Ati heeft apparte 2D en 3D kloksnelheden, in windows draait ie op 500/600Tutti-frutti schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:45:
Even een algemeen vraagje.
Ik heb sinds vandaag een x1900xtx. Nu zit ik hem diep te stressen met ati tool of met realtime hdr ibl (dx9). Maar nu zie ik de coreclock niet omhoog schieten in bijvoorbeeld rivatuner. Deze blijft staan op core/mem : 500/600. Specificatie is 650/750.
Deze waardes zie ik overigens wel staan in het overklok gedeelte van rivatuner.
Iets mis met mijn kaart/config ? of is dit normaal ?
Hmm misschien is het hiermee opgelost:Phuncz schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:40:
Ik had een hoop problemen met een hangende PC, bij games en DVDs kijken. Ik liet ATITool of ATI Tray Tools steeds de fan speed van mijn X1900XT beheren volgens een zelf bepaalde indeling. Nu heb ik deze vast ingesteld op 33 en hij crasht niet meer. Nog iemand die ervaring heeft met crashende X1900XT-kaart bij zelf ingestelde fan speeds ?
meuktracker: ATi Tray Tools 1.2.6.940
Als je ATI Tray Tools of ATITool gebruikt, zetten deze meestal de ATI Hotkey Poller service uit, die je kaart automatisch "overklokt" in games naar de frequentie die hij hoort te draaien (650/750). Dan zal je dus zelf de auto overclocking feature van een van die programma's moeten gebruiken. Persoonlijk heb ik er geen goede ervaring mee (crasht nog wel eens) en echt ver valt een X1900XT(X) toch niet te overklokken vermoed ik. Tenzij deftige waterkoeling/phasechange.Tutti-frutti schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:45:
Even een algemeen vraagje.
Ik heb sinds vandaag een x1900xtx. Nu zit ik hem diep te stressen met ati tool of met realtime hdr ibl (dx9). Maar nu zie ik de coreclock niet omhoog schieten in bijvoorbeeld rivatuner. Deze blijft staan op core/mem : 500/600. Specificatie is 650/750.
Deze waardes zie ik overigens wel staan in het overklok gedeelte van rivatuner.
Iets mis met mijn kaart/config ? of is dit normaal ?
Daar was ik inderdaad achter, dat hij die service uit wil zetten. Daar vraagt ATITool namelijk in het begin om.
Maar inderdaad, het ligt dus aan het feit dat ik iets windowed draai. Want als ik realtime hdr ibl. op fullscreen zet, zie ik wel degelijk het grafiekje omhoog schieten
Is dat ook weer duidelijk, bedankt
Maar inderdaad, het ligt dus aan het feit dat ik iets windowed draai. Want als ik realtime hdr ibl. op fullscreen zet, zie ik wel degelijk het grafiekje omhoog schieten
Is dat ook weer duidelijk, bedankt
Dacht ik even het waterblokje te gaan monteren.. ik had hiervoor een x850.. dus kan er weer op, dacht ik
Even stukje allu gepakt en op maat gedremeld zodat het waterblokje er weer op kon. Verder heb ik allu sharkoon memblokjes erop gedaan. Er staat een fan schuin op de kaart gericht. Kwartier stressen geeft in ieder geen arties (ook zonder fan).

Wat een rust weer

Even stukje allu gepakt en op maat gedremeld zodat het waterblokje er weer op kon. Verder heb ik allu sharkoon memblokjes erop gedaan. Er staat een fan schuin op de kaart gericht. Kwartier stressen geeft in ieder geen arties (ook zonder fan).
Wat een rust weer
[ Voor 13% gewijzigd door Tutti-frutti op 01-10-2006 00:38 ]
Zelf heb ik een Swiftech MCW-60 besteld, een van de betere blokjes voor een VGA. Wordt geleverd met RAM-sinks. Ik ben erg benieuwd, kaart wordt gewoon te warm om goed te zijn.
ik heb net ff de heatsink van m'n sapphire x1900xt afgehaald en op me memory chips staat BJ11 
ik blij natuurlijk want dat betekent dat ik de 1.1ns chipjes heb, dat wordt de bios van de xtx erop flashen
ik blij natuurlijk want dat betekent dat ik de 1.1ns chipjes heb, dat wordt de bios van de xtx erop flashen
Hmm wil je daar eens meer info over geven welke chips je kan verwachten onder de heatsinks en wat het voordeel is van de XTX BIOS buiten de iets hogere clocksnelheid ?
Het voordeel van die XTX BIOS is dat de kaart dan altijd op die snelheden loopt, dus ook na een herinstallatie hoef je niet de kloksnelheden zelf in te stellen.
Anoniem: 82299
Zijn er niet meer programmatjes in omloop om de freq. in je BIOS bestand aan te passen? Kon wel bij de BIOS van 9800pro/xt.PilatuS schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:32:
Het voordeel van die XTX BIOS is dat de kaart dan altijd op die snelheden loopt, dus ook na een herinstallatie hoef je niet de kloksnelheden zelf in te stellen.
Die proggies zijn er zeker wel, ik maak er alleen zelf geen gebruik van dus weet er verder niets over.
Een boel mensen met een 6800LE hadden ook alles in de BIOS gezet. Voltage/Core/Mem allemaal in de BIOS.
Ik heb zelf Rivatuner die de Core en Mem snelheid juist instelt zodra ik in windows kom, werkt voor mij prima.
Een boel mensen met een 6800LE hadden ook alles in de BIOS gezet. Voltage/Core/Mem allemaal in de BIOS.
Ik heb zelf Rivatuner die de Core en Mem snelheid juist instelt zodra ik in windows kom, werkt voor mij prima.
Wat betreft de Sapphire kaarten:Phuncz schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:27:
Hmm wil je daar eens meer info over geven welke chips je kan verwachten onder de heatsinks en wat het voordeel is van de XTX BIOS buiten de iets hogere clocksnelheid ?
X1900 XTX: Gebruikt Samsung 1.1ns chips
X1900 XT: De eerste lichting kaarten werd ook geleverd met Samsung 1.1ns chips, de huidige batch schijnt nu helaas steeds vaker met Infineon 1.2ns chips uitgerust te zijn.
Met 1.1ns chips is 900MHz haalbaar, 1.2ns daarentegen zal max 833MHz halen
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Ik ben benieuwd, heb zelf ook een Sapphire X1900XT 512MB, zodra m'n Swiftech blokje binnen is, kan ik het zien
Volgens mij zijn er ook X1900XTX kaarten waarop 1.2 is gebruikt. Heb daar volgens mij pas geleden wat van gelezen maar kan link/topic zo snel ff niet vinden
maarja ik heb dus wel dat 1.1ns geheugen, alleen als ik het geheugen op 775mhz (1550) zett krijg ik na een minuut of 5-6 gamen artifacts.. de kaart wordt helemaal niet heet (volgens ati catelist control center niet heeter dan 73 graden, want ik heb me fan op 100% staan)
pic:
pic:

[ Voor 5% gewijzigd door tjtristan op 01-10-2006 18:18 ]
Ik heb net ff mijn kaart nog wat overgeklokt en hij gaat zonder problemen harder dan 850MHz. Ik moet dan dus wel die 1.1ns geheugen chips hebben.
Toch laat ik de kaart nu maar ff op 655/835 lopen, ik heb toch niet echt wat aan meer snelheid voor wat ik er mee doe.
Toch laat ik de kaart nu maar ff op 655/835 lopen, ik heb toch niet echt wat aan meer snelheid voor wat ik er mee doe.
[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 01-10-2006 18:38 ]
ik heb ook die 1.1ns chips alleen mijne wil dus echt niet ver komen, core makeklijk over xtx speeds (675) alleen als ik dat geheugen hoger zet dan 756 dan gaat het niet meer (zie post boven jou post)PilatuS schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:37:
Ik heb net ff mijn kaart nog wat overgeklokt en hij gaat zonder problemen harder dan 850MHz. Ik moet dan dus wel die 1.1ns geheugen chips hebben.
echt raar

Mijn X1900XT is wel watergekoeld. Als die van jou de stock koeler heeft zou dat het misschien kunnen zijn. Ik draai verder wel met alle voltage's op stock.
Ik zoek een X1600 Sapphire bios.
Version 009.012.006.002
Part Number 11x-2C8403SA-009
Date 2005/12/10 11:58
Vram Type DDR2
Techpowerup heeft er ook 1, maar daar krijg ik artifacts van.
Er staat er 1 op de sapphire site maar daar zijn de laatste nummer 014 ipv 009.
Nu weet ik niet zeker of dit kan, en heb ik daar op het forum gekeken.
Daar hadden ze als oplossing mailen. En je P/N door te geven enz voor de juist bios.
Nu heb ik al 3 mail verstuurt in anderhalve week tijd, en geen reactie.
Misschien dat iemand toevallig deze bios update wel kan verkrijgen ?
Version 009.012.006.002
Part Number 11x-2C8403SA-009
Date 2005/12/10 11:58
Vram Type DDR2
Techpowerup heeft er ook 1, maar daar krijg ik artifacts van.
Er staat er 1 op de sapphire site maar daar zijn de laatste nummer 014 ipv 009.
Nu weet ik niet zeker of dit kan, en heb ik daar op het forum gekeken.
Daar hadden ze als oplossing mailen. En je P/N door te geven enz voor de juist bios.
Nu heb ik al 3 mail verstuurt in anderhalve week tijd, en geen reactie.
Misschien dat iemand toevallig deze bios update wel kan verkrijgen ?
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Mijn saphire x1600 pro 512mb, overclockt naar 655 core 455 memory
(kan zelfs iets meer eruit halen denk ik) maar dan moet ik em echt beter koelen.
Gewoon met de stock koeler op 100% via Ati tray tools met nog een oude fan aangesloten op mijn moederbord ook op 100% via Speedfan. Ligt erbovenop in het midden van de kaart.
Ik speel F.E.A.R Combat op 1024x768 resolutie met alles op Maximum inclusief softshadows ON en FSAA op 16x alleen water reflections heb ik op minimum en video. Gaat gewoon vloeiend allemaal behalve als t echt druk wordt 10 man in een kamer en explosies overal, (DeadMatch) dan krijg ik een aantal seconden haperingen maar daarna speelt tie gewoon weer vloeiend door.
Kan geen memory settings veranderen in atitools de x1600 pro chipset ondersteunt het niet? jammer . Verder heb je in atitools iets met temporalAA heb dat nut met F.E.A.R als ik het op 4x zet?
Ik heb ook twee saphire bios en gedownload een xt en een pro versie.
Alleen is die xt bios een PCI express versie met 256mb en mijn kaart is 512mb. Kan t kwaad als ik die xt versie erin flasht? dus van pro naar een xt?
(kan zelfs iets meer eruit halen denk ik) maar dan moet ik em echt beter koelen.
Gewoon met de stock koeler op 100% via Ati tray tools met nog een oude fan aangesloten op mijn moederbord ook op 100% via Speedfan. Ligt erbovenop in het midden van de kaart.
Ik speel F.E.A.R Combat op 1024x768 resolutie met alles op Maximum inclusief softshadows ON en FSAA op 16x alleen water reflections heb ik op minimum en video. Gaat gewoon vloeiend allemaal behalve als t echt druk wordt 10 man in een kamer en explosies overal, (DeadMatch) dan krijg ik een aantal seconden haperingen maar daarna speelt tie gewoon weer vloeiend door.
Kan geen memory settings veranderen in atitools de x1600 pro chipset ondersteunt het niet? jammer . Verder heb je in atitools iets met temporalAA heb dat nut met F.E.A.R als ik het op 4x zet?
Ik heb ook twee saphire bios en gedownload een xt en een pro versie.
Alleen is die xt bios een PCI express versie met 256mb en mijn kaart is 512mb. Kan t kwaad als ik die xt versie erin flasht? dus van pro naar een xt?
[ Voor 45% gewijzigd door ikweetniks op 02-10-2006 03:20 ]
Klopt, op Xtreme is er een user die meld dat hij een XTX heeft met Infineon 1.2ns chips erop.Viss schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:09:
Volgens mij zijn er ook X1900XTX kaarten waarop 1.2 is gebruikt. Heb daar volgens mij pas geleden wat van gelezen maar kan link/topic zo snel ff niet vinden
Die voelt zich beetje belazerd. Tot nu toe is hij echter daar de enige die een XTX met 1.2ns chips heeft. Dus opzich kan je wel zeggen dat als je een XTX neemt, je gewoon 1.1ns chips kan verwachten.
Heb zelf een Sapphire X1900 XT met 1.1ns chips. M'n ram draait tijdens benchen op 891MHz.
Het is wel artifactvrij met ATi Tool op 900MHz, alleen vind 3DMark die snelheidiets te hoog, vandaar 891.
Tijdens gamen/3D modus draait het op 880Mhz, en voor standaard 2D op 400MHz
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Ik heb al een tijdje een x1900xt.
Welke atitool versie gebruiken jullie?
Want met de beta 15 versie krijg ik soms zwarte schermen als die een ander profiel laadt.
Ik had 2 profielen.
3D @ 650 , 770 1.3 V
2d @ 300 , 400 1.0 V
Kennen jullie dit probleem?
Welke atitool versie gebruiken jullie?
Want met de beta 15 versie krijg ik soms zwarte schermen als die een ander profiel laadt.
Ik had 2 profielen.
3D @ 650 , 770 1.3 V
2d @ 300 , 400 1.0 V
Kennen jullie dit probleem?
Beta 13 en 14 werken bij mij prima, 15 nooit geprobeerd zelf.
Nee, die ATITool is zeker nog niet bug free...hier wordt het voltage (van het te laden profiel) maar in 50% van de gevallen ook werkelijk geladen, dan maar handmatig.
O, en nu laat die onder het benchen het default profiel.
(Ja, 2D/3D detection staat uit.)
Ik heb dat ATI VPU Recover geval gewoon aanstaan, op het moment dat ATITool zich idioot gedraagd, zoals dus een profiel laden zonder het voltage te laden, hoef ik niet te booten. Zou dit nadelen hebben?
O, en nu laat die onder het benchen het default profiel.

Ik heb dat ATI VPU Recover geval gewoon aanstaan, op het moment dat ATITool zich idioot gedraagd, zoals dus een profiel laden zonder het voltage te laden, hoef ik niet te booten. Zou dit nadelen hebben?
[ Voor 50% gewijzigd door Saturnus op 02-10-2006 18:12 ]
Ik heb btw de 256 mb versie.
Toevallig vandaag bios gekregen van sapphiretech
Straks ff uittesten.
Toevallig vandaag bios gekregen van sapphiretech
Straks ff uittesten.
[ Voor 58% gewijzigd door iNSANiTi op 03-10-2006 00:20 ]
* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz
Zet VPU Recover altijd uit als je gaat overklokken. Het is bekent dat die feature voor problemen zorgt.Saturnus schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 16:51:
Nee, die ATITool is zeker nog niet bug free...hier wordt het voltage (van het te laden profiel) maar in 50% van de gevallen ook werkelijk geladen, dan maar handmatig.
O, en nu laat die onder het benchen het default profiel.(Ja, 2D/3D detection staat uit.)
Ik heb op dit moment de Thermaltake Aquarius waterkoel blok. Maar ik weet niet of het verstandig is deze te gaan monteren op de 1900XT die ik straks wil gaan kopen. Ik kan wel alleen de GPU daarmee koelen, maar moeten de Vreg's en het geheugen ook gekoeld worden als je videokaart gaat overclocken? En mogen die componenten dan ook passief gekoeld worden?
_@/'
ok ik heb dus echt verneukt geheugen (sorry voor het taalgebruik maar kon er geen andere verwoording voor geven)
x1900xt met 1.1ns wil dus niet hoger dan 756mhz...
ik heb de x1900xtx bios erop geflasht, artifacts dus als ik geheugen underclock werkt het weer perfect.
kan ik mischien van die ramsinks op het geheugen doen?
bijv deze http://azerty.nl/producte.../2080/zalman-zm-rhs1.html
de videokaart wordt niet heet (stressed 73c) maar het duurt wel wat langer tot de artifacts komen als ik me fan op 100 % zet dus ik denk dat de core niet heet wordt maar het geheugen wel.
weet iemand mischien iets waardoor ik toch op xtx speeds kan draaien?
ik heb de x1900xtx bios erop geflasht, artifacts dus als ik geheugen underclock werkt het weer perfect.
de videokaart wordt niet heet (stressed 73c) maar het duurt wel wat langer tot de artifacts komen als ik me fan op 100 % zet dus ik denk dat de core niet heet wordt maar het geheugen wel.
Anoniem: 164283
Heb hier net zelfde probleem, halen net iets meer dan 750 mhz.koosjebram schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:09:
Weet iemand hier wat voor geheugenchips er zitten op de X1900XT 256mb
Ze lopen op 1.84v i.p.v 2.084 van de 512 mb versie.
Nochtans geheugenvoltage al aangepast naar 2.1v zoals bij 512 mb versie.
Heeft echter geen beter resultaat
Zet het voltage van het geheugen eens wat lager. Het schijnt dat ze harder gaan met een lager voltage. 2.075 volt schijnt goed te werken.tjtristan schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:57:
ok ik heb dus echt verneukt geheugen (sorry voor het taalgebruik maar kon er geen andere verwoording voor geven)
Heb de Swiftech MCW-60 GPU-blok op mijn X1900XT zitten. Idle van 48 graden naar 34 graden, load van 76 graden naar 38 graden !! Wat een meesterlijk blokje ! En dit alles mbv. een Coolermaster AquaGate met een extra 120x240mm radiator !!
Hou de temps van je Vregs in de gaten. Da's dus de temperatuur van die chips die onder die rode heatsink zitten. Als die erg hoog is dan trekt de warmte ook door de PCB richting de nabijgelegen GDDR3 chips. Die ram chips zijn heel erg gevoelig voor warmte. Dus een hoge vreg temperatuur kan ook roet in het eten gooien voor je. ik heb zelf een koperen custom heatsnink gemaakt ter vervanging van de rode. Vreg stressed was eerst 90 graden en met m'n custom heatsink nog maar 60 graden.tjtristan schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:57:
Probeer eerst eens je vcore van je GPU zo hoog mogelijk te zetten, (Ik heb hem hier op 1.55v maar da's wel met waterkoeling, 45 graden stressed) je geheugen reageert namelijk ook op de vcore verhoging.
Zoek nu de max op van je geheugen met stock settings wat betreft voltage van je geheugen, dus MVDDC en MVDDQ op 2.086v.
Heb je de max gevonden, verlaag dan eens die voltages en kijk of je verder komt, doe bijvoorbeeld MVDDC en MVDDQ op 2.079v
Dan heb je ook nog VDDCI, probeer die gelijk te houden met VGPU. Dus is VGPU 1.50v, zet VDDCI ook op 1.50v
Wat je ook kan doen is om MVDDC op stock te laten (dus 2.086v) , maar alleen MVDDQ te verlagen naar 2.079v. en dan kijken of je verder komt. MVDDQ is het voltage dat gaat over de geheugenbuffers en zorgt voor de meeste warmte ontwikkeling in de chips. Zet MVDDQ nooit hoger dan MVDDC.
Als je kaart niet goed reageert op voltage verlagingen, wat dus ook het geval kan zijn. Ga dan eerst alleen MVDDC verhogen, dus bijvoorbeeld MVDDC op 2.15v en MVDDQ op 2.086v en dan eventueel in hele kleine stapjes een stukje hoger.
Stock X1950XTX

Zelfde settings aquamark 130k. Oude win2k install...

Zelfde settings aquamark 130k. Oude win2k install...
nice viss
zet er ff nog 1 bij .....:)
hoe clocken die 1950 kaarten?
zet er ff nog 1 bij .....:)
hoe clocken die 1950 kaarten?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat ga ik vanavond proberen, moet aan het werk nu. Het is in ieder geval nog niet zo makkelijk als met X18/1900. Atitool werkt niet lekker. Zal waarschijnlijk atitool voor volts/fan gaan worden en overclocker voor de clocks. Feit is wel dat overclocker mem nog niet verder krijgt dan 1143..
Ik heb hier ook een X1900XTX, maar ik heb me nog niet begeven op het terrein van overclocken. Ik ben er eigenlijk een beetje huiverig voor omdat ik vind dat de kaart veel te heet wordt. 90 graden stressed is met stockkoeler geen probleem, en om de fanspeed nou continu op 100% te hebben daar wordt je ook gek van.
Over de voltage regulators.. Deze chipjes zijn gespecificeerd op maximaal 100 graden C, zorg er dus bij het overklokken en bij het waterkoelen goed voor dat deze mosfets veilig onder de 100 graden blijven. Ik heb er ervaring mee en het heeft me toch een RMA en hoop gestress gekost.
Binnenkort wil ik Crossfire gaan draaien, en mijn idee was om aan het uiteinde van de videokaarten (bij de PCI-E molex) een 80mm fan te plaatsen die rechtstreeks de heatsinks in blaast. Daarmee hoop ik de temps wat te verbeteren en de Crossfire edition kaart op te trekken naar XTX speeds.
Over de voltage regulators.. Deze chipjes zijn gespecificeerd op maximaal 100 graden C, zorg er dus bij het overklokken en bij het waterkoelen goed voor dat deze mosfets veilig onder de 100 graden blijven. Ik heb er ervaring mee en het heeft me toch een RMA en hoop gestress gekost.
Binnenkort wil ik Crossfire gaan draaien, en mijn idee was om aan het uiteinde van de videokaarten (bij de PCI-E molex) een 80mm fan te plaatsen die rechtstreeks de heatsinks in blaast. Daarmee hoop ik de temps wat te verbeteren en de Crossfire edition kaart op te trekken naar XTX speeds.
[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 06-10-2006 12:51 ]
Goud is geen geld
Kan wel zijn dat ze gespecificeerd zijn tot 100 graden, maar als ze in die buurt komen krijg je toch echt last van die enorme hitte die zich in dat gebied van het PCB ontwikkeld. Door die vregs beter te koelen zodat ze nog maar op 60 graden max uitkomen, zorgt er bij mij voor dat ik zo'n 55MHz op m'n ram heb gewonnen.Frank_Knopers schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:49:
Ik vind die score van de X1950XTX wel tegen vallen. Met mijn stock X1900XT zit ik al aan 11k en met oc net geen 13k. (zit zo rond de 12800)
Ik had toch wel iets van 15.000 ofzo verwacht. Maar misschien ligt het wel aan de oude install van win.
Ik had toch wel iets van 15.000 ofzo verwacht. Maar misschien ligt het wel aan de oude install van win.
Vind het ook mager eerlijk gezegd. Ik haal 13049 met X1900XTX op 738/891 en SanDiego @ 3Ghz http://service.futuremark.com/compare?3dm05=2176939
Inderdaad, ben nu even aan het testen, ik geloof me ogen niet...resultaat zometeen.Demon_Eyez schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:56:
[...]
Kan wel zijn dat ze gespecificeerd zijn tot 100 graden, maar als ze in die buurt komen krijg je toch echt last van die enorme hitte die zich in dat gebied van het PCB ontwikkeld. Door die vregs beter te koelen zodat ze nog maar op 60 graden max uitkomen, zorgt er bij mij voor dat ik zo'n 55MHz op m'n ram heb gewonnen.
De fan hangt direct achter de videokaart.
Fan: 80mm Max. @ 31.76 CFM @ 28dBa
Kast open
vRegs:
Heeft het trouwens nut om sinkjes op die vierkanten te gooien links van het al door dat kleine 'rode reepje' gekoelde spul?
Kast open
vRegs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Idle Fan uit: 60 Fan aan (minimaal): 46 Fan aan (net hoorbaar): 42 Fan aan (maximaal): 41 Stressed Fan uit 86 Fan aan (minimaal): 62 Fan aan (net hoorbaar): 54 Fan aan (maximaal): 52 |
Heeft het trouwens nut om sinkjes op die vierkanten te gooien links van het al door dat kleine 'rode reepje' gekoelde spul?
[ Voor 30% gewijzigd door Saturnus op 06-10-2006 17:57 ]
Volgens mij worden die Pulse chips niet zo heet. In elk geval stroomt er genoeg lucht langsheen, dus dat is geen probleem.
Goud is geen geld
Denk niet dat dit OS veel invloed heeft. XP is iets sneller in 3D dat wel. Vergeet niet dat dit exact dezelfde core is als op X1900, alleen mem is nieuw. Core is default ook 650 net als X1900. Upgraden als je X1900XT(X) al hebt is vrij zinloos maar dat was al duidelijk uit zo'n beetje iedere review. Toch vond ikzelf 13 stock door alleen mem eigenlijk wel aardig, had zelf iets minder verwacht.PilatuS schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 13:24:
Ik vind die score van de X1950XTX wel tegen vallen. Met mijn stock X1900XT zit ik al aan 11k en met oc net geen 13k. (zit zo rond de 12800)
Overclocken is ff ander verhaal. De atitool/octool versies die ik heb gebruikt werken niet.
Ik had aardig wat problemen met ATI Tool dus gebruik ik Rivatuner voor overklokken. Dat werkt wel gewoon goed bij mij, misschien dat je die ook kan gebruiken voor oc'en.
mischien een domme vraag, maar zijn er ook mensen met een 1900GT/RX ?
ik kan in dit topic niets vinden over deze kaart, of flashed iedereen dat bios meteen naar een xtx ?
zelf heb ik deze http://www.club3d.nl/prod...196&show=&p=&filter=&l=en
en vraag me af of ik die 12 extra pixel shaders nog kan unlocked.
ik kan in dit topic niets vinden over deze kaart, of flashed iedereen dat bios meteen naar een xtx ?
Viss misschien toch slim om atitool beta 15 te dlden?
ATITool 0.25 Beta 15
Filename: ATITool_0.25b15.exe
* Add support for X1900 GT, X1800 GTO, X1950 XTX and others
* Fixed wrong memory clock on NVIDIA G7x
* On ATI cards with 2D/3D modes ATITool will automatically switch to 3D Mode until a dystem restart
* Changed ATI clock setting method
* BIOS dump will work on all X1000 cards now
Ik heb zelf ook de x1950 xtx en ik zal t zo es gaan proberen. Heb em alleen nog maar stock gedraaid dus ik ben benieuwd.
ATITool 0.25 Beta 15
Filename: ATITool_0.25b15.exe
* Add support for X1900 GT, X1800 GTO, X1950 XTX and others
* Fixed wrong memory clock on NVIDIA G7x
* On ATI cards with 2D/3D modes ATITool will automatically switch to 3D Mode until a dystem restart
* Changed ATI clock setting method
* BIOS dump will work on all X1000 cards now
Ik heb zelf ook de x1950 xtx en ik zal t zo es gaan proberen. Heb em alleen nog maar stock gedraaid dus ik ben benieuwd.
Speed limits are like herpes.
