SInds vandaag is onze nieuwe cisco 3925 aangesloten (25mb abonnement).
Via lan wordt volgens speedtest.net 24,76 mbps gehaald, wat mij erg netjes lijkt. (Apeldoorn naar Arnhem)
Alleen wireless lan snelheid is zeer laag, zowel via wireless G en N, normal en wide band (max 3.8 mbps volgens speedtest.net).
Als de router wordt ingesteld op 5ghz normal of wide band is de snelheid nog lager (2.4 mbps).
Een wrt54gl (alleen wireless G) in bridge mode op de lan van de cisco 3925 haalt op dezelfde afstand en zelfde kanalen (7 en 11, 2.4 ghz band getest) wel maximaal 20 mbps.
Dit is getest met meerdere verschillende chipsets (intel, linksys/ciso en andere vage realtek en atheros chipsets)
Ook bestandoverdracht van wireless naar lan tussen 2 pc's is met de 3925 duidelijk trager dan de wrt54gl.
Klopt dat de wireless kant van de cisco 3925 brak is? (zover ik heb gelezen op internet)
Anders zet ik de wireless van de 3925 gewoon uit en hang er een nieuwe wlan N linksys (of ander merk) achter. Gaat mij alleen om wireless N voor een sneller wireless <-> lan/internet.
Verder is de modem zeer stabiel te noemen in vergelijking met de oude motorola die we eerst hadden.
#De afstand tussen wireless client en AP is ong 25 m met bakstenen muur ertussen.
Na het bellen met de helpdesk is gebleken dat de router niet de juiste firmware van upc draaide (epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc).
Nadat de firmware geforceerd is geupgrade geeft de router op wireless G dezelfde resultaten als de oude wrt54gl. Op wireless N is de doorvoer snelheid naar lan nu stabiel 34 MB/s, getest met iperf tussen 2 linux workstations.
Alle problemen zijn nu hopelijk opgelost.
[
Voor 17% gewijzigd door
chris10r op 19-04-2012 20:14
. Reden: #afstand toegevoegd #2: firmware upgrade ]