Ik heb een receiver (AVR 130) en een dvd-speler (DVD 22) van Harman/Kardon en wilde graag een HTPC hebben. En omdat geen enkele bestaande HTPC-behuizing bij deze apparatuur past heb ik besloten de HTPC in een Harman/Kardon receiverbehuizing te bouwen.
Hardware |
Om te beginnen even de belangrijkste specs:
• AMD Athlon 64 3200+
• Asus A8N-VM CSM
• 2x512MB Corsair ValueSelect geheugen
• 250GB Hitachi harddisk
• NEC slimline DVD-writer
Behuizing |
Allereerst ben ik op zoek gegaan naar een geschikte behuizing, dus een defecte receiver of eventueel een dvd-speler. In dit topic in de Huiskamer: Zwaar pakket laten verzenden vanuit de VS heb ik verteld hoe ik uiteindelijk via eBay aan een defecte AVR 630 ben gekomen.
Het ding ziet er zo uit (dit is een 635 maar de 630 is qua behuizing identiek):

Een 630 is ideaal omdat deze aan de voorkant een klepje heeft. Het gehele onderste deel van het frontpaneel kantelt naar voren. Erachter zitten een aantal knoppen, maar mijn idee is om er een slimline dvd-writer, een cardreader, een usb-aansluiting en een fancontroller achter te plaatsen.
Ontwerp |
Toen heb ik een paar SketchUp schetsjes gemaakt.

Het begin |
Ondertussen alvast de backplate uit een oude systeemkast gedremeld. De plaat bestaan uit twee delen die met een enkele schroef vastzitten, maar het geheel was toch aardig stevig.

Een groot deel van deze casemod (of ReceiverMod
Toen arriveerde dit lompe pakket uit de VS

De behuizing bleek aardig beschadigd tijdens zijn reis van zes weken... de bovenstaande doos was niet echt stevig. Jammer, want vooral het frontpaneel had schade en dat was eigenlijk het enige dat ik echt nodig had!
Schade bij de hoekjes van het klepje:

Van binnen had de receiver enorm veel schade, er was iets zwaars opgevallen ofzo. Alle printplaten waren dwars doormidden gescheurd

Het ging me natuurlijk voornamelijk om het frontpaneel, dus die eerst verwijderen.

De volledige inhoud kan weg De inhoud heeft al een bestemming gevonden, dus het heeft geen zin om mij te mailen als je geïnteresseerd bent in de onderdelen. Dus ook al deze condensatoren

Frontpaneel los:

Alvast een voorproefje van hoe het bij de rest van m'n H/K spullen staat:

Een van de voetjes bleek kapot, maar ik vond ergens een rubber blokje met dezelfde hoogte, dus dat komt wel goed.

Zo ziet het er achter het klepje uit. Het bleek echt precies de hoogte van een 3.5" drivebay, dus die cardreader enzo gaan perfect passen

En toen kon eindelijk de dremel in actie komen. Het plastic had eigenlijk niet met een slijpschijfje gemoeten, maar ach, het werkt. Overigens zit achter het kunststof front ook nog een plaat staal waar uiteraard ook gaten uitgedremeld moesten worden.

Gat voor de fancontroller klaar! Ik had inmiddels al een hoop hardware binnen, waaronder de fancontroller dus.

En de cardreader:

De genoemde metalen plaat die achter het frontpaneel zit. Hij zit met een paar schroeven en klemmetjes aan de bodemplaat vast, en die bleken nog bruikbaar ná het dremelwerk. Dus dat kwam mooi uit.

En ja, ik kluste gewoon in m'n toenmalige slaapkamer, gewoon op de vloer
Zo komen ze in het frontje te zitten. Het moederbord past er precies achter (zie het streepje bij mATX), de kast is precies diep genoeg.

Moederbord-tray en voeding passen precies naast elkaar

...want linksboven moet de dvd-writer komen, en daar is nu niet voldoende plaats voor. Overigens had ik dat al eens opgemeten en ik wíst dat de backplate te breed was. Nouja, is wel te fixen.

Dat bedoel ik, past nooit

De moederbord-tray is toevallig precies de goede hoogte

Tot slot even een mock-up van hoe het er van binnen ongeveer uit moet komen te zien:

Updates |
Update 1: 01-03-2006 - Voeding
Update 2: 16-03-2006 - HD-rekje, moederbordplaat, etc.
Update 3: 14-04-2006 - VFD display werkt!
Update 4: 09-11-2006 - LEDjes!
Update 5: 09-11-2006 - Nog meer LEDjes!
Update 6: 11-11-2006 - DVD-brander
Update 7: 12-11-2006 - Achterkant en IR-ontvanger
Update 8: 12-11-2006 - VFD
[ Voor 28% gewijzigd door Reinier op 12-11-2006 23:57 ]