YellowCube schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:15:
als ik zo eens naar wat foto's van mensen hun sensor kijk, dan vraag ik mezelf serieus af wat je in hemelsnaam met je sensor gedaan hebt. Als ik op f/22 een foto schiet (wat in het uiterste geval bij een macrofoto het geval is) dan zie ik een paar puntjes, maar zeker niet zo drastisch als sommige voorbeelden hier. Mijn mening: als je bij normaal gebruik geen puntjes o.i.d. ziet is het niet nodig om schoon te maken.
Ik had dus redelijk wat stof op de sensor. Zelfs zo erg dat je het op F/5.6 kon zien. Ik heb wel vakere van die dust-shots gemaakt (wit scherm en auto-levelen), maar daar hecht ik niet zo'n waarde aan. Voor het schoonmaken zijn ze overigens wel praktisch. Ik ben het met je eens dat je pas moet schoonmaken als je het bij normale foto's gaat zien. En dat was nu het geval bij mij. Overigens zou ik ook wel even checken voordat ik een belangrijke reportage ging doen.
Toch doe ik geen rare dingen met mijn dSLR. Alleen gebruik ik het ding wel waar het voor gemaakt is. Ik wissel regelmatig van lens en dat doe ik (bijna) overal. Dus als ik buiten ben en ik wil de telezoom erop, dan gaat die er ook op. Ik lees dat sommige mensen de lenzen alleen wisselen in de badkamer, want daar is minder stof. Als je zo paranoia bent, dan moet je een 17-200 lens kopen en die erop laten zitten. Of natuurlijk meerdere body's kopen (dat is wel handig in sommige situaties waar je normaal aan het wisselen blijft).
Bij mij ging het blijkbaar gisteren fout (tenminste toen zag ik het pas op een foto). Mijn vloer is vorige week geschuurd en ik heb een papegaai in de kamer staan, dus er hangt nogal wat stof in de kamer. Met het mooie weer van vandaag zie je dan ook flink wat stof rondzweven.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat m'n D200 een stuk minder last heeft van stof op de sensor. Of dat komt door de weathersealing o.i.d geen idee. Ik heb wel het idee dat (geen idee of ik het goed uitleg) de sensor dieper lijkt te liggen of beter afgeschermd in de body. Heb de camera in de 9 maanden dat ik 'm heb slechts 1 keer schoongemaakt (met een visible dust kwastje).
Ik denk dat jij het idee hebt dat een D200 minder last van stof heeft, maar ik zou het niet als feit willen stellen. De meeste stof komt op de sensor bij het wisselen. Knappe camera als die nog steeds weathersealed is als de lens eraf ligt

Een non-sealed camera zal wellicht wat stof opzuigen bij sommige zoomlenzen, maar dat is denk ik te verwaarlozen vergeleken met het wisselen van de lens. Het lijkt me niet dat de sensor dieper ligt in de body, want dan zou je brandpuntsafstand niet meer kloppen. Daar zal dus geen verschil in zitten tussen een D50, D70 of D200 (lijkt me). Beter afgeschermd is ook niet echt mogelijk, want de voorkant moet natuurlijk vrij zicht hebben.
Camera's met een grotere sensor (1D, 1Ds, 5D) zullen nog eerder last van stof hebben, omdat het oppervlakte groter is. Maar de resolutie is hoger, dus in de praktijk zul je het wellicht minder snel zien. Wel zal een grotere sensor nog meer statische electriciteit opbouwen en nog meer stof aantrekken. Het wordt ook wel lastig plakken met Scotch op zo'n full-frame sensor
Een extra shutter in je camerahuis die het hele huis afschermt tijdens het wisselen zou wellicht een uitkomst zijn, maar ik denk niet dat daar echt ruimte voor is. Ik denk dat een dSLR bezitter die verschillende lenzen heeft gewoon moet leren leven met stof. Schoonmaken hoort er af en toe bij. Als ik het heel vaak moet doen haal ik me ook zo'n (te duur) borsteltje. Als een zonnekap 50 euro moet kosten, dan mag een sensorbrush ook wel 80 euro kosten
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.