Voor mij is het duidelijk dat je veel stofjes hebt. Maar je mag natuurlijk best nog wat pics posten.
Ik heb de sensor nog niet bekeken, dit is mn eerste dslr dus ik heb echt squad verstand ervan t hele ding. maar ik zal zo ff de handleiding doorlezen en kijken hoe ik die sensor moet checken.
OP het oog kun je de sensor niet controleren. Grote stofdeeltjes zie je wel zitten, maar de kleinere zijn met het blote oog gewoon niet te zien. De enige manier is even een foto maken van een egaal (licht) oppervlak met hoog diafragma en op de foto beoordelen hoeveel stof er op je sensor zit.
De lens heb ik er wel in n schone omgeving opgezet, en in de winkel heb ik geen geen lens opgezien, Wat wel vaag was was dat de verpakking eentje van een kit was waar ze de lens uit hadden gehaald en een stickertje body erop geplakt.
Dat komt vaak voor. Niets om je zorgen over te maken.
Over de scherpte van de foto hoe hoger ik t diafragma hoe minder scherp de fotos worden zelfs op t punt wat t scherpst moest zijn zijn ze gwoon niet echt scherp.. Andere fotos op f45 zijn ook zo onscherp de bovenstaande. Met mn minolta kan k dingen altijd makkelijk perfect scherp krijgen. Misschien gwoon omdat k moet wennen aan slr scherpstellen ofzo, maarja k zet t er toch maar ff bij.
Zoek maar eens op 'diffractie' of 'diffraction'. Foto's worden onscherper naarmate je een kleiner diafragma gebruikt. Dit heeft te maken met de manier waarop licht dat door een gaatje valt, zich gedraagt. Een objectief is daarom theoretisch het scherpst op de maximale diafragma-opening (in praktijk vaak 1 of 2 stops geknepen). Verwar dit niet met scherptediepte, want die wordt alleen maar groter naarmate je het diafragma knijpt. Het is dus een trade-off tussen scherptediepte en oplossend vermogen.
Hoort de camera trouwens als je m koopt t niet in een gesealed zakje te zitten oid? Want deze zat in een open papierachtig zakje en daarover bubbelplastic en dat alles zat alleen dicht met n plakbandje.
Lijkt me volstrekt normaal. M'n 20D zat ook echt niet in een gesealde verpakking.
xon schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:31:
2 Een rolletje scott tape kopen!
Jullie begrijpen al..het laatste heb ik gedaan..spiegel opklappen...stukje tape dubbelvouwen..laat je heel even je sensor raken..trekt heeeel voorzichtig los..en klaar!
Heeft op mijn 20D prima gewerkt
Totdat er een keer lijmresten aan je sensor blijven zitten waarop stof nog veel beter blijft kleven en je bezig blijft met schoonmaken van je sensor. Maargoed, als je vindt dat het voor jou goed werkt, moet je het zeker zo blijven doen natuurlijk.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot