[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 18

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.523 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 23:20
De backlight is de lamp(of lampen) achter het paneel.
Waarschijnlijk bedoelt ie backlight bleeding, dat wordt veroorzaakt doordat de rand van de monitor iets te strak zit, en daardoor tegen het paneel aandrukt.
Je ziet dan wat licht doorlekken als de monitor eigenlijk zwart weer moet geven.
Aubergine schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 16:57:
En is de 960BF in hoogte verstelbaa en 930BF?
960BF wel, 930BF niet.
Dat had je trouwens op de Samsung site of in de startpost kunnen vinden.
Aubergine schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 16:57:
En is een LG L1970H goed voor games? (8ms)
Hij is minder snel dan bijvoorbeeld een 930BF, maar aan de andere kant was 8ms vorig jaar nog het snelste, en zeiden de reviewers dat ze nauwelijks/geen ghosting zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
CRAM schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 17:28:
Ik moet een nieuwe monitor en de 970p voldoet aan mijn vereisten. Maar het oog wil ook wat. Mijn hele set is zwart/zilver. Past dit scherm in geschetste plaatje? Er staat namelijk wit/zilver bij specs. Maar hoe zilver is ie nou echt?
Toevallig staat je antwoord in een qoute die een paar posts hoger stond:
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:41:
Nou hier mijn review over de Samsung 970P :)
(knip)
Eerste indruk:
Bij het openen van de doos begreep ik meteen waarom er verwarring is of het nu een wit scherm of zilver scherm is. Het scherm is van de achterkant wit en de voet ook. Verder is het scherm dus zilver. Alle kabels worden netjes meegeleverd. Zowel de analoge DSUB als de digitale DVI stekker.De DSUB stekker is een verloop van DVI naar VGA. Bij het eerste beeld viel me gelijk op dat deze schermen HEEL erg diep zwart heeft. Dieper als mijn Samsung CRT scherm en helemaal als mijn Hitachi TFT.
(knip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 12:44
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:11:
Dat worden een boel reviews de komende tijd, ik heb vandaag een Belinea 101920 bij 4launch besteld =). Ben ook benieuwd naar de review van die LG, ik vond de beeldkwaliteit van de 17" variant ervan erg goed.
Zo, vandaag monitor opgehaald bij Mycom in Amersfoort. Thuis gekomen gelijk uit de doos gehaald, en wat een prachtig design heeft die monitor, echt heel mooi, mooi dun scherm, strakke voet!! _/-\o_
Vervolgens monitor aangesloten, zag er direct scherp en netjes uit!
Merkte helaas een blauwe pixel op, maar bij Mycom kan je zo terugkomen met je scherm, niks pixelgarantie, valt onder de normale garantie.
Even later kwam ik me kwam oplopen en viel me op dat ie scheef stond. monitor recht gezet staat de voet scheef. Nameten leert dat er tussen links en rechts een halve centimeter verschil zit. Dus heb nu 2 redenen om terug te gaan komende week.
Maar over het beeld ben ik echt dik tevreden tot nu toe.

edit:
Net nog even met de software zitten spelen, maar hier kan je dus gewoon alle dingen vanuit het OSD ook via de software instellen, wat natuurlijk veel makkelijk gaat!
Saillant detail is dat je de powerled kan uitschakelen, ook al staat het scherm aan. Niet dat deze vervelend fel is, maar hij kan dus uit _/-\o_ .
Verder kan je met 1 klik ergens in je scherm de kleuren daar automatisch aan aan laten passen.
Al met al ziet het er goed uit!

De echte review zal waar schijnlijk volgende week komen, dan heb ik hem wat langer in gebruik en kan ik een beter oordeel geven.!

[ Voor 18% gewijzigd door richard_1st op 29-04-2006 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 16:33:
[...]

Kaalopt, maar die AL1923 valt dus zwaar tegen zoals ik hier dus heb gemerkt. De AL1951AS/CS hebben veel bleading, terwijl hun kleinere broertje dit niet heeft :(
De Samsung heeft ook bleading, maar minder.

Heb je nog andere PVA / MVA panels die in dezelfde prijsrange liggen? Ik wil er nu wel heel rap een bestellen enm twijfel dus eigenlijk nog tussen de Samsung en de Acer 1951CS.. Maar misschien weet je nog een PVA die ook zoveel kost.Games maken me niet zoveel uit, zoals je onderhand wel weet. Goede kleuren vind ik leuker, vandaar dat de 1951CS ook in zicht is, omdat die goede kleuren weergeeft door die glans..
leuk 1 slechte review en een scherm valt direct zwaar tegen
maar de andere 5 klagen helemaal niet, vinden het zelfs goed
durf wedden als je genoeg reviews leest dat je uiteindelijk wel van elk een vernietigende review vindt, leuk dat je weet waar op te letten, maar ga af op het globale geval niet op 1 persoon (of als je zeker wilt zijn vraag in de winkel om te testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij deze mijn review van de al1923 (en haha ik werk er al meer dan een maand mee, gewoon te tam om een review te maken)

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
vorige schermen: dell tft (350:1, 120° inkijkhoek, eigenlijk ni goe), 17inch philips 107... . ook getest naast een belinea (mva paneel startpost), en in de winkel naast een 970p.
de acer durf ik zonder problemen boven de belinea te stellen maar onder de 970p (toen wel beide onafgesteld, met de belinea wel gecalibreerd)

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
tja gekocht in online winkel, had geluk dat net iemand zen 970p gekocht had, en maar snel gevraagd om ze eens naast elkaar op een pc in de winkel aan te sluiten, vandaag de vergelijking.
ik dacht in het begin 1 dode subpixel te hebben, bleek na aantal keren het filmpje van de kleuren in de ts af te spelen dat die verdwenen was, dus ik gelukkig.
hoogteverstelling, zonder iets vast te schroeven zijn leuk, pivot: leuke feature, maar gebruik ik amper.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
kleurweergave vindt ik ideaal, in het begin beetje blauwig, na geprutst met de instelling van CCC mooi opgelost. Tov men crt moet ie niet onderdoen, tov de belinea zouk zelfs zeggen dat het beter is.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Als ik erop let zie ik daadwerkelijk ghosting, maar zonder met men neus op het scherm te plakken en erop te letten merk ik het niet. Pas op ik speel wel css welke niet zo'n snelle shooter is, voor bv quake of UT zou ik naar een sneller tn scherm kijken. Het scherm had iets meer ghosting als de belinea.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
tov de belinea was het zwart zwarter, op eenders welke instellingen bleef de acer zijn zwart donkerder dan deze van de belinea.
Op de standaard instellingen was het wit iets te wit, brande men ogen bijna weg, draai nu op 40 - 40 welke ik ideaal vindt.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Wit is inderdaad gewoon wit.
Backlight leakage is er inderdaad, in de 4 hoeken is er backlight leakage, tov de belinea waar de backlight leakage gans langs de flank is, dit is bij beide slechts enkel zichtbaar bij een volledig uniforme donkere achtergrond. Kan begrijpen dat voor intensieve photoshop gebruikers het storend is, voor mij allezins niet.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
gigantisch, zelfde als crt, het scherm wordt iets donkerder, maar absoluut niet veel (neem maar 179° want vanaf dan zit de behuizing in de weg :p)

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
zou het niet ibm kwaliteit durven noemen, maar toch erg stevig, randen zijn wel dun.
De voet vindt ik persoonlijk een apart geval, meeste schermen maken de voet gewoon erg zwaar zodat het scherm stevig staat, acer heeft de voet groter gemaakt maar wel licht, is ook handig om je "brol" te leggen, alle sigaretten, aansteker, usbstick,..

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
mooi, rand is erg dun, maar toch heeft ie speakers, welke ik op zicht nog altijd niet gevonden heb (gebruik ze ook niet).
de aan led staat niet in het gezichtsveld als je de bovenkant van het scherm op ooghoogte zet, je kan het zelfs niet zien als het midden van het scherm op oog hoogte is, moet je effe bukken.

Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen
-kleuren
-contrast
-alles behalve nadelen eigenlijk

Nadelen
-misschien irritante ghosting bij snelle shooters
-(voor mij persoonlijk niet storend) backlight leakage
-de naam acer (wat toch soms geassocieerd wordt met slechte garantie, weet niet of dat bij hun schermen het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 21:56:
[...]

leuk 1 slechte review en een scherm valt direct zwaar tegen
maar de andere 5 klagen helemaal niet, vinden het zelfs goed
durf wedden als je genoeg reviews leest dat je uiteindelijk wel van elk een vernietigende review vindt, leuk dat je weet waar op te letten, maar ga af op het globale geval niet op 1 persoon (of als je zeker wilt zijn vraag in de winkel om te testen)
Normaal probeer ik inderdaad nooit af te gaan op 1 mening of 1 review, maar Guus_ vergeleek met een FP937S+, en dan zou de AL1923 toch echt beter beeld moeten geven.
Toen hij zijn userreview maakte was dat trouwens de 2e(+ een van de AL1922AS), dus als je niet op één negatieve userreview af moet gaan, moet je dan wel op één positieve afgaan?
Nu er wat meer bijgekomen zijn blijken de meeste AL1923-en gewoon een goede beeldkwaliteit te hebben, maar dan wil ik eigenlijk nog steeds wel weten hoe Acer ermee omgaat(ruilen ze de monitor om, of zeggen ze iets zoals: hij geeft toch beeld?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Willen de mensen die een AL1923 of een LG1970H hebben dit wat hieronder staat even uitvoeren?
ik weet namelijk niet precies hoe snel ze zijn(alleen uit de specs, maar specs zeggen ook niet alles...

Kan je trouwens zo'n soort plaatje maken?(kan alleen als je een digitale camera hebt).
Dat doe je zo:
1. Download PixPerAn en open het.
2. Druk op F6 om het autotje te zien te krijgen.
3. Verander niks aan de schuifjes.
4. Stel je camera in op een sluitertijd van rond de 1/200 seconde.
5. Neem een stuk of 10 foto's.
6. Zoek de foto met de meeste ghosting en de foto met de minste ghosting uit, en post ze in dit topic.

@rdbruin
Jij hebt toch die LG1970H?
Ik ben erg beniewd hoe die presteert, de specs beloven namelijk aardig wat...
Ik zal de echte review wel afwachten voor de details, maar wil je alvast één dingetje uittesten/bekijken?
prad.de(LG site is ofline :( ) zegt namelijk dat het een TN met een kijkhoek van 170/170 graden is, en tot nu toe hadden TN's altijd een kleine vertikale kijkhoek.
Kan je kijken of de kleurverandering als je er van bovenaf op gaat kijken anders is dan wanneer je er vanaf beneden op gaat kijken?
En als het beeld donkerder wordt als je van onderen erop kijkt, kan je dan kijken bij wat voor hoek dit plaatje zwart wordt(zoals bij die Belinea 101925 ook gebeurt) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 00:59:
[...]

Normaal probeer ik inderdaad nooit af te gaan op 1 mening of 1 review, maar Guus_ vergeleek met een FP937S+, en dan zou de AL1923 toch echt beter beeld moeten geven.
Toen hij zijn userreview maakte was dat trouwens de 2e(+ een van de AL1922AS), dus als je niet op één negatieve userreview af moet gaan, moet je dan wel op één positieve afgaan?
Nu er wat meer bijgekomen zijn blijken de meeste AL1923-en gewoon een goede beeldkwaliteit te hebben, maar dan wil ik eigenlijk nog steeds wel weten hoe Acer ermee omgaat(ruilen ze de monitor om, of zeggen ze iets zoals: hij geeft toch beeld?).
idd das het probleem, van degene dat de problemen hadden, hebben hem gewoon ingeruild en niet bij acer gegaan om het probleem te verhelpen, dat is inderdaad ambetant voor potentiele kopers

maar echt vraag eens aan een winkel of je hem niet kan bekijken (en neem de ts programma's mee) en dat naast een andere monitor van je keuze, zo weet je direct dat je koop goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Er zijn ook veel mensen die via internet bestellen omdat het goedkoper is, en dan kan je het niet van tevoren bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jawel :p

ergens in de buurt gaan vragne (mediamarkt doet dat ook) bekijken, zeggen dat je niet tevreden bent, thuiskomen en bestellen welke je wou

klinkt misschien rottig als het ware maar ondertussen heb je ze wel gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 19:16
Ik kan niet kiezen tussen de 960BF (700:1 contrast, 300 helderheid, 4ms) en de L1970H (1600:1 contrast, 300 helderheid 8 ms). Ik kijk vaak films, maar ik speel ook heel vaak games, die 8 ms lijkt mij toch echt te hoog. Wie kan mij helpen? (p.s. bestaat er nog een goede 19 inch widecreen buiten die goedkope acer troep?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 07:21
Aubergine schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 10:37:
Ik kan niet kiezen tussen de 960BF (700:1 contrast, 300 helderheid, 4ms) en de L1970H (1600:1 contrast, 300 helderheid 8 ms). Ik kijk vaak films, maar ik speel ook heel vaak games, die 8 ms lijkt mij toch echt te hoog. Wie kan mij helpen? (p.s. bestaat er nog een goede 19 inch widecreen buiten die goedkope acer troep?)
19" widescreen ken ik alleen de hier vermelde Acer AL1916W en Mirai DML-519W100. Hebben hetzelfde paneel alleen Mirai heeft DVI.

Goedkope Acer troep?

Als je dan toch persé een duurder scherm wilt, ga dan voor een 20" widescreen. Belinea 10 20 35W, Acer 2051W (maar das dan weer goedkope Acer troep zeker :p), BenQ FP202W, NEC LCD20WGX2, ..

zie [rml][ 20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 5[/rml] :)

[ Voor 9% gewijzigd door smason op 29-04-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Die Mirai DML-519W100 is ook troep. Die 20 inches zijn te groot, iemand anders nog die mijn vraag over de 960bf en die LG scherm kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 21:16
XiN schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 20:46:
[...]

Toevallig staat je antwoord in een qoute die een paar posts hoger stond:

[...]
idd...naja te veel wit als je het mij vraagt.

Ik heb beetje gegoogled en vond dit:
Samsung 19 inch tft 970P black 6ms
Artikelnummer: B14443

Prijs: €477,49

Is dit enigszins mogelijk of hebben zij waarschijnlijk een fout gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zit te twijfelen tussen de LG L1940PQ (mooi design en voor mij prima specs) en de LG L1970H met nog wat betere specs. Wat opvalt bij de L1970H is een extreem hoog contrast. Die spec deed bij mij meteen een belletje rinkelen want bij sommige LCD TV's van de laatste generatie worden dat soort specs gehaald met dynamische backlight trucjes. Bij de L1970H wordt hetzelfde trucje toegepast: bij donker beeld wordt de backlight gedimd.

Maar eigenlijk heb je hier ERG weinig aan, want het contrast dat in de specs vermeld wordt is puur het contrast tussen een volledig zwart beeld en een volledig wit beeld. Zodra in het beeld zwart en wit voorkomt, moet de backlight voluit staan om dat wit te kunnen weergeven en is het zwart niet zo zwart als dat het zou zijn zonder het wit op het scherm. Ergo: als je een donkere scene in een film hebt met iets wits erbij (ondertiteling bijvoorbeeld) dan is het hele effect weg. In principe slaat die contrastwaarde dus nergens op.

Hier een demootje van het effect:

http://www.flatpanels.dk/billeder/l1770h_vid1.wmv

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede widescreen: Packard Bell Maestro W19 nogwa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Er is nog een Mirai breedbeeld monitor, maar dan zit je nog steeds vast aan 8ms...

Die 960BF is wel weer snel, maar hij blijkt ook behoorlijke overdrive ghosting te hebben :( (volgens reviews van Tomshardware en xbitlabs), dus waarschijnlijk ga je daar een enorm twinkel-effect mee krijgen bij het films kijken...
Voor films kijken + games spelen denk ik dat je beter bij een monitor zoals de 101920(of AL1923) kan kijken. Die hebben namelijk een hoog contrast, en ze zijn vrij snel(8ms GtG, terwijl 8ms TN monitoren zo'n 12ms GtG zijn(GtG is de gemiddelde reactietijd)...
Verder is er nog een 20" breedbeeld Nec die waarschijnlijk wel aan je eisen voldoet, maar die kost ook weer wat meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Exirion schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 13:00:
Ik zit te twijfelen tussen de LG L1940PQ (mooi design en voor mij prima specs) en de LG L1970H met nog wat betere specs. Wat opvalt bij de L1970H is een extreem hoog contrast. Die spec deed bij mij meteen een belletje rinkelen want bij sommige LCD TV's van de laatste generatie worden dat soort specs gehaald met dynamische backlight trucjes. Bij de L1970H wordt hetzelfde trucje toegepast: bij donker beeld wordt de backlight gedimd.

Maar eigenlijk heb je hier ERG weinig aan, want het contrast dat in de specs vermeld wordt is puur het contrast tussen een volledig zwart beeld en een volledig wit beeld. Zodra in het beeld zwart en wit voorkomt, moet de backlight voluit staan om dat wit te kunnen weergeven en is het zwart niet zo zwart als dat het zou zijn zonder het wit op het scherm. Ergo: als je een donkere scene in een film hebt met iets wits erbij (ondertiteling bijvoorbeeld) dan is het hele effect weg. In principe slaat die contrastwaarde dus nergens op.

Hier een demootje van het effect:

http://www.flatpanels.dk/billeder/l1770h_vid1.wmv
Bedankt voor de link van die demo, die laat erg goed zien wat dat dynamische contrast eigenlijk inhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
XiN schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:18:
Willen de mensen die een AL1923 of een LG1970H hebben dit wat hieronder staat even uitvoeren?
ik weet namelijk niet precies hoe snel ze zijn(alleen uit de specs, maar specs zeggen ook niet alles...

Kan je trouwens zo'n soort plaatje maken?(kan alleen als je een digitale camera hebt).
Dat doe je zo:
6. Zoek de foto met de meeste ghosting en de foto met de minste ghosting uit, en post ze in dit topic.

@rdbruin
Jij hebt toch die LG1970H?
Ik ben erg beniewd hoe die presteert, de specs beloven namelijk aardig wat...
Ik zal de echte review wel afwachten voor de details, maar wil je alvast één dingetje uittesten/bekijken?
prad.de(LG site is ofline :( ) zegt namelijk dat het een TN met een kijkhoek van 170/170 graden is, en tot nu toe hadden TN's altijd een kleine vertikale kijkhoek.
Kan je kijken of de kleurverandering als je er van bovenaf op gaat kijken anders is dan wanneer je er vanaf beneden op gaat kijken?
En als het beeld donkerder wordt als je van onderen erop kijkt, kan je dan kijken bij wat voor hoek dit plaatje zwart wordt(zoals bij die Belinea 101925 ook gebeurt) ?
De test met mijn camera heb ik uitgevoerd, ga zometeen even de foto's online plaatsen. Beetje lastig met belichting, het weer is btje somber en donker buiten. dus hoop dat het alsnog wat gaat worden.

En dat plaatje, als jij hem voor mij ergens vandaan kan halen om te testen. mijn frans is niet zo best namelijk!

[edit]

op http://www.xs4all.nl/~ldbruin/ site zijn de foto's te zien. dus voor de geinteresseerde. succes

[ Voor 7% gewijzigd door richard_1st op 29-04-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dit is het originele plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.lesnumeriques.com/produits/84/679/84_58_108.jpg

En dan mag je uitzoeken bij welke hoek ie ongeveer zo donker wordt als hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.lesnumeriques.com/produits/47/659/47_50_108.jpg
(bij dat plaatje rechtsonder)

[ Voor 3% gewijzigd door n-i-x op 29-04-2006 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Poe he, dat word nog wat. de hoek gaan berekenen :D!

Edit:

Ik heb hier ook maar foto's van gemaakt. Hoop dat je er wat aan heb. Staan op dezelfde site!
Vanaf Pict 4305 zijn ze van de hoek!

Hoop dat je hier wat aan heb. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

[ Voor 69% gewijzigd door richard_1st op 29-04-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Als je geen zin hebt om de hoek uit te rekenen, dan mag je ook wel bij zo'n 45 graden een foto nemen hoor(dat weet je wel te vinden toch?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
richard_1st schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:12:
[edit]

op http://www.xs4all.nl/~ldbruin/ site zijn de foto's te zien. dus voor de geinteresseerde. succes
Oké.
Ik heb een heleboel plaatjes bekeken, en volgens mij is dit die met de minste ghosting:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ldbruin/PICT4269.JPG
Is eigenlijk behoorlijk netjes voor een 8ms TN zonder overdrive: Vergelijkingsmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
ja vind het zelf ook wel netjes inderdaad. Nu ben ik niet zo'n hele grote gamefreak, vind op z'n tijd een spelletje wel leuk, maar niet Die-Hard. dus met die optiek heb ik hem ook niet gekocht, dan was ik wel voor 4 of 2 ms gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
richard_1st schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:24:
Edit:

Ik heb hier ook maar foto's van gemaakt. Hoop dat je er wat aan heb. Staan op dezelfde site!
Vanaf Pict 4305 zijn ze van de hoek!

Hoop dat je hier wat aan heb. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
Ok, bedankt
Die kijkhoek ziet er dus niet uit als 170/170, maar als een gewone TN kijkhoek....

Veel succes verder met je monitor, en met een mooie userreview erbij komt die monitor waarschijnlijk wel in de startpost vanwege het dynamische contrast, en de snelheid(ook al heeft ie geen overdrive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
XiN schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 13:50:
[...]

Er is nog een Mirai breedbeeld monitor, maar dan zit je nog steeds vast aan 8ms...

Die 960BF is wel weer snel, maar hij blijkt ook behoorlijke overdrive ghosting te hebben :( (volgens reviews van Tomshardware en xbitlabs), dus waarschijnlijk ga je daar een enorm twinkel-effect mee krijgen bij het films kijken...
Voor films kijken + games spelen denk ik dat je beter bij een monitor zoals de 101920(of AL1923) kan kijken. Die hebben namelijk een hoog contrast, en ze zijn vrij snel(8ms GtG, terwijl 8ms TN monitoren zo'n 12ms GtG zijn(GtG is de gemiddelde reactietijd)...
Verder is er nog een 20" breedbeeld Nec die waarschijnlijk wel aan je eisen voldoet, maar die kost ook weer wat meer...
En de 930BF heeft hier geen last van? Want de 960BF is eigenlijk gewoon een 930BF in een ander omhulsel. En de 101920 heeft 25ms! Daar heb je toch niks aan in games? En de contrast + helderheid is een stuk lager. De AL1923 heeft wel een lekker contrast, helderheid is wat lager (20, maakt dat veel uit?) maar is 8ms niet te langzaam?

Ps. zijn er nog 19 inch TFT's die je als TV kan gebruiken (Is dat TV in of out?)

[ Voor 18% gewijzigd door Aubergine op 29-04-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Aubergine schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:24:
[...]

En de 930BF heeft hier geen last van? Want de 960BF is eigenlijk gewoon een 930BF in een ander omhulsel.
De 930BF schijnt het inderdaad ook te hebben, maar dan minder sterk.
De 930BF en 960BF hebben inderdaad hetzelfde paneel, maar een te sterke overdrive ligt aan de overdrive-aansturing, en die kan verschillen...
En de 101920 heeft 25ms! Daar heb je toch niks aan in games? En de contrast + helderheid is een stuk lager.
Waar heb je die 25ms precies vandaan?
edit:

Oja... er is inderdaad een oudere versie van de 101920 die 25ms was en een contrast had van 600:1.
Als je de 101920 overweegt, dan moet je de 100:1/8ms versie hebben, met het uiterlijk zoals in de startpost.

Volgens dit plaatje van Tomshardware:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.de/display/20060407/images/latency_10_19_20.jpg
Is de swart->wit->zwart tijd 16ms(dus 8ms per overgang), en de zwart->grijs->zwart is ook zo'n 16ms(8ms per overgang dus).
Het contrast van de 101920 ligt volgens de specs op 1000:1, maar volgens reviews haalt ie daarvan zo'n 600:1 tot 700:1...
De AL1923 heeft wel een lekker contrast, helderheid is wat lager (20, maakt dat veel uit?)
Niet echt, je mag er van uit gaan dat alle LCD's helder zat zijn.
Oordeel zelf maar.
Hier zie je een verzameling van foto's waarop je kan zien hoeveel ghosting er is.
De 101920 staat er ook bij, en er staan ook een aantal 4ms TN's

Die LG1970H kan je eventueel ook nog als mogelijkheid zien, want zoals je een paar posts hoger op het plaatje kan zien heeft die ook vrij weinig ghosting...

Maar of 8ms snel genoeg is hangt ook behoorlijk af van hoe kritisch je naar ghosting gaat zoeken...
Eigenlijk zou het het beste zijn als je eerst (bij een bekende met LCD monitor ofzo) een tijdje erachter gaat zitten, en kijkt of ie snel genoeg voor je is...

[ Voor 7% gewijzigd door n-i-x op 29-04-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Oordeel zelf maar.
Hier zie je een verzameling van foto's waarop je kan zien hoeveel ghosting er is.
De 101920 staat er ook bij, en er staan ook een aantal 4ms TN's

Die LG1970H kan je eventueel ook nog als mogelijkheid zien, want zoals je een paar posts hoger op het plaatje kan zien heeft die ook vrij weinig ghosting...

Maar of 8ms snel genoeg is hangt ook behoorlijk af van hoe kritisch je naar ghosting gaat zoeken...
Eigenlijk zou het het beste zijn als je eerst (bij een bekende met LCD monitor ofzo) een tijdje erachter gaat zitten, en kijkt of ie snel genoeg voor je is...
In bovenstaand stukje staat een link naar behardware.com, met plaatjes van ghosting. Nu zie ik in dat stukje ook dat hun foto's gemaakt hebben met een sluitertij van 1/1000. Ik heb die van mij, die een stukje hierboven staan gemaakt met een sluitertijd van 1/200.

Als er nou mensen zijn die nog behoefte hebben aan foto's met een sluitertijd van 1/1000 dan wil ik me daar morgen best even mee bezighouden en ook die op de site zetten zodat je een goed vergelijk kan maken.
Dus mocht er vraag zijn, dan ga ik morgen nog even aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDragon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
Beste Mensen

Ik zou graag in deze dagen een tft gaan kopen en mijn keuze is gevallen op 3 monitoren ( vooral om te gaan gamen )

Benq FP91G+

Benq FP91GX

Samsung 930BF

Van de 2 Benq monitoren akn ik weinig tot geen reviews vinden.
De samsung vind ik eigenlijk een beetje aan de hoge kant tenzij hij echt 10x beter is dan de Benq
Dus mijn vraag is nu welke zouden jullie kiezen of niet en waarom en als jullie nog een andere op het oog hebben de prijs klasse is ongeveer max 320

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil de Acer AL1916W s/b kopen als tweede scherm voor mijn iMac wat zijn de ervaringen hiermee? wil er niet op gamen ofzo gewoon een film kijken soms en gewoon internetten enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2023
Ik heb mijn Viewsonic VP930 gisteren opgehaald en wat een scherm _/-\o_ _/-\o_. Hiervoor had ik een Samsung 959NF maar ik vond die grote beeldbuis toch wel lelijk staan in mijn studeerkamer. Vandaar dat ik overgestapt ben op een veel kleiner TFT-scherm.

De kijkhoek is supergroot en dat is erg handig en het is zeker een pre dat hij in hoogte verstelbaar is. Alleen de standaardscalibratie is niet echt super maar na wat zoeken op internet heb ik de kleuren ook goed ingesteld. Erg handig als iemand de Spyder configuratie online zet :).
set red - 92
set green - 92
set blue - 100
set contrast - 56
set brigthness - 52
De weergave van films/video is heel erg goed. Ik merk totaal geen verschil met mijn oude CRT. De weergave van zwart is ook erg goed. Alleen in de uiterste hoeken zie je dat het wat minder zwart is.

Wat games betreft moet ik nog even wennen aan TFT, dit is namelijk mijn eerste TFT-scherm. In de meeste games merk ik niks van ghosting. Bij Tombraider Legend is het beeld :9~. Maar bij hele snelle shooters zoals Q4 en UT2k4 zie je wel wat ghosting, maar het is niet echt irritant. Na 2 potjes Q4 was ik er aan gewend.

Het scherm ziet er ook erg stevig uit en als hij eenmaal staat dan staat hij ook als een huis. Je kan de DVI en stroomkabel ook vastklikken achter de voet zodat ze mooi weggewerkt zijn. De OSD is ook erg duidelijk (5 knoppen onderin waarvan 1 power knop met een groene Led (perfect qua sterkte)).

Voordelen:
- Kleurweergave is na calibratie erg goed.
- Erg grote kijkhoek
- Goede weergave van films/video
- Redelijk goede responsetijd voor gamen (alleen bij Q4 wat ghosting)
- Staat als een huis

Nadelen:
- De hoge prijs, het blijft een erg duur scherm in aanschaf
- responsetijd bij snelle shooters had beter gekund
- fabrieksinstellingen zijn matig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PirE schreef op zondag 30 april 2006 @ 20:12:
Ik heb mijn Viewsonic VP930 gisteren opgehaald en wat een scherm _/-\o_ _/-\o_. Hiervoor had ik een Samsung 959NF maar ik vond die grote beeldbuis toch wel lelijk staan in mijn studeerkamer. Vandaar dat ik overgestapt ben op een veel kleiner TFT-scherm.

De kijkhoek is supergroot en dat is erg handig en het is zeker een pre dat hij in hoogte verstelbaar is. Alleen de standaardscalibratie is niet echt super maar na wat zoeken op internet heb ik de kleuren ook goed ingesteld. Erg handig als iemand de Spyder configuratie online zet :).

De weergave van films/video is heel erg goed. Ik merk totaal geen verschil met mijn oude CRT. De weergave van zwart is ook erg goed. Alleen in de uiterste hoeken zie je dat het wat minder zwart is.

Wat games betreft moet ik nog even wennen aan TFT, dit is namelijk mijn eerste TFT-scherm. In de meeste games merk ik niks van ghosting. Bij Tombraider Legend is het beeld :9~. Maar bij hele snelle shooters zoals Q4 en UT2k4 zie je wel wat ghosting, maar het is niet echt irritant. Na 2 potjes Q4 was ik er aan gewend.

Het scherm ziet er ook erg stevig uit en als hij eenmaal staat dan staat hij ook als een huis. Je kan de DVI en stroomkabel ook vastklikken achter de voet zodat ze mooi weggewerkt zijn. De OSD is ook erg duidelijk (5 knoppen onderin waarvan 1 power knop met een groene Led (perfect qua sterkte)).

Voordelen:
- Kleurweergave is na calibratie erg goed.
- Erg grote kijkhoek
- Goede weergave van films/video
- Redelijk goede responsetijd voor gamen (alleen bij Q4 wat ghosting)
- Staat als een huis

Nadelen:
- De hoge prijs, het blijft een erg duur scherm in aanschaf
- responsetijd bij snelle shooters had beter gekund
- fabrieksinstellingen zijn matig
Weet je wat het is, hij is nu te koop voor €415 bij Hardware Discount. Ik ga hem deze week nog halen voor die schitterende prijs. Waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat is zeker een mooie prijs voor een VP930...
Ik heb em meteen maar toegevoegd aan de pricewatch.

[ Voor 3% gewijzigd door n-i-x op 01-05-2006 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Acer AL1952
Ik weet niet echt hoe ik erover moet denken...
De specs zijn goed, maar ik vraag me af hoe ze 1300:1 willen halen als Samsung met zijn eigen panelen blijft steken op 1000:1...

[ Voor 33% gewijzigd door n-i-x op 01-05-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb sinds vanmorgen 2x Acer al1923 op mijn bureau staan. Alhoewel ik nu even geen tijd heb om een review te tikken, kan ik het echt op geen enkel punt eens zijn met de slechte review (behalve het punt over de robuuste behuizing :Y) ). Mijn zwart is zwart, mijn wit is wit, ik kan nergens backlight leakage ontdekken en ze zijn haarscherp.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de 75hz versie heb gekocht, ik weet niet over welk model de andere reviews gaan. Ik zou ook zeker niet willen zeggen dat ik geen referentiekader heb, ik werk dagelijks met andere TFT's en CRT's van hoge kwaliteit.

Ik vermoed dat die zwaar negatieve review ofwel een beetje overdreven is of over een defect model(/subtype) gaat. Hier een zeer tevreden gebruiker iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om m'n AL1923 te reviewen.Dit hoop ik vanavond te doen.
Ik heb wat desktop werk gedaan en wat gegamed.

Opvallend:
- backlight leakage in de 4 hoeken
- contrast en helderheid moeten redelijk hoog staan (min 75%) voor een vergelijkbaar CRT resultaat
- donkere kleuren worden niet goed weergegeven
> in Call of Duty 2 ziet het er op m'n CRT 'warmer' uit. Ik vind de kleuren van de TFT er nog niet echt uitspatten.

Ik kan tijdens mij dual monitor setup geen vertraging merken tussen CRT en TFT.

Ik ga vanavond kijken of ik dat met bepaalde programma's kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-SToFFeL-_ schreef op maandag 01 mei 2006 @ 16:32:
Ik heb sinds vanmorgen 2x Acer al1923 op mijn bureau staan. Alhoewel ik nu even geen tijd heb om een review te tikken, kan ik het echt op geen enkel punt eens ... een zeer tevreden gebruiker iig :)
Erg vreemd, zelfs de positieve reviews die tot nu toe over de AL1923 geplaatst zijn gaven allemaal aan dat men last heeft van backlight-leakage en geen goed zwart. Misschien ben je niet zo kritisch of heb je ook geen goed vergelijkingmateriaal, maar ik verbaas mij iig wel over deze reactie. Zwaar overdreven was mijn negatieve review niet, ik heb een scherm van een jaar oud ter vergelijking genomen die volgens Acer op bijna alle fronten minder moest zijn dan de AL1923, in de praktijk was het tegenovergestelde het geval. Dus overdreven? Nee. Defect? Aangezien de andere reacties ook opmerkingen gegeven hebben over dezelfde problemen(in mijn ogen); blauw beeld(hierdoor slecht weergegeven donkere kleuren), veel ghosting en backlight-leakage, denk ik dat het scherm niet defect was. Of de schermen van de andere gebruikers moesten ook defect zijn en dat lijkt mij erg sterk...
Mickman schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:54:
Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om m'n AL1923 te reviewen....
Ik ga vanavond kijken of ik dat met bepaalde programma's kan verbeteren.
Hier dus weer een goed voorbeeld van een gebruiker met helaas dezelfde problemen.

Ik heb vandaag de monitor gelukkig retour mogen sturen naar mijn leverancier. En ik hou mooi mijn trouwe ouwe BenQ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Ik heb speciaal voor jou mijn achtergrond nog eens helemaal op zwart gezet en de hoeken miticuleus onderzocht, maar ik kan zelfs met heel veel fantasie geen backlight leakage ontdekken. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar wel dat ik echt geen backlight leakage heb. Zoals gezegd heb ik niet de standaard versie van de AL1923, misschien dat het dat is, of misschien is het iets anders. Geloof in ieder geval maar dat ik er echt zeer kritisch (meer dan ik normaal zou doen) naar heb gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Je kan 's nachts kijken of er dan een beetje backlight bleeding is, maar als het bij daglicht niet zichtbaar is is het in ieder geval geen erge backlight bleeding.
Ik denk eigenlijk toch dat Guus_ een defect scherm heeft, want de andere reviewers vonden de monitor vrij snel, ze zagen een klein beetje backlight bleeding, en bij zommigen was het beeld standaard een beetje blauw... En bij Guus_ was de monitor traag, was er best veel backlight bleeding, was het beeld erg blauw, en werd het erger als je er niet recht op keek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is de syncmaster 151s

Goed genoeg voor te gamen ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:10:
is de syncmaster 151s

Goed genoeg voor te gamen ? O-)
Tuurlijk met zijn 25ms zou je veel last van ghosting moeten hebben, maar ik heb ik er weinig last van.
Al heb ik soms het idee met Trackmania Nations dat het beeld wazig is. :P

Alleen is het een 15" scherm en niet een 19" scherm.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:24:
Dat is zeker een mooie prijs voor een VP930...
Ik heb em meteen maar toegevoegd aan de pricewatch.
Donderdag ophalen! Ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XiN schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:53:
Je kan 's nachts kijken of er dan een beetje backlight bleeding is, maar als het bij daglicht niet zichtbaar is is het in ieder geval geen erge backlight bleeding.
Ik denk eigenlijk toch dat Guus_ een defect scherm heeft, want de andere reviewers vonden de monitor vrij snel, ze zagen een klein beetje backlight bleeding, en bij zommigen was het beeld standaard een beetje blauw... En bij Guus_ was de monitor traag, was er best veel backlight bleeding, was het beeld erg blauw, en werd het erger als je er niet recht op keek...
Bijna alle gebruikers hebben dezelfde verschijnselen gemeld... Alleen in mijn review heb ik meer de nadruk op deze negatieve punten gelegd dan de andere gebruikers dat deden. Dat ik kritischer ben dan de gemiddelde gebruiker is duidelijk. Ik geloof niet dat de monitor bijvoorbeeld meer ghosting vertoond doordat deze defect is, backlight-bleeding is bij iedereen, op Stoffel na, een probleem en misschien had ik na nog meer tijd aan kalibratie het blauw eruit gekregen. Maar zelfs dan bleven de donkere kleuren de boosdoener van het totale kleurenpalet, duidelijk blijft de AL1923 achter op al die punten vergeleken met mijn oude BenQ. Als je wil mag je mijn review verwijderen uit het topic maar ik zal het wel jammer vinden voor de mensen die overwegen om een AL1923 aan te schaffen.

@_-SToFFeL-_
Heb je het scherm wel bekeken in een verduisterde omgeving? Is het mogelijk dat je een foto maakt van het scherm in het donker?(uiteraard met een zwarte achtergrond;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:15

Entity

9000rpm

Mooi topic tot nu toe jongens! Vooral de startpost is erg informatief!

Zelf sta ik op het punt een 19" TFT aan te schaffen. ik zit nog een beetje te twijfelen tussen een Samsung 930BF (mooi scherm voor een hele scherpe prijs) en de 970P (zéér mooi scherm met uitstekende specificaties en een redelijke prijs), waarschijnlijk wordt het de 970P. Dat het een Samsung moet worden, is zeker, ik ben uitermate tevreden over mijn 172T en bijna al mijn kennissen hebben Samsung TFT's (uiteenlopend van 171N tot 730BF) en zijn allemaal erg tevreden.

De 172T blijft dan ook als 2e monitor fungeren, ik heb ooit met 2 CRT's een dual monitor opstelling gehad en mis het nog steeds, dus die komt weer terug :)

Als iemand nog redenen heeft waarom ik de een of de ander per se niet zo moeten nemen (of wel), dan hoor ik het graag, maar uitgaande van de reacties en reviews denk ik dat zowel de 930BF als de 970P goede aankopen zullen zijn.

Zodra ik hem heb, zal ik een review in de product survey posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 20:26:
[...]

Bijna alle gebruikers hebben dezelfde verschijnselen gemeld... Alleen in mijn review heb ik meer de nadruk op deze negatieve punten gelegd dan de andere gebruikers dat deden. Dat ik kritischer ben dan de gemiddelde gebruiker is duidelijk. Ik geloof niet dat de monitor bijvoorbeeld meer ghosting vertoond doordat deze defect is, backlight-bleeding is bij iedereen, op Stoffel na, een probleem en misschien had ik na nog meer tijd aan kalibratie het blauw eruit gekregen. Maar zelfs dan bleven de donkere kleuren de boosdoener van het totale kleurenpalet, duidelijk blijft de AL1923 achter op al die punten vergeleken met mijn oude BenQ. Als je wil mag je mijn review verwijderen uit het topic maar ik zal het wel jammer vinden voor de mensen die overwegen om een AL1923 aan te schaffen.

@_-SToFFeL-_
Heb je het scherm wel bekeken in een verduisterde omgeving? Is het mogelijk dat je een foto maakt van het scherm in het donker?(uiteraard met een zwarte achtergrond;) )
nee uw review moet zeker blijven, zo kunnen mensen het checken, volgens mij heb je echt wel ergens een defect, de ghosting kank goe begrijpen, ik zie het ni zo snel, dat andere het erg zien kan, maar de kleuren enzo denk ik echt dat er iets mankeerde aan de aansturing van jouw scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
XiN schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor de link van die demo, die laat erg goed zien wat dat dynamische contrast eigenlijk inhoud...
Ik had er ook wat aan. Was eigenlijk van plan om een LG L1770H een keer te kopen en dan wel eerst de monitor met eigen ogen te testen. Nu ik het filmpje gezien heb, weet ik genoeg en laat de LG maar achterwege.
Jammer maar helaas, moeten ze maar niet smokkelen.

Dan misschien toch weer een Samsung. Of de 730BF, de 740BF of zelfs de 930BF. :)

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

[...]

@_-SToFFeL-_
Natuurlijk wil ik dat, het probleem is alleen dat ik op het moment geen goede camera hier heb. Ik heb een poging gewaagd, maar de camera past een akelige lichtcorrectie toe. De kamer was helemaal donker, maar toch zie ik mijn muur, en er komen vlekken op het scherm door de camera. Zelf zie ik gewoon egaal zwart als ik ervoor zit, ook in het donker.

Ik zal kijken dat ik ergens deze week een fatsoenlijke camera regel, en dan maak ik wel een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mystic_Jack schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:31:
[...]

Tuurlijk met zijn 25ms zou je veel last van ghosting moeten hebben, maar ik heb ik er weinig last van.
Al heb ik soms het idee met Trackmania Nations dat het beeld wazig is. :P

Alleen is het een 15" scherm en niet een 19" scherm.
wat is ghosting?

dus 19'' is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Hej, ben ik weer. Alles goed hier? Nog iets vernieuwend naast neppe 2ms schermen en neppe 8bit VA panels? (8>

Ik wilde jullie even hierop wijzen: Yokozuna in "OLED schermen Samsung voor PC dichterbij" :)

[ Voor 28% gewijzigd door Yokozuna op 02-05-2006 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
VP930 opeens goedkoop, één negatieve review over AL1923(rest positief), een Acer AL1952 met superspecs die ik niet helemaal geloof, Dynamisch contrast(kijk het mooie filmpje in de startpost), goed geregelde overdrive bij een TN, zware overshoot bij 970P, en de veelbelovende overdrive IPS(Zie Nec LCD20WGX2)

En waarschijnlijk ben ik nog iets vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:47:
[...]

wat is ghosting?

dus 19'' is beter?
Ghosting is waarschijnlijk dat vager worden wat je ziet als je gaat bewegen.
Verder zij hij waarschijnlijk dat het een 15" was en geen 19" omdat dit het 19" TFT topic is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Als je wil mag je mijn review verwijderen uit het topic maar ik zal het wel jammer vinden voor de mensen die overwegen om een AL1923 aan te schaffen.
Jouw review verwijderen omdat ie negatief is zou censuur zijn, en daar doe ik niet aan.
Ik zal de link naar je review in de startpost laten staan(ik heb zelfs een waarschuwing neergezet dat niet iedereen tevreden is met de AL1923), en ik heb mijn persoonlijke mening gegeven.
Mogelijke kopers mogen zelf kiezen wat te doen nadat ze het allemaal hebben doorgelezen, dan kunnen ze waarschijnlijk een betere keuze maken dan wanneer ik informatie achter ga houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top, indien het backlight-leakage probleem volledig weg is kan het zijn dat Acer de AL1923 grondig aangepakt heeft.
Daar heb je gelijk in. De reden dat ik dit zei was omdat ik de monitor retour gestuurd heb naar de shop en ik krijg het bedrag terug gestort op mijn rekening. Ik ben zelf wel bijna zeker dat het geen defect was maar aangezien je daar jouw twijfels bij had kan ik me voorstellen dat je zou zeggen: ik verwijder de reactie, want misschien was de monitor van Guus_ defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
[...]

Bijna alle gebruikers hebben dezelfde verschijnselen gemeld... Alleen in mijn review heb ik meer de nadruk op deze negatieve punten gelegd dan de andere gebruikers dat deden. Dat ik kritischer ben dan de gemiddelde gebruiker is duidelijk. Ik geloof niet dat de monitor bijvoorbeeld meer ghosting vertoond doordat deze defect is, backlight-bleeding is bij iedereen, op Stoffel na, een probleem en misschien had ik na nog meer tijd aan kalibratie het blauw eruit gekregen. Maar zelfs dan bleven de donkere kleuren de boosdoener van het totale kleurenpalet, duidelijk blijft de AL1923 achter op al die punten vergeleken met mijn oude BenQ.
Niet alle userreviews melden dezelfde problemen.
Alleen de jouwe en die van boostah zeggen iets over blauwige kleuren, C-Wing zegt alleen dat ie een tijdje aan de kleuren heeft zitten prutsen(of ze blauwig waren of niet zou ik dus niet weten), En Joris de Man zegt zelfs dat ie op deze monitor voor het eerst kon zien dat de achtergrond van tweakers.net/GoT geel is(wat ook blijkt te kloppen).
En qua ghosting heb ik het idee dat C-Wing en Mark de Man niet zoveel gamen, maar boostah zegt duidelijk dat er maar een klein beetje ghosting is.

Als jij denkt dat het zo hoort dan kan ik je moeilijk dwingen om je monitor om te ruilen voor een andere AL1923, maar Als de zwartweergave op een PVA met een contrast van 1000:1 slechter is dan op een TN met een contrast van 700:1, en bovendien veel te blauwige kleuren weergeeft, dan denk ik echt aan een defect.
De ghosting kan ook veroorzaakt worden door een defect, want de AL1923 is een PVA met overdrive, en als de overdrive dan te zwak staat afgestelt dan krijg je inderdaad enorme vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
XiN schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 00:47:
En waarschijnlijk ben ik nog iets vergeten...
Dat was dus dit
Volgens mij de snelste niet-overdrive monitor tot nu toe.
0 ghosts zagen we tot nu toe alleen maar bij overdrive monitoren...
Die monitor is trouwens de L1970H...
Er is alleen ook wat minder positief nieuws over LG: Ze beweren dat TN's tegenwoordig een kijkhoek van 170/170 hebben(een paar posts onder die post van net zie je dat dat duidelijk niet zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad wel mogelijk dat het scherm defect was, maar ik denk dus dat deze kans zeer klein is en dat er door Acer gebruik gemaakt wordt van budget backlights en verouderde overdrive technieken zodat Acer hierdoor dus een scherm met hoge specificaties voor een bodemprijs kan aanbieden. Een scherm van de concurrentie, die op papier dezelfde specificaties heeft, zit een stuk hoger qua prijs.

Backlight-leakage had tot nu toe iedere gebruiker last van, op één na. Ghosting was naar mijn idee in veel situaties 16 á 20ms(dit verklaard de hoge on/off responsetijd op de website van Acer) en deed zich vooral voor bij donkere kleuren, dit blijft toch echt een persoonlijk punt indien men geen goed vergelijkingmateriaal heeft. Ik hoor vaak dat mensen met een oud ~20-25ms paneel nog prima kunnen gamen en zelfs helemaal niks van ghosting merken terwijl ik me er al enorm aan stoorde aan de ghosting op mijn oude 12ms BenQ.

De zwartweergave werd naar mijn idee volledig geruïneerd door de goedkope backlight, hierdoor werd dus ook het volledige kleurenpalet verknald. Dit kwam dus niet door het PVA-paneel zelf, hoe goed dit paneel qua kleurweergave kon zijn(dus met een betere backlight) kan ik dus niet beoordelen.

Kortom: De backlight is bij iedere AL1923 van dermate slechte kwaliteit dat dit dus niet door retournering te verhelpen is(of Acer moet dit probleem opgelost hebben, hopelijk vernemen wij dit van SToFFeL :P ). De ghosting weet ik niet maar naar mijn idee is dit scherm niet op Gamers gericht en voldoet dus ook niet aan de eisen van de hardcore-gamer op dit gebied. Op de website van Acer staat de AL1923 ook niet onder de "LCD Gamers Line" maar onder de "LCD Office Line".

Edit: Of het scherm defect was, of niet, zal nooit duidelijk worden. Daarom was dit ook mijn laatste reactie over de verklaring waarom ik denk dat het scherm niet defect is :P Ik heb namelijk het idee dat ik in herhaling val.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
XiN schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:18:

Dat doe je zo:
ik heb nog nooit eerder met sluitertijden gewerkt. Ik heb in het menu ISO en shuttertime gevonden. Alleen bij ISO kan ik een 200 waarde kiezen, maar ISO heeft toch te maken met de hoeveelheid omgevingslicht? En de shuttertim gaat niet verder dan 1/125. Moet ik dan gewoon voor 1/125 kiezen?

(AL1923 review komt er aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 15:45

Pubbert

random gestoord

Sinds gister mijn Mirar 19" Widescreen, nog niet erg uitgebreid kunnen testen, maar die breedte is super :) Lekker 2 programma's naast elkaar :)

Nog niet veel mee gegamed, jammer van die exotische resolutie, tot nu toe had alleen HL2 en CS Source er native support voor.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mickman schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 09:17:
[...]

ik heb nog nooit eerder met sluitertijden gewerkt. Ik heb in het menu ISO en shuttertime gevonden. Alleen bij ISO kan ik een 200 waarde kiezen, maar ISO heeft toch te maken met de hoeveelheid omgevingslicht? En de shuttertim gaat niet verder dan 1/125. Moet ik dan gewoon voor 1/125 kiezen?

(AL1923 review komt er aan)
Met iso stel je de lichtgevoeligheid in.
Als je camera niet lager kan dan 1/125, dan moeten we daar maar genoegen mee nemen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister een trotse bezitter van een mooie scherm Belinea 10 19 25.
Veel kan ik er niet over zeggen want ik moet nog steeds een betere 3d kaart kopen want deze huidige kan net de resolutie aan ik heb hem nu op 1280 * 1024 staan (dat stond op de doos van de Tft)

Heeft een 8 MS maar tot nu toe bijna niets gemerkt.
Alleen kan ik de optimale helderheid en de contrast niet goed instellen. Kan iemand mij misschien helpen ?
(helderheid stond in het begin op maximaal maar de licht was te veel en dus krijg ik beetje pijn in mijn ogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Wat voor instellingen(die iets met de helderheid te maken hebben) staan er allemaal in het OSD?
In de startpost staat deze link naar een plaatje waarmee je contrast & helderheid in kan stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hij staat in de Osd maar van dat link wordt ik niet echt wijzer heb je misschien iets beters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Dat plaatje is prima om het contrast en de helderheid in te stellen...
Je moet gewoon in de gaten houden dat zwart zwart blijft, maar je de verschillen tussen de donkere tinten wel kan blijven zien.
Verder kan je zelf kiezen hoe wit je wit wilt hebben, en ook daar moet je even in de gaten houden dat je de verschillen tussen de lichte tinten blijft zien.

Als het goed is dan is er een optie in je OSD waarmee je het zwart niet verandert, maar het wit wel.
Die optie moet je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, bedankt ik zal proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ik ben aan het twijfelen tussen de Samsung 940BF € 399,- en de Samsung SyncMaster 930BF van € 349,-. Ik wil hem gebruiken om te gamen op mijn nieuwe pc. Is de meerprijs van € 50,- het verschil in de kwaliteit en 6ms waard? Beide komen goed uit revies, maar hoe denken jullie er over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
Een review van de Acer AL1923. Ik heb hem sinds vorige week donderdag.

