Altijd leuk om te zien dat mensen die gewoon een simpele kit hebben toch prachtige foto's maakt 
Heb je na 10 jaar fotograferen nooit geen last gehad van LLD ?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Geintje zekerVerwijderd schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:41:Ik zou graag willen weten of de saturation mischien iets te erg is?
Verwijderd
ik vind het plantje achter het raam wel heel typisch voor een afgebrand gebouwwilmocs schreef op zondag 16 april 2006 @ 23:36:
ik weet niet wat het is, maar hij heeft wel wat...
het is van een afgebrand gebouw, alleen je ziet daar niet veel van...
gemaakt met een 350d en niet bewerkt...
[afbeelding]
Heb je het over mij?Fairy schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:32:
Altijd leuk om te zien dat mensen die gewoon een simpele kit hebben toch prachtige foto's maakt
Nicethijz schreef op zondag 16 april 2006 @ 22:37:
[afbeelding]
Deze heb ik gisteren gemaakt in een parkje. Alleen jammer dat de zon niet scheen
De enige bewerking die ik heb gedaan is hem gecropt en geresized naar webformaat.
Lens Lust Disease..... hebbe hebbe hebbe!Kwakky schreef op maandag 17 april 2006 @ 10:07:
[...]
Heb je het over mij?
Maar misschien een domme vraag maar wat bedoel je met LLD?
Jij wel volgens mijMartijnGizmo schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:07:
[...]
Lens Lust Disease..... hebbe hebbe hebbe!
Natuurlijk heb ik dat wel!MartijnGizmo schreef op maandag 17 april 2006 @ 14:07:
[...]
Lens Lust Disease..... hebbe hebbe hebbe!
Verwijderd
nou,theoretisch gezien...Kwakky schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:59:
[...]
Natuurlijk heb ik dat wel!
Maar de fotograaf maakt de foto en niet de spullen van de fotograaf!
Mooie kleuren, zeker voor een Sony, die is van nature nogal fel met groen. Wat wel jammer is aan de foto is de hoeveelheid CA bovenin.Acolyte schreef op maandag 17 april 2006 @ 23:37:
[afbeelding]
Geen kikkers, wel bos
EXIF:
* Sony DSC-V3
* ISO100
* 1/100 sec
* f/3.5 @ 14mm
Geen bewerkingen whatsoever.
Wat ik vooral zo mooi vind aan deze foto is de mooie groene kleuren die erin zitten. De groene takken en de geblokkeerde doorgang lijken als je er naar kijkt een beetje schilderachtig. Qua compositie had ie beter gekund misschien...
This too shall pass
Nooit!
[ Voor 9% gewijzigd door McDutch op 18-04-2006 17:48 ]
If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...
Onderwerp is best leuk, maar ik vind hem heel erg flets. Gooi er meer contrast in zodat het roest ook echt een roestkleur heeft.McDutch schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:46:
[afbeelding]
klikbaar voor 1600*1200
ook maar eens posten hier, moet toch eens weten wat er van mijn fotokunsten gevonden word![]()
gemaakt met een canon powershot a520, geen dikke dure camera dus, maar voorlopig voldoet dit prima.
barst maar los met comments, ik hoor graag wat ik fout doe.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Hij is inderdaad wat flets en omdat de onder en achtergrond sowieso al niet echt een kleur hebben die sterk contrasteerd met de fiets valt hij wat dat betreft wat tegen.McDutch schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:46:
[afbeelding]
klikbaar voor 1600*1200
ook maar eens posten hier, moet toch eens weten wat er van mijn fotokunsten gevonden word![]()
gemaakt met een canon powershot a520, geen dikke dure camera dus, maar voorlopig voldoet dit prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-04-2006 20:17 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Het is zeker een leuk onderwerp!McDutch schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 17:46:
[afbeelding]
klikbaar voor 1600*1200
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 13:18 ]
Verwijderd
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 18:02 ]
Geloof me, ik zou niets liever willen (aangezien je er om vraagt...), maar eerlijkgezegd heb ik geen idee waar ik naar kijk. Het lijkt of de linker twee niet origineel zijn (rechte afscheiding links), maar verder? Beats me, no clue.T. van Beek schreef op donderdag 20 april 2006 @ 01:19:[...]Hurt me...
