En wat denken we hiervan:
http://www.dust-aid.com/
idem kwastje heb ik ook. Werkt prima opzich hoor, maar had in het begin wat plakkend stof, dat werkte dus niet met kwastje....
Anoniem: 214956
ziet er interessant uit...ben benieuwd...lijkt ook wel betaalbaar. Zag ergens $39.95 op een siteAnoniem: 30648 schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:06:
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]
WaarschuwingAnoniem: 30648 schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:06:
Anoniem: 176826
Da's wat anders denk ik, dat komt door het stof wat in de lucht hangt.. fotografeer/flits je vaak binnen met je Powershot?Anoniem: 214956 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:02:
Ik weet niet of het dezelfde probleem is. Maar ik heb ook last van stof bij m'n Canon Powershot
Het lijkt wel alsof ik iedere keer een UFO gespot heb... grijs/witte rondjes op m'n foto's, echt vreselijk...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Anoniem: 156750
Nee, door de gebruikte materialen in die sensors.Siparti schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:03:
[...]
Waarschuwing
Niet grbuiken voor de nieuwste modellen van Canon. (400D en 1D Mark III )
Ik denk door de 'vibrating sensors'?
[ Voor 64% gewijzigd door martijn_tje op 05-04-2007 14:53 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Anoniem: 214956
Ja, daar dacht ik ook aan..Chiron schreef op donderdag 05 april 2007 @ 13:52:
[...]
Da's wat anders denk ik, dat komt door het stof wat in de lucht hangt.. fotografeer/flits je vaak binnen met je Powershot?
Anoniem: 165893
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Anoniem: 165893
This footer is intentionally left blank
Niet gevonden idd.. maar swabs.. ja leuk maar daar ga je dus ook heel mooi mee over je sensor heen en nog harder dan met dit goedje (ligt er wel aan wat voor penseel je gebruikt en hoe zacht je het opsmeert he)..ajhaverkamp schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 08:51:
Deja Vu, echter zal niet iedereen het hier aangehaalde topic lezen. Enge methode, mij niet gezien, laat mij maar in mijn Air-Rocket knijpen en met swabs werken.
Anoniem: 14829
In feite is 't gewoon een raam lappen, maar dan ietsje voorzichtiger...What you can see now is actually not the sensor, but the infrared blocking filter which is mounted a few millimeters in front of the sensor. So you will clean just a piece of coated glass and not the real semiconductor.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 05-10-2007 14:48 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Anoniem: 137471
Anoniem: 176826
Ademen op je sensor, is dat schadelijk dan ?Oxi schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:38:
Veel plezier met de stofzuiger, dat is nog erger dan ademen op je sensor.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Bij mij dus wel, aangezien de lammelen erdoor vastplakten.JumpStart schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:59:
[...]
Ademen op je sensor, is dat schadelijk dan ?
[ Voor 39% gewijzigd door wouter3 op 05-10-2007 14:50 ]
"Was ik maar rijk en niet zo knap, zou het leven een stuk gemakkelijker maken"
Voor 25 euro kun je toch net zo goed even een flesje visibledust of eclipse halen en een paar swabjes?RedScorpion schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 07:12:
Nu bijna een jaar de 350d in het bezit, en sinds niet al te lang een Sigma 17-70 met pola filter. Dus druk met deze lens in de weer. En ja hoor, ook hier de wel bekende stofjes..dacht eerst dat het op de pola zat, maar helaas niets was minder waar. Zelf eerst bezig geweest met Giotto Cleaner kit, te beginnen met de blaasbalg. Dit loste wel iets op maar lang niet alles. Toen met de wattestaafjes ed. Resultaat was al beter, maar nog steeds van die irritante vlekken op de foto's
Paar keer geprobeerd, maar had op een gegeven moment meer het gevoel dat het erger werd ipv beter. Dus gisteren camera maar gewoon weggebracht om schoon te laten maken, kosten 25 euries. Kan em over een paar dagen weer ophalen, hopen dat het dan wel opgelost is
[ Voor 9% gewijzigd door RedScorpion op 05-10-2007 10:58 ]
Ik als brildrager heb ook altijd minstens 2 brillendoekjes in m'n fototas zitten.Toff schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:28:
Om mijn lenzen te poetsen gebruik ik het gratis bij mijn bril geleverde lapje
[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 11-10-2007 21:41 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Voetpomp? Zo'n ding voor het oppompen van luchtbedden of voor voet/volley/basket/handballen? No way!martijn_tje schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:39:
Als varriant op het blaasbalgje kan je ook een voetpomp gebruiken. Dan heb je gewoon 2 handen vrij, en als je eerst een paar keer pomt voor dat je je camera schoon gaat maken dan leer je de voetpomp doseren en blaas je het stof en/of zand uit de voetpomp.
