Het werkt, nog een vraagje: Ik neem aan dat wisselgesprek niet werkt op een voipbuster lijntje icm. spa3000?Caesu schreef op maandag 29 mei 2006 @ 07:00:
[...]
ik heb het inmiddels getest.
PSTN Ring Thru Line 1: No > nu gaat de telefoon niet meer over als de KPN-lijn wordt gebeld.
je kan nog wel uitbellen over de KPN-lijn.
Anoniem: 174937
Als de reset ok is, kan je, je ip opvragen, zonder 'm aan internet te hangen, bij een factory reset is de spa echter nagenoeg leeg, hij zou nu veilig genoeg moeten zijn,om 'm aan internet te hangen. Door er een nieuwe firmware in te flashen (bijvoorbeeld op pag. 1 van de topics) versie 3.1.7 heb je een gloedje nieuw model. Voor verdere beveiliging ga kan je in de tab provisioning:
Provisioning enable op no zetten.
Firmware upgradable ook op no zetten.
Ik zou eerst de nieuwe firmware er op zetten en dan pas de dial plannen ed. erin zetten (word ook geadviseerd in deze volgorde).
Provisioning enable op no zetten.
Firmware upgradable ook op no zetten.
Ik zou eerst de nieuwe firmware er op zetten en dan pas de dial plannen ed. erin zetten (word ook geadviseerd in deze volgorde).
Is niet nodig, ik heb ook een Wl-500G gehad met een SPA3000 werkte vlekkeloos zonder enige poort open te zettensjolmers schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:12:
Ik gebruik een Asus wl-500g.
Welke poorten zou ik volgens jou moeten opengooien? of kan ik de SPA in de DMZ zetten?
Dan snap ik nu helemaal niet meer waarom ik niet meer gebeld kan worden: als ik bel met mobiel gaat deze over, maar rinkelt de SPA3000 telefoon niet.MVC schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:40:
[...]
Is niet nodig, ik heb ook een Wl-500G gehad met een SPA3000 werkte vlekkeloos zonder enige poort open te zetten
adr opleidingen en meer adr opleidingen
Je moet, als je achter een router zit, wel gebruik maken van een STUN server als je gebeld wilt kunnen worden. Ik bel zonder problemen zelfs achter 2 routers (eigen router, en router van vriend in flat 100m verderop via een wireless link tussen 2 flats)sjolmers schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:29:
[...]
Dan snap ik nu helemaal niet meer waarom ik niet meer gebeld kan worden: als ik bel met mobiel gaat deze over, maar rinkelt de SPA3000 telefoon niet.
In je configuratie, onder tabblad SIP, onderaan:
STUN Enable: yes
STUN Server: stun.web.de (die gebruik ik zelf)
Wie gebruikt er trouwens nog meer Budgetphone? Ik kan wel bellen (via voipbuster), ata is ook netjes registered, maar als ik mn budgetphone nr bel dan krijg ik direct "alle lijnen zijn bezet" en de oproep komt ook niet bij mijn linksys aan.
[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 29-05-2006 21:52 ]
denk ik ook niet, het is mij niet gelukt iig.hmd01 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:23:
[...]
Het werkt, nog een vraagje: Ik neem aan dat wisselgesprek niet werkt op een voipbuster lijntje icm. spa3000?
wat wel zou moeten werken is wisselgesprek voip / kpn. maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Hebben jullie die "direct call back" functie gezien?
Heb je geen SPA nodig!
Direct Callback
You can choose to make your VoipBuster calls via your regular phone with the Direct Callback feature. Just enter your home or mobile phone number in the Direct Callback field of the application. You can now decide with each call if you want to place it via the application OR take your call on your regular phone.
With the Direct Callback feature checked, the application will first dial your regular phone number. As soon as you have picked it up, a connection with the number you want to call will be made. The big advantage is that you can make your cheap VoipBuster calls on your normal phone.
Costs for calling your phone number and the destination number are settled via your VoipBuster account. You pay the regular VoipBuster rates as advertised on this website
Heb je geen SPA nodig!
Direct Callback
You can choose to make your VoipBuster calls via your regular phone with the Direct Callback feature. Just enter your home or mobile phone number in the Direct Callback field of the application. You can now decide with each call if you want to place it via the application OR take your call on your regular phone.
With the Direct Callback feature checked, the application will first dial your regular phone number. As soon as you have picked it up, a connection with the number you want to call will be made. The big advantage is that you can make your cheap VoipBuster calls on your normal phone.
Costs for calling your phone number and the destination number are settled via your VoipBuster account. You pay the regular VoipBuster rates as advertised on this website
twannie
ja dat is best handig. maar je moet dan wel achter de pc zitten.
dus vergelijkbaar met het voipbuster-progje - alleen de kwaliteit is wel stukken beter zo.
dus vergelijkbaar met het voipbuster-progje - alleen de kwaliteit is wel stukken beter zo.
Das ontzettend handig, laat je je Voipbuster account doorschakelen naar je reguliere of mobile telefoon, ECHTER jij betaald voor de verbinding van Voipbuster naar je eigen telefoon! (werkt dus net zoals "*21".twannie schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:38:
Hebben jullie die "direct call back" functie gezien?
Heb je geen SPA nodig!
Direct Callback
Anoniem: 143386
Vanaf een bepaalde firmwareversie is het mogelijk om het flash-signaal (van de R/wisselgesprek-toets) door te geven aan de KPN-lijn: tweemaal op de flash-toets drukken binnen een halve seconde. Werkte bij mij echter niet altijd, al weet ik niet precies waarom.Caesu schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:23:
[...]
denk ik ook niet, het is mij niet gelukt iig.
wat wel zou moeten werken is wisselgesprek voip / kpn. maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Je kan idd ook wisselgesprekken ontvangen van de VoIP-lijn als met de KPN-lijn belt (en andersom), dan is maar één keer op de flash-toets drukken nodig
Helaas, ook dit mocht niet baten...ik heb nu alle instellingen geloof ik al 3x veranderd. Iemand anders nog een idee?DJSmiley schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:50:
[...]
Je moet, als je achter een router zit, wel gebruik maken van een STUN server als je gebeld wilt kunnen worden. Ik bel zonder problemen zelfs achter 2 routers (eigen router, en router van vriend in flat 100m verderop via een wireless link tussen 2 flats)
In je configuratie, onder tabblad SIP, onderaan:
STUN Enable: yes
STUN Server: stun.web.de (die gebruik ik zelf)
Dat kan niet, omdat ik in mij n SPA, niet mijn @home gegevens kwijt kan en ik dus geen IP adres zal krijgen.sylvesterrr schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:04:
Sluit je SPA3k direct op je modem aan, dus zonder tussenkomst van je router.
Welke gegevens? Als ik het me goed herinner krijg je je IP-adres toegewezen aan de hand van je hostname. De hostname kun je onder het tabblad 'System' invullen.
en bij @home kun je ook gewoon je ip op statisch zetten natuurlijksylvesterrr schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:22:
Welke gegevens? Als ik het me goed herinner krijg je je IP-adres toegewezen aan de hand van je hostname. De hostname kun je onder het tabblad 'System' invullen.
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Anoniem: 177350
Amigoos,
Na een uurtje stoeien alles werkend gekregen (klop, klop).
Ik heb wel de firmware geupgrade naar versie 3.1.10 (wat raar is aangezien deze alleen voor versie 3 van de SPA3000 zou moeten zijn terwijl de MM kastjes toch echt versie 2 zijn ;-)
Enfin, in ieder geval een mooi linksys loggotje nu in het scherm.
Ik heb in mijn spa3000 wel een fixed IP adres ingegeven en DHCP uitgezet. Hierdoor kon ik alle poorten naar het juiste ip adres mappen.
Om alles werkend te krijgen heb ik veel info moeten combineren. Grappig is om te zien dat er niet 2 sites met exact dezelfde instellingen komen voor exact dezelfde case (Voipbuster/pstn).
Voor een ieder die nog aan het klooien is suc6!
Ik heb wel de firmware geupgrade naar versie 3.1.10 (wat raar is aangezien deze alleen voor versie 3 van de SPA3000 zou moeten zijn terwijl de MM kastjes toch echt versie 2 zijn ;-)
Ik heb in mijn spa3000 wel een fixed IP adres ingegeven en DHCP uitgezet. Hierdoor kon ik alle poorten naar het juiste ip adres mappen.
Om alles werkend te krijgen heb ik veel info moeten combineren. Grappig is om te zien dat er niet 2 sites met exact dezelfde instellingen komen voor exact dezelfde case (Voipbuster/pstn).
Zou de SPA niet standaard moeten overschakelen naar de PSTN lijn als de VoIP reg niet is gelukt? Ik heb nu zowel met Register=yes en Register=no (op de Line1 tab) geprobeerd, maar steeds als ik mijn handset opneem hoor ik een gebroken toon en kan ik niet bellen.
Wat ik voorlopig wil bereiken:
FXS -> PSTN (met de telefoon altijd met de vaste lijn bellen)
PSTN -> FXS en VoIP (inkomende gesprekken zowel op de analoge telefoon als op Asterisk afleveren)
VoIP -> PSTN (met een softphone via de KPN lijn bellen)
Ik wil dus voorlopig *niet* via VoIP kunnen uitbellen met mijn FXS poort. Iemand een idee hoe dit te regelen? Het VoIP deel negeer ik nu nog volledig, als ik het eerste punt kan bereiken houd mijn vrouw namelijk op met zeuren en kan ik op mijn gemak de rest gaan uitzoeken
)
Wat ik voorlopig wil bereiken:
FXS -> PSTN (met de telefoon altijd met de vaste lijn bellen)
PSTN -> FXS en VoIP (inkomende gesprekken zowel op de analoge telefoon als op Asterisk afleveren)
VoIP -> PSTN (met een softphone via de KPN lijn bellen)
Ik wil dus voorlopig *niet* via VoIP kunnen uitbellen met mijn FXS poort. Iemand een idee hoe dit te regelen? Het VoIP deel negeer ik nu nog volledig, als ik het eerste punt kan bereiken houd mijn vrouw namelijk op met zeuren en kan ik op mijn gemak de rest gaan uitzoeken
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Wat kan de SPA3000 met een nieuwe firmware update? nieuwe functies bijvoorbeeld?Anoniem: 177350 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:53:
Amigoos,
Kan iemand mij helpen aan de juiste settings voor de SPA3000 i.s.m. voipbuster en UPC digitale telefonie? Ik heb op zich e.e.a. wel draaien maar de volgende functies ontbreken:
* voice mail notificatie op de telefoon bij nieuw bericht op de UPC voice mail (gaat normaal via een FSCK dignaal oid)
* Gebruik van de "*" functies zoals *61 (activeer voice mail)
Wat moet ik instellen om dit te laten werken?
Tweede vraag: Bij het bellen duurt het een paar seconden voordat daadwerkelijk de PSTN lijn geactiveerd is. Ook bij gebeld worden via de PSTN lijn duurt het een paar seconden voordat de telefoon overgaat. Hoe kan deze tijd verkort worden?
* voice mail notificatie op de telefoon bij nieuw bericht op de UPC voice mail (gaat normaal via een FSCK dignaal oid)
* Gebruik van de "*" functies zoals *61 (activeer voice mail)
Wat moet ik instellen om dit te laten werken?
Tweede vraag: Bij het bellen duurt het een paar seconden voordat daadwerkelijk de PSTN lijn geactiveerd is. Ook bij gebeld worden via de PSTN lijn duurt het een paar seconden voordat de telefoon overgaat. Hoe kan deze tijd verkort worden?
Anoniem: 176078
Twee belangrijke features:kielkiel schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:30:
[...]
Wat kan de SPA3000 met een nieuwe firmware update? nieuwe functies bijvoorbeeld?
- waarschuwing als er via PSTN wordt uitgebeld (vier keer twee korte piepjes)
- mogelijkheid om een binnenkomend gesprek op de FXO poort direct (zonder dat het kastje opneemt) doorstuurt naar een SIP server, zodat je de SPA3000 kunt gebruiken als goedkope FXS+FXO interface voor Asterisk (een Free Software PBX). (alle VOIP telefoons die ik heb die rinkelen dus als er gebeld wordt op de FXO, maar de verbinding komt pas tot stand als ik een van die telefoons opneem) Dit kan niet met de 2.0 firmware.
je moet het natuurlijk alleen gebruiken voor gratis nummers (nederlandse vaste nummers) of goedkope buitenlandse nummers.sjolmers schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 07:01:
[...]
Das ontzettend handig, laat je je Voipbuster account doorschakelen naar je reguliere of mobile telefoon, ECHTER jij betaald voor de verbinding van Voipbuster naar je eigen telefoon! (werkt dus net zoals "*21".
en al helemaal niet je mobiele nummer daar invullen.
wel een starttarief van 3ct zie ik nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Caesu op 30-05-2006 20:17 . Reden: connection fee ]
Anoniem: 28178
Heeft iemand het onderstaande gebrobeerd?
En hoe zal dit moeten werken?
Moet de TFTP een bepaald ip hebben etc?
Edit:
Ook misschien interessant.
http://www.sineapps.com/news.php?rssid=949
Dit komt van http://www.dslreports.com...404167~days=9999~start=20a. create an XML file called: spa00000000.xml (replace 0's with device MAC address)
b. Contents of file should say:
<flat-profile>
<Admin_Passwd>123</Admin_Passwd>
</flat-profile>
c. Save that file in the TFTProot folder.
Edit:
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 28178 op 30-05-2006 20:58 ]
Ik denk dat je dit bestand in dezelfde folder moet zetten als de firmware en dan het weer een upgrade uitvoeren via http: //{PAP2 IP}/upgrade?tftp://{server IP}/{filename}, zoals in dat stukje wat er boven staat.
Misschien dat ik dit morgen kan gaan proberen.
Misschien dat ik dit morgen kan gaan proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door [ash] op 30-05-2006 20:26 ]
Een gedachtenkraker.
Als je de sipura-3000 en de KPN lijn koppelt een tweelijnen huiscentrale (voordelig tweedehands te koop), en gebruikmaakt van Sipura's gatewayfuncties, dan ontstaan er interessante bruggetjes tussen VOIP en de analoge lijn!
De KPN lijn en de "Phone" van de Sipura is aangesloten op één van de "lijnen" van de huiscentrale. De "Line" van de Sipura fungeert als één van de "toestellen" van de huiscentrale.
Budgetphone is ingesteld op Line1. Inkomende gesprekken van Voipbuster zijn doorgeschakeld naar het nummer van Budgetphone.
Op de PSTN tab is een 'peering network' van FWD ingesteld. Deze is gekoppeld aan een lokaal buitenlands telefoonnummer. Bellen we dit nummer, dan neemt de Sipura direct op en vraagt een pincode. Vervolgens kun je met de huiscentrale bij de andere Sipura poort aankloppen en via één van de vier gateways bellen. Of met KPN verder bellen. Alsof je thuis bent dus!
Dialplan line1 uitleg:
(<11:GW11>xS0<:@gw0>|...................112, 118 e.d. naar KPN
<#1,:>[x*][x*]x.<:@fwd.pulver.com>|...................#1 voor het nummer -> FWD
<#2,:>x.<:@gw2>|...................#2 voor het nummer -> gateway2
<#3,:0>[1-7]xxxxxxxx|...................#3 voor het nummer -> Budgetphone
<#4,:>x.<:@gw3>|...................#4 voor het nummer -> gateway3
<#5,:>x.<:@gw4>|...................#5 voor het nummer -> gateway4
S0<#6:444|...................#6 vraagt het beltegoed op bij Budgetphone
<08:GW08>[024578]x.<:@gw0>|...................0800 e.d. naar KPN
<090:GW090>[069]x.<:@gw0>|...................0900 e.d. naar KPN
<0:0031>[1-57]xxxxxxxx<:@gw1>|...................gewone nummers via gateway1
<:003120>[1-9]xxxxxx<:@gw1>|...................lokale nummers via gateway1, met 020 ervoor
00x.<:@gw1>|...................buitenlandse bestemmingen via gateway1
<06:GW06>xxxxxxxxS0<:@gw0>|...................06 nummers via carrier 1643 (voor 8 cent per minuut, zie verder)
<16:GW16>[00-99]x.<:@gw0>|...................nummers die beginnen met carriercode via KPN (zie verder)
P9<:8502@fwd.pulver.com>)...................doe je 9 seconden niets, bel dan FWD voicemail
Line1 VoIP Caller dialplan (PSTN tab):
(<GW0:9116430>6xxxxxxxxS0|...................06 nummers via 1643 carrier select
<GW08:9108>[024578]xxxx.|...................0800 etc via KPN
<GW090:91090>[069]xxxx.|...................0900 etc via KPN
<GW16:9116>[00-99]xxxx.)...................nummers die beginnen met carriercode via KPN
De 91 betekent voor deze huiscentrale; kies de KPN-lijn
VoIP Caller default dialplan (PSTN tab):
(<46249:>x[x*#].|...................haal de pincode 46249 af van het te bellen nummer
[*#0-3]!|[5-9]!|...................het nummer moet met 4 beginnen
L4xxxxx|...................we hebben 4 seconden de tijd om 5 cijfers te toetsen
P5<:64>)...................schakel na 5 seconden door naar een centrale huisoproep
De kiestoon van de buitenlijn krijg je alleen als de juiste pincode voor het nummer wordt gezet. Pin+0 geeft de kiestoon van de andere Sipura poort. Elk ander nummer bereikt wel de huiscentrale, maar die antwoordt dan met een bezettoon
PSTN Caller default dialplan (PSTN tab)
(S0<:2393612)...................na 40 seconden bellen, kun je doorschakelen naar bijv. de FWD tijdmelding
Voordelen:
- Uitgaande gesprekken verlopen -afhankelijk van het telefoonnummer- via de voordeligste bestemming (Voipbuster, Budgetphone, FWD, carrier select 1643...)
