Heeft er iemand de NEC Display Solutions MultiSync® LCD20WGX2, en hoe ervaar 'jij' de glossy coating?
Je kan als je dat ene timertje op twee monitoren tegelijk laat zien (een CRT en een LCD) door de output van je videokaart te clonen, er een snelle foto van maken (sluitertijd laag). Hierop zul je dan waarschijnlijk twee verschillende waarden van hetzelfde timertje zien, die van de LCD lager dan die van de CRT. Het verschil is dan de lagljt schreef op maandag 15 mei 2006 @ 05:35:
@ Erikie
Heb inderdaad nog me oude crt staan. Ga hem wel ff aansluiten en dan zie ik wel wat er gebeurd. Thx voor de tip!
En klein vraagje nog, heb die timer nu gedownload maar zie verder niet hoe je dit zou moeten vergelijken. Als ik op jou screenshots kijk zit ie in een website verwerkt. Welke site is dat? Heb al gegoogeld (leuk woord voor scrabble) op vswpro maar heb die site nog niet gevonden.
Lag betekent vertaald uit het Engels gewoon vertraging, en kan dus op vanalles van toepassing zjin. Een nieuwe nerd opmerking: De NS had weer eens last van lagVersteegrob schreef op maandag 15 mei 2006 @ 06:56:
Ik kan met grote zekerheid zeggen dat de Samsung 244T geen ghosting vertoont met spellen.
Lag heeft dan toch te maken met je internet verbinding of heb k het mis.
Dit scherm wil ik dus halen, als ik het scherm heb dan laat ik het jullie wel weten. Verwacht het scherm eind juni binnen te hebben.
Lag in LCD monitoren heeft dus niets te maken met ghosting. Lag en ghosting zijn twee aparte ongerelateerde dingen waar LCD schermen last van hebben. Ghosting is dat de kleuren niet snel genoeg kunnen veranderen, lag (in LCD monitoren dan
Verwijderd
Zijn er eigenlijk monitoren die vanuit de monitor zelf een dvi signaal
kunnen stretchen naar full screen?
Want meestal moet je daarvoor beroep doen op de drivers van de computer.
(vga wordt vanzelf gestretched, dvi niet)
Ik denk aan volgende situatie. Stel je wilt een standalone dvd speler (hd-dvd of normaal) aan je scherm hangen. Deze sluit je aan met een hdmi naar dvi verloopstekker aan je scherm. Het scherm is een 20" 1680*1050 en het dvi apparaat zend een 1280*720 signaal uit. (720p dus). Wat zullen de schermen met deze input doen, 1 op 1 afbeelden of stretchen?
Ik denk hierbij natuurlijk ook aan de PS3 die het beeld digitaal zal geven
via hdmi. (dvi). Want 1680*1050 is te groot voor 720p en te klein voor 1080p. En een 1080p scherm is mij te duur, ik verkies 20". Ik hoop dat deze vraag wat duidelijk is.
Ik denk aan volgende situatie. Stel je wilt een standalone dvd speler (hd-dvd of normaal) aan je scherm hangen. Deze sluit je aan met een hdmi naar dvi verloopstekker aan je scherm. Het scherm is een 20" 1680*1050 en het dvi apparaat zend een 1280*720 signaal uit. (720p dus). Wat zullen de schermen met deze input doen, 1 op 1 afbeelden of stretchen?
via hdmi. (dvi). Want 1680*1050 is te groot voor 720p en te klein voor 1080p. En een 1080p scherm is mij te duur, ik verkies 20". Ik hoop dat deze vraag wat duidelijk is.
Volgens mij heeft de 214T wel degelijk HDCP ondersteunigjoep_k schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 16:15:
. Dus de niet-breedbeeld 214t is misschien ook interesant.
Toch lastig dat die 100€ duurder is en geen HDCP ondersteuning heeft
'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot
inderdaad
Volgens de duistse samsung website heeft de 205Bw ook HDCP support...
Bedankt DRvDijk!
Heb het zo uitgevoerd en een leuk plaatje geschoten en daarop zie ik de volgende waarden:
CRT: 0:00:05.34
LCD: 0:00:05.28
Oftewel een verschil van 6. Klinkt beter dan de 42 van Erikie. Dus waarschijnlijk heeft het ook iets met je videokaart te maken. Maar vindt het lekker laag getal en verklaart volgens mij waarom ik met gamen geen lag opmerk.
Heb het zo uitgevoerd en een leuk plaatje geschoten en daarop zie ik de volgende waarden:
CRT: 0:00:05.34
LCD: 0:00:05.28
Oftewel een verschil van 6. Klinkt beter dan de 42 van Erikie. Dus waarschijnlijk heeft het ook iets met je videokaart te maken. Maar vindt het lekker laag getal en verklaart volgens mij waarom ik met gamen geen lag opmerk.
6 honderste, is 60 ms, en da's wel weer veel
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, en dan met name voor de Samsung Syncmaster 204TS. In hoeverre kun je hier instellen of er gestretched moet worden?Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:35:
Zijn er eigenlijk monitoren die vanuit de monitor zelf een dvi signaal
Ik heb een 2405FPW van dell. Daarmee kun je op iedere ingang (ook DVI) kiezen hoe je je resolutie wilt weergeven.
Ik kan kiezen tussen 1:1, Fill (gewoon alles uitrekken) en Aspect (dat betekent met een 4:3 beeld uitvergroten, maar niet uitrekken horizontaal)
Ik verwacht dat dit ook kan met een 2007FPW en 2407FPW, andere merken weet ik natuurlijk niet.
Ik kan kiezen tussen 1:1, Fill (gewoon alles uitrekken) en Aspect (dat betekent met een 4:3 beeld uitvergroten, maar niet uitrekken horizontaal)
Ik verwacht dat dit ook kan met een 2007FPW en 2407FPW, andere merken weet ik natuurlijk niet.
het programmatje om je lag te meten in een dual clone screen setupje :
http://www.springcreeksoftware.com/
(virtual stopwatch pro 3.0). geen idee hoe je de letters nou vergroot, nog niet gelukt. Ohja, t is trial ware . (14 dagen).
http://www.springcreeksoftware.com/
(virtual stopwatch pro 3.0). geen idee hoe je de letters nou vergroot, nog niet gelukt. Ohja, t is trial ware . (14 dagen).
traktor scratch!
http://www.tftcentral.co.uk/guides/nec_20wgx2.htmVerwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 09:08:
[...]Staat in de revie thread van de 20WGX2, dus gaat volgens mij over dezelfde monitor?
Ok, hier staat alleen dat de (A)S-IPS techniek van philips overgenomen is.Using LG.Philips' AS-IPS (Advanced Super In Plane Switching) technology and their own Advanced DVM (aka DFC) they have listed this monitor at a very impressive 6ms G2G response time, as well as with a contrast ratio of up to 1600:1!
Eigenlijk is dus de 2005FPW alweer verouderd in techniek "previous generation".The response time has actually been boosted quite considerably since the previous generation of 16ms S-IPS panels which became popular in models like the Dell 2001FP and 2005FPW
Je hebt gelijk XiN (hieronder) maar de LG.Philips techniek wat betreft de S-IPS is blijkbaar zeer goed. Een S-IPS kan natuurlijk nooit een AVP paneel zijn dat zijn blijkbaar toch twee heel verschillende panelen begrijp ik nu.En zeker geen 24" inderdaad.
Inderdaad /downtime/ (Hieronder) dat gebeurd vaak vandaar ook mijn theorie over die panelen switch van LG.Philips naar Samsung of NEC (hierboven). Dit soort dingen zijn niet onaannemelijk zo maar, het gebeurd namelijk.
[ Voor 166% gewijzigd door Youri Carma op 15-05-2006 19:50 ]
Has Balls
Nec zegt in ieder geval dat het een AS-IPS is, en zover ik weet zijn AS-IPS panelen van Nec, en noemt Lg.Philips ze S-IPS...
Het klinkt eerlijk gezegd ook vrij onlogisch als Nec, dat zelf IPS panelen maakt, een IPS paneel van een ander bedrijf gaat gebruiken... dat is net zoiets als Samsung die MVA monitoren gaat verkopen...
Het klinkt eerlijk gezegd ook vrij onlogisch als Nec, dat zelf IPS panelen maakt, een IPS paneel van een ander bedrijf gaat gebruiken... dat is net zoiets als Samsung die MVA monitoren gaat verkopen...
Nope, is helemaal niet onlogisch. Er zijn zat redenen te verzinnen waarom een fabrikant, die zelf panelen maakt, toch een paneel van een concurrent inkoopt om in z'n eigen schermen te zetten. Bijvoorbeeld omdat ze zelf niet genoeg productiecapaciteit hebben en het te lang duurt, en te duur is, om fabrieken bij te bouwen.XiN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:28:
Ik heb zelf de NEC MultiSync WGX2 het enige wat mij tegenvalt is de weergave van Gradients.
Die zijn echt totaal niet vloeiend
Dit treed echter voornamelijk op bij zwart/wit
blauw/groen/rood naar wit hebben er bijna geen last van.

Zou dit ook aan de output van mijn DVI kunnen liggen?
Verder is het een lekker schermpje.
Het geluid dat eruit komt, kwam ik net pas achter omdat iemand het hier had neergezet, anders had ik het niet gemerkt.

