onzin.
Vind alleen wel beetje jammer dat KPN beide data centers in Nederland heeft staan. Het was mooier geweest als er nog één aan de andere kant van de wereld stond. Bij overstromingen, aarbevingen en dergelijke heb je nog steeds risico van totaal verlies. Maar goed, voor mij als consument heb ik in de huidige situatie voldoende bescherming van mijn gegevens. Als ze nu verloren zouden gaan dan is er waarschijnlijk iets gebeurd waardoor ik ook wel andere dingen heb waar ik me zorgen over zou moeten maken :)
Tsja, is maar net hoever je wilt gaan, straks hebben we een storage server op een sateliet oid, wellicht een andere planeet, wie zal het zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

cyspoz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:47:
Maar goed, voor mij als consument heb ik in de huidige situatie voldoende bescherming van mijn gegevens. Als ze nu verloren zouden gaan dan is er waarschijnlijk iets gebeurd waardoor ik ook wel andere dingen heb waar ik me zorgen over zou moeten maken :)
Precies, dat is ook mijn gedachte. Ik gebruik het privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

_Apache_ schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:46:
Ten eerste :
Bedrijfsgegevens bij een ander bedrijf onderbrengen, dit zijn risico's die afgedekt moeten zijn..
Ja je moet of het vertrouwen hebben in KPN of de gegevens versleutelen met een andere software tool en een degelijk algoritme.
Ten tweede :
Performance, het laten scannen van je documenten voor dat je aan het werk mag.. als dit 10 minuten per client is en ze zouden het hier gaan gebruiken ( bedrijf waar ik nu werk, telt ~ 1900 pc's met nog de resterende PDA's etc. ) Verlies je 1900 * 10 min / 60 min = 315 uur, wat 8 fulltime weken zijn die je verliest met wachten..
Volgens mij is er iets vreemds aan de hand als je al je client PC's in een bedrijfsoplossing gaat back-uppen. Alle belangrijke gegevens staan toch centraal op de server? Bovendien moet je back-up natuurlijk 's avonds laten plaatsvinden zodat de rest van het bedrijfsproces er geen hinder van ondervind en je internet verbinding ook onbelast is.
Ten derde :
Ik weet niet hoe de gegevens bij KPN worden gebracht, maar je zit hoe dan ook met jouw en hun bandbreedte vooral bij grote bedrijven kan dit een bottleneck vormen. Mocht de verbinding wegvallen tijdens het overbrengen kan je ook nog met een probleem zitten..
Er zit een resume functie op de back-up procedure. Bestanden die eenmaal in zijn geheel daar zijn gebracht worden niet weer opnieuw verstuurd in geval de verbinding wegvalt.
De eerste back-up kan inderdaad mega lang, maar alle back-ups daarna zijn incrementeel en zouden niet zo lang hoeven duren. Er van uitgaande dat je geen mega hoeveelheden data op een werkdag wijzigd of genereerd.

Als ik trouwens kijk naar de bedrijfsituatie die je schetst dan zou ik gewoon KPN Online Back-up als vervanger van de tapes gebruiken die je nu al vermoedelijk gebruikt en je huidige back-up programma handhaven voor het maken van de back-up. KPN Online Back-up hoeft dan alleen de data nog te verslepen naar de data centers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

cyspoz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 10:54:
[...]

Ja je moet of het vertrouwen hebben in KPN of de gegevens versleutelen met een andere software tool en een degelijk algoritme.
Dat zal niet ieder bedrijf hebben of zal een boel tijd overheen gaan voor dat dit er is.
[...]

Volgens mij is er iets vreemds aan de hand als je al je client PC's in een bedrijfsoplossing gaat back-uppen. Alle belangrijke gegevens staan toch centraal op de server? Bovendien moet je back-up natuurlijk 's avonds laten plaatsvinden zodat de rest van het bedrijfsproces er geen hinder van ondervind en je internet verbinding ook onbelast is.
Hier is ook een centrale server, maar hier op de service desk komen vaak genoeg mensen voorbij die toch documenten lokaal opslaan..
[...]

