@curry684: Ik heb ongeveer in dezelfde situatie als jou gezeten en uiteindelijk ook voor de S3 gekozen. Ik heb een review geschreven die sinds kort ook gepubliseerd is op de volgende pagina:
http://www.digicamshop.nl...anon-powershot-s3-is.html
Voor degene die niet willen klikken, plak ik het hele verhaal ook hierin; ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lang gezocht naar een goede vervanger voor mijn versleten Canon Powershot A70, die ik 4 jaar intensief heb gebruikt. Ik heb lang getwijfeld tussen dit toestel en een Fuji Finepix 6500fd of 9600. Uiteindelijk gekozen voor de S3 omdat deze betere foto kwaliteit levert op de 'Auto' stand. Veel reacties die ik heb gelezen hadden opmerkingen in zich van "je moet niet fotograferen op Auto", maar mijn praktijkervaring is dat je toch 80% van je foto's niet gaat lopen instellen, maar gewoon wil schieten (zeker met kinderen). Daarom toch de S3 gekozen.
Mijn ervaring met de camera is dat het een zeer uitgebreid toestel is. De kwaliteit van de foto's is heel hoog: goede kleurechtheid, goed contrast, geen paarse randjes (waar een alternatief van panasonic om bekend staat). Handig uitklapbaar LCD scherm, met handige gulden-snede raster (9 vlaks verdeling) en live histogram (behalve in Auto-stand). Ook de optie om alle-kleuren-behalve-een naar grijswaarden om te zetten is erg leuk. De mogelijkheid om een knop zelf te programmeren lijkt me ook heel handig; nog niet gebruikt, maar ga ik wel gebruiken in de toekomst, denk ik.
Een nadeel t.o.v. mijn oude toestel is dat er zoveel knopjes op zitten, dat je er onbedoeld wel eens eentje indrukt zonder dat je het merkt. De eerste foto's waren hierdoor (onbedoeld) met HI ISO geschoten, met korrelige foto's als resultaat. Dit heb ik uitgezet waarna de kwaliteit gewoon heel goed is.
Het 12x inzoomen is echt fantastisch mooi en geeft verbluffend mooie resultaten. Wat wel moest wennen is dat de S3 moeilijker scherpstelt als je snel inzoomt. Je moet eerst je beeld goed scherp hebben, dan rustig inzoomen en opnieuw scherpstellen. Iets bewerkelijker dan een gewoon toestel met 3x optische zoom. Als je het gewend bent, werkt het verder prima. Gewoon iets meer geduld:)
Al met al: een prima toestel, met hoge kwaliteit foto's. Het toestel is zo uitgebreid dat het weer even wennen is aan waar de knopjes zitten, maar dat went snel. Ook het zoomen was even leren, maar eenmaal gewend is het geen probleem. Ik zou 'm zeker aan anderen aanraden: zowel voor beginners als gevorderden is het een toestel dat door zijn veelzijdigheid iedereen tevreden kan stemmen.