TheZeroorez schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:55:
Paar ideetjes van mijn kant:
• Sowiezo een andere koeler op die graka inderdaad, of misschien zelfs passief, als je namelijk dit ding erop laat zitten is 't een beetje tegenstrijdig om die CPU passief te koelen..

Idd, de fans zitten er zo dichtbij dat het 'eigen gpu fans' konden zijn. Passief moet dan ook prima te doen zijn. Zeker met 120 mm fans. Die kunnen een berg lucht verzetten. Dus alle lucht die rond de gpu zit wordt continu naar voor uit de kast gehaald (onderdruk)
• Ik zou die 120mm's even opschuiven naar de kant van de HDD's en voeding, dit omdat de harddisks meer warmte creëren dan lege PCI-slots

Mja ok, maar die afstand die je ziet tussen de fans en de rest van de case is 4,5 cm. Ik denk niet dat dergelijke grote fans 4 cm opschuiven veel verschil zal maken. Zoals gezegd, die fans halen de lucht net na de fans eruit, die op hun beurt weer opgevuld wordt door lucht van een beetje verder enz.
Maak je die tekeningen nu met sketchup ofzo? Dit ziet er toch iets anders uit dan de normale schetsen, dit zijn gewoon hele PC componenten erin 
Als programma om ideëen te visualiseren en ontwerpen te maken:
Google sketchup (google heeft sketchup gekocht en daarvan een gratis versie online gezet met 'beperkte functioniliteit', waar je dus meer dan genoeg mee kan.
Helemaal niet zo moeilijk. Rechts zit er dan een knopje waarmee je modellen van anderen kan doorzoeken in een dedicated google pagina, en met een klik op de knop inladen in je tekening. En qua casemodding zijn er wel heel wat models te vinden (fans ed.)
Het assembleren en de vlakken tekenen kan soms wel wat gesukkel zijn, maar de aanhouder wint, uiteindelijk komt er wel iets degelijk uit.
Euhm, het zijn allemaal outtake fans

(al eens gezegd). Achteraan komt de lucht binnen, vooraan eruit.
Want er komt doordat je 3 intake fans hebt een aardige overdruk op je case te staan.
Nee dus, lucht ergens uitzuigen is beter te doen dan echt ergens lucht inblazen waar weinig openingen zijn. Dan krijg je turbulente oncontroleerbare strominigen van lucht die opgehouden wordt. Eruit lukt altijd, want hoe klein de intredes ook zijn, er zal altijd lucht aangezogen worden van buitenaf, lucht is immers omnipresent en vacuum zuigen zal niet echt lukken hiermee

Misschien idee om je voeding boven de uitbreidingsslote te hangen?
Je schrijft namelijk dat je die toch niet gaat gebruiken

Idd, die ruimte gebruik ik niet, dus ik heb ook gedacht om daar iets mee te doen.
Maar de voeding zou dan toch een stuk kleiner moeten zijn. En ik ga denk ik ook niet zo een warm onderdeel zo dicht bij de gpu en het moederbord plaatsen. Ik heb mij op voorhand als doelstelling gezet dat de psu de maatgevende hoogte wordt. (dus hoog genoeg om de psu in kwijt te kunnen, maar niet hoger). Dus rechtop zou het de case hoger maken. Plat zou de fan van de voeding op het moederbord liggen, waar het ook vrij nutteloos is. En door die plaatsing wat standaard te houden kan ik de achterkant van een gewone cheape case gebruiken om de rest rond te bouwen.
Wat ik wel kan doen is daar de harddisks hangen. Maar gezien de voeding boven het moederbord komt heb ik toch plaats in dat hoekje boven het moederbord en naast de voeding.
Aangezien ik die slots toch niet ga gebruiken zou ik eventueel ook een microATX mobo kunnen nemen. Kort ik meteen die nutteloze ruimte in. En dan vooraan een fan minder of zo. Nadeel is minder vrije keuze in een moederbord.
dank u
Wat ik me afvraag, maar ik denk dat je dat via een poll moet onderzoeken, is in hoeverre jouw ontwerpen gebruikt kunnen worden door mensen die een meer dan gemiddelde of andere PC hebben. Denk hierbij aan BTX-borden, server-borden (die in veel gevallen wel in de grotere ATX-kasten passen), multi-CPU borden, flinke bergen HDD's (zelf heb ik er al 6 maar ken mensen met nog meer), SLI of Quad-GPU-oplossingen etc.
Yep, maar dat is een beetje een nonargument. Ik wil hier helemaal niets commercieel mee doen. Dit is enkel als projectje voor mezelf bedoeld, waarvoor ik dus ook mijn eigen doelstellingen en specificaties heb. Dus ik heb weinig boodschap aan hoe mijn ontwerpen door iemand anders kunnen gebruikt worden. Als ik iemand kan inspireren heb ik daar uiteraard niets op tegen.
Je zoekt het ook weer veel te tweaker-like. Hoeveel mensen willen nu multi cpu borden in een pc steken. Wat jij zegt trouwens (verschillende types moederborden) kan trouwens ook alleen met die huge ass cases alla die chieftec big towers. ATX is verder gewoon een formfactor. Wie een atx case koopt weet dat er alleen atx en minder in kan (micro atx bvb).
Quad gpu opstellingen zal je ook niet veel tegenkomen alleszins. In elk geval, niet van toepassing want het moet alleen voor mezelf dienen.
Nog eens kort de backstory: een zo klein mogelijke game pc met zo weinig mogelijk volume. SLI geloof ik niet in voor gewoon gebruik (marketing), maar in mijn ontwerp nog perfect te doen, gewoon extra kaartje insteken in een sli enabled ATX moederbord. (met die strakke luchtstroom naar voor perfect te koelen). Verder heb ik voorzien in twee harddisks voor raid0, voor het snel laden van levels bvb. Maw, meer moet er niet, alles wat nodig is om er een game pc van te maken zit erin. (ik wou iets console achtig, gemakkelijk mee te nemen naar kenissen, bij de tv zetten, lans...) En niet meer nodig om op de grond te plaatsen. Als hoofdpc heb ik een mac mini.
Niet onbelangrijk; vanwege de huidige aansluitingen op moederborden, heb je tegenwoordig 6-10 SATA aansluitingen, 2-4 IDE-aansluitingen en 4-10 USB-aansluitingen; het zou jammer zijn als je een briljant idee om zeep helpt door te weinig ruimte te bieden aan mensen die alles willen gebruiken.
Klein en veel hardware insteken is nu eenmaal onverenigbaar, daar kan ik ook niets aan doen

Of ik moet mijn designdoelstelling laten varen van 'klein'. Maar het is het één of het ander, en ik wil het zo. Dus weinig aan te veranderen. Anderen moeten maar eens nadenken hoe ze hier dan maar kunnen op verderbouwen.
Zo kan je een extra layer in de hoogte bijvoegen van zeg maar 5 cm waar je over de hele oppervlakte harddisks kwijt kunt, naast elkaar. Geven hun warmte in de centrale ruimte af die meteen geëvacueerd wordt door de fans. Enz, adaptaties genoeg.
Btw, voor die shuttle cases is er ook een markt/publiek. In uw redenering hebben die ook geen bestaansreden omdat 'je nu eenmaal veel in een pc kan hangen'.
Shuttles wil ik trouwens niet omdat je helemaal niet vrij bent in je moederbord keuze, ze nog ongemakkelijker klein zijn, en 'te vierkant'
Ik denk dat ik het bij deze plaatsing zal houden. Over de drive ben ik niet erg tevreden, ik wil die ook niet boven de fans, omdat ik de case niet hoger wil dan de voeding en de 120 mm fans. En dat verprutst de aanblik een beetje (van voor gezien symmetrisch opgebouwd rond drie fans)
Een slim line drive zou misschien oplossing bieden, maar echt standaard is dat ook niet. Dat maakt het wel meteen 4 cm minder breed of zo.
Het moeilijkste moet nog komen. Hoe begin ik aan de case, en hoe wil ik die er laten uitzien. Afgeronde hoeken? Werken met plastic of metaal. Grijs, zwart, grijs met zwart, wit? enz.. Gemakkelijk open maken.
Ook zorgen dat de onderdelen geen contact maken met de case omwille van resonantie en zo. (vooral de hdd, de optische drive en de voeding.)
Dus er zal nog heel wat denkwerk bij komen kijken om dit correct en degelijk uit te voeren.
Wat betreft de kabelbrij leg ik wel kabelgootjes. Onder de fans kan bvb een vierkant alu profiel komen waar ik de kabels doortrek van de fans. Believe me, aan kabels heb ik een hekel, en ben daar dan ook zo netjes mogelijk in. Al mijn cases zijn veelvuldig getiewrapped