Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:21:
IK heb sinds vrijdag een S3 in mijn bezit en ik heb nu een 'paar' testfoto's geschoten. Ik heb wat foto's geschoten van, schaap, gras, watertoren enz enz en die zien er goed uit. Gisteren ben ik echter ook ff op Schiphol geweest om wat vliegtuigjes te fotograferen, maar over de kwaliteit van die foto's heb ik mijn twijfels. De ruis op die foto's is behoorlijk (IMO), vooral het KLM blauw heeft daar onder te lijden. Ik heb wat foto's geschoten op auto, Tv, Sport programma maar dit leek allemaal niet te helpen.
Nu dacht ik dat ruis nivo alleen in het donker/binnen en bij iso 200+ nadrukkelijk aanwezig was, maar aangezien ik overdag op Schiphol ook problemen had gaat dat dus kennelijk niet op. Mijn vraag is dan ook, kan de kleur, de zoom (meestal maximaal) en/of het feit dat het object bewoog ook bij hebben gedragen aan het matige resultaat? Of ligt dit gewoon aan mijn foto (on)kunde

Als het aan de (on)kunde ligt zou ik natuurlijk graag weten wat ik er aan kan doen...
Ik heb nu even geen test foto's bij de hand (zit op werk), maar misschien dat iemand aan de hand van bovenstaande info al wat uitspraken kan doen

. Zo niet zal ik er vanavond even een paar online zetten.
Ik heb een vergelijkbare cam, de sony H2 nu een week in bezit, dus ik snap je probleem.
Belangrijk is natuurlijk welke ISO waarde is gebruikt. Als je op auto, tv, sport en dergelijke programma's schiet kan je weinig zelf instellen, vrijwel alles gebeurt automatisch. Je kan het beste op Shutter Priority AE, Aperture Priority AE of Manual schieten.
Ik schiet nu zelf alles op manual, je kan dan de sluiter snelheid handmatig aanpassen en de f stops ook (foto op F2.8 zal lichter zijn dan op F8 ivm grote opening, dus meer licht).
Als je op auto, tv, sport ed schiet heb je grote kans dat er 'onvolkomenheden' in de settings zijn, wat resulteert in een slechte belichting, kleur, onscherpe (blur) foto's.
Foto's op volle zoom hebben heel af en toe ook de neiging ietwat 'soft' van kleur en scherpte te zijn. Met een kleine beetje shakende handen of een lichte beweging kan het vooral op volle zoom effect hebben op de foto's. Al deze dingen tezamen kunnen tot een matig resultaat leiden.
Zelf schiet ik standaard op ISO 80.
[
Voor 4% gewijzigd door
nadroJ op 29-05-2006 15:03
]