Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58
Will Wright's new toy
Spore - deel 2

Wie is Will Wright?

De meesten van jullie zullen Will Wright kennen als de drijfveer achter The Sims. Wright is echter al veel langer bezig met het ontwikkelen van games. In 1984 ontwikkelde hij een helicopterspelletje voor de Commodore64, maar dat werd lang niet zo populair als het volgende spel dat hij in elkaar zette: SimCity.

Samen met Jeff Braun richtte hij in 1987 het bedrijf Maxis op, en sindsdien zijn er nog vele Sim-spellen op de markt gebracht. Wright ontwierp onder andere SimEarth, SimAnt en SimCopter, en hij was medeontwerper van het spel SimCity 2000.

Maxis werd na een minder succesvolle periode op de beurs opgekocht door Electronic Arts, en met EA als publisher werd het spel The Sims op de markt gebracht. Dit spel werd binnen erg korte tijd mateloos populair, wat reden was voor talloze expansions, een online versie en natuurlijk een tweede deel.

Wat is Spore?

Spore is Wright's meest ambitieuze project tot nu toe. Toen Wright het project in maart 2005 presenteerde op de Game Developer's Conference in San Francisco openden veel aanwezigen hun mond als snel uit verbazing omdat het zò uitgebreid was. Maar wat is Spore nu eigenlijk?

De makkelijkste manier om die vraag kort te beantwoorden is deze: Spore is de ultieme Sim-game waarin je eigenlijk alles zelf in de hand hebt. Je kunt het uiterlijk van elk model in het spel zelf aanpassen, en op basis van jouw aanpassingen verzint het spel hoe je models geanimeerd en geskind moeten worden.

Dat klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar wat is dan nu het doel van het spel? Dit is iets waar de aanwezige mensen op de conferentie ook erg nieuwsgierig naar waren, maar telkens als ze dachten te weten wat de bedoeling van het spel was, liet Wright zien dat er nòg een extra dimensie aan het spel zit in de vorm van extra spelstadia. Om toch antwoord te kunnen geven op deze vraag zal ik dus even al deze "levels", zoals Wright ze noemde, omschrijven.

• Microbial Stage

Dit eerste stadium van het spel is het eenvoudigste, en is duidelijk bedoeld om de gamer bekend te maken met het spel en de editor, die in de rest van het spel in een uitgebreidere vorm steeds meer gebruikt zal gaan worden.

De speler begint met een simpel beestje ter grootte van een bacterie, dat vrijwel onderaan in de voedselketen staat. Het doel van dit stadium is om zoveel mogelijk andere minibeestjes te eten, zodat je creature een ei legt. Wanneer je op dit ei klikt kun je de nieuwe generatie van je microbe aanpassen, om zo hoger in de voedselketen te komen. Om het zaakje niet al te saai te maken zijn er ook andere microbes die jou willen opeten.

• Creature Stage

In dit stadium doe je eigenlijk hetzelfde als in het eerste stadium. Je eet creatures die lager staan in de voedselketen dan jij, en zorgt dat je uit de buurt blijft van creatures die hoger in de voedselketen staan. Van tijd tot tijd krijg je weer de mogelijkheid om een ei te leggen (al dan niet na het paren met een andere creature van jouw soort), en daarmee weer je creature te "upgraden".

Dit stadium is ook het stadium waar je de keuze maakt of je een water- of een landwezen wil creeëren. Als je je creature pootjes geeft, dan zal hij uit het water kruipen en de rest van het spel op het land verblijven.

• Tribal Stage

Wanneer je in de creature stage genoeg upgrades hebt uitgevoerd op de hersenen van je creature, wordt het tijd voor het volgende stadium: de tribal stage. In dit stadium heb je niet langer maar één creature onder controle, maar een kleine groep, die gehuisvest wordt in een klein hutje. Het doel van deze modus is niet langer om je creatures zelf te laten evoluëren, maar om tools voor ze te kopen en hun hut te verbeteren.

Je kan onder andere je stam kennis laten maken met wapens, vuur en muziekinstrumenten. De dingen die je in dit stadium aan je creatures geeft zijn van invloed op het karakter dat ze in de rest van het spel zullen opbouwen.

• City Stage

Als je de hut van je creatures tot een bepaald niveau hebt gebracht, is het volgende stadium aangebroken: de city stage. Wright vergelijkt dit stadium zelf met een versimpelde versie van SimCity, waarin je je stad verder moet uitbreiden om een beschaving op te bouwen voor je wezens. Het uiterlijk van de gebouwen die je bouwt heb je zelf in de hand. Je doet dit op dezelfde manier waarop je je creature hebt gemaakt, en zelfs in dezelfde editor.

• Civilisation Stage

Het is niet helemaal zeker of dit stadium zich afspeelt na de city stage of op hetzelfde moment, maar wat wel duidelijk is, is dat je in dit stadium een interactie opbouwt met andere steden op de planeet waarop je zit. Gebaseerd op hoe je je creatures opgevoed hebt kun je in dit stadium vredelievend of oorlogsgezind te werk gaan, en je kan proberen om op economisch, diplomatiek of militair niveau het superieure volk op je planeet te worden.

• Spacefaring Stage

Dit is eigenlijk waar het hele spel om gaat draaien. Je kan in de civilisation stage op een gegeven moment een UFO bouwen, wat de overgang betekent naar het laatste stadium. In dit stadium kun je andere planeten bezoeken om daar coloniën op te bouwen of om contact te leggen met andere intelligente wezens. Je kunt complete planeten terraformen, wat steeds sneller gaat naarmate je je UFO upgradet, en op geterraformde planeten kun je weer grotere coloniën bouwen.

De aliens die je tegenkomt in de space age zijn overigens allemaal gemaakt door andere spelers. Door jou gemaakte creatures kunnen worden geupload naar een centrale server, vanwaar het spel dingen kan downloaden. Het spel zal dus andere planeten bevolken met creatures en gebouwen die een ander ontworpen heeft.

Vaak gestelde vragen

Omdat er nog zo weinig bekend is van het spel zijn er veel vragen die onbeantwoord blijven, en natuurlijk wordt er heel veel gespeculeerd. Ik zal proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven op enkele brandende vragen, maar uiteraard weet ik ook niet hoeveel van de informatie die ik heb klopt of niet. :)

Wanneer is de releasedatum?

In het verleden zijn er heel wat data genoemd voor de release van Spore. Deze data bleken telkens niet meer te zijn dan een wilde gok. Echter, nu is er een officiële releasedatum: 7 september 2008. :)

Hoe zit het met multiplayer functionaliteit?

Voor zover nu bekend is zal Spore geen multiplayer modus hebben. Wèl zal het mogelijk zijn om alle creatures en gebouwen die je in elkaar geknutseld hebt te uploaden naar een centrale server, waar het spel het voor andere spelers weer af kan halen. In de singleplayer modus kun je dus creatures tegengekomen die door je medespelers gemaakt zijn. Voor de maker van de betreffende creatures worden er regelmatig zogenaamde "multiverse reports" gemaakt, waarin samengevat wordt hoe vaak hun ras andere spelers heeft ontmoet, en hoe deze andere spelers op dit ras reageerden.

Dus andere spelers kunnen niet mijn planeet te vernielen?

Nee, naar alle waarschijnlijkheid zal dit inderdaad niet kunnen. Gaming Steve heeft er het volgende over te zeggen:

I was at the talk, and basically the way Will described it was like a MSOG (Massively Singleplayer Online Game). All content you create (creatures, buildings, vehicles, cities, planets, whatever) is uploaded to a server. These assets are categorized by the server by some method. While you are playing, if the game needs a new creature (for example, a suitable predator for your creature) that doesn't exist in your world, then it will download one from the server and populate your world with it. Killing these creatures will not kill off another player's work, as it is stored entirely on your machine once you download it. Likewise, if you download a player's planet and blow the planet up, you will not destroy another player's planet.

Dus er komt ècht geen multiplayer modus? :'(

Zeurpiet. :+ Nou, Will Wright had er wel iets over te zeggen in een interview met 1UP.com:

Interviewer: What about making Spore to be a little but more aggressive, say multiplayer? So that people could actually simulta...I mean, does that appeal to you at all, simultaneous interaction?

Will Wright: I think it's some place we might go, but I feel like it's a territory that's been explored by so many people and I'm much more interested in the kind of massively singleplayer thing we're doing in Spore because it's something I've never seen before.

Wright lijkt multiplayer dus niet in zijn geheel uit te sluiten, maar ik denk niet dat we ergens op moeten rekenen. ;)

Zijn er grenzen aan het uiterlijk van je creatures?

Wat betreft het uiterlijk is er een boel mogelijk, maar sommige dingen kunnen niet zonder "vals te spelen". Al je creatures moeten een inwendig skelet hebben, dus strict genomen zijn insecten, krabachtigen en weekdieren geen optie. Echter, door een beetje te spelen met het skelet van je creature is een boel mogelijk. Lees dit stukje uit een interview van Gaming Steve maar even:

Gaming Steve: So can you actually create a creature without a spine?

Will Wright: No no...

GS: Cause some people [on the Forums] are like "can you create an octopus or a squid"?

WW: Oh, you will have tentacles.

GS: But you have to have a spine? It has to be a vertebrate?

WW: You can actually ... see I can take the spine, and if I grab the ends of it, I can actually shorten it, extremely short so I can make [makes the spine just one backbone in size] like this can be my entire spine here. So if I was going do an octopus I would probably be something like this [makes a very small round body]. I would shorten these quite a bit so, and right now we don't have the tools for it, so I would basically have the head of an octopus and under the arms and legs palette it would be something like tentacles which have many, many bones. You know they drag out here and kind of rotate into whatever positions we wanted. So yeah, you should be able to do something that looks kind of looks like an octopus. So if we roughly cheat right now, what should I do with those [places arms on the body] what should I do is shorten the bones. If I shorten them ya know I get artificial network, so in fact with tentacles you get something that could live in the water. [Works on the legs] So we’re trying to make some that looks like a hexapod.

Allemaal leuk en aardig, maar wat is nou het doel van het spel? :?

Dat mag je zelf bepalen. Wright heeft ondervonden dat spelers veel minder interesse hebben in een verhaallijn die een script volgt, dan het verhaal dat ze zichzelf vertellen op basis van wat ze doen. Eén van de redenen voor de populariteit van games The Sims en GTA: San Andreas is dat spelers zoveel kunnen customizen, en Wright wilde dat customizen op een hoger niveau krijgen. Wright visie is dat de speler zelf zijn eigen doelen stelt door zijn eigen verhaal te verzinnen terwijl hij het spel speelt.

"I didn't want to make players feel like Luke Skywalker or Frodo Baggins. I wanted them to be like George Lucas or J.R.R. Tolkien."

Komt Spore ook op andere platforms uit?

EA lijkt, zoals voor wel meer spellen van hun hand, veel aandacht te besteden aan een multiplatform Spore. Spore wordt naast voor de pc ook uitgebracht voor een groot aantal consoles en zelfs voor de iPhone.

Screenshots

Er zijn nog niet zo gek veel screenshots van Spore te vinden, wat natuurlijk logisch is, aangezien het spel voorlopig nog niet uit is. Naast screenshots zijn er ook enkele foto-opnamen van de presentatie van Wright te vinden, maar die zal ik hier niet posten. Zie de links-sectie hieronder om uit te vinden waar die afbeeldingen te vinden zijn. Ik zal verder alleen de afbeeldingen met een hoge resolutie posten.

Afbeelding Omschrijving
Wat beeldjes van wezens en gebouwen die gemaakt zijn met de Spore-editor.
Eén van de vele werelden die zich bevinden in het Spore-universum. Werelden worden net als alle andere dingen in Spore procedureel gegenereerd, dus elke wereld is anders.
Hier zie je de wezens die liefkozend Willosaurs zijn genoemd in de tribal stage. Will heeft net een vuurtje, wat speren en een trommel voor ze "gekocht", en nu vermaken de wezens zich in een procedureel gegenereerde dans.
Hier zie je een Willosaur-stad in de city stage. Zoals je ziet aan het ontwerp van de gebouwen is niets te gek en alles mogelijk.
In deze screenshot zie je de microbial stage. De speler is dat gekke klauwachtige geval, en de oranje bolletjes zijn voedsel, evenals de grote bruine bubbels. Al het andere is erop uit om de speler een kopje kleiner te maken. Uiteraard is ook in deze screenshot alles weer procedureel gegenereerd.
Hier wordt de eerste Willosaur, die net uit de oceaan is gekropen, meteen al met uitsterven bedreigd door een ander groot beest, dat mogelijk door een andere speler ontworpen is.
Een nieuwe screenshot van een willekeurige wereld in het Spore-universum. Vergeleken met de screenshot hierboven lijkt er toch aardig aan de textures gewerkt te zijn.
Een van de vele mogelijke creatures die te maken valt in Spore.

Links

Creaties van GoT-ers

Dit deel van de topicstart wil ik graag reserveren voor creatures, gebouwen, voertuigen, enzovoorts die gemaakt zijn door GoT-ers. Ik welke mate het straks mogelijk wordt om complete models te delen weet ik uiteraard niet, maar het is op zijn minst leuk om screenshots met elkaar te kunnen delen.

Omdat Spore nog lang niet uit is, en het zo stom uitziet om dit deel van de topicstart leeg te laten, wil ik voorstellen om hier wat concept art neer te zetten. Mocht je een idee in je hoofd hebben over dieren, gebouwen, voertuigen, enz., maak er dan een tekening van en stuur die naar mij op nme@tweakers.net. Zolang de topicstart er niet te groot door wordt, wil ik die tekening dan wel hosten en posten. :)

Credits

Deze topicstart is gemaakt en wordt onderhouden door -NMe-.

Dank gaat uit naar curry684, de topicstarter van de Xbox 360-topics, waarvan ik lichtelijk de stijl van deze topicstart heb overgenomen. Daarnaast gaat er dank uit naar Hiro Shima, de topicstarter van het eerste Spore-topic, en AuC, die me op het bestaan van dat topic wees. :P

De afbeeldingen bij elke header in deze topicstart zijn afkomstig uit het Flashfilmpje dat te zien is op de officiële Spore-site, en de screenshots zijn overgenomen van GameSpy en 1UP. Teksten zijn van mijn eigen hand, tenzij anders aangegeven.

Tot slot

Tot slot nog wat huishoudelijke mededelingen. :P Uiteraard geldt de GoT-policy ook in dit topic. Vragen naar of aanbieden van warez, waaronder dus ook links naar gelekte beta's vallen, worden niet gewaardeerd en zullen minimaal bestraft worden met een OW. Flamen en trollen is uiteraard ook uit den boze.

Lees voordat je post ook goed deze topicstart door, en probeer geen dubbele vragen te stellen. In het vorige topic gebeurde dit veel, en dat werd lichtelijk irritant. ;)

Dan rest me verder niet veel meer dan je veel plezier te wensen in dit topic. :)

[ Voor 122% gewijzigd door NMe op 26-05-2008 11:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Topic geopend met toestemming van de Spielerij-crew, ondanks dat het oude topic nog niet vol was.

Todo: niet veel, maar suggesties zijn welkom. Have fun. :)

[ Voor 85% gewijzigd door NMe op 08-03-2006 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, wat een goeie startpost, netjes gedaan -NME- :)

Ik wilde nog wat toevoegen over de discussie van het vorige deel die ging over het verneuken van elkaars spel in multiplayer.. Wat als de spelers nu een mogelijkheid kregen om hun multiplayer spellen los te kunnen spelen van hun singleplayer spellen? Of misschien een soort van mogelijkheid om de scenario's op te slaan om later nog eens over te doen (of gewoon ter back-up).

Alleen zit ik nog steeds te denken over dat geheugen dat dit spel gaat eisen naar alle waarschijnlijk heid.. Not to mention HD-ruimte :P Wat voor hardware zullen we nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:02:
Oh, wat een goeie startpost, netjes gedaan -NME- :)
\o/
Ik wilde nog wat toevoegen over de discussie van het vorige deel die ging over het verneuken van elkaars spel in multiplayer.. Wat als de spelers nu een mogelijkheid kregen om hun multiplayer spellen los te kunnen spelen van hun singleplayer spellen? Of misschien een soort van mogelijkheid om de scenario's op te slaan om later nog eens over te doen (of gewoon ter back-up).
Dat eerste is inderdaad waar ik al een tijdje op hoop. Vooralsnog is het nergens bevestigd en puur speculatie dat er ook maar een klein beetje multiplayer in zit, maar hoop hebben kan nooit kwaad. :P
Alleen zit ik nog steeds te denken over dat geheugen dat dit spel gaat eisen naar alle waarschijnlijk heid.. Not to mention HD-ruimte :P Wat voor hardware zullen we nodig hebben?
Het geheugengebruik zal, hoop ik, niet veel hoger zijn dan dat van andere spellen, simpelweg omdat Spore net als andere spellen gewoon gebruik maakt van models die in het geheugen zitten. Dat deze models verder gegenereerd zijn door het spel maakt niet uit. ;) De benodigde HD-ruimte zal zoals het er nu naar uitziet erg beperkt zijn, aangezien er gewoon geen tot weinig resources opgeslagen hoeven te worden. Wright noemde in zijn presentatie de symbolische grootte van 1KB per creature-model. Nou vermoed ik dat dat lichtelijk overdreven is, maar zelfs als een "model" 5KB per stuk inneemt kun je op 100MB 20.000 modellen kwijt. :D Overigens verwacht ik wel dat je pc aardig wat rekenkracht moet hebben, dus een leuke processor zul je zeker goed kunnen gebruiken.

Verder wil ik graag nog even een post van me aanhalen uit het vorige topic aangezien dat ook wel een beetje discussiewaarde heeft:
-NMe- schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 02:34:
Op de GDC 2006 zullen er twee lezingen worden gehouden die over Spore gaan, namelijk de lezing Building Community Around Pollinated Content in Spore van Caryl Shaw en Spore: Preproduction Through Prototyping van Eric Todd. Als ik zo doorlees waar beide presentaties over gaan, dan denk ik niet dat er veel nieuwe dingen gezegd gaan worden, en op nieuw beeldmateriaal durf ik al helemaal niet meer te hopen... Wright geeft zelf echter ook een presentatie met de titel What's Next in Design, en ik vermoed dat dit weer over Spore gaat. Hij is weer erg cryptisch en geeft nogal weinig informatie, dus wie weet heeft hij wel weer iets moois om te laten zien. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 08-03-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindsurfer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06-2024
Dit spel, en dan vooral het idee, klinkt zeer goed :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me zal eventjes graphics whore spelen ...

De gfx zien er niet al te "next-gen" uit. Echter wordt de content in real-time gemaakt door bepaalde scripts ipv textures? Dus het zou mogelijk zijn om de gfx op zowel tragere pc's als snellere pc's vlot te kunnen draaien? (à la Messiah) Dus superhoge details zouden eventueel mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Ik denk dat je sowieso nog niet al teveel naar de graphics moet kijken, simpelweg omdat de screens die je hier ziet al een jaar oud zijn. ;)

Daarnaast vind ik de graphics ook zo slecht niet eens. Het ziet er wat kleurig uit, en bijvoorbeeld bomen lijken wat "lumpy", maar zo op zich is er niet echt wat mis mee IMO. :) Sowieso is het niet echt helemaal een serieus spel, dus ik denk dat "serieuzere" graphics (met minder contrast) het spel meer kwaad dan goed zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Na het bekende filmpje op Google video te hebben bekeken ben ik helemaal enthousiast over dit briljante spel! Kijk er ERG naar uit om hiermee aan de gang te gaan en mijn eigen wezentje te ontwerpen en te laten evolueren! :)

Voor wat betreft graphics: dit spel heeft in de eerste plaats GAMEPLAY en dat is voor de houdbaarheid van een spel VEEL belangrijker dan de meest geavanceerde graphics. Vergelijk maar eens Diablo 2 met z'n 2D sprites en max. resolutie van 800x600 tegenover het vergelijkbare spel DungeonSiege dat geheel 3D is en grafisch veeeeel mooier is. En toch is het D2 topic nog steeds actief, terwijl er al heel lang niet meer in het DS topic gepost is. Zelfs het DS2 topic is al lang weer 'dood' !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Tja, de graphics komen pas echt goed naar voren als je wat verder in de ontwikkelfase zit denk ik.
Persoonlijk verwacht ik niet teveel van de graphics zelf, the sims vond ik nu ook niet echt super. Maar het idee achter het spel trekt me nog steeds erg aan, hoewel ik niet ontzettend grafisch en visueel ben ingesteld lijkt het me prachtig om een keer god te spelen en een heel ras per botje op te bouwen. Wat ik me dan wel afvraag, wordt er vanuit een anatomische bouw gerekend? En moet ik gaan klote met ribbenkasten, botten in verschillende groten om mijn ras zo ter uit te laten zien als ik wil?
Of is het in de editor vormen aangeven? Vrees dat ik met mijn complexe idee wel redelijk lang in de oceaan moet doorbrengen om alle botjes en spieren dan goed te krijgen. Maarja das ook voor mij wel de leukste uitdaging.