Het geluid dat eruit komt, kwam ik net pas achter omdat iemand het hier had neergezet, anders had ik het niet gemerkt.
[ Voor 23% gewijzigd door RRX op 15-05-2006 19:24 ]
214T bedoel je hoogstwaarschijnlijk maar de 205BW zeker dat bevestig ik ook.XiN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:37:
inderdaad
zie: http://downloadcenter.sam...320090230328/EN/1_sub.htm
Has Balls
Ik ben alleen een beetje slordig geweest met namen, in plaats van 2007fpw en 2405fpw gingen die foto's over de 2005fpw en 2405fpw...Youri Carma schreef op zondag 14 mei 2006 @ 22:00:
Ok, Xin jouw punt is hier duidelijk mee gemaakt
[...]
met uitzondering van slechts een rotte appel de Dell 2407WFP - 24" WS Samsung S-PVA (LM201W01).
Ik zal mijn post aanpassen, wil jij het ook doen?
Ik volg deze topics al een tijdje, het 19" topic heb ik heel lang gevolgd/aan bijgedragen, maar ik moet bekennen: ik ben een vieze overloper. Ik ga toch voor groot. Eerder in dit topic had ik al eens een bericht geplaatst over het nut van breedbeeld.
Echter wel enorm aan het twijfelen momenteel. Met genoeg geld op de bankrekening om een 24" te kopen, vraag ik me toch sterk af of dit voor een gamer zoals ik wel de juiste keuze is in verband met, jawel, scaling!
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat het er meestal op neerkomt dat ik recente games soms draai op 1600x1200, maar meestal 1280. Dat werkt i.c.m. fsaa net even sneller dan 1600. Wordt mijn pc te oud en de games te zwaar, dan wordt het 1280 zonder FSAA. Zodra ik bij 1024 kom omdat mijn pc té traag wordt, ga ik upgraden, want ik vind dat teveel gekartel dan mij lief is.
Een 30" monitor heeft 2560x1600 pixels. Dat is ideaal, want dan kan je een game op 1280x800 draaien (precies een vierde van de oppervlakte), en dan vergroot hij het mooier uit omdat elke pixel overeen komt met 4 pixels op het scherm. Ik heb mij laten vertellen dat dat mooier is dan het uitvergroten vanaf een andere resolutie. En dan vraag je je af: Maar hoeveel scheelt dat dan?
Het vervelende is dat als ik een 24" koop (voor ong. €1150,-), ik bang ben dat ik het te lelijk ga vinden om mijn games uitvergroot weer te geven. Een 24" heeft namelijk een resolutie van 1920x1200, die zal ik bijna nooit kunnen draaien in mijn games. Een vierde hiervan is 960x600, en dat is te laag om nog strak te zijn. Kan iemand mij vertellen of het nog mooi genoeg is om een game die op 1280 of 1600 draait, uit te vergroten op een monitor met resolutie 1920x1200? Ik vrees namelijk dat dat te lelijk is, ik heb het echter nog nooit gezien. Ik denk dat het erop neerkomt dat ik mijn games op een 24" zou gaan draaien in de maat die de game resolutie heeft, dat wil zeggen niet uitvergroot, maar met zwarte randen eromheen. Dat zou erg zonde zijn, want dat vind ik te klein, en ookal spendeer ik meer tijd in windows/linux dan in games, ik vind mijn games toch het belangrijkste.
Een 30" is momenteel gewoon nog te duur imho, (€ 2150,- ongeveer), en die prijzen zullen naar mijn gevoel enorm gaan zakken naarmate het makkelijker wordt om TFT's in grote maten te produceren. Een beetje zoals het met elke nieuwe technologie gaat. Ik heb dit geld er nu niet voor (over).
Kortom, moet ik nou wachten en over een jaar een 30" kopen, of is de scaling een minder groot probleem dan dat ik me het voorstel en kan ik wel voor een 24" gaan?
Twee 20 of 21" TFTs kan ook nog...dat kost hetzelfde als één 24", en dan krijg je ook nog eens veel meer desktop ruimte ervoor terug. Ik heb mensen zien vertellen dat dat handiger is dan één grotere TFT: eigenaren van 24" of groter worden het beu om steeds maar de groottes van windows aan te passen en ze naast mekaar te slepen om bv 2 apps naast elkaar in beeld te krijgen. Het is makkelijker om een app gewoon naar monitor nummer 2 te sturen. Aan de andere kant, zo'n monitor rand midden in je desktop is ook niet alles.
Keuzes, keuzes.... commentaar zeer welkom, met name over scaling op grote TFT's.
Echter wel enorm aan het twijfelen momenteel. Met genoeg geld op de bankrekening om een 24" te kopen, vraag ik me toch sterk af of dit voor een gamer zoals ik wel de juiste keuze is in verband met, jawel, scaling!
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat het er meestal op neerkomt dat ik recente games soms draai op 1600x1200, maar meestal 1280. Dat werkt i.c.m. fsaa net even sneller dan 1600. Wordt mijn pc te oud en de games te zwaar, dan wordt het 1280 zonder FSAA. Zodra ik bij 1024 kom omdat mijn pc té traag wordt, ga ik upgraden, want ik vind dat teveel gekartel dan mij lief is.
Een 30" monitor heeft 2560x1600 pixels. Dat is ideaal, want dan kan je een game op 1280x800 draaien (precies een vierde van de oppervlakte), en dan vergroot hij het mooier uit omdat elke pixel overeen komt met 4 pixels op het scherm. Ik heb mij laten vertellen dat dat mooier is dan het uitvergroten vanaf een andere resolutie. En dan vraag je je af: Maar hoeveel scheelt dat dan?
Het vervelende is dat als ik een 24" koop (voor ong. €1150,-), ik bang ben dat ik het te lelijk ga vinden om mijn games uitvergroot weer te geven. Een 24" heeft namelijk een resolutie van 1920x1200, die zal ik bijna nooit kunnen draaien in mijn games. Een vierde hiervan is 960x600, en dat is te laag om nog strak te zijn. Kan iemand mij vertellen of het nog mooi genoeg is om een game die op 1280 of 1600 draait, uit te vergroten op een monitor met resolutie 1920x1200? Ik vrees namelijk dat dat te lelijk is, ik heb het echter nog nooit gezien. Ik denk dat het erop neerkomt dat ik mijn games op een 24" zou gaan draaien in de maat die de game resolutie heeft, dat wil zeggen niet uitvergroot, maar met zwarte randen eromheen. Dat zou erg zonde zijn, want dat vind ik te klein, en ookal spendeer ik meer tijd in windows/linux dan in games, ik vind mijn games toch het belangrijkste.
Een 30" is momenteel gewoon nog te duur imho, (€ 2150,- ongeveer), en die prijzen zullen naar mijn gevoel enorm gaan zakken naarmate het makkelijker wordt om TFT's in grote maten te produceren. Een beetje zoals het met elke nieuwe technologie gaat. Ik heb dit geld er nu niet voor (over).
Kortom, moet ik nou wachten en over een jaar een 30" kopen, of is de scaling een minder groot probleem dan dat ik me het voorstel en kan ik wel voor een 24" gaan?
Twee 20 of 21" TFTs kan ook nog...dat kost hetzelfde als één 24", en dan krijg je ook nog eens veel meer desktop ruimte ervoor terug. Ik heb mensen zien vertellen dat dat handiger is dan één grotere TFT: eigenaren van 24" of groter worden het beu om steeds maar de groottes van windows aan te passen en ze naast mekaar te slepen om bv 2 apps naast elkaar in beeld te krijgen. Het is makkelijker om een app gewoon naar monitor nummer 2 te sturen. Aan de andere kant, zo'n monitor rand midden in je desktop is ook niet alles.
Keuzes, keuzes.... commentaar zeer welkom, met name over scaling op grote TFT's.
[ Voor 22% gewijzigd door Roenie1 op 15-05-2006 20:03 ]
Het inderdaad sloeg op de post boven me, en ging dus inderdaad over de 214T, en na nog wat op diezelfde website bij andere monitoren rondgekeken te hebben kwam ik erachter dat de 205Bw ook HDCP support heeft...Youri Carma schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:45:
[...]
214T bedoel je hoogstwaarschijnlijk maar de 205BW zeker dat bevestig ik ook.
zie: http://downloadcenter.sam...320090230328/EN/1_sub.htm
1600x1200 met zwarte randen links en rechts(maar niet boven en onder) lijkt me goed mogelijk, alleen dan kan je net zo goed een 21" 4:3 monitor kopen...Roenie1 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:54:
Een 30" monitor heeft 2560x1600 pixels. Dat is ideaal, want dan kan je een game op 1280x800 draaien (precies een vierde van de oppervlakte), en dan vergroot hij het mooier uit omdat elke pixel overeen komt met 4 pixels op het scherm. Ik heb mij laten vertellen dat dat mooier is dan het uitvergroten vanaf een andere resolutie.
Het vervelende is dat als ik een 24" koop (voor ong. €1150,-), ik bang ben dat ik het te lelijk ga vinden om mijn games uitvergroot weer te geven. Een 24" heeft namelijk een resolutie van 1920x1200, die zal ik bijna nooit kunnen draaien in mijn games. Een vierde hiervan is 960x600, en dat is te laag om mooi te zijn. Kan iemand mij vertellen of het nog mooi genoeg is om een game die op 1280 of 1600 draait, uit te vergroten op een monitor met resolutie 1920x1200? Ik vrees namelijk dat dat te lelijk is, ik heb het echter nog nooit gezien. Ik denk dat het erop neerkomt dat ik mijn games op een 24" zou gaan draaien in de maat die de game resolutie heeft, dat wil zeggen niet uitvergroot, maar met zwarte randen eromheen. Dat zou erg zonde zijn, want dat vind ik te klein, en ik vind mijn games juist het belangrijkste.
Ik denk dat 1280x800 wel redelijk moet gaan, dan heb je steeds van 2 pixels -> 3 pixels...
Maar als je een beetje een indruk wilt hebben van hoe het eruit gaat zien, dan kan je een screenshot maken en die 50% vergroten(wel resample-en), zo ziet het er ook ongeveer uit als je het door de videokaart laat verkleinen.
Verwijderd
Ik heb dat ook wel een beejte op mijn nec, maar zo erg is het bij mij niet (heb het echter nog niet zo goed getest). Welke stand heb je je scherm staan. Movie, gaming en photo verpesten gradients echt enorm.RRX schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:21:
Ik heb zelf de NEC MultiSync WGX2 het enige wat mij tegenvalt is de weergave van Gradients.
[afbeelding]
Dit is op standard, die andere modes zijn inderdaad helemaal niet om aan te zien, voor mij dus ook niet bepaald nuttig.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:01:
[...]
Ik heb dat ook wel een beejte op mijn nec, maar zo erg is het bij mij niet (heb het echter nog niet zo goed getest). Welke stand heb je je scherm staan. Movie, gaming en photo verpesten gradients echt enorm.
De mode "Photo" snap ik trouwens ook niet, alle schaduwen lopen dan dicht, het beeld is dan vet oversaturised. Ik moet nog een keer me scherm analoog proberen aan te sluiten.
[ Voor 17% gewijzigd door RRX op 15-05-2006 20:11 ]
En vandaar ook eigenlijk mijn opmerking over het aanshaffen van twee 21" monitoren. Maar om eerlijk te zijn zou ik dan beter nog een 19" kunnen nemen voor de games, en een 21" voor de rest. Maar zoals gezegd, ik vind het beeld van 1600x1200 pixels standaard al te klein. Ik wil de boel uit gaan vergroten.XiN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:01:
[...]
1600x1200 met zwarte randen links en rechts(maar niet boven en onder) lijkt me goed mogelijk, alleen dan kan je net zo goed een 21" 4:3 monitor kopen...
Thanks voor de tip, ik heb het even geprobeerd met een screenshot met daarop deze thread en een foto naast elkaar. Ik moet zeggen dat het mij opzich wel meevalt, het wordt een beetje minder scherp. Maar toch vraag ik me af of dit een goede vergelijking is, want mijn CRT monitor hoeft niet te kiezen of hij één, twee of drie pixels gebruikt om 1 pixel van het origineel weer te geven. Dus ik moet me indenken dat het "in het echt" op een TFT nog lelijker zou zijn?Ik denk dat 1280x800 wel redelijk moet gaan, dan heb je steeds van 2 pixels -> 3 pixels...
Maar als je een beetje een indruk wilt hebben van hoe het eruit gaat zien, dan kan je een screenshot maken en die 50% vergroten(wel resample-en), zo ziet het er ook ongeveer uit als je het door de videokaart laat verkleinen.
[ Voor 13% gewijzigd door Roenie1 op 15-05-2006 20:23 ]
Als je LCD monitor het beeld moet gaan vergroten, dan wordt het iets waziger(net als wanneer je gaat resample-en), en een CRT is minder scherp dan een LCD op native resolutie, dus waziger dan dat wat je bij 50% vergroten ziet op een CRT zal het niet worden...
Oki Doki ik heb mijn post aangepast nu komen weer wat puzzelstukjes samen.XiN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:53:
Ik ben alleen een beetje slordig geweest met namen, in plaats van 2007fpw en 2405fpw gingen die foto's over de 2005fpw en 2405fpw...
Ik zal mijn post aanpassen, wil jij het ook doen?
Ja, wat betreft dat HDCP support!? Ik dacht dat je dat al wist.
En hoe is de nieuwe Samsung 205BW in vergelijking met de Dell 2005FPW?Youri Carma schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 18:40:
Ok, in de startpost gekeken en dan blijft als het om de HDCP support gaat de alleen de Samsung 205BW en de Samsung 215TW over. De 215TW valt met zijn € 560,- buiten de door mij bedoelde prijsklasse rond € 400. Dan blijft volgensmij alleen de Samsung 205BW € 373,- die zeer gunstig geprijst is over.rgelijking met de FP202W (buiten het HDCP support)?
Niemand weet dat nog....zeer benieuwd..
Zie bij DELL:
2005FPW € 465,65 incl. BTW
Totale leveringskosten € 4,76 incl. BTW
Totaalprijs€ 470,41 Totaal incl. BTW
Klopt dit of komen daar nog verborgen (af)leveringskosten bij of vervoerskosten ad. € 90,-?
Want dat soort praktijken ben ik gewend van DELL van daar mijn paranoia over die € 4,76 leveringskosten.
The 20" TFT Boom - So Which Is For Me? (Updated 22/4/06) http://www.tftcentral.co.uk/articles/20inch_roundup.htm
The AS-IPS panel doesn't quite offer the deep black levels that the P-MVA panel technology can offer, as black depth has long since been a fairly troublesome area for IPS technology panels. There are some promising improvements since the days of the 16ms S-IPS generation in this area though. Movie playback is sadly a little noisier as well, perhaps due to a poor control of overdrive which after all, LG.Philips are new to in the IPS arena. Things might very well change in this field, but for now, this is an area which isn't the NEC's strong point. Responsiveness is reported to be about the best in the market on the NEC and it's new AS-IPS panel. I would like to see more reviews of this screen along with response time graphs from THG, but for now, it looks to be an excellent choice. The NEC is the first model to be released with this excellent panel, but the glossy screen finish may not suit everyone as well. Other models are bound to be released over the next few months, but this could well be the break through which IPS has been looking for for some time.
[ Voor 124% gewijzigd door Youri Carma op 15-05-2006 23:20 ]
Has Balls
Verwijderd
ik ben zeer geintresseerd in de nec 20wgx2, alleen is ie nergens te koop. bij pricewatch staat ie wel bij 2 webwinkels, maar heb tot nu toe slechte ervaringen gehad met webwinkels.
weet iemand nog een winkel waar hij te zien is? wil namelijk eerst de 'glossy screen' zien voordat ik hem koop (ik weet niet hoe erg dat reflecteert).
weet iemand nog een winkel waar hij te zien is? wil namelijk eerst de 'glossy screen' zien voordat ik hem koop (ik weet niet hoe erg dat reflecteert).
Ik ben zeer enthausiast over de Acer AL2051Ws, mooie vormgeving, goede prijs en Ws lijkt me wel wat voor photoshop etc.
Wie heeft er uit ervaring nog nadelen van dit scherm? En waar kan ik hem het beste aanschaffen met pixelgarantie. Wil immers wel een scherm dat 100% goed is.
Wie heeft er uit ervaring nog nadelen van dit scherm? En waar kan ik hem het beste aanschaffen met pixelgarantie. Wil immers wel een scherm dat 100% goed is.
Ik heb met webwinkels zelf nog nooit slechte ervaringen gehad, wel met normale "fysieke" winkels. Kwestie van shopsurvey doorlezen e.d.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:51:
ik ben zeer geintresseerd in de nec 20wgx2, alleen is ie nergens te koop. bij pricewatch staat ie wel bij 2 webwinkels, maar heb tot nu toe slechte ervaringen gehad met webwinkels.
Ik had het hier gelezen, maar het is altijd wel handig om de bron van die informatie te weten...Youri Carma schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:04:
wat betreft dat HDCP support!? Ik dacht dat je dat al wist.
Als ik op samsung.de kijk dan lijkt het te gaan om een TN zonder overdrive.Youri Carma schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:04:
wat betreft dat HDCP support!? Ik dacht dat je dat al wist.
![]()
[...]
En hoe is de nieuwe Samsung 205BW in vergelijking met de Dell 2005FPW?
Niemand weet dat nog....zeer benieuwd..
Als deze monitor zich net zo gedraagt als de andere Samsung TN's dan betekent dat dat de 205Bw ongeveer dezelfde beeldkwaliteit bied als de Benq 202FPW(alleen iets hoger contrast).
De 205Bw is dan iets sneller dan de 2005FPW, en zal een iets hoger contrast hebben, maar de kijkhoek en de kleurweergave zullen een stuk minder zijn.
Maar zolang er geen reviews komen weten we het natuurlijk niet zeker...
Verwijderd
Loop gewoon een mediamarkt binnen, staan vast wel andere schermen met zo'n coating. Fujitsu Siemens laptops hebben het iig.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:51:
En nog even over banding bij de 20wgx2:
Ik zie het duidelijk bij blauw/wit gradients (luchten)...ach dat is ook echt het enige nadeel.
Verwijderd
heb wel ooit sony schermen met zo'n coating gezien, die waren echt een ramp! maar dat was wel lang geleden, misschien dat ze het nu wel beter maken.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 23:56:
[...]
Loop gewoon een mediamarkt binnen, staan vast wel andere schermen met zo'n coating. Fujitsu Siemens laptops hebben het iig.
En nog even over banding bij de 20wgx2:
Ik zie het duidelijk bij blauw/wit gradients (luchten)...ach dat is ook echt het enige nadeel.
oeeii banding problemen bij de schitterende 20wgx2? ik dacht eindelijk een super scherm maar blijkbaar nog ver van perfectie, zucht ....
Ik baalde er ook vanVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 00:11:
[...]
heb wel ooit sony schermen met zo'n coating gezien, die waren echt een ramp! maar dat was wel lang geleden, misschien dat ze het nu wel beter maken.
oeeii banding problemen bij de schitterende 20wgx2? ik dacht eindelijk een super scherm maar blijkbaar nog ver van perfectie, zucht ....
Waarom willen de meeste nu al persee HDCP support op de monitor?, dat is alleen nodig om HD content op HD of Blueray discs te kunnen weergeven.
Verder heb je dan ook nog een HD of Blueray speler nodig én een HDCP videokaart. Zowel de HD films, de HD spelers en de videokaart zijn zo goed als niet verkrijgbaar of ontzettend duur, dik 900 euro voor een Blueray speler.
Om gewoon een gedownloade HD film of HD trailer te bekijken heb je geen HDCP nodig. Voor dat de prijzen wat dalen ben je inmiddels al weer toe aan een nieuwe monitor.
Verder heb je dan ook nog een HD of Blueray speler nodig én een HDCP videokaart. Zowel de HD films, de HD spelers en de videokaart zijn zo goed als niet verkrijgbaar of ontzettend duur, dik 900 euro voor een Blueray speler.
Om gewoon een gedownloade HD film of HD trailer te bekijken heb je geen HDCP nodig. Voor dat de prijzen wat dalen ben je inmiddels al weer toe aan een nieuwe monitor.
HD speler heb je al voor 500 Euro (en dat is pas het eerste model), eerste blue ray is duurder... films zijn er al, ook op nieuwsgroepen al een tijd te vinden. Casema o.a. komt ook al met 1080i uitzendingen dus ja... als je nu een monitor koopt die zeg zeker 3 jaar mee moet gaat, ben je wel gek als filmliefhebber om een scherm zonder HDCP en HDMI te kopen.
voor films uit nieuwsgroepen heb je geen HDCP nodig, die ziet er dan niet opn00bs schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:40:
HD speler heb je al voor 500 Euro (en dat is pas het eerste model), eerste blue ray is duurder... films zijn er al, ook op nieuwsgroepen al een tijd te vinden. Casema o.a. komt ook al met 1080i uitzendingen dus ja... als je nu een monitor koopt die zeg zeker 3 jaar mee moet gaat, ben je wel gek als filmliefhebber om een scherm zonder HDCP en HDMI te kopen.
Volgens deze review http://www.widescreengami...orum/viewtopic.php?t=3208 zou banding probleem opgelost worden, zie quote verhaal hieronder.Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 00:11:
[...]
heb wel ooit sony schermen met zo'n coating gezien, die waren echt een ramp! maar dat was wel lang geleden, misschien dat ze het nu wel beter maken.
Zit zelf ook aan dit scherm te denken dus hoor graag of dit het probleem oplost.
I think that I have found solution for your banding problem !!!
Just flick the standard monitor profile + Advanced DVM and all banding is magically gone, like it never existed before It would be exactly the same as on your old CRT and, of course, much much better. You will be happy camper again
So ... you, my dear audience, you may ask now what's going on and what your crazy reviewer is talking about ???
As I described in my previous review update, monitor is capable of "Digital Fine Contrast engine (DFC)" and what I think that is causing this slight colour banding is: "Auto Contents Recognition (ACR)" (I would not go now in details what is ACR as you have the spec of this in the latest review update). Such slight colour banding is generally visible when there is intensive transition from light to dark, or vice versa and some people may find it annoying. As I described above, solution is simply that you switch to standard monitor profile + Advanced DVM ... everything looks equally good and no more colour banding. It just came to my mind today, after I read more about the monitor DFC spec.
UNQUOTE
[ Voor 88% gewijzigd door Him_ op 16-05-2006 11:07 ]
Ik zit me ook in te lezen in een nieuwe 20'' monitor.
En dat HDCP zegt me eerlijk gezegd ook niet zoveel.
De voornaamste reden is daar echter voor dat ik alleen films op tv kijk en nooit op de pc.
Ik vind dat maar niks zo in de bureaustoel ;-)
Dus DHCP hoeft er voor mij denk ik niet op te zitten.
Ik maak me meer zorgen om breedbeeld vs. 4:3.
Neig vanwege het niet kijken van films toch meer naar 4:3.
Een andere overweging om breedbeeld te nemen kan bureaublad ruimte zijn, maar daar waar ik nu nog op 1024x768 zit, zal 1600 of 1680 nou ook geen verschil maken.
Nog even voor de mensen die die twijfelen over die glossy coatings.
Mijn zwager heeft een Fujitsu-Siemens laptop met zo'n coating, en ik ben er niet kapot van.
Ja, de kleuren zijn dieper en mooier absoluut geen twijfel over.
Maar de spiegeling is mijns inziens niet echt handig voor een vast scherm.
Met een laptop is dat geen punt want je draait een beetje en je bent van de spiegeling af.
En dat HDCP zegt me eerlijk gezegd ook niet zoveel.
De voornaamste reden is daar echter voor dat ik alleen films op tv kijk en nooit op de pc.
Ik vind dat maar niks zo in de bureaustoel ;-)
Dus DHCP hoeft er voor mij denk ik niet op te zitten.
Ik maak me meer zorgen om breedbeeld vs. 4:3.
Neig vanwege het niet kijken van films toch meer naar 4:3.
Een andere overweging om breedbeeld te nemen kan bureaublad ruimte zijn, maar daar waar ik nu nog op 1024x768 zit, zal 1600 of 1680 nou ook geen verschil maken.
Nog even voor de mensen die die twijfelen over die glossy coatings.
Mijn zwager heeft een Fujitsu-Siemens laptop met zo'n coating, en ik ben er niet kapot van.
Ja, de kleuren zijn dieper en mooier absoluut geen twijfel over.
Maar de spiegeling is mijns inziens niet echt handig voor een vast scherm.
Met een laptop is dat geen punt want je draait een beetje en je bent van de spiegeling af.
Helaas, bij mij heeft het weinig effectHim_ schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 11:05:
[...]
Volgens deze review http://www.widescreengami...orum/viewtopic.php?t=3208 zou banding probleem opgelost worden, zie quote verhaal hieronder.
Zit zelf ook aan dit scherm te denken dus hoor graag of dit het probleem oplost.
I think that I have found solution for your banding problem !!!
Just flick the standard monitor profile + Advanced DVM and all banding is magically gone, like it never existed before It would be exactly the same as on your old CRT and, of course, much much better. You will be happy camper again
So ... you, my dear audience, you may ask now what's going on and what your crazy reviewer is talking about ???
As I described in my previous review update, monitor is capable of "Digital Fine Contrast engine (DFC)" and what I think that is causing this slight colour banding is: "Auto Contents Recognition (ACR)" (I would not go now in details what is ACR as you have the spec of this in the latest review update). Such slight colour banding is generally visible when there is intensive transition from light to dark, or vice versa and some people may find it annoying. As I described above, solution is simply that you switch to standard monitor profile + Advanced DVM ... everything looks equally good and no more colour banding. It just came to my mind today, after I read more about the monitor DFC spec.
UNQUOTE
Verwijderd
Scherm: Acer 20 TFT 2051W Slimline CrystalBrite Dvi & Dsub 8 Ms