[afbeelding]
Verwijderd
Het was juist mijn bedoeling om het "hart" van de bloem in focus te hebben. Het woordje "klooien"is een verkeerde woordkeuze geweest van me. Ik klooi niet wat dat aangaat. Zo zie je maar dat het scherpe van het hart niet direkt jouw aandacht vraagt en het onscherpe wel. Bij mij is dat juist andersom. Het scherpe trekt mijn aandacht. Maar goed, zo zie je dat iedereen een andere invalshoek heeft wat "aandacht" aangaat bij fotografie. En dat mag.Toff schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:54:
@RIRE:
De truc bij makrofotografie is diafragmeren, voor meer dieptescherpte. Wat ik jammer vind aan jouw aardige foto is, dat de onscherpte voorin ligt, waar de aandacht het eerst op gericht is en ook nog eens het meeste licht op valt. Met "een beetje klooien" kom je er niet bij makro, maar gelukkig kan je de resultaten snel bekijken en kosten digitale proefopnamen niets. Niet opgeven dus!
[ Voor 42% gewijzigd door TheVMaster op 20-04-2006 11:22 ]
Verwijderd
Leuk plaatje. Alleen jammer van die blauwe rand om de fant en nog wel ergens her en der. Is dit de hoogste resolutie die je HP aan kan?TheVMaster schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:12:
Hier nog eentje in de categorie Dieren
[afbeelding]
Genomen met een HP Photosmart 945
Ik zag het net ook toen ik ging resizen. Enig idee hoe dat kan komen en ja de hoogste resolutie (5Mpixel). zal er ff een linkje naar het origineel neerzettenVerwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 11:16:
[...]
Leuk plaatje. Alleen jammer van die blauwe rand om de fant en nog wel ergens her en der. Is dit de hoogste resolutie die je HP aan kan?
OK, laten we (deze keer iig) voorzichtig zijn met elkaar. Je hebt de scherpte van het hart prima voor elkaar, maar als je (veel) meer zou diafragmeren, zou je ervoor en erna meer scherpte krijgen. Natuurlijk kijk je als trotse maker/tweaker zelf het eerst naar die mooie scherpte, maar een gemiddelde toeschouwer van wat voor een plaat dan ook - denk aan Rembrandt - kijkt eerst en vooral naar het lichtste deel. Dat moet dan ook het meest zijn uitgewerkt, imho. F/4 is echt te weinig bij makro; denk vanaf F/16. Ik heb zelf heel veel makrofoto's gemaakt - o.a. dia's van schaalmodellen van interieurs, dus ik weet hoe moelijk het is, zeker als het onderwerp niet in een vlak met de sensor ligt. Een beetje draaien zou ook meer scherpte opleveren, maar dat verandert de compositie. Een bloem "plat van boven" is vaak ook niet alles. Mss is er iets mogelijk met de belichting? Los van het onscherpe/overbelichte stukje vind ik het een heel mooie foto. Vooral de kleur en het lichtspel linksachter (zachte schaduwen, highlights).Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 07:10:
[...]Het was juist mijn bedoeling om het "hart" van de bloem in focus te hebben. Het woordje "klooien"is een verkeerde woordkeuze geweest van me. Ik klooi niet wat dat aangaat. Zo zie je maar dat het scherpe van het hart niet direkt jouw aandacht vraagt en het onscherpe wel. Bij mij is dat juist andersom. Het scherpe trekt mijn aandacht. Maar goed, zo zie je dat iedereen een andere invalshoek heeft wat "aandacht" aangaat bij fotografie. En dat mag.
Verwijderd
Oké, hier kan ik wat mee. Hoe ik dat formaat eruit krijg, God mag het weten, ik niet. Ik vind het ook mega weird. Iritant om duidelijker te zijn. Ik heb het met 2 350d's uitgeprobeerd en beiden 3500 x 2500. Elke foto moet ik net iets croppen aan de zijkant. Als iemand het weet mag die het me vertellen.Toff schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:40:
[...]
OK, laten we (deze keer iig) voorzichtig zijn met elkaar. Je hebt de scherpte van het hart prima voor elkaar, maar als je (veel) meer zou diafragmeren, zou je ervoor en erna meer scherpte krijgen. Natuurlijk kijk je als trotse maker/tweaker zelf het eerst naar die mooie scherpte, maar een gemiddelde toeschouwer van wat voor een plaat dan ook - denk aan Rembrandt - kijkt eerst en vooral naar het lichtste deel. Dat moet dan ook het meest zijn uitgewerkt, imho. F/4 is echt te weinig bij makro; denk vanaf F/16. Ik heb zelf heel veel makrofoto's gemaakt - o.a. dia's van schaalmodellen van interieurs, dus ik weet hoe moelijk het is, zeker als het onderwerp niet in een vlak met de sensor ligt. Een beetje draaien zou ook meer scherpte opleveren, maar dat verandert de compositie. Een bloem "plat van boven" is vaak ook niet alles. Mss is er iets mogelijk met de belichting? Los van het onscherpe/overbelichte stukje vind ik het een heel mooie foto. Vooral de kleur en het lichtspel linksachter (zachte schaduwen, highlights).
De gele roos vind ik iets minder dan de vorige (sorry). Ik mis de "teerheid" van de bloem, er zit (1op1 weergave origineel) meer ruis in en hij lijkt wat bewogen. Gebruik je een statief? Naast je EXIF ben ik ook benieuwd naar je objectief en de afstand tot je onderwerp. De file-omvang van het origineel verbaast me (+ 11 MB). Mijn files zijn max half zo groot. Hoe krijg jij trouwens 3500x2500 uit je 350D? Mijne doet echt, net als het boekje aangeeft, maximaal 3456x2304 pixels.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2006 15:25 ]
Dat trage laden heeft te maken met de site die achter mijn dsl lijn staat (whehe...2 Gb aan foto's hosten was me ff te duurToff schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:01:
@TheVMaster:
Op de full size (maar wat laadt die traag...) is aan de randen idd flink wat CA te zien, maar de blauwe waas rond je olifantje hier zal wel grotendeels van de resize komen. Het zijn haren.
Mogelijk is de kleur- cq witbalans niet helemaal top. Iets minder blauw zou kunnen.
Overigens gaan ook hele dure losse telezooms vaak minder presteren als je ze tot de laatste mm uittrekt. Een klein beetje terug doet vaak wonderen, zoals je zelf al ontdekt had.
Verwijderd
I am the great Cornholio!
Mwah .. Vanguard is op zich niet heel veel beter dan een habibabieding (Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:21:
Ja een statief en geen habibabieding van het kruidvat. Vanguard.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja, leuk! Klein probleempje is dat ik al jaren geen makro meer doe. Om niet onsportief te zijn, heb ik mijn diaprojector+tafel+scherm van zolder gehaald en een dia van een roos vanaf het scherm gekiekt.Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 17:18:
@ Toff
Zou jij eens een Macro van een roos hier wille posten die we aan jouw strenge criteria voldoet?
Ik wil wel eens zien waar jij dan zoal op let. Niet om te zeiken, maar om van te leren.
[ Voor 29% gewijzigd door Zoefff op 21-04-2006 00:24 ]
[ Voor 11% gewijzigd door DTorro op 21-04-2006 00:47 ]
Bijzonder fraai plaatje hoorDTorro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 00:47:
Okel, een re-post, ik kan mijn eigen bericht niet meer editten....
zojuist wezen spelen met mijn nieuwe Powershot a700 op macro, de poes vond het razend interressant en na 1 maal vragen wilde ze graag een mooie poze aannemen, zie hier het resultaat:
[afbeelding]
commentaar is uiteraard welkom (waar is deze topic anders voor bedoeld he?)
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Verwijderd
Ik ben benieuwd naar dat bosje. Voor de dia hoef jij je niet te verontschuldigen. Wat niets is zal ook nooit wat worden, zelfs op GOT niet.Toff schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:52:
[...]
Ja, leuk! Klein probleempje is dat ik al jaren geen makro meer doe. Om niet onsportief te zijn, heb ik mijn diaprojector+tafel+scherm van zolder gehaald en een dia van een roos vanaf het scherm gekiekt.
Lijkt simpeler dan het is en het resultaat is niet meer dan "zeer mager". Eerlijkheidshalve is de originele dia ook niet zo mooi als ik had gehoopt. Het lijkt bovendien of de dia aan het desintegreren is. Dia is minstens 25 jaar oud. In die tijd had je geen directe feedback, omdat je rolletje eerst vol moest en je volle rolletje dan nog minstens een week onderweg was, voor je kon zien wat je had gedaan. Maar goed, genoeg excuses over de kwaliteit. Ik hoop dat de intentie van mijn dia nog overkomt. Door gedeeltelijk van achter te belichten is de structuur van de buitenste blaadjes zichtbaar. De roos was een "Sonia", vroeger heel populair maar tegenwoordig niet meer verkrijgbaar.
Morgen maar eens spontaan een bosje rozen voor mijn vrouw kopen.
Tof dat je de pose omschrijft als een gelukzalige staat, het is dan ook een poes die veel aandacht wenstWhizzCat schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 06:58:
[...]
Bijzonder fraai plaatje hoor
Ik zou echter links zorgen dat alle snorharen er opstaan. De krappe kadering van haar kop vind ik wel erg leuk, dat laat de aandacht uitgaan naar de gelukzalige staat waarin ze zo zien verkeerdMooi
Idd een goed idee alleen wil het feit dat ze in de dierentuin achter glas zatenDTorro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:32:
@TheVMaster
Het lastige met dieren blijft natuurlijk hun voorkomen. In jou foto lijken ze op hulpeloze stomverbaasde bange beestjes. Dat is zonde, het had ook wellicht mooier en kleuriger geworden met wat groente of fruit waarvan ze tevreden konden knabbelen.. misschien een idee?
Verwijderd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2006 17:47 ]
Verwijderd
Mooie vlinder, nice colors. Alleen weer jammer van die enorme hoeveelheid groen erom heen. Vind ik dan. Zo wordt je onderwerp opgeslokt door de omgeving en dat is jammer. Persoonlijke mening. Verders mooi plaatje.TheVMaster schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:38:
[...]
Idd een goed idee alleen wil het feit dat ze in de dierentuin achter glas zatenMisschien dat deze dan wat beter en fleuriger is?
[afbeelding]
Ja dat vond ik ook wel maar vond hem verder wel mooi, heldere groene kleur..ook de vlinder is wel oke....Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 09:41:
[...]
Mooie vlinder, nice colors. Alleen weer jammer van die enorme hoeveelheid groen erom heen. Vind ik dan. Zo wordt je onderwerp opgeslokt door de omgeving en dat is jammer. Persoonlijke mening. Verders mooi plaatje.
lol ik moet gewoon meer foto's maken en dus niet alleen van dierenDTorro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:38:
Niet negatief hoor maaruhhh, Je moet eigen diertjes gaan houden
inderdaad en probeer ook eens minder alles exact in het centrum op de foto te nemen,TheVMaster schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 15:40:
[...]
lol ik moet gewoon meer foto's maken en dus niet alleen van dieren
Thnx...dat zijn tips waar ik iets mee kanDTorro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 16:11:
[...]
inderdaad en probeer ook eens minder alles exact in het centrum op de foto te nemen,
het creative is vaak juist dat het object er niet geheel op staat.
Verwijderd
Oke, nice picture. Maar...voor zover ik zie is zo goed al alles in focus.Toff schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:24:
OK, speciaal voor RIRE een probeersel van mij:
[afbeelding]
Canon 350D, EF 28-135 1:3.5-5.6 IS @ 105mm, 1/60 sec, F/20, ISO-400.
Geen bewerking of crop, gewoon zoals ik vroeger dia's maakte. Alleen resize voor hier 600 pix en voor ImageShack < 1MB.
Het scherpte/diepte zie ik hierin niet terug, of begrijp ik je in je quote verkeerd? Wat vind je van de pic die ik als laatste geplaatst heb? Daar heb ik er juist speciaal op gelet. Buiten het feit dat de bovenste rand iets onderbelicht is, maar het gaat mij nu even om de compositie en het scherpte/ diepte verhaal.Toff schreef op woensdag 19 april 2006 @ 20:54:
@RIRE:
De truc bij makrofotografie is diafragmeren, voor meer dieptescherpte.
Tnx, maar hoe denk je dat alles in focus komt? F/20. Probeer het gewoon eens, een met F/2.8 (!) en een met F/20, dan zie je het verschil.Oke, nice picture. Maar...voor zover ik zie is zo goed al alles in focus.
Verwijderd
Oké, we komen er wel. Dus jij vind een Macro geheel in focus het mooiste. Ik ga zeker eens met de F-stops spelen, kijken wat het allemaal doet met Macro. Thx voor de info voor zoverToff schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 17:58:
[...]
Tnx, maar hoe denk je dat alles in focus komt? F/20. Probeer het gewoon eens, een met F/2.8 (!) en een met F/20, dan zie je het verschil.
Die laatste van je zou met F/20 ofzo nog een stuk sterker zijn dan hij nu al is. Daar waar hij scherp is heel mooi, licht goed onder controle (nee ik vind hem niet te donker).
Nee hoor, onscherpte kan ook in makrofotografie best nuttig zijn. Op bijgaande foto van een deel van "het bosje voor mijn vrouw" heb ik de oranje bloemen bewust buiten de scherpte gehouden omdat ze anders de aandacht teveel zouden opeisen (Nou ja, makro is hier een beetje opgerekt begrip).Dus jij vind een Macro geheel in focus het mooiste.
Ik neem aan dat dit equivalent is aan "onscherp masker"?sOid schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:22:
USM filtertje eroverheen gooien?
Jep dat bedoelde ikToff schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 20:14:
[...]
Ik neem aan dat dit equivalent is aan "onscherp masker"?
Parameters: bereik, sterkte en "vanaf contrastniveau". Ik kan de roos er wel wat mee oppeppen, maar de achtergrond -zeg maar het grijs- wordt er niet beter van.
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 21-04-2006 20:30 ]
Nou, dat uitsnijden moet je kunnen, mij lukt dat meestal voor geen meter, maar het ging mij om de achtergrond die ik wil gladstrijken, niet om de bloemen. Thanks anyway.Maarem, als je die rozen nou uitsnijt/er een masker van maakt en dan alleen USM toepast op die rozen, hoe ziet het er dan uit?
Verwijderd
Toff schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:04:
[...]
Nee hoor, onscherpte kan ook in makrofotografie best nuttig zijn. Op bijgaande foto van een deel van "het bosje voor mijn vrouw" heb ik de oranje bloemen bewust buiten de scherpte gehouden omdat ze anders de aandacht teveel zouden opeisen (Nou ja, makro is hier een beetje opgerekt begrip).
[afbeelding]
Canon 350D, EF 28-135 1:3.5-5.6 IS @70mm, 1/15 sec, F/20, ISO-400. Wederom "dia-style".
Eigenlijk is er dus niet echt een "standaard" wat Macro aangaat. Het is aan de interpretatie van de fotgraaf op dat moment. Eigenlijk komt het dan hier op neer: Wat de één mooi vind hoeft de ander dus niet mooi te vinden. Ieder zijn/haar eigen stijl?Alleen zag ik, nadat ik de opstelling had afgebroken, dat de achtergrond net te scherp in beeld is. Iemand tips hoe dat het beste te verhelpen is met nabewerking?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2006 08:40 ]
Als je al nep-DOF gaat maken, gebruik dan 'Lens Blur'.Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 08:37:
Wat je probleem aangaat. Je kan in fotoshop de laag dupliceren en dan gaussiaans vervagen doen. Dan heb je met je gummetje wat weg te poetsen en klara.
[ Voor 72% gewijzigd door MartijnGizmo op 22-04-2006 11:54 ]
Ook deze vind ik erg mooi (net als de vorige), jammer is wel dat hier op groot formaat best wat ruis in lijkt te zitten. Heb je dat bewust toegevoegd?Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 08:51:
@Decon. Inderdaad, graag even ergens anders hosten. Iritant dat inlogschermpje.
Hier nog een dan, benieuwd of deze meer aanspreekt.Enne...niet geklooit.
![]()
[afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 22-04-2006 19:36 ]
http://flickr.com/photos/itommy/
Verwijderd
Thx.YouKnow schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:59:
[...]
Ook deze vind ik erg mooi (net als de vorige), jammer is wel dat hier op groot formaat best wat ruis in lijkt te zitten. Heb je dat bewust toegevoegd?
hij lijkt wel heel erg hard geflitst. Misschien iets diffuserigs ertussen zetten? (muur ofzo)sOid schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 19:34:
Gezien die bloemen-macro foto gekte hier, heb ik ook een bloem uit een vaasje geplukt vandaag en foto dr van gemaakt.
[afbeelding]
Commentaar uiteraard meer dan welkom
Ben zelf niet helemaal tevreden over de achtergrond overigens, ene kant is hij donkerder (zoals bedoeld) dan de andere kant. Waarschijnlijk met verlichting te maken.
Op full res zie ik trouwens dat ik 'm iets té scherp heb gemaakt, maar daar moet je maar ff doorheen kijken
Voor het eerst met "lagen" gewerkt. "Wat" wegpoetsen is wel een beetje understatement, maar het is te doen. Resultaat is beter dan methode "vul met ongeveer dezelfde kleur grijs" die ik al had geprobeerd. Dat gaat nl fout in de kleine ruimtes tussen de oranje sprieten.Je kan in fotoshop de laag dupliceren en dan gaussiaans vervagen doen. Dan heb je met je gummetje wat weg te poetsen en klara.
Ja, hij doet het! Ik zie dat je nog zit te wachten op commentaar, dus hierbij gefeli met je nieuwe objectief. De achtergrondonscherpte is prima in orde, maar het onderwerp staat wel een beetje eenzaam in het midden zo. Steeltje komt "uit het niets" in beeld en verder is er, behalve de bloem, niets in beeld om enig houvast te bieden. Is het zo groot als een amarylis, of zo klein als een madeliefje? We moeten ernaar raden.
Hoe bedoel je dat precies?MBV schreef op zondag 23 april 2006 @ 00:17:
[...]
hij lijkt wel heel erg hard geflitst. Misschien iets diffuserigs ertussen zetten? (muur ofzo)
Wat bedoel je precies met naturel? Ik heb eigenlijk heel simpel belicht, opstelling bestond uit statiefje met camera, een zwart kartonnen vel eronder en een halogeenlamp voor de verlichting, niet geflitst dus (is veel killer) ik wilde eigenlijk aan de andere kant ook nog een halogeenlamp zetten maar die was kapot... Belichting vind ik altijd erg moeilijk, dus iemand tips daarvoor? (met betrekking tot macrofotografie iig)Toff schreef op zondag 23 april 2006 @ 01:36:
@sOid: Persoonlijk hou ik meer van "naturel", maar je zet hier wel een stevige roos neer! Achtergrond is idd vooral links wat minder. Hoe heb je belicht? De mijne maakte ik met zonlicht voor het raam en een handvol "piepschuim" plafondplaten om de schaduwen wat op te helderen.
iets met foto's...
iets met foto's...
Misschien ook wel wat meer verzadiging, gewoon beetje mee spelen in fotosoep.Gulf_5 schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:25:
tikkeltje scheve horizon ?