Hopelijk voegen ze ook behalve interne skeletten de externe skeletten toe, anders wordt mijn kruising tussen een schildpad en een schorpioen natuurlijk niets. Tja plaatjes komen nog, wat ik net tekende ziet er al niet uit…

Ik ga mezelf op de hoogte houden van dit spel. Wordt helemaal goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Je gaat, als ik het filmpje goed begrijp, de buitenkant op een erg eenvoudig ogende manier kunnen aanpassen, en dan veranderen de botten intern mee. Waarom ze die botten verder tekenen weet ik eigenlijk niet, want geweldig zinnig komt dat niet over. :P

Zoals ik in de TS al zei zitten exoskeletten er niet in, en ik verwacht ook niet dat dat gaat komen. Het interne skelet wordt gebruikt om animaties op te baseren, en àls dat al kan met een exoskelet, dan is dat veel lastiger en gaat het er dus waarschijnlijk niet uitzien. Daarnaast neem ik aan dat je gewoon kunt zeggen hoe hard de huid van je wezen wordt, dus als je de botten intern goed plaatst en aangeeft dat je creature een harde huid heeft kom je al een heel eind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

-NMe- schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:07:
Je gaat, als ik het filmpje goed begrijp, de buitenkant op een erg eenvoudig ogende manier kunnen aanpassen, en dan veranderen de botten intern mee. Waarom ze die botten verder tekenen weet ik eigenlijk niet, want geweldig zinnig komt dat niet over. :P

Zoals ik in de TS al zei zitten exoskeletten er niet in, en ik verwacht ook niet dat dat gaat komen. Het interne skelet wordt gebruikt om animaties op te baseren, en àls dat al kan met een exoskelet, dan is dat veel lastiger en gaat het er dus waarschijnlijk niet uitzien. Daarnaast neem ik aan dat je gewoon kunt zeggen hoe hard de huid van je wezen wordt, dus als je de botten intern goed plaatst en aangeeft dat je creature een harde huid heeft kom je al een heel eind. :)
Oo, maar dan maken de botten niet uit en kan ik gerust een schilpadden schild maken door de vorm aan te geven. Hoe hard de huid daar is maakt voor het spel niet zoveel uit. Ook een gesegmenteerde huid, ik dacht aan een schorpioenen staart moet wel te maken zijn dan.

Ik was andersom aan het beredeneren, de botten erin zetten om aan te geven hoe het gevaarte eruit moet gaan zien.

Heb even wat meer interviews gelezen en het lijkt inderdaad meer op klei-modelleren dan op ontwerpen. Wat natuurlijk veel intuïtiever werkt.
Ik hoop dat er dan van te voren een ontwerp demo uit komt, waarbij je alvast voor kan ontwerpen en met 3d ontwerpen te stoeien. En natuurlijk later als je het spel aanschaft of importeren of juist makkelijker kan ontwerpen omdat je dan al wat ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm over skeletten gesproken.. Kun je ook beesten maken zonder skelet? (:P)

Misschien kunnen we dan van die vieze wormbeesten maken (Deep Rising, anyone? >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Amafi schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 15:31:
Ik hoop dat er dan van te voren een ontwerp demo uit komt, waarbij je alvast voor kan ontwerpen en met 3d ontwerpen te stoeien. En natuurlijk later als je het spel aanschaft of importeren of juist makkelijker kan ontwerpen omdat je dan al wat ervaring hebt.
Lijkt me niet dat ze vantevoren nog een editor uit gaan brengen, al zou dat natuurlijk wel leuk zijn. Ze deden het voor The Sims 2 immers ook niet. ;)
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:11:
Lees het kopje Zijn er grenzen aan het uiterlijk van je creatures? in de topicstart eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:11:

Misschien kunnen we dan van die vieze wormbeesten maken (Deep Rising, anyone? >:))
Je kan ook een wormbeest maken met skelet hoor.
Een slang is ook opgebouwd uit een ruggegraat met ribbenkast.
Volgens mij is deze in de editor makkelijk te maken door de lange vorm neer te zetten
En ik ken die worm niet uit deeprising maar ik gok met een grote smoel met veel tanden of iets dergelijks, kan door aan de ene kant een muil te plaatsen

[ Voor 19% gewijzigd door Amafi op 08-03-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Ik kan niet wachten tot dit spel uitkomt, eindelijk een totaal nieuw concept, met bijna oneindige vrijheid.

Ik ben wel benieuwd of er rekening gehouden is met het feit dat mensen misschien wel organismen gaan ontwerpen die, als ze eenmaal op iemand ander zijn PC gedownload zijn, een plaag kunnen vormen, zoals bactiëren, 'ongedierte', virussen, etc.

Sowieso ben erg benieuwd hoe rottigheid in het algemeen buiten de deur gehouden gaat worden. Het MSOG-concept is iig al een hele geruststelling.

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik heb net even dat filmpje bekeken en het enige dat in mij op komt is ....
Juist.. sprakeloos..
E3 was als het goed is dichtbij dus hopelijk komt er dan wat meer informatie vrij.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amafi schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:25:
[...]En ik ken die worm niet uit deeprising maar ik gok met een grote smoel met veel tanden of iets dergelijks, kan door aan de ene kant een muil te plaatsen
Afbeeldingslocatie: http://www.dwmdesigns.com/DRpic1.jpg

^^ Zulke lieve beestjes die je dan rond ziet "lopen" in je wereld :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Dit spel lijkt me echt ontzettend cool alleen jammer dat er dus wrs. geen multiplayer inkomt. Dat zou het juist nog extra leuk maken (Animal Crossing idee, of wars uitvoeren oid :)). Bij single players heb ik altijd dat ik het 'met een ander' wil doen zoals alle online games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
Complimenten voor de startpost :)

Spore komt dus met een beetje geluk pas rond de kerst uit.. Heb ik gelukkkig nog genoeg tijd om een paar absurde wezens te verzinnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Duidelijn en overzichtelijke startpost, kudos!

Het spel lijkt me te mooi. Vooral omdat ik de indruk krijg dat het voornamelijk om evolutie gaat en niet micromininanomanagement waar ik altijd koppijn van krijg maar meer om evolutie. Ik begin nou al ideeen te krijgen over evolutiepaden. Waarschijnlijk kap ik steeds bij het 4de stadium en begin dan weer opnieuw. Ik ga zowiezo een Hive achtig ras maken, als dat soort maatschappelijke keuzes er in zitten, en een Elite achtig ras zoals in Halo 2. Lekker stealthy en evil en predamatory. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Waarom kappen na de bij de city stage als je, als ik het goed begrepen heb, in de space stage zo vaak als je maar wil nieuwe planeten en rassen kan maken? :P

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 08-03-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nette topic !

spore lijkt me idd zeer bijzonder en denk dat ik een soort van worm achtig wezen gaat maken
met 2 hoofden :) aan de voor en achter kant hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

Dit belooft wat.

Ik heb alleen nog geen nachtelijke screens kunnen ontdekken, terwijl het verschil tussen dag- en nachtdieren een gigantische bijdrage heeft geleverd aan de overlevingskansen van vroege zoogdieren.

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Zoo, dat filmpje van WillWright is echt gaaf. Hoewel in enorme bagger kwaliteit maar dat nemen we maar voor lief.
Wel de editor in gebruik gezien, en met een beetje fantasie is daar zeker wel een mooi beest van te maken. Hoewel ik me afvraag hoeveel dat beest op je eigen verbeelding lijkt.
Dat lijkt me nog wel het lastigste. Stel je hebt een bepaald hoofd in gedachten, als voorbeeld een mensen hoofd. Dat lijkt me zoo lastig maken in die 3d modelleer omgeving.
Natuurlijk kan je aan een aantal parameters in het "gezicht" klussen, maar om het op een gezicht te laten lijken moet je denk ik tussendoor kunnen inzoomen, saven enz.
Zelfde geld natuurlijk voor andere ontwerpen.

Hoewel we het niet precies zullen weten tot de daadwerkelijke lancering van Spore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Dit lijkt me een erg gave game, waarvoor ik misschien zelfs een nieuwe 3D kaart zou kopen om hem te kunnen spelen. Mijn enige vraag is nog: Komt 'ie ook uit voor Linux?

Dit is alleen wel een erg vreemde game voor EA, het is vernieuwend en nergens overduidelijk van afgeleid. Ik ken EA de laatste jaren toch vooral van de eenheidsworst en de vele, vele remakes en deel XYZ van games.

Als je trouwens die enorme uitzoomfunctie ziet, ben ik benieuwd wat voor CPU je nodig gaat hebben om dit allemaal draaiend te houden. Er zijn letterlijk duizenden werelden tegelijk bezig met evolueren en leven. Als de cpu dat allemaal realtime moet simuleren heb je een Blue Gene nodig om het te kunnen spelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco op 09-03-2006 11:26 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 08:46
Het spel zelf is niet alleen mega gaaf, maar wat ik ook super interessant vind is het feit dat het spel aan de hand van je eigen 'bouwtekeningen' alles bedenkt. Er wordt bedacht hoe je loopt, hoe je eet en later nog veel meer...

