bij deze mijn review van de al1923 (en haha ik werk er al meer dan een maand mee, gewoon te tam om een review te maken)
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
vorige schermen: dell tft (350:1, 120° inkijkhoek, eigenlijk ni goe), 17inch philips 107... . ook getest naast een belinea (mva paneel startpost), en in de winkel naast een 970p.
de acer durf ik zonder problemen boven de belinea te stellen maar onder de 970p (toen wel beide onafgesteld, met de belinea wel gecalibreerd)
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
tja gekocht in online winkel, had geluk dat net iemand zen 970p gekocht had, en maar snel gevraagd om ze eens naast elkaar op een pc in de winkel aan te sluiten, vandaag de vergelijking.
ik dacht in het begin 1 dode subpixel te hebben, bleek na aantal keren het filmpje van de kleuren in de ts af te spelen dat die verdwenen was, dus ik gelukkig.
hoogteverstelling, zonder iets vast te schroeven zijn leuk, pivot: leuke feature, maar gebruik ik amper.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
kleurweergave vindt ik ideaal, in het begin beetje blauwig, na geprutst met de instelling van CCC mooi opgelost. Tov men crt moet ie niet onderdoen, tov de belinea zouk zelfs zeggen dat het beter is.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Als ik erop let zie ik daadwerkelijk ghosting, maar zonder met men neus op het scherm te plakken en erop te letten merk ik het niet. Pas op ik speel wel css welke niet zo'n snelle shooter is, voor bv quake of UT zou ik naar een sneller tn scherm kijken. Het scherm had iets meer ghosting als de belinea.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
tov de belinea was het zwart zwarter, op eenders welke instellingen bleef de acer zijn zwart donkerder dan deze van de belinea.
Op de standaard instellingen was het wit iets te wit, brande men ogen bijna weg, draai nu op 40 - 40 welke ik ideaal vindt.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Wit is inderdaad gewoon wit.
Backlight leakage is er inderdaad, in de 4 hoeken is er backlight leakage, tov de belinea waar de backlight leakage gans langs de flank is, dit is bij beide slechts enkel zichtbaar bij een volledig uniforme donkere achtergrond. Kan begrijpen dat voor intensieve photoshop gebruikers het storend is, voor mij allezins niet.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
gigantisch, zelfde als crt, het scherm wordt iets donkerder, maar absoluut niet veel (neem maar 179° want vanaf dan zit de behuizing in de weg

)
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
zou het niet ibm kwaliteit durven noemen, maar toch erg stevig, randen zijn wel dun.
De voet vindt ik persoonlijk een apart geval, meeste schermen maken de voet gewoon erg zwaar zodat het scherm stevig staat, acer heeft de voet groter gemaakt maar wel licht, is ook handig om je "brol" te leggen, alle sigaretten, aansteker, usbstick,..
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
mooi, rand is erg dun, maar toch heeft ie speakers, welke ik op zicht nog altijd niet gevonden heb (gebruik ze ook niet).
de aan led staat niet in het gezichtsveld als je de bovenkant van het scherm op ooghoogte zet, je kan het zelfs niet zien als het midden van het scherm op oog hoogte is, moet je effe bukken.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen
-kleuren
-contrast
-alles behalve nadelen eigenlijk
Nadelen
-misschien irritante ghosting bij snelle shooters
-(voor mij persoonlijk niet storend) backlight leakage
-de naam acer (wat toch soms geassocieerd wordt met slechte garantie, weet niet of dat bij hun schermen het geval is)