Stoffel schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:19:
Zoals je zelf al zegt gaat het om het complete plaatje. Er zijn zat dingen die ik heel mooi vind aan de W205 en het feit dat ik zijn voorganger nu heb en daar enorm tevreden over ben speelt ook heel erg mee. Ik ben echter niet getrouwd met Mercedes en zal geen nieuwe kopen zonder kritisch te kijken naar of er niets beters op de markt is. Een nieuwe Mercedes kost een hoop geld, in dit geval mijn eigen, waarbij er zat goedkopere opties zijn die ook dezelfde functie vervullen. Die premium betaal ik graag als ik daar het gevoel van krijg dat ik iets gekocht heb waar goed over nagedacht is. Kwaliteit van materialen, hoe intuïtief alles bediend kan worden, hoe degelijk alles in elkaar zit, rammeltjes en kraakjes, etc zijn allemaal details. Dat zijn wel de details die een Mercedes meerwaarde geven boven een Renault oid.
Ik vind het eerder bizar dat jij vindt dat consumenten doorgeslagen zijn als ze kwaliteit wensen voor het extra geld. Waarom koop jij dan een Mercedes in plaats van een van de vele goedkopere opties waar exact hetzelfde mee kan?
Je noemt het scherm in de W205 een dealbreaker. Duidelijk genoeg, dan gaat het niet om het totaalplaatje. Uiteraard zijn het jouw centen, iedereen zijn mening, maar als een touchscreen op of in een dashboard allesbeslissend is, klinkt mij dat in de oren als de mening van een hooggehakt modepopje dat zonder affiniteit met auto's (maar met een goedgevulde portemonnee) wat modellen probeert. Wat past het beste bij mijn Gucci tasje? Een autoliefhebber kijkt zo niet naar auto's imo.
Waarom ik een Mercedes koop? In 1 woord: soevereiniteit. Een echte Mercedes is bijvoorbeeld onverwoestbaar. Als je naar Albanië of Noord-Afrika gaat, zie je daar in het verkeer enorm veel oude Mercedessen. Die dingen blijven maar rijden. Alles aan mijn W204 voelt solide en doortimmerd, dat vind ik zeer belangrijk. Degelijker dan een BMW 3, Audi A4 of Volvo S60 (kofferbak vooral) uit die periode.
Het probleem is dat de consument totaal geen idee heeft van kwaliteit. Audi wordt geroemd om zijn bouwkwaliteit, terwijl dat onbetrouwbare prullen zijn, zeker de zwaardere motoriseringen die voor mij het meest interessant zijn. Leuk die bling-bling pianolak op het dashboard, maar dat is geen kwaliteit. Dat is luxe en mode.
En die neppe shit die mateloos populair is (niet naar jou gericht), dat heeft al helemaal nul te maken met kwaliteit. Poging tot patsen met veren die je niet hebt.
For the record: ik ben niet getrouwd met Mercedes en betwijfel of ik er nog 1 zou kopen na deze, de W205 en W213 moeten zich bewijzen qua betrouwbaarheid. Als dat tegenvalt, zijn het voor mij geen echte Mercedessen en wordt het bijvoorbeeld een Lexus (beste auto's ter wereld, maar saai) of misschien een Volvo (al moeten de nieuwe Volvo blokken zich ook bewijzen, 325 pk uit een 2.0L blokje, is dat degelijk? en ze zijn saai).
Jazzy schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:35:
[...]
Iedereen moet zelf weten welke auto je koopt en waarom, maar dat gezeur over die plaats van het schermpje lijkt toch wel erg op elkaar napraten. Ik heb de nieuwe C gehad en de plek van dat schermpje is wel het laatste waar je de auto op zou moeten beoordelen. De locatie is perfect, de afleesbaarheid is goed en met deze oplossing hoefden ze de sierlijke lijn van het dashboard niet te onderbreken.
Waar je je m.i. druk voer zou moeten maken is de daadwerkelijke werking van het systeem, want dat is op zijn zachtst gezegd belabberd. Veel mensen klagen over de performance van de Garmin, daar heb ik persoonlijk nooit echt moeite mee gehad. Bugs zoals het niet permanent uit kunnen schakelen van het geluid zijn al een stukje irritanter. Maar wat pas echt lastig is is dat je niet kunt overschakelen tussen de autio-apps en navigatie, of dat je niet even snel een andere zender kunt kiezen. Sowieso is de werking met die draai/schuif/drukknop erg onlogisch. Dat hebben andere merken echt beter voor elkaar.
Dit vind ik een zeer redelijke doch kritische benadering. Er is gekozen voor een scherm hoog op het dashboard ivm zichtbaarheid/functionaliteit. Dat is te billijken. Maar als het niet goed werkt, dan is dat Mercedes-onwaardig.
Ik word moe van het gezanik over hoe dat schermpje oogt. Het wordt veel te belangrijk gemaakt en tot in het absurde opgeblazen, met dank aan Autoweek en Autovisie. Een schermpje dat uitschuift zit ook gewoon "op" je dashboard zolang je rijdt. Ofwel, normaliter altijd als je in de auto zit. Een schermpje in je dashboard oogt mooier ja, maar zit lager en dat is dus minder functioneel.
Net als bijvoorbeeld het gezever over stiksels in contrasterende kleur. Typisch zoiets dat over een paar jaar spuuglelijk wordt gevonden, omdat het minder strak oogt en de stiksels (het lelijkste deel van je leren bekleding) enorm worden benadrukt.