sdekker schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:35:
Na 3 jaar met plezier met de G3 gefotografeerd te hebben vond ik het tijd om over te stappen. Eigenlijk wilde ik de opvolger van de Pro1 of G6 maar zowel de G als de Pro lijn lijken gediscontinueerd te worden... helaas!
Ik had precies hetzelfde, ik had de G2 en wachtte op de pro2, maar die komt (voorlopig?) niet... dus heb ik de S3 gekocht.
Na veel kijken en lezen besloten de S3 IS te kopen, dus afgelopen donderdag naar de Mediamarkt gegaan en hem daar gekocht voor 479 euro. De verkoper kende hem ook niet niet - ze waren die avond binnengekomen en ik was de eerste.
Het daaropvolgende weekend heb ik veel foto's gemaakt met de camera en heb hem uiteindelijk afgelopen dinsdag weer teruggebracht omdat hij niet voldoet.
Waarschijnlijk wacht ik voorlopig met de aanschaf van een nieuwe camera, de D350 is me te groot.
Ik zal vanavond of morgen foto's plaatsen
What I like:
- snelle zoom
- groot zoombereik
- snelheid opstarten
- snelheid verwerking foto’s/verwijderen/wisselen
- snelle focus
- kwaliteit video
- handzaam formaat
What I don’t like:
- batterijen snel leeg
- geen batterij indicator; het is me al drie keer gebeurd dat-ie opeens leeg was!
- niet lichtgevoelig
- geen lcd scherm met algemene info
- knoppen op onhandige plaats
- geen batterijlader en accu
- kwaliteit foto’s niet bijzonder
Wat ik van de camera vind:
postief:
-Snel met alles (zeker in tegenstelling met de g2)
-grote zoom
-zelfde formaat als g2, niet te groot
-Erg lange batterijduur (met 2600 MiAh batterijen, 500 foto's + 2,5 gb filmpjes + veel terugkijken en 75% gebruik van het schermpje)
-Uitklap/draai/kantel schermpje
-IS
-6 MP en mogelijk voor 16:9 foto's te maken (scheelt erg veel in compositie)
-Video mogelijkheden (mooi) en het geluid bij de video's (stereo, 44.1 Khz)
-handmatige flitser (hij flitst alleen al jij dat wilt)
-live (bewegend) histogram
-Iso knop en movie knop (altijd meteen beginnen met filmen)
-super macro tot 0 cm (alleen is 0 cm meestal vrij nutteloos, omdat je dan in de schaduw van je lens zit)
-Prijs
-EVF (electronic View Finder met dezelfde info als op lcd schermpje)
negatief:
-Soms lastig focussen op bepaalde voorwerpen (gras achtergrond scherp en bloem onscherp)
-lens is minder lichtgevoelig dam mn oude g2 (f2.7 vs f2.0)
-Geen batterij indicator (alleen vlak voordat ze leeg zijn)
-36mm had kleiner mogen wezen (pro1 = 28 mm)
-Op de auto-stand worden de iso-waarden (lijkt het) snel te hoog ingesteld.
-EVF is niet heel kleurecht (soms wat flets)
Je hebt volgens mij iets niet goed gedaan met de batterijen, want de levensduur is echt erg goed, ik was op een geven moment blij dat ze een keer leeg waren, anders had ik het extra setje batterijen helemaal voor niets gekocht

Verder ben ik echt te spreken over het gebruik van de camera, ik ging me steeds meer ergeren aan mn oude g2 (snelheid en mogelijkheden (oa. film) en nu is het weer leuk om lekker foto's te maken en te klooien met filmjes ed. Ik wist vantevoren dat hij GEEN pro1 kwaliteit foto's zou gaan maken en dat iso 800 en ook wel 400 vrij nutteloos zijn. Maar ik heb totnutoe prima foto's kunnen maken. Het enige echte punt waar ik tegenaan ben gelopen is het soms slecht focussen op losstaande voorwerpen (mn g2 kun een takje zo scherp krijgen, de s3 pakt dan vooral de bomen erachter), maar mischien kan het met een andere focus instelling nog veranderen. handmatig kan het ook, maar is niet ideaal. En natuurlijk de iso instellingen op de auto-stand.
Ik zal straks nog wat foto's posten.