Vraag terug, is dat boeiend? Met WAP etc kon ik me er iets bij voorstellen, maar tegenwoordig zijn er bijna unlimited data abbonnementen. Waarom wil je dan per se iets gaan bouwen wat niet alles ondersteunt?
Heb je volgens mij alleen maar kans op mensen die er nog een ditje of een datje bij willen hebben waardoor je eeuwig blijft doorbouwen aan iets wat niet je core is.
Imho is mobiel nu zover dat je normaal kan browsen, alleen zit je nog met een tragere download en een kleiner scherm maar dit valt volgens mij goed op te vangen door een simpelere template...
Door gewoon de volledige functionaliteit aan te bieden in een ander jasje kan je je volgens mij gewoon blijven richten op 1 product.
Heel simpel gesteld als Windows Mobile straks een ie6 renderer heeft, iphone heeft safari renderer, er is ook nog een opera renderer beschikbaar dan bieden volgens mij de browsers genoeg basis-functionaliteit. Je kan misschien niet alle JS-grappen uithalen, je zit met een kleiner display. Maar qua functionaliteit kan je het toch gewoon gelijkwaardig houden ( in theorie als iemand de tracker aan wil zetten op het forum waarom niet? Bestaande functionaliteit voorziet er al in om hem weer uit te zetten )
Kortom, hoe beter wij een beeld hebben van wat er van verwacht wordt, hoe beter wij kunnen inschatten of er uberhaupt aan de vraag voldaan kan worden en wat er voor nodig is. Enkel de tweakers/silver-template via een gathering.tweakers.mobi-site aanbieden is natuurlijk relatief eenvoudig, maar dat is niet bepaald lichtgewicht html.
Maak dan gewoon een lichtgewicht html, vraag is imho heel simpel, het forum in een minder data kostende manier. Het hoeft niet op een nokia 3100 te kunnen werken, ik schat dat de mensen die het hier vragen voornamelijk een smartphone hebben, smartphones hebben afaik redelijke browsers die gewoon html snappen.
Zolang er nog mensen met ie6 rondzwerven moet je dit toch al ondersteunen dus gaat het volgens mij alleen maar om een lichtgewicht template.
Browser-herkening is overigens met (niet Mini) Opera erg lastig, die doet nauwelijks moeite om zich herkenbaar te maken als mobiele browser. iPhone, IE op windows mobile en Symbian zijn dan wel vrij goed te herkennen aan de hand van de user-agent.
Imho wederom iets wat in 1e instantie totaal niet boeiend is. Zodra er iemand via de mobi site binnenkomt biedt je gewoon de lichtgewicht template aan. Zie je toch een gewone user agent binnenkomen dan redirect je hem naar t.net, houdt je alleen misschien een paar Opera gebruikers over die op hun pc van de lichtgewicht template gebruik gaan maken.
Maak het aub niet spannender dan het is denk ik dan...