Ik heb zo'n jaar geleden gesolliciteerd bij AO voor .NET programmeur.. nou ja, ze hadden mij uitgenodigd naar aanleiding van mijn CV op monsterboard. Eerste gesprek ging alsvolgt: afspraak om 10u, en om 9u45 zat ik mooi te wachten, en om stipt 10u werd ik door een jongedame opgehaald en begon de uitleg. Zij zou mij eerst een half uur met mij spreken en daarna zou ik nog een half uur met een unit manager spreken icm een technisch iemand.
1ste half uur:
- Je weet gelijk waar (besdrijfs-)psygologie studentes terecht komen... jeej, wat een muts was dat!

Eerste vraag die ze stelde was "Waarom wil je bij ons komen werken?" ik "Euh, jullie hebben mij uitgenodigd..." <<gemaakte oeps-lachje komt er uit>> "Ja, maar anders was je toch niet op gesprek gekomen?" goed.. *Wallie houdt maar een lul verhaal om niet teveel in discussie te gaan...* Vervolg: nou, ik was netjes op tijd, dat was een pluspunt, alleen vond ze mijn kleding... -het netste wat ik had, beige broek en blousje- toch niet helemaal geslaagd, ze had me in pak verwacht. Dat was vast een hint voor "mocht er een 2de gesprek komen...". Verder nog een heel blabla-verhaal over hoe geweldig AO wel niet was etc.
2de half uur:
- Je komt binnen bij de unit manager, een vrouw (ach, wie zei dat er weinig vrouwen in de IT werken

), eerste wat ze zegt.. "Ja, ik ben absoluut niet technisch..." great.. en daar moet je dan mee gaan babbelen, dus dat komt neer op een gesprek over vakantie en scouting leider zijn. Maar niet getreurd, er zat nog een technicus bij, maar die heeft werkelijk waar, maar 1x een vraag gesteld over een bepaalde keuze die ik had gemaakt toen ik een project uitlegde dat ik net gedaan had... en na weer een half uur stond ik weer buiten...
Mijn gevoel was toen negatief, gesprek verliep helemaal niet zoals ik verwacht had, en ik vond het een no-match. Volgende dag belden ze echter op: ik mocht op 2de gesprek komen! Huh? Nou ja, kan altijd he... heb d'r zelfs nog een pak voor gekocht...

2de gesprek was 180 graden omgedraaid: ook met een unit manager, man van rond de 40, was nog net niet in t-shirt, maar moest bijna grijnzen toen hij mij in pak zag zitten...

Heel leuk gesprek gehad over de formule 1 en over wie ik nou echt ben (heb hem ook verteld dat ik normaal nooit in pak loop "Ohw, ik ook niet hoor.. zweetdingen").
Er is me een contract aangeboden, maar helaas gingen ze met hun salaris lager als mijn huidige zitten en lease regeling was erg ongunstig, kortweg: het was het slechtste aanbod van 5 aanbiedingen die ik had gekregen. Nou ja, inmiddels had ik ook elders gesprekken lopen en heb uiteindelijk een contract bij Ordina geaccepteerd, daar werk ik inmiddels een jaar
Dat is niet gênant, dat is professioneel.