Ik heb sinds iets meer dan een maand Speedlinq.
Ik heb bijna 3 maanden zonder internet gezeten toen verhuisde vanuit een apartement met glasvezel naar waar ik nu zit. Eerst wilde ik Zappen&Surfen van KPN omdat je daar geen vaste lijn voor nodig hebt (de fysieke kabel wel en die was er ook).
Lang verhaal kort: eerst kwam mijn order niet door (wel in rekening gebracht op mijn creditcard) en toen heb ik 45 euro naar hun klanten"service" verbeld omdat ik steeds een brief kreeg waarin stond dat er al een signaal op mijn lijn zat. Waarop KPN prompt mijn bestelling maar cancelled.
Klachten ingediend om mijn geld terug te krijgen etc., kwam uiteindelijk in orde.
Toen koos ik voor Speedlinq want daar was ook geen vaste lijn voor nodig. Echter, ik kreeg weer hetzelfde probleem als bij KPN. Op aanraden van een vriend die bij KPN's helpdesk werkt heb ik het budget bel abonnement van KPN genomen (€9,50 per maand) zodat ze het op dat nummer konden zetten.
Zo gezegd, zogedaan. Wijziging naar Speedlinq doorgegeven alsmede de opleverdatum van de KPN lijn. Dat hebben ze overigens prima verwerkt.
Op de dag zelf kan ik echter niet bellen. Ik bel mijn nummer met mijn mobiel en de lijn doet het wel, alleen niet in mijn apartement.
Monteur gebeld, wat blijkt nu: omdat ik in een pand zit met meerdere apartementen (die op een KPN verdeelunit eindigen) hebben die incompetente idioten mijn signaal op de verkeerde kabel gezet, van een leeg apartement. De vorige keren dat ik ADSL bestelde hebben die sukkels het gewoon op de kabel van een gebruikt apartement gezet. Volgens de monteur gebeurt dat wel vaker. Hij kon of een order maken om de administratie in orde te brengen, wat 4-6 weken zou duren, of de kabeltjes even omwisselen. Rara, waar heb ik voor gekozen.
Ik krijg mijn modem toegestuurd op de afgesproken datum (ik was alleen niet thuis dus ik kon hem pas de dag erna ophalen).
Ik sluit hem aan, lampjes branden, hij doet het alleen niet. Ik log op het modem in, vul de instellingen in volgens de handleiding (op papier) en hij doet het nog niet. Ik stop de cd in de computer en volg de instructies. Hij doet het nog niet. En het installatie programma erop is voor een Speedtouch en ik heb een AlliedData copperjet.
Ik bel naar de helpdesk. Hij zou gebruiksklaar moeten zijn geleverd maar hij doet het toch echt niet. Die man helpt mij om hem op fabriekswaarden te zetten en mijn modem doet het. Geweldig. Ik ben wel een half uur aan de lijn geweest.
Aktivatiecodes voor VOIP aangevraagd. Ik koos voor een nieuw nummer. Als je je nummer laat overzetten vervalt je KPN abonnement maar je moet wel €9,50 per maand betalen voor het gebruik van de lijn. Zo ben ik evenveel geld kwijt en mocht er iets met mijn modem zijn kan ik mijn KPN lijn gebruiken om de helpdesk te bellen

Ik krijg mijn codes en volg de instructies die op papier staan. Alleen doet het bellen het niet. En ik heb geen verbinding meer.
Gevloek, getier, ik probeer mijn modem zelf naar fabriekswaarden terug te zetten maar dat lukt niet (bleek later dat ik de verkeerde optie koos).
Weer bellen naar de helpdesk en dit keer een aanzienlijk kortere wachttijd. Krijg een vrouw aan de lijn, zij helpt mij mijn modem terug te zetten naar fabriekswaarden. Daarna helpt ze mijn voip aan de praat te krijgen. Maar wacht eens even, ik moet veel meer doen. Command prompt in, verschillende instellingen in het modem wijzigen. Die instructies zijn gewoon incompleet!
Mijn plan nu is om het klachtenformulier (na lang zoeken gevonden, die zit via een link via nog een link via weer een andere link verstopt) mijn telefoonkosten terugvragen omdat hun bijgeleverde instructies gewoon incompleet waren waardoor ik bijna 45 minuten heb moeten bellen voor €0,70 per minuut. Zo heb ik het bij KPN ook aangepakt (kreeg mijn telefoonkosten terug van hen, en binnen een paar dagen nadat ik hen de rekening heb gefaxt).
Alleen moet ik nu wachten op mijn telefoonrekening om dit te doen.
Mijn aktievoucher heb ik overigens naar hen toegefaxt met prints van de emails waarin de bedragen die zij in rekening hebben gebracht. Dan heb ik sowieso een bevestiging dat het correct verstuurd is. Daarma heb ik een bevestiginsformulier voor die voucher opgestuurd.
Zo'n 2 weken later kreeg ik per email (zowel op mijn speedlinq als hotmail adressen) bericht dat ze hem ontvangen hadden en als alle papieren in orde waren zou de opdracht voor geldteruggave verwerkt worden. 2-3 minuten later kreeg ik een mail dat de papieren in orde waren en dat het verwerkt zou worden.
Waarom ik pas na 2 weken te horen krijg dat de boel ontvangen is terwijl ik het gefaxt heb weet ik niet. Waarschijnlijk is het toen pas verwerkt.
Mijn ervaringen met Speedlinq voor mijn ADSL X-tra 6016 (met VOIP) met Copperjet 1616-2P:
+ Prijs t.o.v. snelheid is prima
+ Oplevering vanuit Speedlinq's kant ging ook perfect
+ Communicatie m.b.t. de aktievoucher was ook goed
+ VOIP werkt prima
+/- Tarieven om naar bijvoorbeeld de VS te bellen (5 cent p/m) vind ik wat hoog voor VOIP
- Modem werkte niet direkt na aansluiting en de instructies waren incompleet.
- Instructies voor VOIP waren ook incompleet
- Klachtenformulier is moeilijk te vinden
- Af en toe krijg ik time outs op webpagina's. Als ik refresh doet hij het wel meteen. Nu kan het zijn dat ik door een half jaar glasvezel verwend ben, maar prettig vind ik het toch niet.
- Helpdesk is veel te duur