Na een weekje spelen met m'n
Samsung 970P hier dan mijn review.
1. Het vorige scherm
Mijn vorige scherm was een 21" Compaq P110. Dit scherm heb ik in 2000 voor een prikkie (€25,-) kunnen overmen van mijn toenmalige werkgever. Maar ja deze straalkachel van redelijke omvang is volgens mij toch wel achterhaald door de tijd. Gelukkig wordt dit bevestigd door de 970P wat een voor uitgang (en ruimte op m'n bureau).
2. Bijzonderheden
Monitor gekocht bij Komplett voor een mijn inziens schappelijke prijs (€455,- incl. verz.kosten). Monitor was snel geleverd (volgende dag al). Komplett verkoopt geen "zero dead" pixelgarantie, maar ik heb de gok toch genomen. Goede gok zo blijkt nu, want alle pixeltjes doen gewoon wat ze behoren te doen. Het scherm wordt geleverd met een (single) DVI en een DVI naar VGA kabel, dit omdat de monitor alleen een DVI aansluiting heeft. Bij het installeren had ik alleen wat problemen. Na MagicTune, -color en -rotation te hebben geïnstalleerd de computer opnieuw opgestart. De heleboel zat vast in 800x600 met 4bits kleuren. Alle Magic software er weer afgeknalt en m'n NVidia drivers (voor m'n 6600GT) opnieuw geïnstalleerd. Boel opnieuw gestart en MagicTune weer geïnstalleerd en het werkt perfect

Weet nu niet of het aan de NVidia drivers ligt of dat het een van de Magic pakketjes is.
3. Kleurweergave
Na verschillende manieren van software calibratie (Adobe, NVidia en MagicTune). Heb ik met MagicTune nu voor mijn gevoel natuurgetrouwe kleuren. De kleuren zijn in ieder geval net zo mooi of misschien wel mooier dan op m'n oude CRT. Het is wel een 6bit scherm die dithering gebruikt om 8bit te zijn, maar dit is alleen zichtbaar als je gradients bekijkt voor de rest heb ik er geen last van.
4. Ghosting
Ik heb nog geen ghosting kunnen waarnemen tijdens het kijken van films en spellen. Van de overshoot waar het scherm last van zou moeten hebben heb ik alleen ligt kunnen waarnemen bij het PixPerAn racewagentje. Maar miin review over de ghosting bij spellen zegt dit mijn inziens niet veel, omdat ik alleen RTS games speel (C&C Generals, EaW) en verschillende gamehouse spelletjes.
5. Contrast & helderheid
Out of de box was zwart al zwart en wit wit. En dat is het na (software) calibratie nog steeds. Helderheid en contrast staan beiden op 100. Let wel op dat je je bij dit scherm niet laat verleiden tot het gebruik van de colorcontrol in MagicTune (van warm tot cold) want dit lijkt op het eerste gezicht goed maar verknalt een goed calibratie en je wit.
6. Uniformiteit van het scherm
Wit is overal overal wit en backlight bleading heb ik niet kunnen waarnemen.
7. Kijkhoek
PVA paneel dus de kijkhoek is super, in ieder geval groter dan je ooit zal gebruiken.
8. Bouwkwaliteit
De monitor is degelijk gebouwd. Stevigevoet, het scherm is in alle denkbare standen te zetten en is mooi afgewerkt.
9. Vormgeving
Ik vind het een prachtig scherm. Met een mooie blauwe (naar mijn mening niet fel) aan/uit knop in de voet en voor de rest geen knoppen. Vindt het MagicTune principe wat samsung gebruikt erg makkelijk en komt het design ten goede. Erg slim vind ik ook dat de rand van het scherm mat grijs is en niet het gladde wit van de voet en de achterkant. Kijkt wat rustiger.
10. Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
+ Design (Apple look)
+ PVA paneel (kijkhoek, contast en kleurweergave)
+ Uitstekende verstelbaarheid
+ Snelheid (geen ghosting)
Nadelen:
- Prijs
- 6bit dithering (geen last van maar 8bit was leuker geweest)