Hoi allemaal,
Ik ben begonnen aan het overclock feest van m'n Sapphire x1900xt.
In eerste instantie heb ik ergens anders gepost op het GOT Forum, maar ik post 'm hier nogmaals:
Gisteren ben ik begonnen met het overclocken van mijn Sapphire X1900 XT en ik verbaas me een beetje over hoe goed deze kaart te overclocken is. Ik heb 'm nu als volgt ingesteld staan, zonder artifacts of andere problemen:
2D mode is onveranderd: GPU - 500Mhz, MEM 600Mhz
3D mode is van: GPU - 620Mhz, MEM 720Mhz naar GPU - 690Mhz, MEM 800Mhz
Eerlijkheidshalve, er zit nu wel een Zalman VF900 ipv de stock koeler. Maar volgens mij is die niet (veel) beter.
Ik ben begonnen met ATITool, maar die weet niet het verschil tussen 2D en 3D mode. Deze tool heb ik alleen maar gebruikt om de temperaturen te loggen.
Powerstrip 3 als 2e, maar die ziet de x1900 nog niet goed.
Een andere tool die goed schijnt te werken, heet simpelweg overclock(.zip). Die werkt helaas niet op mijn 64-bit O.S.
Uiteindelijk gewoon de ingebouwde ATI Overdrive gebruikt, die in de Catalyst Control Center zit. Ik heb simpelweg de functie gebruikt: Run automated clock configuration utility. Deze gooit eerst langzaam maar zeker de GPU Mhz omhoog (helemaal tot 690 in mijn geval) en vervolgens gooide het de Memory Mhz omhoog.Verder dan de huidige overclock gaat ATI Overdrive niet.
Zie link:
http://www.xs4all.nl/~skinny1/overclock.JPG
ATITool gaf tijdens dit proces wel de volgende (behoorlijke) temperaturen te zien:
2006-03-26 22:27:43 Temperature: GPU: 91.5°C GPU environment: 59.0°C
2006-03-26 22:27:53 Temperature: GPU: 91.9°C GPU environment: 59.0°C
2006-03-26 22:28:03 Temperature: GPU: 91.8°C GPU environment: 59.0°C
2006-03-26 22:28:13 Temperature: GPU: 92.4°C GPU environment: 59.0°C
2006-03-26 22:28:23 Temperature: GPU: 92.6°C GPU environment: 59.0°C
2006-03-26 22:28:33 Temperature: GPU: 92.4°C GPU environment: 59.0°C
Tijdens het spelen van BF2 en GTA San Andreas, zit de temperatuur ongeveer op dit niveau:
2006-03-26 22:41:54 Temperature: GPU: 79.3°C GPU environment: 55.0°C
----
Graag hoor ik wat feedback van jullie betreffende de temperaturen die ik "haal" en of dat voor jullie acceptabel is. Nogmaals, geen artifacts, geen onstabiliteit op dit moment. Ook hoor ik graag of anderen verder komen met hun core/mem snelheid, of misschien mensen die 'm bijna niet overgeclocked krijgen (om zo een idee te krijgen wat de verschillen zijn van de x1900 kaarten, en tussen Sapphire kaarten)
Alvast bedankt!
------------
Update: Ik heb de volgende vragen...
1. Om ATITools goed te gebruiken moet je de voltage naar 1.4 helpen. Betekent dat dan niet dat ATITools voortaan de kaart 24/7 op die snelheid/voltage laat lopen?
2. In jullie ervaring, klopt de temp weergave van ATITools? Ook als je deze weergave naast die van het ATI Overdrive zet? (beide geven dezelfde waarde aan, maar misschien geven ze beide een foutieve waarde aan als je ze naast elkaar draait)
3. Zet CCC's ATI Overdrive de memory timings losser om een hogere overclock te halen? In het verlengde van deze vraag, ATITools Mem knop geeft mij de volgende melding: Changing memory timings is not supported on this chipset.
4. Wat moet ik nou als de bovenkant beschouwen qua temperatuur van de core? Hoe ver kan ik gaan? Is de core van een x1900 niet gemaakt voor de nog wat hogere temps, in vergelijking met een x1800 of zelfs een x850?
-----------
Voorlopig heb ik even weer alles naar default xt snelheden gezet, totdat de antwoorden op mijn vragen me wat zekerder maken. In ieder geval lijkt mijn korte test toch aan te geven dat de x1900 zich zonder moeite met hoge temperaturen laat overclocken, al kan ik natuurlijk niets zeggen over de levensduur.
Hoop vragen he?