Anoniem: 168490
Ik heb ook een Club3D 1900RX, maar dan wel de nieuwe met zo'n grote rode koeler. Qua oc-en heb ik nog niet veel geprobeerd, stock 9200 punten in 3dmark05 met een 3500+ Venice @ 2700MHz. Zou wel graag willen weten hoe andere hun 1900RX/GT overclocken sinds Ati Tool niet werkt bij mij, Ati Tray Tools trouwens wellibero schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:01:
mischien een domme vraag, maar zijn er ook mensen met een 1900GT/RX ?
Edit: Oc-tje gedaan, heb nog niet veel getest en hij zit nog niet op z'n max maar ben toch al ruim tevreden over dit 185 euro kostende kaartje!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 168490 op 07-10-2006 22:03 ]
Eenvoudig is anders. Nog niet echt veel volt core. Stock koeler doet het goed t.o.v. x1800/1900

Ik heb eindelijk men x1800xt terug, die ik met dit koude weer natuurlijk direct terug wil overklokken
Hiermee heb ik wel enkele problemen; ik gebruik ati tool en wanneer ik overklok en de frequenties save dan verspringt hij weer op default als ik een spel ga spelen. Ook heb ik iets raars met men geheugen, vanaf dat ik boven de 805mhz ga loopt alles vast en zit het beeld vol met artifacts, gelijk welk voltage er ingesteld is, lijkt me iets softwarematigs? Ik gebruik nu catalyst 6.9 drivers.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Anders die fan op zo'n 15cm afstand onder een hoek van 45 graden tov de rode heatsink laten blazen. Zorgde bij mij voor een daling van zo'n 5-7graden. Is natuurlijk wel heel erg situatie afhankelijk, maar wie weet werkt het ook bij jouSaturnus schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 17:53:
De fan hangt direct achter de videokaart.
Kast open
vRegs:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Idle Fan uit: 60 Fan aan (minimaal): 46 Fan aan (net hoorbaar): 42 Fan aan (maximaal): 41 Stressed Fan uit 86 Fan aan (minimaal): 62 Fan aan (net hoorbaar): 54 Fan aan (maximaal): 52
De vierkante blokken worden van zichzelf niet warm, maar warmen wel op door de elementen onder de heatsink.
Op zich mooie temps hoor
Gisteren een beetje zitten Oc'en met mijn Sapphire x1900Xt en de resultaten vallen mij tegen eerlijk gezegd. De core komt ongeveer op 670 en het mem maar op 740. Als ik het mem hoger dan 740 zet dan krijg ik een hoop artifacts en dan slaat het systeem gewoon vast in 3dmark. Alles is met de stock koeler.
Met de max oc tot nu toe haal ik 4960 3dmarks 06
edit:
Iemand tips dat ik hoger kan komen?
Ik heb nog gekeken in de online result browser van futuremark en dan blijkt dat deze score voor mijn systeem best netjes is.
Met de max oc tot nu toe haal ik 4960 3dmarks 06
edit:
Iemand tips dat ik hoger kan komen?
Ik heb nog gekeken in de online result browser van futuremark en dan blijkt dat deze score voor mijn systeem best netjes is.
[ Voor 23% gewijzigd door icecoolsniper op 09-10-2006 15:18 ]
Al een Volt-OC gedaan?
Ik haal met stock voltage 765 met mem. en de Core zal ongeveer 650 zijn. (675 @ 1.45v).
@Demon_Eyez
Volgens mij helpt een hoek van 45 Graden niet omdat de afstand dan te groot word...ik kan hem nergens neerzetten. En hij blaast zo zacht dat die er direct achter moet om effect te hebben. En als die er recht achter hangt heeft het ook nog een klein effect op de core temp.
Best vaag ding om te OC'en...maar de 8800GTS komt eraan.
Ik haal met stock voltage 765 met mem. en de Core zal ongeveer 650 zijn. (675 @ 1.45v).
@Demon_Eyez
Volgens mij helpt een hoek van 45 Graden niet omdat de afstand dan te groot word...ik kan hem nergens neerzetten. En hij blaast zo zacht dat die er direct achter moet om effect te hebben. En als die er recht achter hangt heeft het ook nog een klein effect op de core temp.
Ik doe 670 core en 770 mem met 1.35V
Redelijk netjes al zeg ik hetzelf.
Binnekort waterkoeling en dan ga ik verder op 1.425 .
Redelijk netjes al zeg ik hetzelf.
Binnekort waterkoeling en dan ga ik verder op 1.425 .
Ik heb ook de nieuwe x1900gt met rode koeler (sapphire). Maar ik vraag me af welke andere koeler ik ervoor kan kopen, want ik vind hem nog veel lawaai maken.
Ik zit na te denken over de arctic X2. Maar heb ik daar wel genoeg aan?
Want moet ik dit dan niet nog apart koelen?

Daar hangt nu de rode koeler over.
Ik zit na te denken over de arctic X2. Maar heb ik daar wel genoeg aan?
Want moet ik dit dan niet nog apart koelen?

Daar hangt nu de rode koeler over.
Kan iemand mij aub helpen met wat problemen met de clocks van een sapphire X1900XT 256MB?
Ik ben bezig geweest om met het ATItool de kaart een beetje te overklokken, wat mij in het begin al meteen opviel was dat de kaart op maar op 499,5 / 594 Mhz staat geklokt. Ik vervolgens gaan zoeken hoe dan kan. Wat ik tot nu toe heb gevonden in dit topic is dat er een 2d en een 3d modus bestaat en dat je met twee profielen aanmaken de clocks van beide kunt veranderen ook kun je instellen dat ie bij het sluiten van je 3d applicatie weer terug gaat naar 2d en andersom.
Alleen het probleem is dat ik niet bij de 3d clocks kan komen ofzo, ik heb twee profielen aangemaakt (2d en 3d). Vervolgens in het 3d profiel het voltage verhoogt naar 1,4 volt, de 2 services van ati uitgezet + de VPU recover optie, ik heb gelezen dat ie nu naar zn 3d modus gaat, maar als ik hem nu ga overklokken naar de standaard snelheid (625 / 720) geeft ie allemaal fouten in beeld en loopt na een paar seconden vast. Hier een plaatje wat ik nu heb.
http://img46.imageshack.us/my.php?image=ati1de2.jpg
Kan iemand mij uitleggen hoe ik ik dit precies moet doen, want ik begin een beetje ten einde raad te raken.
Ik ben bezig geweest om met het ATItool de kaart een beetje te overklokken, wat mij in het begin al meteen opviel was dat de kaart op maar op 499,5 / 594 Mhz staat geklokt. Ik vervolgens gaan zoeken hoe dan kan. Wat ik tot nu toe heb gevonden in dit topic is dat er een 2d en een 3d modus bestaat en dat je met twee profielen aanmaken de clocks van beide kunt veranderen ook kun je instellen dat ie bij het sluiten van je 3d applicatie weer terug gaat naar 2d en andersom.
Alleen het probleem is dat ik niet bij de 3d clocks kan komen ofzo, ik heb twee profielen aangemaakt (2d en 3d). Vervolgens in het 3d profiel het voltage verhoogt naar 1,4 volt, de 2 services van ati uitgezet + de VPU recover optie, ik heb gelezen dat ie nu naar zn 3d modus gaat, maar als ik hem nu ga overklokken naar de standaard snelheid (625 / 720) geeft ie allemaal fouten in beeld en loopt na een paar seconden vast. Hier een plaatje wat ik nu heb.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik ik dit precies moet doen, want ik begin een beetje ten einde raad te raken.
'Mac Pro' & Blackbook 1st generation
Na het uitzetten van die services kreeg ik juist problemen...vraag me af of die wel uitmoesten, en heb die nu dus zonder problemen aan staan. (Alleen VPU Recover uit)
Er is toch echt iets vreemds aan de hand met het geheugen van mijn x1800xt, als ik een spel opstart gaat de core zonder problemen naar de 3d clocks maar het geheugen wordt onderklokt
Wat doe ik mis? Ik heb al rivatuner en ati tool geprobeert maar beiden geven hetzelfde resultaat.
Edit: Als ik alleen met rivatuner werk blijkt het toch te lukken, ik gebruik de laatste versie van ati tool beta 16 ofzo dacht ik, is daar iets mis mee mss?
Edit: Als ik alleen met rivatuner werk blijkt het toch te lukken, ik gebruik de laatste versie van ati tool beta 16 ofzo dacht ik, is daar iets mis mee mss?
[ Voor 22% gewijzigd door Renegade! op 09-10-2006 18:12 ]
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
De flow gaat er aan de zijkant uit. Wel een erg mooie stille koeler voor zijn voormaat.Saturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:46:
Dit bedoel je?
[afbeelding]
(Zie ook dit)
Dat stukje moet zeker gekoeld worden. Volgens mij word het niet makkelijk om er dan een andere koeler op te zetten...
Wat een raar design trouwens....de flow kan er nergens uit?
Maar heeft niemand nog de rode koeler erafgehaald en gekeken wat er allemaal gekoeld moet worden? Of even een foto gemaakt?
ps. de foto met videokaart die ik poste is niet de kaart die ik heb. maar ik vraag me af of het geselecteerde ook aanwezig is bij de nieuwe x1900gt. En dus ook apart gekoeld moet worden.
Op het eerste gezich lijkt het niet op die plek te zitten...ik zou zeggen haal die cooler eraf...en maak een mooie foto.
Heb net even 3dmark05 gedraaid; 5000 punten met 730/850
Lijkt me dat er wel iets mis is met de drivers ofzo. Of hij zit in het tweede pci-e slot van men asus a8n sli bord, ik dacht dat dat dezelfde snelheid had als het eerste zolang er geen sli gedraaid werd?

quote van Asus site:
Even in SLI en je hebt 8x (is voldoende).
Hij draait nu dus op 1x.- 2 x PCI Express x16 slot
*SLI mode : x8 , x8
*Default(Single VGA) mode : x16, x1
En ik maar denken dat men 6600gt stuk aan het gaan wasSaturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 18:55:
quote van Asus site:
[...]
Hij draait nu dus op 1x.Even in SLI en je hebt 8x (is voldoende).
Maar dat is een fantastisch gegeven.Saturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 18:55:
quote van Asus site:
[...]
Hij draait nu dus op 1x.Even in SLI en je hebt 8x (is voldoende).
Als die theorie klopt heb je aan PCI-E 4x al genoeg voor een X1900/X1950 series videokaart.
Goud is geen geld
Achja...ik zei dat '(is voldoende)' er maar even bij omdat je maar al te vaak zenuwachtige mensen krijgt als ze horen dat het op 8x draait ipv 16x (van het bovenste slot).
Ik denk dat het toch wel klopt wat hij zegt hoor. Als je met 8x voldoende hebt, betekend dat hij zeker niet meer gebruikt dan die bandbreedte, dus is 8x genoeg. 4x zou wrs al een beperking zijn en 1x al helemaal. Daarom is 8x niet 8x sneller, maar kan hij gwn meer bandbreedte benutten en heeft hij daar geen limiet meer.Frank_Knopers schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:10:
[...]
Maar dat is een fantastisch gegeven.Als één PCI-E lane in staat is om 5000 3Dmarks op je scherm te toveren, dan zou een PCI-E 4x slot wel in staat zijn om 4x5000 = 20.000 3Dmarks aan grafische kracht over te brengen.
![]()
Als die theorie klopt heb je aan PCI-E 4x al genoeg voor een X1900/X1950 series videokaart.
Anyway, als ik dat kaartje tussen de pci-e sloten op "Dual videocards" zet heb ik geen beeld, dus ik weet niet of ik iets mis doe maar kun je hem wel op sli zetten met één videokaart?
Misschien een instelling in de BIOS nog bijwerken?
Probeer eens te zoeken op GoT, het probleem zal waarschijnlijk wel vaker voorgekomen zijn.
Probeer eens te zoeken op GoT, het probleem zal waarschijnlijk wel vaker voorgekomen zijn.
Vast wel, maar mijn bovenste pci-e slot doet het niet echt meer dus zit ik vast met onderste. En op 1x heb ik er idd niet veel aan. Mijn vraag is dus of het mogelijk is om met één videokaart sli te draaien waardoor hij op 8x werkt. En wrm geen 16? Het is theoretisch mogelijk dusSaturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:40:
Misschien een instelling in de BIOS nog bijwerken?
Er zijn 16 punten te verdelen (waarbij 0=1) die bovenste kan niet lager dan 8, dus die onderste niet hoger dan 8. (Mijn theorie
)
Raar dat het niet werkt...RMA?
[ Voor 11% gewijzigd door Saturnus op 09-10-2006 20:12 ]
Ik heb er geen garantie op maar het onderste slot werkt wel nog, alleen niet wanneer ik dat kaartje verander dus.Saturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 20:05:
Er zijn 16 punten te verdelen (waarbij 0=1) die bovenste kan niet lager dan 8, dus die onderste niet hoger dan 8. (Mijn theorie)
Anoniem: 175356
ik zie je dilemma ja.. MAAR...Saturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:56:
Al een Volt-OC gedaan?
@Demon_Eyez
ik had ook altijd dat me mem te heet werdt "op kaarten die hier niet worden besproken"
maar ik krijg vandaag mijn crucial x1900xtx ..
en wat ik altijd doe om mijn mem enz.. koud te houden= ik heb zo'n arm van zalman die vroeger bij een stje hoorde als cpu cooler..dat ding is zo on te stellen dat hij precies 0.5cm van je ram afligt"hangt" dat dat iedergeval cool blijft..fanmate ertusse en hoppa..
als ik mijn kaart binnen heb..komen de kloks benchs en scores..!! kan nie wachten
De hitte als probleem valt wel mee, behalve op een warme zomerdag....wat me meer interreseert is het verbruik, ik heb het gevoel dat me PSU het niet trekt. Maar dan nog, kan best zijn dat die 8800GTS nog meer nodig heeft, even afwachten dus.
nou mensen ff paar testjes gedaan...ik denk dat het wel ok is ..
3dmark03-22543@700/875
3dmark05-13818@695/873
3dmark06-6969 @695/875----
sm2 ----2607
sm3 ----2960
cpu -----2813
stock voltages
3dmark03-22543@700/875
3dmark05-13818@695/873
3dmark06-6969 @695/875----
sm2 ----2607
sm3 ----2960
cpu -----2813
stock voltages
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 175356 op 11-10-2006 17:54 . Reden: ff 2006 scores erbij gezet ]
ja ..want ik durf niet te gaan schuiven met de voltages..want elke keer als ik opstart staan er andere waardes..ik vertrouw et niet..
er stond bij core een keer 1.45 als ik em dan op 1.55 zet..mischien fikt me de boel door..
Zo erg is het niet hoor, alleen op hete zomerdagen of hoge kamertemps. kan het gevaarlijk zijn...zolang het onder de 100 Graden blijft gebeurd er niets, 90 Graden is wel aan te raden.
Ik verwacht deze week de nieuwe Thermalright HR-03 koeler. Ik vind de vf900cu gewoon niet goed genoeg mijn x1900xtx. Ik heb al veel casefans maar heeft gewoon geen nut. Hopelijk zal de nieuwe koeler beter zijn, en zowieso kan ik er makkelijk een 120mm fan op zetten
ik heb ff gekeken..en lijkt me een mooie cooler jammer dat hij niet van koper is..maar ik zal wachten wat joun bevindingen zijn..
Ik heb nog een beetje zitten spelen met de kaart en ik kom niet hoger. Ik heb de voltages van de buffers en van het mem verlaagd en dan crashed de kaart vrij snel. Verhogen van het voltage durf ik niet echt aan.
De kaart kan maximaal op 660/755 lopen
De kaart kan maximaal op 660/755 lopen
Alles blijft vrij laag(80 graden stressed ofzo), mem rond de 60. Maar de artifacts treden ook op als ik de speeds aanpas terwijl de kaart op 45 graden loopt.
edit:
mijn kaart maakt ook een hoge piep heel de tijd. Dit is vooral in games het geval(niet in 3dmark) en dan voornamelijk in de menu's. Ik vermoed dat ik gewoon een brakke kaart heb(maar de winkel wil geen garantie geven, heb de kaart al laten testen voor dit probleem).
Misschien dat deze issue ook gerelateerd is aan mijn overclockprobleem
edit:
mijn kaart maakt ook een hoge piep heel de tijd. Dit is vooral in games het geval(niet in 3dmark) en dan voornamelijk in de menu's. Ik vermoed dat ik gewoon een brakke kaart heb(maar de winkel wil geen garantie geven, heb de kaart al laten testen voor dit probleem).
Misschien dat deze issue ook gerelateerd is aan mijn overclockprobleem
[ Voor 52% gewijzigd door icecoolsniper op 12-10-2006 23:29 ]
reproduceer de geluiden en maak er een opname van, heb je aantoonbaar bewijs, en wil de winkel niet meewerken neem je toch contact op met fabrikant!?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Hoe moet ik die geluiden opnemen? Ik heb de kaart in de winkel laten testen, en daar maakte de kaart ook het geluid nog wel in atitool, maar veel minder. In 3dmark hoorde ik niks, maar dat is ook thuis niet zo. Ze zeiden dat het de voeding was, maar een maat van me heeft een bijna identieke configuratie en die heeft het probleem niet.
Ik ga de kaart maar ff bij hem testen
ff een update
3dmark 2005 nieuwe score 15238
x1900xtx@stock volts @ core-700mhz
@mem-900mhz-1800mhz
atitool fan settings..45 gr=40%
60 gr=65%
70 gr=85%
80 gr=100%
3dmark 2005 nieuwe score 15238
x1900xtx@stock volts @ core-700mhz
@mem-900mhz-1800mhz
atitool fan settings..45 gr=40%
60 gr=65%
70 gr=85%
80 gr=100%
Dat heb ik ook, ik heb een behoorlijk brakke voeding dus anders dan dat kan ik niet bedenken.icecoolsniper schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:44:
Hoe moet ik die geluiden opnemen? Ik heb de kaart in de winkel laten testen, en daar maakte de kaart ook het geluid nog wel in atitool, maar veel minder. In 3dmark hoorde ik niks, maar dat is ook thuis niet zo. Ze zeiden dat het de voeding was, maar een maat van me heeft een bijna identieke configuratie en die heeft het probleem niet.
@smieg
Show die 3DM'en maar eens dan...dit is wel erg hoog en dat ook nog voor stock voltages...
Ik heb die piepjes ook, als ik bijvoorbeeld 3d marks draai hoor ik ze. Bij andere dingen nog niet egt opgevallen(meestal muziek in het spel e.d.).Saturnus schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:23:
[...]
Dat heb ik ook, ik heb een behoorlijk brakke voeding dus anders dan dat kan ik niet bedenken.
Maar ik denk niet dat het door een brakke voeding komt, ik heb namelijk een Hiper Type-R 580W.
'Mac Pro' & Blackbook 1st generation
Heb je alleen de kaart op 1 12v lijn?follie5 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:35:
[...]
Ik heb die piepjes ook, als ik bijvoorbeeld 3d marks draai hoor ik ze. Bij andere dingen nog niet egt opgevallen(meestal muziek in het spel e.d.).
Maar ik denk niet dat het door een brakke voeding komt, ik heb namelijk een Hiper Type-R 580W.
Als dat zo is is het inderdaad wel raar...eerder zei Demon_Eyez dat het ook gewoon een spoel (zeg ik het goed?) ofzo kon zijn die wat geluid maakt door resonantie...hier is het pas irritant als ik de kast open heb.
Nu twijfel ik toch weer, heb net er een SoundBlaster in geprikt en het gepiep is echt VEEL hoger en dat op 500/600
En nu weet ik het eigenlijk wel zeker. Een terug klok van me 3700+ van 3000 naar 2200 en het gepiep is weg.
[ Voor 14% gewijzigd door Saturnus op 14-10-2006 12:44 ]
Zou het aan de geluidskaart liggen? Ik heb er namelijk een soundblaster live 5.1 ingangen(oud beestje).
Mijn voeding lijkt me sterk aangezien het een 650 watt thermaltake toughpower is. De kaart hangt op 1 van de 2 pci express connectors, maar verwisselen helpt niet.
Overclocken droppen heeft weinig zin bij mij aangezien ik maar een opteron 144 heb die dan stock op 1.8GHz draait en nu op 2.6GHz, dus dat verschil is gewoon groot.
Mijn voeding lijkt me sterk aangezien het een 650 watt thermaltake toughpower is. De kaart hangt op 1 van de 2 pci express connectors, maar verwisselen helpt niet.
Overclocken droppen heeft weinig zin bij mij aangezien ik maar een opteron 144 heb die dan stock op 1.8GHz draait en nu op 2.6GHz, dus dat verschil is gewoon groot.
Ik net even te kijken wat er gebeurt als Ati Tool met 3D view open draait. Maar dan draait niet alleen je GPU met een hoge belasting ,maar je processor wordt ook belast. Het schommelt hier tussen de 74% en 85% belasting (beide cores) zie ik net met RMclock. En da's al met alleen het 3D windows open op 400/500. Kan je nagaan wat die belasting is als je de arctifact scanner gaat gebruiken.
Dus die piep hoeft niet eens perse van je graka te komen, maar ook vanaf een spoel van je mobo die begint whinen zodra je proc hoog belast wordt, zeker als die proc ook nog eens geoverklokt is. Zou verklaren waarom je niets hoort zodra de proc op default speeds draait
Dus die piep hoeft niet eens perse van je graka te komen, maar ook vanaf een spoel van je mobo die begint whinen zodra je proc hoog belast wordt, zeker als die proc ook nog eens geoverklokt is. Zou verklaren waarom je niets hoort zodra de proc op default speeds draait
Ik heb de geluidskaart en overclock weggehaald en het geluid blijft net zo hoog 
Ik ga van de week ff lang bij een maat van me en dan test ik de kaart. Mocht het geluid daar ook zijn dan neem ik het op en stuur ik de fabrikant een e-mail. Als het daar niet is, of minder dan moet ik het ergens anders zoeken.
Wat me opvalt is als ik de vga kabel van de monitor loshaal dat het weg is, en dan na een aantal seconden weer terug. Hetzelfde gebeurt er als ik de kabel er weer in doe.
Echt hele vage problemen dus. Ik vermoed ook dat dit ermee te maken heeft dat mijn oc niet zo hoog komt(geluid denk ik afkomstig van een voltage regulator oid)
Ik ga van de week ff lang bij een maat van me en dan test ik de kaart. Mocht het geluid daar ook zijn dan neem ik het op en stuur ik de fabrikant een e-mail. Als het daar niet is, of minder dan moet ik het ergens anders zoeken.
Wat me opvalt is als ik de vga kabel van de monitor loshaal dat het weg is, en dan na een aantal seconden weer terug. Hetzelfde gebeurt er als ik de kabel er weer in doe.
Echt hele vage problemen dus. Ik vermoed ook dat dit ermee te maken heeft dat mijn oc niet zo hoog komt(geluid denk ik afkomstig van een voltage regulator oid)
Ik vraag me ook af waarom hij standaard zo laag loopt.. Hij hoort namelijk 625/720 standaard te zijn. Met de ATITool kom ik tot 702/792 makkelijk... Alleen als ik daarna ga gamen flipt hij een beetje..follie5 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:47:
Kan iemand mij aub helpen met wat problemen met de clocks van een sapphire X1900XT 256MB?
Als ik die VPU Recover nu uit zet (want mét is niet te doen) en ik klok de GPU te hoog, zet hij hem de core&mem speed dan wel terug als er iets fout gaat met overclocken?
_@/'
Saturnus schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 15:36:
Wat ik dan raar vind is dat als je de Videokaart overklokt het geluid óók hoger wordt...
Dan is het duidelijk dat die piep van je kaart komt. M'n post hierbover was om aan te geven dat er meer spoeltjes kunnen piepen dan alleen die van je graka.icecoolsniper schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:30:
Ik heb de geluidskaart en overclock weggehaald en het geluid blijft net zo hoog
[ Voor 22% gewijzigd door Demon_Eyez op 16-10-2006 11:40 ]
sorry voor de dubbelpost

[ Voor 93% gewijzigd door Demon_Eyez op 16-10-2006 11:15 ]
Piepend spoeltje op je mobo maakt niets uit, zijn heel wat mobo's waarbij dat gebeurt. Of het wat uitmaakt bij grafische kaarten weet ik niet. Maar als je het wel hebt en het is een erg storend geluid en je hoort het ook al bij stock snelheden dan zou ik teventueel wel terug gaan met die kaart.
Op je mobo kan je oplossen door een kwak lijm over die piepende spoel te doen. Op je graka wordt het moeilijk want die spoelen zitten in een behuizing.
Op je mobo kan je oplossen door een kwak lijm over die piepende spoel te doen. Op je graka wordt het moeilijk want die spoelen zitten in een behuizing.
Oke,
Heb nu mijn x1900xt stabiel op:
690 en 800 met 1.35v.
Max stressed temp: 72 [core]
Mijn waterkoeling moet is opschieten , aquatuning is niet de snelste
hopelijk donderdag binnen dan ga ik verder op 1.425v . Kijken hoe hoog ik dan kan komen.
Heb nu mijn x1900xt stabiel op:
690 en 800 met 1.35v.
Max stressed temp: 72 [core]
Mijn waterkoeling moet is opschieten , aquatuning is niet de snelste
hopelijk donderdag binnen dan ga ik verder op 1.425v . Kijken hoe hoog ik dan kan komen.
Gister is mijn nieuwe Thermalright HR-03 binnen gekomen
Zoals je ziet had ik eerst de Zalman VF900cu maar dan ding vond ik gewoon niet voldoende koelen voor mijn x1900xtx. Het installeren ging erg makkelijk. Zelf kon ik de koeler maar naar een kant monteren aangezien mijn Tuniq te veel ruimte in beslag nam aan de bovenkant. De klemmetjes die erbij zitten voor de ventilator had ik niet veel aan, aangezien ik een 120mm ventilator erop wilde monteren, dus bood Mr. Tirap de uitkomst
Ik heb wel de orginele ramsinks van Zalman erop laten zitten, aangezien de crapdingen moeilijk los gingen
Ik zal kijken of ik vandaag tijd heb om wat temps te posten, maar zowieso is alles stiller door de grotere ventilator
Klik voor de vergroting
Zoals je ziet had ik eerst de Zalman VF900cu maar dan ding vond ik gewoon niet voldoende koelen voor mijn x1900xtx. Het installeren ging erg makkelijk. Zelf kon ik de koeler maar naar een kant monteren aangezien mijn Tuniq te veel ruimte in beslag nam aan de bovenkant. De klemmetjes die erbij zitten voor de ventilator had ik niet veel aan, aangezien ik een 120mm ventilator erop wilde monteren, dus bood Mr. Tirap de uitkomst

Ik zal kijken of ik vandaag tijd heb om wat temps te posten, maar zowieso is alles stiller door de grotere ventilator
Klik voor de vergroting
Nice, ziet er wel flex uit!