Ik heb net nog even een uurtje of wat in de MM rondgelopen om lekker vanuit een luie stoel naar plasma en lcd tv's zitten te kijken. Er stond een mix van plasma en lcd door elkaar. De instellingen waren zo goed mogelijk afgestemd en daar heb ik dus niets aan lopen veranderen...
Het volgende is me nu opgevallen:
- De nieuwe 50"Full HD Panasonic is minder helder en heeft slechter contrast (5.000 tegen 10.000) dan het HD ready model. Dit is ook duidelijk waarneembaar!
- De nieuwe Panasonic lcd tv's met motion flow (of hoe het ook heet) kon ik met een voetbalwedstrijd demo niet onderscheiden van de daarnaast hangende Panasonic plasma tv's, ook al door het dynamisch contrast van ruim 8.000 (het panel contrast stond niet aangegeven, dus weet ik even niet)
- Een oude Sony 40w2000 stond opgesteld tussen twee juweeltjes van plasma's (Panasonic en Samsung Q) en dan is toch wel zeer duidelijk waarneembaar dat de Sony een veel lager contrast heeft. Verder waren er op het eerste gezicht weinig verschillen aan te geven totdat de demo een danseres liet zien met een zwarte achtergrond: de Sony (geen motion flow etc.) liet enorme vegen zien waar de plasma's perfecte bewegingen lieten zien. Dezelfde demo was helaas niet beschikbaar op de nieuwe Panasonic, Samsung en Sony lcd toestellen met motion flow
- De nieuwe Samsung lcd's (Full HD al voor een 1400 euro kostende 37") met motion flow en dynamische contrasten van 8 tot 10.000 zagen er werkelijk schitterend uit maar kon ik door de opstelling niet direct vergelijken met de plasma's die dus achter me stonden...
- De oude plasma's of B merk plasma's inmiddels ruim zijn ingehaald door de nieuwste lcd toestellen als het gaat om een mooie zwart en kleurenweergave (althans volgens mij natuurlijk

)
Op basis van wat ik nu heb gezien, waarbij de demos steeds HD materiaal waren (helaas dus geen SD spul om te vergelijken), kan ik eerlijk gezegd niet meer zeggen dat plasma (veel) beter is dan lcd, sterker nog in een aantal gevallen kon ik geen verschil ontdekken of was het zelfs zo dat het zwart op de plasma minder zwart was dan op de lcd.
Tot zover kan ik dus geen voorkeur uitspreken puur op de beelden.
Als het gaat om aansluiten op een PC dan lijkt mij lcd beter (zeker zo'n full hd ding) dan plasma.
Wat overblijft is dan de weergave van SD materiaal, en dat is natuurlijk niet onbelangrijk, want echte HD uitzendingen zullen er voorlopig niet zijn (toch ??), en ik heb daarnaast nog een flinke verzameling dvd's die natuurlijk ook om een mooie weergave vragen