Er zit een resume functie op de back-up procedure. Bestanden die eenmaal in zijn geheel daar zijn gebracht worden niet weer opnieuw verstuurd in geval de verbinding wegvalt.
De eerste back-up kan inderdaad mega lang, maar alle back-ups daarna zijn incrementeel en zouden niet zo lang hoeven duren. Er van uitgaande dat je geen mega hoeveelheden data op een werkdag wijzigd of genereerd.
In principe gewoon hetzelfde als met WinRar een cmd'tje maken met incrementele argumenten in de line, alleen sla je dit op hun server ipv je eigen pc..
Als ik trouwens kijk naar de bedrijfsituatie die je schetst dan zou ik gewoon KPN Online Back-up als vervanger van de tapes gebruiken die je nu al vermoedelijk gebruikt en je huidige back-up programma handhaven voor het maken van de back-up. KPN Online Back-up hoeft dan alleen de data nog te verslepen naar de data centers.
Wat ik me afvraag, je zegt de eerste back up duurt lang, dat snap ik, maar maak je totaal maar 1 backup en die werk je bij met vernieuwde bestandjes.. Wat als je backup -door wat voor reden dan ook- corrupt is geraakt, dan heb je er maar een? Zelf gebruik ik -prive- een heel simpel CMD'tje die op de 2 dagen een volledige backup trekt en deze om de paar uur bijwerkt. Voor mij DE oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

_Apache_ schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:03:
Wat ik me afvraag, je zegt de eerste back up duurt lang, dat snap ik, maar maak je totaal maar 1 backup en die werk je bij met vernieuwde bestandjes.. Wat als je backup -door wat voor reden dan ook- corrupt is geraakt, dan heb je er maar een? Zelf gebruik ik -prive- een heel simpel CMD'tje die op de 2 dagen een volledige backup trekt en deze om de paar uur bijwerkt. Voor mij DE oplossing..
Ja dat is een goede vraag, ik weet niet of KPN iets van checks uitvoert op de overgestuurde data. Maar ik ga er van uit dat als een bestand op hun servers staat het daar correct staat en niet corrupt is net als dat de index van het hele back-up verhaal natuurlijk niet corrupt moet raken.
Je zou dit als vraag kunnen stellen.

Overigens is het zo dat je natuurlijk altijd back-up procedures van tijd tot tijd moet testen door een restore uit te voeren van een bestand om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

cyspoz schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 11:12:
[...]

Ja dat is een goede vraag, ik weet niet of KPN iets van checks uitvoert op de overgestuurde data. Maar ik ga er van uit dat als een bestand op hun servers staat het daar correct staat en niet corrupt is net als dat de index van het hele back-up verhaal natuurlijk niet corrupt moet raken.
Je zou dit als vraag kunnen stellen.

Overigens is het zo dat je natuurlijk altijd back-up procedures van tijd tot tijd moet testen door een restore uit te voeren van een bestand om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
Die vraag is voor mogelijke klanten ;)..

Dat ongetwijfeld. Hoe toepasselijk, gister is mijn geheugenstick ( via een mp3speler ) softwarematisch in de soep gelopen, backup was 10 minuten oud.. _/-\o_ Geopend en rustig doorgegaan.. ( uit voorzorg een kopie van de backup gemaakt )..

anyways, dit zijn en blijven 'ongoing challenges'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
Ik heb sinds een aantal weken ook een account aangemaakt bij KPN online backup, ik moet zeggen, het werkt perfect. Het duurde wel even voordat mijn hele fotocollectie erop stond (36 GB) maar daarna is het synchroniseren zo gebeurd. Wat ik wel mooi vind is dat ie alleen veranderingen opslaat (dus verplaatsen van bestanden zorgt er niet voor dat er opnieuw gebackupped wordt) en dat ie de data gecomprimeerd én encrypted verstuurt. Theoretisch zou zelfs KPN er dus niks mee kunnen, mochten ze kwaad willen. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben positief over een product van KPN _/-\o_

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

QuestionMarc schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 08:44:
Theoretisch zou zelfs KNP er dus niks mee kunnen, mochten ze kwaad willen. Het gebeurt niet vaak, maar ik ben positief over een product van KPN _/-\o_
KPN kan jou opnieuw je sleutel geven als je die kwijt bent, dus KPN kan weldegelijk bij je gegevens. Dus dat gaat helaas niet op, maar ben er verder wel gewoon tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

[...]

Hier is ook een centrale server, maar hier op de service desk komen vaak genoeg mensen voorbij die toch documenten lokaal opslaan..
En nu back-up je ook al die clients? Kwestie van goede afspraken maken met je gebruikers, bedrijfsprocessen goed inrichten. Dit topic gaat over de Online backup van KNP en niet over hoe jij je bedrijfsprocessen inregelt.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 03-07-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Laatst online: 01-06 15:36
Tip om "KPN Backup Online PC" te gebruiken voor servers

Ik heb een w2k3 server staan en wilde de data-drive backuppen. De server variant (25GB voor EUR25/mnd) vond ik net te krap/prijzig (en geavanceerde features als System State/VSS backup heb ik niet nodig omdat het vnl. eenvoudige data als foto's en email betreft).

Vereisten backup PC software:
- Geen server OS
- Aleen lokale disks worden ondersteund (geen shares etc.)

Mijn oplossing:
1) Gratis iSCSI server service op server (http://www.iscsicake.com/)
2) Losse WinXP PC (in VMware op de server, kan ook op een fysieke PC)
3) KPN Client software op WinXP geïnstalleerd
4) Installeer "Microsoft iSCSI Software Initiator" op WinXP (zie FAQ van iscsicake)
http://www.microsoft.com/...fd1319f825&displaylang=en

WinXP ziet nu een fysieke drive die perfect met de KPN client kan worden gebackupped!

BTW: Testen met het koppelen van fysieke disks in VMWare waren niet betrouwbaar (host klaagde over corruptie van het filesystem, en het wordt ook afgeraden om fysieke disks te delen tussen Host en guest OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:54

[...]
Simpele oplossing:
Vertel gebruikers dat ze alles op de server opslaan, omdat het dan word meegenomen in de backup.
Staat het niet op de server? Pech, maar dan is het gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz

cyspoz

Als systeem beheerder kun jij eigenlijk het probleem zeer simpel oplossen door My Documents en Desktop, te redirecten naar een server share. Dan staat al die informatie altijd op de server en kan je die heel simpel back-uppen. Het mooiste van alles is dat een gebruiker niet eens door zal hebben dat hij op de server zijn bestanden moet opslaan, hij kan gewoon lekker in zijn My Documents werken en op zijn Desktop kliederen zoals hij altijd heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 16:43
Ik gebruik backup online sinds ca. 1 jaar. Ik heb een NAS (gebaseerd op linux) met daarop alle data. Verder draait op een mini-itx PC windows XP met de backup online client. Met andere woorden, deze client backupped data die op netwerk schijven staat. In tegenstelling tot eerdere berichten in dit topic werkt dat prima.

Waarschijnlijk komt dat omdat ik nog gebruik maak van de 1.1 client. Ik zie dat er ook een 2.0 client is, maar volgens de KPN helpdesk moet ik hiervoor eerst een nieuw account aanvragen. Kan iemand mij hier vertellen of deze 2.0 client ook netwerk schijven kan backuppen? Ik wil deze vraag liever niet aan de helpdesk stellen, en ik kan het ook niet even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik maak op dit moment gebruik van een sync programma van MS om mijn data (veel foto's) op mijn externe HD te zetten. Bij dat programma kan ik aangeven hoe de backup dient te zijn, bijvoorbeeld: moeten deleted files op 2 plaatsen gedelete worden of niet? Hoe zit dat bij KPN? Als ik 10 foto's gebackupt heb en ik delete er 5 op mijn HD, en draai vervolgens weer een backup, worden die 5 dan ook bij KPN verwijderd? Of zijn die later nog altijd terug te halen?

Op zich is dit ook een mooie tool om een backup te draaien op het moment dat je een schone installatie op je pc zet. Echter hoe zit het met privacy (ja de vraag is hierboven ook gesteld)? Gaat KPN melden dat ik ook wat iso's of movies op m'n schijf heb?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste