amai zeg ik heb er 1u30 opzitten met het doorlezen van deze toch wel zeer interessante topic!
(mensen die enkel mijn vraag wensen te lezen, scroll naar beneden tot aan de 3 sterretjes (***) en negeren vooral onderstaande paragraafjes
).
Halfweg september ga ik met m'n vriendinnetje samenwonen. Nieuwe slaapkamer, huishoudelijke apparaatjes, meubeltjes enz.. gekocht. En nu komt de moeilijkste keuze: de aankoop van een nieuwe TV.
Mijn voorkeuze gaat naar Panasonic en dan vooral de plasma. Thuis hebben mijn ouders reeds +3 jaar een prachtige Panasonic plasma scherm (107cm) die al serieus veel speeluren gedaaid heeft. Ik schat toch zeker +4 uur per dag. Tot nog toe hebben wij nog niets van inbranding ondervonden. De tv speelt echt ongeloofelijk goed. En nu zeker met die digitale tv zijn we zeer tevreden. Mijn voorliefde voor panasonic plasma's werd dus met de jaren groter!
Ik hebsinds kort geregeld wat bezoekjes gebracht aan de bekende elektrowinkels. Het gamma tv's is dus echt vééél te groot. Aangezien ik resoluut voor plasma pana ging, werd m'n keuze direct serieus makkelijker. Maar daar kwam eergisteren een plotse wending in. Hier een korte uiteenzetting:
Een goeie vriend van me heeft bij de release van PS3 een console en een LCD full-hd van Sony in het Sony Center aangeschat. Natuurlijk prachtige beelden die HD spelletjes, maar ik vind dat onze 3j oude plasma opmerkelijk mooier beeld heeft bij SD signaal dan zijn recentere LCD tv.
Die vriend van me heeft ondertussen een zeer goeie band met de uitbater van Sony Center. Al z'n aankopen zoals surround systeem, gps, camera enz.. gebeuren daar. Ondertussen heb ik ook reeds enkele malen de Sony winkel bezocht en vind de uitbater een zéér technische en vooral zéér geloofwaardig mens. Wat ik van sommige andere 'verkopers' niet kan zeggen. Eergisteren mijn laatste bezoekje en ik liet vallen dat ik de voorkeur gaf aan plasma panasonic. Onmiddellijk kreeg ik het antwoord dat het verhaaltje rond plasma uit is, plasma is dood. Hij vertelde me dat de verkoopscijfers van plasma tov. LCD in dalende lijn gaat. "Wat ben ik blij dat Sony in der tijd voor LCD gekozen heeft" liet hij vallen. Erna volgden een hele reeks technische termen en gepraat waar ik maar 10% van begreep maar op zich kwam de man zéér geloofwaardig over. Ook door het feit dat ik weet welke band mijn goeie vriend met hem heeft, welke goeie service hij krijgt, welke achtergrond de man heeft (hoogtechnisch opgeleerd en een 'ancien' in het vak).
Sinds eergisteren verdween m'n voorliefde voor plasma en ging m'n keuze plots naar LCD. Ik dacht bij mezelf: "zou die man nu echt gelijk hebben? Is plasma dan toch niet opgewassen tegen de nieuwste LCD schermen wat betreft HD?" Kost wat kost, ik wil meer duidelijkheid, meer meningen, meer gebruikerservaringen om zo toch nog een juiste/tevreden keuze te maken.
Dankzij dit topic is m'n voorliefde voor Plasma herrezen en blijft mijn keuze resoluut terug bij Panasonic. Alleen weet ik niet welke keuze ik moet maken: HD Ready of FULL-HD. Aangezien wij thuis een 107cm scherm hebben en dit doorheen de jaren als gewoon scherm aanschouwen, opteer ik om voor een 127cm scherm te kiezen. Ik heb niet echt een budget voor ogen maar m'n vriendin zou het graag onder de 2500€ houden. Een 127cm wordt dan sowieso HD-Ready. Full-HD lukt enkel voor 107cm.
Ik heb twee supergrote verslavingen: het eerste zijn films. Een vipkaart kinepolis (joepie dankzij werk) en een collectie van ~600 dvd's kunnen dit beamen. Mijn tweede verslaving zijn special effects, cgi art enzovoort. Een must is dus dat ik superieur kwaliteit heb bij het bekijken van films (in mijn geval voorlopig gewone SD dvd's en later blue-ray of HD-DVD). Het zal mij een worst wezen dat het nieuws journaal en andere praatprogramma's iets minder goeie kwaliteit hebben.
De afstand tot TV wordt 3,35meter. Ik had graag geweten ofdat ik bij deze afmetingen veel verschil merk tussen hd-ready en full-hd bij het bekijken van sd DVD's en HD-Dvd/Blue-ray. Is dit verschil miniem dan weet ik dat ik een 127cm kan aanschaffen..
Aangezien ik ook graag spelletjes speel (computer) zou het natuurlijk ook leuk zijn mocht ik die kunnen aansluiten op de tv. (Crysis spelen op een groot scherm wordt waarschijnlijk bangelijk!!). LCD uitgesloten, moet ik sowieso kiezen voor een full-hd plasme wegens de grotere resoluties, right? Of bestaan er reeds hd-ready tv's die ook hogere resoluties ondersteunen?
Ik heb nog wat te weinig informatie kunnen terugvinden en hoop dat jullie mij wat verder kunnen inlichten om zo m'n keuze te vereenvoudigen!!
ps: Mijn excuses aan de muisscrollers die mijn post ietsjes te lang vonden!