deze post gaat over mijn m600 maar ik zal hem hier ook plaatsen (staat ook in de m600 topic), aangezien de w950 heel erg lijkt op de m600. Misschien dat mensen onder u zich in mijn situatie kunnen herkennen met hun w950, of kunnen zeggen dat bepaalde zaken niet meer zo zijn bij de w950, waardoor ik mss toch nog de w950 zal nemen in de nabij toekomst?
_______
ik heb hem nu een aantal dagen en heb hem volledig geupdate maar ik zit met een dubbel gevoel. Ik hoop dat iemand hier mijn gevoelens kan doen balanceren
ik had hiervoor 1,5 jaar een w800i gehad. Een heel duur ding, maar na 1,5 jaar werkte de joystick soms niet meer en lag er enorm veel stof onder het scherm. Ik had de cover al een aantal keer losgedraaid en het stof er van onder gehaald, maar het stof bleef maar terugkomen...
nu ja, ik heb vrij veel verwacht van een smartphone. Maar nu heb ik het gevoel van dat die smartphone eigenlijk niet veel meer kan dan mijn w800 java phone...
Waar ik me aan stoor aan de m600:
- ik vind de UI enorm traag. Ik heb gisteren een mio gps/pda in mijn handen gehad met windows op geïnstalleerd en dat had een zoveel hogere framerate dan mijn m600. Als ik in een lijst scroll bij mijn m600, dan scrol ik bvb 4 keer met de jog dial, en moet ik dan altijd wachten tot de cursor helemaal tot het menu-item is dat ik wil. Het heeft een lichte vetraging en dat maakt vlot werken onmogelijk... Ik kan dan natuurlijk mijn vinger gebruiken, maar sommige zaken zijn zo klein dat ik ze wel moet met mijn stylus doen. En om gewoon iets te activeren en daarvoor altijd mijn stylus eruit halen vind ik dan ook weer te veel van het goede.
- zoals voorheen: de snelheid van de handelingen. Als ik bvb een sms krijg, dan duurt het toch effe vooraleer ik hem dan ook effectief kan lezen. Hij gaat dan altijd eautomatisch erst naar het sms-menu (dat moet ingeladen worden), om dan uw inbox te tonen en dan de sms die je hebt ontvangen. Pak nu dat het toch 2-3 seconden duurt vooraleer je uw sms kan lezen. Dat is toch véél trager dan een gewone java phone...?
- als ik een sms wil deleten kan ik dat niet gewoon doen met de beroemde C-knop, maar moet ik altijd more -> delete message kiezen in de kolom...
- ik mis ook de flexibiliteit bij shortcuts. Ik vind het een schrijnende zaak dat ik zelfs geen shortcut heb om direct een sms te typen. Ik MOET altijd via het sms menu gaan (dat dan weer eerst moet ingeladen worden, niet lang natuurlijk, maar toch...) en dan write-message. Als ik naar verzonden sms'en of concepten e.d. wil gaan, of een andere folder, moet ik dan op een pijl klikken ipv dat alle sms-folders netjes onder elkaar staan zoals alle andere gsm's...
Zelfs op mijn w800 kon ik shortcuts instellen die veel verder gingen: write sms, music player tov m600: sms menu, media player. Met andere woorden: de shortcuts gaan niet concreet genoeg naar de functie die ik nodig heb, maar slechts naar het menu zelf waarbij je daarna nog eens een keuze moet selecteren om tot een concrete functie te komen.
- als ik mijn headphones in steek, komt er op het scherm: handsfree, maar zet hij zich niet automatisch in silence mode. Bij mijn w800 schakelt hij dan automatisch naar handsfree profile met een volledige silence. Ik heb nog nergens een optie gevonden om profielen in te stellen waarbij je op bepaalde momenten snel kan overschakelen op bvb een luid profiel of een zacht profiel...
- playlists: als ik een liedje bij een bestaande playlist wil toevoegen, moet ik altijd eerst naar het liedje gaan, dan more -> manage -> add to playlist -> playlist kiezen. En zo bij elk liedje. Is dat niet ENORM omslachtig? Bij mijn w800 was het gewoon: playlist selecteren -> muziek toevoegen en ik kreeg direct al mijn folders MET keuzevakje ernaast zodat je snel een aantal liedjes kan kiezen. Ik weet dat het ook gaat met de m600, maar dan moet je eerst: more -> manage -> mark doen. En dan krijgen alle liedjes een keuzevakje ernaast dat je kan aan- en uitvinken. Waarom kan dat gewoon niet standaard?
- op mijn w800, als hij op standby staat, zie ik het uur. Altijd gemakkelijk als ik het uur wil weten: gewoon gsm uit mijn zak halen en kijken. Bij mijn m600 gaat het scherm volledig uit bij standby mode en zie ik dus geen uur meer. Dus ik moet altijd eerst mijn scherm activeren. Dan kan ik het ergens in het standby scherm aflezen. Ik heb daarvoor gisteren CloclSS geïnstalleerd, maar het scherm schakelt zich nog altijd uit, maar dan zie je de klok in het groot en het breed over uw hele scherm. Dat is wel nog te doen, ware het niet dat als je dan uw gsm wilt gebruiken, je een unlock moet doen op een onconventionele manier: ALT * ALT # EN dan nog eens * UNLOCK doen als je de gewone key lock wilt deactiveren. Je kan dan natuurlijk altijd de gewone keylock afzetten, maar dan riskeer je dat van op het moment je uw gsm in uw broekzak steekt, er per ongeluk iets werd ingedrukt van buttons via het touchscreen of de knopjes... Je kan de clock instellen dat hij autmatisch wordt getoond na min 10 sec, maar als je hem gebruikt, en je laat hem dan 10 seconden effe idle omdat je bvb iets moet opzoeken, dan is hij alweer vergrendeld...
- als ik mijn m600 in mijn broekzak heb en ik ondertussen naar muziek wil luisteren, dan MOET de musicplayer aanstaan (lees: op de voorgrond van het symbian) en ik mag geen toetsenbordvergrendeling hebben.
Probleem 1: ik kan altijd per ongeluk ergens aan komen, maar dan zal ik het natuurlijk wel horen via de headphones. Maar toch...
Probleem 2: als de toetsvergrendeling aan staat, kan ik op geen enkele manier nog mijn walkman besturen vanuit mijn broekzak, zelfs niet het volume verminderen of op pauze drukken...
- mijn wekker gaat niet af wanneer mijn gsm af staat... Op die manier heb ik mij overslapen om naar de les te gaan
- geen support voor Apple computers
- het oogt allemaal veel mooier, maar puur op basis van functionaliteit lijkt er mij niet veel extra's... Vooral omdat het geen wifi-support heeft.
- ik denk dat ik het meeste de navigatieknoppen mis, zoals op de meeste gsm's. Daarmee kan je snel en gemakkelijk in uw menu gaan. De jog dial draait niet heel vlot, het zit een baaetje 'vast' vind ik en vooral de jog dial induwen is vrij zwaar!
Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, en ik weet dat ik misschien zaag, maar qua gebruiksgemak vind ik deze smartphone niet snel genoeg. Dat is mijn grootste frustratie. Al twijfel ik om hem van de hand te doen omdat:
- het design ongelooflijk mooi is
- het heel groot scherm waarmee ik wil gps'en. De Nokia N73 bvb is een iets kleiner en smaller scherm en lijkt mij moeilijk om daarmee te gps'en. Ik denk dat dat het grootste pluspunt is van deze gsm tov elke andere smartphone.
- mij lijkt het een beetje ridicuul om een smartphone te hebben zonder toetsenbord... Alhoewel ik wel sneller kan typen met een gewoon keypad, maar dat is een kwestie van wennen...
- schriftherkenning
Waar ik de laatste dagen dan wat mee in zit: als je dan toch een smartphone koop, is het dan niet beter om een volwaardige PDA te kopen met telefoonfuncties? Als ik zo kijk naar bvb een Mio, die een volledig uitschuifbaar toetsenbord heeft en veel sneller werkt (hogere fps) én nog een groter scherm én ingebouwde gps, vraag ik me ook af: wat is er beter aan een smartphone tov een pda met phone functies? Het enige wat ik niet goed vind aan een PDA is, dat het geen gewoon keypad heeft om een telefoonnummer in te toetsen en een PDA als gsm lijkt me dan ook weer te log. De enige smartphone die nog in aanmerking kan komen is de N73 omdat ik enorm veel belang hecht aan design. Maar die zit zeker met een ouder OS?
Nu gaan er wss heel veel mensen dat ik zaag en als het zo zit, ik hem gewoon zal moeten verkopen. Dat klopt, maar ik kan mij niet van de gedachte dat wat ik zeg toch niet klopt of er nog een andere "workaround" is of dat ik symbian niet genoeg ken of heb verkend... ik heb nochtans al alle menu's overlopen en bekeken wat kan en niet kan.
Ik ben misschien veeleisend, maar als je ziet van waar ik kom (w800) en dat die w800 uberhaupt MAAR een java-phone is, maar toch zoveel sneller is in gebruik en UI en gebruiksvriendelijker, dan vraag ik me af waarom mensen in godsnaam een symbian nodig hebben... Misschien voor de synchronisatie met Outlook? Kan zijn, maar ik gebruik Outlook eigenlijk niet want heb een Apple...
edit: Ik heb ondertussen de zaken doorschrapt die hieronder al werden opgelost