1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
19inch CRT AOC (oud model van 5 jaar geleden)
Dan 3 jaar op laptop 15inch Dell gewerkt zonder de crt nog te gebruiken
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Gekocht bij Codima.be (Ik woon in België).
Heel vriendelijke verkoper, mocht ook wel voor het bedrag dat ik had in het totaal (1700euro)
Codima verkoopt geen pixelgaranties maar na een inspectie met de tfttester tool bleek gelukkig dat er geen waren dus heb ik wat geld uitgespaard door niet bij een verkoper te gaan met pixelgarantie :-)
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Door de crystalbrite echt een ongeziene kleurweergave. Heb vele vele winkels afgelopen en dit scherm is echt wel DE top qua kleurweergave. Ik hoef niet te zeggen dat de oudere crt minder presteert zeker ;-)
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Hierover kan ik kort en bondig zijn: Geen... Ik moet wel bekennen ben niet echt een gamer maar ik heb er toch nog geen kunnen opmerken...
5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Standaard staat de helderheid op 100% wat savonds soms iets te fel kan zijn. Daarom aangepast en ik vind hem goed op 75%.
Zwart is echt wel zwart (door de crystalbrite).
Scherm dien je wel goed op te stellen ten opzichte van een raam door de reflectie. Ik zit net achter raam en heb dus volle lichtinval maar ik had het erger verwacht. Ik kan best leven met de reflectie wanneer je de kleuren die dit met zich meebrengt bekijkt.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Geen blacklight leakage + wit is zalig wit ;-)
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Kijk naar de foto's => Kijkhoek is echt wel goed, je kan er vanop de zijkant naar kijken zonder beeld/kleurverlies
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Heel stevige voet en scherm. Toen ik hem uit de doos haalde zat de voet helemaal dichtgeklapt. Echt moette trekken om hem in de juiste positie te houden, liever dit dan een scherm die bij de minste beweging van je desk op en neer gaat of "wiegelt"
Knopjes voelen stevig en solide aan...
Scherm straalt wat mij betreft echt wel klasse uit ...
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Persoonlijke mening: Beste scherm op de markt, en geloof me ik heb 6 maanden marktonderzoek gedaan ;-) 30inch Dell ofzo is natuurlijk nog beter maar dat lag niet echt binnen het budget..
Aan ledje is lekker blauw en door zijn opstelling niet irritant.
10. Tenslotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
- Ideaal scherm door de realistische kleurweergave voor PDT'er/webdesigner
- Geen of weinig ghosting ondanks de relatieve trage specs van het scherm
- Afwerking en design
- GROOTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
Nadelen:
- Scherm goed opstellen in kamer. Eventueel kantelen enzo om inval wat te beperken
Foto's:

1. Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
19inch CRT AOC (oud model van 5 jaar geleden)
Dan 3 jaar op laptop 15inch Dell gewerkt zonder de crt nog te gebruiken
2. Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Gekocht bij Codima.be (Ik woon in België).
Heel vriendelijke verkoper, mocht ook wel voor het bedrag dat ik had in het totaal (1700euro)
Codima verkoopt geen pixelgaranties maar na een inspectie met de tfttester tool bleek gelukkig dat er geen waren dus heb ik wat geld uitgespaard door niet bij een verkoper te gaan met pixelgarantie :-)
3. Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Door de crystalbrite echt een ongeziene kleurweergave. Heb vele vele winkels afgelopen en dit scherm is echt wel DE top qua kleurweergave. Ik hoef niet te zeggen dat de oudere crt minder presteert zeker ;-)
4. Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Hierover kan ik kort en bondig zijn: Geen... Ik moet wel bekennen ben niet echt een gamer maar ik heb er toch nog geen kunnen opmerken...
5. Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Standaard staat de helderheid op 100% wat savonds soms iets te fel kan zijn. Daarom aangepast en ik vind hem goed op 75%.
Zwart is echt wel zwart (door de crystalbrite).
Scherm dien je wel goed op te stellen ten opzichte van een raam door de reflectie. Ik zit net achter raam en heb dus volle lichtinval maar ik had het erger verwacht. Ik kan best leven met de reflectie wanneer je de kleuren die dit met zich meebrengt bekijkt.
6. Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Geen blacklight leakage + wit is zalig wit ;-)
7. Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Kijk naar de foto's => Kijkhoek is echt wel goed, je kan er vanop de zijkant naar kijken zonder beeld/kleurverlies
8. Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Heel stevige voet en scherm. Toen ik hem uit de doos haalde zat de voet helemaal dichtgeklapt. Echt moette trekken om hem in de juiste positie te houden, liever dit dan een scherm die bij de minste beweging van je desk op en neer gaat of "wiegelt"
Knopjes voelen stevig en solide aan...
Scherm straalt wat mij betreft echt wel klasse uit ...
9. Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Persoonlijke mening: Beste scherm op de markt, en geloof me ik heb 6 maanden marktonderzoek gedaan ;-) 30inch Dell ofzo is natuurlijk nog beter maar dat lag niet echt binnen het budget..
Aan ledje is lekker blauw en door zijn opstelling niet irritant.
10. Tenslotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
- Ideaal scherm door de realistische kleurweergave voor PDT'er/webdesigner
- Geen of weinig ghosting ondanks de relatieve trage specs van het scherm
- Afwerking en design
- GROOTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
Nadelen:
- Scherm goed opstellen in kamer. Eventueel kantelen enzo om inval wat te beperken
Foto's:

Nog erger? Ik kan op die eerste foto gewoon uit je raam kijken...Scherm dien je wel goed op te stellen ten opzichte van een raam door de reflectie. Ik zit net achter raam en heb dus volle lichtinval maar ik had het erger verwacht.
Maar verder prima review hoor!
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Verwijderd
Heel goede review, bedankt!!Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:20:
Scherm: Acer 20 TFT 2051W Slimline CrystalBrite Dvi & Dsub 8 Ms
Review...
En nu ga ik toch terug twijfelen. Het blijft een heel mooi scherm. (dat vond ik toen ik de 19" versie zag ook meteen) maar die coating blijft een delicaat punt. Probleem is dat je niet even zo een scherm op je bureau kan zetten om te zien of de spiegeling binnen de perken blijft.
In de shop waar je hem kocht is de prijs toch vrij duur vind ik.
En ander feit is natuurlijk ook dat mocht je het scherm van een andere voet willen voorzien, of ophangen aan een monitorarm, dit onmogelijk is omdat alle knoppen precies in die voet zitten. En het scherm beschikt ook niet over een vesa mount. Dus hoogte verstellen kan niet, maar je kan ook de voet niet vervangen om de hoogte wel te kunnen veranderen.
Maar de twee beste aankopen in 20" breedbeeld zijn volgens mij nog steeds deze acer en de viewsonic 20".
Heb gister de Samsung 215TW besteld bij Mediamarkt.
Als het goed is komt hij vandaag al binnen, alhoewel ik nog geen belletje heb gehad.
Ben erg benieuwd! Beslissing eigenlijk genomen aan de hand van plaatjes en reviews etc.
Als het goed is komt hij vandaag al binnen, alhoewel ik nog geen belletje heb gehad.
Ben erg benieuwd! Beslissing eigenlijk genomen aan de hand van plaatjes en reviews etc.
Verwijderd
Hetzelfde heb je met een crt. En is het al vaak gezegd: coatings zoals deze zorgen voor veel heldere en levendige kleuren. De afbeeldingen springen echt van het scherm. (vibrant). Maar je moet er natuurlijk de spiegeling bijnemen...Tachyon schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:29:
[...]
Nog erger? Ik kan op die eerste foto gewoon uit je raam kijken...![]()
Wat grappig was net aan het kijken en zoeken naar dit scherm de Acer AL2051WS omdat ik weliswaar denk dat de 2005 FPW een goed paneel is maar inmiddels misschien weer verouderd in techniek.
Toen dacht ik laat ik eens bij de nieuwe generatie 8 ms Widescreens rondkijken tot € 500,- ;
€ 370,- Samsung SyncMaster 205BW (20", 6ms, (D-sub, DVI waarop ook HDCP signalen mogelijk)
€ 370,- Acer AL2016Ws (20", 8ms, D-sub
€ 390,- BenQ FP202W (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
€ 410.- Belinea 102030W (versie 112007) (20", 8ms, D-sub)
€ 440,- Acer AL2051Ws (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
€ 490,- Belinea 102035W (versie 11 20 05) (20", 8ms, D-sub/DVI)
€ 500,- Acer AL2023 (20", 8ms g>g, D-sub/DVI-D)
€ 500,- ViewSonic VX2025wm (20.1" 8ms, D-Sub/DVI-D, Speakers, Zwart)
Nieuwe player de Samsung Syncmaster 205BW (LS20HAWCSQ)
Toen dacht ik laat ik eens bij de nieuwe generatie 8 ms Widescreens rondkijken tot € 500,- ;
€ 370,- Samsung SyncMaster 205BW (20", 6ms, (D-sub, DVI waarop ook HDCP signalen mogelijk)
€ 370,- Acer AL2016Ws (20", 8ms, D-sub
€ 390,- BenQ FP202W (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
€ 410.- Belinea 102030W (versie 112007) (20", 8ms, D-sub)
€ 440,- Acer AL2051Ws (20", 8ms, D-sub/DVI-D)
€ 490,- Belinea 102035W (versie 11 20 05) (20", 8ms, D-sub/DVI)
€ 500,- Acer AL2023 (20", 8ms g>g, D-sub/DVI-D)
€ 500,- ViewSonic VX2025wm (20.1" 8ms, D-Sub/DVI-D, Speakers, Zwart)
Nieuwe player de Samsung Syncmaster 205BW (LS20HAWCSQ)
[ Voor 73% gewijzigd door Youri Carma op 23-05-2006 14:07 ]
Has Balls
Vinden jullie de vormgeving van de grote schermen ook vaak maar zo zo?
Ik heb er nu diverse de revue laten passeren, maar buiten de nieuwe Dell's heb ik nog maar weinig echt mooie lcd's gezien.
Ik heb er nu diverse de revue laten passeren, maar buiten de nieuwe Dell's heb ik nog maar weinig echt mooie lcd's gezien.
De meeste schermen zijn idd niet echt mooi qua design, persoonlijk vindt ik de samsung schermen het minst lelijk, maar dat blijft een kwestie van smaak.gaden schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:59:
Wat ik zelf echter belangrijker vindt is de kwaliteit van het paneel en de mogelijkheden van het scherm (pivot, hoogte instelbaarheid, aansluitmogelijkheden etc.). Liever een goed en functioneel scherm dat misschien niet zo mooi oogt, dan een mooi scherm dat niet prettig werkt! Bovendien kijk ik 99% van de tijd naar wat er op het scherm staat en niet naar het scherm zelf.
Ik had voor dat scherm ook nog bij de media markt gekeken maar ze hadden hem niet in de winkel staan. Bij jou media markt wel? En wat was de prijs als ik vragen mag?DrDoo schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:33:
Heb hem nu in bestelling staan bij Azerty maar die hebben zo'n dure pixelgarantie. Als de verkoopprijs vergelijkbaar is bij de Media markt cancel ik mijn bestelling wel bij Azerty aangezien ik bij de media gewoon terug kan komen als er dode pixels zijn zonder dure garantie.
Hoeveel kost hij bij Mediamarkt?DrDoo schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:33:
Verwijderd
Inderdaad maar op foto valt die reflectie erger op dan in real life... Net daarom neem ik ook een foto van de reflectie om jullie het ergste minpunt van het scherm te laten zien. Nuja alles heeft te maken met goede opstelling, wanneer je het scherm onmogelijk kan plaatsen ZONDER directe lichtbron.Tachyon schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:29:
[...]
Nog erger? Ik kan op die eerste foto gewoon uit je raam kijken...![]()
Mede door de sterke lichtsterkte van die Cristalbrites is het beeld nog steeds goed te zien. Laat eens licht binnenvallen op je mat tft scherm => scherm wordt echt onleesbaar... Nuja het is een goesting hé, wil je prachtige kleuren van de Cristalbright/xblack technologie dan moet je de reflectie er bijnemen => kan je wegwerken dus op zich geen probleem maar zoals je ziet... Bij mij nog wat werk aan, mits de juiste kanteling en goeie opstelling komt dat oké ;-)
Ik heb weken, wat zeg ik maanden getwijfeldVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:31:
[...]
Heel goede review, bedankt!!
En nu ga ik toch terug twijfelen. Het blijft een heel mooi scherm. (dat vond ik toen ik de 19" versie zag ook meteen) maar die coating blijft een delicaat punt. Probleem is dat je niet even zo een scherm op je bureau kan zetten om te zien of de spiegeling binnen de perken blijft.
In de shop waar je hem kocht is de prijs toch vrij duur vind ik.
En ander feit is natuurlijk ook dat mocht je het scherm van een andere voet willen voorzien, of ophangen aan een monitorarm, dit onmogelijk is omdat alle knoppen precies in die voet zitten. En het scherm beschikt ook niet over een vesa mount. Dus hoogte verstellen kan niet, maar je kan ook de voet niet vervangen om de hoogte wel te kunnen veranderen.
Maar de twee beste aankopen in 20" breedbeeld zijn volgens mij nog steeds deze acer en de viewsonic 20".

Maargoed ik blijf erbij het is een moeilijke keuze zo een tft :-)
Na wat onderhandelen kon ik hem voor 599 bestellen bij de Mediamarkt.reggie2000 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 13:39:
[...]
Ik had voor dat scherm ook nog bij de media markt gekeken maar ze hadden hem niet in de winkel staan. Bij jou media markt wel? En wat was de prijs als ik vragen mag?
Heb hem nu in bestelling staan bij Azerty maar die hebben zo'n dure pixelgarantie. Als de verkoopprijs vergelijkbaar is bij de Media markt cancel ik mijn bestelling wel bij Azerty aangezien ik bij de media gewoon terug kan komen als er dode pixels zijn zonder dure garantie.
Helaas stond hij niet in de winkel zelf.
Denk dat de Mediamarkt moeilijk te verslaan is qua TFT schermen door het verschil met pixel garantie.
[ Voor 68% gewijzigd door DrDoo op 16-05-2006 15:10 ]
De Syncmaster 205BW gaat +- € 451 kosten.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
De 204T, 214T, en 244T vindt ik best mooi... in het zwart, maar die zijn hier weer niet te koop.gaden schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:59:
In het zilver is het inderdaad wat minder...
Maar eigenlijk vindt ik de beeldkwaliteit belangrijker dan de vormgeving van de monitor, als ik er naar kijk dan kijk ik namelijk vooral naar het beeld dat ie geeft...
Verwijderd
Klopt. Ik heb een zilver kleurige 204Ts, maar als je er achter zit kijk je naar het beeld, niet naar de voetXiN schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:30:
[...]
De 204T, 214T, en 244T vindt ik best mooi... in het zwart, maar die zijn hier weer niet te koop.
In het zilver is het inderdaad wat minder...
Maar eigenlijk vindt ik de beeldkwaliteit belangrijker dan de vormgeving van de monitor, als ik er naar kijk dan kijk ik namelijk vooral naar het beeld dat ie geeft...
Net m'n scherm opgehaald, Samsung 215TW.
Net uitgepakt..eerst indruk WOW! Super mooi!
Gelijk gekeken of er geen dooie pixels zijn...nope...niks te zien!
Zal wel even wennen zijn op zo'n breedbeeld maar jeetje wat is dit mooi!
Zal ook even kijken of ik over een tijdje iets van een review kan maken, alhoewel ik er niet zoveel
verstand van heb als de rest..backlight..bleeding???
Maar goed, ik zal mijn best gaan doen.
Net uitgepakt..eerst indruk WOW! Super mooi!
Gelijk gekeken of er geen dooie pixels zijn...nope...niks te zien!
Zal wel even wennen zijn op zo'n breedbeeld maar jeetje wat is dit mooi!
Zal ook even kijken of ik over een tijdje iets van een review kan maken, alhoewel ik er niet zoveel
verstand van heb als de rest..backlight..bleeding???
Maar goed, ik zal mijn best gaan doen.
...Oh!?
Scheelt zo maar een kleine € 80,- Pleuro's.Youri Carma schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:45:
Misschien de Samsung SyncMaster 205BW € 380,- TN-Paneel 6 ms en DHCP HDCP support. Bij Central Point word ie net zoals bij OBCS verwacht 16 mei 2006 (20060516 *) op voorraad te zijn.
Bij OBCS zelfs € 373,- inc.btw zoals ik al eerder zei. 3730 dubbeltjes duz![]()
Jammergenoeg zijn er nog geen testen dus nog even wachten daarop of de gok wagen.
[ Voor 15% gewijzigd door Youri Carma op 16-05-2006 19:05 ]
Has Balls
Die 205BW is best interessant om z'n prijs inderdaad, maar ik vraag me af wat het grote verschil is met de 215TW, aangezien die een stuk duurder is. Ik moet zeggen dat ik de component aansluiting van dat scherm wel adoreer, maar dat is dan hooguit voor de nog te komen Wii als de Europese versie daar ondersteuning voor heeft. En om alleen daar nou 200 euro extra voor te betalen...
Tesla Model Y RWD (2024)
215T & 205BW hebben beide Component 
Jammer dat ik mijzelf steeds moet quoten€ 370,- Samsung SyncMaster 205BW (20", 6ms, (D-sub,DVI-D,CVBS,S-Video,Component, HDCP)
[ Voor 24% gewijzigd door Youri Carma op 18-05-2006 07:28 ]
Has Balls
Ik zag het zojuist inderdaad ook! Jezus, dat scherm is perfect voor wat ik zoek! 20" Breedbeeld, 1680x1050 resolutie, 6ms G>G, een diversiteit aan aansluitingen en een TN-paneel!Youri Carma schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 19:13:
215T & 205BW hebben beide Component![]()
[...]
Jammer dat ik mijzelf steeds moet quoten
De 710T die ik nu heb heeft ook een TN-paneel (12ms) en dat bevalt tot nu toe erg goed, dus m'n verwachting voor dit scherm zijn ook rooskleurig.
Tesla Model Y RWD (2024)
Verwijderd
Zou niet weten waarom je nou persé een TN paneel wilt. Alleen de reactietijd is ietsjes beter, that's all.
Omdat ik nu ook een TN-paneel heb en daar tevreden over benVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 19:28:
Zou niet weten waarom je nou persé een TN paneel wilt. Alleen de reactietijd is ietsjes beter, that's all.
Overigens zijn de meeste sites erg tegenstrijdig wat betreft de ingangen van de 205BW en de Quick Start Guide van Samsung zelf rept er geen woord over, dus ik vrees toch dat de 205BW het met alleen DVI en D-Sub doet.
[ Voor 12% gewijzigd door --MeAngry-- op 16-05-2006 19:36 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Verwijderd
Precies. Uit tests is gebleken dat het 6ms A-IPS paneel uit de Nec Multisync LCD20WGX2 gelijk is aan een 2ms TN-paneel kwa ghosting/blurVerwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 19:28:

Prijs? TN is goedkoper if I'm not mistaken..
--MeAngry--: We zitten in exact dezelfde situatie
Een 710T en toe aan iets groters, of de 215TW of de 205BW. Als inderdaad de enige verschillen tussen de 205BW en de 215TW die ene inch zijn en een TN dan wel S-PVA, en speakeertjes, ga ik mooi voor de 200 euro goedkopere 205BW!
--MeAngry--: We zitten in exact dezelfde situatie
[ Voor 4% gewijzigd door DRvDijk op 16-05-2006 20:23 ]
Nu je toch over die NEC LCD20WGX2 begint dan is het ook interessant eens naar de ViewSonic VX2025WM te kijken.
De ViewSonicis duidelijk een concurrent van de NEC niet alleen in prijs maar ook in kwaliteit. In de test hieronder eindigt die ook nog eens voor de NEC.
Vind zelf de ViewSonic qua uiterlijk niet zo......maar wel een goed paneeltje
review: http://www.behardware.com...0-lcd-20-5-6-8-16-ms.html
De ViewSonicis duidelijk een concurrent van de NEC niet alleen in prijs maar ook in kwaliteit. In de test hieronder eindigt die ook nog eens voor de NEC.
Vind zelf de ViewSonic qua uiterlijk niet zo......maar wel een goed paneeltje
review: http://www.behardware.com...0-lcd-20-5-6-8-16-ms.html
Bottemline:If we want a classification that doesn´t take into account our budget, here’s the list;
ViewSonic VP2030b > ViewSonic VX2025wm > Nec 20WGX² > Belinea 10 20 30W / 10 20 35W.
This is ViewSonic´s big comeback.
[ Voor 36% gewijzigd door Youri Carma op 16-05-2006 23:32 ]
Has Balls
Eerder in dit topic heb ik een rview geplaatst van de 215tw. Daarin stond ook een stukje over backlight bleeding. En toen merkte ik op dat iemand anders had aangeven dat deze na een tijdje verdwenen is.
En net kwam ik er dus achter dat ie hier ook weg is. Rommelen met instelling krijgt het ook niet terug. Helemaal perfect gewoon!!!
En net kwam ik er dus achter dat ie hier ook weg is. Rommelen met instelling krijgt het ook niet terug. Helemaal perfect gewoon!!!
Handleiding van de 205BW, handleiding van de 215TW.
Zo te zien heeft deze monitor ook geen PIP, kantelmogelijkheden, s-video, composiet, of YPrBr (zeg ik dit goed?) ingangen. Dan is het nog de vraag of de volgende functies 200e waard zijn (tov de 205TW):
* draaibaarheid (portrait/landscape)
* 1 inch groter
* S-PVA ipv TN
* pip
* boxen
* svideo, composiet, en YPrBr ingangen
Ik denk dat voor mij met name die draaibaarheid en de extra ingangen het m doen.
Ik begin me spontaan af te vragen, heeft die 205BW wel HDCP support?
Zo te zien heeft deze monitor ook geen PIP, kantelmogelijkheden, s-video, composiet, of YPrBr (zeg ik dit goed?) ingangen. Dan is het nog de vraag of de volgende functies 200e waard zijn (tov de 205TW):
* draaibaarheid (portrait/landscape)
* 1 inch groter
* S-PVA ipv TN
* pip
* boxen
* svideo, composiet, en YPrBr ingangen
Ik denk dat voor mij met name die draaibaarheid en de extra ingangen het m doen.
Ik begin me spontaan af te vragen, heeft die 205BW wel HDCP support?
Handleiding van de 205BW doorgelezen zie niks over HDCP whatsoever?....wel D-sub,RGB IN/DVI IN meer heb je voorlopig toch niet nodig. Ik denk dat het hele HDCP support te ver vooruit gedacht is mede omdat men er nog niet echt uit is heb ik begrepen. Of is het al allemaal beslist?
Ik denk inderdaad voor de filmliefhebber bied de 215TW aanzienlijk meer aansluitingen ook HDCP wat voor mij nog steeds een ver van mijn bed show is.
Aardige review: http://www.behardware.com...0-lcd-20-5-6-8-16-ms.html
Wat mij opvalt uit deze test is dat het paneel dat het beste er uit komt qua kleurweergave de Nec MultiSync LCD2090UXi (wel S-IPS dat onderschrijft XiN's stelling) ook traag is 16 ms (tevens ook duur). Gaat snelheid dan ten koste van kleurweergave? Of is dat onzin?
Qua kleurweergave blijven dan nog over (met vier sterren) de Nec MultiSync 20WGX² de Samsung SyncMaster 204B (Geen Widescreen helaas!), de ViewSonic VX2025wm (heeft geen (voor sommige) irritante reflectie zoals de NEC). De NEC is beter voor games (slecht in video) en de ViewSonic is beter voor movies, althans volgens bovenstaande review en ietsje minder in games dan de NEC.
Overall zou ik inderdaad de VieuwSonic boven de NEC plaatsen ook i.v.m. eventuele reflectie alhoewel ik mij kan voorstellen dat het ook mooi kan zijn. Maar het is een beetje optisch bedrog naar mijn idee denk aan een foto met en of zonder matglas! Het word zelfs afgeraden als het je om de kleurechtheid te doen is, dan komen er toch vragen op.
Ook hier verkiest men de ViewSonic boven de NEC; http://www.bit-tech.net/h...idescreen_monitors/7.html
Wat betreft the backlight en flashing zou dit verhaal nog weleens leerzaam kunnen zijn. Ook wat betreft de ontwikkeling dat nu de aansturing van het paneel duidelijk verschillende kwaliteiten monitors kan opleveren. Vroeger was die aansturing minderb belangrijk. http://www.behardware.com...onents-on-lcd-colors.html
Ik denk inderdaad voor de filmliefhebber bied de 215TW aanzienlijk meer aansluitingen ook HDCP wat voor mij nog steeds een ver van mijn bed show is.
Aardige review: http://www.behardware.com...0-lcd-20-5-6-8-16-ms.html
Wat mij opvalt uit deze test is dat het paneel dat het beste er uit komt qua kleurweergave de Nec MultiSync LCD2090UXi (wel S-IPS dat onderschrijft XiN's stelling) ook traag is 16 ms (tevens ook duur). Gaat snelheid dan ten koste van kleurweergave? Of is dat onzin?
Qua kleurweergave blijven dan nog over (met vier sterren) de Nec MultiSync 20WGX² de Samsung SyncMaster 204B (Geen Widescreen helaas!), de ViewSonic VX2025wm (heeft geen (voor sommige) irritante reflectie zoals de NEC). De NEC is beter voor games (slecht in video) en de ViewSonic is beter voor movies, althans volgens bovenstaande review en ietsje minder in games dan de NEC.
Overall zou ik inderdaad de VieuwSonic boven de NEC plaatsen ook i.v.m. eventuele reflectie alhoewel ik mij kan voorstellen dat het ook mooi kan zijn. Maar het is een beetje optisch bedrog naar mijn idee denk aan een foto met en of zonder matglas! Het word zelfs afgeraden als het je om de kleurechtheid te doen is, dan komen er toch vragen op.
Ook hier verkiest men de ViewSonic boven de NEC; http://www.bit-tech.net/h...idescreen_monitors/7.html
Wat betreft the backlight en flashing zou dit verhaal nog weleens leerzaam kunnen zijn. Ook wat betreft de ontwikkeling dat nu de aansturing van het paneel duidelijk verschillende kwaliteiten monitors kan opleveren. Vroeger was die aansturing minderb belangrijk. http://www.behardware.com...onents-on-lcd-colors.html
http://www.behardware.com...nd-monitor-nightmare.htmlHDCP: The graphic card and monitor nightmare.
by Vincent Alzieu
Published on January 6, 2006
Conclusion
There is still a tiny hope though. HDCP protection will only really be included in a few media within he next 6 months. More will join in a year when the general public will start to be really interested.
There is still time for manufacturers and most of all editors to find an agreement and less violent solution than downsized and / or black images because of a lack of HDCP compatibility. Let´s hope that we will have worried too much for nothing.
[ Voor 249% gewijzigd door Youri Carma op 18-05-2006 07:20 ]
Has Balls
Kan iemand beredeneren waarom een nieuw scherm backlight bleeding heeft dat na een paar weken weg gaat? Wat voor processen spelen hier?ljt schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 20:33:
Eerder in dit topic heb ik een rview geplaatst van de 215tw. Daarin stond ook een stukje over backlight bleeding. En toen merkte ik op dat iemand anders had aangeven dat deze na een tijdje verdwenen is.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Backlight leakage wordt veroorzaakt doordat de behuizing tegen het paneel aandrukt.
Het lijkt me mogelijk dat de behuizing in de eerste paar weken om de een of andere reden iets anders gaat zitten(het verschuift opeens 0,1 milimeter, of er zijn temperatuurverschillen...) waardoor de druk van het paneel af is...
Het lijkt me mogelijk dat de behuizing in de eerste paar weken om de een of andere reden iets anders gaat zitten(het verschuift opeens 0,1 milimeter, of er zijn temperatuurverschillen...) waardoor de druk van het paneel af is...
meh, ik riep wel dat m'n backlight bleeding weg was, maar als ik 's avonds naar m'n scherm staar op 100 % bright & contrast dan zie ik wel backlightbleeding op zwart, maar wit is net zo fel als een tl balk niet echt prettig kijken. op normale instellingen (60 / 60 max) is er geen backlight bleeding waarneembaar (wat eerst wel iets erger was). Wel licht het zwart iets op, maar dat is normaal bij elk scherm imho. Geen idee wat de theorie hier achter is, maar misschien dat t iets met de warmte te maken heeft, want het paneel wordt aardig warm (vergelijkbaar met een crt).
traktor scratch!
Ik vraag me af of je de voeding van de samsung 215TW kan horen zoemen bij lagere instellingen van het backlite en contrast? Kan iemand dit even nakijken en posten vermits ik een 0Db PC heb moet ik daar heel zeker van zijn voor ik hem bestel. Heb nu een 930BF en die bevalt heel goed maar hij zoemt wel bij lagere instelwaarden. Deze hangt aan mijn reserve PC en die is toch niet echt stil dus daar stoort het niet. Maar op mijn hoofdPC moet een 100% stil scherm hangen zoals mijn huidige viewsonic VP191s.
Voor de mensen met hun twijfels tussen MVA en een TN pannel. Ik heb dus beide hier staan en voor het gamen kan ik kort zijn. Ik zie bij geen enkel game enig verschil tussen de 4ms TN van de 930BF en de 8ms MVA van de viewsonic. Daarbij is het MVA panel een groot voordeel omdat hij 16.7 milj kleuren aankan en dat wil nog wel eens een heel verschil geven in donkere games.Het verschil tussen leven en dood bij CS course bijvoorbeeld en het missen van details in tal van andere games. Dus voor mij (als hoofdscherm) enkel nog een MVA/PVA.De inkijk hoek is ook vele malen beter. Als je een MVA hebt is een TN toch een stapje terug vind ik.
Dus ik wil nu een breedbeeld en dan zou de samsung het ideale scherm voor mij kunnen zijn
Voor de mensen met hun twijfels tussen MVA en een TN pannel. Ik heb dus beide hier staan en voor het gamen kan ik kort zijn. Ik zie bij geen enkel game enig verschil tussen de 4ms TN van de 930BF en de 8ms MVA van de viewsonic. Daarbij is het MVA panel een groot voordeel omdat hij 16.7 milj kleuren aankan en dat wil nog wel eens een heel verschil geven in donkere games.Het verschil tussen leven en dood bij CS course bijvoorbeeld en het missen van details in tal van andere games. Dus voor mij (als hoofdscherm) enkel nog een MVA/PVA.De inkijk hoek is ook vele malen beter. Als je een MVA hebt is een TN toch een stapje terug vind ik.
Dus ik wil nu een breedbeeld en dan zou de samsung het ideale scherm voor mij kunnen zijn
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Verwijderd
Slecht in video? Wat een bull. Ze hebben het daar over twinkling effect...wtf is dat? Ik zie het iig niet iets vreemds hier.Youri Carma schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 23:23:
De NEC is beter voor games (slecht in video) en de ViewSonic is beter voor movies, althans volgens bovenstaande review en ietsje minder in games dan de NEC.
Behalve dat dat dus S-PVA is en een mogelijke input lag heeft, wat weer in met name FPS games niet fijn is.Twido schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:49:
Ik vraag me af of je de voeding van de samsung 215TW kan horen zoemen bij lagere instellingen van het backlite en contrast? Kan iemand dit even nakijken en posten vermits ik een 0Db PC heb moet ik daar heel zeker van zijn voor ik hem bestel. Heb nu een 930BF en die bevalt heel goed maar hij zoemt wel bij lagere instelwaarden. Deze hangt aan mijn reserve PC en die is toch niet echt stil dus daar stoort het niet. Maar op mijn hoofdPC moet een 100% stil scherm hangen zoals mijn huidige viewsonic VP191s.
[ Voor 125% gewijzigd door DRvDijk op 17-05-2006 16:28 ]
Dat zal te maken hebben met de overdrive van het paneel. Daardoor (kan) schiet de kleur door en krijg je dus ff een verkeerde kleur te zien (te licht of te donker). Als je het niet ziet moet je er niet naar gaan zoeken, want als je het eenmaal gevonden hebt, zie je het voorturendVerwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:28:
Slecht in video? Wat een bull. Ze hebben het daar over twinkling effect...wtf is dat? Ik zie het iig niet iets vreemds hier.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nog even twee vragen aan bezitters van een Samsung 204T (die ik deze week wil gaan bestellen):
1) wordt er standaard een DVI kabel bij geleverd, of moet ik die los kopen?
2) kun je instellen (in de drivers of, nog beter, in de monitor zelf) of het beeld gestretched wordt óf kleiner in het midden komt te staan wanneer je iets draait in een resolutie die lager is dan de native resolutie van 1600x1200?
Als iemand mij hierop de antwoorden kan geven ben ik erg blij en hopelijk binnenkort ook de trotse bezitter van dit scherm.
2) kun je instellen (in de drivers of, nog beter, in de monitor zelf) of het beeld gestretched wordt óf kleiner in het midden komt te staan wanneer je iets draait in een resolutie die lager is dan de native resolutie van 1600x1200?
Als iemand mij hierop de antwoorden kan geven ben ik erg blij en hopelijk binnenkort ook de trotse bezitter van dit scherm.
Zou het echt de overdrive zijn?zonoskar schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:01:
[...]
Dat zal te maken hebben met de overdrive van het paneel. Daardoor (kan) schiet de kleur door en krijg je dus ff een verkeerde kleur te zien (te licht of te donker). Als je het niet ziet moet je er niet naar gaan zoeken, want als je het eenmaal gevonden hebt, zie je het voorturend
In deze plaatjes zie ik bij de LCD20WGX2 namelijk juist geen negatieve ghosting...(in tegenstelling tot bij de 770P...), en hier zegt Behardware dat de LCD2090UXi, die geen overdrive heeft, het net zo erg heeft...
Onderaan staat hetposttoast schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:18:
Nog even twee vragen aan bezitters van een Samsung 204T (die ik deze week wil gaan bestellen):
Of het via het OSD van de monitor kan weet ik niet, maar via de drivers moet lukken(via nVidia drivers kan in ieder geval, maar ik heb gehoord dat het bij Ati-drivers ook kan).posttoast schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:18:
Doh!
OK, hulde. Mocht iemand nog weten of het ook via de OSD kan dan hoor ik dat graag.Of het via het OSD van de monitor kan weet ik niet, maar via de drivers moet lukken(via nVidia drivers kan in ieder geval, maar ik heb gehoord dat het bij Ati-drivers ook kan).
DVI zit er indd bij evenals VGA. Dat andere zit volgens mij niet in het OSD voor zover ik het me kan herinneren. Met driver wil ik het morgen wel even voor je uitproberenposttoast schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:18:
[...]
Doh!Bedankt
OK, hulde. Mocht iemand nog weten of het ook via de OSD kan dan hoor ik dat graag.
Geen probleem hoorJ0YR1D3R schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:37:
[...]
DVI zit er indd bij evenals VGA. Dat andere zit volgens mij niet in het OSD voor zover ik het me kan herinneren. Met driver wil ik het morgen wel even voor je uitproberenSorry dat er even geen updates komen maar heb nogal een drukke periode momenteel..
Ik ga de monitor sowieso bestellen heb ik net, na een hele tijd afgewogen te hebben, besloten. Het is sowieso een enorme vooruitgang in vergelijking met mijn 17" Iiyama CRT (die inmiddels vreemde kuren begint te vertonen)!
Zodra hij binnen is zal ik mijn ervaringen hier posten.
Ik heb NEC inmiddels gemaild over het banding probleem van de 20WGX2 hopen dat ik snel een antwoord krijg
haal m nou maarTwido schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:49:
Ik vraag me af of je de voeding van de samsung 215TW kan horen zoemen bij lagere instellingen van het backlite en contrast? Kan iemand dit even nakijken en posten vermits ik een 0Db PC heb moet ik daar heel zeker van zijn voor ik hem bestel. Heb nu een 930BF en die bevalt heel goed maar hij zoemt wel bij lagere instelwaarden.
Net even m'n oor op t scherm geduwd, niks gehoord, achter op de transformator gelegd, niks, of naja. allemaal heeele zachte snelle kleine tikjes (60hz? ). Op een afstand van 15 cm (denk ik) is het nauwelijks hoorbaar. Stil is ie dus niet, maar ik kan het niet zo goed testen omdat m'n pc zelf open staat en stof loopt te happen. (lawaaierig ding, wil ik ook vervangen)
[ Voor 5% gewijzigd door Erikie op 18-05-2006 02:02 ]
traktor scratch!
Dus Toch!
NEC LCD20WGX2 - 20" LG.Philips AS-IPS (LM201W01)
Acer AL2032wa LG.Philips S-IPS (LM201W01)
Dell 2005FPW - 20" WS LG.Philips S-IPS (LM201W01)
Dell 2007WFP - 20" WS LG.Philips S-IPS (LM201W01)
ViewSonic VX2025WM - AU Optronics P-MVA (M201EW01 V0)
Acer AL2032wa - AU Optronics P-MVA (M201EW01 V0)
Belinea 102030W 8ms AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)
Belinea 102035W 8ms AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)
http://www.behardware.com...ivalent-to-a-2-ms-tn.html
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1039222
http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm
Alleen wat NEC er zelf aan electronica om heen gebouwd heeft (AS-IPS) is tegenwoordig zeer belangrijk dus LG.Philips AS-IPS (Advanced Super In Plane Switching) technology gecombineerd met NEC's Advanced DVM (aka DFC)
http://www.tftcentral.co.uk/guides/nec_20wgx2.htm
http://www.behardware.com...onents-on-lcd-colors.html
The contenders (allemaal D-sub/DVI-D)
Panelen Prijstoppers
€ 364,- Belinea 102030W (versie 11 20 07) (P-MVA 8ms Alleen D-sub)
€ 380,- Samsung SyncMaster 205BW (TN 6ms g>g)
€ 439,- Acer AL2051Ws (TN 8ms)
VA of IPS
€ 490,- Belinea 102035W (versie 11 20 05) (P-MVA 8ms)
€ 504,- ViewSonic VX2025wm (P-MVA 8ms g>g)
€ 553,- NEC MultiSync LCD20WGX2 (AS-IPS 6ms g>g)
€ 555,- Acer AL2032wa (S-IPS 8ms)
€ 557,- Samsung SyncMaster 215TW (PVA 8ms g>g)
De afvallers:
€ 388,- BenQ FP202W (TN 8ms)
€ 665,- Dell UltraSharp 2005FPW (S-IPS 16ms)
Uitleg:
Over de 205BW is nog weinig bekend. Heeft waarschijnlijk wel HDCP support op de DVI-IN die dan geschikt is gemaakt voor HDCP versleutelde signalen.
Ik ga er dan ook van uit dat de FP202W geen echte contender meer is gezien het ook niet meer de goedkopste widescreen available is.....maar goed eerst de 205BW zien en dan geloven. Beide TN panelen overigens net zoals de Acer AL2051Ws die ook mee doet in de klasse "Price Contender".
Opvallend een MVA paneel voor slechts € 364,- de Belinea 102030W!!! Alleen D-sub helaas.
De 2005FPW was voor kort toch een echte topper alleen voor gaming valt deze met de 16 ms resoluut af. Dat neemt niet weg dat de kleurweergave van de Dell 2005FPW - 16 ms - met het zeer goede LG.Philips S-IPS LM201W01 paneel toch superieur zou kunnen zijn aan de 205BW 6 ms? Wederom zou dit weer een voorbeeld zijn van kleurweergave ten koste van snelheid zoals ik mij al eerder afvroeg.
ViewSonic made a comeback en de techniek van NEC met het AS-IPS een verbeterde versie van LG.Philips S-IPS techniek blijkt superieur op de LM201W01. Maar ja, dan heb je dat glanseffect van de NEC nog!? In mijn omstandigheden (aleen sfeerverlichte kamer) zou dat geen probleem zijn maar vind ik het ook mooi?
Als ik er van uit ga dat ik het glanseffect niet mooi vind dan blijft de VieSonic die ook qua prijstelling zeer gunstig is en de Acer over. Dan rest mij enkel nog de vraag is de 20WGX2 en de 215TW die € 50,- meerprijs waard boven de ViewSonic? Of als ik wel voor de NEC zou kiezen dan toch niet beter de 215TW?
Of ga ik heel hard mijn hoofd stoten als de eerste postieve berichten over de 205BW binnenkomen?
Het gaat hier we om een TN-Paneel van 6 ms.
Toch lijkt het erop alsof de VA panelen over de gehele linie iets beter presteren in kleurechtheid dan de IPS panelen maar ook vaak ten koste van de snelheid. Dat zou ook weer een pleit kunnen zijn om voor de VieuwSonic of de 215TW te kiezen als het om de kleuren gaat. Op snelheid is de IPS Unbeatable. De VA panelen presteren in kleuren zeker beter in dan de TN panelen en de IPS tegenwoordig ook. Kan de 205BW TN-paneel het tegendeel bewijzen?
Hier zegt men juist dat S-IPS beter in kleuren is
Ben zelf nieuwsgierig naar hoe de Belinea 10 20 30W - 10 20 35W en de Acer AL2032WM er in de winkel uit zien op grond van onderstaande fonts...ziet er namelijk goed uit op het eerste gezicht.
Om de knoop door te hakken kan alleen een lekkere subjectieve mening de doorslag geven.
Kijken in een winkel dus ook naar het uiterlijk "Selbstverständlich".
NEC 20WGX2 (AS-IPS) 6ms

Vieuwsonic VX2025WM (P-MVA) 8ms

Samsung Syncmaster 215TW (PVA) 8ms

Belinea 10 20 30W 8ms

Belinea 10 20 35W 8ms

Acer AL2051W 8ms

BenQ FP202W (TN) 8ms

NEC 20WGX2 LG.Philips S-IPS ( LM201W01)

Acer AL2032WM LG.Philips S-IPS ( LM201W01)

Dell 2007WFP LG.Philips S-IPS (LM201W01)

Vieuwsonic VX2025WM AU Optronics P-MVA panel (M201EW01 V0)

Belinea 10 20 30W AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)

Belinea 10 20 35W AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)

Samsung Syncmaster 215TW? Samsung S-PVA (LTM210M2)

Acer AL2051W TN

BenQ FP202W TN

http://www.lesnumeriques....ma2=36&mo2=65&p2=702&ph=1
Deze gegevens kloppen dus:With the IPS at 6ms, NEC (20WGX²) won its bet. This monitor will suit gamers as it’s as fast as the 2 ms TN in this domain. It’s actually to the credit of LG-Philips as they are the producers of this panel. Well done!
NEC LCD20WGX2 - 20" LG.Philips AS-IPS (LM201W01)
Acer AL2032wa LG.Philips S-IPS (LM201W01)
Dell 2005FPW - 20" WS LG.Philips S-IPS (LM201W01)
Dell 2007WFP - 20" WS LG.Philips S-IPS (LM201W01)
ViewSonic VX2025WM - AU Optronics P-MVA (M201EW01 V0)
Acer AL2032wa - AU Optronics P-MVA (M201EW01 V0)
Belinea 102030W 8ms AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)
Belinea 102035W 8ms AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)
http://www.behardware.com...ivalent-to-a-2-ms-tn.html
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1039222
http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm
Alleen wat NEC er zelf aan electronica om heen gebouwd heeft (AS-IPS) is tegenwoordig zeer belangrijk dus LG.Philips AS-IPS (Advanced Super In Plane Switching) technology gecombineerd met NEC's Advanced DVM (aka DFC)
http://www.tftcentral.co.uk/guides/nec_20wgx2.htm
http://www.behardware.com...onents-on-lcd-colors.html
The contenders (allemaal D-sub/DVI-D)
Panelen Prijstoppers
€ 364,- Belinea 102030W (versie 11 20 07) (P-MVA 8ms Alleen D-sub)
€ 380,- Samsung SyncMaster 205BW (TN 6ms g>g)
€ 439,- Acer AL2051Ws (TN 8ms)
VA of IPS
€ 490,- Belinea 102035W (versie 11 20 05) (P-MVA 8ms)
€ 504,- ViewSonic VX2025wm (P-MVA 8ms g>g)
€ 553,- NEC MultiSync LCD20WGX2 (AS-IPS 6ms g>g)
€ 555,- Acer AL2032wa (S-IPS 8ms)
€ 557,- Samsung SyncMaster 215TW (PVA 8ms g>g)
De afvallers:
€ 388,- BenQ FP202W (TN 8ms)
Uitleg:
Over de 205BW is nog weinig bekend. Heeft waarschijnlijk wel HDCP support op de DVI-IN die dan geschikt is gemaakt voor HDCP versleutelde signalen.
Ik ga er dan ook van uit dat de FP202W geen echte contender meer is gezien het ook niet meer de goedkopste widescreen available is.....maar goed eerst de 205BW zien en dan geloven. Beide TN panelen overigens net zoals de Acer AL2051Ws die ook mee doet in de klasse "Price Contender".
Opvallend een MVA paneel voor slechts € 364,- de Belinea 102030W!!! Alleen D-sub helaas.
De 2005FPW was voor kort toch een echte topper alleen voor gaming valt deze met de 16 ms resoluut af. Dat neemt niet weg dat de kleurweergave van de Dell 2005FPW - 16 ms - met het zeer goede LG.Philips S-IPS LM201W01 paneel toch superieur zou kunnen zijn aan de 205BW 6 ms? Wederom zou dit weer een voorbeeld zijn van kleurweergave ten koste van snelheid zoals ik mij al eerder afvroeg.
ViewSonic made a comeback en de techniek van NEC met het AS-IPS een verbeterde versie van LG.Philips S-IPS techniek blijkt superieur op de LM201W01. Maar ja, dan heb je dat glanseffect van de NEC nog!? In mijn omstandigheden (aleen sfeerverlichte kamer) zou dat geen probleem zijn maar vind ik het ook mooi?
Als ik er van uit ga dat ik het glanseffect niet mooi vind dan blijft de VieSonic die ook qua prijstelling zeer gunstig is en de Acer over. Dan rest mij enkel nog de vraag is de 20WGX2 en de 215TW die € 50,- meerprijs waard boven de ViewSonic? Of als ik wel voor de NEC zou kiezen dan toch niet beter de 215TW?
Of ga ik heel hard mijn hoofd stoten als de eerste postieve berichten over de 205BW binnenkomen?
Het gaat hier we om een TN-Paneel van 6 ms.
Lees ook: http://www.behardware.com...ivalent-to-a-2-ms-tn.htmlXiN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 23:30:
Als ik op samsung.de kijk dan lijkt het te gaan om een TN zonder overdrive.
Als deze monitor zich net zo gedraagt als de andere Samsung TN's dan betekent dat dat de 205Bw ongeveer dezelfde beeldkwaliteit bied als de Benq 202FPW(alleen iets hoger contrast).
De 205Bw is dan iets sneller dan de 2005FPW, en zal een iets hoger contrast hebben, maar de kijkhoek en de kleurweergave zullen een stuk minder zijn.
Maar zolang er geen reviews komen weten we het natuurlijk niet zeker...
Toch lijkt het erop alsof de VA panelen over de gehele linie iets beter presteren in kleurechtheid dan de IPS panelen maar ook vaak ten koste van de snelheid. Dat zou ook weer een pleit kunnen zijn om voor de VieuwSonic of de 215TW te kiezen als het om de kleuren gaat. Op snelheid is de IPS Unbeatable. De VA panelen presteren in kleuren zeker beter in dan de TN panelen en de IPS tegenwoordig ook. Kan de 205BW TN-paneel het tegendeel bewijzen?
Hier zegt men juist dat S-IPS beter in kleuren is
http://www.tftcentral.co.uk/speccontent.htm#ipsThe early VA panels have been scrapped due to poor viewing angles, and in their place came the MVA and PVA panels. These offer superior colour reproduction compared with TN film, but not quite as good as IPS / S-IPS.
Ben zelf nieuwsgierig naar hoe de Belinea 10 20 30W - 10 20 35W en de Acer AL2032WM er in de winkel uit zien op grond van onderstaande fonts...ziet er namelijk goed uit op het eerste gezicht.
Om de knoop door te hakken kan alleen een lekkere subjectieve mening de doorslag geven.
Kijken in een winkel dus ook naar het uiterlijk "Selbstverständlich".
NEC 20WGX2 (AS-IPS) 6ms

Vieuwsonic VX2025WM (P-MVA) 8ms

Samsung Syncmaster 215TW (PVA) 8ms

Belinea 10 20 30W 8ms

Belinea 10 20 35W 8ms

Acer AL2051W 8ms

BenQ FP202W (TN) 8ms

NEC 20WGX2 LG.Philips S-IPS ( LM201W01)

Acer AL2032WM LG.Philips S-IPS ( LM201W01)

Dell 2007WFP LG.Philips S-IPS (LM201W01)

Vieuwsonic VX2025WM AU Optronics P-MVA panel (M201EW01 V0)

Belinea 10 20 30W AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)

Belinea 10 20 35W AU Optronisc P-MVA (M201EW01 V0)

Samsung Syncmaster 215TW? Samsung S-PVA (LTM210M2)

Acer AL2051W TN

BenQ FP202W TN

http://www.lesnumeriques....ma2=36&mo2=65&p2=702&ph=1
[ Voor 255% gewijzigd door Youri Carma op 26-05-2006 02:58 ]
Has Balls
Verwijderd
Een hardware website (ben de naam even kwijt) zei dat ghosting/blurr van de Nec 20WGX2 vergelijkbaar was met een 2MS TN-scherm
deze mischien?
Die franse website(hardware.fr = behardware.com) die zegt dat de IPS monitoren slechts zijn voor films is dezelfde als die met die plaatjes...Youri Carma schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 07:37:
[...]
Inderdaad op die Franse site komt de NEC er beter af dan de ViewSonic!? Vreemd dat verdiend een verder onderzoek. Maar zet de Syncmaster 214T ernaast en die is ook slechter....mmm..
Niet helemaal.Youri Carma schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 07:37:
Het lijkt wel of de 20WGX2 de enige is zonder ghosting. en dus een perfect plaatje..althans volgens die gegevens van die Franse foto's van het scherm.
Die breedbeeld Nec heeft namelijk nog steeds ghosting(ook al is ie heel licht).
En bovendien is dat plaatje de foto met de minste ghosting die ze kunnen maken.
Dat zal dus 16ms na het begin van het frame zijn(aan het begin van het volgende frame dus), dus een ghosting-vrij plaatje betekent alleen maar dat alle GtG reactietijden van 0% naar 100% 16ms of minder duren.
Maar hier zie je rechts ook de foto's waarop de meeste ghosting zichtbaar is(waarschijnlijk een paar ms na het begin van het frame.
Als het tweede plaatje ghostingvrij is dan zijn alle GtG-reactietijden van 0% naar 100% 0ms, maar dat red zelfs die CRT die erbij staat dus niet...
Wat je uiteindelijk op je scherm krijgt te zien schijnt vooral afhankelijk te zijn van hoe goed het eerste plaatje is, maar ook een beetje van het tweede plaatje.
Zoals je in die link kan zien heeft de Nec LCD20WGX2 op het tweede plaatje wel ghosting, dus echt ghosting-vrij is ie nog niet...
Ja, inderdaad nu snap ik het...vond het al zo vreemd. Het verschil in tijd tussen het eerste en het tweede plaatje geeft dan ook de vertraging in tijd weer van het scherm ( de ingestelde sluitertijd van de camera) of 2 maal de sluitertijd bij derde foto enzovoorts.
Wat dit betreft zou het beste zijn, camera in burst mode, snelste sluitertijd (kan volgensmij tegenwoordig ook 1/1600 zijn?) en dan als eerste plaatje het meest perfecte en dan als tweede degene met de meeste afwijking met vermelding van het aantal ms daar tussen (dus 3e of 4e of 5e foto met het slechtste resultaat).
Hiervan zou je een gewogen cijfer van kunnen maken van sluitertijd (ojectiefe meting) en kwaliteit van beste en slechtste resultaat. het meten van de kwaliteit beste of slechtste plaatje is dan enigzins subjectief alhoewel je duidelijke verschillen soms kan zien...maar soms ook niet.
Wat dit betreft zou het beste zijn, camera in burst mode, snelste sluitertijd (kan volgensmij tegenwoordig ook 1/1600 zijn?) en dan als eerste plaatje het meest perfecte en dan als tweede degene met de meeste afwijking met vermelding van het aantal ms daar tussen (dus 3e of 4e of 5e foto met het slechtste resultaat).
Hiervan zou je een gewogen cijfer van kunnen maken van sluitertijd (ojectiefe meting) en kwaliteit van beste en slechtste resultaat. het meten van de kwaliteit beste of slechtste plaatje is dan enigzins subjectief alhoewel je duidelijke verschillen soms kan zien...maar soms ook niet.
[ Voor 86% gewijzigd door Youri Carma op 18-05-2006 17:28 ]
Has Balls
De sluitertijd is bij die foto's 1/1000s = 1ms...
[ Voor 9% gewijzigd door n-i-x op 18-05-2006 18:03 ]
Is dat serieus zo bij alle MediaMarkts? Je koopt een LCD monitor, en als er ook maar 1 dode subpixel in zit kan je ermee terug en krijg je een nieuwe?reggie2000 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 13:39:
[...]
Ik had voor dat scherm ook nog bij de media markt gekeken maar ze hadden hem niet in de winkel staan. Bij jou media markt wel? En wat was de prijs als ik vragen mag?
In dat geval haal ik morgen m'n Acer 2051Ws
Laat het scherm testen in de winkel, dat doen ze wel bij de Mediamarkt. Bij Dynabyte overigens ook geen enkel probleem is mijn ervaring.
Media markt heeft een 14 dagen neit goed geld terug garantie.
Toen ik mijn Samsung 215TW ging halen vroeg ik hoe het zat met pixel garantie e.d.
De verkoper wist mij te vertellen dat zelfs als ik de monitor niet mooi zou vinden ik hem
zo terug zou kunnen komen brengen.
Zelf als vind je het disign toch net niet wat je verwacht had...
Niet goed, geld terug...dus ook voor dode pixels en subpixels. Maar goed..vraag het altijd even
na natuurlijk.
Toen ik mijn Samsung 215TW ging halen vroeg ik hoe het zat met pixel garantie e.d.
De verkoper wist mij te vertellen dat zelfs als ik de monitor niet mooi zou vinden ik hem
Niet goed, geld terug...dus ook voor dode pixels en subpixels. Maar goed..vraag het altijd even
na natuurlijk.
Wat ik er dan wel aan toe wil voegen, is dat de MM in Utrecht niet zo makkelijk was! Ik vroeg hoe het zat met dode pixels, en die omruilgarantie, en de verkoper zij dat je alleen kon ruilen als de monitor nog niet uit de doos was geweest. Ik heb gewoon de gok genomen, en dat is goed uitgepakt, maar vraag er dus wel even naar!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ze hebben een aantal dagen(14 dacht ik) 'niet goed -> geld terug' garantie, dus je hoeft niet eens een reden op te geven.Victorio schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 20:37:
[...]
Is dat serieus zo bij alle MediaMarkts? Je koopt een LCD monitor, en als er ook maar 1 dode subpixel in zit kan je ermee terug en krijg je een nieuwe?
In dat geval haal ik morgen m'n Acer 2051Ws
Als je vertelt dat het de dode pixels zijn dan gaat de verkoper mischien wel lastig doen(ook al heeft ie geen poot om op te staan, en win je het dus wel), maar als je nou zegt dat je er opeens achter kwam dat je em niet mooi vond, en de volgende dag een nieuwe haalt...
In Ede deden ze ook niet moeilijk. Pixel-garantie bestaat niet, wel een 14 dagen niet-goed-geld-terug. Geef voor de handigheid gewoon een andere reden op dan pixels als ze moeilijk willen doen.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Hehehe ok duidelijk. Jammer dat die 499,- kost bij de mediamarkt (ongeveer 50,- duurder dan online) maar ik ga hem komende week maar eens halen dan.
Hoeveel wou je online voor pixelgarantie betalen dan? Minder dan de 50e die de MM te duur rekent? Mag je me aanwijzen waar je dat wil doen dan 
PS: volgens mij bedoel je 599
PS: volgens mij bedoel je 599
Ok, ik ga waarschijnelijk ook voor de Samsung 215TW. Wat moest jij er voorbetalen in de MM?DrDoo schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:06:
Media markt heeft een 14 dagen neit goed geld terug garantie.
na natuurlijk.
Erg lastig tegenwoordig want niet één 20" tft is perfect qua ingangen, kwaliteit enz.
De laatste kortingsactie maakt dit scherm ineens € 465,65, waardoor hij ineens weer hoog in mijn verlanglijstje staat. Ben niet echt een gamer, meer strategy dan fps, dus denk dat dit voor mij het perfecte scherm voor weinig geld is.Youri Carma schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 07:37:
Deze gegevens kloppen dus:
Zijn broertje,Ultrasharp 2001FP 20-inch, geen breedbeeld maar wel 1600*1200, is nu ook € 441,97 ook lekker betaalbaar dus. De meeste reviews die ik kon vinden nemen dit toch wel oude scherm echter niet meer mee, dus het is lastig om te zien hoe dit vergelijkt met moderne schermen.
Iemand die iets zinnigs kan zeggen hoe de 2001fp zich houdt tov de laatste generatie tft's?
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Ik denk zoiets:
- Laag contrast(nog lager dan TN's)
- Erg grote kijkhoek(net als alle IPS monitoren)
- Weergave van donkere kleuren is niet al te best(mede door laag contrast)
- Niet echt snel, zo ongeveer net als een 16ms TN
- Laag contrast(nog lager dan TN's)
- Erg grote kijkhoek(net als alle IPS monitoren)
- Weergave van donkere kleuren is niet al te best(mede door laag contrast)
- Niet echt snel, zo ongeveer net als een 16ms TN
Dit topic is gesloten.