<geek mode> Heel knap geprogrammeerd allemaal, er lijkt wel een volledige kunstmatige intelligentie gecreëerd te zijn </geek mode>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 09:16
Niet alleen de bewegingen zijn procedure- based, maar ook de omgeving.

Daar maak ik me nog wel een beetje zorgen om. Ziet het er dan allemaal ongeveer het zelfde uit? Hier een random boompje, daar een random steentje enz.
Het zou jammer zijn als je daardoor niet iets nieuws kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerco schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:24:
Dit lijkt me een erg gave game, waarvoor ik misschien zelfs een nieuwe 3D kaart zou kopen om hem te kunnen spelen. Mijn enige vraag is nog: Komt 'ie ook uit voor Linux?

Dit is alleen wel een erg vreemde game voor EA, het is vernieuwend en nergens overduidelijk van afgeleid. Ik ken EA de laatste jaren toch vooral van de eenheidsworst en de vele, vele remakes en deel XYZ van games.

Als je trouwens die enorme uitzoomfunctie ziet, ben ik benieuwd wat voor CPU je nodig gaat hebben om dit allemaal draaiend te houden. Er zijn letterlijk duizenden werelden tegelijk bezig met evolueren en leven. Als de cpu dat allemaal realtime moet simuleren heb je een Blue Gene nodig om het te kunnen spelen.
Lijkt mij dat ook tijdens het niet uitzoomen/normaal spelen dat die werelden bestaan en evolueren dus veel verschil zou het niet moeten uitmaken lijkt mij zo, zal eerder de grafische engine zijn die het werk moet doen (met LOD's werken enzo, die werelden zijn alleen maar cijfertjes bij wijze van spreken, hetzelfde als tijdens het 'inzoomen').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 09:29

Steffy

Ayreonaut

Nevie schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 11:32:
Het spel zelf is niet alleen mega gaaf, maar wat ik ook super interessant vind is het feit dat het spel aan de hand van je eigen 'bouwtekeningen' alles bedenkt. Er wordt bedacht hoe je loopt, hoe je eet en later nog veel meer...

<geek mode> Heel knap geprogrammeerd allemaal, er lijkt wel een volledige kunstmatige intelligentie gecreëerd te zijn </geek mode>
>:) Kan ik CAD bestanden inlezen, dan heb ik nog wel wat mooie bouwtekeningen liggen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:36:
Lijkt mij dat ook tijdens het niet uitzoomen/normaal spelen dat die werelden bestaan en evolueren dus veel verschil zou het niet moeten uitmaken lijkt mij zo, zal eerder de grafische engine zijn die het werk moet doen (met LOD's werken enzo, die werelden zijn alleen maar cijfertjes bij wijze van spreken, hetzelfde als tijdens het 'inzoomen').
Ik heb het ook niet over het uitzoomen zelf. Ik doelde op de enorme schaal waarop het spel zich afspeelt. In de "Galactic stage" heb je duizenden werelden om te bezoeken, die allemaal door moeten leven, ongeacht waar de camera zich op dat moment bevind.

Die moeten allemaal doorgerekend worden tijdens het spelen en dat zal aardig wat CPU vergen. Over het in-en uitzoomen zelf zeg ik niets, dat gebruik ik alleen om aan te duiden dat ik de schaal van het spel erg groot vind.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Gerco schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:21:
Ik heb het ook niet over het uitzoomen zelf. Ik doelde op de enorme schaal waarop het spel zich afspeelt. In de "Galactic stage" heb je duizenden werelden om te bezoeken, die allemaal door moeten leven, ongeacht waar de camera zich op dat moment bevind.

Die moeten allemaal doorgerekend worden tijdens het spelen en dat zal aardig wat CPU vergen. Over het in-en uitzoomen zelf zeg ik niets, dat gebruik ik alleen om aan te duiden dat ik de schaal van het spel erg groot vind.
Ik kan me voorstellen dat planeten pas bevolkt worden op het moment dat je als speler de beschikking krijgt over een UFO, en dan alleen dìe planeten die je met de huidige functies van die UFO zou kunnen bezoeken. Verder zouden ze het slim aan kunnen pakken door bepaalde planeten alvast niet te bevolken, en door planeten die je nog nooit gezien hebt ook nog niet te bevolken tot je er in de buurt komt.

Ik heb er wel vertrouwen in dat ze het redelijk snel kunnen houden, maar ik verwacht dat een aardige processor geen overbodige luxe is. :P
Tazz@NL schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:31:
Niet alleen de bewegingen zijn procedure- based, maar ook de omgeving.

Daar maak ik me nog wel een beetje zorgen om. Ziet het er dan allemaal ongeveer het zelfde uit? Hier een random boompje, daar een random steentje enz.
Het zou jammer zijn als je daardoor niet iets nieuws kan ontdekken.
Iets nieuws? Hoe bedoel je?

Voor zover ik weet plaatsen ze random/procedureel rotsformaties, stenen, water en planten op je planeet, dus elke planeet is anders. Daarnaast neem ik aan dat planten en dergelijke ook te editen zijn en van een centrale server gehaald kunnen worden, dus elke planeet zal zijn eigen plantengroei hebben. Althans, dat verwacht/hoop ik. :P
Larixk schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:04:
Dit belooft wat.

Ik heb alleen nog geen nachtelijke screens kunnen ontdekken, terwijl het verschil tussen dag- en nachtdieren een gigantische bijdrage heeft geleverd aan de overlevingskansen van vroege zoogdieren.
Ik heb geen nachtelijke screens gezien, maar als je het filmpje bekijkt zie je Wright op een gegeven moment wel naar de donkere kant van de planeet gaan, dus er zal wel een dag/nacht-cyclus zijn. In welke mate je echt nachtdieren is AFAIK onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 09:36
Steffy schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 13:18:
[...]

>:) Kan ik CAD bestanden inlezen, dan heb ik nog wel wat mooie bouwtekeningen liggen namelijk
Of Catia bestanden.. ;) Wat ik me afvraag is of de gebouwen/voertuigen die je maakt moeten voldoen aan natuurkundige principes (Dus dat het programma de ontwerpen doorrekent om te kijken of het wel kan werken) of dat je alles kunt maken wat je maar wilt? Het eerste geval zou, imo, een leuke toevoeging zijn aan het spel, het houdt het realisme/sim erin :) Terwijl het alles kunnen bouwen zonder rekening te hoeven houden met wetmatigheden het spel redelijk zou kunnen bederven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAWLS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 14:26

BAWLS

... dingen met spullen

Ik heb net het filmpje gezien, ik denk dat ik eind dec maar wat "Spore dagen" ga inplannen ;)

<signature/>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Laatst online: 30-07 09:05
Persoonlijk lijkt mij juist het hele space gedeelte waar de game erg saai kan worden. Want zodra je UFO alles kan, houdt de hele character-/city-/world- building op. Wat overblijft is diplomacy of oorlog, of het bekijken van andermans planeten, en dat wordt erg saai na een tijdje denk ik. Ik hoop dus ook dat het een aardig tijdje duurt voordat je in een ufo rond vliegt.
Lijkt me ook dat veel mensen vaak overnieuw zullen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Je kan, als je in die UFO zit, ook andere werelden koloniseren en volgens mij ook daar beesten laten evolueren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
Ah ja dat klopt, was het vergeten. Had het filmpje wel gezien hoor, tijd geleden ;). Maar goed, blijf toch benieuwd hoelang de space game zelf leukt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Mwah, voor zover ik begrepen heb is de spacegame in het begin hetzelfde als de city game, met dan de extra dimensie van de ruimte erbij. In de kern ben je nog steeds bezig met het uitbreiden van een stad (in dit geval door koloniën op planeten te bouwen) waarmee je geld krijgt om je UFO te upgraden. Als je dit niet leuk vindt, dan lijkt het me waarschijnlijk dat je de city game ook niks vindt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

filmpje vanmddag gezien, humor zit er zeker in :D
lijkt me een zeer gave game, en ik duim gewoon hard door voor dat er toch ene multiplayer mode komt :p daar kun je gewoon zoveel meer mee bedenken :p
(andermans game "verpesten" hoort er dan natuurlijk ook bij maar that's the fun als je een leuke allie hebt die wraak neemt ed :D je kan space gewoon zo gigantsch maken als ze zelf willen 100e melkwegen en 1000e stelsels)

waar ik wel bang voor ben is dat het na een tijdje een beetje net als The sims of sim city word. veer echte afwisseling meer. je hebt 3 rassen laten groeien, en gekocht wat er te kopen viel. planeten overgenomen geknokt, vriendjes gemaakt etc en dan is de afwisseling eruit en is het minder boeiend het nog eens te doen. de desondanks je altijd nieuwe soorten zult kunnen ondekken en maken maar een AI blijft een AI. en reageerd volgends z'n script die altijd gelimmiteerd zal blijven.

wat online dus altijd anders word ipv dat een soort je negeerd, peace maakt, of zich gelijk vijandig opsteld kun je onlien zoveel meer met clans. en communicatie manieren, techonologie uitwisselen.
maar we zullen zien. ik hoop dat ik er naast zit dat het geen zelfde sleur word na een maandje spelen :p kan niet wachten tot hij uit is iig, hopenlijk een demo soon

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zeg je wat, het is meestal de 'sleur' die bij mij een game de das om doet, eerste game die dit niet echt had was voor mij Transport tycoon, goed je werd/wordt er op een gegeven moment ff zat van maar na een paar maanden speel je het vrolijk weer :)

Eerst multiplayer game waar weinig van die sleur te merken was is voor mij Battlefield geweest :)
Ik ben nu bijvoorbeeld bezig COD2 SP te spelen, maar dat wordt op een gegeven moment best saai, je merkt de 'herhalingen' op een gegeven moment op en dan is de verrassing eruit.

Ik heb btw ook niet gelezen over een vergelijking met Black and White: ik heb het nooit intensief gespeelt maar was dit ook niet een game die 'enorm' van opzet was maar uiteindelijk bleek te floppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
daves2hd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:26:
waar ik wel bang voor ben is dat het na een tijdje een beetje net als The sims of sim city word. veer echte afwisseling meer. je hebt 3 rassen laten groeien, en gekocht wat er te kopen viel. planeten overgenomen geknokt, vriendjes gemaakt etc en dan is de afwisseling eruit en is het minder boeiend het nog eens te doen. de desondanks je altijd nieuwe soorten zult kunnen ondekken en maken maar een AI blijft een AI. en reageerd volgends z'n script die altijd gelimmiteerd zal blijven.
Mja, dit bedoelde ik dus ook zo'n beetje. Hopen dus dat het dan ook een behoorlijke tijd duurt voordat je uit die character building bent, en je je UFO met al zijn skills hebt. Ach, de meeste xbox games hebben tegenwoordig een sp van 8 uur of korter, dus je hoort mij niet klagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 19:52

Paniohitus

Paniohitus

Ja precies, nooit veel verwachten van een game... Er zitten altijd grenzen in een spel en er zit uiteindelijk altijd herhaling in. Ik ga er dus niet vanuit dat dit helemaal het einde zal zijn, maar ben wel erg benieuwd hoe ze het uiteindelijk uitgewerkt zullen hebben....

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft net het filmpje gezien

....

......

..........

edit: moest het even laten inwerken :p

Om toch nog iets nuttigs toe te voegen. Volgens mij gebruiken ze voor het "alle-planeten-moeten-op-ieder-moment-berekend-worden-probleem" een soort oplossing waarbij de diepte van de AI toeneemt naarmate het relevanter is binnen het spel. Hier heb ik ooit bij een andere game eens iets over gelezen. Op het moment dat je rustig met je eigen wereldje bezig bent is de AI op een andere planeet op een extreem laag pitje. De allerbelangrijkste dingen worden gedaan (de tijd gaat vooruit, steden worden groter) maar dit hoeft pas uitgewerkt te worden op het moment dat de speler daadwerkelijk in de buurt komt. Op dat moment krijgt de betreffende plek ook de volle aandacht zodat alle wezens correct reageren etc. De AI werkt dus in een soort sleepmode als je niet in de buurt bent. Dat is een standaard manier om dit soort zaken aan te pakken als ik mij niet vergis.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 08:46
Nou skin, goede post ;)

Maar ik heb die film ook zitten doorkijken, alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe je nou precies van 1 creature naar meerderen komt. Gaat dat ook via eieren of heb ik gewoon niet goed opgelet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

Nevie schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 00:30:
Nou skin, goede post ;)

Maar ik heb die film ook zitten doorkijken, alleen begrijp ik nog niet helemaal hoe je nou precies van 1 creature naar meerderen komt. Gaat dat ook via eieren of heb ik gewoon niet goed opgelet?
zoals je bij het paar ritueel gezien hebt voor de 1e tribe stage. lopen er meer van jou soort rond.
ik neem aan dat je als je een hut koopt en deze plaatst dat er een aantal van je beesten zich daar gaan verzamelen. andere manier weet ik ook niet :p

wat ik me wel af vraag moet je soort zich nog evolueren als je emaal voorbij tribalstage bent en naar city ed. geen soort is eigenlijk nooit uitgevollueerd, maar gezien je geen controle meer hebt over 1 beest en dus ook geen eieren meer maakt zal dat denk ik niet gaan?
enige manier is dan gewoon opnieuw bacterie fase induiken :?
bedoel oermensen waren duidelijk anders dan we nu zijn. veel sterkere bouw, kromme rug, over het algemeen behaarder.
en een paar 100e jare nterug waren de mensen vooral kleiner ed tegenwoordig worden mensen langer, groeien "sneller" (worden sneller volwassen). over een paar 1000e tot miljoenen jaren zien we er toch anders uit ben ik bang :p
Ik heb btw ook niet gelezen over een vergelijking met Black and White: ik heb het nooit intensief gespeelt maar was dit ook niet een game die 'enorm' van opzet was maar uiteindelijk bleek te floppen?
b&w 1 was vooral gewoon niet afgemaakt en na een tijdje gewoon op een cd gezet en in de winkel gegooit. de game had gewoon een berg bugs en miste gewoon nog wat, zelf vind ik B&W 1 nogsteeds best leuk om te doen. B&W 2 daarin tegen probeerde ze veel meer vrijheid te geven en net als in deze game genres mixen. dus rts, city building, "tammagotchi" (wezen in B&W).
waardoor de game eigenlijk net een beetje van alles te weinig had.
het city building was ronduit saai gebouwjes plaatsen en slepen.
het rts deel steld niets voor je maakt 2,3 groepen soldaten en stuurd ze met of zonder je wezen naar een dorp om over te nemen met 1 klik.
en je wezen is een miniscuul beestje wat na een aantal dingen leren en je hem verteld iets vaker of minder te doen amper nieuwe dingen doet en niet echt meer zo handig en leuk is als in B&W-1

verder heeft B&W2 geen multiplayer (zou ik een patch komen in december is er nogsteeds niet). wat de game na 1x uitspelen gewoon niet echt boeiend genoeg maakt het nog eens te doen gelijk erna.
ook heeft B&W2 een soort zelfde koop manier als dit. je moet bepaalde dingen doen daarmee krijg je tribute en kun je dingen unlocken zoals spells, gebouwen, upgrades, krachten.
wat gewoon een stuk plezier eraf haalt ipvd dat je zelf iets aan je beesten kan leren of in spore zijn geval beesten zelf ook iets gaan ontwikkelen in combinatie met de speler zijn hulp.
ik ben erg bang dat in spore veel de zelfde fouten zullen zitten die bw2 ook heeft door game soorten te mixen en oneindige vrijheid proberen te geven.

[ Voor 80% gewijzigd door daves2hd op 10-03-2006 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
daves2hd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 01:16:
waardoor de game eigenlijk net een beetje van alles te weinig had.
Dit is precies wat ik soms ook vrees als ik het filmpje van spore af en toe bekijk. Spore kent misschien een hoop verschillende stadia's maar soms vrees ik dat deze te oppervlakkig zijn.

Dat rondzwemmen en ballonnen prikken ook alles is wat er dan kan. Wat je ziet is wat je krijgt. Dat simpele hutten neerkwakken en tankjes sturen alles is wat er kan. Dat je na twee planeten opblazen en drie keer creatures verhuizen het wel gehad hebt. Dat de editors het enige uitgebreidere concept is in Spore. Een beetje van alles maar wel weinig...

Nou wil ik niet doomdenkerig overkomen en ik hoop dat Spore het beste spel ooit wordt maar ik probeer een bepaald soort gevoel over te brengen met deze text die ik soms heb als ik naar het filmpje kijk. Zijn er mensen die dit gevoel delen :?

[ Voor 3% gewijzigd door seamus21 op 10-03-2006 02:13 ]

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Je realiseert je hopelijk wel dat dat filmpje morgen precies een jaar oud is, en het spel zelfs nu nog minimaal 9 maanden van de releasedatum verwijderd is? :)

Het zaakje zag er een jaar geleden al prachtig uit, en dat kan alleen maar verbeterd zijn. Over twee weken houdt Wright weer een lezing op de GDC 2006, evenals 2 leden van zijn team. Hopelijk wordt er weer zo'n ingame presenatie gehouden, of worden er op zijn minst weer wat screenshots uitgegeven. En anders wordt het wachten op de E3 in mei. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

-NMe- schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 03:01:
Je realiseert je hopelijk wel dat dat filmpje morgen precies een jaar oud is, en het spel zelfs nu nog minimaal 9 maanden van de releasedatum verwijderd is? :)

Het zaakje zag er een jaar geleden al prachtig uit, en dat kan alleen maar verbeterd zijn. Over twee weken houdt Wright weer een lezing op de GDC 2006, evenals 2 leden van zijn team. Hopelijk wordt er weer zo'n ingame presenatie gehouden, of worden er op zijn minst weer wat screenshots uitgegeven. En anders wordt het wachten op de E3 in mei. ;(
liever lang wachten dan nog een B&W idee (game die niet af is)

maar over het te weinig actie en variatie, het blijft en is gewoon zo als de dingen gaat mixen.
zoals mr Will Wright zelf zegt hij heeft 20% van het beste van sim city en een beetje uit RTS etc.
er is niets voor niets de rule don't mix the games :p
het is gewoon bijna niet goed te doen, als i kwil city builden start ik B&W2 niet op want het heeft gewoon te weinig boeiends om me er uren en uren mee te vermaken. dan pak ik sim city wat er gewoon op gemaakt is echt een stad te bouwen.
een RTS start ik C&C op geen B&W2 omdat B&W2 ronduit saai met hier en daar een klikje is gedaan. bij echte RTS ben je veel doel gerichter bezig. een leger of defence te slopen een air force voor verdediging noem het maar op.
eigenlijk zou je hier een eindeloze discussie op kunnen houden en ik zat alweer een een zeer groot verhaal met ik weet niet wat allemaal aan voorbeelden ed :X
maar om het anders te zeggen, de fout is altijd dat ze maar kleine delen pakken uit verschillende soorten games en dat knuteselen tot een andere game. wat ervoor zorgt dat de game gewoon niet compleet is het mist op elk gebied altijd weer veel, gewoon te veel. als ze nou eens 100% pakken van elke games en vershillende modes die je kan kiezen en maken word het gewoon een heel ander verhaal.
dan kies je echt op het ene moment van, ik wil nu m'n stad verder uitbreiden meer mensen en grote populatie zodat ik meer inkomen heb. en dan echt een sim city stad. huizen, werk, winkels als het echt groot word nog eens kantoren (in de demonstratie zijn planeten te "klein" om dit echt voor elkaar te krijgen als ik naar wezen en gebouw grote kijk).
een ander moment wil ik oorlog voeren met m'n buurman, nou een oorlog voer je niet vanuit een stad maar vanuit een milliraire basis, dan moet je die weer opbouwen. en dan fabrieken om leger dingen te kunnen produceren. ik wil geen tanks kopen compleet kant en klaar ik wil technologien zodat m'n volk tanks dan ontwikkelen en dan eventueel een keuze laten aan mij om de tanks te vormen. als ik dan een tank koop kost het me alsnog verdiende punten maar moet hij gebouwd wordne in een fabriek.
evolueren is ook gewoon belangrijk, ik wil niet als ik emaal rts dee lvoorbij ben eeuwig tegen de zelfde koppen aan kijken. lemme change it (misschien kan dit later ooknog en ik hoop het van harte)
met rts kun je ook meer dan alleen laten opgroeien en ufo's besturen. wat dacht je als je je volk net speren hebt gegeven eens eentje over te nemen en de andere het idee geven te hunten ermee en het voor te doen ?

het is idd een jaar oude presentatie maar als ik zo zie is de game qua basics al aardig af en het idee overal achter met welke manieren je iets kan in welke delen van de game. precies zoals de (niet opzettelijke) doom denkers hier (waaronder ik zelf) bang voor zijn. 20% van elke game just don't cuts it gemixt, 70% ook niet, 90% misschien beter.
de game leek me daar al aardig "af" qua basics, de moves die je kan, hoe het er ongeveer uit komt te zien en wat je waar kan en waneer.
de grootste dingen waar ze aangewerkt hebben is denk ik. de mogenlijkheden die je in de simulator hebt dingen te creeeren, de scripts natuurlijker en beter laten overkomen (dus evolutie van andere soorten, hun gedrag, etc), en de game settings klaar maken zoals bergen en bergen ontwerpen van: planeten, soorten (dieren), soorten (planten), melkwegen, stelsels, gebieden.
natuurlijk ook alle andere dingen maar ik denk dat deze dingen voornamenlijk echt veranderd zijn.
meer dan de hele gameplay veranderd is. maar natuurlijk no way of knowing. just guessing :Y) we'll see :D
ze pakken meestal een beetje uit de verschillende soorten games omdat alles helemaal erin zetten vaak te veel werk is. maar ik wacht liever een jaar langer op een game zodat hij echt alles heeft dan het halve werk voor de zoveelste keer. online mogenlijkheden lost gewoon al heel en heel veel "sleur" op.

/end zeur + lang verhaal mode 8)7

en ja dit is de korte versie van mijn verhaal :> ook denk ik maar mijn laaste grote verhaal. ik ga gewoon eens niet eraan proberen te denken wat fout kan gaan en zijn maar hopen dat het anders word dan waar we zo bang voor zijn. word een beetje zeurderig en afkrakend met m'n verhalen :X en toch wacht ik met smacht op de game :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
-NMe- schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 03:01:

Natuurlijk realiseer ik mij dat. Echter kan en zijn mijn meningen gebaseerd op het tot nu toe beschikbare materiaal.

Ik hoop gewoon dat het niet waar is en dat er meer diepgang in zit en dat het niet van alles te weinig is. Ik vind het concept net zoals velen gewoon _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

wie met photoshop skills zijn er al beesten aan het ontwikkelen ? :p ik wil het een poging geven maar mijn teken skills in het echt zijn al weinig op de computer nog minder :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Ik kan niet wachten op m'n eerste tripod wezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
daves2hd schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 02:00:
wie met photoshop skills zijn er al beesten aan het ontwikkelen ? :p ik wil het een poging geven maar mijn teken skills in het echt zijn al weinig op de computer nog minder :Y)
* NMe heeft in elk geval nog niks in de inbox liggen. Het loopt nog geen storm. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
seamus21 schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 02:12:
[...]
Dit is precies wat ik soms ook vrees als ik het filmpje van spore af en toe bekijk. Spore kent misschien een hoop verschillende stadia's maar soms vrees ik dat deze te oppervlakkig zijn.

Dat rondzwemmen en ballonnen prikken ook alles is wat er dan kan. Wat je ziet is wat je krijgt. Dat simpele hutten neerkwakken en tankjes sturen alles is wat er kan. Dat je na twee planeten opblazen en drie keer creatures verhuizen het wel gehad hebt. Dat de editors het enige uitgebreidere concept is in Spore. Een beetje van alles maar wel weinig...

Nou wil ik niet doomdenkerig overkomen en ik hoop dat Spore het beste spel ooit wordt maar ik probeer een bepaald soort gevoel over te brengen met deze text die ik soms heb als ik naar het filmpje kijk. Zijn er mensen die dit gevoel delen :?
Ik ben ook een beetje bang dat het te simpel wordt. Misschien ook omdat er niet echt een doel is. Bij Simcity hield ik het voor gezien toen heel mn map was volgebouwt en ik dus niks meer kon doen. The Sims hetzelfde, na gegeven moment heb je zoveel geld en de grootste villa dat er niks meer te doen is.

Als je met Spore in de ruimte fase zit en 3 planeten hebt gemolt met die deathstar-x-ray-gun... leuk, maar wat moet je verder nog doen?

Het zal ongetwijfeld wel een leuk spel zijn en je kan er een hoop bij fantaseren maar op gegeven moment is de koek op. Het spel lijkt me meer een soort "construction set" voor je fantasie dan een echte game. Misschien dat het geen game voor mij is.

Als ik het vergelijk met Civ 3 en Civ 4 heb ik zoiets "Im going to conquer the world!" maar daarna heb je het ook wel weer gehad en begin je een nieuwere game.. terwijl Spore dan juist pas begint o.i.d. Techniek erachter is misschien mooi maar ik denk dat de heer Wright te veel creativiteit van zijn gebruikers eist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Ik ken mensen die The Sims gewoon maandenlang hebben gespeeld, en vrolijk opnieuw begonnen als er weer een nieuwe expansion pack uitkwam. Zoals ze ook al verwachten in de eerste posting van GameSpy over Spore is dit waarschijnlijk ook niet echt een spel voor hardcore gamers, maar meer voor het soort mensen dat The Sims ook super vond. Nou vond ik The Sims zelf verder niks, maar ik ga wel lang zoet zijn met dit spel denk ik, al was het maar puur omdat ik evolutieleer mateloos interessant vind. :P

De spellen van Wright/Maxis zijn trouwens altijd een construction set voor je fantasie geweest, met zo weinig mogelijk doelen. SimCity? Bouw maar wat. SimFarm? Zelfde. SimTower? Hee, gek, weer hetzelfde principe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

ik kijk erg uit naar dit spel. Eigenlijk dacht ik dat dit een mmorpg is, maar van de andere kant, gelukkig niet :D

hopelijk dat ze dit jaar halen

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

Erikie schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:01:
ik kijk erg uit naar dit spel. Eigenlijk dacht ik dat dit een mmorpg is, maar van de andere kant, gelukkig niet :D

hopelijk dat ze dit jaar halen
ik hoop dat het wel online word maar god nee geen mmorpg. niet nog een game op elke maand betaal basis en nog eens in de winkel kopen. dan dok ik liever 10 euro meer om het aan te schaffen.

welke studio ontwikkeld de game eigenlijk? sim city, the sims, sim copter, ed waren maxis maar maxis is gesloten door EA kan ik me nog iets vaags van herrinderen. hoop niet dat EA ookmaar iets met de game te maken heeft ? :( ze weten het nml altijd hoe dan ook te ****** of het nou om ontwikkelen, uitgeven, ontwerpen of what ever gaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
I hate to break it to you: http://spore.ea.com :P

Trouwens, volgens mij bestaat Maxis nog steeds als een dochterbedrijf van EA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

DOOM :P

1 voordeel kan zijn:
EA weet dat het woord "multiplayer" meer kopers opleverd en ze maken altijd een brakke online gebeuren die maar net werkt als je geluk hebt. maar het gaat ze om het geld, waar multiplayer past stoppen ze het bij meestal.

nadelen:
-het is EA, als je ze mailed over een mogenlijke patch bannen ze je omdat je ze "uitscheld"
-support, die bestaat niet en als die er is heb je er niets aan want er werkt niemand :o
-they mess up somehow, ze vinden wel een manier

[ Voor 4% gewijzigd door daves2hd op 13-03-2006 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
daves2hd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 03:33:

1 voordeel kan zijn:
EA weet dat het woord "multiplayer" meer kopers opleverd en ze maken altijd een brakke online gebeuren die maar net werkt als je geluk hebt. maar het gaat ze om het geld, waar multiplayer past stoppen ze het bij meestal.

nadelen:
-het is EA, als je ze mailed over een mogenlijke patch bannen ze je omdat je ze "uitscheld"
-support, die bestaat niet en als die er is heb je er niets aan want er werkt niemand :o
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn mening over EA ook niet positief is. Ik vind ze dozenschuiverig overkomen. Ze brengen veel en grafisch mooie spellen uit maar zodra het spel er is houdt het dan ook wel op.

Mijn verwachtingen van uitgevers zijn gebaseerd op zoals Blizzard. Mooie websites, veel support en vooral de patches. Ze brengen voor Starcraft nog steeds patches uit en dat spel stamt uit 1998!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

wat een loze haat tegen EA hier, maar daar gaat het niet over.

Dit spel zal (gelukkig IMHO) geen echte onlinemode hebben waar je tegenover elkaar komt te staan omdat bij dit soort spellen de spelervaring wordt beperkt door andere spelers. Daarentegen zal deze game erg veel gebruik maken van een online database die bijgehouden zal worden door het spel waar alle werelden van alle spelers bijgehouden worden.

...als het spel er uberhaupt ooit komt, tzal niet de eerste keer zijn dat een gameconcept van Wright vroegtijdig sterft (simsville anyone). Hij heeft meestal theoretisch gigantische ideeën die praktisch meestal tegenvallen (Molyneux is er nog zo een)

larixk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
De GDC 2006 is inmiddels in volle gang, en zoals bekend zijn er een aantal lezingen over Spore. Vermoedens over Spore op mobiele apparaten zijn inmiddels bevestigd, en alsof dat nog niet genoeg goed nieuws is: ook voor deze apparaten is de release nog in 2006 gepland. Het lijkt er dus op dat ze nog steeds op schema liggen. :)

Nou maar hopen dat de lezing van Wright zelf (donderdag) meer details over Spore bevat. :)

edit:
Hmm, scratch that. Spore komt dus mogelijk niet in 2006 uit:
Spore NOT Confirmed For Mobile Devices in 2006

I just got off the phone with EA and it appears that Spore has not been confirmed for mobile devices in 2006. Repeat, it has not been confirmed.

Although it was strongly implied by Mitch Laskey's GDC Mobile's keynote address yesterday that Spore would be distributed in 2006 for mobile devices, it turns out that the slide containing this information was a bit misleading and the 2006 date is in no way a confirmation of Spore's launch date.

Unfortunately I while I was talking to EA I was not able to get a revised date, just that there was no confirmation as of yet for the release date of Spore. I guess we'll still be guessing as to the official release date as of now, however the recent article in Wired Magazine featuring Will Wright did mention that Spore will be released in 2007! Yikes! Stay tuned...
:'(

[ Voor 49% gewijzigd door NMe op 22-03-2006 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Nieuw filmpje \o/ (van 18 seconden :/). Althans, ik heb het filmpje zelf nog nooit gezien. :P *klik*

Verder heeft Gaming Steve een aardig groot deel van zijn podcast van deze week op Spore gericht. Ik ben nu aan het luisteren, en het schijnt dat de Spore-presentatie op de E3 huge wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
daves2hd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 03:33:

1 voordeel kan zijn:

nadelen:
Achja, EA...
Na het drama genaamd 'The Godfather' is mn emmertje overgelopen.
Zoals je al zei, They will mess up somehow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

lijkt me zon onwijs vette game dit!

jammer dattie dit jaar niet meer komt, maar goed, we zien wel wat het word, komt genoeg leuks uit de komende tijd om me bezig te houden :)

Ben nog steeds wel heel nieuwsgierig hoe het allemaal uit gaat pakken en vooral hoe lang je met zon stage bezig bent...
dus hoe lang je je stam beheert voordat het een stad word etc etc.
want die laatste stage lijkt me best wel boring tbh...

Ook vraag ik me af of je als je eenmaal in dorp stage bent je creatures nog kan veranderen...
.

ohja, super mooie startpost NME :)

[ Voor 4% gewijzigd door TepelStreeltje op 26-03-2006 16:49 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Herzeleid schreef op zondag 26 maart 2006 @ 16:05:
Achja, EA...
Na het drama genaamd 'The Godfather' is mn emmertje overgelopen.
Zoals je al zei, They will mess up somehow...
Zullen we eerst even de game zelf afwachten? ;)

Ik heb net die podcast afgeluisterd, en de meest interessante dingen die ik eruit heb gepikt zijn dat creature-files gemiddeld zo'n 10,5KB groot zijn, uncompressed, en dat ze actief gaan monitoren om te zorgen dat er geen offending of copyrighted content in het spel terecht komt. Als er echt compleet foute creatures in het spel zitten, dan kun je dat als speler reporten, en bij méér dan één report gaat men erachteraan om te checken of het echt niet kan. Even dat en dat beest namaken mag dus niet, althans, niet als je wil blijven kunnen uploaden. Of het mogelijk is om bij een creature aan te geven dat je hem niet wil uploaden weet ik zo niet; dat werd niet behandeld in de podcast. Ik verwacht/hoop van wel eigenlijk. :P

Ow, en nog iets leuks om te horen: Gaming Steve acht de kans heel groot dat de creature editor eerder uitkomt dan het spel. \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

maar geen nieuwe vids van de presentatie? :(

ach.. nog maar een jaartje.... . . ... .

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Als ik die podcast moet geloven was dit één van Wright's meer theoretische presentaties. Hij heeft niks laten zien, behalve waarschijnlijk een Powerpoint presentatie. Meer info dan uit die podcast zul je niet krijgen denk ik dus. :) Overigens hadden die andere sprekers wel wat boeiende dingen over Spore te vertellen, maar daarvoor moet je dus even bij Gaming Steve langsgaan en zijn podcasts beluisteren. :P

Overigens is Q1 2007 nooit bevestigd, en wie weet geldt dat wel alleen voor handhelds, àls het al geldt. Dit is ècht een kersttitel, en EA kennende zorgen ze wel dat het "af" komt voor die tijd. Wat overigens niet per se goed is als het niet echt af is. :P

Nu alleen nog maar wachten op de E3 over een week of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

mjah alle EA games zijn "af" geen enklele is ook echt af :p
ik zou het bull vinden als ze het om zo ee nreden uitstellen. waarom koop ik een peperdure pc, om op een 10 bij 15 cm schempje te spelen? computer is en blijft nogsteeds DE bak met veel mogenlijkheden, joystick, toetsenbord, muis, joypad, combi van 2,3 van deze dingen bij elkaar. wat bij een handheld gewoon niet lekker werkt of er even goed kan uitzien, maar EA ziet er blijkbaar alle toekomst in :(
ik hoop dat hij 2006 uitkomt, afgelopen tijd(en) zijn games toch al erg zwakjes. word wel weer eens tijd voor een tijverovende+verslavende game.

maar denk niet dat het een kerst titel word, vind het niet erg waarschijnlijk om een of andere reden :p
er is vast nogwel iets anders wat rond die tijd af is en voorang krijgt :9 (bfme 2 expansion etc komen er ook vast nogwel aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Hmm, dit is intussen alweer oud nieuws, aangezien er begin april al posts zijn gemaakt op het Spore forum van Gaming Steve met deze content, maar goed. :P

Het schijnt dat er op de GDC toch nog creatures geshowd zijn tijdens één van de presentaties, en enkele highres beelden uit die presentatie zijn naar buiten gebracht of gelekt.
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4
Afbeelding 5

Ook is er een highres versie van de Willosaur opgedoken:
Afbeeldingslocatie: http://www.sporewiki.com/images/6/69/Willosaur_slide.png

De presentatie zelf staat trouwens ook online: http://www.slackworks.com...6-AdvancedPrototyping.ppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Dit begint een beetje een monoloog te worden, maar goed. :P

Weet iemand waar hier in Nederland nummers van het Amerikaanse blad Computer Gaming World te krijgen zijn? In het nummer dat op 16 mei in Amerika in de schappen ligt zit een 10 pagina's lange preview van Spore, inclusief een aantal nieuwe screenshots. Om iedereen alvast een beetje te plagen hebben ze de cover van het blad alvast uitgelekt:
Afbeeldingslocatie: http://cgwjeff.1up.com/media?id=2847071
Naar het schijnt hebben de schrijvers van het artikel zelf met de creature editor gespeeld, en er ook screenshots van mogen maken, dus ik wil dat blad erg graag hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

16 mei pas? dan is de e3 alweer voorbij dacht ik zal er dan vast wel meer info van zijn :P en waarschijnlijk zullen er wel eerder scans online staan dat het blad in NL ligt, als ie al in NL komt.

Misschien kun je eens kijken op een NS station, hier in Groningen op het NS station wil nog wel eens een engelstalig (games) blad liggen in de kiosk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:36:
16 mei pas? dan is de e3 alweer voorbij dacht ik zal er dan vast wel meer info van zijn :P en waarschijnlijk zullen er wel eerder scans online staan dat het blad in NL ligt, als ie al in NL komt.
Mwah, wie weet hebben ze bij dat blad wel wat anders te vertellen dan op de E3. Bovendien vind ik scans over het algemeen niet prettig lezen. :P
Misschien kun je eens kijken op een NS station, hier in Groningen op het NS station wil nog wel eens een engelstalig (games) blad liggen in de kiosk :)
Ik was inderdaad van plan om maar eens bij de plaatselijke Ako langs te gaan, maar hier in Limburg zijn de Ako's een stuk kleiner dan bijvoorbeeld in Leiden. Op het internet vind ik overigens alleen een site die complete abonnementen verkoopt en geen losse nummers...dat vind ik dan net weer teveel van het goede. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
nieuw filmpje
(E3 B-Roll)

Deze game gaat ZO enorm de pan uit roeleren...

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Wauw. :|

Die graphics zijn zo veel mooier geworden. :| De textures spreken me heel erg aan, en ik ben blij dat ze eindelijk wat laten zien van de skin editor. Het ziet er nog steeds prachtig uit. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Laatst online: 12-09 09:45
* Denizz zet Spore op zijn verlanglijstje :).

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kan niet wachten tot het uitkomt! Will Wright is een held! _o_

Iemand enig idee wat de specs gaan worden voor dit spel?

Damn, ik kan echt niet wachten.
Maar als ik het goed begrijp, dan is er op E3 nog weinig te horen over Spore? ;(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Geen idee wat de specs gaan worden, maar ik verwacht niet dat je een superpc nodig hebt. Maxis heeft nooit echt op de bruutste pc's gericht voor hun games, en ik denk niet dat ze dat nu ineens wel doen.

Trouwens, nog een filmpje gevonden op de Spore forums van Gaming Steve:
[norml]mms://zdmedia.wmod.llnwd.net/a111/o1/1UP/1upshow_pree306_special_320x180.wmv[/]
Vanaf ongeveer 28:00 laat Will meer zien van de game. Ben zelf nu aan het kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via http://www.info.ea.com/ kun je een pressrelease downloaden in pdf format over de E3, dit staat erin over Spore:
Shown exclusively behind closed doors, EA is presenting its recently announced next generation console action title out of EA Montréal, ARMY OF TWO™; Will Wright’s original PC work in progress, SPORE™; and the newest PC iteration in the acclaimed Command & Conquer™ series, Command & Conquer 3 Tiberium Wars™.

---

SPORE – SPORE takes players on an epic journey from the origin and evolution of life through the development of civilization and eventually into the outer reaches of space. Create a creature, then control every dimension of its evolution from pond scum to galactic god. Experience multiple styles of gameplay as your creature advances through different stages of development. Fight for survival in the wild, develop a sprawling metropolis, trade and war against rival civilizations and explore the outer reaches of the galaxy. Every aspect of the universe from creatures to vehicles, buildings to plants, are created by the player and automatically shared with other players, providing a limitless number of worlds to explore and play. Create, control and explore your universe with SPORE. SPORE is under development for the PC by legendary game designer, Will Wright.
Bij de meeste games staan releasedates alleen bij deze helaas niet, maar iig we gaan hopelijk wel nieuws krijgen tijdens/na de E3 :)

//edit: ik blijf het alleen jammer vinden dat het door EA wordt uitgegeven, gaat een paar expansion packs kosten om alle content te krijgen samen met de bugfixes (mochten de expansions verkocht worden)...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 22:36:
//edit: ik blijf het alleen jammer vinden dat het door EA wordt uitgegeven, gaat een paar expansion packs kosten om alle content te krijgen samen met de bugfixes (mochten de expansions verkocht worden)...
Hee, psst...alle content wordt van een centrale server gedownload. ;) Misschien dat er nieuwe skinningalgoritmes zouden komen, of basisskins of hoe het zaakje ook werkt, en misschien wat nieuwe soorten pootjes ofzo. Maar verder lijkt het me redelijk oneindig speelbaar, ervanuitgaande dat ze een redelijk bugvrij product opleveren.

Overigens heb ik het idee dat ze voor Spore juist veel meer tijd hebben uitgetrokken dan voor andere games. Of het is omdat Wright vindt dat ie wat te bewijzen heeft, of dat EA zichzelf eens wil beteren, ik weet het niet. Maar ik klaag niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein foutje in startpost
Wright lijkt singleplayer dus niet in zijn geheel uit te sluiten, maar ik denk niet dat we ergens op moeten rekenen. ;)
Je bedoelt hier dus multiplayer neem ik aan? :)

Btw, op die steve forums nog een nieuwe video gevonden! Gaaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=WHaulHxmO4A

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 18:00:
Klein foutje in startpost

[...]

Je bedoelt hier dus multiplayer neem ik aan? :)
Inderdaad. Bedankt, ik heb het even aangepast. :) Ik ben meteen even zo vrij geweest om de rest van de startpost ook een update te geven trouwens.
Btw, op die steve forums nog een nieuwe video gevonden! Gaaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=WHaulHxmO4A
No shit. :+
[rml]Danny in "[ PC] Spore: Will Wright's new toy - Deel..."[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

Shabbaman

Got love?

Er staat een preview op 1up.com. Ik ga 'm nu even lezen :+

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

WAAAAAAH I NEED THIS GAME!!!

ik ga denk ik "thing" namaken van de adams family, en Twinsen van LBA (2) en de Dune 2 planeet + inwoners en, en...

:9~ :9~ :9~

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Er zijn heel veel dingen die ik wil namaken, maar ik denk dat ik me in ga houden als dat betekent dat mijn content geblokkeerd kan worden. Ik hoop dat het mogelijk is om dingen te maken zonder die content te delen, zodat ze me niet hoeven te blokkeren als ik copyrighted characters namaak. Het kunnen delen van mijn eigen content lijkt me leuk, en dat wil ik niet opofferen door regels te breken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net die zogenaamde leaked e3 footage gezien, kwam op het idee of er ook mogelijkheid zal zijn om mensachtigen te maken ipv alleen 'rare' creatures :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
"Alles" is mogelijk, dus mensen lijken me zeker niet uitgesloten. :P Zeker niet gezien het eerste model in dat filmpje, waarin toch een redelijk mensachtige vorm te zien is, afgezien van die gekke neus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

menslijkende figuren zijn vast wel te doen, echte mensen maken denk ik niet dat er enoeg detail voor in de game zit :p verder lijken alle mensjes op elakar dan -.-;; lijkt me leuker dan iets geks te hebben :p
dingen die ik toch al mis uit het filmpje is de kleinschaligheid van de type ggameplays.
zoals:
-alle figuren lijken op elkaar en zijn eigenlijk meer klonen dan een heel ras, waarom niet war verschillende kleuren, verschillende figuren (groot, klein, dik, dun)
- city building lijkt zo tijdelijk, ik heb alleen maar steden gezien die een paar gebouwen hebben uitendelijk een stuk of 12 ofzo en muur eromheen that's it. kijk eens naar onze wereld, we zitten bijna overal met gigantische steden, en blijven doorbouwen.

zijn even 2 voorbeelden die me gelijk opvielen, natuurlijk hebben we nog zoveel niet gezien en is de game nog niet af :p maar ik denk ook niet dat daar echt nog veel in gaat gebeuren en komen. wat de game gewoon redelijk snel eentonig maakt ed, cimcitry is simcity omdat je naast gebouwen ook wegen, connecties tussen steden, parken, scholen, politie, taxes, stroom/water, etc moet regelen. als het alleen gebouwen plaatsen is heb je het hoofd doel wel maar er mist te veel bij, kan me in city stage weinig extra's voorstellen naast gebouwen maken, nieuwe speeltjes geven voor me ras en paar punpjes verdienen ermee.

ik hoop het beste alsnog, en hoop dat meneer Wright kijkt naar andere games met gemixte genre's en wat daar fout ging, grootste fout is maar 30% van de ganre's nemen zodat je de kern hebt. werkt gewoon niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Als je ernaar kijkt dat de eerste paar stages eigenlijk alleen maar bedoeld zijn als "warming up" voor het echte spel (de Space Stage) denk ik dat het wel meevalt. Ik denk niet dat je zò lang in één van de eerdere stages zit, dat het storend wordt dat het niet geweldig uitgediept is. Tot zover lijkt het in elk geval redelijk aardig uitgewerkt. :)

Trouwens, nieuw artikel, nieuwe screenshot. Ziet er goed uit. :P
http://www.usatoday.com/t...-05-08-spore-played_x.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Nieuw filmpje. :P

Het is weer E3-tijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
/me gives -NMe- a big hug :P

Méér Spore \o/

Wanneer moet dit spel eigenlijk uitkomen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Het schijnt dat een E3-official heeft gezegd dat het niet meer dit fiscale jaar wordt, en dit fiscale jaar loopt voor EA op 31 maart 2007 af. :'(
U vraagt, wij draaien.
ftp://download.gamestar.h...0508-0514/spore/spore.mpg

[ Voor 42% gewijzigd door NMe op 10-05-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:32

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

-NMe- schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:36:
Het schijnt dat een E3-official heeft gezegd dat het niet meer dit fiscale jaar wordt, en dit fiscale jaar loopt voor EA op 31 maart 2007 af. :'(

[...]

U vraagt, wij draaien.
ftp://download.gamestar.h...0508-0514/spore/spore.mpg
OMG dat ziet er zoo vet uit!
Het werkd steeds beter :D
Ik kan niet wachten tot ie uit komt... maar om mezelf niet al te veel telleur te stellen moet ik dit topic de komende 10 maanden maar meiden ofzo :/

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Ik geloof dat ik beter had kunnen linken naar het E3-topic op de Spore-forums van Gaming Steve. Daar staan intussen 6 video's, waarvan er eentje nog niet hier gepost is (de IGN-demo), en een shitload aan nieuwe screens. Ow, en http://spore.ea.com is ook eindelijk eens geupdate. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zal ik jullie dan maar voorzien van een vijftal screenshots? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/Erwie/200605/1147287167_5_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/Erwie/200605/1147287167_0_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/Erwie/200605/1147287167_4_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/Erwie/200605/1147287167_8_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.spore.com/images/screens/screen_4_big.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 10-05-2006 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

maar wat is nou eigenlijk het doel van het spel? :)

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
Wat je zelf maar wil. Als je een beetje bekend bent met Wright's games, dan zul je ook wel weten dat eigenlijk geen van zijn spellen een doel heeft; het zijn allemaal sandboxes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 00:07
maar wat is nou eigenlijk het doel van het spel?
Uit de SP:
Allemaal leuk en aardig, maar wat is nou het doel van het spel? :?

Dat mag je zelf bepalen. Wright heeft ondervonden dat spelers veel minder interesse hebben in een verhaallijn die een script volgt, dan het verhaal dat ze zichzelf vertellen op basis van wat ze doen. Eén van de redenen voor de populariteit van games The Sims en GTA: San Andreas is dat spelers zoveel kunnen customizen, en Wright wilde dat customizen op een hoger niveau krijgen. Wright visie is dat de speler zelf zijn eigen doelen stelt door zijn eigen verhaal te verzinnen terwijl hij het spel speelt.

"I didn't want to make players feel like Luke Skywalker or Frodo Baggins. I wanted them to be like George Lucas or J.R.R. Tolkien."

[ Voor 6% gewijzigd door Pakjebakmeel op 11-05-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:28
Kan je ook vliegende beesten gaan maken? Of moeten er perse benen en armen aan gaan zitten?
Ik zie in alle fimpjes die ik heb gezien alleen maar vier voeters namelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door Twixxx op 11-05-2006 16:18 ]

With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Twixxx schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 16:17:
Kan je ook vliegende beesten gaan maken? Of moeten er perse benen en armen aan gaan zitten?
Ja, zelfs onderwaterrassen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

ik bedoelde de vraag ook sarcastisch :). maar tot wat ik nu toe heb gezien is het concept het zelfde gebleven. De filmpjes lijken allemaal sterk op elkaar, er wordt veel aandacht gegeven aan het creature modellen. Allemaal tof en revolutionair, maar ik zou ook graag willen weten hoe de economics van een stad, en spaceships upgrades etc werken. Tot nu toe is het klik en schiet, en planeet weg. Dan gaat de lol er toch ook snel vanaf? Ik neem aan dat ze dit allemaal voor de presentatie zo hebben uitgevoerd. Ik vind het ook wel jammer dat het niet in een mmorpg jasje wordt gestoken, maar ik neem aan dat we dit soort spellen wel in de komende 10 jaar zich zullen ontwikkelen.

(ps, will wright 4tw )

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben ook héééél benieuwd wat dit gaat worden. Ik heb er alle vertrouwen in :9

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste