Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:23:
Voor 899 euro koop je in Breda een 37 inch Panasonic PV45 plasma met 2 jaar garantie aan huis. Geen enkele plasma van minder dan 2.000 euro kan hier tegenop (behalve Panasonic PV60). Je krijgt de kwaliteit van een Pioneer van 2.000+ euro voor minder dan 900 euro. En LCD met deze kwaliteit: moet nog uitgevonden worden.
Ik zie deze discussie net pas, terwijl ik me al langere tijd aan het orienteren ben op een flatscreen TV. Wat ik niet snap is dat ik in de vergelijkingen die in de laatste pagina genoemd worden, nauwelijks enige focus op de resolutie is. Ik zie dat de Panasonic TH-37PV60E een resolutie heeft van 1024 x 720. Dat is nogal een verschil met bijvoorbeeld de Sharp LC-37XD1E, die gewoon netjes een resolutie van 1920 x 1080 heeft, en deze ook in progressive scan mode kan aanspreken. Dat scherm is dan natuurlijk wel 450 euro duurder, maar wat mij betreft heb je dan ook een
flink kwaliteitsverschil. Het inbranden van plasmaschermen is volgens mij net zo'n principe als het "delen van het netwerk" bij kabel versus de dedicated local loop van ADSL - ook al is dat probleem intussen vrijwel opgelost, het idee blijft bij mensen hangen dat kabel minder betrouwbaar is dan ADSL, en dus wordt er voor ADSL gekozen. Dus, omdat mensen denken dat het inbranden nou eenmaal gebeurt bij plasma, en niet bij LCD, zal dit "op gevoel" vaak een reden zijn om LCD te kiezen ipv plasma.
Voor zover ik weet zijn er een paar redenen waarom analoge signalen, maar ook gewoon signalen met relatief lage resoluties, uberhaupt op flatscreens minder "mooi" verwerkt worden dan op CRT's:
- CRT heeft zo'n 60 jaar ontwikkeling meegemaakt, en de ontwikkelingen van TV signalen zijn daarop gebaseerd, dus is het een perfect match
- CRT is, gezien de techniek, per definitie wat minder scherp van kwaliteit (pixels hebben geen nette afbakening, maar lopen een beetje in elkaar over); dit zorgt ervoor dat slechte/lage resolutie signalen wat gemaskeerd worden, en er dus beter uitzien dan als je simpelweg pixel voor pixel een scherm opbouwt, met duidelijke afbakening tussen de pixels
- Om het bovenstaande probleem te kunnen aanpakken heb je een hele goede upscaler nodig, die ondermaatse resoluties netjes op een scherm met hoge resolutie kan weergeven
Voor de verschillen tussen plasma en LCD heb ik het gevoel dat de volgende elementen van invloed zijn:
- De afkadering van pixels bij een plasma scherm is minder opvallend dan bij LCD, wat voor lage resolutiebeelden dus nuttig kan zijn
- Plasma schermen hebben over het algemeen lagere resoluties dan LCD schermen, waardoor ze minder ver hoeven te upscalen, en daar dus eventueel (maar zeker niet per definitie) mooier om kunnen gaan met lage resolutie beelden
Veel kan echter afhangen van de upscaling, en dat is niet afhankelijk van de plasma of LCD techniek, maar simpelweg van de fabrikant. Hiermee zou LCD dus nog wel redelijk makkelijk mee moeten kunnen komen met plasma.
Kloppen mijn ideëen hierover een beetje, of hebben jullie hele andere inzichten?