Ik heb voor de test een dual monitor setup gebruikt met deze monitor en m'n oude Iiyama.
Tot nu toe 3 dode subpixels: 2x rood, 1x blauw

vorige schermen: Iiyama S702GT (CRT), HP L1740 (TFT)

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Gekocht bij een lokale winkel. Kan hem bij defecten terug brengen. Wat ik dus ook ga doen.
De monitor wordt geleverd met 3 verschillende stroomkabels en een analoge en DVI kabel. Kan niet missen dus. De hoogteverstelling is erg handig, pivot is wel leuk feature.

De kleurweergave is redelijk goed. De kleuren van de Acer zijn enigzins 'mat' te noemen bij de weergave donkere kleuren.

De gradients van prad.de vertonen een beetje strepen en cirkels wat volgens mij zou kunnen duiden op 6 bits ipc 8 bits. M'n CRT geeft geen strepen of cirkels. De kleuren opzich zijn goed alleen die strepen niet. Lijkt er dus op dat bepaalde kleuren niet weergegeven kunnen worden. Wellicht dat andere eigenaren deze gradients ook even kunnen testen.
link

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Tijdens gamen merk ik er bijna niets van (Enemy Territory). Met Pixperan heb ik foto's gemaakt. Daarbij is de ghosting duidelijk te zien. Voor de hardcore gamer is dit dus niet het juiste scherm.
Foto minste ghosting: link
Foto meeste ghosting: link

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Contrast en helderheid stonden standaard te hoog, maar niet veel te hoog. In een eerdere review werd de boel ingesteld op 40-40, maar het contrast moet bij mij minstens op 70% gezet worden om een beetje mooi wit te krijgen. 80% geeft wat mij betreft het beste resultaat.
Helderheid kan vervolgens tussen de 60-70% insteld worden.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Bij het weergeven van wit ziet het er allemaal erg strak uit. Hierover is geen twijfel mogelijk.
Bij het weergeven van zwart toont dit scherm haar achilleshiel. In de 4 hoeken is de backlight leakage goed te zien. Zie foto. Waar die puntjes vandaan komen weet ik niet. Kan nu geen betere foto maken, want de accu is op.
Door de backlight komen de donkere kleuren grijzig over. Tijdens het gamen heb ik met de dual monitor setup zowel op de CRT als de TFT gekeken. Op de TFT leek het schemerig terwijl ik op de CRT wel het idee had dat het nacht was.

De kijkhoek is erg goed. Vanaf de zijkanten zie pas bij grote kijkhoeken enige verlichting van de kleuren.

Ik vind de kwaliteit van de behuizing goed. Voelt goed aan en is mooi afgewerkt.
De knopjes van de OSD zijn wat minder logisch in volgorde geplaatst. De aan/uit toets zit namelijk tussen de toetsen van de OSD bediening. Tis maar waar je op let. :o

Ik kende de monitor alleen van de officiele Acer website. Het was een verademing om hem uit de doos te halen. Hij ziet er best mooi uit. Lekkere dunne rand. Beter dan op de foto in ieder geval.
Overal gezien is een leuke monitor voor een leuke prijs. Door de backlight wordt jammer genoeg de kleurweergave minder.

Voordelen
-kijkt prettig en rustig
-lichte kleuren zijn goed
-wit is wit
-grote kijkhoek

Nadelen
-beetje ghosting
-backlight leakage
-donkere kleuren komen niet in de buurt van m'n CRT.
-gradients worden niet goed weergegeven

[ Voor 7% gewijzigd door Mickman op 02-05-2006 23:54 . Reden: Foto's werkten niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:23:
Mensen ik ben aan het twijfelen tussen de Samsung 940BF € 399,- en de Samsung SyncMaster 930BF van € 349,-. Ik wil hem gebruiken om te gamen op mijn nieuwe pc. Is de meerprijs van € 50,- het verschil in de kwaliteit en 6ms waard? Beide komen goed uit revies, maar hoe denken jullie er over?
Ik weet niet, er zijn nog niet echt reviews waarin de 930BF met de 940BF vergeleken werd, en er zijn ook geen reviews met metingen van de 940BF...
Het verschil is trouwens 2ms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Mickman schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:34:
De kleurweergave is redelijk goed. De kleuren van de Acer zijn enigzins 'mat' te noemen bij de weergave donkere kleuren.
Het matte kan je er waarschijnlijk wel vrij makkelijk uit krijgen door een gamma correctie in te stellen van iets onder de 1, zou je dat willen proberen en zou je dan ook kunnen zeggen hoe de kleurweergave dan(na die correctie) is?
Mickman schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:34:
Tijdens gamen merk ik er bijna niets van (Enemy Territory). Met Pixperan heb ik foto's gemaakt. Daarbij is de ghosting duidelijk te zien. Voor de hardcore gamer is dit dus niet het juiste scherm.
Foto minste ghosting: link
Foto meeste ghosting: link
Dat lijkt best wel hierop...
Met een kortere sluitertijd was er mischien iets minder ghosting geweest, maar toch lijkt het wel alsof Acer de overdrive gewoon vergeten is en het een gewoon 20ms PVA paneel is...

In ieder geval bedankt voor de review met de foto's, die laten zien dat Guus_ in ieder geval met de ghosting, en ook wel met de backlight leakage gelijk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
XiN schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:06:
Het matte kan je er waarschijnlijk wel vrij makkelijk uit krijgen door een gamma correctie in te stellen van iets onder de 1, zou je dat willen proberen en zou je dan ook kunnen zeggen hoe de kleurweergave dan(na die correctie) is?
gamma stond op 1, staat nu op 0.85. Beeld komt nu wel wat beter over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Ben al geruime tijd bezitter van een samsung 970P. Mooi scherm, maar heb nu het idee dat de voet het scherm niet goed kan dragen.....

Op mijn bureau staat het scherm redelijk dicht bij de voet (paar cm ertussen). Dit in verband met een verhoging waar het scherm al op staat. Als ik het scherm nu omhoog duw, dan zakt hij weer naar beneden. Ik heb het gevoel dat de "kracht" uit de draagarm is. Ben ik de enige die dat ervaart of denkt te ervaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Trax_Digitizer op 03-05-2006 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Ik heb wel vaker gehoord over een slappe voet bij de 970P...
Maar eigenlijk heb ik nog nooit van iemand gehoord wat Samsung's reactie was.
Kan je mischien Samsung emeilen met de vraag of het normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Wat is overshoot?

En kan je met 12ms films bekijken?

En ff een vraag aan Xin, aangezien ik hier geen PB knop kan vinden. Waar heb jij dan gelezen dat de 960BF niet geschikt is voor films?

[ Voor 56% gewijzigd door Aubergine op 03-05-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Overshoot heeft met overdrive te maken.
Bij overdrive wordt eerst even een te hoge spanning over een pixel gezet, zodat ie snel van kleur verwisselt.
En als de pixel dan de juiste kleur heeft, dan wordt er weer een normale spanning opgezet, zodat ie de kleur vasthoud.
Maar als er nou te laat een normale spanning over de pixel wordt gezet, dan is ie al doorgeschoten(dan is ie bijvoorbeeld te licht bij als ie van zwart naar grijs moest), en dan moet ie daarna weer donkerder worden.
Dat te ver gaan heet overshoot.

In films heb je vaak een klein beetje ruis zitten.
Ruis houd in dat pixels afwisselend een klein beetje donkerder en lichter worden.
Maar als je nou een monitor neemt die veel overshoot heeft, dan schiet ie steeds door, en worden ze niet een klein beetje donkerder of lichter, maar een heleboel.
De ruis wordt dus eigenlijk versterkt door de overshoot...

Hier zie je hoe erg de overshoot is bij de 960BF(vooral bij de donkere kleuren), en een pagina verder zie je ook dat ze de 960BF niet zo geschikt vinden voor films(en eigenlijk ook al niet voor games)

12 ms lijkt me prima geschikt voor films, die gaan over het algemeen iets minder snel dan games.
films zijn maximaal 30 fps, dus 33ms per frame, dus als het beeld er als binnen 12ms is dan zit het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik ook dacht bij de acer al1923 en zijn ghosting

is dit niet hetzelfde paneel als in de vroegere 193p+, daar was de overdrive ook niet bijzonder goed te noemen (dacht wel dat het hetzelfde paneel was), maar dan is het wel raar dat er mensen de kleurweergave en contrast niet zo goed vinden, aangezien die bij de 193 top was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
De snelheid kan je dan inderdaad wel op die manier verklaren.

De backlight bleeding is ook nog te verklaren, want die komt niet door het paneel zelf, maar doordat de behuizing tegen het paneel aandrukt.
En de kleujrkwaliteit wordt vooral bepaalt door de electronica die in de monitor zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede review, bedankt. Dit geeft voor mij een hoop opheldering. Het probleem dat ik ervaren had met de "blauwige waas" duidt dan waarschijnlijk op een defect in het scherm die ik getest had. Aangezien het zwart bij jou grijs is. Toch ben ik bij dat ik de monitor geretourneerd heb aangezien de ghosting, de backlight en de slechte weergave van donkere kleuren voor mij hiervoor al doorslaggevend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trax_Digitizer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:34:
Ik heb het gevoel dat de "kracht" uit de draagarm is. Ben ik de enige die dat ervaart of denkt te ervaren?
Hmm.. klopt wel een klein beetje, maar mijn 970P zakt vanuit hoogste positie iets van 3 of 4 cm terug.

Ik heb ooit es gehoord dat de draagarm oorspronkelijk alleen met een 17" scherm ( de 770P ) in gedachte was ontworpen....

Verder ben ik nog heel tevree met het scherm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Ik ben ten einde raad, zijn er nog wel goede 19tft monitoren? De 970p had 19 ms in praktijk, de 930bf is niet geschikt voor films. De AL1923 had te veel blacklight etc. Wie weet er nog een goede monitor? (Max prijs rond de 400 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadamink
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-11-2020
Aubergine schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:28:
Ik ben ten einde raad, zijn er nog wel goede 19tft monitoren? De 970p had 19 ms in praktijk, de 930bf is niet geschikt voor films. De AL1923 had te veel blacklight etc. Wie weet er nog een goede monitor? (Max prijs rond de 400 euro).
Haha ja idd, hoe meer je leest hoe moeilijker de keuze wordt :P. Ik lees zelf ook al een tijd van allerlei reviews en ik weet echt niet meer wat ik kopen moet. Elk voordeel heb z'n nadeel zullen we maar zeggen.

Specificatie systeem: http://specs.tweak.to/13313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ik begin er steeds minder van te begrijpen. Veel voor en nadelen en dan ook nog is allemaal kleine bijkomstigheden waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Ik heb op het moment een 17" Dell scherm met 12ms. Ik heb net een nieuwe pc besteld en ga hem morgen ophalen. Maar nu wil ik er misschien ook een scherm bij kopen. Eigenlijk wel heel erg graag. Want anders heb ik straks een pc van 1400 euro en een brak scherm.

Ik zat ernstig te twijfelen over de Samsung 930BF, mede dankzij de Best Buy Guide in deze richting gezet. Ik lees erg veel positieve maar ook wat negatieve comments/reviews over dit scherm. En ik heb gewoon te weinig verstand van dit onderwerp en de tijd om me hier in te verdiepen om te weten of dit een goede aankoop zou zijn.

Ik heb dus een scherm nodig om te Gamen en om Films te kijken. Het liefst ééntje waarbij ik geen tot zo weinig mogelijk last heb van ghosting, want dat is met wat ik nu heb absurt. Gewoon om dus lekker te kunnen gamen vooral. Ik hoop dat jullie me er even uit kunnen helpen want ik begrijp er niets meer van. Ik heb ook gekeken naar Samsung 940BF maar ik weet niet of dat extra geld de 2ms waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou wat mij betreft de Belinea 101920, gekocht bij 4launch voor € 365,- Kort gezegd ben ik er superrrtevreden mee. Hieronder de complete review:

Ik heb hem nu 2 dagen, en heb er veel mee gesurft en gechat, maar ook een paar uur CSS op gespeeld, en wat videomateriaal gekeken (film, docu en cartoon).

Het vorige scherm
Mijn vorige scherm was een 21 inch Dell van 35 kg met een Trinitron beeldbuis. Dit TFT is in alle opzichten beter, behalve het niveau van het zwart en qua ghosting. Wat dat betreft vind ik ze even goed.

4Launch heeft ‘m heel snel geleverd, en tegen een concurrerende prijs. Geen pixelgarantie, maar ook geen doooie pixels =D

De kleurweergave is geweldig! Duidelijk beter dan m’n CRT. Kleurverlopen zien er mooi uit, en kleuren zijn levendig en goed onderscheidbaar. Mede dankzij de scherpte zijn me al allerlei (kleur)details opgevallen die ik nog niet eerder gezien had. Ik moest wel nog de gamma-instelling van m’n videokaart verlagen, anders waren kleuren van gemiddelde helderheid een beetje flets. Gamma staat nu op 0.8. Kleuren staan op rgb: 237/245/255.

Contrast & helderheid, backlight (diepte van het zwart, felheid van het wit)
De diepte van het zwart is het enige waar ik nog kritiek op zou kunnen hebben, maar dan moet je wel echt je best doen om erop te letten. De niet-zwartheid van het zwart is van ongeveer hetzelfde niveau als m’n ouwe CRT. In de hoeken is wel meer backlight te zien dan in het midden. Al met al vind ik het zwart erg goed. Wit is perfect.

Ghosting
Ik heb echt geen ghosting kunnen zien. Ik heb een paar uur CSS en wat HL2 gespeeld, en goed zitten kijken bij Quake 3, verschillende levels, maar niks te zien. Ook bij verschillende films niks te zien. CSS speelt echt fijner dan op m’n CRT, ik zie gewoon meer details in textures en models.

Superrr, naast de kleuren natuurlijk een van de redenen om dit scherm met MVA-paneel te kopen.

De bouwkwaliteit is prima, ik had verwacht dat een “goedkoop” scherm minder goed zou zijn. Het scherm is traploos in hoogte verstelbaar, zonder dat je de poot hoeft vast te houden. De voet is erg zwaar, de hele monitor weegt bij elkaar meer dan 6 kilo! De knopjes zitten recht enzo, en het materiaal ziet er niet goedkoop uit. De monitor wordt volledig geassembleerd geleverd.

Vormgeving, bijzonderheden
De vormgeving viel me 100% mee, zeker gezien de foto op de startpost. De poot is onopvallend door z’n zwarte kleur. Het zilver is een beetje donker, dat ziet er goed uit vind ik. Het ledje is niet te fel. De knopjes zijn symmetrisch., en het logootje niet te opvallend. Aan de achterkant staat wel in grote witte letters Belinea, wat ik ook wel weer aardig vind. De boxjes nemen gelukkig weinig ruimte in.

Voor delen zijn de prijs/kwaliteit verhouding, en ook de kwaliteit an sich. Kijkhoek, kleurechtheid, scherpte en ghosting zijn naar mijn mening allemaal geweldig. Ook de bouwkwalitieit is prima. Ik ga nog jaren plezier hebben van dit scherm.

Enige nadelen zijn de backlightleakage in de hoeken, het ontbreken van een DVI-kabel in de verpakking, het feit dat je (op veel videokaarten) de gamma-waarde nog moet aanpassen voor je perfecte kleur hebt, en het feitje dat je alleen binnen het menu de helderheid kan aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd budget onder de 400euro, belinea (toch als ge geen acer wilt) + heeft nog niks slecht over zich gekregen itt andere schermen, behalve dat hij maar 600:1 contrast haalt ipv de 1000:1 opgegeven (ma de kans da ge da verschil echt ziet zou me verwonderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Belinea 101920 is inderdaad een aardige keuze waarvan we geen echte tegenvallers hebben gehad.
Als je nog wat dieper zwart wilt, dan kan je ook voor de VP930 van Viewsonic gaan.
Daar hebben we eigenlijk ook niks slechts over gehoord( hij blijkt zelfs helemaal geen overshoot te hebben, en volgens de tomshardware-review is de beeldkwaliteit ook geweldig, en is ie even snel als de Belinea), en hij is tegenwoordig voor iets meer dan €400,- te koop.
Mischien kan ik de VP930 in de startpost beter aanraden als allrounder dan de 970P, want de 970P heeft toch weer redelijk veel overshoot(is verder wel een prima monitor).

Voor wie zich afvraagt op welke reviews ik dit baseer:
tomshardware.com (daar kan je lezen over de overshoot op de 970P, en de afwezigheid van overshoot op de VP930, verder zie je contrastmetingen, en figuten waar je iets uit kan halen over de kleurweergave(het figuur laat zien hoe je je kleurcorrectie in zou moeten stellen om perfecte kleuren te krijgen))

tomshardware.de (hetzelfde als hierboven, maar nu zit de 101920 ook in de review.)

[url=http://www.behardware.com/articles/602-1/19-lcd-survey-2-3-4-6-8-ms-and-above.html] ( daar geven ze aan dat de VP930 en de 970P ongeveer even snel zijn, maar dat de 970P minder geschikt is voor video's vanwege de videonoise. verder zie je dat de gemiddelde deltaE van de VP930 voor kalibratie vrij hoog ligt, maar dat komt doordat(zoals je bij tomshardware kan zien) de afwijking van de VP930 vooral in het groen ligt, en een kleine afwijking in het groen levert al een grote deltaE op(groen wordt een beetje overgewaardeerd in dat systeem...))

[ Voor 49% gewijzigd door n-i-x op 04-05-2006 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:58:
Mensen ik begin er steeds minder van te begrijpen. Veel voor en nadelen en dan ook nog is allemaal kleine bijkomstigheden waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Ik heb op het moment een 17" Dell scherm met 12ms. Ik heb net een nieuwe pc besteld en ga hem morgen ophalen. Maar nu wil ik er misschien ook een scherm bij kopen. Eigenlijk wel heel erg graag. Want anders heb ik straks een pc van 1400 euro en een brak scherm.

Ik zat ernstig te twijfelen over de Samsung 930BF, mede dankzij de Best Buy Guide in deze richting gezet. Ik lees erg veel positieve maar ook wat negatieve comments/reviews over dit scherm. En ik heb gewoon te weinig verstand van dit onderwerp en de tijd om me hier in te verdiepen om te weten of dit een goede aankoop zou zijn.

Ik heb dus een scherm nodig om te Gamen en om Films te kijken. Het liefst ééntje waarbij ik geen tot zo weinig mogelijk last heb van ghosting, want dat is met wat ik nu heb absurt. Gewoon om dus lekker te kunnen gamen vooral. Ik hoop dat jullie me er even uit kunnen helpen want ik begrijp er niets meer van. Ik heb ook gekeken naar Samsung 940BF maar ik weet niet of dat extra geld de 2ms waard is...
Je hebt nu dus een 12ms... en zie je daar ghosting op?
Als je daar geen ghosting op ziet(of zo weinig dat je het niet erg vindt) dan kan je een allrounder nemen( VP930 of Belinea 101920 ofzo), anders dan moet je inderdaad naar game-monitoren zoals de 930BF gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Ehm misschien nog een alternatief de LG L1970H. Heb hem zelf ook sinds vorige week vrijdag en ben er zeer tevreden mee. Denk als ik er vanavond aan toe dan ik ff een review ga schrijven.
Ligt er natuurlijk wel helemaal wat je ermee van plan ben. het is een 8ms scherm, eerder in dit topic heb ik een hele rits foto's gepost (ok een link ernaar toe) zodat je de ghosting ervan zelf kan bepalen of dat voor jou binnen de normen ligt of niet.
Zoals gezegd ga ik proberen vanavond een review te schrijven!
Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
Ik ga vanavond m'n Acer AL1923 terugbrengen naar de winkel.
Ik heb 3 dode subpixels en last van backlight bleeding. Ook ben ik niet te vreden over de kleurweergave.

Ik zit te twijfelen tussen het bestellen van een nieuwe AL1923 of een Belinea 101920 nemen. Het lijkt er op dat de Belinea beter presteerd dan de Acer.

Zou iemand die de Belinea 101920 heeft, de volgende tests willen uitvoeren. (duurt hoogstens 1-2 minuten)
En vervolgens het resultaat hier posten. Ik hoop dat iemand dit vandaag voor 18:00 kan doen. Daarna moet ik een besluit nemen.