[...]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Je verwoord precies mijn bevindingen.. niets aan toe te voegen. En ook hier een heel pak van die brillendoekies liggen. Handig zo'n vriendin die opticien isToff schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:28:
Ik heb datzelfde setje als RedScorpion. Die blaasbalg vind ik niet fijn werken. Het zal wel aan mijn rare klauwtjes liggen, maar als ik knijp blijft de spuitmond niet op dezelfde plek gericht. Die kwast heb ik wel eens op de sensor gezet (van m'n 350D). Is een beetje groot voor die klus, maar wonder boven wonder verdween er wel veel stof mee. Aangezien dat nu waarschijnlij op de kwast zit, ga ik hem daar niet meer voor gebruiken.. Eén keer ben ik zo dom geweest om een druppeltje cleaning solution op een bijgeleverd wattenstaafje te doen om daarmee de sensor te reiningen. Het resultaat was zo smerig dat er geen normale foto meer te maken was. De plaatselijke fotoboer (waar ik toch ook nog wel eens wat koop) bracht voor 2 tientjes uitkomst. Het doekje blijkt zo veel losse deeltjes (rafels?) te bevatten dat ik er mijn neus nog niet mee wil snuiten. Om mijn lenzen te poetsen gebruik ik het gratis bij mijn bril geleverde lapje... Ik kan eigenlijk niks positiefs over die set bedenken.
Spuug is trouwens niet zo schoon als dat hierboven wordt verondersteld. Je wilt sowieso geen water (condens) op je sensor c.q. sluiter etc, en al helemaal niet met een bacteriële payload.
Hangt er vanaf hoe dik de laag stof in je huis is, bij minder als 10 cm valt het allemaal wel meeJumpStart schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 10:38:
Een voetpomp zuigt vanaf de grond lucht aan, ideaal om troep op te pikken en mee te blazen. Misschien een tikkie paranoide,
Op je badkamer: even de hete douche aan, rustig wachten tot de damp weg is en je hebt een ruimte waar de hoeveelheid stof laag genoeg is om dit soort klusjes te doen.Aham brahmasmi schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:03:
Mijn kamer zal ook wel veel te stoffig zijn om dit soort dingen te doen.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Anoniem: 119722
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 119722 op 16-12-2007 00:27 ]
LOL, stofjes op je sensor zijn idd geen probleem meer daarna, iig niet het voornaamste probleem.Anoniem: 119722 schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:25:
Dit schijnt ook te werken
[afbeelding]
Geintje. Dus don't do this @ home
henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 07:44:
Over sensor cleaning (leek me het meest geschikte topic om hier over te beginnen na gebruik van search... ennuh.. kick/bump!)..
Er lijkt een nieuwe methode te zijn (nou ja.. een oude in een nieuw jasje): een polymeer goedje op je sensor smeren, hard laten worden en er weer aftrekken met stof en al. Hier te bewonderen http://www.sensor-film.com/cleaning.html.
Lijkt me gevaarlijk als het goedje langszij de randen van je sensor gaat (en dat heb je sneller met een niet Fullframe /crop sensor geval).
Filmpje: http://www.tipsfromthetop.../tfttf185-video-discofilm
Die indruk krijg ik ook in het verhaaltje. Ik heb vaak genoeg m'n 10D sensor (nou ja, de filter dus, niet de sensor zelf) schoongemaakt, en ik doe dat 1) met blaasbalgje, 2) droog wattenstaafje, en als dit niet helpt, 3) met een wattenstaafje met generieke lensreinigingsvloeistof. 1 a 2 druppels is al prima, je moet alleen bevochtigen, niet compleet onderdompelen.base_ schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:37:
[...] Ik heb het idee dat dit minder te maken heeft met het gebruikte materiaal (als je tenminste geen aceton, thinner en ander lomp materiaal gebruikt) maar meer met de wijze van schoonmaken. Zijn er misschien mensen met veel ervaring hiermee die hun mening hierover kwijt willen?
Juist. Op de virtualdust swabs hoor je welgeteld twee druppels te doen.JumpStart schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:46:
[...]
Filter reinigen volgens instructies (en goede instructies voorkomen dat je je swabs verzuipt in de reinigingsvloeistof) betekent dat je nooit in dit soort problemen kan komen. Gezond verstand gebruiken.
Anoniem: 91735
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq