Update van mijn Volendam game, seizoen 08-09 Deel 2 (
seizoen 06-07 seizoen 07-08)
De EUFA Cup
Na vorig jaar aan overwinningen geproefd te hebben (Roma thuis 3-0 gewonnen, geschiedenis!) ging ik zonder verwachtingen Europa in. Natuurlijk hoopte ik erop om in de groepsfase te komen maar niet hardop, want als je met Volendam speelt moet je wel bescheiden blijven.
De eerste ronde wachtte Boavista, in Portugal nummer 3 geworden. 2-0 uit gwonnen, thuis werd het maar liefst 5-0. Moraal ging door het dak.
In de groepsfase werd ik ingedeeld met IBV (? uit IJsland), G.Birigli (? Turkije), Steaua (Kende ik nog van vorig jaar) en Werder Bremen (

Kende ik nog van een vriendschappelijk duel). Vooraf had Werder, Volendam en Steaua het meeste kans om door te gaan.
Ik won thuis met 4-0 van IBV, bij Werder uit werden we met 2-0 teruggestuurd en waren ze nog vriendelijk voor ons, G.Birigli thuis werd 0-0 en speelden we meesterlijk-matig en uiteindelijk Steaua uit een knappe 1-4 overwinning voor ons.

Volendam was door dus, achter Werder en ondanks de afwezige verwachtingen begon ik er nu wel zin in te krijgen.
De eerste knockout ronde was tegen het Lille van Jelle ten Rouwelaar. Dat klinkt nu nog niet imposant, over 3 jaar wel. En omdat ik in seizoen 0809 zit was het dus imposant. Verder waren we, mijns inziens kwa selectie een stukje beter dus dichtte ik mij sowieso kansen toe om een ronde verder te komen. En dat lukte ook; 3-1 werd het thuis, met een late onnodige tegentreffer van Lille. Uit verloor ik met 1-2.
De tweede knockout ronde werd spannend. Sporting CP uit Portugal wachtte en had een vele betere selectie dan ik had. Omdat ik een beetje angstig werd en in mijn reserve team echt een hele goede DMC had rondlopen besloot ik van tactiek te veranderen. Een spits eraf, en een DMC erbij. Eerste helft over de vleugels en een goal forceren, tweede helft counteren. Althans, dat was het plan.
We begonnen thuis en in de eerste helft stond het 3-0 voor Volendam. Ik kon mijn ogen niet geloven, dit ging te goed. De tweede helft counteren werd een stuk minder en het werd (weer een onnodige tegentreffer, ik ga dat abbonement echt opzeggen) het 3-1. Spelers gek, ik gek, board gek en supporter gek. Hoewel, niet allemaal.

Vol vertrouwen gingen we de return in en ook daar werd gewonnen met 3-1. 6-2 on agg dus.
Nu ik in de kwartfinale aan beland was, was mijn Europese seizoen goed. Dat een afstraffing door een beter team wachtte was een zekerheid, en ik zou als held Volendam rondgeleid worden. Verder zou ik een paar winkelcentra openen en de eerste Hollandse Nieuwe opeten maar dat was het dan.
Celtic was dat team wat ik tegenkwam in de kwartfinale.
Behalve dan dat we uit met 1-3 wonnen. De halve finale leek binnen handbereik, sterker nog ik ging er van uit. We moesten het karwei thuis even afmaken en Volendam was door. En dat was een misvatting. Celtic had daarr niet zo veel zin meer in en maakte in de eerste helft 2 doelputen. 3-3 was de tussenstand dus en Celtic zou doorgaan op uitdoelpunten. De stand was niet zo dramatisch maar vanwege een blessure miste ik mijn enige spits die in Europa potten breekte (Korbankolev, een held) en had ik 1 schot op doel. Verveeld keek ik de tweede helft af. Mijn team was machteloos, Celtic vond het wel goed zo en drukte niet meer aan. In de 85e minuut zette ik mijn team om in de oude opstelling en zette de slider op "all out attack". Niet dat ik er vanwege die 3 schoten van ons vertrouwen in had, maar Celtic ging al helemaal niet ons publiek vermaken. Dit resulteerde gelijk in een kans. Agouda, al 2 jaar een vaste waarde mistte echt heel erg lelijk, en was ook al moe. Ik wachtte op het fluitsignaal en de uitschakeling. Het fluitsignaal kwam niet, wel kregen we een cornerin de 93e minuut. Toen ik mijn doelman mee naar voren zag stormen ging ik toch maar op het puntje van mijn stoel zitten. De corner kwam en raakte het hoofd van van Driel, mijn 18 jarige centrum verdediger die eigenlijk te jong en onervaren bleek het hele seizoen. Maar de bal ging erin! (van mijn stoel opgesprongen en juichend door de kamer, me terughaastend om de tactiek van "all out attack" af te halen). Volendam door naar de halve finale. (ereronde door kamer volgde)
In de halve finale waren we een beetje de neger op de Corps meeting, niet echt op ons plek en zo voelde we ons ook niet. Stuttgart, Atletico Madrid en Werder Bremen waren teams die stuk voor stuk vele malen beter waren. Kwa stadion, selectie, prestige en aanhang, we kwamen bij geen enkel team in de buurt. Het lot koppelde ons aan Werder en aangezien we daar dat jaar al meer ervaring mee hadden wist ik dat ik niet veel kans had.
Thuis verloren we met 1-0 in een wedstrijd waar we geen vuist konden maken. Geen enkele aanval liep goed en Werder had ons helemaal te kakken kunnen zetten. Als thuis als zo crappy ging beloofde uit al helemaal niets. Korbankolev bleek daar toch iets anders over te denken en zette ons op 0-1. Verbaasd keek ik op, een kans op de finale was wel het laatste wat ik verwachtte. Na 11 minuten maakte Korbankolev er na een rush 0-2 van. Tevreden dacht ik na over het feit dat hij bij Dinamo Kiev 3 niet eens altijd speelde. Van 0 euro naar 5.5 miljoen in een jaar. Mijn scout zou een nieuw contract krijgen, dat was zeker.
Bremen maakte er binnen de minuut 1-2 van, maar op uit doelpunten zou ik nog steeds doorgaan. De rest van de helft gebeurde er niets. In de tweede helft drukte Werder ons bijna plat met vlagen, en de jonge en onervaren verdediging vertoonde kreuken en barsten. Ik was er totaal niet gerust op. Een kwartier voor tijd wisselde ik Korbankolev omdat hij op was en nam aan verder niet meer te scoren. Nu was het enkel afwachten. In de 89e minuut kreeg Werder een wereldkans en die bal ging hoog over. Maar de scheids floot maar niet af.
In de 94e minuut vond Montenegro, mijn naar zijn beperkte mogelijkheden goed voetballende links of rechtsback, het nodig om voor het eerst in het jaar een goede pass te geven. Helaas bereikte deze de 18 jarige Zweed Hackzell die in de winterstop kwam omdat hij niks kostte en kon komen. Deze partij was hij beregoed, maar ik had hem te veel zien falen om er iets van te verwachten. Zonder problemen liep hij de 16 in en maakte de kans laag in de korte hoek af. Huh?
Mijn mond viel open van verbazing. Nu maakte het niets meer uit. Als ik nog een doelpunt tegen krijg zit Volendam toch nog in de finale van de Eufa Cup. (weer een Ereronde door mijn kamer volgde). Volendam in de finale van de Eufa Cup! En nu maar liefst 3 Hollandse nieuwe voor de coach. Wat een feest!

Dat was het beste wat er te bereiken viel dit jaar. Een mega-run naar de finale van de Eufa Cup. In de finale troffen we Atletico Madrid, nummer 1 in de spaanse competitie en de club van Fernando Torres ,3 jaar achtereenvolgend speler van het jaar in Europa waarvan 1 jaar ook als topscorer. Misschien zouden we een doelpuntje scoren en zou Torres Korbankolev over zijn bol aaien maar kans maken deden we niet.
De bookmakers waren het daarover eens, de fans en ikzelf als coach ook. Alleen de spelers niet. En na 5 minuten spelen werd al snel duidelijk dat het toch vooral om hen gaat. Als eerste speelde Atletico arrogant en zagen het meer als een escape van de zware Spaanse competitie om even Volendam opzij te zetten. Korbankolev (ik vertelde al dat het een held was) voltrok het vonnis en na 5 minuten stond er 0-1 voor Volendam op het scorebord. In de 36e minuut kopte hij door op Luiz Henrique, mijn wonderkid middenvelder van 7k. Luiz Henrique ronde beheerst in de linkerhoek af en het stond 2-0. Hmm. De 36e minuut, "time wasting" dan maar op extreem zetten? Vlak voor rust kreeg Torres een matige kans die hij heel knap op doel schoot. Toen werd het ineens allemaal weer een beetje duidelijk tegen wie waar en waarom we speelde. Totnogtoe was de hele wedstrijd een beetje onwerkelijk, omdat uit tegen ADO (de voorgaande wedstrijd) verloren ging.
Eerste kans na rust was weer voor Fernando Torres, die naast kopte. Madrid leek wakker geslagen en drong aan. Toch lukte ze het niet om echt gevaarlijk te worden en in de 80e minuut gingen ze ook alles of niets spelen. Tijdens een corner in die periode kwam de bal bij de DMC van de Boogaart, die nog een beetje verdwaald rond de middencirkel stond (in die tactiek kwam de DMC voor de spits en de spits hoort daar wel te staan, een DMC niet). Van de Boogaart, niet onder de indruk van de tegenstander loopt iedereen voorbij en schiet hard in. 3-0. (weer een ereronde door mijn kamer

)
3 minuten later scoort Madrid nog wel uit een corner situatie, maar dat kon de pret niet drukken. Korbankolev aait nog even Perea (de doelpuntenmaker) over zijn bol ( ; ) ). En de rest van de partij gebeurd er niets meer. Volendam wint de EUFA cup onder leiding van ondergetekende! Dolgelukkig was ik, het bestuur, de spelers (zelfs die wegwillen) en de supporters.
Spelers
De topscorer met 28 goals en 9 man of match awards (record voor Volendam, het was namelijk Tuyp met 8); Ivan Korbankolev
De mijn beste speler, met 15 assists; Luis Henrique (daar bieden meerdere clubs 14 miljoen voor in zijn eerste jaar, dus dat moet een wonderkid zijn)
Toekomst
Het nagenoeg hoogst haalbare is bereikt, vele jaren eerder dan verwacht en gewenst. Dat maakt alle komende seizoenen alleen maar lastig. Wel hoop ik met de behaalde status een hele goede spits te kunnen kopen om naast Korbankolev te zetten.
Ondanks de resultaten wil het bestuur mijn contract niet verlengen. Dit omdat ik eis dat het stadion uit gebreid moet worden en zit dit niet willen om al eerder genoemde redenen. Ik zal nog eens een keer een vergulde paraplubak voor ze winnen. Mijn contract loopt deze zomer af, en meestal benaderen ze me voor een nieuwe vlak daarvoor dus ga ik gewoon door bij Volendam.
Hopelijk wordt het eindelijk iets in de beker, en kan ik de hegemonie van Ajax en PSV in Nederland een beetje doorbreken.
Toegevoegd nog een rar met een aantal match files waaronder de return van de halve finale tegen Werder, de Finale tegen Atletico en 2 wedstrijden die kenmerkend voor Volendam's niveau waren dit jaar.
0809 Volendam Matches.Rar by Bigupload.Com (komt een 0809 file uit zonder extensie, gewoon werkend en te openen met winrar)
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 05-04-2006 13:52
. Reden: html = de moejluk ]