Ga naar http://www.prad.de/en/monitore/testprogramme.html

- download de PassMark Monitor test
> bekijk de gradients (kleurverloop van donker naar licht)

- http://www.prad.de/en/monitore/color_gradients.html
> bekijk de Prad gradients

Op de Acer AL1923 zie ik een beetje strepen en cirkels in het kleurverloop welke ik op een normale CRT niet zie. (bij het verlagen van de standaard gamma waarde van m'n videokaart van 1 naar 0,85 zie ik het nog beter)

[ Voor 7% gewijzigd door Mickman op 04-05-2006 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie ook wel een beetje strepen hoor. Niet overal en niet bij elke kleur, maar her en der zijn strepen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
richard_1st schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 10:17:
[...]

Ehm misschien nog een alternatief de LG L1970H. Heb hem zelf ook sinds vorige week vrijdag en ben er zeer tevreden mee. Denk als ik er vanavond aan toe dan ik ff een review ga schrijven.
Kan je in je review ook een link zetten naar die plaatjes? dat scheelt een keertje linken vanuit de TS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
XiN schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:02:
[...]

Kan je in je review ook een link zetten naar die plaatjes? dat scheelt een keertje linken vanuit de TS...
Yepz, wil ik doen, kweet niet hoelang die foto's er op gaan blijven staan, maar dat merken jullie vanzelf een keertje, voorlopig zullen ze er wel eventjes staan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
ok.
Wil je wel even waarschuwen wanneer ze eraf gaan?
dan kan ik die ene met de minste ghosting kopieren en met imageshackert online zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Is er geen enkele TFT die geen last heeft van backlight of andere negatieve dingen? Want bij welke monitor ik ook kijk, ze hebben altijd iets wat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Aubergine schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:53:
Is er geen enkele TFT die geen last heeft van backlight of andere negatieve dingen? Want bij welke monitor ik ook kijk, ze hebben altijd iets wat niet goed is.
Wat je ook koopt, er is altijd wel wat op aan te merken. Of het nou om monitoren, TV's, audioapparatuur, whatever gaat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Ja maar backlight etc. is nog wel een ernstige zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aubergine schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:04:
Ja maar backlight etc. is nog wel een ernstige zaak.
backlight is zowat het minst erge:p

wanneer zie je het, bij een uniform donker gekleurd scherm, hoeveel gebeurt dat echt, bij bv zwart ofzo (ik heb een al 1923 welke er last van heeft in de hoeken) bij bv een film, de zwarte randen, daar zie je pas de backlight leakage, als je erop let, want nogmaals het scherm is dan niet uniform gekleurd

ik vindt dus backlight leakage (als het natuurlijk niet te erg is) het minst irritante van een scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook maar hoe belangrijk je de verschillende aspecten vind. Ik ben overgestapt van een 21" met een Trinitron beeldbuis, en ik ben er behoorlijk op vooruit gegaan. Het beeld is veel scherper, veel beter zichtbaar bij invallend daglicht, en kleuren zien er beter uit. Nadeel is wat backlight leakage in de hoeken, maar dat zie je alleen in het donker bij een film met balken. Dan nog zie je het alleen als je erop let. Je ziet er in alle andere omstandigheden echt niks van. Ik vind de eerdergenoemde voordelen veel belangrijker voor de beeldkwaliteit als geheel dan de nadelen, en dan noem ik nog niet eens de ruimtewinst en het feit dat een tft veel minder stroom gebruikt. Het is gewoon prettiger surfen, chatten en gamen op deze monitor. Je kan natuurlijk wachten tot er SED-monitoren zijn ofzo, dan wordt het weer nog beter. Ik heb er in elk geval voor gekozen om daar niet op te wachten, en daar heb ik geen spijt van.

Het beste is natuurlijk om een vriend of kennis op te zoeken die een goede tft heeft, en daar dan je eigen monitor naast te zetten. Gewoon zien is natuulijk veel beter dan erover lullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:14

13art

Moderator Mobile
Volgens mij zijn er zat goede schermen te vinden. Ik heb zelf een viewsonic en ik ben hier nog altijd dik tevreden mee. Backlight lekt een heel klein beetje aan de randen, maar dit zie je alleen als bijv windows opstart en je hebt dan die zwarte achtergrond. Bij normaal gebruik merk je hier echt helemaal niks van. Dus over het lekker van licht zou ik me als ik jou was niet al te veel zorgen maken.

Of jij bent gewoon te kieskeurig, dat kan natuurlijk ook nog ;)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of het verschil maakt wat voor DVI-kabel er gebruikt wordt? Ik heb nu een 18-polige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
DjWannaB2002 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:44:
[...]

Volgens mij zijn er zat goede schermen te vinden. Ik heb zelf een viewsonic en ik ben hier nog altijd dik tevreden mee. Backlight lekt een heel klein beetje aan de randen, maar dit zie je alleen als bijv windows opstart en je hebt dan die zwarte achtergrond. Bij normaal gebruik merk je hier echt helemaal niks van. Dus over het lekker van licht zou ik me als ik jou was niet al te veel zorgen maken.

Of jij bent gewoon te kieskeurig, dat kan natuurlijk ook nog ;)
Alle beeldschermen die ik mooi vind zijn niet goed :P Zoals de 960BF en 970P. De 930BF kan je niet in hoogte verstellen dus die valt af. Die acer heeft veel last van backlight. Die belinea ofzo vind ik lelijk. Dus is geen TFT voor mijn smaak :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Een review van de LG L1970H-BF. Ik heb hem sinds vorige week vrijdag.

vorige scherm: Dell 15” TFT, scherm van één van de eerste generaties.

Gekocht bij de Mycom, wilde het scherm zo snel mogelijk hebben, las hier op het forum dat Mycom dus niet moeilijk doet over dode pixels e.d. Ik hoefde ten eerste niets te betalen voor pixelgarantie oid. En was achteraf blij dat ik hem daar gekocht had, zat een dode subpixel in, en hij stond scheef op z’n voet. Terug gegaan en zonder problemen een nieuwe meegekregen, dit keer zonder dode pixels en een rechte voet.

Monitor werd compleet geleverd zoals je mag verwachten vind ik:
Power kabel, adapter, VGA kabel, DVI kabel, metalen plaat voor bevestiging aan een VESA muur/bureau standaard.
Monitor is in hoogte verstelbaar en is kantelbaar.

Ik heb dit scherme mede gekocht door z’n contrast van 1600:1 en ik moet zeggen dit zie je zeker terug. Erg mooie kleuren. Zeker in vergelijking met mijn vorige tft welke hele doffe kleuren had en die ook heel donker was.

Ghosting bij gamen kan ik helaas weinig over vertellen. Aangezien hij voorlopig nog even zit aan gesloten op un trage PIII, reden hiervan is dat ik wacht op de Conroe. Films heb ik uiteraard wel even getest en deze lopen mooi vloeiend. Vorige week heb ik op verzoek van XiN een (heel) aantal foto’s gemaakt mbt. de ghosting.
Minste Ghosting:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/647/pict42693js.jpg

Meeste Ghosting:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/3674/pict42409rl.jpg

Standaard vanaf de fabriek stond de monitor al best heel erg goed ingesteld eigenlijk. Heb qua kleur rood iets teruggezet en de helderheid iets achteruit omdat ik hem te fel vond staan.
Zwart is mooi zwart, egaal en diep zwart (op de randen na). En het wit is mooi helder wit, zoals gezegd de helderheid iets teruggezet omdat wit wel heel erg wit was.

Zoals hierboven vermeld was wit over strak wit. Dit is zeer god voor elkaar. Backlight leakage heeft dit scherm ook last van. Al valt het me nog mee, bovenin is dit het ergste het geval.

De kijkhoek is goed. Ook hiervan zijn foto’s gemaakt en die staan hieronder. Vanaf onderen zie op een gegeven het beeld donker worden, maar ja ik kijk nooit vanaf onderen op me scherm. Vanaf de zijkant vind dat de kleuren lang blijven zoals ze zijn!
Foto's van de kijkhoek:
Recht ervoor:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/8290/pict43075eq.jpg
Van opzij:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/8012/pict43081xq.jpg
Van onderen:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/5968/pict43201fh.jpg
Van boven:
Afbeeldingslocatie: http://img473.imageshack.us/img473/2870/pict43144sw.jpg

Het scherm zit strak en degelijk in elkaar. Naden sluiten netjes aan knopjes voelen voelen stevig aan en wiebelen niet.Knopjes voor het OSD zie je ook niet zitten (wel de tekst waarvoor elk knopje is) de aan/uit knop komt subtiel onder scherm vandaag en druk zonder veel moeite in.
En mocht je de toetsen van je OSD willen besparen dan kan je altijd alle instellingen nog regelen via de bijgeleverde software welke logisch en netjes in elkaar zit. Dit werkt erg prettig en hier kan je ook meerdere ‘presets’ opslaan.

Een groot pluspunt vind ik, en hier kan je gelijk zien dat er goed over het scherm is nagedacht, is dat er een stuk rubber in het midden onder aan het scherm zit. Je ziet het niet, maar het werkt wel, hierdoor kan de monitor de voet niet beschadigen als deze omlaag gezet word!

Tja vormgeving, dat is voor mij een heel belangrijk punt bij de aanschaf van zulk soort dingen. Op de een of andere manier heb ik iets met LG en met hun design. En laat ik nou toevallig van design houden. Het strakke aan de monitor vind ik dat deze mooi dun is! Om het scherm heen ook dunne randen.
De aan/uit led is niet storend, het is een blauwe led die flauw brand. Mocht je, je er aan storen dan kan deze via het menu uitgeschakeld worden!
Ik ben erg blij met deze monitor, het formaat is perfect voor mij, de kleuren vind ik super en de helderheid ook. Al met al heb ik dus zeker een goede koop gedaan!

Voordelen
- helder beeld
- kleurechtheid
- wit is wit
- Ghosting (en dan in de positieve zin, zie hiervoor de foto’s)

Nadelen
- backlight leakage (bovenin het scherm)
- Prijs (Nou zie ik het niet echt als nadeel, maar kan me voorstellen dat mensen dit wel vinden)
- Diepte van de voet, plus de stekkers die hier nog achter komen.

[ Voor 8% gewijzigd door richard_1st op 11-05-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
Er zijn wel monitoren die perfect(of bijna perfect) in één ding zijn, maar zowat elke monitor heeft wel een minder sterk punt.
Als je naar de backlight bleeding kijkt dan heb je deze mogelijkheden:
VP930, weinig bleeding, verder snel zonder overshoot.
970P, zonder zichtbare bleeding, is ook wel snel, maar wel overshoot.
1910S, ook geen zichtbare bleeding, wat minder snel, geen overshoot.
L768, weer geen zichtbare bleeding, wel traag.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.