[Discussie] Het GeForce 7 topic - Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 3.101 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Ediejo op 14-03-2006 06:44 ]

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Aight! schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 01:04:
@ kryz die TOP is normaal gesproken stiller?
Naja, kijk en vergelijk de specs van de 7900GT TOP:

http://www.asus.com/produ...=0&model=1074&modelmenu=1

met de 7800GT TOP:

http://www.asus.com/produ...=0&model=1074&modelmenu=1

Bij de 7800GT TOP versie wordt te pas en te onpas het woord SILENT geschreeuwd, maar bij de 7900GT TOP vind ik dat niet terug. Als ik ook kijk heb ik het gevoel dat de 7900GT TOP versie gewoon een stock cooler heeft, en niet zo'n uitbouw-gedrocht als de 7800GT TOP. Maw: in de 7800 serie hebben ze hem overclocked en vervolgens een dusdanig vette cooler erop gezet dat hij stiller werd, maar in dit geval is hij overclocked en de cooler niet veranderd. Vermoed ik dus dat hij meer herrie maakt.
Maja ik vind het geen geld 27 euro voor een stabiele overlock.
Op zich niet, maar dan moet het ook wel wat performance winst opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Ik zie op de Asus 7900GT Top wel een andere koeler dan op de normale 7900GT als je de plaatjes op de asus site mag geloven. Die van de Top ziet er iets groter uit, uitgaande daarvan verwacht ik dat de koeler in principe meer koelt met gelijke herrie ....

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835

Bever! schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 00:52:
[...]

Duh dat werkt zelfs op een shader model 2 kaart.

Anyway gf7 kan hardwarematig geen hdr + msaa.
Volgens mij weten jullie niet waarover je praat. Geforce 6+7 kan wel HDR+AA aan, het kan enkel FP HDR + MSAA niet. FP HDR + SSAA kan dus wel als het game het ondersteunt.

OpenEXR HDR = FP16 HDR = Farcry, Splinter Cell, AOE3, SS2
Geen HDR + MSAA mogelijk voor nvidia kaarten. Ook geen SSAA omdat het niet ondersteund wordt.
AOE3 kan trouwens ook INT10 HDR aan, gebruikt bij oudere ati kaarten, het is dus goed mogelijk dat ze voor Nvidia een patch te schrijven om INT10 HDR + AA mogelijk te maken.

Black and white 2 heeft ook FP16 HDR en dus is MSAA niet mogelijk. SSAA wordt hier wel ondersteund, dus HDR+AA is perfect mogelijk.

Andere HDR games zoals HL2 lost coast gebruiken INT10 HDR en daar kan nvidia wel gewoon AA op toepassen.

Het gaat hier dus om 2 games, SS2 en AOE3 (de andere zijn zo oud dat niemand ze nog speelt), koop je daarom een nieuwe kaart? Heb jij een nvidia kaart gekocht omdat splinter cell met SM3 te kunnen spelen? Of om fastoenlijke OGL performance te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

HaLDoL schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:54: AOE3 kan trouwens ook INT10 HDR aan, gebruikt bij oudere ati kaarten, het is dus goed mogelijk dat ze voor Nvidia een patch te schrijven om INT10 HDR + AA mogelijk te maken.
Áls ze zo'n patch schrijven, zou dit evt. voor een performanceboost kunnen zorgen of juist een drop? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)
Heb jij een nvidia kaart gekocht omdat splinter cell met SM3 te kunnen spelen? Of om fastoenlijke OGL performance te krijgen?
Niet om vervelend te doen, maar ik proef hier een nare ondertoon richting ATi :/ . Fatsoenlijke OpenGL-performance is een relatief begrip, ze hebben er erg hard aan gewerkt om het op niveau te krijgen, en een hoop sites laten ook zien dat dat gebeurt is ;).

Alleen Chronicles of Riddick geef ik je gelijk in, wat zou daar eigenlijk het probleem zijn dat Nvidia zóveel sneller is? Dat gepatenteerde Supershadow 2? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:54:
[...]

Volgens weten jullie niet waarover je praat.
Hij zegt het goed, "hardwarematig". FP HDR vereist hardwarematig "blending", officieël heet de HDR die in Farcry, SS2, AOE3, SCCT en 3DMark06 wordt toegepast dus FP blending HDR.
Die blending wordt bij Nvidia in het gedeelte van de kaart gedaan die normaliter MSAA toepast, vandaar dat MSAA + FP blending HDR bij Nvidia niet samengaat. Het is het één of het ander.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 14-03-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:17:
[...]

Hij zegt het goed, "hardwarematig". FP HDR vereist hardwarematig "blending", officieël heet de HDR die in Farcry, SS2, AOE3, SCCT en 3DMark06 wordt toegepast dus FP blending HDR.
Die blending wordt bij Nvidia in het gedeelte van de kaart gedaan die normaliter MSAA toepast, vandaar dat MSAA + FP blending HDR bij Nvidia niet samengaat. Het is het één of het ander.
Maar SSAA gaat dus wel, alleen zal de performance drop enorm zijn. Hij zegt het niet goed, INT HDR en MSAA gaat wel gewoon.

Weet iemand linkjes waar de HDR+AA in SS2 en AOE3 wordt getest? Volgens mij zijn deze ook niet echt speelbaar als je geen X1900XTX hebt. Een X1800 heeft al problemen om in AOE3 in HDR mode zonder AA fatsoenlijke fps te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 14-03-2006 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
Ediejo schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:48:
Deze is voor petervandamned, hij ging met 10 punten over de score heen. ;)

Hier mijn antwoord.

[afbeelding]

Ook de vga kaarten een stukje hoger gezet. ;)

[afbeelding]

Point of View is weer de snelste van Nederland. >:)
Welke snelheden draait die kaart ?.....want als ik op xtremesystems kijk, is Kingpin ook met een 7900gtx aan 't stoeien....z'n kaart draait op 955/2096...en cpu op 3500mhz...en daarmee haalt ie 9200+

Afbeeldingslocatie: http://pic20.picturetrail.com/VOL256/1324330/2517856/133240085.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ediejo.dnrhosting.nl/Benchmark/06/7900GTX/Epoxbios.jpg

heb je die score's gehaald op 2t ?

[ Voor 26% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-03-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:17:
Maar dus wel HDR FP16 + SSAA bij Splinter cell(Pandora bedoel je?) en Farcry softwarematig? Of helemaal niet?
Mocht het dus alleen om die 2 relatief verouderde spellen gaan, tja dan is dat voor mij totaal geen issue.
Alleen als als je die 2 spellen nog steeds veel wil spelen kan het belangrijk voor je zijn.

Wat mij opvalt aan de nieuwe serie is, dat de shaderkracht in spellen zoals FEAR en SC:CT makkelijk mee kan en vaak nog sneller is dan ATi's X1900 serie. Terwijl die kaartjes juist erg sterk zijn in shader intensieve games. In synthetische benchmarks zie je een verdubbeling of
verdriedubbeling van shaderkracht bij de 1-3 (16 TMU - 48 pixelenigines) opstelling van de X1900 tov een X1800 met 1-1. Beide ook evenveel ROP's namelijk 16.
Bij FEAR zonder AA wint een 7900GTX in alle resoluties van X1900XTX. Ik dacht dat mensen van ATi zeiden dat juist spellen als FEAR (zwaar shaderintensief) lieten zien hoe sterk en futureproof een X1900 kaart was tegenover de concurrent. Met AA enabled, komt de voorsprong van de X1900XTX pas bij een resolutie van 12x9. Bij Slinter Cell:CT exact het zelfde verhaal.
Ik concludeer hieruit, afgeleid van de resultaten in FEAR en SC:CT, dat beide merken minstens even futereproof zijn. Hetzij dat de G71 meer shaderpower heeft in de huidige games dan de R580, aan de andere kant de R580 weer beter presteert vanaf 12x9 en AA enabled in deze 2 spellen.
Als nVidia 32 pipelines had toegevoegd, dan was het een hele sterke kaart geweest, maar wie weet komt die ook nog voor de G80.

Niet te vergeten dat de kaarten net uit zijn, en er wel wat op driver gebied gaat gebeuren. Zo zie ik soms onlogische drops bij een reso van 16x12, terwijl wanneer we naar hogere resoluties gaan deze drops weer worden recht gezet.

In alle OPENGL games heeft nVidia weer de hele kroon met of zonder AA.
Als ik alle spellen neem waar de laatste tijd veel mee getest wordt, dan ligt het voordeel duidelijk bij nVidia, los daarvan is de prijs iets interessanter (maar bij Hi-end maakt 50 euro niet veel imo).

7900GT is een asskicking kaartje, veel interessanter dan de X1800XT en alles daaronder, juist veel meer futureproof imo >:)

7600GT, damn wat doet die kaart het goed met zijn 128-bit. Beter dan de hele 6 serie, is toch echt netjes, gemiddeld gezien denk ik, is hij iets langzamer dan een X1800GTO, voornamelijk met AA enabled en op hogere resoluties. Wat ook logisch is vanwege de 128-bit bus, wat vooral met AA enabled een bottleneck is.
Wel ligt de prijs 50 euro lager wat juist bij midrange wel belangrijk is, voor 50 euro meer heb je weer een 7900GT, die enorm veel winst levert, tov van beide kaarten.
Best eens kans dat ik een 7900GT ga halen dit jaar :)

En overclocken. Het blijkt uit de eerste ervaringen en testen, dat dit een zeer maar dan ook zeer interessante serie is, En we zijn nog maar bij het begin, Lets kick ass! >:)

Tja en voor het eerst moet ik toegeven, dat ook ik SLI zeer interessant begin te vinden, koop eerst een 7600GT, en een half jaartje later nog één. Je krijgt bijna 100% performancewinst })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Mooie score, maar vooral die geheugenkloks vind ik ziekelijk :9~
De clocks van de GPU vallen me eigenlijk een héél klein (edit) beetje tegen voor 312 miljoen transistoren op 0.09u, want nVidia heeft tijd zat gehad om de boel uit te refinen (de 7800-reeks was immers sterk genoeg). Maar misschien komt er nog wel een refresh op de markt voordat we aan G80 beginnen? Een 7950GTX512 Ultra ofzo?

Toen ik laatst op de Futuremark ORB aan het snuffelen was kwam ik iemand tegen die met z'n GTX512 (de 7800) over de 2200 MHz haalde, I love 1.1 ns geheugen O+

[ Voor 16% gewijzigd door Jejking op 14-03-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 7900GTX maakt 3dmark brokken.

Benching at 1Ghz core!
http://www.vrforums.com/s...hp?p=1623011&postcount=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Netjes die 1Ghz core. Maar je zou toch denken dat nVidia die core nog veel verder weet over te klokken. De R520 haalde in OC pogingen van Sampsa & Suvanto ook al 1Ghz en die heeft zo'n 50M transistoren meer en is al meer dan een half jaar eerder gemaakt.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
CJ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:57:
[...]

Netjes die 1Ghz core. Maar je zou toch denken dat nVidia die core nog veel verder weet over te klokken. De R520 haalde in OC pogingen van Sampsa & Suvanto ook al 1Ghz en die heeft zo'n 50M transistoren meer en is al meer dan een half jaar eerder gemaakt.
Denk niet dat het uitmaakt dat de core nog hoger wordt gezet, aangezien er wordt gezegd bij de screenshots dat de kaart veel meer nood heeft aan een hogere geheugensnelheid (10 mhz sneller = 100 punten meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:57:
[...]

Dit is toch helemaal anders, de 7900GTX 1Ghz is 3dmark stabiel, terwijl de 1Ghz van Sampsa slechts een screenshot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:50:
Dit is toch helemaal anders, de 7900GTX 1Ghz is 3dmark stabiel, terwijl de 1Ghz van Sampsa slechts een screenshot was.
Dit geloof je zeker zelf toch niet mag ik hopen? :/
Noted Finnish over-clockers Sampsa Kurri and Ville Suvanto achieved graphics engine clocks of 1.003 GHz and a memory speed of 1.881 GHz (940.50 MHz DDR (dual data-rate) memory clocks) with maximum system stability and no visual artifacts.
Weliswaar onder LN2 maar 1 GHz core = 1 GHz core ;)

Bron: Tech It!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147287

Doordat elke reviewer een andere mening heeft vraag ik het de echte 'experts' :P

Zal een X1900XT + X1900CF sneller zijn dan de 7900GTX in Sli, iedereen zegt namelijk iets over nieuwe games die de 48 Pixel units nodig hebben etc, Wat is jullie mening hierover? (De prijs is namelijk vrijwel gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Anoniem: 126513 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:38:
[...]

Maar dus wel HDR FP16 + SSAA bij Splinter cell(Pandora bedoel je?) en Farcry softwarematig? Of helemaal niet?
Mocht het dus alleen om die 2 relatief verouderde spellen gaan, tja dan is dat voor mij totaal geen issue.
Alleen als als je die 2 spellen nog steeds veel wil spelen kan het belangrijk voor je zijn.
SSAA is in elk spel mogelijk die HDR ondersteunt. Het nadeel is alleen dat er 2x of 4x zo veel bandbreedte nodig is. 1) HDR op zich slokt al veel geheugenbandbreedte op. 2) SSAA slokt ook enorm veel bandbreedte op. Je zou dan om het een beetje goed te laten draaien minimaal 2GB graphicsmemory moeten hebben dat supersnel draait. Daarom is de mogelijkheid om MSAA + HDR te draaien een ideale uitkomst. En G80 zal dit zeker ondersteunen.
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:51:
[...]

Maar SSAA gaat dus wel, alleen zal de performance drop enorm zijn. Hij zegt het niet goed, INT HDR en MSAA gaat wel gewoon.

Weet iemand linkjes waar de HDR+AA in SS2 en AOE3 wordt getest? Volgens mij zijn deze ook niet echt speelbaar als je geen X1900XTX hebt. Een X1800 heeft al problemen om in AOE3 in HDR mode zonder AA fatsoenlijke fps te halen.
Zie hier: http://www.computerbase.d..._xtx_x1900_cf-edition/15/
Een X1900XTX is dus sneller dan een GTX512SLI in HDR, maar deze is op z'n beurt weer sneller dan een X1800XT. De verklaring ligt in het feit dat HDR performance heel afhankelijk is van het aantal pixelshaderprocessors. De 7800/7900 serie heeft er 24. De X1800 serie heeft er maar 16. De X1900 maakt dit weer goed, ook mede dankzij het feit dat er flexibelere HDR vormen worden gebruikt.

En zoals je hier kan zien is HDR performance in SS2 helemaal gefixed met de laatste drivers/patches: http://enthusiast.hardocp...wMSw3LCxoZW50aHVzaWFzdA==
7900GTX aanbevolen settings: 1600x1200, 4x TrAA, 16x AF
X1900XTX aanbevolen settings: 1600x1200, 4x AA, 16x HQ AF, HDR
7900GT aanbevolen settings: 1280x1024, 4x TrAA, 16x AF
X1800XL aanbevolen settings: 1280x1024, 2x AA, 16x AF, HDR

Je ziet dus dat bij ATi consequent HDR + AA wordt aanbevolen en de performance dus nog redelijk te vergelijken is op nV kaarten.

Overigens over AOE3, daar gebruiken ATi en nVidia verschillende vormen van HDR.
- nVidia: [url=ttp://pics.computerbase.de/artikel/541/9.jpg]FP16 HDR + 1.5x SSAA[/url]
- ATi: Int10 HDR + MSAA
En hier ziet het er nagenoeg identiek uit dus Int10 werd hier voldoende geacht om dezelfde IQ te bereiken.

Wat HaLDoL dus zei over het feit dat nVidia ook Int10 HDR + MSAA aan kan dat klopt dus niet helemaal, anders had nVidia ook wel gebruik gemaakt van Int10 HDR + MSAA als dit daadwerkelijk kon EN ook nog eens sneller was. Maar het feit blijft dat er FP16 HDR + 1.5x SSAA gebruikt wordt. ATi ondersteunt Int10 HDR + MSAA volledig hardwarematig. nVidia niet.

HL2 HDR is HDR gedaan via de shaders en heeft ook nadelen. Zo is er geen refraction mogelijk.
The only real downside is that HDR effects are not supported with refraction, so while light will still stream in nicely through stained-glass windows, you won't see the HDR effects when looking directly through the window at the sun.
Bron: http://arstechnica.com/articles/culture/lostcoast.ars/3

En met het oog op DX10 komen er veel meer games aan die gebruik gaan maken van andere vormen van HDR die er net zo leuk uit zien, maar waar wel MSAA op lekkere snelheid toe te passen is. Xbox360 ondersteunt het ook al, X1K ondersteunt het, en het is dan ook niet meer dan logisch dat MS dit gaat pushen (net zoals ToneMapping Acceleration (HDR functie) wat al ondersteunt wordt op X1K maar nog niet geactiveerd wordt in DX9, maar wel in DX10) en nVidia dus wel moet volgen met G80.
Anoniem: 126513 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:38:
[...]
In alle OPENGL games heeft nVidia weer de hele kroon met of zonder AA.
Als ik alle spellen neem waar de laatste tijd veel mee getest wordt, dan ligt het voordeel duidelijk bij nVidia, los daarvan is de prijs iets interessanter (maar bij Hi-end maakt 50 euro niet veel imo).
En hoeveel OGL games komen er uit in vergelijking tot het aantal D3D games? Volgens mij is de verhouding nog geeneens 1:10. En ik weet niet welke reviews jij leest, maar in de meer dan 20 7900GTX reviews die ik gelezen heb, ligt het voordeel niet 'duidelijk' bij nVidia, maar ligt het redelijk dicht bij elkaar met uitzondering van een aantal shader heavy games. En je kan niet anders dan toegeven dat sinds de prijsverlagingen van ATi van vorige week de kleur rood zeker niet minder interessant is dan groen. Het is nu meer een kwestie van 'whatever floats your boat'.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik snap de definitie van high-availability launch niet echt. Volgens mij betekent het niets meer dan: "We hebben 1000 kaarten, dit aantal noemen we high, en verkopen we.". Er is nu nergens een 7900GT(X) te krijgen. Hier baal ik best wel van, omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk wil overstappen. Heeft iemand uberhaupt enig inzicht in de levertijd van de 7900 series?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SgtStrider schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:05:
Ik snap de definitie van high-availability launch niet echt. Volgens mij betekent het niets meer dan: "We hebben 1000 kaarten, dit aantal noemen we high, en verkopen we.". Er is nu nergens een 7900GT(X) te krijgen. Hier baal ik best wel van, omdat ik eigenlijk zo snel mogelijk wil overstappen. Heeft iemand uberhaupt enig inzicht in de levertijd van de 7900 series?
Komplett.nl : gewoon alles op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:05:
[...]

Dit geloof je zeker zelf toch niet mag ik hopen? :/

[...]

Weliswaar onder LN2 maar 1 GHz core = 1 GHz core ;)

Bron: Tech It!
Hoeveel keer moet ik nog herhalen. Die ATI 1Ghz was enkel een screenshot, er is geen 3dmark score op 1Ghz. Bestaat niet. N'existe pas.
Bekijk de site van sampsa eens:
http://www.muropaketti.com/3dmark/r520/ghz/
Bemerk: 3DMark05: soon??

Nogmaals voor de duidelijkheid want CJ begrijpt het nog niet:
ATi 1Ghz: geen benchmark, enkel screenshot
Nvidia 1 Ghz: volledige 3dmark run doorstaan. Je bent niets met een screenshot, enkel met 3dmark scores

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 14-03-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:37:
[...]

Hoeveel keer moet ik nog herhalen. Die ATI 1Ghz was enkel een screenshot, er is geen 3dmark score op 1Ghz. Bestaat niet. N'existe pas.
Screenshots? Er is wel meer hoor....
Voor processors is het al ruim zes jaar geleden dat voor het eerst een klok van een gigahertz werd bereikt, maar voor videokaarten was het deze week pas zover: Sampsa, die op de overkloksite Xtreme Systems de status van 'legende' heeft, bereikte met zijn Radeon X1800 XT een dubbel record. Zowel de GPU-core als het videogeheugen gingen (net) over de 1GHz heen in zijn tot -80 graden Celsius gekoelde proefopstelling.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1129993160.jpg

Erg stabiel was het geheel overigens niet te noemen; de kaart was alleen in 2d-mode te gebruiken en vertoonde zelfs daar zichtbare fouten in de weergave. Toch komt de kaart ook in 3dMark 2005 nog verbazend hoog: met de core op 882MHz en 976MHz GDDR3-geheugen (dus 1,95GHz effectief) worden uiteindelijk 12.419 punten gescoord, iets meer dan het record van begin deze maand. Ter vergelijking: een SLI-opstelling van (niet overgeklokte) GeForce 7800 GTX-kaarten haalt ook ongeveer 12.000 punten, en een X1800 XT op zijn normale kloksnelheid haalt ongeveer 9.000 punten.
nieuws: Overgeklokte Radeon X1800 XT breekt 1GHz-barrière

Feit is gewoon dat de X1800 al in Oktober de 1Ghz barriere heeft doorbreekt. Niets nieuws onder de zon dus hier met dat record van nVidia, wat dus geen record is. 278M vs 320M... dat moeten ze toch gemakkelijk nog hoger krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door CJ op 14-03-2006 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:32:
Komplett.nl : gewoon alles op voorraad.
Club3D GeForce 7900GT 256MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318813 / CGNX-G796
Beschikbaarheid: 4 stuks verwacht op voorraad 2006-03-15. € 335,00
--------------------------------------------------------------------------------
Club3D GeForce 7900GTX 512MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318814 / CGNX-X792
Beschikbaarheid: Tijdelijk uitverkocht € 547,00
--------------------------------------------------------------------------------
Gainward GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, "BP7900GT-256-TV-DD"
Komplett #: 318498 / 471846200-7715
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 350,00
Point of View GeForce 7900GT 256MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318801 / VGA1508117
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 339,00
Point of View GeForce 7900GTX 512MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318803 / VGA1508109
Beschikbaarheid: Tijdelijk uitverkocht € 569,00
XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 450/1320Mhz
Komplett #: 318628 / PVT71GUDL7
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 339,99

Dude... geen enkele op voorraad bij henzelf, een aantal tijdelijk uitverkocht, een aantal morgen verwacht, en een aantal op voorraad bij leverancier - dat noem jij "gewoon alles op voorraad"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ediejo schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 06:43:
De xxx versie en de top versie zijn uitgezochte kaarten. ze testen welke stabiel lopen op hogere snelheden, en via een bioseditor zetten ze de core en mem wat hoger en het is een xxx of top versie kaart. ;)
Hoe werkt dat precies? Manueel of geautomatiseerd? Ik kan me niet voorstellen dat je dit voor 27 euro extra kan doen als er echt een mannetje naar moet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:01:
[...]

Club3D GeForce 7900GT 256MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318813 / CGNX-G796
Beschikbaarheid: 4 stuks verwacht op voorraad 2006-03-15. € 335,00
Club3D GeForce 7900GTX 512MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318814 / CGNX-X792
Beschikbaarheid: Tijdelijk uitverkocht € 547,00
Gainward GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, "BP7900GT-256-TV-DD"
Komplett #: 318498 / 471846200-7715
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 350,00
Point of View GeForce 7900GT 256MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318801 / VGA1508117
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 339,00
Point of View GeForce 7900GTX 512MB, GDDR3, PCI-Express, DVI/Tv-Out, Retail
Komplett #: 318803 / VGA1508109
Beschikbaarheid: Tijdelijk uitverkocht € 569,00
XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 450/1320Mhz
Komplett #: 318628 / PVT71GUDL7
Beschikbaarheid: Op voorraad bij leverancier € 339,99

Dude... geen enkele op voorraad bij henzelf, een aantal tijdelijk uitverkocht, een aantal morgen verwacht, en een aantal op voorraad bij leverancier - dat noem jij "gewoon alles op voorraad"?
Dude ... daarnet was de club3d nog op voorraad.
andere: http://www.alternate.nl/h...evel2=PCIe&Level3=nVidia&

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79835 op 14-03-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
graag! als je wilt, mail me dan naar rianvangijlswijk@gmail.com, asjeblieft :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Ik heb net mijn XFX GF7900GT Extreme (clock 520/mem 1500) binnengekregen. Helaas is mijn mobo er nog niet, dus kan hem nog niet testen :'(

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

KhaZ

Alfa Romeo

MSI heeft ook de 7900GTX in de serie zitten nu.. met 512 MB, net zoals de o.a. de ASUS.

Hij staat niet in de pricewatch, dus geen enkele winkel verkoopt 'm. De groothandel via m'n werk heeft er 3 op voorraad, ws zal ik ze aanschaffen. Maar weet iemand er toevallig iets meer over, over deze MSI versie, die ik eigenlijk nergens verder op tweakers etc tegenkom?

offtopic:
iemand interesse in een 7800gtx?

Edit: MSI 7900GTX 512MB DDR3

[ Voor 16% gewijzigd door KhaZ op 14-03-2006 18:02 . Reden: link added ]

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-03 12:36
Er zit nog iets in de G71: HDR+AA
Heb allen op de china-sites iets erover gevonden en na wat zoeken deze zeer interessante hint:
http://de.nzone.nvidia.com/object/nzone_geoform_home_de.html
HDR mit Antialiasing - In dieser Szene kommen für die HDR (high dynamic-range) -Ausleuchtung mit Multisample-Antialisasing gleichzeitig verschiedene Techniken zur Anwendung. Das Ergebnis: strahlende Lichter, Glow-Effekte und Reflektionen mit wunderschönen, weichen Antialiasing-Kanten
Deze 'NVIDIA Demo: GeoForms' is nog niet te downen, maar wordt slechts aangekondigt!

[ Voor 56% gewijzigd door Joepi op 14-03-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

CJ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:50:
SSAA is in elk spel mogelijk die HDR ondersteunt. Het nadeel is alleen dat er 2x of 4x zo veel bandbreedte nodig is. 1) HDR op zich slokt al veel geheugenbandbreedte op. 2) SSAA slokt ook enorm veel bandbreedte op. Je zou dan om het een beetje goed te laten draaien minimaal 2GB graphicsmemory moeten hebben dat supersnel draait.
Hier overigens nog een leuk artikeltje met het verbruik van videogeheugen, waarin een 7800GT256 en een 7800GT512 tegen over elkaar staan. Het artikel bevestigde min of meer wat CJ zei :).

Video Card Memory Analysis: 256MB vs. 512MB
Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:37:

Nogmaals voor de duidelijkheid want CJ begrijpt het nog niet:
ATi 1Ghz: geen benchmark, enkel screenshot
Nvidia 1 Ghz: volledige 3dmark run doorstaan. Je bent niets met een screenshot, enkel met 3dmark scores
Ik heb het nagezocht, en je hebt inderdaad gelijk... wel een 1 GHz-(misschien suicide?)run maar nergens ook maar iets van een score te vinden op 1GHz core. Ik vraag me af wanneer die site voor het laatst is geüpdated, want het nieuws an sich was al tig tijd oud :/
Joepi schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:02:
2 dingen hierover...
A: die screenies naast de tekst in de link zijn er verdórie lekker uit :9~
B: zou dit niet weer gewoon INT10 HDR zijn? Want het is gewoon bekend dat G71 geen HDR+AA kan op de manier waarop ATi het wel kan... Of mis ik hier iets? Ik miste dus niks :)

Lekkere dubbelpost CJ ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jejking op 14-03-2006 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Joepi schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:02:
Heb allen op de china-sites iets erover gevonden en na wat zoeken deze zeer interessante hint:
http://de.nzone.nvidia.com/object/nzone_geoform_home_de.html

[...]

Deze 'NVIDIA Demo: GeoForms' is nog niet te downen, maar wordt slechts aangekondigt!
Het is al zo vaak gezegd.... HDR + AA is mogelijk op de GF6 en GF7 serie... en wel op een aantal manieren....
- (FP16) HDR + SSAA
- (shader/bloom) HDR + MSAA zoals in HL2:LC, RTHDRIBL en de allereerste echt goede HDR demo uit 2003 van ATi: Rendering With Natural Light die zelfs op de Radeon9500 werkt en ook op nV kaarten prima draait.

1x raden welke vorm van HDR in deze demo gebruikt wordt? De G7x ROPs zitten zo in elkaar dat MSAA niet hardwarematig mogelijk is met HDR. Wanneer de ROPs FP blending doen, dan kunnen ze niet tegelijkertijd ook MSAA uitvoeren. Het is of het één of het ander. Bij ATi kunnen de ROPs dit wel tegelijkertijd.

Wanneer wordt het eindelijk eens duidelijk voor de mensen dat er een wereld van verschil is tussen softwarematige HDR + AA en hardwarematige HDR + AA? Hardwarematig is de toekomst. Zelfs G80 zal het dit jaar (!) ondersteunen net zoals de R(V)5x0 serie dit nu al ondersteunt. Aan het einde van het jaar is hardwarematige ondersteuning voor HDR + MSAA de normaalste zaak van de wereld. Maar op dit moment kan G71 dit niet hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Niet online

Snol

Atrax schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:56:
Ik heb net mijn XFX GF7900GT Extreme (clock 520/mem 1500) binnengekregen. Helaas is mijn mobo er nog niet, dus kan hem nog niet testen :'(
Ik heb wel al alles behalve een Vga kaart, ik wil em wel voor je indraaien :) Waar heb je hem vandaan als ik vragen mag ?

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15

KhaZ

Alfa Romeo

Over dat memory verhaal: als je dus altijd op reso's hoger dan 1600 speelt, is 512 wel degelijk winst.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51473

Wie kan voor mijn bevestigen dat als je met een resolutie wil gaan spelen op 2560x1600 en met zoveel mogelijk eye-candy's aan dat de CPU geen factor meer is ? Graka's zijn 2x de 7900GTX in SLi.. Ik haal anders mooi een El-Cheapo CPU inplaats van een FX serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 21:30
Anoniem: 51473 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:19:
Wie kan voor mijn bevestigen dat als je met een resolutie wil gaan spelen op 2560x1600 en met zoveel mogelijk eye-candy's aan dat de CPU geen factor meer is ? Graka's zijn 2x de 7900GTX in SLi.. Ik haal anders mooi een El-Cheapo CPU inplaats van een FX serie :)
cpu heeft natuurlijk altijd invloed, maar zelf met een 2x7900gtx zullen in dit geval de videokaarten de bottleneck vormen, als je zoveel van ze eist. Dat wil niet zeggen dat je zomaar een goede cpu moet kopen. Een goede cpu is altijd een vereiste. Een fx-60 zal jou inderdaad niet veel meer fps geven, maar je moet toch zeker een degelijk cpu kopen, anders zou het zonde zijn van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DEVoTi0N schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:32:
[...]
cpu heeft natuurlijk altijd invloed, maar zelf met een 2x7900gtx zullen in dit geval de videokaarten de bottleneck vormen, als je zoveel van ze eist. Dat wil niet zeggen dat je zomaar een goede cpu moet kopen. Een goede cpu is altijd een vereiste. Een fx-60 zal jou inderdaad niet veel meer fps geven, maar je moet toch zeker een degelijk cpu kopen, anders zou het zonde zijn van je systeem.
Ik zou wel willen, maar het geld is op :D

Ik ga dan denk ik voor de X2 3800+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

KhaZ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:56:
Over dat memory verhaal: als je dus altijd op reso's hoger dan 1600 speelt, is 512 wel degelijk winst.
Inderdaad, er zijn een hoop factoren die het memorygebruik van je graka flink pushen, namelijk:
1. high-res textures (UT2003 was geloof ik 2048x2048, ook iets voor UT2007 misschien?:))
2. ingame-opties zoals bv. HDR
3. extra hebbedingetjes zoals AntiAliasing en Anisotrophic Filtering

Wat dat betreft is FEAR wel King of the Hill, zelfs op mijn systeem loopt het op 1024x768xMax nauwelijks :/ . Op dat punt is de Geforce7 toch wel een goede keuze want zelfs de 7800GS maakt gehakt van de X800XL. Ik hoop dat het er nog es van komt ;)

offtopic:
@70373R : X2 3800+ is een goede keuze, wel leuk op te stoken mits je een goede stepping treft, kijk hier maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116363

Anoniem: 51473 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 19:19:
Huh... of jij hebt dit artikel al gelezen of het is heel toevalig:
http://www.firingsquad.co...2560_1600_gaming_preview/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Anoniem: 116363 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:54:
[...]

Huh... of jij hebt dit artikel al gelezen of het is heel toevalig:
http://www.firingsquad.co...2560_1600_gaming_preview/
Dit is wel ziek :D Hierbij komt het voordeel van SLI pas echt naar boven.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:31:
[...]

Het is al zo vaak gezegd.... HDR + AA is mogelijk op de GF6 en GF7 serie... en wel op een aantal manieren....
- (FP16) HDR + SSAA
- (shader/bloom) HDR + MSAA zoals in HL2:LC, RTHDRIBL en de allereerste echt goede HDR demo uit 2003 van ATi: Rendering With Natural Light die zelfs op de Radeon9500 werkt en ook op nV kaarten prima draait.

1x raden welke vorm van HDR in deze demo gebruikt wordt? De G7x ROPs zitten zo in elkaar dat MSAA niet hardwarematig mogelijk is met HDR. Wanneer de ROPs FP blending doen, dan kunnen ze niet tegelijkertijd ook MSAA uitvoeren. Het is of het één of het ander. Bij ATi kunnen de ROPs dit wel tegelijkertijd.

Wanneer wordt het eindelijk eens duidelijk voor de mensen dat er een wereld van verschil is tussen softwarematige HDR + AA en hardwarematige HDR + AA? Hardwarematig is de toekomst. Zelfs G80 zal het dit jaar (!) ondersteunen net zoals de R(V)5x0 serie dit nu al ondersteunt. Aan het einde van het jaar is hardwarematige ondersteuning voor HDR + MSAA de normaalste zaak van de wereld. Maar op dit moment kan G71 dit niet hardwarematig.
Ok, Het HDR + AA verhaal is wel duidelijk, Alleen was MSAA geen uitvinding van nVidia (of heb ik het hier dan over tr msaa). Kunnen ze het beiden? Alleen als nVidia FP16 blending HDR (dus hardwarematig) met MSAA wil, kan dat niet vanwege de ROP's die dit niet tegelijk kunnen renderen. En moet je terugvallen op SSAA.

Mss kun je nog even vertellen waarom de shaderprestatie ohne AA van de R580 in bijv FEAR tegenvalt tegenover de GTX, komt dit omdat de G71 2 ALU's per pipeline heeft, dus eigenlijk krachtiger is dan ze lijkt? Maar de R580 heeft toch ook 2,5 ALU per pipeline. Natuurlijk zijn deze twee manieren van pipeline/shaderengine erg verschillend van elkaar en mss slecht met elkaar te vergelijken. Duidelijk is dat ATi meer aandacht heeft besteed aan het AA gedeelte icm met HDR. Kost dit hun extra transistoren speciaal toegevoegt voor hardwarematige HDR+AA, of ( ik weet niet of AA bij ATi ook bij de ROP's wordt behandeld, neem aan van wel ) doen deze ROP's dat gewoon ernaast. En geen TWIMTBP verhaal bitte, ATi heeft veel meer geld!

Oh dit is mss wel leuk. Passive 7600GT, Galaxy heeft ook een passieve 7900GTX aangekondigt, dat koelblok wil ik wel eens zien >:)
Finally, the top performer from Galaxy bases on NVIDIA GeForce 7900GTX and, for now, has the reference design. But the vendor promises a passively-cooled variant in the near future
www.digit-life.com/news

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/1672/dscn17969jh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/7775/dscn17983ej.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/8140/dscn18000yv.jpg

Voor de mensen , die afhankelijk willen zijn van de Tweakers.net PW (niet echt up to date, zoals meestal jammer genoeg :/ )
www.pricewatch.info

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 14-03-2006 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
Moet je kijken wat al in deze pricewatch staat :9~
http://www.geizhals.at/eu/a191915.html

Zo ziet die er uit: dubbele boterham })
Afbeeldingslocatie: http://img2.pcpop.com/ArticleImages/0x0/0/250/000250830.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/7900gx-1_iPVX2OO2PnHK.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/7900gx-2_L6OzEjwo3yky.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/7900gx-7_4KyuXvvb9hWU.jpg

Meer hier:
http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=567650

[ Voor 96% gewijzigd door Joepi op 15-03-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:54:
Oh dit is mss wel leuk. Passive 7600GT, Galaxy heeft ook een passieve 7900GTX aangekondigt, dat koelblok wil ik wel eens zien >:)
Ik zat te kijken naar de Asus 7800GT TOP Silent:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/969/969_l.jpg
Da's wel leuk, zo passief, maar hoeveel ruimte neemt dat in, en vooral, waar gaat die warmte heen? Als ik dat zo zie: de kast in! Lekker dan, met je overclockte, geen airflow veroorzakende videokaart. Nou is de 7900 core wat energie-vriendelijker dan de 7800 core, maar ik vraag me af of een 7900GTX minder hitte verspreidt dan een fabrieks-overclockte 7800GT.

Dus de vraag is vooral hoe ze die heatpipes laten lopen. Misschien kan je wel een mooi koelblok achter je kast aan het PCI slot dat je koeler in beslag neemt monteren. ;)

Over die link van je overigens... die chinezen worden gek:
當 onboard 勁到呢個程度,果時 d games都勁到要 quad sli---->octa sli--->deca sli 先打得順
Intel 都話會係10年內發展到 10 cores (or even 100 cores).
In de beste babel vertaling: "When the onboard vigor arrives a degree, when fruit d the games all vigor to wants quad sli---- octa sli--- deca sli first to hit is suitable The Intel all speech can be in 10 years develops to 10 cores (or even 100 cores)."

Maakt niet uit wat ie bedoelt, maar, octa-SLI? Deca-SLI? Prop dat maar eens in een normale kast. Met 100 intel cores erin. :D

En als laatste voor vandaag: ik heb toch maar de order omgezet naar de Asus 7900GT TOP. Voor die 27 euro extra kan ik me daar geen buil aan vallen denk ik. Ik ben wel benieuwd wanneer ik hem in ontvangst mag nemen - zal wel een weekje of misschien twee duren, verwacht ik zo. Magoed, de kast waar hij in moet duurt nog wel 4 weken, dus dat maakt ook niet veel uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 76345 op 15-03-2006 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
MSI gaat door met de Geminium met 2 MXM kaartjes; deze keer van 2 kanten.
Denk dat dat al richting Vista gaat, want dan kun je eente erbij af of aanzetten, zelfs hot plug!
Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/3994/4cb3e51285b34b868201bfb86aebbd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/9754/fd5a7d8f78b74d8a9436f1911ecc71.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Mensen die een XFX 7900GTX Extreme Edition of een eVGA Superclocked 7900GTX of zoiets overwegen te gaan kopen, doen er verstandig aan om deze thread eventjes in de gaten te houden:
http://forums.guru3d.com/...php?p=1662040#post1662040

Het schijnt dat met name XFX zijn kaarten die op 690/1750 lopen, de Xtreme Edition 7900GTX, niet of nauwelijks getest heeft. Mensen rapporteren enorme problemen met hun kaarten.

Gelukkig heb ik een "gewone" Asus 7900GTX in bestelling staan voor 495. Ik probeer handmatig wel zo ver mogelijk te komen, al heb ik daar ook niet zo'n al te beste hoop op:

Just installed my eVGA 7900GTX (650/800) with 84.20. First thing I did was run coolbits auto-detect for max clocks- after 10 seconds or so, the screen corrupted with lines and the clocks were detected @670/880 or something. The corruption went away, but the desktop was extremely sluggish forcing me to reboot.

3dMark06 ran just fine, nice boost in performance over the 7800GTX 512, got just over 6k completely stock.

I really hope this is a driver issue, otherwise it seems these cards are almost completely maxed out in terms of clocks.

Ik ben beniewd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44
over de mensen die ruzien wie de 1e 1Ghz GPu had lees deze link maar:
http://www.xtremesystems....=77179&highlight=1ghz+ATI

die 1Ghz GPU was alleen 2d stabiel.

Sampsa heeft nooit Pics gepost of gezegd dat die 1Ghz GPu 3D/benchmark stabiel was.

Dus als Windows stabiel voor jullie telt ja dan was ATi de 1e maar als Bench en 3D stabiliteit geld (wat voor de meeste mensen het belangrijkst is) dan was Nvidia de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Anoniem: 126513 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:54:
[...]
Mss kun je nog even vertellen waarom de shaderprestatie ohne AA van de R580 in bijv FEAR tegenvalt tegenover de GTX, komt dit omdat de G71 2 ALU's per pipeline heeft, dus eigenlijk krachtiger is dan ze lijkt? Maar de R580 heeft toch ook 2,5 ALU per pipeline. Natuurlijk zijn deze twee manieren van pipeline/shaderengine erg verschillend van elkaar en mss slecht met elkaar te vergelijken. Duidelijk is dat ATi meer aandacht heeft besteed aan het AA gedeelte icm met HDR. Kost dit hun extra transistoren speciaal toegevoegt voor hardwarematige HDR+AA, of ( ik weet niet of AA bij ATi ook bij de ROP's wordt behandeld, neem aan van wel ) doen deze ROP's dat gewoon ernaast. En geen TWIMTBP verhaal bitte, ATi heeft veel meer geld!
Je moet hier vooral kijken naar de manier hoe de pipelines zijn opgebouwd en hoe de ROPs werken. De ROPs doen ook bij ATi de AA. Maar daar waar het bij nVidia OF FP blending OF MSAA is, is het bij ATi een kwestie van EN FP Blending EN MSAA. Dit kost meer transistoren en daar heeft ATi ook het een en ander in geinvesteerd vnl in veelzijdigheid en snelheid (wat niet meer dan logisch is dat ze dat zouden doen omdat Xenos dit ook allemaal kan). Ik heb hier een klein stukje geschreven in de FAQ van het ATi topic.

Daaruit een kleine quote:
Als een shader unit z'n taak sneller af heeft dan een ROP, wat voorkomt in scenarios met weinig shader gebruik, dan is het aan ROPs dus de beperkende factor en zal R580 nooit sneller zijn dan R520 (behalve dan door de iets hogere kloksnelheid).

Als er echter enorm veel shaders (of lange shaders) gebruikt worden, dan zijn het de ROPs die dus moeten wachten op de shaderunits en zal de R580 in het extreme geval zelfs tot 3x sneller kunnen zijn dan R520.
F.E.A.R. is nog maar het begin van shaderheavy games. Eigenlijk begon het al min of meer met Far Cry (daarna HL2 en daarna BF2/COD2), maar hier wist nVidia het bij te benen door brute kracht (dus gewoon meer fragment pipes en texture units toe te voegen ten op zichte van ATi in het kader van "more is better"). Hoe langer de shaders worden en/of hoe meer shaders er gebruikt worden, des te meer zal de R580 tot z'n recht komen. ATi pakt het dus iets verfijnder aan dan nVidia. Ook zij gaan "more is better", maar gaan dan intern (dus binnen de fragmentpipe) de breedte in itt extern in de breedte bij nV. Bij F.E.A.R. is het een mengelmoesje van de situatie dat de ROP uit z'n neus staat te vreten of dat de pixelshaderprocessors staan te niksen. Wellicht kan Oblivion iets meer helderheid bieden.

En over de ALUs per fragment pipeline haal je wat dingen door elkaar. Beide hebben er 2, maar ze zijn fundamenteel verschillend. Hier zit het grote verschil bij beide IHVs. Simpel gezegd:

nVidia:
- ALU 1 (ADD/MUL/MADD of Texture Addressing Ops) [fully featured, maar is met 1 van de 2 bezig]
- ALU 2 (ADD/MUL/MADD) [fully featured]

ATi:
- ALU 1 (ADD + Input Modifier, Scalar ADD + Input Modifier)
- ALU 2 (ADD/MUL/MADD, Scalar ADD/MUL/MADD) [fully featured]
- Branch Execution Unit (1 Flow Control Instruction)

Bij nVidia bestaat elke pixelshaderprocessor uit 2 ALUs, die fully featured zijn (MADD/ADD/MUL). Alleen een van de twee ALUs per pixelshaderprocessor hour zich ook bezig met Texture Addressing. In het meest optimale geval kunnen er dus 48 MADD instructies worden gegeven die met pixelprocessing te maken hebben, maar meestal zullen het er minder zijn, omdat er ook getextured moet worden. In vergelijking tot NV40: deze had ook 2 ALUs per fragment pipe, alleen eentje was een MADD en de andere was een MUL. Daarvan hield één van de twee zich ook nog bezig met texture ops. Bij G70 zijn de beide ALUs gelijk getrokken, behalve dan dat eentje zich nog altijd met texture ops bezig houdt.

Bij ATi bestaat elk van de 48 pixelshaderprocessors uit 2 ALUs, eentje is fully featured (MADD/ADD/MUL), de ander is een mini-ALU (ADD) en daarnaast is er ook nog per stuk een dedicated branching unit. Daarnaast heeft ATi aparte units for Texture Addressing. In het meest optimale geval kunnen er dus 96 ADD instructies worden uitgevoerd, of 48 MADDs en 48 ADDs.

Zoals je ziet... hoe meer shaders er gebruikt gaan worden, des te happier voelt de R580 zich thuis. En des te meer dynamic branching er gebruikt wordt, des te meer zal de R580 gaan schijnen (ook onder andere door de threaded architecture). Op dit moment zitten we in een situatie waarin we duidelijk naar meer shaderpower gaan.

G71 houdt R580 echter wel netjes bij... hoe dan? Pure brute kracht.
24 fragment pipes @ 650 Mhz vs 16 fragment pipes @ 650Mhz (dus een 50% hogere fillrate bij nV)
24 texture mapping units @ 650 Mhz vs 16 texture @ 650Mhz (dus een 50% hogere texture rate)
8 vertexshaders @ 700 Mhz vs 8 vertex shaders @ 650Mhz
32 Z/Stencil ops @ 650Mhz vs 16 Z/Stencil ops @ 650Mhz.
De verschillen met AA/AF zijn voornamelijk te wijten aan de memory controller, ringbus en ROP efficientie van ATi (bv min of meer verdubbelde Z/Stencil met 2xAA/4xAA). Maar wanneer er meer shaders aan te pas komen zal het verschil groter worden tussen R580 en G71, ten voordele van R580, want die is per fragment pipe nu efficienter.

Waarom denk je dat ATi al een tijd lang aan devs geen X1800 gaf om games op te ontwikkelen, maar een X1600? Zodat ze gewend konden raken aan de 3 pixelshaderunits per pipe configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Snol schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:54:
[...]

Ik heb wel al alles behalve een Vga kaart, ik wil em wel voor je indraaien :) Waar heb je hem vandaan als ik vragen mag ?
Ik heb hem vrijdag (10-03-06) besteld bij Alternate. Gister keurig optijd binnengekregen. Maar helaas kan mijn oude systeempje nog geen PCI-e. Dus moet ik wachten op mijn nieuwe mobo, wat vertraging oploopt omdat het geheugen nog van de leverancier moet komen...dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Niet online

Snol

Atrax schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:24:
[...]

Ik heb hem vrijdag (10-03-06) besteld bij Alternate. Gister keurig optijd binnengekregen. Maar helaas kan mijn oude systeempje nog geen PCI-e. Dus moet ik wachten op mijn nieuwe mobo, wat vertraging oploopt omdat het geheugen nog van de leverancier moet komen...dus helaas.
Yah dat is kut, ken het gevoel. Moet nu wachten want me geld is bijna op dus kan pas aan het eind vd maand wat bestellen. Hoop dan wel dat ze wat directer leverbaar zijn. Zat zelf ook naar XfX te kijken, Alternate is wel iets duurder dan de goedkopere webwinkels denk ? Als je hem draaiend hebt ben ik wel benieuwd naar het geluidsniveau van de koeler, aangezien die voor alle XFX 7900GT hetzelfde zijn als de site klopt qua plaatjes. Heb je nog full games erbij gekregen ook ?

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SgtStrider schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:33:
[...]

Dit is wel ziek :D Hierbij komt het voordeel van SLI pas echt naar boven.
En het voordeel van SLi tov Crossfire ook. SLi schaalt aanzienlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79835 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:17:
[...]

Wel op deze resoluties idd. Wat zou jij trouwens adviseren als je wil gaan gamen op deze resolutie ? Dus 2560x1600 met zoveel mogelijk eye-candy's aan.. Gezien de tests die ik gelezen heb vormt de CPU geen factor meer.. Dus kan ik beter voor een X2 3800 gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een powerfull CPU is natuurlijk nooit weg, in welk geval dan ook, maar het is gewoon true dat op belachelijke resoluties als 2560x1600 met alles maxed out het vooral om de videokaartperformance gaat.

Ga dus gewoon voor die X2 3800+ en als je voelt dat je nog steeds tekort komt, stook hem dan maar lekker op. Zijn ze erg geschikt voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Snol schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:07:
[...]

Yah dat is kut, ken het gevoel. Moet nu wachten want me geld is bijna op dus kan pas aan het eind vd maand wat bestellen. Hoop dan wel dat ze wat directer leverbaar zijn. Zat zelf ook naar XfX te kijken, Alternate is wel iets duurder dan de goedkopere webwinkels denk ? Als je hem draaiend hebt ben ik wel benieuwd naar het geluidsniveau van de koeler, aangezien die voor alle XFX 7900GT hetzelfde zijn als de site klopt qua plaatjes. Heb je nog full games erbij gekregen ook ?
Alternate is inderdaad niet de goedkoopste winkel, maar op dat moment was de ASus voor 313,- beschikbaar en de XFX Extreme, die standaard op een hogere frequentie loopt, 359,-. Had geen zin om te wachten, en wilde de gok wel wagen voor die paar tientjes (het geheel is toch veel te duur :*) )

ER zit 1 spel bij, Starship Troopers (ken het niet, is het wat?) dus dat is wat teleurstellend....maar goed, daar heb ik eigenlijk niet eens op gelet bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Niet online

Snol

Yo thanks, ken het spel ook verder niet. Bij een 7800GT zat Call of Duty 2 volgens mij, dat is wel leuk om erbij te krijgen. Ga er zelf ook niet teveel bij nadenken dat ik +300 euro uit ga geven voor een videokaart :)

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Een koper vertelt het volgende over de XFX 7900 GT Extreme op Alternate:
Ben erg tevreden met deze kaart. De standaard meegeleverde overclock software brengt de kloksnelheden naar een ongekend hoge waarde. 545 / 799 (1600) is hier zeer realistisch. In 3Dmark 2005 haalde ik zonder processor oc (3800+ X2) een score van 8799 punten. Ook in games werkt de kaart super. In Battlefield 2 had ik met mn oude kaart (X800GT) bij het het starten van een level nog wel eens wat vertraging. Bij deze kaart is dat absoluut verleden tijd. Kortom, een superkaart die prijstechnisch de ATI kaarten het nakijken geeft. Volgende maand maar eens kijken wat de kaart in Sli doet....
Wel grappig, een overclock van 25Mhz maar op de core vanaf de Extreme waardes. Dit doet me eigenlijk steeds minder twijfelen, maar er is eigenlijk geen enkele nederlandse shop die de XXX uberhaupt verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Snol schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:01:
Yo thanks, ken het spel ook verder niet. Bij een 7800GT zat Call of Duty 2 volgens mij, dat is wel leuk om erbij te krijgen. Ga er zelf ook niet teveel bij nadenken dat ik +300 euro uit ga geven voor een videokaart :)
COD2 was inderdaad geen slecht presentje bij een videokaart....zal Starship Troopers eens proberen zodra ik het spul geinstalleerd heb (ben nog steeds in afwachting van de rest :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112300

Ik denk niet dat je op die game zit te wachten..

http://www.gamespot.com/p...000/index.html?q=starship

Een dikke 5.4 _/-\o_

Doe mij de gamebundle van Asus maar. KingKong als het goed is..

*edit

Nog slechter dus. LOL 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 112300 op 15-03-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Anoniem: 112300 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:56:

Een dikke 5.4 _/-\o_

Dat is de RTS Starship Troopers en niet de nieuwe versie...

De nieuwere versie van vorig jaar heeft zelfs nog lager gescoord (alhoewel het er op sommige screesn best kewl uit zag). Een 3.4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een dikke 5.4 _/-\o_

*edit

Nadeel alleen is een lelijke aap op je koeler :)

Vraag me af of dat het eraf kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Laatst online: 08-05 14:45
[...]

euh, heb jij een monitor die die resolutie aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax

Een dikke 5.4 _/-\o_

*edit

Nou, dat is dan ook weer duidelijk....die wordt dus niet eens geinstalleerd :) Jammer maar helaas...ach, ga er Battlefield 2 en Half Life 2 op proberen. Eventueel ook nog ff checken hoe Far Cry het doet (ik ken die alleen van mijn 9600 pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oeLangOetan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:03:
[...]

euh, heb jij een monitor die die resolutie aankan?
Euh, ja een 3007FPW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ, bedankt voor de uitleg, wat zeer hulpzaam was. Het meeste had ik al van jou uit het ATi topic, maar was al heel wat vergeten, is ook wel wat info. En dit is alleen nog maar beknopte uitleg.
De R580 is zeker meer toekomst gericht, wat ook netjes is voor een dikke hi-end kaart, daarnaast zal je het met de G71 ook lang vol houden. Ik ben zelf erg benieuwd naar de andere varianten met de 1-3-1 structuur van ATi.
We zullen zien hoe de games zich ontwikkelen, en welke architecturen beide fabrikanten gaan volgen. Ik geloof dat jij ook al had aangegeven dat ATi met deze 1-3-1 opstelling zou verdergaan, en nVidia met de G80 waarschijnlijk 32-64-32 zal gaan nemen. Als dat klopt, is het een duidelijk teken dat de shaderoperations steeds belangrijker worden, waar ik wel blij van word. Het begint er lekker realistsch uit te zien. Wat ik bij FEAR echt zeer goed vind, en daar zullen die vele shaders ongetwijfeld aan bijdragen, is dat materialen redelijk echt overkomen, zoals metaal, hout, beton. Kwa glans, reflecties, absorbatie van licht. Ook bij SC:CT zit er echt diepte in de bakstenen muren. :)

Ben nieuweschierig naar de G80
De geruchten over unified 32-64-32 zijn al best oud, recentere geruchten geven een niet unified opstelling aan met 48 pixelpipelines. Zou het dan 24-48-24 kunnen worden of mss 24-48-32. Staat nog steeds geplanned voor deze zomer/nazomer. Waarom laat nVidia weer zo weinig los. :/

Hee jongens over die dubbele boterham, de GX2 van nVidia, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Erg lang moet ik zeggen, zal lang niet bij alle mensen passen. Leuk dat de 2x7800gt cores op 500MHz lopen ipv 450MHz. Alleen het geheugen loopt maar op 600MHz, maar wel 2x512MB >:) En de prijs valt me nog wel mee, alleen niet de moeite waard itt een 7900GTX/X1900XTX.

Joepi, hoe zit dat met die Geminium kaartjes, ziet er zeer interessant uit. Weet je er meer van? Valt niet direct veel over te vinden. Is het een MSI only ontwerp. Hoe zit het met de 7xxx serie en op desktop gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
[Joepi, hoe zit dat met die Geminium kaartjes, ziet er zeer interessant uit. Weet je er meer van? Valt niet direct veel over te vinden. Is het een MSI only ontwerp. Hoe zit het met de 7xxx serie en op desktop gebied?
Op de PCB van een eerder model staat het Nvidia-logo, dus die ontwikkelen mee. MSI heeft het op de laatste CES laten zien
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/news/2006-02/geminiumgo_bg.jpg
en in febr. kwamen ze met officiele info:
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20060202071454.html
en hier MSI zelf:
http://www.msi-sweden.com...SI_MXM_SLI-Card/index.htm
Dat nieuwe weerskanten-model staat dacht ik niet op de Cebit, dus is nog niet af, allemaal nog probeersels, denk ik, maar wel duidelijk te verwachten.
MXM hoor je ook weinig van, maar is wel degelijk een staandart gewoorden: ook Ati, XGI en S3 maken MXM kaartjes en als er vraag naar is zijn ze zeker op een dag vrij te koop, nu slechts OEM per x-tal, maar wie er een wil, kan er aan komen op het www ;)
Vervelend is wel, dat je dan vaak conective rompslomp merkgebonden hebt (wilde een Dell 6000 een 6600go spenderen, maar dat gaat dus niet 1-2-3 ...)

BTW, Cebit site van MSI: http://live.msi.com.tw/marketing/

[ Voor 7% gewijzigd door Joepi op 15-03-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

[...]

En nu met SuperAA. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/ati_super_aa_vs_nvidia_sli_aa/images/bf21600x16.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/ati_super_aa_vs_nvidia_sli_aa/images/c1600.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/ati_super_aa_vs_nvidia_sli_aa/images/d31600x16.gif

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 15-03-2006 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Ter verdediging van nVidia... SLi AA is met de 7900 serie wel iets verbeterd hoor. Ik geloof dat ze bepaalde dingen getweaked hebben, waardoor de performancedrop niet geheel dramatisch is. Maar het kan inderdaad nog niet tippen aan SuperAA, aangezien bij ATi daar de Compositing Chip voor alle blending zorgt. Verwacht dus geen wonderen bij dongle-less CrossFire op SuperAA modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154480

Ja dat viel mij ook al op. Ik ben dus van plan om een 7900GT te halen. Maar dat is eigenlijk alleen maar hebberigheid ;) Ik speel meestal op 1280x1024 en wil nu dus shaders gaan gebruiken. Nu zie ik dat een X850XT op 1600x1200 4xAA en 8xAF bij HL2 88FPS heeft en een 7600GT 59FPS. Nu gebruikt dat spel je proc dus een andere vergelijking: 1600x1200 4xAA en 8xAF bij Doom3 en de X850XT en de 7600GT draaien beiden 37FPS. Als mijn budget nu 200 is welke zal ik dan nemen? Een X850XT of een 7600GT. Ik speel voornamelijk BF2. Als de X850XT maar mee kan in Vista...
Geef me een tip jongens want ik zit echt te twijfelen. Het kan me 100euro schelen omdat ik anders gewoon voor een 7900GT ga 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 154480 op 15-03-2006 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Joepi schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:06:
[...]
MXM hoor je ook weinig van, maar is wel degelijk een staandart gewoorden: ook Ati, XGI en S3 maken MXM kaartjes en als er vraag naar is zijn ze zeker op een dag vrij te koop, nu slechts OEM per x-tal, maar wie er een wil, kan er aan komen op het www ;)
Even weer wat kleine aanvullingen/verbeteringen.

MXM is niet iets wat door videokaart fabrikanten gemaakt wordt hoor, tenzij ze hun eigen kaarten bakken. MXM is een graphics module interface voor laptops/notebooks. Zoals je zegt het is 'een' standaard en niet 'de' standaard. Er zijn nog veel meer verschillende soort graphics module interfaces in omloop, zoals ATi's JAE connector (waarschijnlijk het meest gebruikt vanwege het grote marktaandeel van ATi in de mobiele sector), maar ook eigen modules van laptopmerken (sommige merken gebruiken hun eigen inhouse ontworpen interface module).

Als MXM gebruikt wordt dan is dat dus de keuze van een laptop/notebook-merk. Hetzelfde geldt voor initiatieven als de Geminium van MSI. Voor hetzelfde geld hadden ze een andere interface module gebruikt.

Wat aanvullende info:
Zowel MXM, JAE, third party modules vallen onder ATi's AXIOM spec, wat velen onterecht zien als 'tegenhanger van MXM'. MXM en AXIOM zijn dus geen concurrenten van elkaar, want AXIOM is veel algemener. Het is een design kit die meerdere module interfaces ondersteunt, waaronder dus ook MXM. Het doel is om er voor te zorgen dat eindgebruikers de beste performance krijgen met een klein stroomgebruik en maximum flexibiliteit (dus vandaar dat het alle interfaces ondersteunt). Als bv Dell een laptop verkoopt met een Radeon, dan geeft ATi de tools om dit op elke interface te plaatsen die ze maar willen, waaronder dus ook MXM. Het maakt ze dus geen flikker uit of MXM door nVidia ontworpen is, het gaat gewoon om de verkoop van de kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 154480 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:08:
Ja dat viel mij ook al op. Ik ben dus van plan om een 7900GT te halen. Maar dat is eigenlijk alleen maar hebberigheid ;) Ik speel meestal op 1280x1024 en wil nu dus shaders gaan gebruiken. Nu zie ik dat een X850XT op 1600x1200 4xAA en 8xAF bij HL2 88FPS heeft en een 7600GT 59FPS. Nu gebruikt dat spel je proc dus een andere vergelijking: 1600x1200 4xAA en 8xAF bij Doom3 en de X850XT en de 7600GT draaien beiden 37FPS. Als mijn budget nu 200 is welke zal ik dan nemen? Een X850XT of een 7600GT. Ik speel voornamelijk BF2. Als de X850XT maar mee kan in Vista...
Geef me een tip jongens want ik zit echt te twijfelen. Het kan me 100euro schelen omdat ik anders gewoon voor een 7900GT ga 8)7
Wat je moet doen? Kijk eens naar de toekomst, ben je een UT2007-freak en detailgek? Dan zou ik voor de 7900GT gaan, vereist een shitload aan power én SM3.0.... wat de X850XT niet kan leveren.

Speel je wat meer oudere spellen, dan voldoet de X850XT prima, máár de 7600GT is ook een mooi kanonnetje waar met nieuwere drivers nog het één en ander uitgeperst kan worden. Voor jou zou nVidia een mooie keuze zijn denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130772

HEt zal vast wel eerder afgevraagd zijn, maar waarom is in godsnaam de 7900 GT zo angstaanjagend goedkoop in vergelijking met de 7800 GTX, de 7900 GT is ongeveer gelijk aan de prestaties van de 7800 GTX (heb ik gehoord) en toch is de 7800 GTX 200 tot 300 euro duurder...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116363

Nou zoveel scheelt het ook weer niet, we hebben het wel over de 7800gtx 256 mb en niet de 512mb of dual of wat dan ook :+ Maar idd, 200 euro verschil zit er ongeveer maximaal wel in ;) Maar waarom? Ze kunnen de high-end kaart van de nieuwe generatie niet duurder maken dan die van de vorige generatie want dan zouden we over een paar generaties kaarten hebben van een paar duizend euro... Het is gewoon een soort 'plaatsvervanger' van de 7800 serie, en je kunt een 7900gt niet duurder maken dan een 7800gt als hij gewoon de plaatsvervanger er van is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 21:30
Anoniem: 130772 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:37:
HEt zal vast wel eerder afgevraagd zijn, maar waarom is in godsnaam de 7900 GT zo angstaanjagend goedkoop in vergelijking met de 7800 GTX, de 7900 GT is ongeveer gelijk aan de prestaties van de 7800 GTX (heb ik gehoord) en toch is de 7800 GTX 200 tot 300 euro duurder...?
Prijs en prestatie zijn 2 heel verschillende dingen. De kaart is de opvolger van de 7800gt die ongeveer de zelfde prijs heeft. Verder maakt het niets uit, omdat de productie kosten hetzelfde zijn. Het doel van nVidia is natuurlijk zo goedkoop mogelijk goede kaarten aanbieden. De 7900gt mag dan wel beter presteren dan de 7800gtx, maar hij is daarnaast ook veel goedkoper om te produceren. Wat zowel goed is voor de fabrikant, als voor de consument.

Hoewel ze de 7800 niet meer produceren (ze kunnen immers voor het zelfde geld een snellere kaart maken), willen ze hem natuurlijk nog wel gewoon verkopen, daarom is hij nog steeds voor een hogere prijs de koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou in combinatie met een 7900GTX in SLi de Asus A8N32SLi wel wat uitmaken ? Elke test die ik lees over de A8N32 valt me vies tegen tegenover de A8N.. Toch zie ik veel mensen op waaronder tweakers die de A8N32 gekocht hebben.. Mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Anoniem: 51473 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:02:
Zou in combinatie met een 7900GTX in SLi de Asus A8N32SLi wel wat uitmaken ? Elke test die ik lees over de A8N32 valt me vies tegen tegenover de A8N.. Toch zie ik veel mensen op waaronder tweakers die de A8N32 gekocht hebben.. Mis ik iets ?
De A8N32 heeft 2 16x lanes bij SLI, de A8N 2 8x bij SLI, en 1 16x bij single.

Overigens heeft Centralpoint de GT XXX in haar assortiment :) Ik ga even mailen voor de levertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SgtStrider schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:07:
[...]

De A8N32 heeft 2 16x lanes bij SLI, de A8N 2 8x bij SLI, en 1 16x bij single.

Overigens heeft Centralpoint de GT XXX in haar assortiment :) Ik ga even mailen voor de levertijd...
Maar je wint er niets mee, maar toch zijn er veel mensen die het bord kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 10:15
Jejking schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:07:
[...]

Wat je moet doen? Kijk eens naar de toekomst, ben je een UT2007-freak en detailgek? Dan zou ik voor de 7900GT gaan, vereist een shitload aan power én SM3.0.... wat de X850XT niet kan leveren.

Speel je wat meer oudere spellen, dan voldoet de X850XT prima, máár de 7600GT is ook een mooi kanonnetje waar met nieuwere drivers nog het één en ander uitgeperst kan worden. Voor jou zou nVidia een mooie keuze zijn denk :)
Ik zit dus ook met precies hetzelfde probleem, haha :z

Tsja... Ik heb dus een week geleden een Saphire x850xt gekocht, voor 200euro. Leek me veruit de beste prijs/performance van het moment!

Nu zie ik de 7600gt hier echter staan, welke toch ook wel heel interessant is! Vooral dankzij Sm3.0 (Gezien het feit dat ik op zijn minst toch wel een jaar of twee wil gaan doen met zo'n kaart) Alleen is de x850xt wel een flink stuk sneller, en heeft deze stock al een hele lekkere stille koeler.

Nu kan ik de x850xt terugbrengen, omdat deze 1dvi poort minder heeft dan werd aangegeven.

Maar wat is nu de beste keuze? Mijn nieuwe PC krijg ik over een week binnen (athlon 3200+) De ati kaart terugbrengen, en nog enkele weken wachten om een 7600gt aan te schaffen, of de x850xt lekker inbouwen en aan het gamen slaan......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heb het even nagezocht voor je. Laten we het zo zeggen:

X1800GTO>X850XT
X1800GTO>7600GT (overall zo'n 5-10% sneller in de meeste benches)

Dus:
7600GT>X850XT.

Dan heb je SM3.0 én een snellere kaart... definitely ;)
Of je moet kiezen voor een X1800GTO natuurlijk, maar ja, das jouw keuze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik zou voor de 7600Gt gaan vanwege de eerdere argumenten

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je wat mij het beste lijkt op dit moment? Een 7600GT kopen voor 200 euro, scheelt 100 met een 7900 GT. Die 7600 gaat echt wel 1,5 jaar mee en tegen die tijd zal er wel weer een andere mid-end kaart zijn voor 200 euro die beter presteert als een 7900GT. Ik zelf ga na lang wikken en wegen voor een 7600GT welke ik zelf tzt wel overclock, dus geen XXX editie van XFX van 30 euro meer. Dit lijkt mij het beste als je limiet rond de 200 euro zit

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 154480 op 16-03-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Isaja schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:38:
[...]

Ik zit dus ook met precies hetzelfde probleem, haha :z

Tsja... Ik heb dus een week geleden een Saphire x850xt gekocht, voor 200euro. Leek me veruit de beste prijs/performance van het moment!

Nu zie ik de 7600gt hier echter staan, welke toch ook wel heel interessant is! Vooral dankzij Sm3.0 (Gezien het feit dat ik op zijn minst toch wel een jaar of twee wil gaan doen met zo'n kaart) Alleen is de x850xt wel een flink stuk sneller, en heeft deze stock al een hele lekkere stille koeler.

Nu kan ik de x850xt terugbrengen, omdat deze 1dvi poort minder heeft dan werd aangegeven.

Maar wat is nu de beste keuze? Mijn nieuwe PC krijg ik over een week binnen (athlon 3200+) De ati kaart terugbrengen, en nog enkele weken wachten om een 7600gt aan te schaffen, of de x850xt lekker inbouwen en aan het gamen slaan......?
In alle reviews die ik gelezen heb is de 7600GT steeds sneller of het scheelt heel weinig en dat is vooral bij het gebruik van 4xAA en 8xAF. Hoe kom je aan die informatie en zou je als er een website van is een link kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:08:
Heb het even nagezocht voor je. Laten we het zo zeggen:

X1800GTO>X850XT
X1800GTO>7600GT (overall zo'n 5-10% sneller in de meeste benches)

Dus:
7600GT>X850XT.

Dan heb je SM3.0 én een snellere kaart... definitely ;)
Of je moet kiezen voor een X1800GTO natuurlijk, maar ja, das jouw keuze :P
ik dacht dat de X1800GTO 50 euro duurder is en dus in een ander segment valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:03

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Hej Guys,

Hier wel een intressante vraag welke ik ook graag beantwoord wil zien: 7800GTX-TOP + 7900GT???

Even kort door de bocht, hij wil een combo gaan maken tussen een 7800GTX256TOP en een 7900GT als dat mogelijk is.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik wil niet veel zeggen maar dat topic is 4 dagen terug gepost en dezelfde dag nog beantwoord.

Hoe komt je er in godsnaam bij om nu nog tegen mensen te gaan zeggen dat ze moeten antwoorden? :X

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gezien de resolutie die ik wil draaien ( 2560x1600 ) heb ik besloten om voor een FX55 te gaan met 2x de 7900GTX in SLi.. CPU is net binnen, maar de Asus 7900GTX staat weer in backorder.. Is er iemand die de 7900GTX van Asus al in bezit heeft ? Zoja, waar gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Topicstarter
Ik kan m'n EVGA kaart voor nieuwprijs inruilen bij EVGA en dan hoef ik alleen het verschil te betalen tussen de aanschafprijs van mijn 7800 GT en de adviesprijs van de nieuwe kaart. Ik kan dus voor 185 euro (waarvan 24 verzendkosten) upgraden van een 7800 GT CO (470/1100) naar een 7900 GTX (mits deze 500 euro wordt).

Doen of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 16-03-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dat is wel een hele nette deal imo. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:34
Sinds wanneer geldt het Evga Step Up Program buiten de USA/Canada?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107573

Yesss net de laatste Asus 7900GTX weggepikt bij Icomputers. Mijn 7800GTX verkocht voor 275 euro, nu nog ff tot dinsdag of woensdag wachten tot salaris, en dan is ff kijke waar dit beestje toe in staat is >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 10:15
Heel erg bedankt allemaal!

Ik ga morgenvroeg die x850xt terugbrengen, en een 7600gt bestellen. Zit ik tenminste safe voor de komende twee jaar... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 16:48
Ik zit eigenlijk nu met het volgende probleem:

Ik ben van plan om mijn Geforce FX5900XT te gaan upgraden. Echter, zat ik in eerste instantie te denken aan de Geforce 7800GS, aangezien ik nu nog met een Athlon 64 AGP Moederbord zit. Ik zit nu echter eraan te denken om ook het moederbord om te wisselen en voor een 7900 GT te gaan. Dit zou mij nu 75 euro meer kosten, maar wel betere performance op dit moment hebben. Echter, aangezien er ook een nieuw socket voor de processoren aan zit te komen, zou ik door nu een 7800GS aan te schaffen, uiteindelijk een upgrade naar PCI-e overslaan door op het moment dat ik mijn processor upgrade ook weer een nieuwe videokaart aan te schaffen. Ik weet het even niet meer, en hoop dat jullie hierin advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 79835 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 15:34:
ik dacht dat de X1800GTO 50 euro duurder is en dus in een ander segment valt
Wake up mate, lees mijn posts eerst eens goéd voordat je antwoord... B)

Ik nam de X1800GTO als referentiemaat voor de conclusie dat 7600GT betere keuze is dan de X850XT.
Daarnaast gaf ik aan dat de X1800GTO ook een mogelijkheid is (m.a.w. het hoeft niét, ik heb degene die hiernaar vroeg ten minste niks horen zeggen over een bepaald budget :)).

En voor de rest: voor alsnog valt de X1800GTO inderdaad in dat segment, maar binnenkort niet meer omdat de prijs van €249 naar €199 gaat zakken. Voortaan iets beter opletten dus homey... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Zucht daar gaan we weer...

Ik denk dat die 7800GS nog wel een beetje futureproof is hoor de komende tijd...
Daar doe je nog wel een jaartje of anderhalf mee met alles op (ultra)hoge details.

Daarna moet je maar eens aan een serieuze upgrade naar AMD64 X2 + DDR-II + PCI-Express gaan denken. Maar goed, het is jouw geld en jouw keuze. Kijk gewoon nog even goed rond op het Net (m.a.w.: lees wat reviews over the latest products) en trek dan je conclusie :).

PS: laat je niet gekdraaien door alle technische details ;)

Edit: whoopsie, niet op Edit maar op Post Reply gedrukt, n00bish 7(8)7 :X |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Jejking op 16-03-2006 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Laatst online: 23:56

alwinus

Tweaked

Yesss, vandaag mijn nieuwe Asus 7900GT opgehaald. Vanaaf ff inbouwen in mijn nieuwe systeem en clean install en dan eens kijken waartoe die allemaal in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Topicstarter
biobak schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 17:26:
[...]

Sinds wanneer geldt het Evga Step Up Program buiten de USA/Canada?
Sinds 6 maart ofzo.
EVGA
The EVGA Step-Up Program is limited to residents of the Continental US, Canada and Europe only.
>>> http://evga.com/stepup/default.asp?switch=2

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 16-03-2006 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 18:17:
Wake up mate, lees mijn posts eerst eens goéd voordat je antwoord... B)
[...]
Voortaan iets beter opletten dus homey... ;)
Dude, anders doe je chill. En over het tweede verhaal waar je op reageert: hoe weet je nou hoe future-proof zijn keuze zou zijn als je niet eens weet welke resolutie hij draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130772

alwinus schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 19:27:
Yesss, vandaag mijn nieuwe Asus 7900GT opgehaald. Vanaaf ff inbouwen in mijn nieuwe systeem en clean install en dan eens kijken waartoe die allemaal in staat is.
Opgehaald? waar :O :9~
Ik wacht al een week met het bestellen van een nieuwe pc omdat ik dan meteen de 7900 GT erbij kan doen (scheelt weer verzendkostenen misschien wil die X2 3800+ wel meedalen (naar waar die vandaan kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Laatst online: 23:56

alwinus

Tweaked

Bij yorcom....inmiddels daar alweer uitverkocht. En de volgende levering kon nog wel even duren volgens de verkoper. Elke dag de websites afspeuren en meteen bestellen...zo had alternate er ook een paar maar die vond ik voor 349 toch iets teveel. Succes met je pc. Heb ook een nieuwe X2 3800+ eens kijken hoe die presteert :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
Leadtek Dual GPU: 2x 6700GT >:)
Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/7762/0002521672ua.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/5471/0002521682lz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img462.imageshack.us/img462/2005/0002521667ai.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/8443/0002521998ps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Heb vandaag mijn XFX 7900GT Extreme (520/1500mhz stock) ingebouwd. Heerlijk, Battlefield 2 op 1600x1200 met alles aan! :). Wat een verschil (ik kom van een Ati 9600Pro).

Heel even nog geexperimenteerd met clock op 550 en geheugen op 1590. Morgen verder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 11:35
De XFX 7900 GT XXX is toch wel de kaart die het meeste levert gelet op de prijs.

In deze review : http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=891&pageID=2103 scoort de XXX bijna gelijk aan de 512 Mb 7800 GTX en de 7900GTX XXX is ook niet echt veel sneller (10%-15% gemiddeld).

Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/ReviewImages/XFX_7900_7600/xfx7900_7600_3dmark06.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/ReviewImages/XFX_7900_7600/xfx7900_7600_FEARaa.gif

Aangezien de 7900GTX XXX ook al een duurdere versie is van de 7900GTX komt de 7900GT XXX dus zo'n beetje op gelijke hoogte met de 7900GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik ben chill, je zou me eens moeten zien als ik niet chill ben :9 ;)
Nee serieus, bepaalde dingen (lees: als iemand mijn text niet goed leest) kan ik niet tegen, snap je? :)
En over het tweede verhaal waar je op reageert: hoe weet je nou hoe future-proof zijn keuze zou zijn als je niet eens weet welke resolutie hij draait?
Beetje vage redenering misschien, maar aangezien de knakker in kwestie al snel door de upgradebomen het bos niet meer zag, ging ik er eigenlijk een beetje vanuit dat hij geen gamer is die op superhoge resoluties zoals 1600x1200+ gamed en daarnaast ook nog eens het uiterste van zijn hardware eist, maar misschien is dat een inschattingsfoutje ;)

En ontopic maar weer! >:)
@ Joepi: die pics, zijn dat niet pics van de 7600GT (m.a.w.: typo?) of mis ik hier wat? :?
@ EricR: je hebt gelijk, de 7900GT is een héél krachtig beest voor een best lage prijs, iets waar ATi mee mag gaan oppassen omdat ze door dit soort modellen flink in de vingers gesneden worden :o .

O ja, ik kreeg Paradigit Nieuwsbrief binnen vanochtend, en wat stond erin?
Nu ook beschikbaar: 7600GT, 7900GT en 7900GTX 512 MB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 09:56:
[...]

Ik ben chill, je zou me eens moeten zien als ik niet chill ben :9 ;)
Nee serieus, bepaalde dingen (lees: als iemand mijn text niet goed leest) kan ik niet tegen, snap je? :)

[...]

Beetje vage redenering misschien, maar aangezien de knakker in kwestie al snel door de upgradebomen het bos niet meer zag, ging ik er eigenlijk een beetje vanuit dat hij geen gamer is die op superhoge resoluties zoals 1600x1200+ gamed en daarnaast ook nog eens het uiterste van zijn hardware eist, maar misschien is dat een inschattingsfoutje ;)

En ontopic maar weer! >:)
@ Joepi: die pics, zijn dat niet pics van de 7600GT (m.a.w.: typo?) of mis ik hier wat? :?
@ EricR: je hebt gelijk, de 7900GT is een héél krachtig beest voor een best lage prijs, iets waar ATi mee mag gaan oppassen omdat ze door dit soort modellen flink in de vingers gesneden worden :o .

O ja, ik kreeg Paradigit Nieuwsbrief binnen vanochtend, en wat stond erin?

[...]
Prijzen vallen nog mee voor Paradigit :

10013319 XFX GeForce 7900GT 256MB 2xDVI PCIe (B) € 379,00
10013320 XFX GeForce 7900GTX 512MB 2xDVI PCIe (B) € 579,00
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.