Alweer de nodige jaartjes geleden (8 ofzo) maar toch wel het vermelden waard. Ik rijd 's ochtends op weg naar mijn werk, van Tiel naar Veenendaal. Dat was een stukje A15 en dan via afslag Ochten/Kesteren binnendoor via Rhenen naar Veenendaal. Onderaan de snelweg, de B weg opdraaiend ging ik altijd via Kesteren, omdat dat wat beter doorrijd richting de rotbrug die daar bij Rhenen ligt. Het verkeerslicht wat je daar had om Kesteren in te draaien, was zo'n automatische variant, als in, staat altijd op rood maar springt op groen als er verkeer aankomt en niets vanuit de andere richting om daarna weer op default rood te gaan.
Kortom, dat al een jaar doende ofzo, zit het er automatisch ingebakken, dat als er geen verkeer staat aan de andere kant, dat je dan door kunt rijden, omdat het verkeerslicht toch op groen springt. (Zo'n beetje 5 meter voordat je er daadwerkelijk bent.)
Ik kom daar dus 's ochtends aangecrossed met mijn CRX, rijd er een vrouwtje een end voor mij op die strook, met een Seat Marbella. Stopt voor het stoplicht, gelijk, eigenlijk als ze nog niet stilstaat, springt het verkeerslicht op groen. Op dat moment zit ik net op die uitvoegstrook, dus nog 400 meter afstand ofzo.
Vrouwtje trekt niet op. 400 meter
Vrouwtje trekt nog niet op, 200 meter. Ik zie dat ze druk bezig is in haar binnenspiegel met haar haar.
Vrouwtje trekt nog niet op, 100 meter. Shit. Remmen dan maar, want ik ging nog 60-70 ofzo.
Vrouwtje trekt nog steeds niet op, 50 meter. Harder remmen. Uh.. Hee, het is schijnbaar gladdig.
Hm, dat stilstaande autotje komt wel snel dichterbij! kuuuhuuut.
Uiteindelijk ram ik haar met een vaartje van 10km/h in haar kont, wat resulteerde in de achterkant van een Marbella op mijn motorkap.

(Auto was nogal verlaagd en heeft sowieso een nogal schuin aflopende neus en ze stond schijnbaar wel op de rem.)
Resultaat, een klein krasje in haar kunststof bumper, mijn motorkap en en één koplamp kadoek. Netjes schadeformulieren ingevuld, van haar niets meer gehoord, maar ik had zelf voor 2000 gulden schade.
Hoe kwam het nou: Vlak voor haar was er een andere auto door het groen gegaan, waardoor het stoplicht daarna weer op rood sprong, en zij, daar niet bekend zijnde, dacht dat het nog wel ff zou duren omdat ze net rood had. Op zich wel begrijpelijk natuurlijk, want bovenstaand verhaal speelde zich in 15 seconden ofzo af.
Kortom, dat krijg je ervan als je rijd in de "automatische stand" en zelf zo aan een verkeerssituatie gewend bent, dat je ervan uit gaat dat anderen die ook kennen.
Aannames zijn fataal.