Linksaf is bij een aantal rotondes hier al riskant inderdaad, al die schapen die denken dat je de N-zoveel blijft volgen ipv dat je het dorp in wilt

Ik ga dan ook regelmatig in de ankers omdat mensen door lijken te willen rijden (dus zonder mij voorrang te verlenen terwijl dat wel zou moeten) -> worden ze nog chagrijniger

Haastige spoed is zelden goed zeg ik maar

Nu moet ik remmen om een mogelijk ongeluk te voorkomen (want lijk geen voorrang te krijgen) en zij moeten flink remmen om mij alsnog (fysiek, niet mentaal) voorrang te verlenen.
Ik snap best dat dat grijze gebied wat lastig in regeltjes te vormen valt en wat lastig te bekeuren valt zonder storm van bezwaren, maar ze mogen van mij best wel wat vaker mensen staandehouden en aanspreken of zelfs beboeten voor het niet mentaal voorrang verlenen. Voorrang verlenen is iets anders dan die ander enkel fysiek de mogelijkheid geven zijn auto erdoor te wurmen, maar bestaat ook, en zeker zo belangrijk, in het uitstralen dat je dat inderdaad gaat doen.
Met 30/50/60/80 op een rotonde afscheuren en op het laatste moment _VOL_ in de ankers gaan is duidelijk geen voorrang verlenen. Helaas lijkt dat wel de gewoonte te worden hier
Omdraaien / helemaal rond wordt overigens ook minder mogelijk, met name de (nieuwere) grotere rotondes hier in de omgeving zijn van het type turbo-rotonde, een hele ingewikkeld uit te leggen banenpatroon dat als je er rijdt vrij simpel is, 2 "rijbanen" en verhoogde rijbaanscheiding.
Als je dan rond wilt moet je dus ergens over die rijbaanscheiding heen, of door zo'n gat dat er niet voor bedoeld is mikken. Omdat men het niet verwacht heb je dan dus al snel een achterligger die flink in de ankers mag.