- de KPN lijn blijft beschikbaar tijdens een Voip gesprek
- op vakantie bel je een lokaal nummer, dat gekoppeld is aan je vier Sipura gateways.
Nadelen:
- Veel uitzoekwerk. Met name mijn Zyxel 650 router ging niet goed om met SIP pakketjes. De oplossing bleek te liggen in nieuwe firmware, met SIP ALG als nieuwe feature.
Deze configuratie gebruiken we nu naar volle tevredenheid!
Als je de sipura-3000 en de KPN lijn koppelt een tweelijnen huiscentrale (voordelig tweedehands te koop), en gebruikmaakt van Sipura's gatewayfuncties, dan ontstaan er interessante bruggetjes tussen VOIP en de analoge lijn!
De KPN lijn en de "Phone" van de Sipura is aangesloten op één van de "lijnen" van de huiscentrale. De "Line" van de Sipura fungeert als één van de "toestellen" van de huiscentrale.
Budgetphone is ingesteld op Line1. Inkomende gesprekken van Voipbuster zijn doorgeschakeld naar het nummer van Budgetphone.
Op de PSTN tab is een 'peering network' van FWD ingesteld. Deze is gekoppeld aan een lokaal buitenlands telefoonnummer. Bellen we dit nummer, dan neemt de Sipura direct op en vraagt een pincode. Vervolgens kun je met de huiscentrale bij de andere Sipura poort aankloppen en via één van de vier gateways bellen. Of met KPN verder bellen. Alsof je thuis bent dus!
Dialplan line1 uitleg:
(<11:GW11>xS0<:@gw0>|...................112, 118 e.d. naar KPN
<#1,:>[x*][x*]x.<:@fwd.pulver.com>|...................#1 voor het nummer -> FWD
<#2,:>x.<:@gw2>|...................#2 voor het nummer -> gateway2
<#3,:0>[1-7]xxxxxxxx|...................#3 voor het nummer -> Budgetphone
<#4,:>x.<:@gw3>|...................#4 voor het nummer -> gateway3
<#5,:>x.<:@gw4>|...................#5 voor het nummer -> gateway4
S0<#6:444|...................#6 vraagt het beltegoed op bij Budgetphone
<08:GW08>[024578]x.<:@gw0>|...................0800 e.d. naar KPN
<090:GW090>[069]x.<:@gw0>|...................0900 e.d. naar KPN
<0:0031>[1-57]xxxxxxxx<:@gw1>|...................gewone nummers via gateway1
<:003120>[1-9]xxxxxx<:@gw1>|...................lokale nummers via gateway1, met 020 ervoor
00x.<:@gw1>|...................buitenlandse bestemmingen via gateway1
<06:GW06>xxxxxxxxS0<:@gw0>|...................06 nummers via carrier 1643 (voor 8 cent per minuut, zie verder)
<16:GW16>[00-99]x.<:@gw0>|...................nummers die beginnen met carriercode via KPN (zie verder)
P9<:8502@fwd.pulver.com>)...................doe je 9 seconden niets, bel dan FWD voicemail
Line1 VoIP Caller dialplan (PSTN tab):
(<GW0:9116430>6xxxxxxxxS0|...................06 nummers via 1643 carrier select
<GW08:9108>[024578]xxxx.|...................0800 etc via KPN
<GW090:91090>[069]xxxx.|...................0900 etc via KPN
<GW16:9116>[00-99]xxxx.)...................nummers die beginnen met carriercode via KPN
De 91 betekent voor deze huiscentrale; kies de KPN-lijn
VoIP Caller default dialplan (PSTN tab):
(<46249:>x[x*#].|...................haal de pincode 46249 af van het te bellen nummer
[*#0-3]!|[5-9]!|...................het nummer moet met 4 beginnen
L4xxxxx|...................we hebben 4 seconden de tijd om 5 cijfers te toetsen
P5<:64>)...................schakel na 5 seconden door naar een centrale huisoproep
De kiestoon van de buitenlijn krijg je alleen als de juiste pincode voor het nummer wordt gezet. Pin+0 geeft de kiestoon van de andere Sipura poort. Elk ander nummer bereikt wel de huiscentrale, maar die antwoordt dan met een bezettoon
PSTN Caller default dialplan (PSTN tab)
(S0<:2393612)...................na 40 seconden bellen, kun je doorschakelen naar bijv. de FWD tijdmelding
Voordelen:
- Uitgaande gesprekken verlopen -afhankelijk van het telefoonnummer- via de voordeligste bestemming (Voipbuster, Budgetphone, FWD, carrier select 1643...)
- de KPN lijn blijft beschikbaar tijdens een Voip gesprek
- op vakantie bel je een lokaal nummer, dat gekoppeld is aan je vier Sipura gateways.
Nadelen:
- Veel uitzoekwerk. Met name mijn Zyxel 650 router ging niet goed om met SIP pakketjes. De oplossing bleek te liggen in nieuwe firmware, met SIP ALG als nieuwe feature.
Deze configuratie gebruiken we nu naar volle tevredenheid!
Ok, ik heb hier een centrale waar 4 toestellen op kunnen.nederfox schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:00:
Een gedachtenkraker.
Je stelt dus voor om de spa3000 via een toestel-aansluiting, op de centrale aan te sluiten.
Je kan met deze opstelling dus niet:
- gebeld worden op je spa3000, aangezien hij aan een toestelaansluiting hangt, en toestellen geen bel-signaal naar de centrale kunnen sturen
- gebeld worden op je kpn lijn, omdat je spa3000 automatisch opneemt? (tenzij je dat op de centrale anders instelt)
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Anoniem: 144518
Op pagina 19 en pagina 22 staat er wat over MOH.sylvesterrr schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:44:
Ben ik ook benieuwd naar. Ik zal eens even googlen:
Hmmz, ik heb een pdf'je van 87 pagina's gevonden: http://www.sipura.com/Documents/SipuraSPAUserGuidev2.0.9.pdf Zo'n beetje alle instellingen worden uitgelegd, maar ik kan zo 1-2-3 niet echt iets over Music On Hold terugvinden.
Dit vraag ik niet voor mezelf, maar voor een collega die nog een laatste duwtje nodig heeft om deze SPA te kopen: hoe regel je dat forwarden naar een SIP-server? Welke setting is dat? Vriendelijk bedankt voor de uitleg!Anoniem: 176078 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:20:
[...]
Twee belangrijke features:
- waarschuwing als er via PSTN wordt uitgebeld (vier keer twee korte piepjes)
- mogelijkheid om een binnenkomend gesprek op de FXO poort direct (zonder dat het kastje opneemt) doorstuurt naar een SIP server, zodat je de SPA3000 kunt gebruiken als goedkope FXS+FXO interface voor Asterisk (een Free Software PBX). (alle VOIP telefoons die ik heb die rinkelen dus als er gebeld wordt op de FXO, maar de verbinding komt pas tot stand als ik een van die telefoons opneem) Dit kan niet met de 2.0 firmware.
... en oranje! :P
Ga naar 'PSTN Line':iNSaNe-oNe schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:56:
[...]
Dit vraag ik niet voor mezelf, maar voor een collega die nog een laatste duwtje nodig heeft om deze SPA te kopen: hoe regel je dat forwarden naar een SIP-server? Welke setting is dat? Vriendelijk bedankt voor de uitleg!
- stel daar het SIP account in waarnaar geforward dient te worden.
- kies een ongebruikt 'Dail plan' en stel daar het nummer in waarnaar geforward moet worden:
S0<:234234234234> (de S0 zorgt ervoor dat het nummer direct wordt gebeld
- PSTN-To-Voip Gateway Enable: yes
- PSTN Ring Thru Line 1: yes/no (maakt niet uit)
- PSTN CID For VoIP CID: yes (is sterk aan te bevelen als je nummerherkenning hebt...)
- PSTN Caller default DP: 2 (kies het indexnummer van het dialplan bij stap 2)
- PSTN Caller Auth Method: none (weet niet zeker of dit noodzakelijk is)
- Off Hook While Calling VoIP: no (heel belangrijk)
Stel de PSTN Answer delay zo in dat Caller ID voltooid is voordat de SIP server wordt gecontact.
(bij mij staat hij op 10 seconden en de 'ring thru' op yes zodat de telefoon eerst twee keer over gaat zonder tussenkomst van de server (stel je voor dat er iets vaags mis is met de server en er opeens niemand meer belt...).
Succes, en hopelijk kan je collega er nog een vinden die niet gelockt is (of gelockt met imatra).
Ik heb hetzelf al helemaal uitgezocht, dus gewoon instellingen opzoeken uit de admin manual. In een .XML pleuren en op een webserver zetten. In de ata onder tabblad 'provisioning' provisioning enable op 'yes' zetten en het http://-pad in de profile url zetten. Herstarten maarAnoniem: 28178 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:13:
Heeft iemand het onderstaande gebrobeerd?
[...]
Dit komt van http://www.dslreports.com...404167~days=9999~start=20
Edit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| - <flat-profile> # *** general system settings *** <Admin_Passwd>test</Admin_Passwd> <Primary_NTP_Server>ntp.xs4all.nl</Primary_NTP_Server> <Secondary_NTP_Server>ntp3.theinternetone.net</Secondary_NTP_Server> <Time_Zone>GMT+02:00</Time_Zone> # *** DTMF timing *** <DTMF_Tx_Method_1_>Inband</DTMF_Tx_Method_1_> # *** Services *** <Call_Waiting_Serv_1_>Yes</Call_Waiting_Serv_1_> <Block_CID_Serv_1_>No</Block_CID_Serv_1_> <Block_ANC_Serv_1_>Yes</Block_ANC_Serv_1_> <Dist_Ring_Serv_1_>Yes</Dist_Ring_Serv_1_> <Cfwd_All_Serv_1_>Yes</Cfwd_All_Serv_1_> <Cfwd_Busy_Serv_1_>Yes</Cfwd_Busy_Serv_1_> <Cfwd_No_Ans_Serv_1_>Yes</Cfwd_No_Ans_Serv_1_> <Cfwd_Sel_Serv_1_>Yes</Cfwd_Sel_Serv_1_> <Cfwd_Last_Serv_1_>Yes</Cfwd_Last_Serv_1_> <Block_Last_Serv_1_>Yes</Block_Last_Serv_1_> <Accept_Last_Serv_1_>Yes</Accept_Last_Serv_1_> <DND_Serv_1_>No</DND_Serv_1_> <CID_Serv_1_>Yes</CID_Serv_1_> <CWCID_Serv_1_>Yes</CWCID_Serv_1_> <Call_Return_Serv_1_>Yes</Call_Return_Serv_1_> <Call_Back_Serv_1_>Yes</Call_Back_Serv_1_> <Three_Way_Call_Serv_1_>Yes</Three_Way_Call_Serv_1_> <Three_Way_Conf_Serv_1_>No</Three_Way_Conf_Serv_1_> <Attn_Transfer_Serv_1_>Yes</Attn_Transfer_Serv_1_> <Unattn_Transfer_Serv_1_>Yes</Unattn_Transfer_Serv_1_> <MWI_Serv_1_>Yes</MWI_Serv_1_> <VMWI_Serv_1_>No</VMWI_Serv_1_> <Speed_Dial_Serv_1_>No</Speed_Dial_Serv_1_> # *** Timing *** <Hook_Flash_Timer_Min>.06</Hook_Flash_Timer_Min> <Hook_Flash_Timer_Max>1.5</Hook_Flash_Timer_Max> <Callee_On_Hook_Delay>0</Callee_On_Hook_Delay> <Reorder_Delay>5</Reorder_Delay> <Call_Back_Expires>1800</Call_Back_Expires> <Call_Back_Retry_Intvl>30</Call_Back_Retry_Intvl> <Call_Back_Delay>.5</Call_Back_Delay> <VMWI_Refresh_Intvl>60</VMWI_Refresh_Intvl> <Interdigit_Long_Timer>3</Interdigit_Long_Timer> <Interdigit_Short_Timer>3</Interdigit_Short_Timer> # *** Messages *** <Ring_On_No_New_VM_1_>No</Ring_On_No_New_VM_1_> <Caller_ID_Method>Bellcore(N.Amer,China)</Caller_ID_Method> # *** Provisioning *** <Provision_Enable>Yes</Provision_Enable> <Profile_Rule>http://www.bla.nl/spa.xml</Profile_Rule> <Resync_On_Reset>Yes</Resync_On_Reset> <Resync_Random_Delay>2</Resync_Random_Delay> <Resync_Periodic>28800</Resync_Periodic> <Resync_Error_Retry_Delay>28800</Resync_Error_Retry_Delay> <Forced_Resync_Delay>86400</Forced_Resync_Delay> <Resync_From_SIP>Yes</Resync_From_SIP> <Resync_After_Upgrade_Attempt>Yes</Resync_After_Upgrade_Attempt> </flat-profile> |
[ Voor 30% gewijzigd door I_stealth_I op 31-05-2006 23:41 ]
/dev/null
Dit is dus erg interresant als je het admin password weet. Maar zolang je dit niet weet kan je er weinig mee. De bovengenoemde upgrade en xml methode heb ik al geprobeerd, maar de ata blijft om een admin password vragen.I_Stealth_I schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:32:
Ik heb hetzelf al helemaal uitgezocht, dus gewoon instellingen opzoeken uit de admin manual. In een .XML pleuren en op een webserver zetten. In de ata onder tabblad 'provisioning' provisioning enable op 'yes' zetten en het http://-pad in de profile url zetten. Herstarten maar
code:
1 ...
Op moment ben ik bezig om de provisioning die er standaard inzit voor de gek te houden, en integstelling wat overal beweerd wordt lijkt de communicatie over https en niet over tftp.
edit: Ik lees net in de TFTP Provisioning Guide en daaruit blijkt dat de SPA eerst middels TFTP zijn configuratie wil updaten.
[ Voor 13% gewijzigd door [ash] op 31-05-2006 23:43 ]
Anoniem: 144518
Ik heb maandag nog een SPA3k van Abel gekocht in de MM R'dam. Er was toen nog een heel pallet vol. Vandaag eindelijk tijd gevonden....
Internet afgekoppeld en het finse wachtwoord ingetimmerd en dat ging OK.
IMHO zijn er nog heel wat SPA3k's te koop
Nu nog de mijne instellen voor IPB van kpn en dan ben ik helemaal klaar.
Internet afgekoppeld en het finse wachtwoord ingetimmerd en dat ging OK.
IMHO zijn er nog heel wat SPA3k's te koop
Nu nog de mijne instellen voor IPB van kpn en dan ben ik helemaal klaar.
Kan iemand die goed is met solderen het 'ssl client certificaat' uit het geheugen van de Abel SPA3000 copieren? Als dat lukt dan moet het in principe mogelijk zijn om de configuratiefile (met het password?) te downloaden van https://provisioning.octrium.com en dat zou de mensen met een niet-imatra-gelockte wellicht kunnen helpen. (je moet dan de cfg url gebruiken die in de Provisioning tab van een zojuist-geunlockte staat...)
Edit: mmm, het moet ook mogelijk zijn om een ssl server certificaat te ondertekenen met het ingebouwde ssl client certificaat en met het zo ontstane server certificaat (en dns spoof) elk kastje uit de serie naar wens van de rechtmatige eigenaar te herprovisioneren... (dat kan dan zo lang: 'automatisch herprovisioneren' aan staat)
Edit: mmm, het moet ook mogelijk zijn om een ssl server certificaat te ondertekenen met het ingebouwde ssl client certificaat en met het zo ontstane server certificaat (en dns spoof) elk kastje uit de serie naar wens van de rechtmatige eigenaar te herprovisioneren... (dat kan dan zo lang: 'automatisch herprovisioneren' aan staat)
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 176078 op 02-06-2006 06:34 ]
Heel erg bedankt! Hij belde zonet dat hij bij de MM in Rijswijk is geweest om het apparaat te kopen. Een verkoper waarschuwde hem ook toen hij hem pakte van de stapel: "er zit nu een wachtwoord op hoor, meneer!", zonder dat mijn collega ook maar iets vroeg aan hem...Anoniem: 176078 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:32:
[...]
Ga naar 'PSTN Line':
[...]
Succes, en hopelijk kan je collega er nog een vinden die niet gelockt is (of gelockt met imatra).
... en oranje! :P
Anoniem: 28178
Heel wat geleuter in Hengelo MM. "toch niet geactiveerd he?" etciNSaNe-oNe schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:31:
[...](heerlijk, die 14 dagen geen geleuter-geld-terug-garantie bij de MM).
Ziezo, nu m'n TweakPhone VoIP account eindelijk is geactiveerd kon ik dus uiteindelijk met de SPA3000 aan de slag. Unlocken is gelukt en in de standaardconfiguratie (enkel een aanpassing gedaan ivm nummerherkenning) kan ik netjes uitgaand bellen en binnenkomende gesprekken via de KPN-lijn worden door de SPA3000 netjes naar de telefoon doorgezet.
Nu alleen nog uitvogelen hoe ik het volgende moet wijzigen:
1) Kortere wachttijd na het invoeren van een nummer;
2) Betere echo-onderdrukking;
3) In-gesprek toon voor inkomend gesprek via KPN-lijn als er hier via VoIP gebeld wordt.
Over dat tweede heb ik hier nog ergens iets gelezen, dat zal ik morgen wel even opzoeken en proberen. Maar over dat eerste heb ik nog niets gelezen. Ik heb hier wel ergens een PDFje met 87 pagina's uitleg, maar echt veel wijzer wordt je er nou ook niet bepaald van
En dat derde, dat is hier wel genoemd maar helaas nog zonder oplossing.
3) In-gesprek toon voor inkomend gesprek via KPN-lijn als er hier via VoIP gebeld wordt.
Over dat tweede heb ik hier nog ergens iets gelezen, dat zal ik morgen wel even opzoeken en proberen. Maar over dat eerste heb ik nog niets gelezen. Ik heb hier wel ergens een PDFje met 87 pagina's uitleg, maar echt veel wijzer wordt je er nou ook niet bepaald van
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 01-06-2006 23:33 ]
2) en 3) worden idd genoemd in dit topic.Wildfire schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:31:
Ziezo, nu m'n TweakPhone VoIP account eindelijk is geactiveerd kon ik dus uiteindelijk met de SPA3000 aan de slag. Unlocken is gelukt en in de standaardconfiguratie (enkel een aanpassing gedaan ivm nummerherkenning) kan ik netjes uitgaand bellen en binnenkomende gesprekken via de KPN-lijn worden door de SPA3000 netjes naar de telefoon doorgezet.
(echo verminderen door SPA To PSTN Gain lager te zetten, Echo Supp Enable op No en FXO Port Impedance op 270+750||150nF - allemaal in PSTN-tab)
1) is te regelen bij Interdigit Long Timer: en Interdigit Short Timer: bij Control Timer Values (sec) in de Regional Tab. ik heb Long op 10 staan en Short op 5.
Long is de tijd tussen twee ingetoetste nummers.
en Short is de tijd tussen twee ingetoetste nummers als tenminste één nummervolgerde uit het dialplan is ingetoetst.
ik heb deze tijden juist verlengd omdat ik soms niet zo snel ben met het invoeren van een nummer.
tip: je kan ook # toetsen na het intoetsen van het nummer dan gaat hij meteen bellen en negeert hij die wachttijd.
je kan dus als je voorkeuzetoetsen gebruikt elke nummer met een hekje laten eindigen, dan belt hij meteen.
voor de duidelijkheid: hij maakt dan wèl gebruik van het dialplan natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Caesu op 02-06-2006 00:16 ]
ja hoor, de huistelefooncentrale laat alle toestellen (ook de Sipura) rinkelen, als er gebeld word op 1 van de twee lijnen. Dus zowel een belletje vanaf het KPN netwerk, als ook vanaf de VoIP beller van Line1, bereikt de "line" van de Sipura. route:Jimbolino schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:13:
[...]
Ok, ik heb hier een centrale waar 4 toestellen op kunnen.
Je stelt dus voor om de spa3000 via een toestel-aansluiting, op de centrale aan te sluiten.
Je kan met deze opstelling dus niet:
- gebeld worden op je spa3000, aangezien hij aan een toestelaansluiting hangt, en toestellen geen bel-signaal naar de centrale kunnen sturen
- gebeld worden op je kpn lijn, omdat je spa3000 automatisch opneemt? (tenzij je dat op de centrale anders instelt)
KPN -> huistelefooncentrale -> Sipura PSTN / "Line" + alle telefoons in huis
Sipura VoIP Line1 -> huistelefooncentrale -> Sipura PSTN / "Line" + alle telefoons in huis
De Sipura neemt inderdaad de lijn pas op na 40 seconden
edit: typo
[ Voor 9% gewijzigd door nederfox op 02-06-2006 09:06 ]
Anoniem: 177350
Help
Zojuist een "nieuwe" telefoon aan mijn SPA gehangen. Een oudje van B&O (beocom 2000).
Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik bel hoor ik hem wel over gaan, maar als ik opneem hoor ik niets, andere partij hoort mij ook niet.
Als ik wil gaan bellen en ik neem op hoor ik een dialtone. Als ik echter het nummer gedraaid heb hoor ik vervolgens helemaal niets meer. Bij de gebelde partij gaat wel de telefoon over, maar ook deze persoon hoort vervolgens niets.
Volgens mij heeft het te maken met signaal sterkte dat je naar de telefoon stuurt?? maar ja, waar regel ik dat (ik gebruik de nieuwste 3.1.10 firmware).
Met een nieuw, geleend, toestel deed hij het wel!!
Joris
ps ik gebruik alleen Voipbuster en geen (!) PSTN lijn (die heb ik ook niet meer.....)
Zojuist een "nieuwe" telefoon aan mijn SPA gehangen. Een oudje van B&O (beocom 2000).
Nu heb ik het volgende probleem:
Als ik bel hoor ik hem wel over gaan, maar als ik opneem hoor ik niets, andere partij hoort mij ook niet.
Als ik wil gaan bellen en ik neem op hoor ik een dialtone. Als ik echter het nummer gedraaid heb hoor ik vervolgens helemaal niets meer. Bij de gebelde partij gaat wel de telefoon over, maar ook deze persoon hoort vervolgens niets.
Volgens mij heeft het te maken met signaal sterkte dat je naar de telefoon stuurt?? maar ja, waar regel ik dat (ik gebruik de nieuwste 3.1.10 firmware).
Met een nieuw, geleend, toestel deed hij het wel!!
Joris
ps ik gebruik alleen Voipbuster en geen (!) PSTN lijn (die heb ik ook niet meer.....)
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 177350 op 02-06-2006 10:10 ]
Anoniem: 178082
Dit is een heel goed idee. Als je je eigen DNS server thuis hebt staan kan je de sipura wijsmaken dat hij de provisioning instellingen ergens anders dan bij abel vandaan moet halen. Als je dan op je eigen webserver een xml file hebt klaar staan is het gemakelijk het admin password te resetten.Anoniem: 176078 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:41:
Kan iemand die goed is met solderen het 'ssl client certificaat' uit het geheugen van de Abel SPA3000 copieren? Als dat lukt dan moet het in principe mogelijk zijn om de configuratiefile (met het password?) te downloaden van https://provisioning.octrium.com en dat zou de mensen met een niet-imatra-gelockte wellicht kunnen helpen. (je moet dan de cfg url gebruiken die in de Provisioning tab van een zojuist-geunlockte staat...)
Als je het SSL certificaat van de Sipura hebt kun je ook de XML file van de provisioning server van Abel binnen halen. Dan heb je zelf het wachtwoord. Deze optie is nog gemakkelijker.
Is het SSL certificaat bij een "imatra sipura" die nog niet naar factory default gereset is via de webgui uit te lezen? Ik zelf heb een geresette sipura, alle instelling incl. SSL cert zijn dus weg.
Naast het DNS spoofen moet de nep-provisioning server ook een server certificaat presenteren dat wordt herkend als OK door de sipura. Het moet ondertekend zijn met de private key van het controle certificaat dat in de sipura zit. Als het controle certificaat in de sipura hetzelfde is als het client certificaat dan is de private key in de sipura aanwezig en kun je, als je die private key achterhaalt, zelf een https provisioning servertje opzetten. Anders niet.Anoniem: 178082 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:22:
[...]
Dit is een heel goed idee. Als je je eigen DNS server thuis hebt staan kan je de sipura wijsmaken dat hij de provisioning instellingen ergens anders dan bij abel vandaan moet halen. Als je dan op je eigen webserver een xml file hebt klaar staan is het gemakelijk het admin password te resetten.
Die van mij (een imatra + factory reset + firmware upgrade) zegt in de 'Info' tab dat het certificaat er nog steeds in zit ("Client Certificate: Installed"). In de admin guide staat ook dat het certificaat er in de fabriek ingedaan moet worden; het kan niet via de standaard admin interface. Dus je kunt er softwarematig volgens mij niet bij. Er is echter ten minste 1 iemand aan het solderen geweest en die zou even in de rest van het flash geheugen kunnen kijken of er een ssl certificaat+private key in staat...fl3p schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 10:22 ook:
Als je het SSL certificaat van de Sipura hebt kun je ook de XML file van de provisioning server van Abel binnen halen. Dan heb je zelf het wachtwoord. Deze optie is nog gemakkelijker.
Is het SSL certificaat bij een "imatra sipura" die nog niet naar factory default gereset is via de webgui uit te lezen? Ik zelf heb een geresette sipura, alle instelling incl. SSL cert zijn dus weg.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 176078 op 02-06-2006 19:52 ]
Voor het gemak van allen die lekker aan het klussen zijn
met de spa3k heb ik m'n verzameling links over dit onderwerp
een gemakkelijke URL meegegeven.
Op http://www.spa3000.info staat in een directory een
samenraapsel van proggie's, links, JPG's, PDF's en andere
file's over deze Linksys/Sipura ATA.
Vergeet niet de 0-leesmij.txt file te lezen.
met de spa3k heb ik m'n verzameling links over dit onderwerp
een gemakkelijke URL meegegeven.
Op http://www.spa3000.info staat in een directory een
samenraapsel van proggie's, links, JPG's, PDF's en andere
file's over deze Linksys/Sipura ATA.
Vergeet niet de 0-leesmij.txt file te lezen.
Kan je ook een telefoon aansluiten aan de 'line' poort en deze gebruiken voor een 2e telefoontoestel?
Volgens mij moet het wel kunnen.
Volgens mij moet het wel kunnen.
/dev/null
Je bedoelt de FXO poort? Lijkt me niet. De "O" van FXO staat voor Office, oftewel de kant van de telefonie aanbieder (KPN). Daarop verwacht de SPA3000 een signaal van KPN. Het zou de omgekeerde wereld zijn als de FXO poort ineens als telefooncentrale gaat functioneren.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik wil de calls naar vaste telefoonnummers in Duitsland & Frankrijk laten lopen via gw1 (VoIP), en de calls naar mobiele telefoonnummers in diezelfde landen laten lopen via gw0 (PSTN).
Ik kan echter nergens terugvinden wat de kenmerken van dergelijke nummers zijn (in Nederland begint een mobiel telefoonnummer met 06). Hebben jullie misschien nog tips, behalve het vragen aan de kennissen in die landen?
--
Gevonden: http://www.wtng.info/
Duitsland: 0161 & 017X
Frankrijk: 06
Ik kan echter nergens terugvinden wat de kenmerken van dergelijke nummers zijn (in Nederland begint een mobiel telefoonnummer met 06). Hebben jullie misschien nog tips, behalve het vragen aan de kennissen in die landen?
--
Gevonden: http://www.wtng.info/
Duitsland: 0161 & 017X
Frankrijk: 06
[ Voor 10% gewijzigd door Mawlana op 04-06-2006 12:54 ]
Anoniem: 51745
Valt hier niets uit te halen ( MM wachtwoord) http://www.bargainshare.c...=90&p=687285&#entry687285
Ok, since you don't have the GPP_K value of the adapter which has been upgraded to firmware 3.1.9, before going any further, make sure you can FACTORY RESET THE ADAPTER (while it's disconnected from the internet).
STEP 1: Factory Reset the adapter:
1) Disconnect the adapter from the internet
2) Connect a simple telephone to LINE1
3) Enter IVR mode by dialing: ****
4) Enter the command: 73738# (i.e. R E S E T #)
5) When prompted for password, enter one of the 5 "known/common" Vonage USER Passwords:
78196365
50274537
7756112
8995523
5465866
6) Press the # key after entering a password
7) Repeat the process above until one of the passwords works or you've exhausted the list
If the adapter successfully factory resets, you may proceed with the next series of steps.
If not, you're pretty much "stuck" at this point and need to find a working Vonage USER Password.
STEP 2: Attempt to access the PAP2's WEB INTERFACE & remove Vonage's DNS settings:[/quote]
[quote]
Ok, since you don't have the GPP_K value of the adapter which has been upgraded to firmware 3.1.9, before going any further, make sure you can FACTORY RESET THE ADAPTER (while it's disconnected from the internet).
5) When prompted for password, enter one of the 5 "known/common" Vonage USER Passwords:
78196365
50274537
7756112
8995523
5465866
7) Repeat the process above until one of the passwords works or you've exhausted the list
If the adapter successfully factory resets, you may proceed with the next series of steps.
If not, you're pretty much "stuck" at this point and need to find a working Vonage USER Password.
STEP 2: Attempt to access the PAP2's WEB INTERFACE & remove Vonage's DNS settings:[/quote]
[quote]
Passwords werken hier niet op een SPA3000 afkomstig van de MM in Hengelo (ov)Anoniem: 51745 schreef op zondag 04 juni 2006 @ 20:25:
Valt hier niets uit te halen ( MM wachtwoord) http://www.bargainshare.c...=90&p=687285&#entry687285
78196365
50274537
7756112
8995523
5465866
STEP 2: Attempt to access the PAP2's WEB INTERFACE & remove Vonage's DNS settings:
Anoniem: 178255
codes werken bij mij ook niet, ook uit MM in Hengelo gehaald......
jammer, ik blijf hopen....
jammer, ik blijf hopen....
Anoniem: 145522
Ook hier werkt het niet. Spa kom tvan MM Amsterdam (lading van vorige week). Heb nog tot 12 jun voor hij weer terug moet zijn bij MM. Dus blijf nog even hopen op een wonder.
Dat is logisch. Je hebt een Abel Telecom abbonement gekocht. En geen Vonage.ametis schreef op zondag 04 juni 2006 @ 22:28:
[...]
Passwords werken hier niet op een SPA3000 afkomstig van de MM in Hengelo (ov)
Als we het SSL client cert hebben kunnen we het de provisioning xml van de abel server downloaden:Anoniem: 176078 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:43:
[...]
Naast het DNS spoofen moet de nep-provisioning server ook een server certificaat presenteren dat wordt herkend als OK door de sipura. Het moet ondertekend zijn met de private key van het controle certificaat dat in de sipura zit. Als het controle certificaat in de sipura hetzelfde is als het client certificaat dan is de private key in de sipura aanwezig en kun je, als je die private key achterhaalt, zelf een https provisioning servertje opzetten. Anders niet.
[...]
Die van mij (een imatra + factory reset + firmware upgrade) zegt in de 'Info' tab dat het certificaat er nog steeds in zit ("Client Certificate: Installed"). In de admin guide staat ook dat het certificaat er in de fabriek ingedaan moet worden; het kan niet via de standaard admin interface. Dus je kunt er softwarematig volgens mij niet bij. Er is echter ten minste 1 iemand aan het solderen geweest en die zou even in de rest van het flash geheugen kunnen kijken of er een ssl certificaat+private key in staat...
https://provisioning.octrium.com/steady05.xml
Hopelijk staat daar nuttige info in zoals de admin passwords.
Maar zoals al vaker gezegt.....we hebben eerst het SSL cert nodig. Is dat niet met een Sniffer te achterhalen. Of als het ge-encrypt is capture en replay?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 178082 op 05-06-2006 12:35 ]
Je kunt het certificaat sniffen, maar de bijbehorende private key niet. En die is ook nodig. Een replay attack werkt ook niet, zie: http://www3.tsl.uu.se/~micke/ssl_links.htmlAnoniem: 178082 schreef op maandag 05 juni 2006 @ 12:33:
[...]
Als we het SSL client cert hebben kunnen we het de provisioning xml van de abel server downloaden:
Hopelijk staat daar nuttige info in zoals de admin passwords.
Maar zoals al vaker gezegt.....we hebben eerst het SSL cert nodig. Is dat niet met een Sniffer te achterhalen. Of als het ge-encrypt is capture en replay?
Jammer dat er niets te vinden is over het format van de firmware (wat voor filesystem het is etc) als je dat zou kunnen lezen dan is het makkelijker om te achterhalen waar het client certificaat+private key zit.
Weet iemand waar je een normale SPA3000 kan kopen? Dus geen abel beveiligd geval, maar een gewone?
Zoek maar eens met google. Ik dacht www.tcshop.nl, maar daar zijn ze een stuk duurder, hoor...Anoniem: 145522 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 11:38:
Weet iemand waar je een normale SPA3000 kan kopen? Dus geen abel beveiligd geval, maar een gewone?
Zaterdag heb ik een SPA gehaald bij MM Eindhoven en dit werkte bij mij ook perfect. Bel nu via VOIPbuster. Ik heb er weinig tijd ingestoken tot nu toe, maar het werkt perfect zo.datakrom schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:50:
Volgende gedaan:
Belangrijk hang GEEN ethernet aan de SPA !
Een KPN lijn is ook niet nodig !
Hang een DTMF toestel aan de SPA doe dit via de rj-11 "phone"
Neem de hoorn van de haak wacht tot je geen kies(toon) weg valt.
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
3 Toets 1#
Hierna vraagt de stem geef password
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
Zie de Tweakers.net Pricewatch... pricewatch: Sipura SPA-3000 Analoge telefoon adapter (VoIP)Anoniem: 145522 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 11:38:
Goedkoopst bij Rilex, €76.40...
Grappig. Dat is dus de SIPURA. Als ik vervolgens ga zoeken op SPA-3000 zie je ook de Linksys er tussen staan. Bij SallandAutomatisering staat dan als prijs 76,24. Ga ik naar hun website dan blijkt het maar 67,23 te zijn (56,50 ex BTW).
Echt lachen met die jongens van salland
http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=19548
en
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=23641
http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=19548
en
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=23641
Anoniem: 178556
Deze werkte bij mij!
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
En waar komt jouw box dan vandaan?Anoniem: 178556 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:35:
Deze werkte bij mij!
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
En toen kostte de spa3000 bij Salland opeens 78 euro...
STAY AWAKE!!
Dat dign lijtk toch iets meer mainstream te worden en de prijs zakt ook wel. Na mijn vakantie maar eens kijken of ik gewoon een goedkope kan vinden ergens.
Er is 1 resultaat, verdeeld over 1 pagina.Anoniem: 178556 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:35:
Deze werkte bij mij!
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer

Anoniem: 173582
Het ook een SPA gekocht, hierop heb de hierbovenstaande stappen exact uitgevoerd. Nu wil ik het ip adres opvragen, maar krijg geen kies toon. Geen enkel lampje brand op de SPA 3000 en connectie met mijn netwerk krijg ik ook niet. Enig idee wat er aan de hand is? Moet een van de lampjes branden?datakrom schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:50:
Heb net bij MM SPA-3000 gekocht.
Volgende gedaan:
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
3 Toets 1#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
Had je wel een kiestoon bij het uitvoeren. Klinkt als een voeding probleem. Bij mij gaat er 1 led branden zodra ik de voeding erin stop.
Bij het uitvoeren had ik een kies toon, nu heb ik niks meer. Alleen als ik de telefoonlijn aansluit krijg ik een kiestoon. Voeding geeft netjes 5 volt.
datakrom schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 13:50:
Volgende gedaan:
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
3 Toets 1#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
Deze procedure werkte dus op een SPA-3000 van de MM Alkmaar.
462872 staat voor:
4 = i
6 = m
2 = a
8 = t
7 = r
2 = a
73738 staat voor reset.
Gebruik de SPA-3000 achter livebox van wanadoo wat opviel is dat een vast IP
adres niet werkte op de SPA DHCP wel.
Gebruik nu de SPA voor Parlino gw1 / voipbuster gw2 en wanadoo telefonie gw0.
Volgende gedaan:
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
3 Toets 1#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
Deze procedure werkte dus op een SPA-3000 van de MM Alkmaar.
462872 staat voor:
4 = i
6 = m
2 = a
8 = t
7 = r
2 = a
73738 staat voor reset.
Gebruik de SPA-3000 achter livebox van wanadoo wat opviel is dat een vast IP
adres niet werkte op de SPA DHCP wel.
Gebruik nu de SPA voor Parlino gw1 / voipbuster gw2 en wanadoo telefonie gw0.
Hehe, gister langs de MM in Alkmaar geweest en werd er behoorlijk duidelijk gemaakt dat deze kastjes niet meer te kraken vielen......(de medewerker die er ook een wilde zag je meteen het pakje terugleggen) Er was iets van een nieuwe partij ofzo en het kon niet meer...
Het kan prima met de kastje van de MM te Alkmaar. En er liggen er nog een hele hoop :-)
Mijn hoop steeg toen ik zag dat er een MM bandje omheen zag...de rode..niet de blauwe wat ik van anderen heb gehoord...die zouden het niet meer doen ofzo....
Idd....SPA aan router (gewoon aangesloten op I-net) via webinterface Asus wl500G ip SPA achterhalen
admin login: admin imatra
ging prima...
Opmerking: Verander het WW nog even niet.
sluit tel aan
toets ****
Reset code 7 etc
wachtwoord intoetsen
werkt prima.
Nu kan je upgraden naar een andere firmware.
Het kan prima met de kastje van de MM te Alkmaar. En er liggen er nog een hele hoop :-)
Mijn hoop steeg toen ik zag dat er een MM bandje omheen zag...de rode..niet de blauwe wat ik van anderen heb gehoord...die zouden het niet meer doen ofzo....
Idd....SPA aan router (gewoon aangesloten op I-net) via webinterface Asus wl500G ip SPA achterhalen
ging prima...
sluit tel aan
toets ****
Reset code 7 etc
wachtwoord intoetsen
werkt prima.
Vanmiddag SPAtje bij MM Utrecht gescoord, unlocken ging in 1x goed.
Kleur band om de doos zegt niets. Is al eerder aan de orde geweest.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Gefeliciteerd, maar het lijkt mij toch erg link om het kastje aan internet te hangen. Uit mijn logs blijkt dat het kastje zo'n 17 seconden na succesvol DHCP'en gaat praten met provisioning.octrium.com en dan kan Abel er direct een ander password inzetten, zodat je er niet meer in kan. (en als ze verstandig zijn nemen ze een wachtwoord als D$1dj&^s, dan kun je een dictionary attack (of brute force) ook wel vergeten.Ierlandfan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:08:
[...]
ging prima...
sluit tel aan
toets ****
Reset code 7 etc
wachtwoord intoetsen
werkt prima.
We kunnen ervan uit gaan dat de mensen Abel inmiddels weten dat het imatra password bekend is en ze zullen (als ze ook maar een klein beetje verstandig zijn) elk kastje dat praat met provisioning.octrium.com een goed wachtwoord geven. Zo lang het ssl-client certificaat (+private key) niet wordt achterhaald (door iemand met een soldeerbout... hint hint) (tenzij het ergens buiten het flash in de processor verstopt zit ofzo) is er vrijwel niets zinnigs meer aan te vangen met zo'n kastje (behalve een abonnement nemen bij Abel, natuurlijk.
Aan viruz2: je kastje start niet meer op; ik denk dat het overleden is, probeer het te ruilen, zou ik zeggen, je bent voor zover ik weet de eerste die een kastje heeft dat na een reset is gestopt met werken...
kan ik de instellingen van Abel ook weer terughalen?
Iemand die de instellingen nog niet gewist heeft maar wel admin toegang heeft?
Ik wil wel een abbo bijAbel maar geen firmware update...
Kan iemand mij hierbij helpen?
Je kan Abel toch gewoon bellen en zeggen dat je zelf een IP toestel hebt en vragen wat de sip-gegevens ervoor zijn?Ierlandfan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:56:
kan ik de instellingen van Abel ook weer terughalen?
Dan kun je dat zelf wel weer configgen in je linksys
het gaat alleen om het provisioning gedeelte,
de provisioning string wat zoiets zal zijn als
https://provisioning.octrium.com/$/PSN/spa.cfg of iets in die richting...
Iemand met admin rechten die dit kan opzoeken?
Anoniem: 178556
Bij MM ENSCHEDE. Echter heb ik het kastje wel enige tijd voor het unlocken aan de ethernetaansluiting gehad! Ook geunlocked met de aansluiting er achter, geen probleem ondervonden.Anoniem: 145522 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 02:09:
[...]
postzegel_likke schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 00:35:
Deze werkte bij mij!
1 Toets **** (4 x *)
2 Toets 73738#
4 Toets 462872#
5 Toets 1# To confirm.
6 Leg hoorn weer neer
En waar komt jouw box dan vandaan?
Sorry dat ik dit moet zeggen maar na een complete reset is de SPA 3000 echt helemaal
leeg alles is terug naar factory default. Er is daarna geen communicatie meer naar
provisioning.octrium.com. Mist je het via de "phone" aansluiting doet met een DTMF
toestel. Via ethernet kom je wel in de web interface met de juste password maar ik heb
niet kunnen ontdekken hoe je dan een complete reset moet doen waardoor dus alles
gewist wordt.
leeg alles is terug naar factory default. Er is daarna geen communicatie meer naar
provisioning.octrium.com. Mist je het via de "phone" aansluiting doet met een DTMF
toestel. Via ethernet kom je wel in de web interface met de juste password maar ik heb
niet kunnen ontdekken hoe je dan een complete reset moet doen waardoor dus alles
gewist wordt.
Anoniem: 176078 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:44:
[...]
Gefeliciteerd, maar het lijkt mij toch erg link om het kastje aan internet te hangen. Uit mijn logs blijkt dat het kastje zo'n 17 seconden na succesvol DHCP'en gaat praten met provisioning.octrium.com en dan kan Abel er direct een ander password inzetten, zodat je er niet meer in kan. (en als ze verstandig zijn nemen ze een wachtwoord als D$1dj&^s, dan kun je een dictionary attack (of brute force) ook wel vergeten.
We kunnen ervan uit gaan dat de mensen Abel inmiddels weten dat het imatra password bekend is en ze zullen (als ze ook maar een klein beetje verstandig zijn) elk kastje dat praat met provisioning.octrium.com een goed wachtwoord geven. Zo lang het ssl-client certificaat (+private key) niet wordt achterhaald (door iemand met een soldeerbout... hint hint) (tenzij het ergens buiten het flash in de processor verstopt zit ofzo) is er vrijwel niets zinnigs meer aan te vangen met zo'n kastje (behalve een abonnement nemen bij Abel, natuurlijk.
Aan viruz2: je kastje start niet meer op; ik denk dat het overleden is, probeer het te ruilen, zou ik zeggen, je bent voor zover ik weet de eerste die een kastje heeft dat na een reset is gestopt met werken...
Hoe stel ik in dat de SPA langer moet wachten op de DTMF-tonen van mijn toestel? Mijn toestel geeft pas na 2~3 seconden de nummers door, waardoor ik van de SPA een fast-busy krijg.
Ik wil dus dat ik 3 of 4 seconden krijg om al mijn DTMF-digits te laten horen, voordat Asterisk ze doorkrijgt, en dan zonder het aantal gedraaide cijfers te specificeren (dus wèl met (.<:@gw1>) )
Ik wil dus dat ik 3 of 4 seconden krijg om al mijn DTMF-digits te laten horen, voordat Asterisk ze doorkrijgt, en dan zonder het aantal gedraaide cijfers te specificeren (dus wèl met (.<:@gw1>) )
[ Voor 37% gewijzigd door Vinnienerd op 09-06-2006 01:37 ]
Dit is em:Ierlandfan schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:10:
het gaat alleen om het provisioning gedeelte,
Overigens heeft een collega van mij 2 weken terug pas zijn abel sipura gereset. Na ruim 2 maanden met abel gebeld te hebben werkte het imatra password nog. Ik denk alleen wel dat Abel idd wel zijn kastjes gaat provisionen met een nieuw ww. Als ze dit al niet gedaan hebben.
Als ik de https:/provisioning...etc etc in zou voeren zou ik dan automatisch de juiste instellingen krijgen zodat ik kan bellen met Abel? Of moet ik nog wat instellen om het te laten werken?
(ik ben geregistreerd maar wilde proberen of de spa's gereset konden worden) Dom, instellingen waren niet opgeslagen.
(ik ben geregistreerd maar wilde proberen of de spa's gereset konden worden) Dom, instellingen waren niet opgeslagen.
Ik heb het kastje gewoon kunnen ruilen. Had aangegeven dat het helemaal niks deed. Heb een nieuw kastje mee kunnen nemen, een van deze dagen gaan we voor de herkansing. Thx cubemstr
Ik bedoelde met mijn verhaal ook alleen maar te zeggen dat hij voor het resetten met provisioning.octrium.com gaat praten, na het resetten doet hij dat inderdaad niet meer... en resetten via de web-interface kan volgens mij ook niet.datakrom schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 23:20:
Sorry dat ik dit moet zeggen maar na een complete reset is de SPA 3000 echt helemaal
gewist wordt.
[...]
sinds ik mijn abel (linsys) kastje gebruik voor voip via xs4all en gewoon KPN is het geluid van mijn telefoon heel zacht. ik moet echt moeite doen om iemand te verstaan. ook de mensen aan de andere kant van de lijn horen mij weer veel zachter. is dit een bekend iets? of is mn telefoon gewoon crap? ik kan het telefoon vollume namelijk niet aanpassen.
Ik was in het forum opzoek naar een oplossing om echo te verminderen. Ik zag alleen meldingen van die naar 'ons' toe bellen. Ook als ik het configscherm kijk zie ik (als leek zijnde) geen optie staan. Als ik bel via VOIP naar andere mensen horen die andere mensen een lichte echo,ik hoor zelf geen echo. Hoe kan je dit verminderen / voorkomen? Ik gebruik overigens de aansluiting voor de KPN lijn niet.
Anoniem: 143681
Google is je vriendkielkiel schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:59:
Ik was in het forum opzoek naar een oplossing om echo te verminderen. Ik zag alleen meldingen van die naar 'ons' toe bellen. Ook als ik het configscherm kijk zie ik (als leek zijnde) geen optie staan. Als ik bel via VOIP naar andere mensen horen die andere mensen een lichte echo,ik hoor zelf geen echo. Hoe kan je dit verminderen / voorkomen? Ik gebruik overigens de aansluiting voor de KPN lijn niet.
daar wordt het echo probleem uitgebreid behandeld, naast het knutselen met de verschillende 'GAIN' settings jitter buffers en de rest, heb ik het echo probleem tot een acceptabel niveau gekregen door de FXS port impedance in Regional tab op 600 te zetten en bij PSTN line tab FXO port impedance op 220+820||120nF.
Anoniem: 156042
Ok dit ziet er zeer interesant uit.
Ik heb het topic een beetje doorgelezen en zie dat deze prima te gebruiken zijn voor @home in compbinatie met Voipbuster.
Zijn deze voor 49 euro nogsteeds te koop bij de media markt?
Zou wel ideaal zijn.
Dan alleen nog ff een dect telefoontje eraan en bellen met die hap
.
Ik heb het topic een beetje doorgelezen en zie dat deze prima te gebruiken zijn voor @home in compbinatie met Voipbuster.
Zijn deze voor 49 euro nogsteeds te koop bij de media markt?
Zou wel ideaal zijn.
Dan alleen nog ff een dect telefoontje eraan en bellen met die hap
Anoniem: 156042
jah klopt daar staat dat er nog genoeg liggen maar ik begreep dat de 49 euro in het begin een soort van aktie (advertentie) was samen met een starterspaket van een voip provider.
Ik kan toch ook weer niet ruiken dat dat altijd zo is he
.
Op de site van MM kan ik namelijk niks vinden.
Die site kan ik nooit echt begreipen
Ik kan toch ook weer niet ruiken dat dat altijd zo is he
Op de site van MM kan ik namelijk niks vinden.
Die site kan ik nooit echt begreipen
Als het telefoongeluid vrij zacht is, kun je proberen in het tabje regional (onderaan) bij FXS port input gain en bij FXS port output gain, de waarde iets te verhogen. Bij mij werkt -3 goed.
ik heb al -3 staan
zou ik dan naar -4 of -2 moeten gaan?
en nog een vraagje:
nummer herkenning voip werkt wel maar via kpn niet.. nog iets aan te doen?
zou ik dan naar -4 of -2 moeten gaan?
en nog een vraagje:
nummer herkenning voip werkt wel maar via kpn niet.. nog iets aan te doen?
[ Voor 47% gewijzigd door Zjemm op 12-06-2006 10:41 ]
Probeer eens 0 DB. Bij -4 zou het geluid nog zachter moeten zijn (even proberen). 0 DB ging bij mij goed, had alleen iets meer echo.
thnx zal het vanavond als ik thuis ben een uitproberen.
Anoniem: 179062
Iemand ervaring met de volgende combinatie:
Linksys SPA-3000 - US Robotics 8054 Router - Alcatel Speedtouch 510 -Planet Internet
Op het moment dat ik de linksys aan een LAN-poort van de USRobotics router hang heb ik geen
internetverbinding meer.
Wel kan ik via het IP-adres de Linksys bereiken.
Linksys SPA-3000 - US Robotics 8054 Router - Alcatel Speedtouch 510 -Planet Internet
Op het moment dat ik de linksys aan een LAN-poort van de USRobotics router hang heb ik geen
internetverbinding meer.
Wel kan ik via het IP-adres de Linksys bereiken.
Als ik via VOIP (internetcalls.com) bel, houdt de verbinding op er na een kwartier. dan wordt het stil aan de andere kant. De verbinding wordt overigens niet verbroken. Ik heb dit al een diverse keren meegemaakt.
hebben meer mensen hier last van?
hebben meer mensen hier last van?