Verder zou ik denk ik kiezen voor iets meer contrast... Het "ding" valt niet echt bijzonder op ten opzichte van de achtergrond... de reflectie is op zich best goed gelukt volgens mij...
iets met foto's...
Verwijderd
Bedankt voor je commentaar. Geen idee hoe dat bloemetje heet, anders had ik het wel bijgezetToff schreef op zondag 23 april 2006 @ 01:45:
[...]
Ja, hij doet het! Ik zie dat je nog zit te wachten op commentaar, dus hierbij gefeli met je nieuwe objectief. De achtergrondonscherpte is prima in orde, maar het onderwerp staat wel een beetje eenzaam in het midden zo. Steeltje komt "uit het niets" in beeld en verder is er, behalve de bloem, niets in beeld om enig houvast te bieden. Is het zo groot als een amarylis, of zo klein als een madeliefje? We moeten ernaar raden.
Ik heb geen fotosoep of photoshop...sOid schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:34:
[...]
Misschien ook wel wat meer verzadiging, gewoon beetje mee spelen in fotosoep.
Over jouw foto, Gulf_5, vind hem mooi gelukt, maar weet niet veel van vliegtuig-fotografie.
Wat ik erg boeiend vind is dat het een beetje surrealistisch is; als je op ene manier kijkt lijkt hij van je af te vliegen, maar op andere manier naar je toe. Vind het wel jammer van dat sterretje van zonlicht bij de cockpit. Verder had ik persoonlijk nog iets meer van de grond laten zien (misschien heb je dat nog en kan je dat op andere manier croppen?)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Ik denk dat daar over de meningen nogal verdeelt zullen zijnArfman schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:20:
Zonder Photoshop of een ander bewerkingsprogramma ga je niet het maximale uit je camera en foto's halen.
Ben ik inderdaad met je eens, desnoods download je het freeware programma Gimp, daarmee kan je ook nog heel veel leuke dingen doen.Arfman schreef op zondag 23 april 2006 @ 15:20:
Zonder Photoshop of een ander bewerkingsprogramma ga je niet het maximale uit je camera en foto's halen.
Mogelijk is het je nabewerking, maar jouw roos lijkt, iig op mijn TFT, nogal onnatuurlijk van kleur en hardheid. Maar nogmaals, hij staat als een huis, is gewoon een kwestie van smaak.sOid schreef op zondag 23 april 2006 @ 11:20:
[...Wat bedoel je precies met naturel?
Ik hoop niet dat ik nu op je hitlist kom, maar een beetje gelijk hebben ze volgens mij wel, vwb contrast en helderheid, al is de full size veel mooier dan de resized. Wat ik erg mooi vind zijn de warmtetrillingen in de lucht achter/onder je vliegtuig, zelf al wordt ook het vliegtuig zelf hierdoor op sommige plekken een beetje rafelig.Gulf_5 schreef op zondag 23 april 2006 @ 13:45:
2e screening van airliners.net -> rejected -> plaatje staat niet goed in t midden en ze vinden het contrast niet goed, en ze vinden hem te donker /me Gulf_5 krijgt moordneigingen !!!
Kleur is iig heel natuurlijk op mijn CRTToff schreef op zondag 23 april 2006 @ 20:44:
[...]
Mogelijk is het je nabewerking, maar jouw roos lijkt, iig op mijn TFT, nogal onnatuurlijk van kleur en hardheid. Maar nogmaals, hij staat als een huis, is gewoon een kwestie van smaak.
Halogeenlamp is overigens behoorlijk "puntlicht" itt "difuus", dus dat MBV een flitser vermoedde is nog niet zo heel gek. Door (ruim) voor je halogeenlamp een wit-transparant vel (desnoods papier) te plaatsen, verspreidt het licht al een stuk beter. Daarnaast kan je met alles wat licht reflecteert werken. Het is dan wel van belang dat je reflectors dezelfde kleur hebben c.q. neutraal zijn, anders krijg je vreemd gekleurde schaduwen etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Gulf_5 op 23-04-2006 23:33 ]
iets met foto's...
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq