Zoals een tijd geleden beloofd, mijn review voor mijn onlangs aangeschafte
Viewsonic VP930. Inmiddels een weekje of twee in mijn bezit. Aangeschaft voor €510,- incl verzenden.
Het vorige scherm
Mijn vorige scherm was een al wat oud beestje: een 17" IIyama S700TJ1 CRT
Bijzonderheden
Pivot, in hoogte verstelbaar, draaibaar en kantelbaar. Geen enkele dooie (sub)-pixel. MVA-paneel, 8ms. Ook het anti-glare paneel is een genot voor het oog als je voorheen een spiegelende crt gewend bent. Stroom alsmede DVI kabel netjes meegeleverd.
Kleurweergave
Ik ben geen kleurenfreak, maar wel kritisch op een goeie weergave. En dit scherm voldoet aan al mijn eisen. Zowel met kantoorgebruik, als in films of spellen zijn de kleuren goed te noemen. Zwart is ook echt mooi zwart.
Ghosting
Absoluut niet kunnen ontdekken in films of spellen.
Contrast & helderheid
Standaard kwam het scherm met een behoorlijke hoge brightness instelling aan. Na wat spelen met de settings (oa mbv
photofriday) heb ik een (voor mij) goed resultaat bereikt en er is nog ruime speling naar alle kanten toe.
Uniformiteit van het scherm
Wellicht een klein puntje van aanmerking op dit scherm. Bij het kijken van een film/dvd zie je in de zwarte balken in de hoeken (in een donkere kamer) toch wel wat backlight in alle 4 de hoeken. Ik heb echter wel van de tweak gelezen om de schroeven in die hoeken iets losser te draaien. Ik heb dit echter nog niet uitgeprobeerd. Het is overigens niet zo erg dat het storend is.
Voor de overige kleuren heb ik geen opmerkingen, scherm is mooi uniform met zijn kleuren.
Kijkhoek
Zoals je ook hoort te kunnen verwachten bij een MVA paneel: geweldig. Totaal geen verkleuring te zien tot onder een hoek van 170 graden.
Bouwkwaliteit
Scherm doet erg degelijk aan. Geen goedkoop plastic of gare knopjes. Alles voelt stevig en degelijk aan. Het is een lekker zware voet, dus het scherm staat ook stevig 'in z'n schoenen.' Ook het verstellen van het scherm gaat lekker soepel, dus zonder kracht te hoeven zetten of met de nodige (plastic) piepjes en kraakjes. In de hoogte verstellen lukt zelfs met twee vingers, maar het is ook weer niet te soepel zodat het scherm bij het minste geringste weer zou zakken oid.
Vormgeving
Ik heb de zilvere variant en ik vind hem lekker strak vormgegeven. Een mooie dunne rand, die door het zilver ook nog eens nauwelijks opvalt. In de onderste rand van het scherm zitten de 5 knopjes (4 voor instellen 1 aan/uit) en een klein powerledje. Ik vind het (groene) ledje overigens wel wat aan de felle kant. Maar dat wordt met de jaren vast minder
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen
+ Mooie kleuren
+ Lekkere inkijkhoek
+ Solide en degelijk
+ Mooi vormgegeven
+ Goeie dooie pixel regeling vanuit Viewsonic zelf (al heb ik er gelukkig (nog?) geen gebruik van hoeven maken
- backlight in de 4 hoeken
- powerledje
- prijs (voor mij wel te rechtvaardigen, maar hij blijft prijzig)
Ik hoop dat het zo een beetje goed is?